Ilmanvaihtokoneiden laakerit

meleinen

Tulokas
Tosissaan tuo liitin on vaan viis napainen. En tarkistanut montako siihen oli kytketty ja puhallin meni jo takaisin paikoilleen. Onko se kaikissa niin että EC vaatiin sen seitsemän karvaa?
 

Liitteet

  • DEE0CB54-0CE4-4D04-880A-FC11B28A922C.jpeg
    DEE0CB54-0CE4-4D04-880A-FC11B28A922C.jpeg
    123 KB · Katsottu: 136

Scooterist

Tulokas
Kyllä. Parani.. Peruslaakereilla mennään toistaiseksi. Katsotaan kauanko ne kestää...
Tervehdys! Uusi jäsen tässä ja minulla on juuri tuo sama tuuletin, jonka laakeri ääntää. Miten sait nuo laakerit irti? Sain akselilta lukkorenkaan irti, mutta miten itse laakeri irtoaa? Roottori ei tullut ainakaan käsivoimin ulos, enkä uskaltanut vielä ulosvetäjällä kokeilla. Mutta en keksi muutakaan keinoa millä sen saisi auki, kun moottori on toisesta päästä valettu kiinni. Voisitko vähän vinkata? Kiitos etukäteen!
 

Scooterist

Tulokas
Kiitos, täytyy kokeilla tuota kunhan saan uudet laakerit hankittua. Alkuperäset oli muovitiivisteellä, joten samanlaiset 608-2RS tilasin. Vanhoillakin laakereilla hiljeni kun putsasin kaikki lika ja pöly pois puhaltimesta. Siinä varmaan syykin että laakerit kuluu, ainakin osittain?
 

kahvikuppi

Tulokas
Vallox Muh Ilmava 100, mikähän on laakerityyppi kun puhaltimet ääntää poikkeuksellisen kovasti? Täältä foorumilta löysin tietoa että 120:n laakeri olisi 608 ZZ, mutta tietääkö joku että onko tossa satasessa sama? Ja täysin ummikkona kaipaisin myös ihan linkkejä että millainen tarkalleen passaisi.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Vallox Muh Ilmava 100, mikähän on laakerityyppi kun puhaltimet ääntää poikkeuksellisen kovasti? Täältä foorumilta löysin tietoa että 120:n laakeri olisi 608 ZZ, mutta tietääkö joku että onko tossa satasessa sama? Ja täysin ummikkona kaipaisin myös ihan linkkejä että millainen tarkalleen passaisi.
Samat siellä on.
 

PolyEsko

Aktiivinen jäsen
Täällä meni vaihtoon Parmair Iiwarissa poistopuhaltimen konkka viime vuonna, oli kyllä oireillut pari vuotta. Konkka kesti noin 12 vuotta.
MUH100 täällä ja laakerit pitäisi hankkia, kuten @kahvikuppi , vaan missäs tuo konkka oikein on? Puhaltimessa, vai jossainmuualla? Ja minkä numeroiset olisi käyvät.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
MUH100 täällä ja laakerit pitäisi hankkia, kuten @kahvikuppi , vaan missäs tuo konkka oikein on? Puhaltimessa, vai jossainmuualla? Ja minkä numeroiset olisi käyvät.
Taitavat olla väliltä 1,5-2,5 uF. Piirikortin litinrimassa se on johdolla kiinni.
Taitaa olla tuossa mallissa 2uF.

Tuossa onkin käytetty eri kokoisia moottorin tyypistä riippuen. Osassa lonkat moottorin yhteydessä
 
Viimeksi muokattu:

PolyEsko

Aktiivinen jäsen
Tuohon Ilmavaan vaihdettu jo kerran puhaltimet. 75W muistaakseni oli alkuperäiset ja nämä vaihdetut samaa luokkaa. Uusien mukana ei ollut konkkia.
Jos en väärin muista, niin Valloxilta nuo oli tilattu. 1986 valmistunut Ilmava siis kyseessä. Pitää hieman tutkia noita. Laakerivaihdolla saisi kyllä edullista jatkoaikaa puhaltimille.

Noiden myytävien puhaltimet siivekkeet aivan erinäköiset mitä vanhoissa puhaltimissa. :hmm:
 

kotte

Hyperaktiivi
Tuohon Ilmavaan vaihdettu jo kerran puhaltimet. 75W muistaakseni oli alkuperäiset ja nämä vaihdetut samaa luokkaa. Uusien mukana ei ollut konkkia.
Jos en väärin muista, niin Valloxilta nuo oli tilattu. 1986 valmistunut Ilmava siis kyseessä. Pitää hieman tutkia noita. Laakerivaihdolla saisi kyllä edullista jatkoaikaa puhaltimille.

Noiden myytävien puhaltimet siivekkeet aivan erinäköiset mitä vanhoissa puhaltimissa.
Nykyisin kondensaattori on usein tungettu puhaltimen liitinkoteloon (jos sellainen on). Tokihan on (kalliimpia ja tehoon nähden vähemmän sähköä kuluttavia) EC-puhaltimiakin, joissa ei ole kondensaattoria lainkaan. Periaatteessa tuollaisen voi usein vaihtaa muuntajasäätöisen perinteisen asynkronipuhaltimen tilalle, vaikka uusissa laitteissa EC-puhaltimia ohjataankin aivan toisella tapaa.
 

trk

Tulokas
Tervehdys. 2011 Pandion Eco ECE:n poistoilmapuhaltimen laakerit jumivat ja tuotto on heikko, eli tarvisi tehdä jotain. Puhallin on G3G160AC5001, joka lienee jo kerran vaihdettu, koska Enerventin tukipalvelu oli sitä mieltä, että kone on toimitettu "mustilla puhaltimilla", jollainen onkin tulopuolella. Puhaltimia kun ei tunnu saavan mistään tällä hetkellä, niin laakerin vaihto lienee nopein vaihtoehto.

Kyselin tuesta poistopuhaltimen laakerien tyyppiä niiden vaihtoa ajatellen, joka heidän mukaan olisi "sähköeristetty" 608-2rsltn9/hc5c3wtf1, eli keraamisilla kuulilla varustettu hybridilaakeri. Tässäkin ketjussa on kuitenkin mainittu sopivan laakerin olevan SKF 6000-2Z.

Mikä on siis oikea ja toimiva laakerityyppi, vai pitääkö puhallin purkaa ja katsoa mitä se pitää sisällään? Laakereita tarvitaan ilmeisesti kaksi?
 

trk

Tulokas
Tervehdys. 2011 Pandion Eco ECE:n poistoilmapuhaltimen laakerit jumivat ja tuotto on heikko, eli tarvisi tehdä jotain. Puhallin on G3G160AC5001, joka lienee jo kerran vaihdettu, koska Enerventin tukipalvelu oli sitä mieltä, että kone on toimitettu "mustilla puhaltimilla", jollainen onkin tulopuolella. Puhaltimia kun ei tunnu saavan mistään tällä hetkellä, niin laakerin vaihto lienee nopein vaihtoehto.

Kyselin tuesta poistopuhaltimen laakerien tyyppiä niiden vaihtoa ajatellen, joka heidän mukaan olisi "sähköeristetty" 608-2rsltn9/hc5c3wtf1, eli keraamisilla kuulilla varustettu hybridilaakeri. Tässäkin ketjussa on kuitenkin mainittu sopivan laakerin olevan SKF 6000-2Z.

Mikä on siis oikea ja toimiva laakerityyppi, vai pitääkö puhallin purkaa ja katsoa mitä se pitää sisällään? Laakereita tarvitaan ilmeisesti kaksi?

Laakereina oli tosiaan nuo ketjun alussa mainitut 6000-2Z, jotka vaihtuivat ongelmitta.
 

sindel

Tulokas
Enerventin puhaltimesta (ebmpapst D3G146-AH50-13) hajosi taas laakerit. Laakereiden vaihto menee jo rutiinilla, mutta nyt ensimmäisen kerran on puhaltimen uloimman laakerin kuminen laakeripesä hajonnut. Siis se sellainen kolmiomainen kumipesä/holkki, joka tukee, kiinnittää ja vaimentaa laakerin puhaltimen runkoon. Laakeri oli ns. leikannut kiinni ja kokonaisuus oli pyörinyt kumisessa pesässään aikansa ja jauhanut sen palasiksi. Vasta kun kumi oli kulunut pois alkoi laakeri metelöimään peltistä tukea vasten. Onko tietoa, mistä tällaisen uuden kumisen laakeripesän saisi hankittua? Ebmpapstin sivuilta ei löydy eikä löytynyt googlettamallakaan vastaavaa osaa.
 

karkkaz

Tulokas
Muutama vuosi laakerointia viivästetty mutta nyt sekin on tehty.

Online rotor 360 koneen ec-puhaltimissa on ihan tuiki tavalliset 626Z laakerit muovipesissä ja niiden vaihto hyvin yksinkertainen toimitus.

Vaihdoin samalla kennoa käyttävän hammashihnan kiristyspyörän kun vanhasta oli reikä kulunut.
Nyt on hiljainen kapistus :)

Puhallin siis näissä koneissa:
Onnline Rotor 360/Dantherm dvr 450 on
R3G225-AE19-12 ja laakerit 626Z


Edits, lisätty puhaltimen tiedot
Ei sulla olisi tarkempia ohjeistuksia? Oma vastaava puhallin alkoi pitämään pahaa ääntä. Kaiken lisäksi pyörii hyvin epätasaisesti. Epäilen että tämäkin johtuu laakereista.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Ei sulla olisi tarkempia ohjeistuksia? Oma vastaava puhallin alkoi pitämään pahaa ääntä. Kaiken lisäksi pyörii hyvin epätasaisesti. Epäilen että tämäkin johtuu laakereista.
Puhallin koteloineen lähtee vetämällä koneesta, vain johdot irti liittimistä. Sitten puhallin irti kotelosta ja osiksi. Moottorin kun purkaa niin varovaisuus on valttia koska moottorissa on elektroniikkaa.
 
Enerventin puhaltimesta (ebmpapst D3G146-AH50-13) hajosi taas laakerit. Laakereiden vaihto menee jo rutiinilla, mutta nyt ensimmäisen kerran on puhaltimen uloimman laakerin kuminen laakeripesä hajonnut. Siis se sellainen kolmiomainen kumipesä/holkki, joka tukee, kiinnittää ja vaimentaa laakerin puhaltimen runkoon. Laakeri oli ns. leikannut kiinni ja kokonaisuus oli pyörinyt kumisessa pesässään aikansa ja jauhanut sen palasiksi. Vasta kun kumi oli kulunut pois alkoi laakeri metelöimään peltistä tukea vasten. Onko tietoa, mistä tällaisen uuden kumisen laakeripesän saisi hankittua? Ebmpapstin sivuilta ei löydy eikä löytynyt googlettamallakaan vastaavaa osaa.
Mikä laakeri tuohon D3G146-AH50-13 sopii?
 

oem

Aktiivinen jäsen
Muh ilmava b3461 (100)
laakerit ääntelee satunnaisesti.
Osaako joku sanoa mitä laakerit on tyypiltään?
 

oem

Aktiivinen jäsen
Rupeaa olemaan ainakin harvinainen ikänsä vuoksi mutta Valloxin tekemä Muh Ilmava 100 vuodelta 1990 alkuperäisin laakerein.
 

BBF

Aktiivinen jäsen
Pari kertaa vaihdoin laakereita puhaltimiin mutta eipä nuo kestäneet montaa vuotta. Tulin siihen tulokseen että helpommalla pääsee kun ostaa vaan uuden koko puhaltimen ja vaihtaa sen. Ei nuo useimmat maksa kuin vähän toista sataa eikä tartte tapella laakereiden vaihdon kanssa. Samalla säästyy vanhan putsaamiselta.
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Rupeaa olemaan ainakin harvinainen ikänsä vuoksi mutta Valloxin tekemä Muh Ilmava 100 vuodelta 1990 alkuperäisin laakerein.
Sitten noi 608 ZZ

Pari kertaa vaihdoin laakereita puhaltimiin mutta eipä nuo kestäneet montaa vuotta. Tulin siihen tulokseen että helpommalla pääsee kun ostaa vaan uuden koko puhaltimen ja vaihtaa sen. Ei nuo useimmat maksa kuin vähän toista sataa eikä tartte tapella laakereiden vaihdon kanssa. Samalla säästyy vanhan putsaamiselta.
Lienet hakannut laakerit väkisin paikalleel tai ostanut jotkut bilteman halvimmat rullaluistinlaakerit kun ovat samaa kokoa. Muuten ne kestää kyllä.
 

oem

Aktiivinen jäsen
Hyvä, löytynee paikallisesta laakerikaupasta esim
"608-2Z/C3. 1-Rivinen urakuulalaakeri. Peltisuojat molemmin puolin. C3 välyksellä.
Laadukas SKF. Laakerin mitat: 8x22x7mm. Lisätietoa SKF tuotteista: www.skf.fi
Esim. Ilmanvaihtokoneisiin, Ilmalämpöpumppuihin, Keskuspölyimureihin jne..
Vaihtoehtoisia merkintöjä: 608-2ZC3, 608ZZC3,
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Hyvä, löytynee paikallisesta laakerikaupasta esim
"608-2Z/C3. 1-Rivinen urakuulalaakeri. Peltisuojat molemmin puolin. C3 välyksellä.
Laadukas SKF. Laakerin mitat: 8x22x7mm. Lisätietoa SKF tuotteista: www.skf.fi
Esim. Ilmanvaihtokoneisiin, Ilmalämpöpumppuihin, Keskuspölyimureihin jne..
Vaihtoehtoisia merkintöjä: 608-2ZC3, 608ZZC3,
C3 sen ei tarvi olla, vakiolaakerikin käy
 

Siikki

Aktiivinen jäsen
Vallox 110MV, tyyppi 3702 meillä ja ääntää.

Tulo-/poistoilmapuhallin R3G146
(110 SE tyyppi 3700-1 ja 110 MV tyyppi 3702, muovikiinnitys, kaavulla)

Onko tuo nyt sitten puhallin kaavulla kun alkaa R-kirjaimella? Puhaltimet lienee kuitenkin G3G146?
Mikä paras ja kestävin laakeri tähän? Tai muuten vain fiksu valinta kestos ajatellen. Hinnalla ei isosti väliä, jos saa kestävät. Orkkikset kun taitaa kestää sen muutaman vuotta… Niin ja mistä sen saa ostettua? Etra ja Tools (myyvätköhän yksityisille) löytyy likeltä, samoin Puuilot sun muut.

Onko kukaan kuullut, että puhaltimessa oleva jousi voisi myös väsähtää ja sen takia puhallin alkaa ääntämään? Vai onko se liki satavarmasti aina laakeri?
 
Viimeksi muokattu:

kotte

Hyperaktiivi
Onko kukaan kuullut, että puhaltimessa oleva jousi voisi myös väsähtää ja sen takia puhallin alkaa ääntämään? Vai onko se liki satavarmasti aina laakeri?
Siis mikä jousi? Jos kyse on laakeria aksiaalisuuntaan puristavasta jousesta, niin sillä voi hyvinkin olla tekemistä ääntelyn syntymisen kanssa, mutta, jos ääntely jo kiusaa, jousen väsähtämisen pohtiminen on ääntelyn korjaamisen kannalta myöhäistä paitsi, että jouset kannattaa mahdollisesti tai jopa luultavasti uusia samalla kuin ääntelevät laakeritkin.
 

Borat

Jäsen
Kannattaa laittaa saman mallinen laakeri tilalle kuin alkuperäinen. Sähkömoottoreissa on yleensä CN eli normaalivälys (CN:ää ei yleensä merkitä laakeriin). Jos laittaa C3 ja alkuperäinen oli CN, niin käynti voi olla äänekkäämpää.

Shieldit mieluiten ZZ, 2Z tai RZ.

Aaltojousesta en tiedä, mutta tuskin sitä tarvitsee vaihtaa ikinä. Mittasin jousen yhdestä 40-vuotta vanhasta puhaltimesta ja vieläkin oli ihan speksien mukaiset mitat siinä. Jos laakeri on pyörinyt pesässä, niin sitten on aihetta uusia aaltojousi ja samalla joutuu mahdollisesti laittamaan sovitelevyn sen alle.

Joihinkin EC-puhaltimiin tarvitaan kalliit erikoislaakerit, mutta jos laakeripesä tai akseli on eristetty, niin tavallinen laakeri pitäisi toimia.
 
Mikä laakeri tuohon D3G146-AH50-13 sopii?
Kun ei tietoa ollut, purin puhaltimen ja katsoin itse. Enervent on jännästi ilmeisesti Shaefflerilta tai jostain muualta tilannut oman laakerisarjan, koska yleisiltä markkinoilta laakeria ei löytynyt laisinkaan. Laitoin kokeeksi vastaavilla mitoilla olevat vakiolaakerit. Ainakin vielä on toiminut ja hiljaista tuli. Harvinaisen hankala purettava oli, eikä auttanut ettei ohjeita juuri tuohon malliin ollut saatavilla. Mutta kyseessä on Enervent Pelican poistopuolen EC-puhallin, joka kulkee Enerventin omalla koodilla: K140050003. Ja taitaa imupuoli olla itseasiassa identtinen. Laakerit oli tähän 608-2z ja 2 x 6000-2RS. Jälkimmäinen oli jotain muuta alunperin, mutta kumitiivisteillä ja mitat oli kuitenkin samat.
Pari kertaa vaihdoin laakereita puhaltimiin mutta eipä nuo kestäneet montaa vuotta. Tulin siihen tulokseen että helpommalla pääsee kun ostaa vaan uuden koko puhaltimen ja vaihtaa sen. Ei nuo useimmat maksa kuin vähän toista sataa eikä tartte tapella laakereiden vaihdon kanssa. Samalla säästyy vanhan putsaamiselta.
Tämän mallin tapauksessa puhallinta ei saa kuin kahdesta paikasta ja halvemmassakin hinta on palttiarallaa 500€, joten vaikka laakerinvaihto vie sen pari tuntia ja vaikka ne kestäisivät vain 2 vuotta kerrallaan, niin ihan sama - hintaa vaihtotyölle tuli osien puolesta yhteensä 30.5 € (uusi ulosvetäjä 12€, 0.5€ uusi pidätinrengas ja laakerit 18 €).
 

PolyEsko

Aktiivinen jäsen
MUH100 täällä ja laakerit pitäisi hankkia, kuten @kahvikuppi , vaan missäs tuo konkka oikein on? Puhaltimessa, vai jossainmuualla? Ja minkä numeroiset olisi käyvät.
Pah, hieman venyi tämä.
Ja vieläkin olevinaan niin kiiretttä, että ostin tuulettimet. Vaihtelen sitten laakerit vanhoihin, jos/kun aikaa joskus on löytyvinään, ehkä sitten eläkkeellä.
Mutta ihmettelen hieman Ebmpapstin tuulettimen ohjeita, kun sininen johto pyydetään liittämään L:ään ja musta N:ään.
Edelliset puhaltimet oli kiinni sininen sinisessä, musta mustassa jne värien mukaan. En vain ole mittaillut, että onko sininen kiinni vaihessa vaiko missä siellä yläosan asennuskotelossa.

liitos.PNG


Konkat on siellä yläosan asennuskotelossa myös. Pitää vain katsoa kumpi on kumman tuulettimen. Uudet 1,5 ja 2,0 arvoiset.
 
Ylös Bottom