Ilmanvaihtokoneiden laakerit

kotte

Hyperaktiivi
Mutta ihmettelen hieman Ebmpapstin tuulettimen ohjeita, kun sininen johto pyydetään liittämään L:ään ja musta N:ään.
Toiminnan kannaltahan ei ole väliä, vaikka L ja N vaihtaisivat paikkaa. Moottorin suuntaa määräytyy käämien kytkentäsuunnan ja/tai kondensaattorin kytkentäpaikan mukaan (eli pyörii niin, että jos tietty tasajännite L:n ja N:n välillä aiheuttaa P- ja E-navat pääkäämiin ja oikosulkemalla kondensaattori syntyy vastaavat P- ja E-navat tiettyyn suuntaan vaihesiirtokäämin synnyttämänä, moottori pyörii vaihesiirtokäämin P-navalta kohti pääkäämin P-napaa ja samoin tietenkin E-navoille). Moottorin pyörimissuunta muuttuu, jos N yhdistetäänkin kondensaattorin toiseen napaan kuvan mukaisen kohdan sijasta.
 

PolyEsko

Aktiivinen jäsen
Toiminnan kannaltahan ei ole väliä, vaikka L ja N vaihtaisivat paikkaa. Moottorin suuntaa määräytyy käämien kytkentäsuunnan ja/tai kondensaattorin kytkentäpaikan mukaan (eli pyörii niin, että jos tietty tasajännite L:n ja N:n välillä aiheuttaa P- ja E-navat pääkäämiin ja oikosulkemalla kondensaattori syntyy vastaavat P- ja E-navat tiettyyn suuntaan vaihesiirtokäämin synnyttämänä, moottori pyörii vaihesiirtokäämin P-navalta kohti pääkäämin P-napaa ja samoin tietenkin E-navoille). Moottorin pyörimissuunta muuttuu, jos N yhdistetäänkin kondensaattorin toiseen napaan kuvan mukaisen kohdan sijasta.
Juu. Kunhan liitti saman väriset piuhat edelleen yhteen Ilmavassa, niin leftit pyöri oikein päin. Vaihe oli sinisessä kytkentäkeskuksesta alkaen. Konkat piti katsoa piuhoja pitkin kumpi on kumpi, niin sai uudet vaihdettua oikeille tuulettimille.
 

Hyry

Jäsen
Tuli ostettua 97' vuoden talo, jossa näköjään ainakin nykyään harvinainen LTO-kone Seboventiolanin SEBOVEX kone (swe). Kone pitää aika kovaa ääntä eikä tahdo ilmakaan enää liikkua. Huolto ja mittaukset (heikko ilmavirta) n.5 vuotta sitten.

Yksi etäkorjaaja ehdotti, että ennen koko koneen tai puhaltimien vaihtoa kannattaa kokeilla laakereiden vaihtoa. Onko kuinka realistinen korjausliike toi laakerivaihto?

Muutoin sitten puhaltimet vaihtoon tai Parmairin rexo macin kone. Kone yläpohjassa...
 

Liitteet

  • 16540703700146162228623853870418.jpg
    16540703700146162228623853870418.jpg
    133,2 KB · Katsottu: 56
  • 1654070396383168873529716174693.jpg
    1654070396383168873529716174693.jpg
    103,8 KB · Katsottu: 56

fraatti

Hyperaktiivi
Moro. Onko antaa edes puoliksi varmaa tietoa, mitkä laakerit sopii Vallox 145 koneeseen?
kts eka viesti onko tuo puhallin oikea?

 

Veemp

Tulokas
Kone pyörii tuolla vielä, puhaltimen malli ei ole varmasti tiedossa. Asennettu 2014, on saattanut vaihtua tässä vuosien aikana. Elättelin toiveita, että käyn hakemassa tarvittavat osat / laakerit ja alan sitten purkamaan. Muuten voi käydä niin, että talo on monta päivää ilman iv- konetta kun metsästän laakereita sieltä sun täältä. Vallox antaa vaihtomoottorin koodiksi tänään R3g160-au09-14. Tuo malli ei ole tullut tällä palsatalla vastaan, joten tiedä sitten meneekö tuo sama laakeri siihen. Jos löydän tiskin josta saa molempia vaihtoehtoja, niin otan kaikki ja palautan turhat. Ulosvetäjä pitää myös hakea kun on vain liian isoja hyllyssä. Tuohon hommaan varmaan menee vetäjä, joka on n. 10cm leveä.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Kone pyörii tuolla vielä, puhaltimen malli ei ole varmasti tiedossa. Asennettu 2014, on saattanut vaihtua tässä vuosien aikana. Elättelin toiveita, että käyn hakemassa tarvittavat osat / laakerit ja alan sitten purkamaan. Muuten voi käydä niin, että talo on monta päivää ilman iv- konetta kun metsästän laakereita sieltä sun täältä. Vallox antaa vaihtomoottorin koodiksi tänään R3g160-au09-14. Tuo malli ei ole tullut tällä palsatalla vastaan, joten tiedä sitten meneekö tuo sama laakeri siihen. Jos löydän tiskin josta saa molempia vaihtoehtoja, niin otan kaikki ja palautan turhat. Ulosvetäjä pitää myös hakea kun on vain liian isoja hyllyssä. Tuohon hommaan varmaan menee vetäjä, joka on n. 10cm leveä.
Laita kaikki tiedot puhaltimesta ja laakereista kun saat homman tehtyä niin laitetaan tieto talteen muitakin varten sitten. Tosiaan kuvien perusteella toisessa puhallimallissa on muoviset ja toisessa metalliset siivet.
 

Veemp

Tulokas
Koska itsellä on tapana hajottaa aina jotain "korjatessa", niin kysytään. Lähteekö tuo moottori irti painamalla tai vetämällä ulospäin tuota valkoista kipsiä moottorin kauluksesta? Tiukassa on, eikä uskalla käyttää voimaa, ettei mene kautta. Liitin lienee moottorin takana ja siinä omat riskinsä, ettei kiskaise liian kovaa.
 

Liitteet

  • 20220807_181255.jpg
    20220807_181255.jpg
    120,1 KB · Katsottu: 41

Veemp

Tulokas
No niin, moottorin lähti irti, sitten ihmetellään miten johtojen liitin irtoaa. On taas laitettu niin erikoisen näköinen liitos, ettei suoraan tiedä mistä painaa. Onko neuvoja? Joo tiedän, amatöörin puuhastelua.. Moottori on Embast r3g160-ac50-13
 

Liitteet

  • 20220807_190441.jpg
    20220807_190441.jpg
    113,6 KB · Katsottu: 43

Veemp

Tulokas
Itse itselleni vastaten, liitin aukesi, se oli tavallaan ylösalaisin, niin hämäsi. Seuraava hauska juttu on, että liittimen se osa johon puhaltimen moottorin johdot tulevat, on tiukasti kiinni iv-koneen takapellissä En ymmärrä miksi se on noin tehty. Liitin on auki, mutta edelleen koneessa kiinni. Pitääkö tuo liitin avata, että sen saa irti ruuvattua, vai mikä kikka tässä on?
 

Liitteet

  • 20220807_192734.jpg
    20220807_192734.jpg
    94,7 KB · Katsottu: 51
  • 20220807_192728.jpg
    20220807_192728.jpg
    120,6 KB · Katsottu: 47

fraatti

Hyperaktiivi
Itse itselleni vastaten, liitin aukesi, se oli tavallaan ylösalaisin, niin hämäsi. Seuraava hauska juttu on, että liittimen se osa johon puhaltimen moottorin johdot tulevat, on tiukasti kiinni iv-koneen takapellissä En ymmärrä miksi se on noin tehty. Liitin on auki, mutta edelleen koneessa kiinni. Pitääkö tuo liitin avata, että sen saa irti ruuvattua, vai mikä kikka tässä on?
Veikkaan että kun avaat nuo kaksi ruuvia niin liittimen suojakotelo irtoaa ja liittimen sisäosa vapautuu myös.
 

KevinC

Jäsen
Kiitoksia ketjun aloittajalle, helpotti puhaltimien laakeriremonttia, kun sai hakea puhaltimen laakerit valmiiksi. Koneena Pingvin vuodelta 2011.

Lisäksi tilasin uuden LTO hihnapyörän ja hihnan Enerventiltä ja ne kennon pyöritysmoottorin tukikumit Radioduolta. Tilasin Shore-A 70 kovuudella, joten on jämäkämmät kuin alkuperäiset. Nyt ei hihna enää luista ja kireyskin tuntuu sopivalta, eikä tarvinnut porailla uusia reikiä koteloon. Nuo sopivat suoraan paikalleen ja hinta on edullinen.

DVA2-15-20-M4-70

Näitä löytyy myös ShoreA 55 (normaali) ja ShoreA 40 (pehmeä) kovuuksilla koodeilla DVA2-15-20-M4 ja DVA2-15-20-M4-40
 
Tervehdys kaikille, uusi jäsen, samat murheet kun muillakin.. =)

Mikähän tuossa Pandionissa voisi oikein mättää?
Laakereita syö kun leipää..

Perus 608 laakerit kestää noin 1-2 viikkoa, nyt C3 välyksen laakerit kesti kolme päivää.
Ei jaksaisi ihan joka viikko vaihdella.

Onko joku saanut onnistuneesti vaihdettua 2010 mallin Pandioniin laakereita?
Onnistumisella tarkoitan sitä, että sorvin ääntä ei ala kuulua ainakaan kuukauteen puhaltimista..

Jos on, niin millaiset laakerit on sinne vaihdettu tai mitä muita kikkoja kehitelty?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Tervehdys kaikille, uusi jäsen, samat murheet kun muillakin.. =)

Mikähän tuossa Pandionissa voisi oikein mättää?
Laakereita syö kun leipää..

Perus 608 laakerit kestää noin 1-2 viikkoa, nyt C3 välyksen laakerit kesti kolme päivää.
Ei jaksaisi ihan joka viikko vaihdella.

Onko joku saanut onnistuneesti vaihdettua 2010 mallin Pandioniin laakereita?
Onnistumisella tarkoitan sitä, että sorvin ääntä ei ala kuulua ainakaan kuukauteen puhaltimista..

Jos on, niin millaiset laakerit on sinne vaihdettu tai mitä muita kikkoja kehitelty?
Löysitkö keskusteluista tuon laakereiden esijännityksen kasvattamisen?
 

Kamis

Jäsen
Tervehdys kaikille, uusi jäsen, samat murheet kun muillakin.. =)

Mikähän tuossa Pandionissa voisi oikein mättää?
Laakereita syö kun leipää..
....
kävin tuon saman kuvion läpi samanlaisin tuloksin vuonna 2018.
Kokeilin myös tuon ”kiristysrenkaan” mutta ei sekään kauan auttanut.
Päädyin sitten samaan loppupäätelmään kuin muutkin täällä: koska nämä ovat oletettavasti virtaa katkovalla taajuusmuuntajalla ohjattuja harjattomia moottoreita niin niille pitää olla keraamisilla kuulilla rakennetut eristetyt hybridikuulalaakerit.
Niitä oli tuolloin vain mahdotonta saada ostettua mistään.

Enervent Pandion on vuosimallia 2012 ja puhaltimet olivat 230 wattiset Ziehl_Abegg 142633-RG14S-6IP.OE.XR:t.
Lopulta tilasin Enerventiltä uudet puhaltimet hintaa yhteensä yli 800€.
Vaihdoin kummatkin puhaltimet koska arvelin, etteivät puhalluskäyrät ole vastaavat vanhojen puhaltimien kanssa.
Näin tehdessäni oletin, että tulo- ja poistoilmamäärät pysyisivät samassa suhteessa ilman uutta säätö- ja mittauskierrosta.

Tilausta tehdessäni näin, että varaosapuhaltimet ovat 230 wattisten sijasta 170 wattiset ja ne saatuani huomasin, että tyyppikilvessä oli 163W.
Uudet puhaltimet ovat EBM:n

Vaihdoin puhaltimet ja hiljaisethan ne olivat. Ilmamäärät mitattua huomasin, että uudet puhaltimet jäivät 16-22% pienempiin ilmamäärin kuin alkuperäiset myös maksiminopeudella.
Eli kuten oletin, moottoriteknologia kun on saman tyyppinen niin 163W puhallin ei ole sama kuin 230 wattinen. Niin suurta kehitystä niissä ei ole tapahtunut.

Noh soitot ja sähköpostit Enerventille ja paras mihin pystyivät oli ” Puhaltimien "käyrät" ovat erilaiset, joten tuolla EBM puhaltimella pitää lisätä tehoa”.
Valitukseeni siitä, että puhaltimia joutuu ajamaan maksimikierroksi entisen vajaan 80% asetuksen sijasta en saanut koskaan vastausta. Luvattua puhelua heiltä odotan edelleen.

Kyselin alkuperäistä puhallinta myös ZA:lta mutta ilmoittivat ko. tuotteen poistuneen valikoimastaan.

Alkuperäiset Ziehl_Abegg puhaltimet menivät varaston hyllylle odottamaan tulevaa.
Ennen brexit-siirtymäajan loppumista tilasin Briteistä ebay:n kautta SKF:n hybridilaakerit 608-2RSLTN9/HC5C3WTF1 ja taisivat olla yli 40€ kpl.
Noh nuo odottavat vielä asentamistaan ZA:n puhaltimiin … ehkä tänä talvena.

Toivottavasti tästä tarinasta on apua.
 
Korjasin ILTO 600 koneen sisäänpäin puhaltimen laakerit. Aluksi etupään kiinitysruuvit auki ja lauta tukemaan ettei romahda alas. Sitten anturit ja sähköjoto irti. Konkien mutterit myös pois edestä. Puhallin työpöydelle ja mootori irti. Laakerin suoja lukkorengas irti. Kaksi lattarautaa mootorin kiinitysreikiin ja ulosvetäjällä 806 F4 laakeri ulos. Alapään laakeri 1001 on vaikeampi tapaus jos on tiukassa, mutta se tuli helposti ylös. Se rohisi selvästi ja laitoin kahdesta kiinalaisesta laakerista väljemmä sen paikalle. Sitten painelevyt ja mootori ja uusi 806 laakeri ja lukkorengas. Pari tuntia siinä meni mutta nyt on pyhallin hiljainen.
 
Pehtoori taitaa olla hieman jo liikaa haistellut palanutta laakerirasvaa, kun en enää muistanut, mille foorumille olen purkautunut tuskissani.. :rolleyes:

Kiitos vinkeistä.
Kyllä, Fraatti, löysin keskustelun, ja kokeilinkin pistää pientä fyllinkiä jousen tueksi.
Laakeri kesti tällä menetelmällä noin kaksi päivää pidempään, kun ilman fyllinkiä.

Noita hybridilaakereita itsekin olen miettinyt.. Mutta jotenkin skeptinen olo.
Eikä yhtään hotsittaisi kokeilla polttaa 160-180€ vain todetakseen, että se per***le ulvoo taas viikon päästä.

Itse asiassa, ostin käytettynä pari puhallinta toristakin, mutta hatuttaa niin armottomasti nuo puhaltimet, että ne Torista ostetut odottaa tuossa pöydällä, kun en viitsi niitä vaihtaa paikoilleen, kun en usko että nekään kauaa pyörii ulvomatta, ja sitten hatuttaa kertoimella Pii.

Olen jo muutamaan otteeseen seissyt IV- koneen vieressä, nojaillen 12kg lekaan. Toistaiseksi olen hillinnyt tunteet, päästänyt tuskanhikisen otteen irti lekasta, ja kyyneleet pyyhittyäni poskilta, vaihtanut laakerit.

Olen vaihdellut jos jonkin valmistajan laakereita, malleja 2RS, RS, 2Z, Z, C3, CN ja kaikkien kombinaatioita.
Vaihtojen aikana olen alkanut jo juttelemaan puhaltimelle, ja välillä tuntuu, että se vastaa takaisin.
Tässä kun ollaan tehty sinunkaupat puhaltimen kanssa, olen huomannut, että käämin pinnoite on aika monesta paikasta halki.
Mieleeni tuli, että olisiko puhaltimen laakerivian syy jokin muu, kun laakerityyppi.
Voisiko esim. nämä käämien pinnoitteen halkeilut aiheuttaa jotakin vuotovirtoja, tai voisiko peräti jokin moottorin ohjauskomponentti olla viallinen..

Vai onko vain uskottava, että keraaminen/hybridilaakeri on se, joka tuonne kuuluu, ja kärsittävä lompakon kautta?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Pehtoori taitaa olla hieman jo liikaa haistellut palanutta laakerirasvaa, kun en enää muistanut, mille foorumille olen purkautunut tuskissani.. :rolleyes:

Kiitos vinkeistä.
Kyllä, Fraatti, löysin keskustelun, ja kokeilinkin pistää pientä fyllinkiä jousen tueksi.
Laakeri kesti tällä menetelmällä noin kaksi päivää pidempään, kun ilman fyllinkiä.

Noita hybridilaakereita itsekin olen miettinyt.. Mutta jotenkin skeptinen olo.
Eikä yhtään hotsittaisi kokeilla polttaa 160-180€ vain todetakseen, että se per***le ulvoo taas viikon päästä.

Itse asiassa, ostin käytettynä pari puhallinta toristakin, mutta hatuttaa niin armottomasti nuo puhaltimet, että ne Torista ostetut odottaa tuossa pöydällä, kun en viitsi niitä vaihtaa paikoilleen, kun en usko että nekään kauaa pyörii ulvomatta, ja sitten hatuttaa kertoimella Pii.

Olen jo muutamaan otteeseen seissyt IV- koneen vieressä, nojaillen 12kg lekaan. Toistaiseksi olen hillinnyt tunteet, päästänyt tuskanhikisen otteen irti lekasta, ja kyyneleet pyyhittyäni poskilta, vaihtanut laakerit.

Olen vaihdellut jos jonkin valmistajan laakereita, malleja 2RS, RS, 2Z, Z, C3, CN ja kaikkien kombinaatioita.
Vaihtojen aikana olen alkanut jo juttelemaan puhaltimelle, ja välillä tuntuu, että se vastaa takaisin.
Tässä kun ollaan tehty sinunkaupat puhaltimen kanssa, olen huomannut, että käämin pinnoite on aika monesta paikasta halki.
Mieleeni tuli, että olisiko puhaltimen laakerivian syy jokin muu, kun laakerityyppi.
Voisiko esim. nämä käämien pinnoitteen halkeilut aiheuttaa jotakin vuotovirtoja, tai voisiko peräti jokin moottorin ohjauskomponentti olla viallinen..

Vai onko vain uskottava, että keraaminen/hybridilaakeri on se, joka tuonne kuuluu, ja kärsittävä lompakon kautta?
Tuo on kyllä aivan käsittämätöntä että miten nuo voivat alkaa metelöimään heti. Mulla siihen meni vajaa vuosi mutta muutamalla kaverilla nuo ovat jauhaneet pian 10v moitteetta. Kummallista.
En tiedä voiko vika olla laakerissa vai onko rakenteessa ylipäätään jotain vikaa. Vakio laakerin välyshän on normaalia tiukempi. Oletko ajanut puhaltimia aina samalla nopeudella, jos kokeilisi muuttaa nopeutta hiukan?

Itse taisin ostaa tälläiset, kokemusta noista ei ole kun puhaltimet ovat olleet hyllyllä monta vuotta.

Tuosta jotain brosyyria alkuperäisistä, näemmä tuossa oli välykset, kuormitukset yms mainittuna. Tosin tuossa kiinalaakerissa on myös eri kuulamateriaali.
Viitteessä minkä sain paikasta X oli myös maininta tälläiseen rasvaan. Liekö se sitten salva mitä tuossa on käytetty.
Kuten tästä voi päätellä niin ihan mitä sattuu laakeria aikaan kaikissa ei käytetä vaan ovat puhallinvalmistajalle spesifioituja.
1664993551596.png


Saman valmistajan välykset eri luokituksella, myös tässä on mainittu sama rasva. Tuo taitaa olla ihan geneeristä kuraa.
1664993782055.png
 

Matias

Aktiivinen jäsen
olisiko puhaltimen laakerivian syy jokin muu, kun laakerityyppi.
Jos laakeripesässä on tuollaiset liitekuvan jousialuslevyt niin ne pitäisi laittaa siten ettei jää hankaamaan akselia tai laakeripesää vasten.
Selviää kyllä kun ajatuksella tutkii tuon kohdan
 

Liitteet

  • Jousialuslevyt.jpg
    Jousialuslevyt.jpg
    25,9 KB · Katsottu: 15

BBF

Aktiivinen jäsen
Jos haluaa päästä helpolla ja varmistaa lopputuloksen niin tilaa vaan suosiolla uuden puhaltimen. Niin tein kun kyllästyin tappelemaan niiden laakereiden kanssa joista ei ikinä tullu hyvää tai yli vuoden kestävää, Kerran 15 vuoteen kärsii aina yhden puhaltimen ostaa.
 
Ylös Bottom