Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tähän en osaa vastata. Tuliko äänetön?Onko se kaikissa niin että EC vaatiin sen seitsemän karvaa?
Halpis Indonesia...
Jos peruslaakerit ovat jotain muuta kuin tyypilliset ensiasennus Indonesia/Thailand laakerit, niin eivätköhän ne kohtuullisesti kestä. En oikein ymmärrä miksi tällaisia iv-konevalmistajat laitteisiinsa hyväksyvät, mutta ei siitä enempää.Katsotaan kauanko ne kestää...
Tervehdys! Uusi jäsen tässä ja minulla on juuri tuo sama tuuletin, jonka laakeri ääntää. Miten sait nuo laakerit irti? Sain akselilta lukkorenkaan irti, mutta miten itse laakeri irtoaa? Roottori ei tullut ainakaan käsivoimin ulos, enkä uskaltanut vielä ulosvetäjällä kokeilla. Mutta en keksi muutakaan keinoa millä sen saisi auki, kun moottori on toisesta päästä valettu kiinni. Voisitko vähän vinkata? Kiitos etukäteen!Kyllä. Parani.. Peruslaakereilla mennään toistaiseksi. Katsotaan kauanko ne kestää...
Samat siellä on.Vallox Muh Ilmava 100, mikähän on laakerityyppi kun puhaltimet ääntää poikkeuksellisen kovasti? Täältä foorumilta löysin tietoa että 120:n laakeri olisi 608 ZZ, mutta tietääkö joku että onko tossa satasessa sama? Ja täysin ummikkona kaipaisin myös ihan linkkejä että millainen tarkalleen passaisi.
Onko vielä tietoa montako tarvitsee?Samat siellä on.
2 per puhallin. Eli tarviit 4 laakeria ja on fiksu ostaa myös ne sokkarenkaat akselin päihin (2kpl) jos ne vaikka vääntyy piloille tai menee hukkaan.Onko vielä tietoa montako tarvitsee?
Eli 4 yhteensä? Nyt oli nopea vastaus2 per puhallin.
Juu. Aika pinkeesti lähtee jos vähänkin se lukkopihdin leuka lipsahtaa. Muutama päivä rempasta se kuitenkin löytyi sattumalta ja on nyt ollut siitä lähtien teipillä iv-koneen luukussa. Onneksi yleissarjan lajitelmasta löytyi vastaava.tai menee hukkaan.
Eikös niitä ole joissain ec-puhaltimissa?Onko kukaan vielä kokeillut keraamisia laakereita ilmanvaihtokoneessa?
MUH100 täällä ja laakerit pitäisi hankkia, kuten @kahvikuppi , vaan missäs tuo konkka oikein on? Puhaltimessa, vai jossainmuualla? Ja minkä numeroiset olisi käyvät.Täällä meni vaihtoon Parmair Iiwarissa poistopuhaltimen konkka viime vuonna, oli kyllä oireillut pari vuotta. Konkka kesti noin 12 vuotta.
Taitavat olla väliltä 1,5-2,5 uF. Piirikortin litinrimassa se on johdolla kiinni.MUH100 täällä ja laakerit pitäisi hankkia, kuten @kahvikuppi , vaan missäs tuo konkka oikein on? Puhaltimessa, vai jossainmuualla? Ja minkä numeroiset olisi käyvät.
www.bistrotec.fi
www.huoltovuorio.fi

Nykyisin kondensaattori on usein tungettu puhaltimen liitinkoteloon (jos sellainen on). Tokihan on (kalliimpia ja tehoon nähden vähemmän sähköä kuluttavia) EC-puhaltimiakin, joissa ei ole kondensaattoria lainkaan. Periaatteessa tuollaisen voi usein vaihtaa muuntajasäätöisen perinteisen asynkronipuhaltimen tilalle, vaikka uusissa laitteissa EC-puhaltimia ohjataankin aivan toisella tapaa.Tuohon Ilmavaan vaihdettu jo kerran puhaltimet. 75W muistaakseni oli alkuperäiset ja nämä vaihdetut samaa luokkaa. Uusien mukana ei ollut konkkia.
Jos en väärin muista, niin Valloxilta nuo oli tilattu. 1986 valmistunut Ilmava siis kyseessä. Pitää hieman tutkia noita. Laakerivaihdolla saisi kyllä edullista jatkoaikaa puhaltimille.
Noiden myytävien puhaltimet siivekkeet aivan erinäköiset mitä vanhoissa puhaltimissa.
Tervehdys. 2011 Pandion Eco ECE:n poistoilmapuhaltimen laakerit jumivat ja tuotto on heikko, eli tarvisi tehdä jotain. Puhallin on G3G160AC5001, joka lienee jo kerran vaihdettu, koska Enerventin tukipalvelu oli sitä mieltä, että kone on toimitettu "mustilla puhaltimilla", jollainen onkin tulopuolella. Puhaltimia kun ei tunnu saavan mistään tällä hetkellä, niin laakerin vaihto lienee nopein vaihtoehto.
Kyselin tuesta poistopuhaltimen laakerien tyyppiä niiden vaihtoa ajatellen, joka heidän mukaan olisi "sähköeristetty" 608-2rsltn9/hc5c3wtf1, eli keraamisilla kuulilla varustettu hybridilaakeri. Tässäkin ketjussa on kuitenkin mainittu sopivan laakerin olevan SKF 6000-2Z.
Mikä on siis oikea ja toimiva laakerityyppi, vai pitääkö puhallin purkaa ja katsoa mitä se pitää sisällään? Laakereita tarvitaan ilmeisesti kaksi?
Ei sulla olisi tarkempia ohjeistuksia? Oma vastaava puhallin alkoi pitämään pahaa ääntä. Kaiken lisäksi pyörii hyvin epätasaisesti. Epäilen että tämäkin johtuu laakereista.Muutama vuosi laakerointia viivästetty mutta nyt sekin on tehty.
Online rotor 360 koneen ec-puhaltimissa on ihan tuiki tavalliset 626Z laakerit muovipesissä ja niiden vaihto hyvin yksinkertainen toimitus.
Vaihdoin samalla kennoa käyttävän hammashihnan kiristyspyörän kun vanhasta oli reikä kulunut.
Nyt on hiljainen kapistus
Puhallin siis näissä koneissa:
Onnline Rotor 360/Dantherm dvr 450 on
R3G225-AE19-12 ja laakerit 626Z
Edits, lisätty puhaltimen tiedot
Puhallin koteloineen lähtee vetämällä koneesta, vain johdot irti liittimistä. Sitten puhallin irti kotelosta ja osiksi. Moottorin kun purkaa niin varovaisuus on valttia koska moottorissa on elektroniikkaa.Ei sulla olisi tarkempia ohjeistuksia? Oma vastaava puhallin alkoi pitämään pahaa ääntä. Kaiken lisäksi pyörii hyvin epätasaisesti. Epäilen että tämäkin johtuu laakereista.
Mikä laakeri tuohon D3G146-AH50-13 sopii?Enerventin puhaltimesta (ebmpapst D3G146-AH50-13) hajosi taas laakerit. Laakereiden vaihto menee jo rutiinilla, mutta nyt ensimmäisen kerran on puhaltimen uloimman laakerin kuminen laakeripesä hajonnut. Siis se sellainen kolmiomainen kumipesä/holkki, joka tukee, kiinnittää ja vaimentaa laakerin puhaltimen runkoon. Laakeri oli ns. leikannut kiinni ja kokonaisuus oli pyörinyt kumisessa pesässään aikansa ja jauhanut sen palasiksi. Vasta kun kumi oli kulunut pois alkoi laakeri metelöimään peltistä tukea vasten. Onko tietoa, mistä tällaisen uuden kumisen laakeripesän saisi hankittua? Ebmpapstin sivuilta ei löydy eikä löytynyt googlettamallakaan vastaavaa osaa.
608 ZZ, paitsi jos toi b3461 on joku erikoisuus.Muh ilmava b3461 (100)
laakerit ääntelee satunnaisesti.
Osaako joku sanoa mitä laakerit on tyypiltään?
Sitten noi 608 ZZRupeaa olemaan ainakin harvinainen ikänsä vuoksi mutta Valloxin tekemä Muh Ilmava 100 vuodelta 1990 alkuperäisin laakerein.
Lienet hakannut laakerit väkisin paikalleel tai ostanut jotkut bilteman halvimmat rullaluistinlaakerit kun ovat samaa kokoa. Muuten ne kestää kyllä.Pari kertaa vaihdoin laakereita puhaltimiin mutta eipä nuo kestäneet montaa vuotta. Tulin siihen tulokseen että helpommalla pääsee kun ostaa vaan uuden koko puhaltimen ja vaihtaa sen. Ei nuo useimmat maksa kuin vähän toista sataa eikä tartte tapella laakereiden vaihdon kanssa. Samalla säästyy vanhan putsaamiselta.
Hyvä, löytynee paikallisesta laakerikaupasta esim608 ZZ
C3 sen ei tarvi olla, vakiolaakerikin käyHyvä, löytynee paikallisesta laakerikaupasta esim
"608-2Z/C3. 1-Rivinen urakuulalaakeri. Peltisuojat molemmin puolin. C3 välyksellä.
Laadukas SKF. Laakerin mitat: 8x22x7mm. Lisätietoa SKF tuotteista: www.skf.fi
Esim. Ilmanvaihtokoneisiin, Ilmalämpöpumppuihin, Keskuspölyimureihin jne..
Vaihtoehtoisia merkintöjä: 608-2ZC3, 608ZZC3,
Siis mikä jousi? Jos kyse on laakeria aksiaalisuuntaan puristavasta jousesta, niin sillä voi hyvinkin olla tekemistä ääntelyn syntymisen kanssa, mutta, jos ääntely jo kiusaa, jousen väsähtämisen pohtiminen on ääntelyn korjaamisen kannalta myöhäistä paitsi, että jouset kannattaa mahdollisesti tai jopa luultavasti uusia samalla kuin ääntelevät laakeritkin.Onko kukaan kuullut, että puhaltimessa oleva jousi voisi myös väsähtää ja sen takia puhallin alkaa ääntämään? Vai onko se liki satavarmasti aina laakeri?
Kun ei tietoa ollut, purin puhaltimen ja katsoin itse. Enervent on jännästi ilmeisesti Shaefflerilta tai jostain muualta tilannut oman laakerisarjan, koska yleisiltä markkinoilta laakeria ei löytynyt laisinkaan. Laitoin kokeeksi vastaavilla mitoilla olevat vakiolaakerit. Ainakin vielä on toiminut ja hiljaista tuli. Harvinaisen hankala purettava oli, eikä auttanut ettei ohjeita juuri tuohon malliin ollut saatavilla. Mutta kyseessä on Enervent Pelican poistopuolen EC-puhallin, joka kulkee Enerventin omalla koodilla: K140050003. Ja taitaa imupuoli olla itseasiassa identtinen. Laakerit oli tähän 608-2z ja 2 x 6000-2RS. Jälkimmäinen oli jotain muuta alunperin, mutta kumitiivisteillä ja mitat oli kuitenkin samat.Mikä laakeri tuohon D3G146-AH50-13 sopii?
Tämän mallin tapauksessa puhallinta ei saa kuin kahdesta paikasta ja halvemmassakin hinta on palttiarallaa 500€, joten vaikka laakerinvaihto vie sen pari tuntia ja vaikka ne kestäisivät vain 2 vuotta kerrallaan, niin ihan sama - hintaa vaihtotyölle tuli osien puolesta yhteensä 30.5 € (uusi ulosvetäjä 12€, 0.5€ uusi pidätinrengas ja laakerit 18 €).Pari kertaa vaihdoin laakereita puhaltimiin mutta eipä nuo kestäneet montaa vuotta. Tulin siihen tulokseen että helpommalla pääsee kun ostaa vaan uuden koko puhaltimen ja vaihtaa sen. Ei nuo useimmat maksa kuin vähän toista sataa eikä tartte tapella laakereiden vaihdon kanssa. Samalla säästyy vanhan putsaamiselta.
Pah, hieman venyi tämä.MUH100 täällä ja laakerit pitäisi hankkia, kuten @kahvikuppi , vaan missäs tuo konkka oikein on? Puhaltimessa, vai jossainmuualla? Ja minkä numeroiset olisi käyvät.