Ilmanvaihtokoneiden laakerit

Tikka

Jäsen
Mikä merkki tai laakeri on hyväksi havaittu ?
SKF tai FAG. Myös "hinnat alkaen" mistä tahansa luultavasti toimii pitkään, sillä kummoisia kuormia tuohon ei kohdistu. Yhtä moottoria korjattaessa hintaero jää euroihin, joten sama toisaalta panostaa em. laatumerkkeihin.
 

Kenny79

Jäsen
Avaa nyt silti ensin ettet vääriä osta.
SKF on ainaki varma valinta. Tottahan toki sit avataan ja katotaan oikeat kun alkavat metelöimään. Nyt pikkasen "kohisee" ku vapaana pyörittää, mutta ei äännä vielä ku laittaa sähköllä pyörimään.. Näkeekö nuista suoraan jos pitää olla tiukalla välyksellä tms. vai pitääkö mitata erikseen ? Ja kuinka iso tuo välys ees on verrattuna esim.608ZZ normilaakeriin ?

Edit. onko tuo parempi ku ns.vakio laakeri -> https://www.clasohlson.com/fi/Urakuulalaakeri-608-2RS-SKF/p/51-3030
 

Sokka

Jäsen
Vallox 95:ssa on tällainen puhallin, osaisiko joku kertoa mikä olisi oikea laakeri (mielellään alkuperäistä parempi malli)?

Pitäisi ainakin poistopuhaltimeen vaihtaa, rohisee kädellä pyöritettäessä.

543B60F8-FF0B-460D-A07F-0B4F66D8054A.jpeg
 

pjr

Aktiivinen jäsen
Onko joku testannu keraamisia laakereita näissä? Tuleeko mieleen hyvä/huonoja puolia?

Luulis ettei sellaset ainakaan säikähtäs kosteudesta tms.
 

Sokka

Jäsen
Nämä erikoisrasvatut SKF:t vähän houkuttelisi, jos olisivat käypäset, tosin välystä ilmeisesti on kun ovat C3:


tai sitten nuo jo yllä mainitut EZO 608 ZZ, välyksestä ei tarkempaa tietoa minulla.
 

Peksis

Tulokas
Olisi etsinnässä Pandion ACW-CG (vm2006) koneeseen kennonpyöritysmoottori SPG S6I06GXCE. Mistä kannattaisi etsiä? Enerventin hinta vaikutti korkealle (yli 200e). Kenno jumittaa, mutta kun hihnan irrottaa niin kenno tuntuu pyörivän vapaasti, joten moottori ilmeisesti rikki. Kuumentunut ja akselia ei pysty pyörittämään sormivoimalla.
 

joneil

Jäsen
Onko kukaan vaihtanut puhaltimien kondensaattoreita? Millaisella aikavälillä? Kondensaattorin kunto ilmeisesti vaikuttaa puhaltimien pyörimisnopeuteen. Koskee siis vanhempia AC-laitteita.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Onko kukaan vaihtanut puhaltimien kondensaattoreita? Millaisella aikavälillä? Kondensaattorin kunto ilmeisesti vaikuttaa puhaltimien pyörimisnopeuteen. Koskee siis vanhempia AC-laitteita.
Täällä meni vaihtoon Parmair Iiwarissa poistopuhaltimen konkka viime vuonna, oli kyllä oireillut pari vuotta. Konkka kesti noin 12 vuotta.
 

jussipa

Aktiivinen jäsen
Onko kukaan vaihtanut puhaltimien kondensaattoreita? Millaisella aikavälillä? Kondensaattorin kunto ilmeisesti vaikuttaa puhaltimien pyörimisnopeuteen. Koskee siis vanhempia AC-laitteita.
Vaihdoin reilu vuosi sitten 2004 vuoden Ilto 400:seen. Ihan vain varmuuden vuoksi.

Liesituulettimen huippuimuri (joku vilpe) lakkasi toimimasta vuosi - pari sitten. Se tuli kuntoon vaihtamallla uusi käyntikonkka.
 

Råtta

Aktiivinen jäsen
Vaihtoon meni 10 vuotiaan Swegon Casa W100 IV-koneen laakerit. Katolla käydessäni huomasin kummallista ääntä poistoputkesta. Itse en liannut käsiäni vaan tuttu tuli vaihtamaan.
Vanhat laakerit NMB626Z Singapore merkeillä. Uudet SKF626. Vanhoista neljästä laakerista 1 pyörii välttävästi, muut ei juuri ollenkaan.

Samalla vaihtui täysin hapertuneet huulitiivisteet. Poistopuhaltimen siivet ruostuu hiljalleen ja karhean pinnan takia myös likastuu. Nyt nekin on taas hetken puhtaat. Ruostumiseen pitäsi keksiä syy, kun välillä vettä kertyy koneen pohjalle reilusti ja kenno on pakkasilla jäässä ja kone sulattelee itseään.
Veloitus 120€.
 

RBV

Jäsen
Vallox DigitSE vaati toiseen puhaltimeen laakerit muutama viikko sitten. Sunnuntaina (kun oli avoinna) kävin kätevästi hakemassa paikallisesta Biltemasta "keraamiset laakerit", mallia 608ZZ, hintaa huimat 8,90€/kpl.
Vaihdon jälkeen alkoi samantien pieni vikinä ja seuraavana päivänä huuto oli hurjaa. Sitten olikin jo sopivasti maanantai ja paikallinen oikea laakerikauppa auki. Tilalle SKF ja hintaa vain 4€ kappale. Myyjää hieman huvitti bilteman "laatu". Tosin sanoi myös ettei näilläkään laakereilla ole enää odotettavissa samaa 18 vuoden kestoa, kuten alkuperäisillä oli.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Sunnuntaina (kun oli avoinna) kävin kätevästi hakemassa paikallisesta Biltemasta "keraamiset laakerit", mallia 608ZZ, hintaa huimat 8,90€/kpl.
Vaihdon jälkeen alkoi samantien pieni vikinä ja seuraavana päivänä huuto oli hurjaa.

Rullaluistimiin yms muihin tarkoitet muutaman euron keraamiset laakerit (juuri tuo koko) ovat eri asia kuin puhaltimiin tarkoitetut laadukkaat keraamisen laakerit ja niitä ei kannata sekoittaa keskenään. Nuo laadukkaat laakerit ovatkin sitten poskettoman hintaisia ja siitä huolimatta laakerivälys voi olla kysymysmerkki verrattuna alkuperäiseen laakeriin.

 

joneil

Jäsen
Mittasin reilu 15v vanhan Vallox 130:n konkat ja olivat kunnossa. Enemmän ajateltuani aloin epäillä onko niillä kuitenkaan pyörimisnopeuteen vaikutusta. Ainoastaan yhden firman kohdalla olen tainnut törmätä kyseiseen väitteeseen. Nopeuden säätö kun tapahtuu muuntajalla.

Koneen laakerit tuntuu vielä kestävän.
 

jussi

Vakionaama
Mittasin reilu 15v vanhan Vallox 130:n konkat ja olivat kunnossa. Enemmän ajateltuani aloin epäillä onko niillä kuitenkaan pyörimisnopeuteen vaikutusta. Ainoastaan yhden firman kohdalla olen tainnut törmätä kyseiseen väitteeseen. Nopeuden säätö kun tapahtuu muuntajalla.

Koneen laakerit tuntuu vielä kestävän.
Eipä ne nopeuteen vaikuta. Vain käynnistys voi ontua.

Tosta välyksestä tuntuu olevan vähän epäselvyyttä täällä. C3 vaaditaan, jos akseli kuumenee ulkokehää nopeammin, tai enemmän. Eli siis viileenä pysyvä esm. alumiininen puhallinmoottorin runko on jo syy ottaa isompi välys laakeriin.
Muutenhan noissa pikkulaakereissa nopean kulumisen syy on yleensä riittämätön staattinen kuorma. Siksi niissä usein on jousilaattoja kirraamassa laakerivälystä.
 

jussipa

Aktiivinen jäsen
Eipä ne nopeuteen vaikuta. Vain käynnistys voi ontua.

Kannattaa googlettaa käynnistyskondensaattorin ja käyntikondensaattorin toiminnallinen ero. Vanhojen iv-koneiden 1-vaihe moottoreissa on monesti juuri tuo käyntikonkka, jota tarvitaan moottorin pyörimiseen kokoajan.

Esim. täällä juttua tästä:
 
Viimeksi muokattu:

pökö

Kaivo jäässä
Eipä ne nopeuteen vaikuta. Vain käynnistys voi ontua.

Tosta välyksestä tuntuu olevan vähän epäselvyyttä täällä. C3 vaaditaan, jos akseli kuumenee ulkokehää nopeammin, tai enemmän. Eli siis viileenä pysyvä esm. alumiininen puhallinmoottorin runko on jo syy ottaa isompi välys laakeriin.
Muutenhan noissa pikkulaakereissa nopean kulumisen syy on yleensä riittämätön staattinen kuorma. Siksi niissä usein on jousilaattoja kirraamassa laakerivälystä.
C3 noissa ei useinkaan ole ensiasennuksena, vanhemmissa ainakaan.
 

kotte

Hyperaktiivi
Vai onko kuitenkin käynnistyskonkka, ne puhaltimet kun käy ilman konkkaakin.
Käynnistyskonkka edellyttää laitetta, joka kytkee käynnistyskäämin pois käynnistyksen jälkeen. Vaihtoehtoja on lähinnä kaksi, eli virran ohjaama rele (tyypillinen jääkaapeissa ja vastaavissa; voi perustua varsinaisen releen lisäksi lämpöön reagoivaan PTC-vastukseen) tai sitten moottorin kiertonopeuden ohjaama keskipakoiskytkin.

Jollei tuollaista kytkintä ole, tarvitaan käyntikondensaattori. Käynti- ja käynnistyskondensaattorin ero on, että edellinen voi olla kiinni verkossa aina kun moottori pyörii, kun taas käynnistyskondensaattori ei välttämättä kestä moista (tyypillisesti kuumenee liikaa, vaikkakin käynnistyspiirin käämi tyypillisesti ylikuumenee vielä herkemmin, jos piirin käynnistyskytkimessä on sellainen vika, ettei käynnistyspiiri irtoa verkosta). Eli puhutaan hiukan erilaisilla spekseillä määrätyistä kondensaattoreista.

Melkein aina yksivaiheinduktiomoottori pysyy käynnissä puhallinkäytössä, vaikka käynnistyspiiri/apupiiri irroitetaan sen jälkeen, kun moottori on saavuttanut normaalin käyntinopeutensa. Oma kokemus jopa on, että pelkkä painovoimainen ilman virtaus saattaa joskus saada vaikkapa huippuimurin käynnistymään, vaikka käyntikondensaattori on niin sökö, että vastaa kahta irrallista johdonpätkää. Tyypillisesti puhallin kylläkin hidastuu selvästi, jos käyntiapupiiri irroitetaan (tai sarjakondensaattori muuttuu johtamattomaksi).
 

jussi

Vakionaama
Kannattaa googlettaa käynnistyskondensaattorin ja käyntikondensaattorin toiminnallinen ero. Vanhojen iv-koneiden 1-vaihe moottoreissa on monesti juuri tuo käyntikonkka, jota tarvitaan moottorin pyörimiseen kokoajan.

Esim. täällä juttua tästä:
Kuten kotte tossa mainitsikin, niin kyllä näissä puhallinmoottoreissa vielä hyvinkin kypsä konkka antaa ihan saman kierrosluvun melko usein, kunhan se vaan on päässyt käyntiin.
 

kuumitta

Jäsen
Käyntikonkalla voi olla myös toissijainen tehtävä häiriön poistajana riippuen moottorin ohjauksesta. Edellisessä kämpässä kanavapuhaltimen konkan kuolemisen huomasi radiosta kuuluvasta sirinästä.
 

Muukalainen

Aktiivinen jäsen
Olisko arvausta mitkä laakerit spisi tällaiseen puhaltimeen G3G146AB5401?

Ei, ja minun kokemuksen perustella jopa EBM-Papst Suomi ei anta tietoja. Se on kuitenkin yhdeltä puolelta imeva joka on suhteelisesti helppo tutkia ja vaihta laakerit. Miten se on tehty löyty tästä foorumista ja youtubesta, ilmanvaihtokone puhallin, ebm-papst fan bearings.
 

HotZone

Vakionaama
Nuo puhaltimet asuu LTR-3ssa mutta ne olen sinne itse pistänyt kun uudistin ohjauksen.

Mitenkähän tuollainen puhallinen avataan? En koskaan oppinut avaamaan edes AC-puhallinta. En vaan keksinyt miten aukeaa.

Joskus vuosia sitten Ebm-Papstin tuotepäälikkö mainitsi että näiden EC-puhaltimien laakerin vaihto on vähän haastavampi. Piirikortin kanssa ilmeisesti saa tunata jonkin verran.
Pitäisi saada tietää laakesin tyyppi etukäteen ja se miten avataan. Ei siin vaiheessa kun laakeri hajoaa ole aikaa ihmtellä. Toinen vaihtoehto on tilata vastaa uudemman mallinen puhallin varoiksi. Uudempi vastaa on ottoteholtaan pienempi mutta antaa käyrien mukaan kaikilla vastapanineilla suuremman tilavuusvirran. Hyötysuhde siis parempi ja sitä kautta sähkön kulutus pienempi.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Nuo puhaltimet asuu LTR-3ssa mutta ne olen sinne itse pistänyt kun uudistin ohjauksen.

Mitenkähän tuollainen puhallinen avataan? En koskaan oppinut avaamaan edes AC-puhallinta. En vaan keksinyt miten aukeaa.

Joskus vuosia sitten Ebm-Papstin tuotepäälikkö mainitsi että näiden EC-puhaltimien laakerin vaihto on vähän haastavampi. Piirikortin kanssa ilmeisesti saa tunata jonkin verran.
Pitäisi saada tietää laakesin tyyppi etukäteen ja se miten avataan. Ei siin vaiheessa kun laakeri hajoaa ole aikaa ihmtellä. Toinen vaihtoehto on tilata vastaa uudemman mallinen puhallin varoiksi. Uudempi vastaa on ottoteholtaan pienempi mutta antaa käyrien mukaan kaikilla vastapanineilla suuremman tilavuusvirran. Hyötysuhde siis parempi ja sitä kautta sähkön kulutus pienempi.

Kun sain itse uudet puhaltimet tuohon omaan koneeseen niin tarkistin laakerin mallin ihan mielenkiinnosta. Tuossa kuvat siitä:

Kurkkaa sisälle, ei oo kummonen homma.
 

meleinen

Tulokas
Kellään tietoa tallaisesta Enerventin LTR-3 puhaltimesta? Puhaltimessa on merkintä DD050AA01. Käsittääkseni se on Wellingtonin EC puhallin.

Se on nykyään laakerivikainen ja täällä saitilla selailtuani tutkailin noita hybridilaakereita, fraatti taisi sopivaa kokoakin aiemmin ylempänä linkkailla.

Vanhoissa laakereissa on merkintä NSK608V1. Tuollaiseen V1 loppuiseen en keskusteluissa ole tömännut.

Mietin vaan, että onko tuosta tässä tapauksessa hyötyä vai pääsisikö ”pellepeloton” tässäkin taas halvemmalla...
 

Liitteet

  • FCF2D236-CBE3-4F74-8171-FA227875E9D9.jpeg
    FCF2D236-CBE3-4F74-8171-FA227875E9D9.jpeg
    98,7 KB · Katsottu: 543
  • EE529A97-E702-4223-97EC-862354149A95.jpeg
    EE529A97-E702-4223-97EC-862354149A95.jpeg
    78,4 KB · Katsottu: 549
  • 998A526B-4717-46F9-9A4C-3BE1ABB008A4.jpeg
    998A526B-4717-46F9-9A4C-3BE1ABB008A4.jpeg
    113,9 KB · Katsottu: 311

pökö

Kaivo jäässä
Mahtaako olla ec, kuinka vanha kone on?

Minusta nuo on ihan normaalit laakerit, tai normaaleilla ne itse korvaisin.
V1= Anti Vibration Level 1
 

meleinen

Tulokas
Se voi hyvinkin olla ettei olekaan EC. Ja sen tunnistaa varmasti mistä? Koneessa on jotain merkintöjä mitkä viitaisi 2011 vuosilukuun. Tarkkaa en osaa sanoa.
Avasin noi vanhat laakerit ja ne on ihan tavalliset teräskuulilla olevat. Halpis Indonesia...
 

pökö

Kaivo jäässä
Se voi hyvinkin olla ettei olekaan EC. Ja sen tunnistaa varmasti mistä? Koneessa on jotain merkintöjä mitkä viitaisi 2011 vuosilukuun
2011 voisi olla ec muttei välttämättä. Ec-puhaltimessa on paljon elektroniikkaa kun siinä on taajari itsessään. Perinteisessä sitä ei ole ollenkaan ja koneeseen menee vain kolme karvaa. Millainen pistokkeen pää tuossa on?
 
Back
Ylös Bottom