Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Veikkauksena 608ZZ, se on hyvin yleinen vanhemmissa puhaltimissa.Onko hajua millaset laakerit tuossa on -> Fläkt RDAA-1-4-1-01
Kiitosta. Eipä näytä maksavan juuri mitään.. Mikä merkki tai laakeri on hyväksi havaittu ? Alkuperäiset on pyöriny 31v. ja vähintään samaan tähdätään..Veikkauksena 608ZZ, se on hyvin yleinen vanhemmissa puhaltimissa.
Avaa nyt silti ensin ettet vääriä osta.Kiitosta. Eipä näytä maksavan juuri mitään.. Mikä merkki tai laakeri on hyväksi havaittu ? Alkuperäiset on pyöriny 31v. ja vähintään samaan tähdätään..
SKF tai FAG. Myös "hinnat alkaen" mistä tahansa luultavasti toimii pitkään, sillä kummoisia kuormia tuohon ei kohdistu. Yhtä moottoria korjattaessa hintaero jää euroihin, joten sama toisaalta panostaa em. laatumerkkeihin.Mikä merkki tai laakeri on hyväksi havaittu ?
SKF on ainaki varma valinta. Tottahan toki sit avataan ja katotaan oikeat kun alkavat metelöimään. Nyt pikkasen "kohisee" ku vapaana pyörittää, mutta ei äännä vielä ku laittaa sähköllä pyörimään.. Näkeekö nuista suoraan jos pitää olla tiukalla välyksellä tms. vai pitääkö mitata erikseen ? Ja kuinka iso tuo välys ees on verrattuna esim.608ZZ normilaakeriin ?Avaa nyt silti ensin ettet vääriä osta.
Siellä on ihan normilaakeri alunperin.Ja kuinka iso tuo välys ees on verrattuna esim.608ZZ normilaakeriin
Täällä meni vaihtoon Parmair Iiwarissa poistopuhaltimen konkka viime vuonna, oli kyllä oireillut pari vuotta. Konkka kesti noin 12 vuotta.Onko kukaan vaihtanut puhaltimien kondensaattoreita? Millaisella aikavälillä? Kondensaattorin kunto ilmeisesti vaikuttaa puhaltimien pyörimisnopeuteen. Koskee siis vanhempia AC-laitteita.
Vaihdoin reilu vuosi sitten 2004 vuoden Ilto 400:seen. Ihan vain varmuuden vuoksi.Onko kukaan vaihtanut puhaltimien kondensaattoreita? Millaisella aikavälillä? Kondensaattorin kunto ilmeisesti vaikuttaa puhaltimien pyörimisnopeuteen. Koskee siis vanhempia AC-laitteita.
Täällä vaihdettiin katolla olevan Vilpen radon-imurin konkka vuosi pari sitten.Liesituulettimen huippuimuri (joku vilpe) lakkasi toimimasta vuosi - pari sitten. Se tuli kuntoon vaihtamallla uusi käyntikonkka.
Sunnuntaina (kun oli avoinna) kävin kätevästi hakemassa paikallisesta Biltemasta "keraamiset laakerit", mallia 608ZZ, hintaa huimat 8,90€/kpl.
Vaihdon jälkeen alkoi samantien pieni vikinä ja seuraavana päivänä huuto oli hurjaa.
Eipä ne nopeuteen vaikuta. Vain käynnistys voi ontua.Mittasin reilu 15v vanhan Vallox 130:n konkat ja olivat kunnossa. Enemmän ajateltuani aloin epäillä onko niillä kuitenkaan pyörimisnopeuteen vaikutusta. Ainoastaan yhden firman kohdalla olen tainnut törmätä kyseiseen väitteeseen. Nopeuden säätö kun tapahtuu muuntajalla.
Koneen laakerit tuntuu vielä kestävän.
Eipä ne nopeuteen vaikuta. Vain käynnistys voi ontua.
Vai onko kuitenkin käynnistyskonkka, ne puhaltimet kun käy ilman konkkaakin.Vanhojen iv-koneiden 1-vaihe moottoreissa on monesti juuri tuo käyntikonkka, jota tarvitaan moottorin pyörimiseen kokoajan.
C3 noissa ei useinkaan ole ensiasennuksena, vanhemmissa ainakaan.Eipä ne nopeuteen vaikuta. Vain käynnistys voi ontua.
Tosta välyksestä tuntuu olevan vähän epäselvyyttä täällä. C3 vaaditaan, jos akseli kuumenee ulkokehää nopeammin, tai enemmän. Eli siis viileenä pysyvä esm. alumiininen puhallinmoottorin runko on jo syy ottaa isompi välys laakeriin.
Muutenhan noissa pikkulaakereissa nopean kulumisen syy on yleensä riittämätön staattinen kuorma. Siksi niissä usein on jousilaattoja kirraamassa laakerivälystä.
Meillä oli ainakin käyntikonkka. Puhallin pyöri hitaammin kuin toimivalla konkallaVai onko kuitenkin käynnistyskonkka, ne puhaltimet kun käy ilman konkkaakin.
Käynnistyskonkka edellyttää laitetta, joka kytkee käynnistyskäämin pois käynnistyksen jälkeen. Vaihtoehtoja on lähinnä kaksi, eli virran ohjaama rele (tyypillinen jääkaapeissa ja vastaavissa; voi perustua varsinaisen releen lisäksi lämpöön reagoivaan PTC-vastukseen) tai sitten moottorin kiertonopeuden ohjaama keskipakoiskytkin.Vai onko kuitenkin käynnistyskonkka, ne puhaltimet kun käy ilman konkkaakin.
Kuten kotte tossa mainitsikin, niin kyllä näissä puhallinmoottoreissa vielä hyvinkin kypsä konkka antaa ihan saman kierrosluvun melko usein, kunhan se vaan on päässyt käyntiin.Kannattaa googlettaa käynnistyskondensaattorin ja käyntikondensaattorin toiminnallinen ero. Vanhojen iv-koneiden 1-vaihe moottoreissa on monesti juuri tuo käyntikonkka, jota tarvitaan moottorin pyörimiseen kokoajan.
Esim. täällä juttua tästä:
Mitä se kondensaattori tekee
Kompressorissa sellainen 64 mikrofaradin kondensaattori, miten se toimii tossa systemissä,, minäkun en tiedä, voiko joku kertoa.lampopumput.info
Olisko arvausta mitkä laakerit spisi tällaiseen puhaltimeen G3G146AB5401?
Mistä koneesta puhallin on?Olisko arvausta mitkä laakerit spisi tällaiseen puhaltimeen G3G146AB5401?
Ei oo kovin kummoinen homma kattoa mitä sieltä löytyy. Laittaa sitten tuohon ekaan viestiin lakrun ja koneen mallin talteen.Olisko arvausta mitkä laakerit spisi tällaiseen puhaltimeen G3G146AB5401?
Nuo puhaltimet asuu LTR-3ssa mutta ne olen sinne itse pistänyt kun uudistin ohjauksen.
Mitenkähän tuollainen puhallinen avataan? En koskaan oppinut avaamaan edes AC-puhallinta. En vaan keksinyt miten aukeaa.
Joskus vuosia sitten Ebm-Papstin tuotepäälikkö mainitsi että näiden EC-puhaltimien laakerin vaihto on vähän haastavampi. Piirikortin kanssa ilmeisesti saa tunata jonkin verran.
Pitäisi saada tietää laakesin tyyppi etukäteen ja se miten avataan. Ei siin vaiheessa kun laakeri hajoaa ole aikaa ihmtellä. Toinen vaihtoehto on tilata vastaa uudemman mallinen puhallin varoiksi. Uudempi vastaa on ottoteholtaan pienempi mutta antaa käyrien mukaan kaikilla vastapanineilla suuremman tilavuusvirran. Hyötysuhde siis parempi ja sitä kautta sähkön kulutus pienempi.
2011 voisi olla ec muttei välttämättä. Ec-puhaltimessa on paljon elektroniikkaa kun siinä on taajari itsessään. Perinteisessä sitä ei ole ollenkaan ja koneeseen menee vain kolme karvaa. Millainen pistokkeen pää tuossa on?Se voi hyvinkin olla ettei olekaan EC. Ja sen tunnistaa varmasti mistä? Koneessa on jotain merkintöjä mitkä viitaisi 2011 vuosilukuun