Ilmanvaihtokoneiden laakerit

fraatti

Hyperaktiivi
Mahtaako moottorissa olla aina samat laakerit riippumatta siitä millaisessa puhallinrungossa sitä käytetään ja ovatkohan nuo alla olevat laakerit identtisiä?

laakerin malli: FAG F-589190.6000 J0327 moottori: m3g074-cf
laakerin malli: SKF 6000-2Z / +28 moottori: m3g074-cf
Ulkomitoiltaan ovat samoja mutta muuten voivat erota toisistaan.
 

HotZone

Vakionaama
Piti käydä ostamassa pienin ulosvetäjä. Se sisimmäinen laakeri on magneettikehdon pohjalla ja pitää vetää akselia pitkin pois.
Paikalleen laakerit meni käsin.
Kustannuksia tuli 60e mistä 23e oli ulosvedin lähimmästä halpakaupasta.
Laakereiksi pistin NTN 6000 -LLB C3. Alkuperäiset oli metallisuojilla mutta näissä on matalakitkaiset kumisuojat.
Kirjailin tussilla laakerin tyypin puhaltimen runkoon että ensikerralla ei tarvi arpoa.

Uudet puhaltimet kustantaa yli 500e/kpl joten ei kannata ajaa laakereita loppuun. Voi kone kosahtaa jos laakerit hirttää jumiin.
Katselin että 2015 oli puhaltimen datalehden päiväys mun koneella. Olisko silloin tullut vaihdettua EC puhaltimet vanhaan LTR-3:een eli 8 vuotta pyörineet.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Katoppas mitä sieltä pölysuojan alta löytyy. Onko metalliset vai keraamisen kuulat? Se nousee pikku ruuvaarilla kampeamalla ylös.
 

HotZone

Vakionaama
Purin yhdestä vanhasta laakerista suojat pois ja vielä sen kuulakehdon (tai mikä lie). Ihan on metalliset kuulat alkuperäisissä tai ainkin ne näyttää ihan perinteisiltä laakerikuulilta. NMB 6000Z oli metallisuojaan stanssattu.
 

HotZone

Vakionaama
Jostain syystä laakerien vaihdon jälkeen tulo-ja poisto puhaltimet toimii eritehokkuudella. Paineautomatiikka toki tasaa eron mutta ilmeisesti poistopuhallin pyörii hitaammin. Samassa yhteydessä kyllä oli kanavine nuohouskin. Tiedä sitten kumpi on aiheuttaja. Voihan olla että kanaviin jäi johonkin kohtaan joku este.
Tuskin tulopuhallin on alkanut pyöriä kovempaa ohjausjännitteeseen nähden.
 

HotZone

Vakionaama
Nuohouksen yhteydessä ei uudelleen säädölle pitäisi olla perustetta mutta puhaltimien vaihdon yhteydessä kyllä.

Minun systeemissä tasapainotus on automaattinen. Se perustuu differentiaalipaineanturiin mikä mittaa yläpohjan yli olevaa paine-eroa. Siitä sitten ulko- ja sisälämpötilojen avulla tehdään savupiippuilmiön korjaus niin että nolla paine asettuu noin metri yläkerran lattian yläpuolelle.

Jo voihan siellä olla harja jäänyt jumeksiin kanavaan. Pitänee soitella firmaan ja kysyä. Epäilen että johtuu jostain muusta asiasta. Ehkä jopa laakereista jotka nyt on kumitiivisteiset (matalakitkaiset kylläkin) eikä peltikyljillä kuten alkuperäiset.
 

Buuhil

Tulokas
Hei,

Enerventin Pelican eco EDE-CG IV-koneen (n. 9 vuotta vanha) poispuhaltimesta on alkanut kuulua ikävää ääntä. Myös tulopuhallin on pitänyt aiempaa kovempaa ääntä, mutta ei häiritsevää. Molemmat puhaltimet ovat mallia D3G146-AH50-13.

Kävin tätä ketjua läpi ja selvisi, että kyse lienee laakereista. Olen itse aika tumpelo asennustöiden suhteen, joten osaatteko neuvoa pk-seudulla (mielellään Espoossa Olari-Matinkylä alueella..) mihin huoltoon ko. puhaltimet kannattaisi viedä laakereiden vaihtoon? Uudet puhaltimet ovat kalliita (lähemmäs 700 €), joten ajattelin kokeilla tätä ensin. Puhaltimet saa suht helposti irti (liukuvat kiskoilla ulos) eli voin ottaa ne autoon mukaan, mutta johdoissa on jokin mystinen liitin mitä en saanut irti. Onko tietoa miten ko. liittimen saa irti (ks. kuva)?

Kiitos!

Liitin.jpg
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Hei,

Enerventin Pelican eco EDE-CG IV-koneen (n. 9 vuotta vanha) poispuhaltimesta on alkanut kuulua ikävää ääntä. Myös tulopuhallin on pitänyt aiempaa kovempaa ääntä, mutta ei häiritsevää. Molemmat puhaltimet ovat mallia D3G146-AH50-13.

Kävin tätä ketjua läpi ja selvisi, että kyse lienee laakereista. Olen itse aika tumpelo asennustöiden suhteen, joten osaatteko neuvoa pk-seudulla (mielellään Espoossa Olari-Matinkylä alueella..) mihin huoltoon ko. puhaltimet kannattaisi viedä laakereiden vaihtoon? Uudet puhaltimet ovat kalliita (lähemmäs 700 €), joten ajattelin kokeilla tätä ensin. Puhaltimet saa suht helposti irti (liukuvat kiskoilla ulos) eli voin ottaa ne autoon mukaan, mutta johdoissa on jokin mystinen liitin mitä en saanut irti. Onko tietoa miten ko. liittimen saa irti (ks. kuva)?

Kiitos!

katso liitettä 91203

Huoltoliikkeestä osaa sanoa, mutta liittimen pitäisi kyllä irrota kun painat tuota klipsun päätä alaspäin. Saattaa olla tiukassa jos jämähtänyt paikalleen, nitkuttaa vähän joka suuntaan samalla kun klipsusta painaa ja vetää liitintä ulos:

1701767406985.png
 

Buuhil

Tulokas
Kiitos, täytyypä jatkaa nitkuttamista...

Huoltoliikkeestä, Enerventin sivuilla on valtuutettuja huoltoliikkeitä pk-seudulla 2 kpl, mutta ovat aika kaukana. Ajattelin, ettei laakerin vaihtoon tarvitse valtuutettua liikettä eli jos tiedätte jonkin hyväksikoetun Espoon suunnalla olevan huollon, joka osaa homman hoitaa, niin kiitos!
 

Haz

Tulokas
Hei

Mulla löytyy tommonen Vallox 280 SE eli ei ihan joka taloudesta tuota löydy. Ongelmana tulopuhaltimen ujellus nyt pakkasilla. Ainut vaihtoehto lienee purkaa moottori ja katsoa laakerin malli? Eli netistä ei varmaan löydy tietoa oikesta laakerista tuolle moottorille?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Hei

Mulla löytyy tommonen Vallox 280 SE eli ei ihan joka taloudesta tuota löydy. Ongelmana tulopuhaltimen ujellus nyt pakkasilla. Ainut vaihtoehto lienee purkaa moottori ja katsoa laakerin malli? Eli netistä ei varmaan löydy tietoa oikesta laakerista tuolle moottorille?
Ropeli taitaa olla R3G180AD4371 ja moottorin tyyppi on M3G084-FA, ja kukaan ei ole aikasemmin sanonut mitä laakereita tuolla on. Jos kurkkaat niin ilmoita tänne niin laitetaan tuohon samaan listaan.

Tuikkasin samalla tuonne ekaan viestiin myös Swegon Casa 120 laakerit.
 
Viimeksi muokattu:

Haz

Tulokas
Hei

Avasin moottorin ja sieltä löytyi laakerit näillä merkinnöillä:
Portugal 0254
R0326
FAG F-236672.01-C3

Leveys 7,5mm
Sisähalk. 12mm
Ulko halk. 28mm
 
Viimeksi muokattu:

fraatti

Hyperaktiivi
Hei

Avasin moottorin ja sieltä löytyi laakerit näillä merkinnöillä:
Portugal 0254
R0326
FAG F-236672.01-C3

Leveys 7,5mm
Sisähalk. 12mm
Ulko halk. 28mm
Mitäs luulet, voisiko sinne sopia laakeri koossa 12 x 28 x 8 mm (6001-2RS)? Tuo olisi standardi laakeri. 7mm leveydellä löytyy jotain mutta nekin on spesiaali kamaa. 7,5mm ei ole olemassa mitään. Koon kertoo 6001 ja 2RS on kumisilla pölytiivisteillä ja C3 on välys.
 

Haz

Tulokas
Joo kertomasi mitta juuri oikea eli mittavirhettä tuli tuo 0,5mm. Paikallisesta laakeriliikkeestä sain juuri tuon laakerin FAG:in portugalissa valmistamana (6001-C-2Z-C3) 8e/kpl hintaan. Eli tuo hankkimani on metalli tiivisteillä, eli lienee tiiveys olevan ainakin huonompi. No jos seuraavan kerran hajoaa, niin tiedän etsiä kumitiivisteillä.

Itse projektista sen verran, että oli vähän haastavampi kuin esim Youtubessa muilla ollut. Piti esim piirilevy irrottaa, joka oli aika kuumottavaa kun se oli tiukassa. Lisäksi piti ulosvetäjällä vetää toinen laakeri ulos. Ulosvetäjä oli onneks biltemassa vain 7,5e, vaikka ei ollut täysin sopiva tuohon hommaan, mutta sai sen tehtyä silläkin.
 

okvp

Tulokas
Enervent NEO Ewind koneesta hajosi ilmeisesti poistopuhallin, alkoi pitämään ääntä ja nyt koko kone pysähtyi virheilmoon
AL5 Poistopuhaltimen toimintahäiriö. Laite ostettu keväällä 2019 ja otettu käyttöön alkuvuodesta 2020.
Takuuta piti olla 5 vuotta mutta siitä onkin näköjään kierosti rajattu kaikki liikkuvat osat kahteen vuoteen. Kalliiksi tulee Enervent, jos puhaltimet menee uusiksi neljän vuoden välein.
Oletan että turha yrittää virhevastuuta, kun noista takuuehdoistakin on kierosti rajattu kaikki liikkuva pois?
Onko kukaan vaihtanut ko. koneeseen puhallinta tai laakereita itse, oliko minkälainen homma?
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Enervent NEO Ewind koneesta hajosi ilmeisesti poistopuhallin, alkoi pitämään ääntä ja nyt koko kone pysähtyi virheilmoon
AL5 Poistopuhaltimen toimintahäiriö. Laite ostettu keväällä 2019 ja otettu käyttöön alkuvuodesta 2020.
Takuuta piti olla 5 vuotta mutta siitä onkin näköjään kierosti rajattu kaikki liikkuvat osat kahteen vuoteen. Kalliiksi tulee Enervent, jos puhaltimet menee uusiksi neljän vuoden välein.
Oletan että turha yrittää virhevastuuta, kun noista takuuehdoistakin on kierosti rajattu kaikki liikkuva pois?
Onko kukaan vaihtanut ko. koneeseen puhallinta tai laakereita itse, oliko minkälainen homma?
Laita vaan Enerventin tekniseen tukeen viestiä asiasta, ja samalla tiedot koneen iästä ja käyttöönottopäivästä. Aika hyvin ainakin omalla kohdalla toiminut palvelu uudehkon koneen kanssa, ei ole tullut vänkäystä ja ovat tarjonneet vaihtopuhallinta itse ja vanha vaan pitänyt palauttaa.
 

fraatti

Hyperaktiivi
Sehän tässä vielä on että koneesta kun koneesta löytyy nykypäivänä lähes poikkeuksetta ebm-papstin valmistamat puhaltimet. Onkohan tuo sen verran teknologisessa etulyöntiasemassa muihin nähden että kaikki ottaa sieltä puhaltimet vai miksi kilpailua ei ole?
 

okvp

Tulokas
Päätin sittenkin vaihtaa laakerit itse molempiin puhaltimiin, laakereita menee kaksi per puhallin ja maksavat vain n. 7€/laakeri. Oletin että toisenkin puhaltimen laakeri alkaa olla tiensä päässä, mutta se olikin melko hyvä.
Neo:n puhaltimen malli on Ebmpapst R3G190RC0503 sen saa enerventin kaupasta karvan yli 200€, jos haluaa ostaa koko puhaltimen.
Mutta puhaltimen laakerit on todella helppo vaihtaa, kun puhallin on irti. Laakerityyppi on 608-2Z, 8x22x7mm mutta vaihdoin tilalle SKF:n kumitiivisteiset mallit SKF 608-2RSH, joita oli Clas Ohlssonilla hyllyssä, koska jumineesta laakerista oli rasvat täysin kuivahtaneet, jäljellä oli vain mustaa karstaa, purin myös toisen puolen alimmaisen laakerin se pyöri hyvin ja rasvat olivat muuten ok, mutta hieman likaiset.
Kuvia kannattaa ottaa paljon koneen purkamisen eri vaiheista...
Hieman piti pähkäillä miten pääsen puhaltimiin käsiksi, mutta NEO on todella yksinkertainen avattava etupeltien ja väliriman poiston ja virtaliittimen irroituksen jälkeen, löysätään laitteen pohjakulmista neljää kuusioruuvia ja jolloin alaosa tipahtaa alaspäin ja yläosan puhaltimineen voi vetää ulos koneesta.
Puhaltimet lähtevät yläosan eristeestä irti ensin irroittamalla sähköliittimet ja ruuvaamalla kotelon ja sitten tukiraudan irti. Laakereihin pääsee käsiksi avaamalla puhaltimen päädyn (neljä ruuvia) ja irroittamalla laakerin päällä olevan sokan (sokkapihdit auttavat), laakerit ovat muovipesissä ja lähtevät irti sormivoimin, juminut laakeri oli akselissa hieman tiukemmin ja avitin sitä hieman pienellä ulosvetäjällä. Uudet laakerit oli helppo laittaa sormin paikalleen.
Tulopuolen puhaltimen vaihto oli hieman hitaampi koska samalla piti purkaa tuloilman lämppäri pois.
Aikaa laakereiden vaihtoon meni muutamia tunteja, homma oli kohtuullisen helppo jos on jonkin verran kokemusta koneista.
Kuvia kannattaa ottaa paljon ja laakereiden lisäksi tarvitsee pieniä nippareita, joita joutui katkomaan, kun irrotteli puhaltimien johtoja.

Vaikea arvailla miksi poistopuolen pohjalaakeri oli täysin kuiva vaikka pölysuoja oli täysin paikallaan, aivan kuin rasva olisi haihtunut sieltä pois. Voi myös olla laakerivalmistajan vika, tai sitten poistolaakeri ei tykkää hienosta huonepölystä, tosin puhallin itsessään oli melko puhdas. Joka tapauksessa nyt laakereina on kumitiivisteiset, jotka ovat tiiviimmät, mutta niissä on hieman enemmän kitkaa (kunnes kuluvat).

1702914131259.jpeg
1702914367474.jpeg
1702914913864.jpeg
1702915057345.jpeg
1702915744823.jpeg
1702915835780.jpeg
 

Liitteet

  • 1702916225299.jpeg
    1702916225299.jpeg
    246,8 KB · Katsottu: 150
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

fraatti

Hyperaktiivi
Päätin sittenkin vaihtaa laakerit itse molempiin puhaltimiin, laakereita menee kaksi per puhallin ja maksavat vain n. 7€/laakeri. Oletin että toisenkin puhaltimen laakeri alkaa olla tiensä päässä, mutta se olikin melko hyvä.
Neo:n puhaltimen malli on Ebmpapst R3G190RC0503 sen saa enerventin kaupasta karvan yli 200€, jos haluaa ostaa koko puhaltimen.
Mutta puhaltimen laakerit on todella helppo vaihtaa, kun puhallin on irti. Laakerityyppi on 608-2Z, 8x22x7mm mutta vaihdoin tilalle SKF:n kumitiivisteiset mallit SKF 608-2RSH, joita oli Clas Ohlssonilla hyllyssä, koska jumineesta laakerista oli rasvat täysin kuivahtaneet, jäljellä oli vain mustaa karstaa, purin myös toisen puolen alimmaisen laakerin se pyöri hyvin ja rasvat olivat muuten ok, mutta hieman likaiset.
Kuvia kannattaa ottaa paljon koneen purkamisen eri vaiheista...
Hieman piti pähkäillä miten pääsen puhaltimiin käsiksi, mutta NEO on todella yksinkertainen avattava etupeltien ja väliriman poiston ja virtaliittimen irroituksen jälkeen, löysätään laitteen pohjakulmista neljää kuusioruuvia ja jolloin alaosa tipahtaa alaspäin ja yläosan puhaltimineen voi vetää ulos koneesta.
Puhaltimet lähtevät yläosan eristeestä irti ensin irroittamalla sähköliittimet ja ruuvaamalla kotelon ja sitten tukiraudan irti. Laakereihin pääsee käsiksi avaamalla puhaltimen päädyn (neljä ruuvia) ja irroittamalla laakerin päällä olevan sokan (sokkapihdit auttavat), laakerit ovat muovipesissä ja lähtevät irti sormivoimin, juminut laakeri oli akselissa hieman tiukemmin ja avitin sitä hieman pienellä ulosvetäjällä. Uudet laakerit oli helppo laittaa sormin paikalleen.
Tulopuolen puhaltimen vaihto oli hieman hitaampi koska samalla piti purkaa tuloilman lämppäri pois.
Aikaa laakereiden vaihtoon meni muutamia tunteja, homma oli kohtuullisen helppo jos on jonkin verran kokemusta koneista.
Kuvia kannattaa ottaa paljon ja laakereiden lisäksi tarvitsee pieniä nippareita, joita joutui katkomaan, kun irrotteli puhaltimien johtoja.

Vaikea arvailla miksi poistopuolen pohjalaakeri oli täysin kuiva vaikka pölysuoja oli täysin paikallaan, aivan kuin rasva olisi haihtunut sieltä pois. Voi myös olla laakerivalmistajan vika, tai sitten poistolaakeri ei tykkää hienosta huonepölystä, tosin puhallin itsessään oli melko puhdas. Joka tapauksessa nyt laakereina on kumitiivisteiset, jotka ovat tiiviimmät, mutta niissä on hieman enemmän kitkaa (kunnes kuluvat).
Kiitos, laitetaan tiedot tuonne alkuun niin muutkin saattavat löytää tiedon myöhemmin.
Jännän näköinen kone sisältä. Voisin kuvitella että tuo on uudehkoa suunnittelua kun vaikuttaa noin kompaktilta paketilta. Puhallin on kyllä harvinaisen halpa puhaltimeksi.
 

jlikonen

Jäsen
Hei,

Enerventin Pelican eco EDE-CG IV-koneen (n. 9 vuotta vanha) poispuhaltimesta on alkanut kuulua ikävää ääntä. Myös tulopuhallin on pitänyt aiempaa kovempaa ääntä, mutta ei häiritsevää. Molemmat puhaltimet ovat mallia D3G146-AH50-13.

Kävin tätä ketjua läpi ja selvisi, että kyse lienee laakereista. Olen itse aika tumpelo asennustöiden suhteen, joten osaatteko neuvoa pk-seudulla (mielellään Espoossa Olari-Matinkylä alueella..) mihin huoltoon ko. puhaltimet kannattaisi viedä laakereiden vaihtoon? Uudet puhaltimet ovat kalliita (lähemmäs 700 €), joten ajattelin kokeilla tätä ensin. Puhaltimet saa suht helposti irti (liukuvat kiskoilla ulos) eli voin ottaa ne autoon mukaan, mutta johdoissa on jokin mystinen liitin mitä en saanut irti. Onko tietoa miten ko. liittimen saa irti (ks. kuva)?

Kiitos!

katso liitettä 91203
@Buuhil, meillä kanssa Enerventin Pelican. Viime yönä kone piti melkoista meteliä ja tänä aamuna huomasin, että poistoilmapuhallin (DC) ei enää pyöri. Miten sait korjattua koneesi, ostitko uuden puhaltimen vai korjautitko vanhan.
 

Tom1

Jäsen
Sehän tässä vielä on että koneesta kun koneesta löytyy nykypäivänä lähes poikkeuksetta ebm-papstin valmistamat puhaltimet. Onkohan tuo sen verran teknologisessa etulyöntiasemassa muihin nähden että kaikki ottaa sieltä puhaltimet vai miksi kilpailua ei ole?
En tiedä mihin tekninen etulyöntiasema perustuu kun tässä on omat kokemukset EBM-Papsteista:

-2000 tietokoneeseen helvetin kalliit Papstit. Pitivät tikittävää ääntä käydessä, erityisesti jos hidasti voltteja. Yksikään muu tuuletin ei ole koskaan pitänyt vastaavaa sivuääntä. Koottu Unkarissa, saksalainen laatu suorastaan hyppäsi silmille :sormet:

-2018 luhtitalossa Valloxin 101 MC, tasan 3 vuotta talon valmistumisen jälkeen jälkeen laitteesta kuului joulunvietosta palattaessa aaltoileva, ujeltava ääni joka lopulta paheni niin pahaksi että piti miettiä kuuluuko tuo sirkkeli naapuriin. Huoltoyhtiö vaihtoi uuden tilalle.

-Pari vuotta on kulunut tuosta ja jättipakkasten aikana tammikuussa alkoi taas äännellä jompi kumpi tuuletin. Välillä menee pari viikkoa että ei kuulu mitään, välillä ujeltaa ja sit taas loppuu. Pitää odotella että hajoaa tarpeeksi pahasti että vaihdetaan uuteen, ei voi kutsua huoltomiestä vielä paikalle.
 
Viimeksi muokattu:

Tom1

Jäsen
Jahas, ongelma on yleismaailmallinen:


08-16-2022

Is anyone else seeing fan failures from EBM Papst?

Our industry is seeing massive fan failures from EBM Papst. We are a commercial service company and we are seeing failures across all manufacturers that use this fan. It always happens in summer when outdoor air temps are high, and it only seems to happen to the smart fans (EC type). Does anyone know a solution to this issue?
 

kotte

Hyperaktiivi
On jotkut noista EBM Pabsteista huonoja, vaikkeivat ole elektroniikkaa nähneetkään. Itse olen täysin kyllästynyt takkaimureihin, joissa on valmistajan puhaltimet. Laakerit noista menevät. Syykin selviää, kun katselee puhaltimen osien mitoitusta, joka sopisi akselin paksuuksien ja laakerikoon puolesta paremminkin johonkin leikkikaluun tai kertakäyttökapineeseen.
 

kotte

Hyperaktiivi
Minkä kokoisia ne on?
Eivät romut ole juuri nyt käsillä, mutta akseli on paksuudeltaan jotakin ohuehkon kuulakärkikynän luokkaa ja laakerin sisäkehä sitten samaa kaliiberia. Laakerin olemus on verrattuna tuttuun RS-608:aan nähden suunnilleen kuin kleinbussin linja-autoon. Nämä siis muistikuvana aiheesta.
 

Repe78

Tulokas
Enervent Pelican ACE-CG puhaltimien laakerit

Osaisikos kukaan auttaa tai kertoa, että mitä laakereita kyseisen koneikon puhaltimet ovat syöneet?

Molemmat puhaltimet ovat Östberg 7700228. 230 V ~ 50 Hz, 0.3 kW, 2100 rpm.

Kokemuksia vaihto-operaatiosta? Tarvitaanko erikoisempia työkaluja vaihtoon?
 

fraatti

Hyperaktiivi
Enervent Pelican ACE-CG puhaltimien laakerit

Osaisikos kukaan auttaa tai kertoa, että mitä laakereita kyseisen koneikon puhaltimet ovat syöneet?

Molemmat puhaltimet ovat Östberg 7700228. 230 V ~ 50 Hz, 0.3 kW, 2100 rpm.

Kokemuksia vaihto-operaatiosta? Tarvitaanko erikoisempia työkaluja vaihtoon?
Ei taida kukaan olla tänne ilmoittanut vaihtaneensa. Mikäli pöyhit laakerit esille niin kerropa malli niin laitetaan sitten tuonne ylös se muuitakin varten.
 
Viimeksi muokattu:

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Radonpuhaltimessa, Vilpe eco 110, on laakerit z809 ”Thailand”. Olisiko tietoa mitkä kannattaisi hankkia tilalle? Viitisen vuotta on näillä ollut kesto. Vaihto on helppo eikä mitään erikoistyökaluja tarvinnut irroitukseen.
 

pökö

Kaivo jäässä
Tässä Vilpe eco 110:ssä on myös ebm papstin puhallin ja malli r3g190-rc05-15. Tilasin siihen SKF:n laakerit mallia 608-2RSH.
SKF varmaan hyvä valinta. Noissa uusissa on muoviset pölysuojat, vanhoissa peltiset. Ei merkitystä käytössä, uudet varmaan pitkäikäisemmät
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Parmair Iiwari, varmaan jo 30 vuotias, ei muita tuntomerkkejä tällä hetkellä.

Tuohon pitäisi ainakin laakeriremppa tehdä jos sen saisi tekohengitettyä vielä jokuseksi vuodeksi. Jotain vinkunaa kuulemma kuuluu, en tiedä onko tuolle ikinä tai lähes ikinä mitään muuta tehty kuin suodatinta vaihdettu.

Mitähän laakereita tuo syö?
Onko tuossa jotain muuta mitä samalla kertaa kannattaa tsekata/korjata/huoltaa?

Kyllähän tuon sitten silmällä näkee kun koneen avaa, mutta saisi vähän etukäteen hommattua varaosaa kun jonain viikonloppuna tuota varmaan vasta pääsee räppäämään.

IMG-20240211-WA0010.jpg
 

Sepe2

Jäsen
Meinasin vaihtaa Ilto 300-koneeseen puhaltimen laakerit, mutta miten tämä aukeaa... Pitäisikö tuo musta muovinen läpyskä, jossa tietoja, keskeltä saada revittyä jotenkin irti?
IMG_7071.jpg


puhallin1.jpg
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Back
Ylös Bottom