Kaupalliset kotiakut

anders

Vakionaama
Deye 12K kanssa (n.3000€) samaan hintahaarukkaan osuu myös 3x Victron MultiPlus-II 5000/70/48 joka n.750€/kpl
Silleen voi myös Victronilla tuon rakentaa. Lisäksi tietty tarvitaan MPPT paneeleille jos niitä käyttää

Victronilta muuten löytyy myös integroitu INU-MPPT, RS -sarjasta.

Mutta tosiaan noissa hankaluutena että ovat pohjimmiltaan yksivaiheisia. Mutta sen kanssa pärjää kyllä.

En muuten täysin hahmota etua mitä Victronien konffaaminen kolmivaiheiseksi tuo vs kolme erillistä yksivaiheista. Siis käytännössä.
 

anders

Vakionaama
Sähköasennusalalla on jäätävä protektionismi valloillaan.
Liian usein kuulee että jopa aurinkopaneelien kiskojen asennus yms on osa sitä luvanvaraista duunia jos ratkaisun missään vaiheessa sähköjä kytketään verkkoon.
Myös se ett kaikki standardit ja dokumentit on maksullisia, mutta kun kuuluu oikeaan liittoon niistä saa mielettömät alennukset

Joo tämä just.

Sen verran taustaa tiedän ja tunnen, että sähköala on aivan kuin esim isännöinti tms alat, kukaan ei halua olla tekemisissä kuluttajien kanssa, vaan mielummin yritysasiakkaiden, koska syyt. Toki tunnustan omassa duunissani aivan saman.

Siksi sinne kuluttaja rajapintaan karsiutuu se osuus, joka ei saa ns. mielekkäämpiä hommia. Tulos on sitten mitä on.
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Eikös näillä jotain koiteta periaatteessa säästää vaikka kylläkin näitä hintoja ja saavutettavissa olevia etuja ajatellessa tulee kyllä mieleen että taitaa ajuri näihin olla joku muu.

Jos vaikka ilman akkua saa itselle 50% ja sitten akuilla 70% 5000kWh kokonaissaannosta, niin akun ansioksi tulee 1000kWh:lle nykyhinnoilla energiana luokkaa ~100€... saa siinä Caruna nostella reilusti että tuo merkittäväksi paranee.
Niin se taitaa olla.

Tarkoitus oli antaa jokin esimerkki siitä, että kukaan ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, eikä tarkastaa osaako laskea paljonko on 1000x0;1€.

Katselen varmaankin asiaa hieman moniulotteisemmin.
 

Hegsa

Aktiivinen jäsen
Ero häviössä on aivan mitätön, jos sitäkään riittävillä kaapeleilla.
Kaapelit maksaa eikä ole ole ainoita komponentteja AC-DC-DC-AC järjestelmässä jossa tulee häviöitä.
Ei nuo akkukaapelit kuitenkaan montaa metriä ole, ja Victronin 48VDC inut on jotain 96%+ hyötysuhteeltaan nykyjänsä.
Victorin foorumeilta voi käydä lukemasssa kokemukset kun RTE on tyypillisesti 80% tasolla. 80% RTE vähentää paljon mahdollisuuksien omakäytön aikashiftaukseen.
Voi olla jopa toisinpäin, en ole varma pärjäävätkö nuo HV inut Victronin uusimmille (MP II, Q II jne.)
Juuei. MP II:n hyötysuhteet on pääosin alle 95 % (+MPTT häviöt päälle) kun jo alle tonnin HV-inuilla pääsee 97%+ eikä tarvita erillistä MPTT:ä.

Ettei mene ihan off-topiciksi niin tälle hetkellä Huawein 1-vaihe inu + 5 tai 7 kWh akku on melko kustannustehokas paketti varsinkin jos nätisti integroituvaa järjestelmää kaipaa.
 

markok

Aktiivinen jäsen
Mitä tuollainen 48V järjestelmä maksaa kokonaisuudessaan ja onko kyse kuitenkin enemmän DIY järjestelmästä vai asentaako noita joku ihan takuutyönä Suomessa?
Sanotaan vaikkapa 10 kWh.

Entä mitkä on eroavaisuudet korkeamman jännitteen järjestelmään?
Halvin avaimet käteen 10kWh paketti mitä itse olen nähnyt on ollut noin 7500e.
 

roots

Hyperaktiivi
Halvin avaimet käteen 10kWh paketti mitä itse olen nähnyt on ollut noin 7500e.
Huiweihin 15kWh paketti ilman asennusta näkyisi saavan tuohon samaan 7500€ rahaan toimitettuna Saksasta.
Haettuna tavara 1500€ vähemmän, ei ehkä kannattais hakea yksittäistä tuolla hakupalkalla.
 
Viimeksi muokattu:

salasana

Aktiivinen jäsen
Huiweihin 15kWh paketti ilman asennusta näkyisi saavan tuohon samaan rahaan toimitettuna Saksasta.
Haettuna tavara 1500€ vähemmän, ei ehkä kannattais hakea yksittäistä tuolla hakupalkalla.
Jos viittaat hakemiseen alv 0% hintaa niin ei ihan niin yksinkertaista.
Voisi melkein verrata siihen, että saksalainen teettäisi työn suomalaisella ja hakisi kotitalousvähennystä Suomesta.

Ja kyllä mä lähtisin heti, mutta tässäkin näemmä näkemysero.
Saisi kuitattua perheen kanssa Finnlinesin matkassa lomamatkan Saksaan ja vielä 2-4kk juomat halvalla.
 
Viimeksi muokattu:

salasana

Aktiivinen jäsen
Tällaiseen törmäsin tuubissa. Tiedon sisältöön tai merkitykseen en ota kantaa, koska en ymmärrä - mutta ehkäpä täällä osataan sanoa?

snapp.png
 

-Teme-

Vakionaama
Tällaiseen törmäsin tuubissa. Tiedon sisältöön tai merkitykseen en ota kantaa, koska en ymmärrä - mutta ehkäpä täällä osataan sanoa?

katso liitettä 99162
Tuossa käytetty Li-Ion (NMC) 18650 tms akkuja laskennassa että montako tarvitaan.
Toiseksi tuossa puhutaan 20kW käytettävästä tehosta per vaihe, joka tarkoittaa että 6h aikana lataus on 360kWh

Edit: ei ole kuitenkaan noita NMC vaan 17 kpl 15.4kWh LFP akustoa rinnan jolloin kapasiteetti on 260kWh jota ajetaan siis 6h syklissä
 
Viimeksi muokattu:

roots

Hyperaktiivi
Jos viittaat hakemiseen alv 0% hintaa niin ei ihan niin yksinkertaista.
Voisi melkein verrata siihen, että saksalainen teettäisi työn suomalaisella ja hakisi kotitalousvähennystä Suomesta.
Juu en tiedä tarkemmin mahdollisesta toteutuksesta kun asia ei sinänsä ole enempää kiinnostanut.
 

markok

Aktiivinen jäsen
Ok, mistä ja millainen järjestelmä?
En tiedä saako täällä suoraan mainostaa, mutta privalla voi kysellä tarkempia tietoja. Järjestelmään kuului Victron Multiplus, kaksi Pylontechin us5000 akkua, mittarointi ja asennukset siten, että ESS oli käytettävissä.
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Tuossa käytetty Li-Ion (NMC) 18650 tms akkuja laskennassa että montako tarvitaan.
Toiseksi tuossa puhutaan 20kW käytettävästä tehosta per vaihe, joka tarkoittaa että 6h aikana lataus on 360kWh

Edit: ei ole kuitenkaan noita NMC vaan 17 kpl 15.4kWh LFP akustoa rinnan jolloin kapasiteetti on 260kWh jota ajetaan siis 6h syklissä
Ok, eli ihan turhaa humppaa eikä liity tähän. Kiitos selvennyksestä.
 

-Teme-

Vakionaama
Tarkemman tutkimisen jälkeen löytyi tuota Deye SUN-12K-SG04LP3 EU laitetta saavan Saksasta 2000€ /kpl hintaan ja siihen Basen energyn 16kWh akusto 2200€
Ilmaa 3000€ tuohon huihain settiiin
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Tarkemman tutkimisen jälkeen löytyi tuota Deye SUN-12K-SG04LP3 EU laitetta saavan Saksasta 2000€ /kpl hintaan ja siihen Basen energyn 16kWh akusto 2200€
Ilmaa 3000€ tuohon huihain settiiin
Ja tämä on paikallisen alvin kanssa ja toimitettuna vai noudettuna?
Laittaisitko linkin, kiitos!
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Näköjään Suomesta saa Huawein 15kWh akkupaketin kotiin toimitettuna 7769€.
8 kW hybridi-invertterin kanssa 9459€.


Deye on verottomana, Saksalaiseen osoitteeseen toimitettuna. MerXusta voi katsoa useampia optioita
Saksassa on edelleenlähetyspalveluita johon paketin voi tilata alv0 hintaan
Akustossa on free delivery ja sisältää verot
Mitä nopeasti vilkaisin niin B2B-tavarantoimittaja.

Sitten kun joku on tilannut ja ovelleen saakka saanut ilman suurempia hässäköitä niin uskon.
Mitä joskus luin tuosta alv 0% touhusta Saksassa niin tietääkseni velvoittaa asentajan myös asentamaan laitteen asiakkaan omaan kotiin.
 

-Teme-

Vakionaama
Mitä joskus luin tuosta alv 0% touhusta Saksassa niin tietääkseni velvoittaa asentajan myös asentamaan laitteen asiakkaan omaan kotiin.
Ei vaadi - tiedän käytännön kokemuksella
Kyseessä ei ole palautus, vaan osto tapahtuu alv0
 
Viimeksi muokattu:

anders

Vakionaama
Kaapelit maksaa eikä ole ole ainoita komponentteja AC-DC-DC-AC järjestelmässä jossa tulee häviöitä.

Se metrin kaapeli ei paljoa maksa, ja häviöitä tulee muuallakin, mutta kokonaisuus ratkaisee.

Victorin foorumeilta voi käydä lukemasssa kokemukset kun RTE on tyypillisesti 80% tasolla. 80% RTE vähentää paljon mahdollisuuksien omakäytön aikashiftaukseen.

En kyllä ymmärrä miten tuollaisiin lukuihin pääsee?

Minulla on veneessä ollut jokusen vuoden MP II ja huomattavasti parempia RTE-hyötysuhteilla, ihan itse mitattuna.

Juuei. MP II:n hyötysuhteet on pääosin alle 95 % (+MPTT häviöt päälle) kun jo alle tonnin HV-inuilla pääsee 97%+ eikä tarvita erillistä MPTT:ä

Eli Victronin ilmoittama hyötysuhde on täyttä puppua mutta muiden valmistajien totta, oletan?

Mittaustulosta kehiin, niin katsotaan.
 

anders

Vakionaama
Juuei. MP II:n hyötysuhteet on pääosin alle 95 % (+MPTT häviöt päälle) kun jo alle tonnin HV-inuilla pääsee 97%+ eikä tarvita erillistä MPTT:ä.

Ja mikä tämä alle tonnin 97%+ inu on, ja millä kuormituksella hyötysuhde on 97%? Ja kenen mittaamana?

Ja tämä 97% ei varmasti ole RTE ml akku, eikä oletettavasti myöskään sis mainitut MPTT -häviöt, eikä edes MPPT-häviöitä?

Aivan turha näitä on fiilispohjalta vertailla, jos ei ole dataa.
 
Viimeksi muokattu:

Hegsa

Aktiivinen jäsen
Ja mikä tämä alle tonnin 97%+ inu on, ja millä kuormituksella hyötysuhde on 97%? Ja kenen mittaamana?
Huawein SUN2000, EU-standardin mukaisena eli vertailukelpoinen Victronin kanssa.
Ja tämä 97% ei varmasti ole RTE ml akku, eikä oletettavasti myöskään sis mainitut MPTT -häviöt, eikä edes MPPT-häviöitä?
Ei ole RTE enkä niin väittänyt, mutta MPTT on mukana.
Aivan turha näitä on fiilispohjalta vertailla, jos ei ole dataa.
Sieltä ne Huawein speksistä löytyy, mukaan lukien millä kuormalla mennään yli 97%. Victronissa voi olla hyviä puolia, mutta energiatehokkuus varsinkaan matalalla kuormalla ei kuulu niihin.
 

anders

Vakionaama
Sieltä ne Huawein speksistä löytyy, mukaan lukien millä kuormalla mennään yli 97%. Victronissa voi olla hyviä puolia, mutta energiatehokkuus varsinkaan matalalla kuormalla ei kuulu niihin.

Verrataan nyt sitten samaa asiaa, niin keskustelussa on järkeä. Itse toit RTE hyötysuhteen esille ja vetosit sen vaatimattomuuteen, mutta unohdetaan se.

Victronin RS 6000 lupaa 96.5% hyötysuhteen samalla mittaustavalla sub 20% ts 1000kVA:n osakuormalla ja integroidulla MPPT:llä, MPTT siinä ei ole mukana.

Puolen prosentin hyötysuhde-erolla valmistajan ilmoittamana ei ole minkään maailman käytännön relevanssia, vai onko?

Pitäisi olla oikeaa mitattua dataa, eikö?

Ja osoitatko nyt vielä sen datasheetin, joka kertoo jotta "mukaan lukien millä kuormalla mennään yli 97%", etten katso väärästä?
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Ei vaadi - tiedän käytännön kokemuksella
Kyseessä ei ole palautus, vaan osto tapahtuu alv0
Eli ostat tuolta MerX joka pyysi minulta rekisteröitymistä y-tunnuksella? Vai jostain muualta?

Kertoisitko miten tämä siis toimii?

Yritin viime vuonna ostaa sähköauton laturia Saksasta niin siellä vaadittiin heti ilmoittamaan asentajayritys ym. tietoja saadakseen ostaa sen alv0 hintaan, mutta ymmärrän toki ettei kaikki sitä noudata.

Mielestäni tällaisten porsaanreikien kautta tulevat hankintahinnat eivät vastaa markkinahintaa eikä siten ole suuremmalla ostajajoukolle vertailukelpoisia.
Mikäli sieltä olisi ostettavissa laitteita ilman mitään suurempaa säätöä sillä alv 0% hinnalla niin sitten toki.
 
Viimeksi muokattu:

salasana

Aktiivinen jäsen
Myöhemmin kirjoituksista selvinnyt että laitteet on itse hankittu, mutta asennus tuolta firmasta
Mitä postausta katsoin niin ei ihan asiaan vihkiytymättömältä ehkä onnistu. Ja kun ruvetaan keskustelemaan akkukenkien asentamisesta niin mielestäni mennään sinne DIY-osastolle, vaikka ei iso homma olekaan.
 

-Teme-

Vakionaama
Eli ostat tuolta MerX joka pyysi minulta rekisteröitymistä y-tunnuksella? Vai jostain muualta?

Kertoisitko miten tämä siis toimii?

Yritin viime vuonna ostaa sähköauton laturia Saksasta niin siellä vaadittiin heti ilmoittamaan asentajayritys ym. tietoja saadakseen ostaa sen alv0 hintaan, mutta ymmärrän toki ettei kaikki sitä noudata.
Menee OT (taas)
Olen ostanut muualta, sitäpaitsi Saksan alv0 koskee vain kuluttajia
Rekisteröi saksalainen osoite ja sinne tilaa toimituksen. Osoitteesta edelleenlähetys tänne härmään. tai valitse paikallinen nouto ja sovit kuljetusyhtiön kanssa noudosta.
Invertteri, kattokiinnikkeet, liittimet yms ovat luettuna tuohon alv 0 ryhmään

Mitä postausta katsoin niin ei ihan asiaan vihkiytymättömältä ehkä onnistu. Ja kun ruvetaan keskustelemaan akkukenkien asentamisesta niin mielestäni mennään sinne DIY-osastolle, vaikka ei iso homma olekaan.
Asennus on ostettu Suomesta, laitteet hommattu itse.
Eiköhän asennuksen yhteydessä ole ruuvattu ne akkukengät kiinni myös?
Tuota määritelmää käyttäen Ikean kalusteet on DIY-osaston tuotteita enemmän kuin nämä mitä täällä keskustellaan, mutta harvempi niitä sellaiseksi luokittelee
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Menee OT (taas)
Olen ostanut muualta, sitäpaitsi Saksan alv0 koskee vain kuluttajia
Rekisteröi saksalainen osoite ja sinne tilaa toimituksen. Osoitteesta edelleenlähetys tänne härmään. tai valitse paikallinen nouto ja sovit kuljetusyhtiön kanssa noudosta.
Invertteri, kattokiinnikkeet, liittimet yms ovat luettuna tuohon alv 0 ryhmään
En nyt tiedä meneekö OT mikäli puhutaan kaupallisista kotiakuista ja niiden hankintahinta on osa mm. investointipäätöstä.

Tuo haiskahtaa Saksan näkökulmasta veropetokselta eikä kovin virtaviivaiselta touhulta, mutta ilmeisesti toteutettavissa säätämällä.

Asennus on ostettu Suomesta, laitteet hommattu itse.
Eiköhän asennuksen yhteydessä ole ruuvattu ne akkukengät kiinni myös?
Tuota määritelmää käyttäen Ikean kalusteet on DIY-osaston tuotteita enemmän kuin nämä mitä täällä keskustellaan, mutta harvempi niitä sellaiseksi luokittelee
Vaatii huomattavaa panostusta ajan ja mielenkiinnon suhteen, että pääsee tuohon pisteeseen, että tilailee itse palikoita kotiin.
Se on häviävän pieni osa ihmisistä ilman ymmärrystä sähkötekniikasta tai sähköasennuksista, jotka jaksaa paneutua asioihin edes näin pitkälle, että tulee foorumille hakemaan tietoa kuten minä.

Valtaosa menee keskustelemaan sähköurakoitsijan kanssa millainen olisi sopiva akkupaketti kotiin, eikä mieti miten kiertää Saksan verosäädöksiä tai että onko järjestelmässä ESS, BMU vai BMW tai sopiiko valittu akkupaketti alunperinkään tilattuun invertteriin jne., entä sitten mitä kaikkia lisäkilkkeitä homma vaatii (ei tarvitse luetella, sitten kun oma akkupaketti tulee niin sähkäri saa tuoda kaikki kytkimet ym. tarvittavat lisäkilkkeet mukanaan).

Mikäli akkupaketin saa haettua pahvilaatikossa vaikka TakkuAkku Oy:stä, mukana tulevat kokoamisohjeet, tuotteessa olevan virheen takia voit ajaa takaisin TakkuAkkuun, asennukseen tarvitaan ruuvimeisseli ja vasara sekä tarvittaessa saat ostettua TakkuAkulta kokoamispalvelun etkä tarvitse asennukseen mitään ammattilupia (alusta loppuun) niin sitten vasta ollaan sinun vertauskuvassa.

Kaikilla meillä on omat osaamisalueemme. Minäkin voisin ammattini puolesta todeta, että 95% ihmisistä ei sitä pysty tekemään eikä edes saa tehdä ellet kouluttaudu 10 vuotta ja jos sinulle sitä ammattijargonia puhuisin niin et ymmärtäisi yhtään mistä puhun, mutta voisin tulla kertomaan sinulle kuinka helppoa se on. Kato väännät vaan tosta ja painat tosta. Simppeliä.

Kuvakaappaus kuvatekstistä. Vie tuo jollekkin joka ei ole kiinnostunut sähkötekniikasta, mutta haluaisi akun kotiin ja kysy investoisiko á 10 000€ tuollaiseen projektiin:
snapp2.png
 

anders

Vakionaama
Tuo haiskahtaa Saksan näkökulmasta veropetokselta eikä kovin virtaviivaiselta touhulta, mutta ilmeisesti toteutettavissa säätämällä.

Myös Suomen näkökulmasta, koska alv tulisi maksaa (tietenkin), niin yritysten - vähennys ja intrastat sitten eri juttu - kuin yksityisten.

Kuvakaappaus kuvatekstistä. Vie tuo jollekkin joka ei ole kiinnostunut sähkötekniikasta, mutta haluaisi akun kotiin ja kysy investoisiko á 10 000€ tuollaiseen projektiin:

Paljonkohan tuo järjestelmä on maksanut?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Tietääkö kukaan kuka asentaa DEYE PKS?

Kuvakaappaus kuvatekstistä. Vie tuo jollekkin joka ei ole kiinnostunut sähkötekniikasta, mutta haluaisi akun kotiin ja kysy investoisiko á 10 000€ tuollaiseen projektiin:
Taloja rakennutetaan pienemmäläkin osaamisella. Mutta se halpuutus on sitä kun pilkot urakan paloihin: tavarat itse, työ tuntityönä. Mutta. Osaajien löytäminen on haastavaa ainakin Victron ja Deye osastolla. Victron myydään avaimenperillä ja Deye on sen verran uusi.
 
Viimeksi muokattu:

-Teme-

Vakionaama
Siinä se ammattilaisen haaste onkin kun avaa tarjonnan Jästille ymmärrettävään muotoon.
Isompi duuni olisi myydä tuo Fronius + BYD kombolla. 2kpl BYD HVM 22.1kWh akkuja 24.500€ + Fronius Symo gen24 plus 12.0 invertterit n.6500€ = n.31.000€ + asennus

Olet oikeassa LV puoli on enemmän DIY suuntautunutta, koska siihen on paljon enemmän tarjontaa siellä. HV akustoihin ei oikeastaan ole tarjontaa sillä saralla, paitsi Dalan projekti jossa EV akku otetaan uusiokäyttöön.
Kaupalliset ratkaisut ovat painottuneet HV akustoihin, koska myös inverterit käyttävät korkeita paneelijännitteitä string muotoisessa asennuksessa. Samoin niissä kaikki tapahtuu kännyappin ja pilven kautta, kun LV puolella enemmän mahdollisuuksia tehdä paikallisisia ohjauksia ilman suljettua pilvihässäkää.
Jos kiinnostusta löytyy, niin pystyy yhdistämään edukkaamman hinnan LV puolelta myös kaupallisena ratkaisuna, mutta se vaatii itseltä enemmän panostusta.
Paljonkohan tuo järjestelmä on maksanut?
Oma arvio on laitteista n.12000€ ja asennuksesta jotain päällä
Invertteri n.2000€/kpl = 4000€
10kWh akku n.1500€/kpl = 7500€
 

Espejot

Hyperaktiivi
Menee OT (taas)
Olen ostanut muualta, sitäpaitsi Saksan alv0 koskee vain kuluttajia
Rekisteröi saksalainen osoite ja sinne tilaa toimituksen. Osoitteesta edelleenlähetys tänne härmään. tai valitse paikallinen nouto ja sovit kuljetusyhtiön kanssa noudosta.
Invertteri, kattokiinnikkeet, liittimet yms ovat luettuna tuohon alv 0 ryhmään
Paino tulee vastaan helposti, Deyen inu on yli 30 kg joten mailboxde ei taida ottaa kyytii?

Miten DEYE inujen kohdalla
- retrofit, miten toi tapahtuu?
- mikä on minimi paneelimäärä kolmivaihesena... toi esimerkin tapaus oli kuudella paneelilla.
- onko vertonvaihtokytkin sisään rakenettu?

Katselin että nimelistehp jaetuna kahdella on akkujen purku... eli kasvaako noissa panelien tarve kun teholuoka kasvaa? Normaalisti joku 3 kW akkujen purku riittää varsin hyvin kattamaan yön kulutuksen.
 
Viimeksi muokattu:

roots

Hyperaktiivi
Ehkei kannata sitten mainostaa asialla jos ei asiasta tiedä.
Mitää mainostanu senkun totesin että ei edes kannata tuolla erolla haaveilla hakemista kun noita noutamisia täällä foorumilla ennenkin esitetty vaihtoehtoima...

Ja saanee niitä toimitettuna Saksan osoitteeseen mistä voi itse noutaa, palvelua tuohon löytyy, tosin mainostamaan noita tarjoaviin ei ole esittää kun en ole tutkinut... kuulemma kuitenkin näin onnistuu.
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Siinä se ammattilaisen haaste onkin kun avaa tarjonnan Jästille ymmärrettävään muotoon.
Isompi duuni olisi myydä tuo Fronius + BYD kombolla. 2kpl BYD HVM 22.1kWh akkuja 24.500€ + Fronius Symo gen24 plus 12.0 invertterit n.6500€ = n.31.000€ + asennus

Olet oikeassa LV puoli on enemmän DIY suuntautunutta, koska siihen on paljon enemmän tarjontaa siellä. HV akustoihin ei oikeastaan ole tarjontaa sillä saralla, paitsi Dalan projekti jossa EV akku otetaan uusiokäyttöön.
Kaupalliset ratkaisut ovat painottuneet HV akustoihin, koska myös inverterit käyttävät korkeita paneelijännitteitä string muotoisessa asennuksessa. Samoin niissä kaikki tapahtuu kännyappin ja pilven kautta, kun LV puolella enemmän mahdollisuuksia tehdä paikallisisia ohjauksia ilman suljettua pilvihässäkää.
Jos kiinnostusta löytyy, niin pystyy yhdistämään edukkaamman hinnan LV puolelta myös kaupallisena ratkaisuna, mutta se vaatii itseltä enemmän panostusta.
Ihan totta, että ns. nippelitiedolla pelaavalle ruohonjuuritason ammattilaiselle tai alan vihkiytyneelle harrastajalle se on varmasti haaste, koska harvemmin he osaavat myydä ja keskittyä kuluttajan kannalta olennaisiin asioihin sisäistämällä lähtötiedot ja huomioimaan toiveet.
Yllä mainitusta johtuen yleensä insinöörit pidetään hyvin kaukana b2c myyntitöistä. Lisäksi jos julkisesti suosittelee ratkaisuksi alentaa keinotekoisesti laitteiston hintaa veropetoksen turvin niin ehkei kannata myyntitöitä tehdä lainkaan.

Useimmille se ”pilvihässäkkä” on riittävä ja mutkattomin vaihtoehto ja se ”enemmän mahdollisuuksia tehdä paikallisia ohjauksia” kiinnostaa taas useimmiten vain alan harrastajia. Tarkoitan tällä esimerkiksi sitä ristiriitaa, että minä nimenomaan haluaisin helppokäyttöisen ”pilvihässäkän”, mutta mikäli se ”pilvihässäkkä” on täysi susi, päivitetty viimeksi vuosi sitten, kaatuilee, lähin tuotetuki Kiinassa sähköpostin takana, mutta sitten se on harrastajan suosittelemana kiva kun saa tehdä paikallisia ohjauksia viiden eri kolmannen osapuolen kilkkeen kanssa ja pyörittää HA-serveriä (ja käyttää vapaa-aika ensin sen opetteluun), koska muuten ei mikään toimi - niin sen arvo on minulle nolla.

Sitten tuleekin parin viikon työmatka ja vaimo tai lapsi lähettää viestin, että miten helv tämä järjestelmä toimii? Miksi suihkusta tulee kylmää vettä?
Puuskahdatko ja sanot hiljaa mielessäsi, että voi voi näitä on hankala kaupata noille Jästeille?

Vaihtoehdoiksi on nyt siis valikoitunut suositusten perusteella joko veropetoksella Saksasta ”markkinoiden halvin” tai sitten markkinoiden kallein ylimitoitettu järjestelmä. Mitään välimuotoa ei ole.
 

salasana

Aktiivinen jäsen
Mitää mainostanu senkun totesin että ei edes kannata tuolla erolla haaveilla hakemista kun noita noutamisia täällä foorumilla ennenkin esitetty vaihtoehtoima...

Ja saanee niitä toimitettuna Saksan osoitteeseen mistä voi itse noutaa, palvelua tuohon löytyy, tosin mainostamaan noita tarjoaviin ei ole esittää kun en ole tutkinut... kuulemma kuitenkin näin onnistuu.

Ja kyllä mä lähtisin heti, mutta tässäkin näemmä näkemysero.
Saisi kuitattua perheen kanssa Finnlinesin matkassa lomamatkan Saksaan ja vielä 2-4kk juomat halvalla.
 
Back
Ylös Bottom