Keskustelua aurinkopaneeleista

fraatti

Vakionaama
No siellähän ovat, tekminen tais olla pienempi homma kun sen suunnittelu ;)

Onkos nuo nyt tulossa ylä-ala rivi jaolla siihen invertteriin kiinni vai itä-länsi jaolla, meinaan kun näkyy esim se kuusi siellä jos niinku varjoja ajattelee varhain keväällä ja myöhään syksyllä?
No näkeeehän sen sitten käytännössä miltä näyttää varjovaellukset kun aurinko alkaa hiukan näyttäytyä...
Tuo itse panelien katolle laitto taisi ottaa 4h kaikkine arpomisineen. Oman haasteensa toi liukkaus. Jos olisi ollut suojakeli niin en tiedä olisiko tuo onnistunut ollenkaan. Ainakin aikaa olisi mennyt moninkertainen määrä.

Aikaa on mennyt asian tutkimiseen monikertainen määrä verrattaen mitä noiden kanssa on tullut muuten räplättyä fyysisesti. Mutta eipä tuo haittaa, joku käyttää saman ajan töllön seuraamiseeen mutta omasta mielestä tämä on ollut paljon mielenkiintoisempaa. Oma ajatusmaailma vain on sellainen että omat rahat pitää sijoittaa niin että ymmärtää täysin mistä on kyse. Samoin lopputulos pitää olla ammattilaisen kädenjälkeä vastaava jos se tehdään itse.

Sähkökeskus ja sähkökytkentä täytyisi vielä räpälätä kuntoon, saa nähdä ilmestyykö sähkäri tänään paikalle. Lisäksi MLP:n ohjausta varten tarvisi hommata vielä välirele ja katsoa paikka mihin sen saa asennettua.

PV-Solin simulaatiolla varjot näkee heti.

Paneeleista tuli kaksi ketjua, ylempi sekä alempi. Alemmassa lienee enemmän varjostuksia ainakin silloin kun aurinko on matalalla. Esim tälläin joulukuussa aurinko paistaa niin matalalta että väkisin edessä on jotain eikä tontiltakaan kaikkia puita viitsi kaataa. Kuvassa näkyvä puu on jotakuinkin länteen päin. Jos tuosta puusta haluaa varjon paneleihin niin tällöin pitää mittariin kelata esim 1.9 ja kellonajaksi noin kello 17.

PV-Solissa näytti olevan tälläinen kaavio mistä näkee auringon kulmat. Eipä tuo mollukka kovin korkealle nouse tähän aikaan vuodesta ja vaikka mitään ei olisikaan edessä niin eipä sieltä juuri mitään tuottoa tulisi.

Samasta softasta löytyy myös stringi kohtaiset tuotot. Tuossa alempien paneelien varjostuksille on merkattu 125 kWh vuodessa enemmän kuin ylemmille paneeleille. Vuositasolla kuintenkin varjostuksien takia tapahtuvat tuottotappiot ovat niin pienet ettei tuossa vielä kannata puita alkaa uhraamaan. Vuositasolla tuottoa jäänee yhteensä noin 200kWh tulematta varjojen takia. Jos panelit olisivat olleet yhdessä ketjussa niin käsittääkseni tällöin alempien paneleiden varjostus olisi rokottanut myös ylempien paneleiden tuottoa.

fraatti

Vakionaama
Tässä tulikin itselle uutta tietoa että oman sähkönsä voi myydä mihin firmaan haluaa. Verkkoyhtiöltä tuli kaksi käyttöpaikan numeroa, toinen tuottoa ja toinen käyttöä varten.

Ainakin väreen kanssa heidän ostosoppari on tuntispot -0,2 snt/kWh. Sopparissa on 14vrk purkamisaika ja se on voimassa toistaiseksi. Tuotosta kertyneet sentit maksetaan sitten joka kuukausi automaattisesti tilille eikä hyvitetä sähkölaskussa. Onko tuo jokapaikassa samalla tavalla? Olisin mieluummin katsellut sähkölaskussa miinusviivaa... :mad:

noble

Aktiivinen jäsen
Tässä tulikin itselle uutta tietoa että oman sähkönsä voi myydä mihin firmaan haluaa. Verkkoyhtiöltä tuli kaksi käyttöpaikan numeroa, toinen tuottoa ja toinen käyttöä varten.

Ainakin väreen kanssa heidän ostosoppari on tuntispot -0,2 snt/kWh. Sopparissa on 14vrk purkamisaika ja se on voimassa toistaiseksi. Tuotosta kertyneet sentit maksetaan sitten joka kuukausi automaattisesti tilille eikä hyvitetä sähkölaskussa. Onko tuo jokapaikassa samalla tavalla? Olisin mieluummin katsellut sähkölaskussa miinusviivaa... :mad:
Taitaa monessa yhtiössä olla, etteivät osta ellei ole myös myynnistä sähkösopimusta. Tiettävästi ainakin Helen miinustaa tuon tuotetun laskussaan.
Mitkä yhtiöt suostuvat pelkästään ostamaan?

fraatti

Vakionaama
Taitaa monessa yhtiössä olla, etteivät osta ellei ole myös myynnistä sähkösopimusta. Tiettävästi ainakin Helen miinustaa tuon tuotetun laskussaan.
Mitkä yhtiöt suostuvat pelkästään ostamaan?
Väre myös ostaa pelkästään. Puhuin juuri asiakaspalvelun kanssa kun kysyin että mitä sopimukselle tapahtuu jos vaihdan sähkönmyyjää kun nykyinen soppari loppuu. Sanoi että jatkuu toistaiseksi voimassa olevana 14vrk irtisanomisajalla eikö edellytä heidän myyntiä. Rahat tilitetään joka kk omalle tilille.
Ihmekös tuo kun pystyvät sitten myymään tuon ilmastonmuutoksen takia tunnontuskissaan kotona kieriskeleville jotka ovat valmiita maksamaan ekstraa ekologisesta "lähisähköstä" ;D

Viimeksi muokattu:

fraatti

Vakionaama
Tuollainen siitä nyt tuli, tuossa on nyt vähän laajennusvaraa jos sattuu vaikka tulemaan s.auto jossain välissä tms...

Paneleillakin olisi jo kova hinku tuupata sähköä maailmalle.
Ylempi ketju

Alempi ketju

Mikkolan

Vakionaama
:) Hienoa kun homma on kunnossa ja pääset seuraamaan tuoton kehitystä heti vuoden vaihteesta alkaen. :) Tammikuun valoisat päivät mielenkiintoisia tuoton kannalta.
Suurkiitokset näistä kirjoituksista :)

Toni

Vakionaama
Tänään paistoi aurinko koko valoisan ajan. Tuotto oli jotain 12% siitä mitä parhaina kesäpäivinä (1.5 kWh vs. hiukan yli 11 kWh).

sh1

Aktiivinen jäsen
Tänään paistoi aurinko koko valoisan ajan. Tuotto oli jotain 12% siitä mitä parhaina kesäpäivinä (1.5 kWh vs. hiukan yli 11 kWh).
Jep, samansuuntaista täällä, 3.75 kWh vs 26 kWh, eli 14%. Tosin mulla on paneelit +50% ylimitoitettu invertteriin nähden, eli tiputtaa hiukan tuota parhaimman kesäpäivän tuottoa.

fraatti

Vakionaama
Ensimmäiset watit on tuotettu. :cool: Tosin virtojen vääntäminen meni niin myöhäiselle että tuotto näytti vain 40W ja jatkoi hiipumistaan kohti nollaa varsin kiivaalla tahdilla....

Eipä tuo mikään ihme kun paneelit näyttivät tälläiselle ja kellokin taisi olla jo jotain 15-16 tms.. ellei enemmänkin.

Meinasin mennä tekemään asetuksia Froniuksen solarwebin kautta ja sähläsin siinä aikani niin tuotto loppui ja koko mylly sammui. Jäi asetusten ja myllyn asetusten ropaaminen kesken hektisimmän hetken. :mad: Tuossa sählätessäni huomasin sitten että värkissä on samanlainen webgui kuin esim reitittimissä eikä kaikkia säätöjä tehdäkään netissä kuten olin aikaisemmin kuvitellut.

fraatti

Vakionaama
Laskeskelen huvikseen työkaverille aurinkovoimalaa ja miten eri ilmansuuntiin asennetut paneelit "kannattavat". Laitan tähän tulokset jos jotain kiinnostaa.

Läiskäsin tuohon aluksi kaksi rakennusta keskelle pirkkalan lentokenttää ja katsoin paljonko tuotot eroavat sen kesken mihin ilmansuuntaan paneelit osoittavat. Esimerkkitapaukseen laitoin jokaiseen ketjuun 3,1 kWp paneleita ja oman invertterin.

fraatti

Vakionaama
Paneleita koillinen kaakko lappeilla molemmilla 3,1 kWp, takaisinmaksuaika sekä omakulutus, tuotto ja myynti kehystetty punasella. Kulutuksena on oman talon kulutusta vuodelta 2018, sähkön ostohintana 14 snt/kWh ja myyntihintana 5,5 snt/kWh. Järjestelmän itseasennushinta 5000€

Viimeksi muokattu:

fraatti

Vakionaama
Sitten tämä varsin mielenkiintoinen homma eli kun paras ilmansuunta on valittu eli etelä niin testiksi hiukan pienempi järjestelmä eli kooltaan vain puolet aikaisemmasta, 3,1 kWp paneleita etelään 3 kW invertterin perään.
Tulos on loppujen lopuksi varsin hämmentävä kun näyttäisi että takaisinmaksu aika venähtää pidemmäksi. Syy siihen on se että 3 ja 5 kW invertterin hinnoissa on 200€ ero. 3 kW maksaa 1120€ ja 5 kW 1320€. Heitin hatusta järjestelmän hinnaksi 3300€. Toki erilaisella asunnon kulutusprofiililla asia voi olla eri tavalla. Samoin tulos on aivan erinäköinen jos hankintahinnat poikkeaa noista mitä olen tuohon laittanut.

Jos katsoo 5 kWp järjestelmä energian tuotantokustannuksia niin tuo ohjelma arpoo siihen 4 snt/kWh joka alkaa varmaan olemaan jo jotain sellaista mitä siitä varmaan myytäessäkin vähintään saa. Tämä osaltaan selittää sitä miksi tuollainen isompi järjestelmä voi olla kannattavampi.

Tein tämän testin ihan senkin takia että jokapuolella kuulee puheita siitä että panelit ovat jo niin halpoja että niitä kannattaa asentaa itä - länsi suuntaan. Tämän simulaation perusteella näyttää kyllä että näin ei missään nimessä ole vaan se paras suunta on etelä ja lounas sitten hyvänä kakkosena. Lisäksi itä - länsi asennusta alkaa herkästi häiritsemään varjot auringon alhaisemman kulman takia joten arvelisin että tuotto voi herkästi jäädä myös tuosta lasketusta herkästi.

jmaja

Aktiivinen jäsen
Tein tämän testin ihan senkin takia että jokapuolella kuulee puheita siitä että panelit ovat jo niin halpoja että niitä kannattaa asentaa itä - länsi suuntaan. Tämän simulaation perusteella näyttää kyllä että näin ei missään nimessä ole vaan se paras suunta on etelä ja lounas sitten hyvänä kakkosena. Lisäksi itä - länsi asennusta alkaa herkästi häiritsemään varjot auringon alhaisemman kulman takia joten arvelisin että tuotto voi herkästi jäädä myös tuosta lasketusta herkästi.
Mitä tarkoitat? Ei kai kukaan ole väittänyt, että itä-länsi olisi optimaalinen? Osoittiko laskelma, että itä-länsi olisi kannattamaton ja muut kannattavia? En niin tarkasti katsonut, mutta eihän tuossa valtavia eroja TMA:ssa ollut, jossa oma käyttö korostuu. 3,1 kW + 3,1 kW itä-länsi TMA oli sama kuin 3,1 kW etelä. Jos etelään saa mahtumaan vain 3,1, TMA ilmeisesti paranisi laittamalla toinen 3,1 itään tai länteen? Vai ymmärsinkö jotain väärin?

Onkos tuo 5,5 myyntihinta ja 14 osto realistinen? Myyntiä en ole selvitellyt, mutta ostettua kai on viime vuosina saanut 5 + siirto + vero, joka täällä tarkoittaisi n. 11.

fraatti

Vakionaama
Mitä tarkoitat? Ei kai kukaan ole väittänyt, että itä-länsi olisi optimaalinen? Osoittiko laskelma, että itä-länsi olisi kannattamaton ja muut kannattavia? En niin tarkasti katsonut, mutta eihän tuossa valtavia eroja TMA:ssa ollut, jossa oma käyttö korostuu. 3,1 kW + 3,1 kW itä-länsi TMA oli sama kuin 3,1 kW etelä. Jos etelään saa mahtumaan vain 3,1, TMA ilmeisesti paranisi laittamalla toinen 3,1 itään tai länteen? Vai ymmärsinkö jotain väärin?

Onkos tuo 5,5 myyntihinta ja 14 osto realistinen? Myyntiä en ole selvitellyt, mutta ostettua kai on viime vuosina saanut 5 + siirto + vero, joka täällä tarkoittaisi n. 11.
Myyntihinta on sellainen mitä olen kuullut sellaisilta jotka sitä ovat myyneet viime kesänä. Ei ole omakohtaista kokemusta asiasta. Tässäkin pitää katsoa hiukan millaisen sopparin tekee. Osa tarjoaa tuntispot -10%, toinen tuntispot -0,2 snt/kWh ja vaikka kolmas päivän keskispot ilman marginaalia. Viimeisessä tapauksessa vain ottaa turpaansa koska yöllä on sähkö halpaa ja päivällä kallista ja keskihinnasta muodostuu pienempi kuin mitä päivän osalta. En ole itse tarkistanut asiaa vaan joku oli laskenut asian ja se riittää mulle ja uskon että pitää paikkansa.

Ostohinta on elenialla siirron osalta veroineen 8 snt/kWh ja nykyiset parhaat määräaikaiset sopparit tällähetkellä hiukan yli 5 snt/kWh. Jos oletetaan että laskelma tehdään 20v ajanjaksolle jossa en ottanut huomioon sähkönhinnannousua ollenkaan niin ohjelmaan syöttämä arvo 13,5 vai 14 snt/kWh voi olla varsin lähellä totuutta.

"itä länsi"-optimaalinen keskusteluun olen kuullut perusteluja että tällöin ajallisesti tuotettu sähkö vastaa paremmin asunnon kulutusta. Vastaa tai ei mutta rahallisesti paremmin kannattavat muut vaihtoehdot kuten laskelma näyttää takaisinmaksuajan lyhenemisenä. Etelän TMA 11v ja oma kulutus tuotetusta sähköstä 1864 kWh, itä - länsi TMA 13,1 v ja oma kulutus tuotetusta sähköstä 1764 kWh. Näiden perusteella ainakin minun osalta valinta olisi aivan selvä juttu. Mutta tosiaan tämä on vain minun sähkönkulutusprofiililla, jollain muulla tulos voi olla erinäköinen.

Kannattavuudesta voi olla montaa mieltä, toisen mielestä 50 k€ sijoitus autoon joka on 5v päästä menettänyt arvostaan 25k€ on hyvä sijoitus. Kuitenkin jos puhutaan pelkästään noista paneleista ja ajateltaisiin että kattopinta-alaa olisi mihin suuntaan tahansa käytettävissä niin tuo etelä vaikuttaa tuon suhteen parhaalta.

Ei näillä silti rikastumaan pääse mutta onpahan sitten joku harrastus tuokin.

Viimeksi muokattu:
Missä kulmassa nuo paneelit noissa testeissä ovat? Olisi mielenkiintoista nähdä kaakko-lounas setupilla kuinka paljon paneelien tuotto ja omakäyttö muuttuu jos pistää paneelit esimerkiksi 40 asteen kulmaan ja toisessa optiossa 60 asteen kulmaan. Tässä kiinnostaa myös tuotto eri kuukausina.

fraatti

Vakionaama
Missä kulmassa nuo paneelit noissa testeissä ovat? Olisi mielenkiintoista nähdä kaakko-lounas setupilla kuinka paljon paneelien tuotto ja omakäyttö muuttuu jos pistää paneelit esimerkiksi 40 asteen kulmaan ja toisessa optiossa 60 asteen kulmaan. Tässä kiinnostaa myös tuotto eri kuukausina.
22 astetta. Voin koittaa tehdä tuollaisenkin vertailun.

fraatti

Vakionaama
Näissä on hiukan hommaa kun joutuu manuaalisesti siirtelemään noita käppyröitä paikasta toiseen mutta tuossa on ketjukohtaiset tuotot. Palikat on muuten samat kallistusta lukuunottamatta kuin aikaisemmin joten ovat sinänsä vertailukelpoiset. Suunta siis kaakko - lounas.

edit. virheellinen kuva korjattu.

Viimeksi muokattu:

jmaja

Aktiivinen jäsen
Etelän TMA 11v ja oma kulutus tuotetusta sähköstä 1864 kWh, itä - länsi TMA 13,1 v ja oma kulutus tuotetusta sähköstä 1764 kWh. Näiden perusteella ainakin minun osalta valinta olisi aivan selvä juttu. Mutta tosiaan tämä on vain minun sähkönkulutusprofiililla, jollain muulla tulos voi olla erinäköinen.

Kannattavuudesta voi olla montaa mieltä, toisen mielestä 50 k€ sijoitus autoon joka on 5v päästä menettänyt arvostaan 25k€ on hyvä sijoitus. Kuitenkin jos puhutaan pelkästään noista paneleista ja ajateltaisiin että kattopinta-alaa olisi mihin suuntaan tahansa käytettävissä niin tuo etelä vaikuttaa tuon suhteen parhaalta.
Ero on kuitenkin niin pieni, että varjostukset voivat sen kääntää johonkin muuhun suuntaan. Myös ulkonäköasiat ja asennuksen helppous voivat olla tärkeämpiä kuin tuo ero. Kattoa ei yleisesti ole kaikkiin suuntiin. Monella vain kahteen tai jopa yhteen.

Tuleekohan noiden TMA vielä paljonkin alas? Tuo 11v taitaa vielä vaatia paljon omaa askartelua?

Auto on kyllä älyttömin "sijoitus" ikinä. En ole vielä ymmärtänyt miksi joku laittaa 50 k€ autoon, puhumattakaan 100 k€. Itse en ole vielä yli 20 k€ autoa ostanut enkä uutta. Sen sijaan olen ostanut useamman 2-4 vuotiaan n. 100 tkm ajetun auton n. 1/3 uuden hinnasta. Aika kalliiksi nuo ensimmäiset vuodet ovat jollekin tulleet. Onko autoa, jonka arvosta on puolet jäljellä 5-vuotiaana? Ehkä onkin, mutta en minä sellaista ostaisi käytettynä.

fraatti

Vakionaama
Sitten tuossa vuosituotot ja takaisinmaksuajat. Nämä myös pitäisi olla vertailukelposia aikaisempien kanssa. Näyttäisi että vaikka kulma muuttui yleisestiottaen paremmaksi niin siitä huolimatta täyden lappeen etelä ja lounas suunnan asennukset rökittävät nämä vaihtoehdot.

fraatti

Vakionaama
Ero on kuitenkin niin pieni, että varjostukset voivat sen kääntää johonkin muuhun suuntaan. Myös ulkonäköasiat ja asennuksen helppous voivat olla tärkeämpiä kuin tuo ero. Kattoa ei yleisesti ole kaikkiin suuntiin. Monella vain kahteen tai jopa yhteen.

Tuleekohan noiden TMA vielä paljonkin alas? Tuo 11v taitaa vielä vaatia paljon omaa askartelua?

Auto on kyllä älyttömin "sijoitus" ikinä. En ole vielä ymmärtänyt miksi joku laittaa 50 k€ autoon, puhumattakaan 100 k€. Itse en ole vielä yli 20 k€ autoa ostanut enkä uutta. Sen sijaan olen ostanut useamman 2-4 vuotiaan n. 100 tkm ajetun auton n. 1/3 uuden hinnasta. Aika kalliiksi nuo ensimmäiset vuodet ovat jollekin tulleet. Onko autoa, jonka arvosta on puolet jäljellä 5-vuotiaana? Ehkä onkin, mutta en minä sellaista ostaisi käytettynä.
Sehän siinä, jokainen talo on yksilö ja välttämättä vaihtoehtoja ei ole montaa miten noita asentaa. Työkaverin tapauksessa suuntavaihtoehtoja olisi ollut 3 kpl ja jotenkin kuvittelin että kaakko - lounas olisi ollut hyvä muttei se asia niin ollutkaan. Jos ei muuta niin sen verran tässä ainakin viisastui että tälläisellä kulutuksella kuin minulla on niin tähtäin pitäisi pitää tuossa etelä - lounas akselilla. Muihin suuntiin sitten tuotto alkaa hiipumaan. Optimaalinen kulma oli se 40 tai karvan päälle ja tuon tiesinkin entuudestaan mutta eipä tuollaisia tellinkejä kukaan katolleen ota ulkonäkösyistä.

Itseasiassa höpötin juuri erään tuttavan kanssa joka on firmassa töissä missä näitä laitetaan isossa mittakaavassa. Siellä ~tasakatolle laitetaan panelit 20 asteen kulmassa. Ongelmaksi muodostuvat varjot jotka kasvavat kohtuuttoman pitkiksi jos paneli on kovin pystyssä. Vaikka katot ovat noissa todella suuria niin siitä huolimatta tila ei riitä kattamaan kulutusta joten asiaa pitäisi myös miettiä siltä kannalta.

Ja oikestaan sitä pitäisi miettiä aina. Ei välttämättä kannata ostaa halvimpia paneleita ja ajatella että määrä korvaa laadun. Ei nuo paneleiden kiinniketarvikkeetkaan ilmaisia ole jos nuo meinaa ihan virallisiin telineisiin laittaa kiinni. Jos kokonaisuuden haluaa mahdollisimman hyvää ja mahdollisimman halvalla niin onhan tuossa monta asiaa mietittävänä.

Tuon hinnan 5k€ repäisin siitä että mulla tuo(6,2 kWp + 5 kW invertteri) tuli maksamaan jotakuinkin sen verran.

Kaupalliselta toimijalta tuollainen paketti maksaa jotakuinkin tämän verran. Tuosta voi laskea muutaman satkun hinnasta pois kun mun paneliteho on hiukan alhaisempi sekä invertteri on 5 kW. Toki tuosta saanee kotitalousvähennystä sellaisen 2000 - 3500€ kotitalousvähennystä riippuen mistä satsi tulee. Itse paikalleen kynsittynä kyllä tuon ihan hyvään hintaan saa tuonne paikalleen. Toki asian eteen on kyllä tarvinnut nähdä vaivaankin hiukan enemmän kuin ottaa vain puhelin luuri kouraan ja nauttia kahvia ja katsella ikkunasta kun ammattilainen tekee homman. Toki vastaavaa asennusta ei varmaan olisi edes kukaan suostunut tekemään mikä mulle tuli. Tai jos olisi niin taskunpohjaa olisi saanut kyllä kaivella melko syvältä. Jotkut vievät puuverhoillussa talossa johdutukset piilossa ulkovuoren alla ja toiset taitavat vain naputtaa johdon ulkovuoripanelin päälle kiinni.

Premium E6.6, paneeliteho 6.6 kWp, Fronius 3~
€ 6.720,00 (sis. alv 24%)
Asennettuna alkaen 8900 euroa. Kysy tarjous asennuksesta!

Takaisinmaksuaikoihin liittyen muistan jossain lukeneeni että hinnat laskee noin 8% vuosivauhtia. En muista oliko kyse vain pelkkien paneleiden hinnoista vai koko järjestelmästä. Itse olen kuitenkin hiukan skeptinen sen suhteen että laskeeko panelikiinnikkeiden, invertterien ja muiden tarvikkeiden hinnat. Nuo kuitenkin muodostavat kokonaisuudesta suuren osan itse paneleiden lisäksi.
Sitten kun pitäisi vielä osata taiteilla paneleiden kanssa hinnan ja laadun kanssa. Siinähän vasta onkin loputon suo.

Kokeilin muuttaa oman setin hinnaksi 5000k€ sijasta 7500 mikä olisi varmaan se hinta kaikki asennettuna (pl. smart meter, 200€ + asennus). (tuohon vielä se lisähuomio että tuo mokkula pitää sijaita mittauskeskuksessa joten tuon välin johdotus pitää saada jotenkin myös hoidettua).
Tällä muutoksella takaisinmaksuaika muuttuu 12,7 vuodesta 19,7 vuoteen. Omassa systeemissä varjostukset nakertavat hiukan tuottoa josta johtuu tuo hiukan suurempi TMA. Esimerkki kuitenkin osoittaa sen että kaupallisten toimijoiden paketit voivat olla sellaisia että niille on ihan turha laskea mitään TMA:ta. Mutta kuten sanottua, kohteet ovat erilaisia.

fraatti

Vakionaama
Härskein esimerkki näistä ryöstöhinnoitelluista on eräs tapaus jossa puolitutuille eläkeläisille oli väkisin käyty kauppaamassa 3 kWp järjestemä 9350€:n hintaan. Tuosta oli kulunut jo reilu kk ja he olivat jo luopuneet toivosta että kaupan saa peruttua. Väänsin asiaa rautalangasta heille ja sanoin että asian eteen pitää tehdä jotain. No lopputulemana sitten kovan väännön jälkeen firma olisi ollut valmis antamaan alennusta, vaihtamaan halvempiin paneeleihin tai että heille olisi pitänyt maksaa 800€ korvaus kaupan perumisesta. No käsittääkseni tämä asia kuitenkin lopulta päättyi niin että firman suunnalta pidettiin siiten radiohiljaisuutta ja koko asia taisi sitten unohtua. Ainakaan paneleita ei ole tullut katolle.

Tuossa talossa 8000 kWh vuosikulutuksella ja tuollaisella hinnalla TMA olisi ollut 40 v jos laitteet olisivat kestäneet tai omistajat vielä eläisivät tuolloin. Eipä siinä jos järjestelmä olisi ollut sen hintainen mitä pitäisikin muttakun tuossa ovelta ovelle kauppiaan hinnassa oli monta tonnia ilmaa hinnassa.... :mad:

sh1

Aktiivinen jäsen
Minimtakaisinmaksuaikaan pääsee jonkinlaisen nyrkkisäännön mukaan silloin, kun koko vuoden tuntikohtaisesti lasketusta kulutuksesta pystyy itse kuluttamaan puolet ja toinen puolisko menee myyntiin. Ja paneelit on syytä ylimitoittaa reilusti invertteriin nähden. Esim. 3.78 kWp paneeleja ja 2.5 kW invertteri tuottaa vain 3% vähemmän sähköä vuodessa kuin esim. 4 kW invertterillä. Ja nämäkin 3% on niitä "huonoimpia" sähköjä mitä menee alehintaan myyntiin.

dumo

Aktiivinen jäsen
Minimtakaisinmaksuaikaan pääsee jonkinlaisen nyrkkisäännön mukaan silloin, kun koko vuoden tuntikohtaisesti lasketusta kulutuksesta pystyy itse kuluttamaan puolet ja toinen puolisko menee myyntiin. Ja paneelit on syytä ylimitoittaa reilusti invertteriin nähden. Esim. 3.78 kWp paneeleja ja 2.5 kW invertteri tuottaa vain 3% vähemmän sähköä vuodessa kuin esim. 4 kW invertterillä. Ja nämäkin 3% on niitä "huonoimpia" sähköjä mitä menee alehintaan myyntiin.
Ei tuo nyrkkisääntö välttämättä kovin kauas osu, mutta toki riippuu komponenttien hinnoista jne. Minulla kyllä alkoi takaisinmaksuaika laskelmissa pidentyä kun alettiin järjestelmän kokoa selvästi kasvattaa nykyisestä. Paneelien yksikkökustannus oletuksissa aina sama, mutta toki invertterin hinta per kWp tippuu, mutta vain jos kunkin kokoluokan invertterin kanssa laitetaan riittävästi paneeleita, muuten ei välttämättä käy noin. Mulla on mennyt omaan käyttöön luokkaa 80%, tosin nyt varmaan tippuu johonkin 70-75% tasolle kun nostin paneelit ihan maksimiin mitä invertterin kanssa uskaltaa (jänniteraja tulee vastaan).

Tuosta paneelien ylimitoituksesta: Tuota painotetaan (ainakin kotimaisten toimijoiden toimesta) mielestäni aika vähän, enemmänkin mennään alimitoituksella tai suurin piirtein 1:1 (jolla ei ikinä saavuteta invertterin maksimitehoa). Järkevää olisi aina laskea oman invertterin, paneeleiden, sijoituspaikan, yms. huomioiden mikä on optimimäärä ylimitoitusta, mutta kyllä se kohtalainen määrä yleensä on. Esimerkkinä 2500W invertterillä (käytännössä maksimissaan tuottaa noin 2510W verkkoon) ja 3,12kWh paneelistolla ei tunnin resoluutiolla ole invertteri ikinä rajoittanut, yksittäisten minuuttien ajan ainoastaan. Nyt on 3,64KWp, ja vuositason laskennallinen menetys oli juuri jotain 1-2% luokkaa (ja tosiaan pääosin niitä tunteja, kun menisi muutenkin myyntiin), käytännössä selviää ensi kesänä.

jannu93

Jäsen

Tuosta linkistä voi katsella toteutuneita tuottoja eri kokoisilla järjestelmillä. Asennuspaikan varjoisuus/suunta ei selviä yleensä kuitenkaan noista voimaloista. Osa aika surkeilla tuotoilla näyttää olevan. Palvelu on Stecan inverttereille 2 vuoden ajan ilmainen, joten osa varmaankin on lopettanut käytön ja osa ottanut nettipiuhan irti jossain vaiheessa niin seuranta lopettanut päivittämisen.

jmaja

Aktiivinen jäsen
Aika monessa näkyy vain tammikuun 2020 tuotto, mikä ei ole kovinkaan kiinnostava. 2019 vuosinäkymä tyhjää ja tuotto asennuksesta saakka nollaa. Muutaman jaksoin katsoa pääkaupunkiseudulta. Ehkä joka neljännestä oli dataa.

Näissä on hiukan hommaa kun joutuu manuaalisesti siirtelemään noita käppyröitä paikasta toiseen mutta tuossa on ketjukohtaiset tuotot. Palikat on muuten samat kallistusta lukuunottamatta kuin aikaisemmin joten ovat sinänsä vertailukelpoiset. Suunta siis kaakko - lounas.
Kiitos paljon näistä!

Voisiko keltainen ja oranssi käppyrä olla mennyt ristiin. Tuntuisi oudolta että 40 asteen kulma tuottaisi vähemmän keskikesällä kuin 60 asteen asennuskulma

fraatti

Vakionaama
Kiitos paljon näistä!

Voisiko keltainen ja oranssi käppyrä olla mennyt ristiin. Tuntuisi oudolta että 40 asteen kulma tuottaisi vähemmän keskikesällä kuin 60 asteen asennuskulma
Jouduin mulkkaamaan tuota kuvaa käsin joten riski sekaannukseen on/oli kun jouduin siirtämään nuo väripallerot paikoilleen käsin. Näyttäisi että ne meni ristiin kuten huomasitkin. Numerot ovat kuitenkin oikein.

Tässä uudestaan kuva simulaatiosta missä on vain 60 asteen kulma. Korjaan tuon aikaisemman kuvan.

Hamppu

Jäsen
Ei liity suoraan aiheeseen, mutta jos joku tahtoo silmäillä auringon päivittäistä kaarta (tai avaruuden ihmeitä) omalla paikkakunnallaan eri aikoina, niin tuolla se onnistuu helposti. Ei maksa mitään.

fraatti

Vakionaama
@fraatti millä nuo käppyrät olet vääntänyt?

(Ei kyllä mene itsellä mitenkään jakeluun miksi lounas tuottaisi paremmin kuin kaakko :hmm:)
Se mitä näitä simulointeja olen tehnyt pv-solilla niin aina lopputulos on ollut sama. Paras tuotto ilmestyy joko suoraan etelään tai lounaan ja etelän välimaastoon. Luulisin että jos panelit saisi suunnata miten haluaa ja ne olisi asennettava 90 asteen kulmaan toisiinsa nähden niin laittaisin ne sillain että keskikohta olisi lounaan ja etelän välissä ja tuosta sitten molemmat avautuisivat 45 astetta suuntaansa. Hmm.. oliskohan tuossa mitään valmista pohjaa missä voisi kääntää vain rakennusta ja verrata tulosta kaakko lounas asennukseen....
Jostain syystä idänpuoleinen lape on aina heikompi kuin lännenpuoleinen. En itseasiassa tiedä tarkalleen mistä tuo johtuu. Löytyisiköhän siihen syytä jostain? Voikohan syy olla pilvisyys tai joku ilman läpäisevyyteen liittyvä ilmiö, kosteus tms? Saa heittää arvauksia...

fraatti

Vakionaama
No olihan se pakko kokeilla että missä tulee paras tuotto jos panelit ovat 90 asteen kulmassa toisiinsa nähden. Se on niin että kulma on 5 astetta etelästä lounaaseen eli ajassa noin 33min yli 12. Syytä en kyllä osaa sanoa. Ylempi suoraan etelään, alempi 5 astetta yli.

edit, tässä se syykin taitaa olla eli koska se keskipäivä on.

Tuo näyttää vaihtelevan vaasa - lappeenranta välillä noin klo 12.45 - 12.15. Tulihan tähänkin selitys joka on tuo keskipäivän kellonaika/astemäärä :cool:

Viimeksi muokattu:

Harrastelija

Aktiivinen jäsen
Yhden aikavyöhykkeen sisällä auringon mukainen ”kello” vaihtelee periaatteessa tunnin (15 astetta). Tosin esim Kiina vetää yhdellä aikavyöhykkeellä vaikka auringon kannalta pitäisi olla useampi vyöhyke. Sen huomaa käytännössäkin ja länsi-Kiinassa aloittelevat työt tuntia myöhemmin kuin Pekingissä (ainakin siellä missä itse kävin).
Suomi (ja sen aikavyöyke) on sen verran kapea että ero jää alle tunnin Idän ja lännen välillä (10 astetta).

GMT (UTC) olisi periatteessa +/-7.5 astetta
GMT+1 olisi 7.5-22.5 astetta
GMT+2 olisi 22.5-37.5 astetta (keskikohta 30 astetta)
Keskikohdan kohdalla aurinko olisi siis etelässä klo 12.
Tuo keskikohta vaan sattuu Joensuun paikkeille eli yllättävän idässä. Tampere on 24 asteen paikkeilla eli ajallisesti sattuu vajaa puolituntia puolen päivän jälkeen. Auran ja Kurikan paikkeille sattuu puolituntia keskikohdasta.

Sen verran tuossa on virhettä että Greenwichissäkään aurinko ei ole aina etelässä klo 12. Tai siis on keskimäärin. Maan kiertäessä aurinkoa tuo (aurinko)vuorokausi saattaa vaihdella jopa 16 minuuttia (wikipedia) (oletan että tarkoittaa +/-8?). Yllättävän paljon. Vuoden aikana (aurinko)vuorokaudet eivät ole siis läheskään samanpituisia. Eipä tuota huomaa kun kuitenkin kellon mukaan eletään. Ehkä se näkyisi jos päivittäin seuraisi mihin kellonaikaan aurinko on korkeimmillaan.

Tuolta pohjalta onkohan se paneelin suuntaus ihan asteen päälle? Vai onko jopa entistä tärkeämpää jotta saisi parhaat tuotot juuri siihen aikaan vuodesta kuin on eniten tarvetta? 8 asteminuuttia on noin 2 astetta maan pinnalla. Mitä se sitten lie paneelien kannalta?

Ylös Bottom