Jalostin hieman panelikenttää kun aiemmin olivat ladottu suoraan kattoa vasten ja hyllyssä on joutilasta rakennusmateriaalia, nyt pitäisi tuuletuuletus toimia katso liitettä 64520 katso liitettä 64521
Eihän toi noin mene, ei yksittäisen paneelin Wp ratkaise...tuon tyyppinen osuminen oli ihan tuuria...Fraatilla oli eilen kWh/kWp 6,90 ja minulla 6,05
Näiden lukujen suhde on 6,90/6,05 = 1,140
Fraalin panelit ovat 315 Wp ja minulla 275 Wp
Näiden lukujen suhde on 315/275 = 1,145
Kun nämä suhdeluvut ovat käytännössä samat niin meidän panelistot toimivat sen mukaan yhtä hyvin.
Kuinka pitkään näinä aikoina aurinko paistaa vapaasti paneleille?
Fraatilla oli eilen kWh/kWp 6,90 ja minulla 6,05
Kun nämä suhdeluvut ovat käytännössä samat niin meidän panelistot toimivat sen mukaan yhtä hyvin.
Fraatilla on 315 Wp paneleita ja minulla 275 Wp paneleita, siitä eroFraatin systeemi on tuossa esimerkissäsi tuottanut hieman paremmin. Syitä voi olla monia, mutta todennäköisesti siellä on ainoastaan paistanut hieman enemmän.
Ei paneeleita verrata kappalemäärällä tuottoon, vaan nimellispiikkiteholla.Fraatilla on 315 Wp paneleita ja minulla 275 Wp paneleita, siitä ero
Fraatilla oli eilen kWh/kWp 6,90 ja minulla 6,05
Sain aikaiseksi anturin paneliin, ajattelin että sitten syksyllä kalibroin jos tarpeen mutta ilmojen haltija antoikin kalibrointiolosuhteet jo tänään , räntää sentin verran panelin päällä mutta ei jäätä havaittavissa, siitä saa nyt hyvän referenssianturin, riittävä tarkkuus minun käyttöönOliko juuri noissa paneleissa lämpötilan mittaus? Jos oli niin kerropa miten tuo vaikutti kun dataa lämpötiloista on enemmän. Toki ketjun tuotostakin voi saada viitteitä asiasta.
@pökö tästä aloittelikin topicin, mutta n. 30% myyntiin 70% omaan käyttöön täällä kohteessa.Paljonko teillä on mennyt omaan käyttöön suhteessa laiteiston kokoon?
omaan käyttöön ja valtakunnanverkkoon.
Kaikki on mennyt omaan käyttöön, ei ole vielä kilowattiakaan tullut ylimääräistä myyntiinPaljonko teillä on mennyt omaan käyttöön suhteessa laiteiston kokoon?
Tuskin on pysyvä tilanne näin halpa sähkö.Monikohan ylikokoisen avaimet-käteen paneelikaupan tehnyt ymmärtää kuinka halvalla antaa ylimääräiset sähkönsä pois?
Ei myyntihinta silti kovin kehuttava ole vaikka hinnat nousee.Tuskin on pysyvä tilanne näin halpa sähkö.
Ei, mutta 5 c/kWh sentään tuottaa järkevän TMA:n, varsinkin osan jäädessä omaan käyttöön. 2 c/kWh:lla ei taida tulla TMA ennen kuin laitteisto on uusittu tai ainakin katto uusittu alta.Ei myyntihinta silti kovin kehuttava ole vaikka hinnat nousee.
Tällä hetkellä spot ehkä niin halpaa että talousmielessä omakäyttö kannattaa lämpöpumpputalossakin, normaalisti pumpputalossa se on kannattanut myydä... tämmösenä nurinkurisena tilanne on ehkä nyt ollut ½ vuotta.Monikohan ylikokoisen avaimet-käteen paneelikaupan tehnyt ymmärtää kuinka halvalla antaa ylimääräiset sähkönsä pois?
Eikös tässä juuri hiljan ollut tilanteita että pörssissä sähkön hinta oli miinus-merkkistä, eli kuluttamalla sähköä sai rahaa, toisaalta sähkön tuottaja tuottaessaan sähköä joutui maksamaan siitä?Ei myyntihinta silti kovin kehuttava ole vaikka hinnat nousee.
Eilen sai aurinkoisen ja pilvettömältä taivaan avulla piirrettyä kauniin tehokäyrän. Tuosta pystyy päättelemään paneelien asennusolosuhteet ja suorituskyvyn jo melko tarkasti. Huipputehoa ei tuolla ilmalla saavutettu, mutta energia alkaa olla maksimissaan. Toisaalta, vielähän tuo päivä tästä pitenee..Päiväkohtaisessa ominaistuotossa jäädään hieman alle 7:n. Ominaistuottolukua 7 (kWh/kWp) voi pitää näiden kokemusten valossa jo kovana lukemana ainakin Oulun korkeudella.
Liekö kellään kokemusta ja kuinka suurista rakeista, kuinkahan panelit kestää esmes kananmunan kokoisia rakeita
Täällä kaakonkulmalla tuli, kylläkin useita vuosia sitten kananmunan kokoisia ja paljon autoja meni katonvaihtoon
7,2 kWh/kWpKohtuullisen hyvin 6,8kw:n paketilla kun laskee että kokonaisaika on noin 10h mitä aurinko on kunnolla paistanut.
Joskus on puheltu että paneeleilla enkat tehtäis keväällä kun paneelit pysyy viileinä. Onkohan se mutua vai totta?
Joskus on puheltu että paneeleilla enkat tehtäis keväällä kun paneelit pysyy viileinä. Onkohan se mutua vai totta?
No ainakin itse naputtelin liittimiä kiinni toisiinsa, piti vaan mielessä ettei mene jännite mene yli invertterin jännitekestosta.Saako maallikko kytkeä pelkät paneelit toisiinsa vai vaatiiko sähkömiehen? Oletan että Tukesin mielipide on että vaatii sähkärin mutta Tukesin kanta taitaa koskea kaupallista toimijaa eikä ei-ammatillista maalikkoa?
Perehtyneen tai opastetun henkilön on riittävää huolellisuutta noudattaen sallittua tehdä seuraavia sähköalan töitä:Saako maallikko kytkeä pelkät paneelit toisiinsa vai vaatiiko sähkömiehen? Oletan että Tukesin mielipide on että vaatii sähkärin mutta Tukesin kanta taitaa koskea kaupallista toimijaa eikä ei-ammatillista maalikkoa?
Perehtyneen tai opastetun henkilön on riittävää huolellisuutta noudattaen sallittua tehdä seuraavia sähköalan töitä:
Eli ei montaa paneelia saa kytkeä toisiinsa...
- nimellisjännitteeltään enintään 50 voltin vaihtosähkö- (ac) tai 120 voltin tasasähkölaitteistoihin (dc) kohdistuvia sähkötöitä
Kyllä tuolta omasta paneelikentästä tulee pelkkien piuhojen päästä +700vdc, joten sovitaan että olikin sähkömies, joka kytki liittimiä toisiinsaEikös tämä riippu systeemistä? Esim Solaredgen P404 optimoija antaa max 12,5-80V jännitteen.