Keskustelua sähköautoista

Lappanen

Vakionaama
Noniin, tulossa varmaan vielä tämän vuoden puolella Skoda Enyaq 85x 4x4.

Tuolle pitäisi semmonen kiinteä laturi sitten vielä hommata kotitalliin, josta voi "tankkausmäärät" ilmoitella työnantajalle. Ja lisäksi olisi hyvä olla semmoinen äly sisällä, että osaa pörssihinnat huomioida.

Mikään kauhean tehokas ei tarvi olla, kunhan halvimmilla illan/yön/aamun tunneilla ehtii ladata täyteen. Tuskin kauheasti tulee kotona kuitenkaan lataustarvetta, kun yleiset- ja työpaikan laturit on ilmaisia käyttää joten akku todnäk melko täynnä aina kun talliin kurvataan.

Hintarajaa ei tuolle tainnut olla annettu, eli mitäs olisi tarjolla tai tulossa tarjolle?

Škoda V Charger Connect+ tuli ensietsimisellä eteen joka voisi kriteerit täyttää, kait tuo sopii muidenkin kuin Skodan lataukseen?

Ainiin sekin vielä, että tuotahan pitäisi pystyä myös vieraiden autojen lataukseen mahdollisesti käyttää, joten pitäisi pystyä erottelemaan että onko ladattu työsuhdeautoa vai jotain muuta..
 

pamppu

Vakionaama
Ainiin sekin vielä, että tuotahan pitäisi pystyä myös vieraiden autojen lataukseen mahdollisesti käyttää, joten pitäisi pystyä erottelemaan että onko ladattu työsuhdeautoa vai jotain muuta..
go-eCharger täyttää nuo. Siihen voi liittää lätkiä lataukseen, jolloin se laskee kulutuksen per lätkä. Lätkäksi saattaa kelvata vaikka työpaikan kulkuavain…

Tuskin kauheasti tulee kotona kuitenkaan lataustarvetta, kun yleiset- ja työpaikan laturit on ilmaisia käyttää joten akku todnäk melko täynnä aina kun talliin kurvataan.
Siinä voi äkkiä huomata, ettei kukaan pirukaan jumppaa niiden johtojen kanssa julkisissa paikoissa, jos kotona on helppo valmis roikka käytettävissä.

Onnea joka tapauksessa Skodillaqille, kyllä sillä kelpaa lasketella.
 

Wilukissa

Jäsen
Olen katsellut sähköautoja, mutta myynnissä ei ole järkevää vaihtoehtoa. Melkein kaikki ovat SUVmallisia korkeita kotteroita. Premiumissa Bemari tai Mersu löytyisi, mutta ovat liian kalliita. Enkä näe tarvetta maksaa statuksen nostosta. Sedan mallit on myös suljettu pois, koska niillä ei mitään voi kuljettaa, niissä on vain typerä takapostiluukku. Farmarikori olisi käytännöllisin. Peugeotilla ja Opelilla on sellainen, mutta toimintamatka on liian lyhyt. Polestar 2 on aika lähellä järkevää. Mutta käytettynä ovat kovin kysyttyjä varmaankin syystä, että matalana autona kulkee Volvon tekniikalla 15% pidemmälle kuin Volvo EC40. Tarkoittaa matkana n. 70km. Ei kai auta kuin odotella...
 

Husky

Vakionaama
Olen katsellut sähköautoja, mutta myynnissä ei ole järkevää vaihtoehtoa. Melkein kaikki ovat SUVmallisia korkeita kotteroita. Premiumissa Bemari tai Mersu löytyisi, mutta ovat liian kalliita. Enkä näe tarvetta maksaa statuksen nostosta. Sedan mallit on myös suljettu pois, koska niillä ei mitään voi kuljettaa, niissä on vain typerä takapostiluukku. Farmarikori olisi käytännöllisin. Peugeotilla ja Opelilla on sellainen, mutta toimintamatka on liian lyhyt. Polestar 2 on aika lähellä järkevää. Mutta käytettynä ovat kovin kysyttyjä varmaankin syystä, että matalana autona kulkee Volvon tekniikalla 15% pidemmälle kuin Volvo EC40. Tarkoittaa matkana n. 70km. Ei kai auta kuin odotella...
Älä mersua ainakaan osta. Ne ei luota tuotteeseensa ja laittaa akkutakuukohtaan kusetuspränttiä
 

pamppu

Vakionaama
Polestar 2 on aika lähellä järkevää. Mutta käytettynä ovat kovin kysyttyjä varmaankin syystä
Niitä tulee nyt käytettynä aivan järkyttäviä määriä maahan, niin hinnat on muuttuneet siinä 3 vuoden ikäluokassa varsin mielenkiintoisiksi.

3 vuoden päästä ID7 alkaa kiinnostaa käytettynä. Tosin ehkä se on hiukan tarpeettoman suuri mulle. Taidan sitä ihmetellessä ostaa vielä toisen Polestar kakkosen, ensimmäinen on nyt 3 vuotta ja kohta 90 tonnia palvellut loistavasti.
 

kotte

Hyperaktiivi
Mikä tekee Norjasta sähköautoilun edelläkävijän ? (raha)
Ja rahaa on helppo antaa, kun jo rakennettua vesivoimaa riittää ja öljy rahaa tuo (itse artikkelissa viitattiin omantunnon viherpesuun, minkä autoalan edustaja kaikesta alan uutukaisesta myyntiä edistävästä tietenkin yrittää kiistää).
 

Tinkero

Aktiivinen jäsen
Mikä tekee Norjasta sähköautoilun edelläkävijän ? (raha)

Norjalaiset on fiksuja. Vaurautta käytetään oman kansan hyväksi ja samalla jää enemmän öljyä myytäväksi muille. Ei onnistuisi kateuden korventamassa Suomessa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Norjalaiset on fiksuja. Vaurautta käytetään oman kansan hyväksi ja samalla jää enemmän öljyä myytäväksi muille. Ei onnistuisi kateuden korventamassa Suomessa.
Näin on Norjan osalta. Suomen osalta tietyn kestokulutushyödykkeen markkinakierron nopeuttaminen verovaroin tai verotuksesta tinkimällä lähinnä heikentää kauppa- ja vaihtotasetta sekä valtion finanssitaloutta entisestään. Hyödyt puolestaan ennakoivat enemmänkin aikaa, jolloin nyt käyttöön otettava uusikin autokanta on ajettu jo lopuilleen (ja julistetut päästävähennystavoitteet varsinaisesti vasta iskevät päälle, jos aikatauluista ei jousteta).
 

Tinkero

Aktiivinen jäsen
Näin on Norjan osalta. Suomen osalta tietyn kestokulutushyödykkeen markkinakierron nopeuttaminen verovaroin tai verotuksesta tinkimällä lähinnä heikentää kauppa- ja vaihtotasetta sekä valtion finanssitaloutta entisestään. Hyödyt puolestaan ennakoivat enemmänkin aikaa, jolloin nyt käyttöön otettava uusikin autokanta on ajettu jo lopuilleen (ja julistetut päästävähennystavoitteet varsinaisesti vasta iskevät päälle, jos aikatauluista ei jousteta).
Markkinakiertoa ei olisi välttämätöntä Suomessa nopeuttaa yhtään. Vaihtotase alkaisi parantua saman tien kun uudet ostettavat autot olisikin kaikki sähköautoja. Hinnatkaan ei enää juurikaan poikkea toisistaan. Vähenevät verotulot polttoaineista ovat merkitykseltään vähäisempiä kuin paraneva vaihtotase. 5 miljardia taisi olla summa jolla öljyä Suomeen ostetaan.
 

Lurkus

Aktiivinen jäsen
go-eCharger täyttää nuo. Siihen voi liittää lätkiä lataukseen, jolloin se laskee kulutuksen per lätkä. Lätkäksi saattaa kelvata vaikka työpaikan kulkuavain…


Siinä voi äkkiä huomata, ettei kukaan pirukaan jumppaa niiden johtojen kanssa julkisissa paikoissa, jos kotona on helppo valmis roikka käytettävissä.

Onnea joka tapauksessa Skodillaqille, kyllä sillä kelpaa lasketella.
Varmaan näin jos työpaikalla lataus on hankalaa, mutta itse lataan käytännössä aina töissä koska se on vielä helpompaa kuin kotona.
 

Husky

Vakionaama
Norjalaiset on fiksuja. Vaurautta käytetään oman kansan hyväksi ja samalla jää enemmän öljyä myytäväksi muille. Ei onnistuisi kateuden korventamassa Suomessa.
Olen joskus miettinyt tuota, että mitenkä menisi jos Suomella olisi öljyrikkautta. Varmana oltaisiin edelläkävijänä lopettamassa tuotantoa, kuten tehdään metsienkin kanssa. Kun keksitään omasta päästä sellaiset laskukaavat ettei edes vuosikasvua saa lama-aikana hakata (faktantarkastajat voivat tutustua prof. A. Laurenin näkemyksiin kaavoista ja siihen että Luke joutuu nyt keksimään MMM:lle selityksen miksi Suomen metsät ovat muka päästölähde ja Ruotsin ovat nielu)
 

kaihakki

Vakionaama
Jos Suomessa olisi öljyrikkautta, niin tuskinpa Lenin olisi antanut Suomen itsenäistyä aikoinaan. Eli oltaisiin varmasti tällä hetkellä Venäjän kuvernementti.
 
Viimeksi muokattu:

kotte

Hyperaktiivi
Markkinakiertoa ei olisi välttämätöntä Suomessa nopeuttaa yhtään. Vaihtotase alkaisi parantua saman tien kun uudet ostettavat autot olisikin kaikki sähköautoja. Hinnatkaan ei enää juurikaan poikkea toisistaan. Vähenevät verotulot polttoaineista ovat merkitykseltään vähäisempiä kuin paraneva vaihtotase. 5 miljardia taisi olla summa jolla öljyä Suomeen ostetaan.
Ei markkinakiertoa tietenkäån tarvitsisi nopeuttaa -- kuten ei sähköautoiluakaan tukea huomattavin verohelpotuksin muihin autoihin nähden! Vaihtotase vain ei siitä parane miksikään, että joitakin autotyyppejä tuetaan huomattavasti muita vähemmin kokonaisveroin. Kun sähköautokanta kasvaa, joudutaan joka tapauksessa satsaamaan uusiin latauslaitteisiin kaupungeissa, maanteiden varsilla, työpaikoilla ym. ja vahvistamaan paikoin sähköverkkoja (pikalatauskenttien tarpeisiin ja kaupunkialueilla, missä sähköverkot ovat etenkin suurissa kaupungeissa riittämättömiä monissa kiinteistöissä). Jostakin tuohonkin kaikkeen on saatava rahoitusta. Infrastruktuurin merkittävä muuttaminen maksaa aina paljon.

Öljyyn käytetty rahasumma ei sinällään kerro mitään potentiaalisista säästöistä. Öljyä myös viedään jalosteina. Esimerkiksi bensiiniä myydään kotimaahan vuodessa luokkaa runsaat miljoona tonnia. Ei tuo rasita kauppatasetta ainakaan juuri miljardia enempää, koska bensiinin vähittäismyyntihinnasta suurin osa on veroa ja bensiinin maailmanmarkkinahinta on viime aikoina pysytellyt selvästi alle euron kilolta. Vaikka sähköauto käyttääkin energian taloudellisesti, juuri sähkökäyttövoiman nopea yleistyminen edellyttää satsaamista myös sähkön lisätuotantoon ja voimansiirtoverkkojen parantamiseen ja vaikka pitkällä aikavälillä säästöä syntyneekin, lähivuosina sähköautoilu tuon takia edellyttää huomattavia investointeja myös sähkön tuotannon ja siirron infrastruktuuripuolella.
 

korsteeni

Vakionaama
pian vasta pari vuotta sähköautoilua. latausta löytyy kaikkialta ja on huomattavasti enempi ja kattavammin tarjolla kuin polttoainetta.
nuo infrahössötykset ovat jo nyt eilistä ja johtuivat hybrideistä jotka poistuvat nopeasti kuvioista
 

tet

Hyperaktiivi
Minne hybridit muka nopeasti poistuu, kyllä ne mukana pyörii pitkään.

Toki pyörivät. Mutta taitaa aika harva ostaa muuta kuin sen samalla kertaa ensimmäisen ja viimeisen. Erikoistarpeet sitten erikseen, pentti perusautoilija jättää hybridit taakseen ekan jälkeen siirtyessään täyssähköön. Viime aikoina on lataushybridien nurjat puolet alkaneet saada palstatilaa, sekin voi vähentää kiinnostusta edes sen ekan hankkimiseen.

Itse kuvittelin aikoinaan lataushybridin olevan täydellinen kompromissi fossiilin ja sähkiksen välillä. Kolme vuotta riitti vakuuttamaan, että se olikin kaikkea muuta kuin ihannepirssi. Enkä nyt tarkoita kyseisen automallin ominaisuuksia, vaan lataushybridikonseptia ylipäätään. Aika pian itselleni selvisi, että keksintö oli minulle täysin tarpeeton välimalli.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Norjassa sähkölautta otettu pois käytöstä alle kolmessa vuodessa akkukapasiteetin hyydyttyä 84% tasolle. 1,5 MWh akut ja 1,1 MW koneet. Huippunopeus 27 solmua ja matkanopeus 23 solmua, joten akkuja varmaankin ladattu luokkaa 5 täyttä sykliä/vrk. Ei kuulosta kovin yllättävältä, että vajaan 3 v eli ehkä 5000 100% syklin jälkeen akuissa on 84%. Miksiköhän jo silloin on pitänyt ottaa alus pois liikenteestä? Kovin niukka mitoitus ko. reitille.

Maksumuurin takana. https://www.tekniikkatalous.fi/uuti...rooliaan/d4261426-d546-4bc7-80c8-765846782ad8
 

Espejot

Hyperaktiivi
pian vasta pari vuotta sähköautoilua. latausta löytyy kaikkialta ja on huomattavasti enempi ja kattavammin tarjolla kuin polttoainetta.
nuo infrahössötykset ovat jo nyt eilistä ja johtuivat hybrideistä jotka poistuvat nopeasti kuvioista
Kaikki riippuu kaikesta. Testien mukaan pitkää matkaa taitavalle sähkö on yhtä kallis kuin dieselii koska joutuu käyttämään maksullisia pikalautureita jotka myös imee rahaa suurella teholla (*. Edeleenkin sähkärin suurin kompastuskivi on pääoman tarve ja käytetyissä EV:ss akkuriski. Toki täytyy muistaa että dieseliin sisältyy poliittinen hintariski joka juuri nyt halventaa dieselin hintaa mutta pitkän ajan trendi on kustannuksia nostava. Monimutkainen palapeli missä palapelin osat ovat jatkuvassa liikkeessä.

Lähde: is.fi
 
Viimeksi muokattu:

Esäätäjä

Vakionaama
Mitä sanoo rekisteröintitilastot bensa-diesel-hybridi-sähkö?

Veikkaisin hybridi yleisin...
Tuossa ensirekisteröinnit käyttövoimittain % vuosittain. On jo alkuvuosi 2025 mukana.

Alin diesel, harmaa bensiini, sin. hybridi, ylin sähkö. Joku kaasu näkyy tuolla aiemmissa vuosissa.
 

Liitteet

  • 1000010171.jpg
    1000010171.jpg
    111,5 KB · Katsottu: 16

tet

Hyperaktiivi
Kaikki riippuu kaikesta. Testien mukaan pitkää matkaa taitavalle sähkö on yhtä kallis kuin dieselii koska joutuu käyttämään maksullisia pikalautureita jotka myös imee rahaa suurella teholla

Mitä sitten mahtaa tarkoittaa tuo termi "pitkää matkaa taittavalle". Toki jos tarkastellaan yksittäistä pitkää matkaa, niin lataushinnat voivat tuottaa kuluja per 100 km suunnilleen fossiilisen verran. Mutta kuka ajaa koko ajan tuollaista matkaa, jossa voidaan turvautua vain kalliisiin julkisiin pikalatauksiin, onkin sitten jo toinen juttu. Taksikuski ehkä, kuka muu?
 

Espejot

Hyperaktiivi
Mitä sitten mahtaa tarkoittaa tuo termi "pitkää matkaa taittavalle". Toki jos tarkastellaan yksittäistä pitkää matkaa, niin lataushinnat voivat tuottaa kuluja per 100 km suunnilleen fossiilisen verran. Mutta kuka ajaa koko ajan tuollaista matkaa, jossa voidaan turvautua vain kalliisiin julkisiin pikalatauksiin, onkin sitten jo toinen juttu. Taksikuski ehkä, kuka muu?
Keikkatyölaiset, kaupparatsut, kuormaa perässä vetävät. Ainakin. EV on edulisin kaupungissa jos voi ladata auton auringosta ja kallein jos joutuu käyttämää aina pikalatausta. Väliin jää siten ääretön määrä välimuotoja. Valitse niistä sopin itsellesi.
 
Viimeksi muokattu:

Arisoft

Vakionaama
Testien mukaan pitkää matkaa taitavalle sähkö on yhtä kallis kuin dieselii koska joutuu käyttämään maksullisia pikalautureita jotka myös imee rahaa suurella teholla

Jep... tuo on selvä muutos. Aikoinaan sain ajettua monen päivän ja monen tuhanne kilometrin lapinreissun 50 euron sähkökustannuksin, koska lataus oli ilmaista jopa Kemijärvellä asti. Sitten maksuttomat on vähitellen muuttuneet maksullisiksi ja hintojakin on nosteltu.

Tuo on paljon autosta kiinni miten vertialu menee. Itsellä kulutus satasella on esim. 15 kWh joka ABC:n laturilla tarkoittaa 5,25 euroa. Dieselillä menee varmaan vähän enemmän rahaa mutta ero ei ole merkittävä.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Ollaan lähdössä ajamaan Tukholmasta Etelä-Ruotsiin ja takaisin. Aluksi oli selvä, että sähkiksellä lähdetään, mutta sitten aloin katsomaan mitä latausketjuja tuolla on. No hyvin on ja kortilla maksu yleistä, mutta hinnat 5,5-6 SEK/kWh eli yli 50 s/kWh. Kyllähän tuossa kuluu sitten nopeudesta ja lämpötilasta riippuen 8-11 €/100 km.

Diesel näyttää tuolla maksavan 16-18 SEK/l, jolloin meidän dieselillä menisi nopeudesta riippuen 4,5-5,5 l/100 km. Eli 6,5-9 €/100 km.

No eihän tuossa montaa kymppiä eroa tule ehkä 1500 km matkalla, mutta kuitenkin varmasti dieselin eduksi. Ja onhan sillä ajaminen nopeampaa, kun ei tarvitse pitää yhtä pitkiä taukoja ja voi ajaa 120+ km/h ilman tolkuttoman lyhyttä rangea.
 

pökö

Hyperaktiivi
Toki pyörivät. Mutta taitaa aika harva ostaa muuta kuin sen samalla kertaa ensimmäisen ja viimeisen. Erikoistarpeet sitten erikseen, pentti perusautoilija jättää hybridit taakseen ekan jälkeen siirtyessään täyssähköön
Ei käytetty hybridi silti suoraan paaliin mene, joku sillä jatkaa ajoa, tai ainakin yrittää.
 

roots

Hyperaktiivi
Tässä toinen tilasto, sähkikset + ladattavat samassa viivassa kaasujen vedyn yms. kanssa.

Jos ajattelee 10-15v taaksepäin niin liikenteessä sähkiksiä vielä vähä.

1000018349.jpg


Itselataavien osuutta ei taida olla tilastoitu...
 

Esäätäjä

Vakionaama
Nämä itselataavat taitaa olla bensiini ryhmässä, koska se osuus niin suuri. Ja eihän se käyttövoima sillä muutu että välillä ladataan vaikka sitten pelkästään jarrutuksista.
 

tet

Hyperaktiivi
Keikkatyölaiset, kaupparatsut, kuormaa perässä vetävät. Ainakin. EV on edulisin kaupungissa jos voi ladata auton auringosta ja kallein jos joutuu käyttämää aina pikalatausta. Väliin jää siten ääretön määrä välimuotoja. Valitse niistä sopin itsellesi.

Hmm. Keikkatyöläiset taitavat ajella lähinnä viikonloppuisin, kotiin ja takaisin keikkapaikalle. Lataus onnistunee halvemmalla peruslatauksella viikon aikana, ei kalliilla pikalatauksella? Kaupparatsut ladannevat myös hotelleilla yön aikana jonkin verran halvemmalla, ja joskus asiakkaan luona. Ja tietysti kotona öisin hekin, silloin kun yö ei mene keikalla. Vetääkö joku kuormaa perässään henkilöautolla joka päivä?

Yhtä kaikki, ylivoimaisesti suurin osa ihmisistä tuskin ajelee päivittäin niin pitkiä vetoja, että tarvitsisivat pikalatausta. Omaa sähkistä on nyt 15 kuukauden aikana tullut pikaladattua yhteensä 26 kertaa. Toki oma ajoprofiili menee sinne lähiajoja painottavalle puolelle, mutta tuskin kuitenkaan mihinkään ihan ääripäähän.
 

Esäätäjä

Vakionaama
Yhtä kaikki, ylivoimaisesti suurin osa ihmisistä tuskin ajelee päivittäin niin pitkiä vetoja, että tarvitsisivat pikalatausta.
Tässä vaan se yksi juttu eli tällä hetkellä sähköautot on käytännössä ok-talo asujien juttu. Vasta uusissa rivi- ja kerrostaloissa voi on latausmahdollusuus, sekään ei ole kun osassa paikoista. Kaapelointi sentään tehdään sen mukaan että pitäisi onnistua myöhemminkin.

Mutta kaikki ne vanhemmat, niissä vielä väännetään saako ensinnäkään koko taloon niitä ja koska. Tässä on tulppa sähköautojen yleistymiselle jatkossa.

Tätä aloin itsekin miettiä kun voi tulla tilanne että en olekaan enään ok-talo asuja. Eli asuin paikka pitäisi valita latauksen mukaan jatkossa jos sähköautoilua haluaa jatkaa. Ja kun on tottunut 11kW lataukseen ei 3,7kW oikein riitä tänä päivänä rajottamatta elämää.
 
Viimeksi muokattu:

Ton1A

Vakionaama
Poika just osti ekan autonsa, päätyi sähköautoon. Asuu kerrostalossa, eikä ole edes omaa parkkipaikkaa, vaan pitää käyttää kadunvartta. Työpaikan parkkiksella on kunnolliset laturit (saa sen 3x16A / 11 kW mikä on auton maksimi) järkevään hintaan, se tuntuisi riittävän. Lisäksi hänen kotinurkillaan Espoonlahdessa on suuruusluokkaa sata AC-laturia ja parikymmentä pikalaturia järkevän kävelyetäisyyden päässä. Lähimmälle pikalaturille on parisataa metriä.
 

Tifo

Vakionaama
Vasta uusissa rivi- ja kerrostaloissa voi on latausmahdollusuus, sekään ei ole kun osassa paikoista. Kaapelointi sentään tehdään sen mukaan että pitäisi onnistua myöhemminkin.
Meillä -98 tehty kerrostalo, jossa autohalliosakkeet. Hallitus esitti että rakennetaan sinne verkko sähköautoille halliosakkaiden kustannuksella. Ollut pari vuotta käytössä ja tuli maksamaan suuruusluokkaa 1500€. Siinä oli joku tukijuttu mukana. Verkko rakennettiin kaikille autopaikoille mutta ne jotka halusivat toimivan latauslaitteen maksoivat siitä vielä erikseen. Pääsulakkeita ei tarvinnut suurentaa.
 

mobbe

Vakionaama
Oletteko tutustuneet akkunne c-lukuun joka kertoo suurimman lataus-ja purkuvirran suhteessa akun kapasiteettiin ,pikalataushan syö akun elinikää elukan lailla.Hidas lataus on akkutyypistä riippumatta akulle hyvä juttu.Nykyisissä akustoissa on piitä anodilla joka lämmetessään laajenee moninkertaisesti joka ei varmasti hyvä juttu akun eliniän kannalta.Toki jos autoa vaihtelee vuoden parin välein mahdollinen ongelma siirtyy seuraavalle.Käytetyissä sähköautoissa on entistäkin tärkeämpää ajetut kilometrit ja plugareissa selvittää sähköllä ajetut kilometrit tai ladatut kilowatit.
 
Viimeksi muokattu:

huugo

Vakionaama
Oletteko tutustuneet akkunne c-lukuun joka kertoo suurimman lataus-ja purkuvirran suhteessa akun kapasiteettiin ,pikalataushan syö akun elinikää elukan lailla.Hidas lataus on akkutyypistä riippumatta akulle hyvä juttu.Nykyisissä akustoissa on piitä anodilla joka lämmetessään laajenee moninkertaisesti joka ei varmasti hyvä juttu akun eliniän kannalta.Toki jos autoa vaihtelee vuoden parin välein mahdollinen ongelma siirtyy seuraavalle.Käytetyissä sähköautoissa on entistäkin tärkeämpää ajetut kilometrit ja plugareissa selvittää sähköllä ajetut kilometrit tai ladatut kilowatit.
Käyttöön ne on tehty eikä säästeltyyn. Järjestelmät suojaa akkua liian kovalta purulta tai lataukselta, huomioiden esim lämpötilan. Eli jos pikalatauksen tarve niin piuha vaan kiinni. Jos ei kiire, niin sit hitaammin ja samalla halvemmalla.

Vuodet / aika taitaa olla yksi isoimmista akkua syövistä asioista. Eli ajoa vaan....

Akkujen kestot osoittautuneet huomattavasti oletettua paremmiksi. Poikkeuksia tietty on - esim jäähdyttämätön Leaf kuumissa ilmastoissa. Mutta "kunnon" sautoissa on jäähdytykset ja lämmitykset akulle, niin ajoa vaan.
 
Back
Ylös Bottom