Mitsubishi ecodan PUD-SWM 80 YAA kokemuksia

Olen yrittänyt tehdä hieman energia seurantaa , mutta tietenkin nyt aikapaljon ilmankin vaihdelleen.

Sen olen huomannut että tuo Melcloud kautta tuleva Energia tieto ei minulla pidä paikkaansa esim Helmikuun ensimmäisten 16 päivän kulutus on reilusti väärin

Kun katson Edodan suoraan saan:
827 kWh

Ja kun katson Melcoud n 400kWh eli ero on melkeempä puolet eli en ymmärrä mistä MelCould ottaa tiedon

Kun katson omaa sähkönkulutusta tuo Ecodan paneelin tieto hyvin lähellä oikeaa eli nyt Helmikuussa 52 kWh keskiarvolla.

Mitä teillä muilla näyttää?
17_02_Energia.PNG

Okin

Aktiivinen jäsen
Eikös sulle tullut melcloud vasta joku 10. Päivä. Ei se löydä alkukuun tietoja. Ainakaan mulla ei löytänyt.

Vilhonen

Jäsen
Niinhän se tosiaan tipahtaa ja pelkällä lämmityskäyrällä ajettaessahan tämä tarkoittaa sitä että kone ei käytännössä lepää koskaan vaan hakkaa päälle pois taukoomaatta koska nuo asetukset eivät päde ja kone tekee 2c hystereesillä lämpöä. Tosin, nyt on epäilys että tämä uusi versio osaisi näitä asetuksia käyttää, mutta vielä ei olla päästy näkemään muistikortilta dataa jotta voitaisiin olla varmoja.

Sisämittauksella taasen tuo käsittääkseni antaa tiputtaa sen lämpötilan näiden asetuksien mukaisesti, eli oletuksena elää tuon 10 asteen välillä. Mutta tämä on todentamatta tosiaan, pelkästään oletan että näin tuo käyttäytyy.

Tuon aikavälin käsittäisin niin että jos on esim. patterit seinillä niin 10min lienee hyvä ja jos taas lattiakierto ja putket betonivalussa niin 60min lienee hyvä. Eli tämän avulla autetaan konetta paremmin oppimaan missä vaiheessa lämmitys taas tulee aloittaa uudestaan jotta ei lämpötila vaihtelee liiaksi. Ilmeisesti tämä ohjaustapa tuottaa kyllä lähtökohtaisesti hyvin tasaista lämmitystä kun kone on saanut opeteltua lämpötilojen käyttäytymisen ja oletettavasti kone välttää pätkäkäyntiä myös mallikkaasti kun asetukset löytää kohdilleen.
Tänään palautin "aikavälin" takaisin 10min kun ei siitä ainakaan katkontaan ollut apua. Laitoin alarajan arvoon -9.
Ei sekään näyttänyt muuttavan tilannetta. Eli silloin kun sisälämpötila on 0,5 astetta yli pyynnin, niin samanlaisia katkoja tuli muutaman kerran tänään vaikka pakkasta on -15-20.
Muutenhan sisämittaus perusteinen ohjaus on toiminut mielestäni hyvin.

Tiedustelu tuosta Legionella toiminnosta - tämmöistä en edes ole ajatellut tuossa vanhassa öljykattilassa.

Mitsubishin Ecodan default arvo tuolle toiminnolle on 30 päivän välein , mutta ohjekirjassa todetaan että pitää selvittää kuinka uein paikallisesti tarvitsee. Minulla nyt tuo 30 päivää default , niinkuin muutkin arvot asennuksen jäljiltä.

Onko Mitsubishi Ecodan käyttäjiä PK-sedulla ja miten usein heidän laittet kuumentaa ja tappaa Legionellaa?

Kiitos jälleen untuvikolle vastaamisesta

Vilhonen

Jäsen
Tiedustelu tuosta Legionella toiminnosta - tämmöistä en edes ole ajatellut tuossa vanhassa öljykattilassa.

Mitsubishin Ecodan default arvo tuolle toiminnolle on 30 päivän välein , mutta ohjekirjassa todetaan että pitää selvittää kuinka uein paikallisesti tarvitsee. Minulla nyt tuo 30 päivää default , niinkuin muutkin arvot asennuksen jäljiltä.

Onko Mitsubishi Ecodan käyttäjiä PK-sedulla ja miten usein heidän laittet kuumentaa ja tappaa Legionellaa?

Kiitos jälleen untuvikolle vastaamisesta

Scanofficen käyttöönotto-oppaassa se on asetettu 15 päivän välein. En tiedä perustuuko mihinkään viralliseen ohjeistukseen.
Itse laitoin sen 14 päivän välein klo 15 jolloin sen sai lopulta aseteltua niin että se käynnistyy lauantaisin jolloin tod.näk. tarvetta lämpimälle vedelle muutenkin.

Scanofficen käyttöönotto-oppaassa se on asetettu 15 päivän välein. En tiedä perustuuko mihinkään viralliseen ohjeistukseen.
Itse laitoin sen 14 päivän välein klo 15 jolloin sen sai lopulta aseteltua niin että se käynnistyy lauantaisin jolloin tod.näk. tarvetta lämpimälle vedelle muutenkin.
Hei

Minulla se oli siis default ja 30 päivää - > muutin sen itsellekkin tuonne 14 päivää niin joka 2 viikon välein sitten kuumentelee.

Mitä astuksia olette käyttäneet lämpimälle vedelle:
Minulla siis nyt Eco ja pyynti 50 astetta
Leginella kuumennus sitten 60 astetta ja 3 tuntia

Kiitos

Hei

Minulla se oli siis default ja 30 päivää - > muutin sen itsellekkin tuonne 14 päivää niin joka 2 viikon välein sitten kuumentelee.

Mitä astuksia olette käyttäneet lämpimälle vedelle:
Minulla siis nyt Eco ja pyynti 50 astetta
Leginella kuumennus sitten 60 astetta ja 3 tuntia

Kiitos
Kiinnostaisi eritoten tietää mitä olete pitäneet kuuman veden lämpötilana -> Suositushan on 55 astetta , mutta Ecodan default on 50.

Kokemuksia , mielipiteitä?

Sen verran, että omassa käytössä lämmin vesi riittää kun saunotaan ja käydään suihkussa jne.
Hei kiitos Okin - sinä aina vastaat nopeasti - minä ihmettelen kun tää VILP juttu uusi

Onko sinulla säädetty myös tuo Lämminvesi 50 astetta ja legionella 14 vuorokautta vai miten?

Muilla kommentteja miten säädetty?

Okin

Aktiivinen jäsen
Juu 50 ja eco asetus. Meitä kun on vaan kaksi tässä taloudessa. On se vesi kyllä äijien saunailtoihinkin riittänyt. En nyt muista onko mulla legionella kolmen viikon välein tms. Kuumennus 65 asteeseen muistaakseni.

SJT

Aktiivinen jäsen
Täällä normaalisti lämpötila 50 astetta 6 asteen lämpöerolla ja sitten Legionella kuumennus 60 astetta ja 14vrk välein. Tuossa kovina pakkasina tuli välillä kokeeksi tiputettua myös 45 asteeseen niin sai pumppu tehtyä kaiken, ei aiheuttanut ongelmia.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Mutta meneekö sulatuksessa mahdollisesti ristiin nuo virtaama lämpötilat ... tuntuu muutenkin oudolta tuo katkokäynti, mutta ei kai siitä mitää haittaakaan ole vai?
Kyllä ne oikeinpäin on. Sulatuksessa tulee kylmempää ensi sinne latauksen menopuolelle siitä sitten lämpenee sinne latauksen tulopuolen suuntaan.

Eipä katkoista isompaa haittaa ole ellei vaikuta sisäilman ja käyttöveden lämpötilaan, varsinkaan plussa puolella.

Kyllä ne oikeinpäin on. Sulatuksessa tulee kylmempää ensi sinne latauksen menopuolelle siitä sitten lämpenee sinne latauksen tulopuolen suuntaan.

Eipä katkoista isompaa haittaa ole ellei vaikuta sisäilman ja käyttöveden lämpötilaan, varsinkaan plussa puolella.
Hei Kiitos janti -> Kaikki tämä hieman uutta öljylämmityksen jälkeen - ja nyt kun saa dataa niin kiinnostaa hieman ymmärtääkin.

Pitää seurailla ja kiva kun täältä saa näkemyksiä

Jotkut on sanonut että Katkokäynti heikentää tehoa , mutta taitaa olla aika marginaalista. Koneellehan siitä ei ilmeisesti pitäisi olla mitään haittaa.

Minulla ei ole puskurivaraajaa kun asennuksessa oltiin sitä mieltä että kone hoitaa kaiken...ja uskonkin näin.

Käyntitiedoista nuo 002 ja 003 on 112 ja 10.
Eli 1120h ja 1000 käynnistystä? Ei mitään käsitystä mitä nuo pitäs olla.

Edit: tekee jotain reilu 9 käynnistystä päivää kohden.
Hei , minulla nuo luvut on 56 ja 11.....laite on ollut 25 päivää käytössä !

Eli onko niin että mulla kone käynyt 560 tuntia ja sen aikana tehnyt 1100 käynnistystä?

Eli 47 käynnistystä päivässä pitääköhän paikkansa?

SJT

Aktiivinen jäsen
Niinhän tuo sitten kertoisi, melkoista hakkaamista kyllä sisämittauksella. Onkohan tuo sisäanturi varmasti käytössä, ettei nyt jostain syystä kone ajelisi pelkällä käyrällä? Muistikortilta pystyisi katsomaan myös mitä tuo on tehnyt.
Tarkista varuiksi että huoneanturi on tässä valittuna, ettei vain pääsäädin?

1613924275564.png

Samoin tarkista tämä:
1613924315365.png

Hei

Kyllä se näyttää ainakin tuossa näytössä että Huoneanturi käytöss, en viitsi konetta ajaa alas, mutta kun muutan huoneanturissa lämpötilaa niin se muuttuu myös Ecodan näytössä.

Minusta nuo käyrät ei näytä niin pahalle? En tiedä onko ongelmaa vai ei ...Kommentoikaa?

Hei

Katsoin nuo kaikki läpi ja näyttää että Huoneanturi on ihan oikein käytössä. Olen seurannut tänään pumppua ja minusta se ie pysätele niin usein kun tuo statistiikka antaisi ymmärtää.

Onko muilla referenssi lukuja tuohon?

Okin

Aktiivinen jäsen
Jaahas ja P6 koodia pukkas yöllä taas. Aamulla vehkeet tulille ja kiukkusena töihin. Mielessä vaan että oliko puskurivaraaja nyt kumminkin turha. No vehkeet lämmitti ihan ok päivän mittaan ja kun tulin kotiin niin tutkein nuo käyntitietojen koodit vikahetkeltä. Sulatus käynnissä, kylmäaine -7, menovesi 21, paluuvesi 25, virtaama 6. Hetkine. Kuuus?! Siittä sit asetusopas auki niin kokopäivän jurnuttanut 0-7l/min. Siittä sitten alasajo ja sihti auki sisäyksikön sisältä, ja olihan siellä mutua. Takas päälle ja nyt virtaama pomppi 35-40l välillä. Pään raapimista taas vähän ja koitin pumpun nopeutta neloselle, mutta tällöin virtaama romahti 0-5l välille taas. Eli pakko olla jtn kakia kierrossa vielä. No annoin sitten kierrättää täysillä jonkun aikaa ja uudestaan sihti auki. Tällä kertaa se yskäisi jonkun pahvikappaleen tms. Käteen. Nyt virtaama 21 ja muillakin nopeuksilla pelaa niinkuin pitäs. Taidan kierrättää vielä muutaman kerran ja availla sihtiä... Ohessa pari kuvaa.

Liitteet

• IMG_20210222_175536.jpg
    IMG_20210222_175536.jpg
    41 KB · Katsottu: 431
  • IMG_20210222_161952__01.jpg
    IMG_20210222_161952__01.jpg
    95 KB · Katsottu: 447
  • IMG_20210222_160936__01.jpg
    IMG_20210222_160936__01.jpg
    69,4 KB · Katsottu: 435

Okin

Aktiivinen jäsen
Eli tällä kertaa sentään selvä syy miksi häiriöllä
Juu. Meinasin jo että tulikohan turha sijoitus tuosta varaajasta. Sen jälkeen kun tuo varaaja asennettiin niin virtaus nousi jonkin verran ja varmasti lähti sakkaa putkissa liikkeelle. Tuo pahvin näköinen pala onkin sitten oudompi. Oliko sitten varaajan sisään jäänyt tehtaalla jtn tai ecodaniin jonnekkin.

Vesiilmatimppa

Aktiivinen jäsen
Hei , minulla nuo luvut on 56 ja 11.....laite on ollut 25 päivää käytössä !

Eli onko niin että mulla kone käynyt 560 tuntia ja sen aikana tehnyt 1100 käynnistystä?

Eli 47 käynnistystä päivässä pitääköhän paikkansa?
Itsellä nyt 16.1-22.2 välinen aika 690h ja 1300 käynnistystä laitteen mukaan vaikka käy tuntikausia yhteen menoon. Sulatukset taitaa tulla pahimilleen 2h välein. Eli näistä kertyy jo varmaan jo yli 200kertaa, jokainen KV teon jälkeen pysähdyksissä 5min eli 3krt/vrk eli reilut 100 näistäkin. Mistä loput vajaa 1000 tullut...ja nyt kun päivä lämmöt nousee niin välillä 2 krt päivässä sen 2h putkeen seis

Itsellä nyt 16.1-22.2 välinen aika 690h ja 1300 käynnistystä laitteen mukaan vaikka käy tuntikausia yhteen menoon. Sulatukset taitaa tulla pahimilleen 2h välein. Eli näistä kertyy jo varmaan jo yli 200kertaa, jokainen KV teon jälkeen pysähdyksissä 5min eli 3krt/vrk eli reilut 100 näistäkin. Mistä loput vajaa 1000 tullut...ja nyt kun päivä lämmöt nousee niin välillä 2 krt päivässä sen 2h putkeen seis
Hei

Mielenkiintoista - sinulla samanlaisia lukemia kun minullakin -> Omasta mielestä kone vie toimii todella hyvin ja lämpö patteriverkostossa tasaista. Enkä oikein statistiikastakaan löydä noin montaa pysähdystä.

Tämä todella mielenkiintoinen -> Vesiilmatimppa onko sinulla puskurisäiliötä minulla ei ja mitkä sinun virtaamat?

Juu. Meinasin jo että tulikohan turha sijoitus tuosta varaajasta. Sen jälkeen kun tuo varaaja asennettiin niin virtaus nousi jonkin verran ja varmasti lähti sakkaa putkissa liikkeelle. Tuo pahvin näköinen pala onkin sitten oudompi. Oliko sitten varaajan sisään jäänyt tehtaalla jtn tai ecodaniin jonnekkin.
Hienoa että sait sakat pois järjestelmästä -> Siellähän voi putkistossa tosiaan liikkua vanhaakin tavaraa.

Oliko muuten tuo suodatin helppo avata ja tarviiko huomioida jotain?

Vesiilmatimppa

Aktiivinen jäsen
Hei

Mielenkiintoista - sinulla samanlaisia lukemia kun minullakin -> Omasta mielestä kone vie toimii todella hyvin ja lämpö patteriverkostossa tasaista. Enkä oikein statistiikastakaan löydä noin montaa pysähdystä.

Tämä todella mielenkiintoinen -> Vesiilmatimppa onko sinulla puskurisäiliötä minulla ei ja mitkä sinun virtaamat?
Vielä se 50l puskuri... Litrat n 14-15l/min? Ja pumppu 3 asennossa

Vilhonen

Jäsen
Jaahas ja P6 koodia pukkas yöllä taas. Aamulla vehkeet tulille ja kiukkusena töihin. Mielessä vaan että oliko puskurivaraaja nyt kumminkin turha. No vehkeet lämmitti ihan ok päivän mittaan ja kun tulin kotiin niin tutkein nuo käyntitietojen koodit vikahetkeltä. Sulatus käynnissä, kylmäaine -7, menovesi 21, paluuvesi 25, virtaama 6. Hetkine. Kuuus?! Siittä sit asetusopas auki niin kokopäivän jurnuttanut 0-7l/min. Siittä sitten alasajo ja sihti auki sisäyksikön sisältä, ja olihan siellä mutua. Takas päälle ja nyt virtaama pomppi 35-40l välillä. Pään raapimista taas vähän ja koitin pumpun nopeutta neloselle, mutta tällöin virtaama romahti 0-5l välille taas. Eli pakko olla jtn kakia kierrossa vielä. No annoin sitten kierrättää täysillä jonkun aikaa ja uudestaan sihti auki. Tällä kertaa se yskäisi jonkun pahvikappaleen tms. Käteen. Nyt virtaama 21 ja muillakin nopeuksilla pelaa niinkuin pitäs. Taidan kierrättää vielä muutaman kerran ja availla sihtiä... Ohessa pari kuvaa.

Täytyypä itsekin tarkistaa sihti. Puskurivaraajan kanssa virtaama oli muistaakseni aluksi 19-20 l/min, mutta tässä 1,5kk aikana vähitellen tippunut 15-16 l/min lukemiin vaikka nopeus edelleen 5. Vastaavasti käyttövettä tehdessä pumpun nopeus 3 ja virtaus pudonnut 15 --> 11.

Vesiilmatimppa

Aktiivinen jäsen
Positiivista on ollut se ettei talo + talli yht 270m2 + IV kone modattu sähkölle,ole vienyt pahimmillaan -23c yöllä kuin se n. 110 kWh/vrk. Muutin pois pysäytys rajan -20 to -23. Talli Electrolux pumppu 12 sarja. Ja lämmöt 16.

Hei VilP lämmittäjät: Olen Seurannut laitettani nyt tiivisti ja saanut seuraavat arvot:

002 -> 670 --> Kone ollut käytössä 28 päivää
003 -> 120 --> Kone lähtenyt käyntiin 1200 kertaa, mutta kun olen seurannut Melcloud tuntilämpötiloja ja kuunnellut tuo ei voi pitää paikkaansa , varmaan lähempänä on tuo 120 kertaa, Elikkä onkohan manuaalissa virhe että pitää kertoa tuo luku 100
540 -> vaihtelee 6-7 välillä -> Eli vedenkierto n 6-7l/min ja toimii ihan ok

Viimeyönä oli ensimmäinen Legionella kuumennys ja sen jälkeen Näytön yläkulmaan tuli vilkkuva koodi LJ - Anturi irronut tai jotain -> Mutta kaikki toimii normaalisti ja näyttää ihan oikeaa lämpötilaa onko kukaan muu saanut moista??

Toivoisin Mitsubishin kanssa käyttäjiltä kommentteja??

iqo

Vakionaama
Kone lähtenyt käyntiin 1200 kertaa
Aivan hyvin voi pitää paikkansa! Eihän tuo tarkoita noin 40 käynnistystä / vrk. jokainen sulatus aiheuttaa yhden käynnistyksen ja käyttövesisyklit kaiketi myös. Tähän päälle pätkäkäynti, jota lienee "Pks"-seudulla ollut jo reilun viikon, niin hyvinkin voidaan olla noissa lukemissa.

Olenkin odotellut, että milloin alkaa taas keskustelu pätkäkäynnistä, kun pakkasten mentyä huipputehon tarve ja sammutusrajat ei ole enää kellään mielessä. Näin nämä keskustelut aina menee kelien ja vuodenaikojen mukaan. Luultavasti myös laitehankinnoissa näkyy, että mihin vuodenaikaan hankintapäätös on tehty.

Aivan hyvin voi pitää paikkansa! Eihän tuo tarkoita noin 40 käynnistystä / vrk. jokainen sulatus aiheuttaa yhden käynnistyksen ja käyttövesisyklit kaiketi myös. Tähän päälle pätkäkäynti, jota lienee "Pks"-seudulla ollut jo reilun viikon, niin hyvinkin voidaan olla noissa lukemissa.

Olenkin odotellut, että milloin alkaa taas keskustelu pätkäkäynnistä, kun pakkasten mentyä huipputehon tarve ja sammutusrajat ei ole enää kellään mielessä. Näin nämä keskustelut aina menee kelien ja vuodenaikojen mukaan. Luultavasti myös laitehankinnoissa näkyy, että mihin vuodenaikaan hankintapäätös on tehty.
Hei

Joo minä olen ihan uusi VILP-lämmittäjä - > Yritin löytää Mitsun osalta juttuä tästä mutta en juuri löytänyt kun ylseitä pätkäkäynnistä.
Minusta kovilla pakkasilla pätkäkäyntiä oli enemmän laitteessani kun nyt?

Mutta vinkkaa jos juuri tähän Mitsuun hyvää keskustelua - > kun katson tuntikäyriä MelCoul on normaalisti sulatus n 2-3 tunnin väelin siksi en ihan ymmärrä!

iqo

Vakionaama
Pistähän näytille vaikka kuvankaappauksena sitä Melcloud-käyrää menolämmöistä, niin katsotaan näkyykö siinä pätkimistä näillä lauhoilla keleillä. Aikajänne voisi olla kuvaajissa vaikka 6-10h, että siitä vielä erottaa lyhyitäkin tapahtumia. Millähän intervallilla Melcloud loggaa niitä datapisteitä?

Pistähän näytille vaikka kuvankaappauksena sitä Melcloud-käyrää menolämmöistä, niin katsotaan näkyykö siinä pätkimistä näillä lauhoilla keleillä. Aikajänne voisi olla kuvaajissa vaikka 6-10h, että siitä vielä erottaa lyhyitäkin tapahtumia. Millähän intervallilla Melcloud loggaa niitä datapisteitä?
Nyt hieman kiire mutta pyrin laittamaan viikonlopun aikana

Back
Ylös Bottom