Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Niin mullakin kaupan mukana mut oma syöttö sille ainakin mulla menee. Ulkoyksikössä ei muistaakseni erikseen mitään virranulosottoa lämmityskaapelille ole? Siellä oli vaan se joku output mikä menee sulatuksen aikana päälle ja sillä voi kelllokytkimen kans kikkailla lämmityskaapelin päälläoloa?Mulla tuli valuma-allas kaapeleineen kaupan mukana ja kaapeli ottaa virtansa ulkoyksiköstä
Varmaan samanlainen systeemi kuin meilläkin eli virtapiuha menee ulkoyksikön koloon ja sieltä tulee sitten piuha ulos turvakytkimelle, jonka perässä on kaukalon ja putken lämmityskaapelit. En ole koittanut kurkata sisälle minkälainen rima/jakorasia siellä on. Kyllähän tuo siis näyttää siltä kuin se tulisi ulkoyksiköltä, mutta käytännössä lienee vain samasta jaettu ja ainahan siinä on virta päällä, kun ulkoyksikölläkin, mistä syystä sitten tuo erillinen kytkin, ettei tartte kesällä lämmittää kaapeleita. Mitään tuon kulutuksesta ei tietty ulkoyksikkö tiedä.Niin mullakin kaupan mukana mut oma syöttö sille ainakin mulla menee. Ulkoyksikössä ei muistaakseni erikseen mitään virranulosottoa lämmityskaapelille ole? Siellä oli vaan se joku output mikä menee sulatuksen aikana päälle ja sillä voi kelllokytkimen kans kikkailla lämmityskaapelin päälläoloa?
Jos ekoasetus on päällä, niin laitteen tulisi sammuttaa kv-pumppu heti lämmityksen loputtua tai sille määritetyn viiveen jälkeen. Mutta kukaan ei ole saanut sitä viivettä toimimaan, joten pumppu sammuu heti. Paitsi että välillä se ei sammu, minullakin se siis tänään vaati laitteen alasajon tullakseen taas järkiinsä.En ole muuttanut laitteen asetuksia ollenkaan. Eco asetus on edelleen päällä ja jäätymisenasetus taitaa olla siinä 5 asteessa.
Kun on näitä meidän useampienkin havaintoja seuraillut, niin näyttää siltä, ettei laitteen raportoimaan käyntitietoon voi juurikaan luottaa. Juuri tätä kirjoittaessani on tilanne, että laite väittää lämmittävänsä. Tämän se näyttää näytön perustilassa, jossa lämmityskuvan kohdalla on käyntiä osoittava nuolimerkki, ja myös siinä 5-minuuttisessa listassa (commission wizard). Kuitenkin verkostovesi on jäähtynyt edelliset pari tuntia, ulkoyksikkö on pysähdyksissä ja laite ottaa sähköverkosta tehoa vain tyhjäkäynnin + kiertovesipumpun verran. MelCloudia minulla ei ole, mutta eiköhän se sinnekin raportoisi saman käyntitiedon.Kuvassa näkyy käyntijakson pituus. Pumppu lähtenyt käyntiin eilen 15:21 lämmittämään taloa. 20:14 - 21:10 tehnyt lämmintä vettä ja sen jälkeen jatkanut talon lämmittämistä. Aamulla noin 06:15 lämmitys lopppunut ja pumppu pysähtynyt. Laite sisäohjauksella. Pätkäkäyntiä tämä ei todellakaan ole. Tuleeko muilla näillä keleillä näin pitkiä käyntijaksoja?
Enemmänkin turvakytkin taitaa olla mukavuustekijä huoltotilanteisiin. Tuolla on sähköalan standardointiorganisaation suomalaisen edustajan vastaus juuri tähän kysymykseen: https://stek.fi/question/turvakytkin-ilmalampopumpun-ulkoyksikolle/Onko ulkoyksikön erillinen virta/turvakytkin pakollinen? Minulle asentajat eivät sellaista asentaneet. Pitääkö soitella, että tämä unohtui.
Tuo on se Mitsun lämmityksen kiertoveden lämpötilan hystereesin seurantatila, jos oikein kuvauksesta tulkkaan. Pitäisi varmaan olla joku erillinen tila varsinaiselle lämmitykselle ja lämmityksen seurannalle. Nyt tuo on paremman puutteessa Mitsun mukaan lämmitystä, vaikka vain kierrättää vettä lämmityksen puolella.Kun on näitä meidän useampienkin havaintoja seuraillut, niin näyttää siltä, ettei laitteen raportoimaan käyntitietoon voi juurikaan luottaa. Juuri tätä kirjoittaessani on tilanne, että laite väittää lämmittävänsä. Tämän se näyttää näytön perustilassa, jossa lämmityskuvan kohdalla on käyntiä osoittava nuolimerkki, ja myös siinä 5-minuuttisessa listassa (commission wizard). Kuitenkin verkostovesi on jäähtynyt edelliset pari tuntia, ulkoyksikkö on pysähdyksissä ja laite ottaa sähköverkosta tehoa vain tyhjäkäynnin + kiertovesipumpun verran. MelCloudia minulla ei ole, mutta eiköhän se sinnekin raportoisi saman käyntitiedon.
Mitään haittaa laitteen toiminnalle tästä ei sinällään ole. Mutta se aiheuttaa hämmennystä, kun käyntitieto ei pidä paikkaansa. Lisäksi olisi vaikea havaita, jos käyntiin tulisikin joku todellinen ongelma. Sehän ei selviäisi näytöltä, vaan pitäisi havainnoida toimintaa silmämääräisesti tai muilla mittareilla, jos sellaisia omistaa.
Juu, näin on tilanne useimmiten, mutta osaa se välillä näyttää myös viivaa siellä commission wizardissa silloin, kun ainoastaan pumpataan verkostovettä. Ja vastaavasti näyttää päänäytössä, että sekä lämmitys että käyttövesi ovat pysähdyksissä. En ole löytänyt logiikkaa, miksi tämä vaihtelee. Välillä pelkkä veden kierrätys on laitteen mielestä lämmitystä ja välillä ei.Nyt tuo on paremman puutteessa Mitsun mukaan lämmitystä, vaikka vain kierrättää vettä lämmityksen puolella.
Villi veikkaus on, että silloin kun se kiertovesipumpun economy viive sattuu toimimaan, se ei ole lämmitystä. Silloin kun laite monitoroi hystereesiä, se on lämmitystäJuu, näin on tilanne useimmiten, mutta osaa se välillä näyttää myös viivaa siellä commission wizardissa silloin, kun ainoastaan pumpataan verkostovettä. Ja vastaavasti näyttää päänäytössä, että sekä lämmitys että käyttövesi ovat pysähdyksissä. En ole löytänyt logiikkaa, miksi tämä vaihtelee. Välillä pelkkä veden kierrätys on laitteen mielestä lämmitystä ja välillä ei.
Siellä ne nyt tehtaalla naureskelevat partaansa, kun me täällä yritämme ymmärtää satunnaisuuden logiikkaa. No, ehkä tuo sisämittaukseen perustuva oppiva ohjaus vain tarvitsee pidemmän ajanjakson oppimiseen kuin me luulemme. Mutta voisi luulla, että talon lämpökäyttäytyminen esimerkiksi 10-15 asteen ulkolämpötilassa olisi äkkiä opittu. Ei siihen pitäisi mennä viikkotolkulla, näin ainakin luulisi. Kuitenkin lämpötilan laskiessa pitänee oppia lisää. Lopulta sisämittaus on kerännyt riittävän määrän datapisteitä ja osaa pitää talon lämpötilan vakaana kaikissa vuodenkiertoon kuuluvissa ulkolämpötiloissa. Sitten toivotaan, ettei tule sähkökatkoa, joka hukkaa vaivalla kerätyn tiedon.Juuri näin, jos puskurivaraajassa on 3- tai 4-putkikytkentä ja erillinen kiertovesipumppu, niin laitteen oma kiertovesipumppu kannattaa pysäyttää heti lämmityksen päätyttyä. Toki se erillinenkin kiertovesipumppu olisi hyvä saada pysähtymään silloin, kun lämpö on saatu siirtymään puskurivaraajasta verkostoon tai jos talo ei enää kaipaa lisää lämpöä. Mutta ei se kiertovesipumppu ota kovin paljoa sähköä, ehkä 30-50 W, ja sekin käytännössä siirtyy lämpönä veteen.Itsellä kiertovesipumppu on ecomoodissa ja jäätymisen esto kokonaan pois päältä, järkeilin että tätä ei tarvita koska erillinen kiertovesipumppu pyörittää kuitenkin puskurista vettä kiertoon jatkuvasti.
Eilisen havainnon mukaan tämä ei ole näinkään. Ei siis löytynyt logiikkaa vieläkään... Minulla on economy-asetuksen viiveeksi asetettu 30 minuuttia, mutta kiertoveden pumppauksesta huolimatta laite kertoi lämmityksen olevan pysähdyksissä useamman tunnin ajan. Pumppaus oli nyt käynnissä ihan kuten pitää, sillä olen asettanut jäätymiseneston 9 asteeseen, ja lämpötila oli sen alapuolella. Olen yrittänyt korvata jäätymisenestolla sen, ettei ekotilan viive toimi. Tavoitteena on saada puskurivaraajassa oleva lämpö verkostoon eikä haihduttaa sitä hukkalämpönä pannuhuoneeseen. VILPin kiertovesipumppu huolehtii siis meillä talon patterikierrosta (2-putkikytkentä).Villi veikkaus on, että silloin kun se kiertovesipumpun economy viive sattuu toimimaan, se ei ole lämmitystä. Silloin kun laite monitoroi hystereesiä, se on lämmitystäOlen nyt muutaman kerran tässä, kun on tullut taas tarkemmin katsottua, sattunut huomaamaan tilanteen, missä tuo viive ikäänkuin toimisi, mutta yleensä ei. Silloin ei tosiaan näytä tuota lämmitystä.
Ei tuo taida kuitenkaan kumota veikkausta vaan tuo yhden tilan lisää peliin ts. jäätymiseneston aiheuttama kiertoveden pumppaus ei myöskään näy lämmityksenä. Toistaiseksi siis ainut pelkkä kiertoveden pumppaus mikä näkyy lämmityksenä on tuo hystereesin vahtiminen.Eilisen havainnon mukaan tämä ei ole näinkään. Ei siis löytynyt logiikkaa vieläkään... Minulla on economy-asetuksen viiveeksi asetettu 30 minuuttia, mutta kiertoveden pumppauksesta huolimatta laite kertoi lämmityksen olevan pysähdyksissä useamman tunnin ajan. Pumppaus oli nyt käynnissä ihan kuten pitää, sillä olen asettanut jäätymiseneston 9 asteeseen, ja lämpötila oli sen alapuolella. Olen yrittänyt korvata jäätymisenestolla sen, ettei ekotilan viive toimi. Tavoitteena on saada puskurivaraajassa oleva lämpö verkostoon eikä haihduttaa sitä hukkalämpönä pannuhuoneeseen. VILPin kiertovesipumppu huolehtii siis meillä talon patterikierrosta (2-putkikytkentä).

comm settings ja parametrien kanssa. Uusien vermeiden kanssa on aina alku jännää kun ei oikein tiedä mitä uskaltaa tehdä ja mitä ei. Nyt data virtaa mukavasti HA, =>InfluxDB, =>Grafana. Tosin ihan ok käyriä/infoa tuo HA osaa piirtää suoraankin.

Sen verran lisäisin, että laitehan ei seuraa ilman tuota freeze stat asetusta kuinka kylmää vettä siellä lämmityksessä on, jos ei lämmitys muuten käy. Lisäksi laitteen sulatus voi myös kärsiä, jos ei lämmityspuolella ole käytettävissä lämmintä vettä. Mutta jos lämmitys joka tapauksessa ajelee säännöllisesti eli ei esim. tule pitkiä taukoja vaikkapa takan poltosta jne., niin eipä tuolle sitten ole tarvetta.Kiitos, täytyy näpelöidä tuo asetus pois päältä.
Data alkoi virtaamaan modbussin läpi home assistanttiin, kiitos @SJTcomm settings ja parametrien kanssa. Uusien vermeiden kanssa on aina alku jännää kun ei oikein tiedä mitä uskaltaa tehdä ja mitä ei. Nyt data virtaa mukavasti HA, =>InfluxDB, =>Grafana. Tosin ihan ok käyriä/infoa tuo HA osaa piirtää suoraankin.
Minulla näyttäisi olevan laitettu liitäntään C, eli paluupuolelle.KatselIn tänään sisäyksikköä ja jäin miettimään mihin cyclone-suodatin pitää asentaa. Minulla se on asennettu sisäyksiköstä lämmityskiertoon lähtevään putkeen.
Eikös sen kuuluisi olla sisäyksikköön palaaVaasa putkessa jolloin se estäisi lämmitysputkistosta irtoavan lian pääsyn laitteeseen?
Vai onko tuolla väliä kun pidemmän päälle kuitenkin sama vesi siellä kiertää?
Mites muilla on asennettu, meno- vai paluuputkeen?