Mitsubishi ecodan PUD-SWM 80 YAA kokemuksia

Duffi

Aktiivinen jäsen
Tässä on ollut parin viikon sisällä pari kertaa sähkökatkoja, niin jokaisen jälkeen opettelee aina uusiksi. Mutta onneksi tuo on rauhoittunut 24h sisällä kuitenkin suhteellisen normaaliin käyntiin.

Ja mitä sulatuksiin tulee niin eiköhän tuo johdu vain lisääntyneestä tehon ottamisesta -> kenno jäähtyy voimakkaammin ja ilmavirtaa lisätään -> menee nopeammin tukkoon. Itsellä kun tulee HomeAssistantiin kattavat logitukset niin tuon huomaa yleensä suht hyvin että kun tehoa otetaan enemmän irti niin kelin pysyessä samana sulatusten väli tihenee. Toki sitten myös sää (ilmankosteus ja lämpötila) vaikuttaa tuohon merkittävästi.
 

Reperei

Aktiivinen jäsen
Kannattaako tuon nyt antaa vain "opiskella", vaikka ylilämpöä tekeekin, vai miten tämän alun kanssa kannattaisi toimia? Ja toisena juttuna, että vaikuttaako hystereesiasetukset nyt tällä kaukosäädin ohjauksella mitenkään, vai ajeleeko laite nyt täysin tuon sisätilan mukaan miten parhaaksi näkee (Maximi- ja minimilämpötilan puitteissa)? Hystereesit laitoin takaisin oletusasetuksille (+5 -5). Myös jäätymiseneston laitoin takaisin päälle, eli uskoakseni nyt kierrättää vettä, vaikka lämmitystarvetta ei olisi.
Muilta tulikin jo kommentteja, niin hystereesin osalta niillä asetuksilla ei tosiaan ole vaikutusta sisälämpömittauksella ajettaessa, kun ei ole mitään tavoitemenolämpöä veden suhteen, vaan huitelee oman logiikan mukaan sallitulla välillä.
 

Lasse_r

Jäsen
Tässä reilun kuukauden päivät harjoitellut Vilpin käyttöä. Langaton kaukosäädin on mutta käyrällä ajelen kun kaikissa huoneissa on huonetermostaatit. Puskuriksi laitoon 200l pytyn ja lisä lämpötila-anturit puskurin toiselle puolelle. Hyvin vaikuttaa laitteisto toimivan mutta säätöjä on joutunut hakemaan

Käyrään liityen olisin kiinnostunut tietämään mitä muilla on jolla on lattialämmitys? Onko järkevää pitää kesällä +25 vedenlämpönä että saisi kylppärin lattian pysymään lämpimänä?

Sulatukseen liittyen, onko joku laittanut solukumia itse laitteen pohjaan kiinni? Sivuja lukiessa moni on lisäillyt L mallisen kaukalon sivuille mutta mietin että pitäisikö sen lisäksi laittaa myös laitteen alle kun sivussa kennon ulkopuolella vähän jääti kovemmilla pakkasilla. Ulkoyksikön vastusta pitää kyllä viimeistään keväällä lattaa paremmin, hieman sinnepäin ollut asennus tehtaalla.

Onko teillä tietoa missä lämpötilassa lopettaa sulattelun? Mietit tätä sillä että laittaisin ohjatun sulatuskaapelin kaukaloon/poistoputkeen mutta mielestäni vastuksen ei tarttis lämmetä kun keli on plussan puolella.

Kiitos vastauksista jo ennakkoon
 

Eddie

Jäsen
Nyt on pari vuorokautta ollut huonelämpötilaohjauksella ja kaksi kertaa toistunut sama kaava. Ensin 6h puskee ylilämpöä lattioihin, kunnes lattiat on lämpimät ja kaukosäädin näyttää sisälämpötilaksi 23c (pyynti 22). Sen jälkeen pumppu huilaa ja kierrättelee vettä seuraavat 18h. Sen jälkeen lämpötila on taas sisällä sen verran laskenut, että pumppu alkaa kunnolla hommiin.

Onko ihan normaalia käytöstä opetteluvaiheessa ja pitäisikö tuon tuosta ite pikkuhiljaa älytä laskea kierroksia ja pidentää lämmitysjaksoja? Talohan oli -12 rakennettu ja kauttaaltaan lämpenee lattioiden kautta. Takkaa/uunia en ole nyt lämmitellyt ja myös ilmalämpöpumppu on pois päältä. Ulkona on ollut aika lauha nollakeli, mutta nyt kuitenkin jo -8c pakkasta.
 

Harrastelija

Vakionaama
Taitaa olla normaalia.
Tuolla humpaamisella laite opettelee asunnon ”ominaislämpökertoimen” jonka perusteella osaa sitten myöhemmin lisätä/vähentää lämmitysta ulkolämpötilan mukaan.
 

petrikov

Jäsen
Nyt on pari vuorokautta ollut huonelämpötilaohjauksella ja kaksi kertaa toistunut sama kaava. Ensin 6h puskee ylilämpöä lattioihin, kunnes lattiat on lämpimät ja kaukosäädin näyttää sisälämpötilaksi 23c (pyynti 22). Sen jälkeen pumppu huilaa ja kierrättelee vettä seuraavat 18h. Sen jälkeen lämpötila on taas sisällä sen verran laskenut, että pumppu alkaa kunnolla hommiin.

Onko ihan normaalia käytöstä opetteluvaiheessa ja pitäisikö tuon tuosta ite pikkuhiljaa älytä laskea kierroksia ja pidentää lämmitysjaksoja? Talohan oli -12 rakennettu ja kauttaaltaan lämpenee lattioiden kautta. Takkaa/uunia en ole nyt lämmitellyt ja myös ilmalämpöpumppu on pois päältä. Ulkona on ollut aika lauha nollakeli, mutta nyt kuitenkin jo -8c pakkasta.
Tuon sopeutuksen saa myös pois ja siten, että annat aika-arvon 10 - 60 min jolloin järjestelmä käy "kurkkaamassa" sisälämpötilan ja tekee sen perusteella toimia. Miten tuo todellisuudessa toimii, ei ole kokemusta sillä käyrä (yöajo) + automaatilla ajelen. Nyt tullut tikkusuoraa käyrää poislukien sulatukset joten en ainakaan vielä kokeile.
 

petrikov

Jäsen
Tässä reilun kuukauden päivät harjoitellut Vilpin käyttöä. Langaton kaukosäädin on mutta käyrällä ajelen kun kaikissa huoneissa on huonetermostaatit. Puskuriksi laitoon 200l pytyn ja lisä lämpötila-anturit puskurin toiselle puolelle. Hyvin vaikuttaa laitteisto toimivan mutta säätöjä on joutunut hakemaan

Käyrään liityen olisin kiinnostunut tietämään mitä muilla on jolla on lattialämmitys? Onko järkevää pitää kesällä +25 vedenlämpönä että saisi kylppärin lattian pysymään lämpimänä?

Sulatukseen liittyen, onko joku laittanut solukumia itse laitteen pohjaan kiinni? Sivuja lukiessa moni on lisäillyt L mallisen kaukalon sivuille mutta mietin että pitäisikö sen lisäksi laittaa myös laitteen alle kun sivussa kennon ulkopuolella vähän jääti kovemmilla pakkasilla. Ulkoyksikön vastusta pitää kyllä viimeistään keväällä lattaa paremmin, hieman sinnepäin ollut asennus tehtaalla.

Onko teillä tietoa missä lämpötilassa lopettaa sulattelun? Mietit tätä sillä että laittaisin ohjatun sulatuskaapelin kaukaloon/poistoputkeen mutta mielestäni vastuksen ei tarttis lämmetä kun keli on plussan puolella.

Kiitos vastauksista jo ennakkoon
Itse pidän myös kesällä pesu/saunatiloissa lattioissa lämmön, muistaakseni oli 26 astetta viimeksi menoveden lämpö. Muut huoneet toki kierto suljettu.

Itsellä on reunoilla eristys kaukalossa, laitteen pohjaan en laittaisi mitään joka saattaisi kerätä jäätä valumavedestä.

Vastus kaukalossa kannattaa ehdottomasti sijoittaa siten, että on tasapuolisesti lämpö altaassa, Kuva piirros hieman niin ja näin ;)
Tuo lämmittää parhaiten allasta.

Tuossa oma kokemukseni sulatuksen toiminnasta
1671872211423.png
 
Viimeksi muokattu:

kakesa

Aktiivinen jäsen
Tässä reilun kuukauden päivät harjoitellut Vilpin käyttöä. Langaton kaukosäädin on mutta käyrällä ajelen kun kaikissa huoneissa on huonetermostaatit. Puskuriksi laitoon 200l pytyn ja lisä lämpötila-anturit puskurin toiselle puolelle. Hyvin vaikuttaa laitteisto toimivan mutta säätöjä on joutunut hakemaan

Käyrään liityen olisin kiinnostunut tietämään mitä muilla on jolla on lattialämmitys? Onko järkevää pitää kesällä +25 vedenlämpönä että saisi kylppärin lattian pysymään lämpimänä?

Sulatukseen liittyen, onko joku laittanut solukumia itse laitteen pohjaan kiinni? Sivuja lukiessa moni on lisäillyt L mallisen kaukalon sivuille mutta mietin että pitäisikö sen lisäksi laittaa myös laitteen alle kun sivussa kennon ulkopuolella vähän jääti kovemmilla pakkasilla. Ulkoyksikön vastusta pitää kyllä viimeistään keväällä lattaa paremmin, hieman sinnepäin ollut asennus tehtaalla.

Onko teillä tietoa missä lämpötilassa lopettaa sulattelun? Mietit tätä sillä että laittaisin ohjatun sulatuskaapelin kaukaloon/poistoputkeen mutta mielestäni vastuksen ei tarttis lämmetä kun keli on plussan puolella.

Kiitos vastauksista jo ennakkoon
Juu, minä suojasin koko sulatuskaukalon pohjan kauttaaltaan 10mm liimattavalla solukumilevyllä. Pohjan ja solukumin väliin sulatusvastuksen kohdille laitoin vielä alumiinifoliota tehostamaan sulatusvastuksen vaikutusta. Nyt -10 asteessa vielä melkein jäätön sulatuskaukalon pohja.
IMG_20221225_102803_9.jpg
IMG_20221225_103810_4.jpg
 
Viimeksi muokattu:

Okin

Aktiivinen jäsen
Jaaha tuli vuosi taas pakettiin. Kuukausi armotonta säästämistä niin kokonaiskulutukseksi tuli Joulukuulle 605kwh. Viime vuonna ilman puunpolttoa samainen lukema oli 1340kwh. Taisi kyllä olla kylmempikin. Koko vuoden kokonaiskulutus 8025kwh, vaikka olen ollut kotona enemmän kuin edeltävinä vuosina ja kesällä oli muutaman kuukauden poreallas pihassa. Viime vuosi oli 8999kwh. Eli jos viitsis tänä vuonna poltella puuta enemmän niin pääsis varmaan seiskalla alkavaan vuosikulutukseen sen enempää yrittämättä.
 

Omppupomppu

Aktiivinen jäsen
2022 kasassa. Marras- ja joulukuun osalta 2022 oli selkeästi lämpimämpi kuin 2021 joka auttoi kulutuksen pienentämisessä. Loppu säästö tuli asteen alemmalla sisälämpötila pyynnillä, asteen korkeampi pakastimen ja jääkaapin lämpötila ja saunomiskertojen harventamisella kolmesta yhteen kertaan viikossa.
Jos sosiaalihallituksen uhkailu yli 100€/kk sähkönmaksujen kattamisesta toteutuu mun sähkösäästöt on rahallisesti mulle turhia mutta mikäs siinä jos muutkin ne maksut saavat takaisin vaalirahoina niin itsekin ne otan.
Ongelma vaan tulee olemaan, että että niitä rahoja ei ole niin nelin pitää lainata jos joskus tulevaisuudessa veronmaksajat ne joutuvat maksamaan.
Vuosi COP reilu 3 on oikein mukava. Paljon parempi kuin ostosta päättäessäni vuonna 2021ajattelin olevan käytännössä mahdollista.
2022 oli hyvä vuosi. Toivotaan, että 2023 on vielä parempi.
1672569987247.png
 

Eddie

Jäsen
Reilu viikko siinä meni, että pumppu oppi talon tavoille, eikä enään ylilämmitä korkeilla menoveden lämpötiloilla. Pyyntinä edelleen 22c. Tämmösillä nollakeleillä/pikku pakkasilla kompura käy hiljalleen 21-28hz taajuudella ja lattiaan menevä menoveden lämpötila pyörii 30 asteen paikkeilla. Näin kone on vedellyt semmosia 9-12h siivuja yhteen kyytiin, kunnes on siirtynyt huilaileen.

Tänään laitoin merkille, että tuohon 9h lämmitysjaksoon sulatti kennoa ainoastaan lämmitysjakson alussa, jonka jälkeen ei sulatellut kertaakaan. Ja mitä kennoa vilkaisin, niin ei kyllä ole ollut tarvettakaan. Ulkolämpötila -0,5c. Eli ilmeisesti näissä ei ainakaan mitään kellosulatusta ole kerran näin käyttäytyy. Silloin alun ylilämmityksen aikaan sulatteli jopa 2krt/tunti.

Miten muilla mitsu käyttäytyy sisälämpötilaohjauksella näillä lauhoilla keleillä?
 

petrikov

Jäsen
Nyt tuli itsellä 7 kk käyttöä ja luvut ovat mieltä lämmittäviä. Tuolta voitte käydä kurkkaamassa lisää halutessa Oma järjestelmä
Tuossa kuitenkin kuvakaappaus ja lisää sivulla.

Vuonna 2022 kuukaudet 6 - 12 jolloin järjestelmä käytössä, säästöä energiassa on saatu 79,1%, 12 510 kWh ( 2 240 euroa ) verrattuna jos olisi öljylämmitys edelleen käytössä. (energian hinnat (öljy) kyseisen kuukauden voimassaolevia hintoja, sähkön hinta on oma käytössä oleva)
Tuo 12 510 kWh säästö on sinänsä silmään pistävä, sillä itsellä ollut 1500 litran öljysäiliö ja tilauskerta on aina ollut n. 1300 litraa. Eli tuossa aikajaksolla yksi öljytäyttö tähän mennessä säästetty.

Jos loppu 5 kk menee samoin, kulutus on hyvässälykyssä alta 8 000 kWh. 180 m2 lämmitettävää alaa 2 eri rakennusta ja rakennusten väli n. 15 m.

1672746917935.png
 

Vapor

Jäsen
Itellä ollu Mitsu vasta rapiat 2kk ja lämmityksen COP on varsin hyvä, siis samaa luokkaa kuin täällä raportoidut, mutta käyttöveden COP on vain 1.1-1.2 luokkaa vaikka mylly on nyt ECO asetuksella ja pyynti vain 48 hystereesillä 5 astetta. Onkohan tämä joku mittaustavasta johtuva pessimistinen lukema vai jotakin muuta?
 

Reperei

Aktiivinen jäsen
Itellä ollu Mitsu vasta rapiat 2kk ja lämmityksen COP on varsin hyvä, siis samaa luokkaa kuin täällä raportoidut, mutta käyttöveden COP on vain 1.1-1.2 luokkaa vaikka mylly on nyt ECO asetuksella ja pyynti vain 48 hystereesillä 5 astetta. Onkohan tämä joku mittaustavasta johtuva pessimistinen lukema vai jotakin muuta?
Kuulostaa kyllä aika oudolta. Tuollaisia lukuja luulisi tulevan, jos joutuu jatkuvasti lämmittämään pakkasella yli 50 asteista vettä ja menee melkein koko lämmitys vastuksilla. Mitsu näyttää vaihtavan jossain 1.5 hetkellisen COP:n nurkilla pelkkien vastusten käyttöön käyttöveden kanssa sen lämmityskerran loppuun.

Kannattaa ainakin tarkistaa se käyttöveden tarpeen asetus, se vaikuttaa siihen, käytetäänkö alempaa vai ylempää anturia käyttöveden uudelleenlämmitykseen ts. lähteekö aina lämmittämään jo valmiiksi kohtuu lämmintä säiliötä. Toinen on katsoa kuinka nopeasti vastukset saavat tulla apuun käyttöveden lämmitykseen, tuo yhdessä ECO asetuksen kanssa voi aiheuttaa ylimääräistä vastusten käyttöä, kun ECO hidastaa tuota lämmitysoperaatiota. (ECO:n vaikutus voi olla siis päinvastainen...)Ja sekin vielä kannattaa tarkistaa, ettei vain ole legionella joka päivä päällä :)
 
Viimeksi muokattu:

Minä

Jäsen
Ensimmäinen kokonainen kalenterivuosi täynnä. Talo on 1999 rakennettu lisäeristämätön hirsitalo. Käsin veistetty ja pellavalla tilkitty, vinot sisäkatot, ei siis mikään matalaenergiatalo. Asuinpinta-ala alakerrassa n 100 m2 ja parvella n 40 m2 joka osin matalampaa tilaa. Alhaalla joka paikassa lattialämmitys, ylhäällä ei mitään. Lisäksi lämmin varasto n 5 m2 ja siellä sähköpatteri (vanha pannuhuone). Isohko vuolukivitakka on keskellä tupaa.

Ecodan mitoitettiin korvaamaan n 2500 l öljyä. Asuin tässä alle vuoden, ennen kuin lämmitys vaihtui. Eli ihan tarkkaan en tuota öljyn kulutusta tiennyt.

Käyttövesikierron laitoin lyhyen kokeilun jälkeen kokonaan pois ja sulun kiinni. Ajastinta siinä kokeilin, mutta ei toimi. Ilmeisesti kiertoputken kautta tulee kylmää vettä sekaan, niin ettei lämmintä tule tarpeeksi kun kiertovesipumppu on kiinni. Kaikki käyttövesi lämpiää pumpulla, eikä lämmin vesi ole koskaan loppunut. Varaajan pyynti on 47 astetta. Legionella kuumennus 2 viikon välein. Asukkaita on 2-5 ja sijainti Kanta-Hämeessä. Sähkösauna käytössä n kerran viikossa. Sisälämpötilan pyynti 20.

Ecodani on mielestäni selviytynyt urakasta hyvin. Ainostaan 2021 vuoden joulukuussa näin vastuksen kuvan vilahtavan ruudussa. Pakkasta taisi olla n 21 silloin.

Vuoden 2022 kulutukset laitteen mittaamina:

Kaikki lämmitys 5486 kwh tuotettu 16025 kwh
Lämmin vesi 884 kwh tuotettu 1973 kwh
Lämmitys 4601 kwh tuotettu 14051 kwh

Talon kokonaissähkönkulutus 10140 kwh

Takassa on poltettu n 2,5 pinokuutiota sekapuuta.

Eli hyvin on tuo 80 sarjan pumppu riittänyt, vaikka foorumia lukiessa on miettinyt olisiko pykälää isompi laite ollut parempi. Hintaeroa noilla oli silloin n 1500€ ja ne olisi tarkoitus käyttää ilmalämpöpumpun uusintaan. Sitä on käytetty vain kesäisin viilennykseen. Tosi kylmillä keleillä uudesta saisi lisää tukilämmitystä ja olisi muutenkin hyvä olla varalla.
 

Vesiilmatimppa

Aktiivinen jäsen
Käyttövesikierron laitoin lyhyen kokeilun jälkeen kokonaan pois ja sulun kiinni. Ajastinta siinä kokeilin, mutta ei toimi. Ilmeisesti kiertoputken kautta tulee kylmää vettä sekaan, niin ettei lämmintä tule tarpeeksi kun kiertovesipumppu on kiinni.
Ilmeisesti pumppuventtiilin takaisku vuotaa ja päästää kylmän veden kierto linjaan, pumpun käydessä pumpun tuotto estää veden virtauksen takaisin päin. Itse juuri vaihdoin tuon juurikin samasta syystä, taas toimii kellon perässä kierto oikein.
Edit.
Siis jos mukana kuumanveden rajoitus venttiili...
 

Minä

Jäsen
Juu samaa olen miettinyt, että joku takaisku vuotaa tai sellaista ei ole. Pitää tutkia asiaa. Olisi se ihan kätevä kellon takana kuitenkin.
 

petrikov

Jäsen
Jos sulla pitkä matka kierrättää (itellä n. 15 metriä kanaalissa) se vääjäämättä heittää tuon myös kuuman puolen kylmäksi ja saa reilun tovin juoksuttaa jos haluaa lämmintä. Eli jos linja on päässyt kylmäksi menee myös tovi, että kierto laittaa sen lämpimäksi.

Nyt laitoin kierron päälle 15 - 21 ja aamusella tunnin, (oli aiemmin apista päälle ja ajastetusti 19 - 21 ja aamusella tunti ihan vain kokeeksi paljon kuluttaa sillä tuo kierto hieman viilentää varaajaa ajansaatossa, tosi meneehän tuo lämpö hyödyksi lämpöputkille jotka kulkee samassa paikassa. Kuvassa tuo takaisku, siellä saatta lautanen olla hapertunut. Tuohon saa varaosana lautasen ja jousen

1672935118284.png
 

petrikov

Jäsen
Reilu viikko siinä meni, että pumppu oppi talon tavoille, eikä enään ylilämmitä korkeilla menoveden lämpötiloilla. Pyyntinä edelleen 22c. Tämmösillä nollakeleillä/pikku pakkasilla kompura käy hiljalleen 21-28hz taajuudella ja lattiaan menevä menoveden lämpötila pyörii 30 asteen paikkeilla. Näin kone on vedellyt semmosia 9-12h siivuja yhteen kyytiin, kunnes on siirtynyt huilaileen.

Tänään laitoin merkille, että tuohon 9h lämmitysjaksoon sulatti kennoa ainoastaan lämmitysjakson alussa, jonka jälkeen ei sulatellut kertaakaan. Ja mitä kennoa vilkaisin, niin ei kyllä ole ollut tarvettakaan. Ulkolämpötila -0,5c. Eli ilmeisesti näissä ei ainakaan mitään kellosulatusta ole kerran näin käyttäytyy. Silloin alun ylilämmityksen aikaan sulatteli jopa 2krt/tunti.

Miten muilla mitsu käyttäytyy sisälämpötilaohjauksella näillä lauhoilla keleillä?
Kyllä itsellä tuo sulattelee n 1 - 2 tunnin välein nollakeleillä ja myös pikku pakkasella. Katsotko mistä tuon sulatuksen? Absoluuttista kosteutta tuossa kelissä on vielä 4-5g/m3


1672944418693.png
 

Omppupomppu

Aktiivinen jäsen
Cyclone taitaa olla vakiona Ecodan asennuksessa ollut ja pari vuotta. Tyhjensin sen kun olin vuoden ajellut ja samalla sisäyksikön sisällä olevan mutasihdin.
Molemmista tuli jonkun verran roskaa mutta ei mitään hälyttävää. Eli täällä vuoden välein tehtävä puhdistus riittää hyvin.
 

Eddie

Jäsen
Kyllä itsellä tuo sulattelee n 1 - 2 tunnin välein nollakeleillä ja myös pikku pakkasella. Katsotko mistä tuon sulatuksen? Absoluuttista kosteutta tuossa kelissä on vielä 4-5g/m3


katso liitettä 83721
Joo tuntui olevan poikkeus. Normaali on täälläkin tuo 1-2h välein. Melcloudin tuntikäppyröistä seuraan sulatukset. Menoveden lämpötila kun tipahtaa hetkellisesti paluuvettä kylmemmäksi, niin käppyrästä kyllä helposti erottaa sulatukset.

Kaiken kaikkiaan kyllä ainakin tämän ensimmäisen kuukauden perusteella erittäin tyytyväinen mitsun hankintaan. Sähkönkulutus tuntuu pudonneen jo säätövaiheessa reippaasti, vaikka puita en ole juurikaan poltellut tähän mitsun opetteluvaiheeseen. Nyt pakkasen kiristyttyä -20°c hujakoille on laitettu myös uunia pikkuhiljaa lämpimäksi. Asuinmukavuus taas noussut kymmenenkertaiseksi, kun vertaa aiempaan Tehowatti minimikäyrällä peruslämpö+ilmalämpöpumpulla loput -lämmityssysteemiin.
 

Otila

Tulokas
hello, vkonloppuna tuli katsottua pumpun asetuksia. Mitkä arvot teillä on pumpun nopeutena & lämpöpumpun meno virt. alueena (ks kuva)?
Mulla on Lämmminvesi 5 ja lämmitys 3 & virt. alueena toi 9-23 l/min. Tässä vaan mietin et pitäiskö pumpun osalta päivittää noihin suosituksiin?

Näyttökuva 2023-1-9 kello 8.44.21.png
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Mulla on Lämmminvesi 5 ja lämmitys 3 & virt. alueena toi 9-23 l/min. Tässä vaan mietin et pitäiskö pumpun osalta päivittää noihin suosituksiin?
Tuo Lämminvesi kannattaisi tiputta suositukseen (3). Onko tuo Lämmityksen 3 nopeus nyt suosituksen mukainen?
 

Vilhonen

Jäsen
hello, vkonloppuna tuli katsottua pumpun asetuksia. Mitkä arvot teillä on pumpun nopeutena & lämpöpumpun meno virt. alueena (ks kuva)?
Mulla on Lämmminvesi 5 ja lämmitys 3 & virt. alueena toi 9-23 l/min. Tässä vaan mietin et pitäiskö pumpun osalta päivittää noihin suosituksiin?

katso liitettä 83884
Lämminvesi ollut aina 3 juuri tuon dokumentin suosituksen mukaan.
Lämmityksessä ollut 5, jolla virtaus ollut 21L/min kun sihti puhtaana. Pari viikkoa sitten tuli testimielessä pudotettua nopeuteen 3 (17L/min), jotta saa vähän isomman eron meno- ja tuloveden välille. 5:lla ero oli 3-4 astetta ja 3:lla 5-7. Jostain olen saanut käsityksen, että n.7 asteen ero olisi hyvä. Joku saa korjata jos parempaa tietoa.
 

Lasse_r

Jäsen
hello, vkonloppuna tuli katsottua pumpun asetuksia. Mitkä arvot teillä on pumpun nopeutena & lämpöpumpun meno virt. alueena (ks kuva)?
Mulla on Lämmminvesi 5 ja lämmitys 3 & virt. alueena toi 9-23 l/min. Tässä vaan mietin et pitäiskö pumpun osalta päivittää noihin suosituksiin?

katso liitettä 83884
Varmasti toteutuksesta riippuvainen. Itse tiputin lämmityksessä kakkoselle että sain vilpin perässä olevaan 200L puskuriin paremmin veden kerrostumaan. Puskurin perässä on lisä lämpötila-anturit jotka on näyttäneet 6-8 asteen eroa menon ja tulon välillä
 

Otila

Tulokas
Tuo Lämminvesi kannattaisi tiputta suositukseen (3). Onko tuo Lämmityksen 3 nopeus nyt suosituksen mukainen?
Tiputin just kolmoseen. Lämmitystä nyt vielä arvuuttelen. Annanko olla 3 vai nostanko 5. Ajatuksia?

Tässä vielä opetellaan ja seurataan miten laite toimii.
(Asennettu maaliskuu21, Ei lisäeristetty RMT pk-seudulla pattereilla, öljynkulutus ollut keskimäärin 2100l/vuosi)

Sisäanturilla menty asennuksesta alkaen. Ei ehkä optimaalisin/paras mun kämppään. Keskikerroksessa takka jonka lämpö ei siirry yläkertaan. Ylhäällä selvästi viileämpää. Anturia kokeiltu ylhäällä, alhaalla ja siltä väliltä :D

Mielenkiinnosta täytyy kysyä et mitä muilla patterikierrolla ollut kulutus ei nykyaikaisessa talossa? Jos löytyisi verrokkia..
 

Lasse_r

Jäsen
Mietin tuota hiljainen tila asetusta, onko kenelläkään käytössä? Miten vaikuttaa tuottoon ja tehoon?

Tällä hetkellä puhaltimen ääni kuulu hyvin selvästi kun pumppu on varaston seinällä ja puhaltaa makuuhuoneiden suuntaisesti.

Kädellä testaamalla olen huomannut että potkurin tuottama ilmavirta/ääni lähtee noin 45 asteen kulmassa pumpusta katsottuna eli aika tavalla suoraan talon seinääkohden.

Toinen vaihtoehto olisi tehdä suojaseinä jolla saataisiin pumpun tuottama hurina ehkä ohjattua pois talosta. Tätä en ole vielä testannut miten iso seinän pitäisi olla ja paljon sen pitäisi olla pumpun etupuolella. Helpompaa olisi jos pelkällä asetuksen vaihtamisella selviäisi
 

Lasse_r

Jäsen
B9D864F2-75B4-44AF-8B51-ABCD45688C36.jpeg


Kuva huono mutta toivottavasti auttaa hahmottamaan ajatustani. Eli pumpun viereen, esim niin että pumpusta jää tyhjää 25cm tulisi seinä jolla ohjataan ääntä kääntymään poispäin talosta. Mielestäni tämä yksi seinä ei häiritse ulkoyksikön ilmansaantia kun laitan sen vain riittävän etäälle koneesta

Jos jollain on tiedossa minimietäisyyksiä niin mielellään saisi jakaa
 

petrikov

Jäsen
katso liitettä 84060

Kuva huono mutta toivottavasti auttaa hahmottamaan ajatustani. Eli pumpun viereen, esim niin että pumpusta jää tyhjää 25cm tulisi seinä jolla ohjataan ääntä kääntymään poispäin talosta. Mielestäni tämä yksi seinä ei häiritse ulkoyksikön ilmansaantia kun laitan sen vain riittävän etäälle koneesta

Jos jollain on tiedossa minimietäisyyksiä niin mielellään saisi jakaa
Jos tuohon sivulle laitat, niin ei pitäisi olla ongelmaa. Itse olen ohjannut puhallusilman neljältä sivulta ja toimii hyvin, tosin en äänen takia vaan niin, ettei tuo puhallusilma (kylmä) pääse takaisin kiertoon. Ulkoyksikko ulkovarastossa. Tuolta voi katsoa http://energia.arkku.net//omajarjestelma.html
1673890893687.png
 

Klapi

Tulokas
Tervehdys foorumilaisille ja kiitos hyvistä vinkeistä ja keskustelusta!

Mitsubishi ecodan PUD-SWM 80 YAA ja Scanoffice puskurivaraaja Basic 90 tuli hommattua talon lämmönlähteeksi. Puskurivaraaja oli ehkä hätävarjelun liioittelua, mutta järkeilin, että vähentäisi pumpun käyntitunteja pitkällä aikavälillä ja en äkkiä suuria miinuksia keksinyt.

Asennus tehtiin 1500L massavaraajan tilalle 1999 valmistuneeseen taloon vesikiertoisella lattialämmitysellä. Laitteeeseen olen ollut tyytyväinen ja käyräohjauksella on menty alkutaival. COP ollu n. 2,5, joka ymmärtääkseni Pohjois-Savon korkeuksilla talvikelissä ihan Ok.

Nyt kuitenkin sähkösopimus muutttui muotoon pörssisähkö. Olen pyrkinyt ”optimoimaan” lämmitystä siten, että laite ajaisi 24c ylilämpöä yöllä 02:00-06:15 ja sen jälkeen lämmitäisi vettä puolisen tuntia 06:45 saakka. Idea olisi, että pumppu huilaisi sitten mahdollisimman pitkälle päivään kunhan lämpötila ei laske alle asetetun 19c. Hysteeri on vakio. Pumppu ei tunnu kuitenkaan ottavan ajastusta vastaan vaan tekee mitä ennenkin. Mistähän tämä voisi johtua?

Pitääkö MEL-Cloudin ajastusvalikossa muuttaa ohjaustapa ajastuksien ajaksi ”käyrä” —> ”huone”-valintaan? Jos pitää niin tämän luulisi sekoittavan tuon käyräohjauksen profiilin - vai onko näin?

Toinen kysymys liittyy huoneohjaukseen: Myyjällä ei ollut huoneohjainta, vaan se saapuu kun niitä saa. Nyt kuitenkin on mahdollista ajaa pumppua myös huoneohjauksella. Mistähän antureista laite onkii lämpötilan? Minulla on myös Mitsun ILP jonka lämpötilat näyttäisivät olevan aina asteen tai puolitoista VILPin ilmoittamia matalampia. Puskurivaraajan kyljessä on joku ”tempeture sensor”, joten olen käsittänyt että lämpötila voisi olla se varaajan anturin lämpötila teknisessä tilassa aivan sisäyksikön kyljessä.

Kiitokset vastauksista ennakkoon!
66604E18-8FA4-413B-9E6E-7F84E2ED32C4.png
 

Liitteet

  • 76479C7A-3519-4AB1-8E31-49CD6B23D90E.jpeg
    76479C7A-3519-4AB1-8E31-49CD6B23D90E.jpeg
    54,1 KB · Katsottu: 144

Reperei

Aktiivinen jäsen
Tervehdys foorumilaisille ja kiitos hyvistä vinkeistä ja keskustelusta!

Mitsubishi ecodan PUD-SWM 80 YAA ja Scanoffice puskurivaraaja Basic 90 tuli hommattua talon lämmönlähteeksi. Puskurivaraaja oli ehkä hätävarjelun liioittelua, mutta järkeilin, että vähentäisi pumpun käyntitunteja pitkällä aikavälillä ja en äkkiä suuria miinuksia keksinyt.
On tuo puskurivaraaja muutenkin ihan järkevä sulatuksia ajatellen.
Asennus tehtiin 1500L massavaraajan tilalle 1999 valmistuneeseen taloon vesikiertoisella lattialämmitysellä. Laitteeeseen olen ollut tyytyväinen ja käyräohjauksella on menty alkutaival. COP ollu n. 2,5, joka ymmärtääkseni Pohjois-Savon korkeuksilla talvikelissä ihan Ok.

Nyt kuitenkin sähkösopimus muutttui muotoon pörssisähkö. Olen pyrkinyt ”optimoimaan” lämmitystä siten, että laite ajaisi 24c ylilämpöä yöllä 02:00-06:15 ja sen jälkeen lämmitäisi vettä puolisen tuntia 06:45 saakka. Idea olisi, että pumppu huilaisi sitten mahdollisimman pitkälle päivään kunhan lämpötila ei laske alle asetetun 19c. Hysteeri on vakio. Pumppu ei tunnu kuitenkaan ottavan ajastusta vastaan vaan tekee mitä ennenkin. Mistähän tämä voisi johtua?

Pitääkö MEL-Cloudin ajastusvalikossa muuttaa ohjaustapa ajastuksien ajaksi ”käyrä” —> ”huone”-valintaan? Jos pitää niin tämän luulisi sekoittavan tuon käyräohjauksen profiilin - vai onko näin?
Käyrän kanssa tavoitelämpö on vain on/off kytkin ts. jos huonelämpö on matalampi kuin tavoite => lämmitetään, jos korkeampi => ei lämmitetä. Lähtevän veden lämpötilaan tuo ei vaikuta mitenkään eli jos pakkasen takia kone käy koko ajan muutenkin, niin mitään lisälämpöä ei tuolla ajastuksella tule, koska käyrä pysyy samana.

Huonetilassa tuo ajastettu tavoitelämmön muutos oikeasti nostaa sitä tavoiteltavaa sisälämpötilaa. Huonetilassa kone ei noudata käyttäjän käyrää ollenkaan vaan ajaa jonkin oman logiikan mukaista menoveden lämpöä sille asetettujen rajojen sisällä, jotta haluttu tavoitelämpö saavutettaisiin.
Toinen kysymys liittyy huoneohjaukseen: Myyjällä ei ollut huoneohjainta, vaan se saapuu kun niitä saa. Nyt kuitenkin on mahdollista ajaa pumppua myös huoneohjauksella. Mistähän antureista laite onkii lämpötilan? Minulla on myös Mitsun ILP jonka lämpötilat näyttäisivät olevan aina asteen tai puolitoista VILPin ilmoittamia matalampia. Puskurivaraajan kyljessä on joku ”tempeture sensor”, joten olen käsittänyt että lämpötila voisi olla se varaajan anturin lämpötila teknisessä tilassa aivan sisäyksikön kyljessä.
Kiitokset vastauksista ennakkoon!
Ns. vakioanturi huonelämmölle on siinä sisäyksikön kyljessä olevan ohjauspaneelin yhteydessä eli saa aika lailla varmasti korkeampia sisälämpötiloja, jos ja kun laite on käytössä. Ohjauspanelin voisi vetää myös pidemmillä piuhoilla erilleen sisäyksiköstä, mutta tuo ei liene omatoimisesti suositeltavaa.

Aika hankala siis käyttää tuota huoneohjausta fiksusti kunnes saat sen erillisen huoneohjaimen. Kai sillä kuitenkin voi sitä ylilämpöä tehdä yöllä, jos laittaa tarpeeksi korkean tavoitelämmön ja huonetilan käyrän sijaan tuolle ajanjaksolle. Kannattaa kuitenkin varmistaa, että varsinkin maksimi sallittu menoveden lämpötila on jokin järkevä lattialämmölle eikä esim. 60C.
 
Viimeksi muokattu:

petrikov

Jäsen
Tuossa saattaa olla väliaikainen ratkaisu.

1. Valitset termostaatin asetuksista T1 sijaan MR (pääsäädin) jonka jälkeen ajastuksesta annat lämpötilan valitsemallesi ajalle 02.00 esim. 30 astetta (tai mitä oletat sisäyksikkötilassa olevan lämpötilan ja sitä hieman korkeampi) ja 6.15 esim. 20 jolloin lämmitys lopetetaan (jos pääsäätimen lämpötila on korkeampi. Oletettavasti tässä voi olla kaikki, käyrä, virtaus ja tilan lämpötilamoodi käytössä. Jos tuo tilan moodi on, niin tuo yrittää hakea tuota 30:ä astetta aikajaksolla, ja on tärkeää, että olet antanut max veden lämpötilan. Kokeilisin käyrä tai virtauslämpötilalla.

2. Valitset käyrä tai virtauslämpötilan ja ajastuksesta määrität ajan jolloin laite saa lämmittää esim. tuo 02 - 6.15. Huomaa kuitenkin, että tuolloin ei päde tuo 19 asteen minimihuone lämpötila silä jos olet estänyt lämmityksen, se ei lämmitä.

Itse en ole näitä kokeillut, vaan melcloudista teen asetukset.

1674295804355.png


1674295955111.png

1674295978644.png
 

Reperei

Aktiivinen jäsen
Tuossa saattaa olla väliaikainen ratkaisu.

1. Valitset termostaatin asetuksista T1 sijaan MR (pääsäädin) jonka jälkeen ajastuksesta annat lämpötilan valitsemallesi ajalle 02.00 esim. 30 astetta (tai mitä oletat sisäyksikkötilassa olevan lämpötilan ja sitä hieman korkeampi) ja 6.15 esim. 20 jolloin lämmitys lopetetaan (jos pääsäätimen lämpötila on korkeampi. Oletettavasti tässä voi olla kaikki, käyrä, virtaus ja tilan lämpötilamoodi käytössä. Jos tuo tilan moodi on, niin tuo yrittää hakea tuota 30:ä astetta aikajaksolla, ja on tärkeää, että olet antanut max veden lämpötilan. Kokeilisin käyrä tai virtauslämpötilalla.

2. Valitset käyrä tai virtauslämpötilan ja ajastuksesta määrität ajan jolloin laite saa lämmittää esim. tuo 02 - 6.15. Huomaa kuitenkin, että tuolloin ei päde tuo 19 asteen minimihuone lämpötila silä jos olet estänyt lämmityksen, se ei lämmitä.

Itse en ole näitä kokeillut, vaan melcloudista teen asetukset.
Oletan, että viitaat @Klapi :n tapaukseen. Käyrä ja virtauslämpö ovat vähän huonoja vaihtoehtoja tuolle halutulle ylilämmitysjaksolle, koska
a) käyrä on viestin perusteella käytössä muutenkin eli sitä tuskin halutaan muuttaa joka päivä käsin tuota ajanjaksoa varten (käyriä ei voi määrittää useita ja vaihdella ajastuksella) ja
b) virtaustila ei huomioi ulkolämpötilaa vaan on aina vakio, joten sitäkin pitäisi itse aina käpistellä. Tietty jos tuohon virtaukseen laittaa vaikka 40C aina käyttöön, niin sen luulisi riittävän ylilämmitykseen suurimman osan ajasta, mutta voi olla taas monena päivänä liikaa ts. COP kärsii turhaan ja voi tulla turhankin kuuma sisälle.

Ajastetulla huonetilalla ei tarvitse itse murehtia siitä menoveden lämmön asetuksesta kunhan menoveden rajat on asetettu kohdalleen. Sopivan tavoitehuonelämmön löytäminen voi vaatia kokeilua, kun käytössä ei ole vielä sitä erillistä huoneohjainta. Sen kanssa onkin sitten helpompi homma. Laite koittaa sitten itse saavuttaa sen tavoitelämmön enemmän tai vähemmän optimilla käynnillä.
 

petrikov

Jäsen
Nyt olikin kyse tilapäisestä ratkaisusta. Käyrä on jo käytössä toki, mutta hyvin voi käytössä olevan käyrän suuntaissiirtoa tai muokata uuden käyrän vaikka 2 - 3 astetta korkeammaksi. Tuo ajaa silloin ylilämpöä tuolle valitsemalle ajalle ja voit vielä toisenkin ajan antaa esim. illalle jolloin on mahdollista lisälämmittää. Tuota muokkausta tarvii vain kerran tehdä tässä tapauksessa. Siis tuohan on voimassa niinkauan kun otat pois, kunnes kaukosaadin tulee. Siis tarkoitushan on, että lämmitys lopetetaan 6.15.

Tuo virtauslämpötila on aina kiinteä mihin sen asetat, kyllä. Tuon kun asettaa esim. 37 (itellä 33 - 20:ssä) voi huoleti puskea tuon haluamasi aikajakson menemään, takuulla lattiat lämpiää. Jos tarvii myös illalla lämmittää se on mahdollista myös toisella ajastuksella.

En ole kokeillut pystyykö melcloudilla pääsäätimellä tehtyä käyrää/virtausta muuttaan vaan pitääkö se olla tehtynä sillä. Kuitenkin jos väliaikaisesti tuota haluat niin siinä on vaihtoehtoja.

Jos ite haluaa nopeammin nuo puuttuvat niin tuolla olis. väittävät olevan varastossa molemmat säädin ja vastaanotin https://www.klimaworld.com/mitsubishi-funkfernbedienung-par-wt50r-e.html
 
Viimeksi muokattu:

Reperei

Aktiivinen jäsen
Nyt olikin kyse tilapäisestä ratkaisusta. Käyrä on jo käytössä toki, mutta hyvin voi käytössä olevan käyrän suuntaissiirtoa tai muokata uuden käyrän vaikka 2 - 3 astetta korkeammaksi. Tuo ajaa silloin ylilämpöä tuolle valitsemalle ajalle ja voit vielä toisenkin ajan antaa esim. illalle jolloin on mahdollista lisälämmittää. Tuota muokkausta tarvii vain kerran tehdä tässä tapauksessa. Siis tuohan on voimassa niinkauan kun otat pois, kunnes kaukosaadin tulee. Siis tarkoitushan on, että lämmitys lopetetaan 6.15.

Tuo virtauslämpötila on aina kiinteä mihin sen asetat, kyllä. Tuon kun asettaa esim. 37 (itellä 33 - 20:ssä) voi huoleti puskea tuon haluamasi aikajakson menemään, takuulla lattiat lämpiää. Jos tarvii myös illalla lämmittää se on mahdollista myös toisella ajastuksella.

En ole kokeillut pystyykö melcloudilla pääsäätimellä tehtyä käyrää/virtausta muuttaan vaan pitääkö se olla tehtynä sillä. Kuitenkin jos väliaikaisesti tuota haluat niin siinä on vaihtoehtoja.
Kuten sanoin, niin ongelmahan tuon käyrän muokkaamisessa on se, että se ajaa sitä ylilämpöä sitten jatkuvasti, kun se sama käyrä on käytössä koko ajan. Myös silloin, kun sitä ylilämpöä ei haluta tehdä. Melcloudissa ei voi sitä ajastuksella muuttaa.

Ja virtauslämmössä on tosiaan se vika, että se valittu lähtevä lämpö sitten on mikä on, ulkolämpötilasta huolimatta. Eikä melcloudissa voi sitäkään säätää.

Väliaikaisenakin ratkaisuna ennemmin ajastaisin tuon huonetilan, jos mahdollista ts. jos se sisäyksikön anturin lämpö on edes jossain suhteessa talon muiden tilojen lämpöön. Toisella sijalla sitten tuo virtauslämpö jollain sopivan korkealla kiinteällä menoveden lämmöllä. Ylilämmön ajastuksen ulkopuolella sitten ajellaan normaalisti ihan sillä tavallisella käyrällä.
 
Back
Ylös Bottom