Mitsubishi ecodan PUD-SWM 80 YAA kokemuksia

Mahti

Jäsen
Minullakaan ei ollut "kylmäainetoiminnossa" täppää päällä. Laitoin siihen testiksi -25'C, mutta silti pumppu lähti iloisesti jatkamaan töitään -28'C ulkolämpötiloissa. Pyynti on +32'C, joten jaksaako tuo pumppu yksinkertaisesti jauhaa tarvittavan lämmöt edelleen ilman vastuksia?
Muutama päivä sitten seurasin legionellalämmitystä, niin pumppu ihan sutjakkasti tunnin aikana lämmitti vedet +62'C ilman vastusikonin välkkymistä, mutta kylmäainetoimintoasetus oli tällöin vielä poista päältä. Ulkolämpötila oli tuolloin -22'C.

Lämpöä on tuntunut riittävän kuitenkin kokoajan, vaikka tänään on -30'C ollutkin.

Pitääkö jotain muita asetuksia tai jumppereita tsekata vastuksien osalta, ettei ole "unohtanut" täälläkin kytkeä asentaja niitä päälle?
Vastuksen kuvaa en ole ikinä ruudulla nähnyt.

Edit: Pienellä viiveellä sammutti ulkomööpelin ja hyppäsi vastukselle.

Viimeksi muokattu:

Passo1983

Jäsen
Oliko tähän jollakin jotain vastausta tai ideaa? Näillä pakkasilla (nytkin -26) nuo lattiat on todella kylmät.
Lisäksi, näenkö jostakin mihin asteeseen ulkoyksikön raja on asetettu? Aamulla kun koiria ulkona käytin niin ainakin silloin ulko-yksikkö pörräsi.
Edelleen tähän ideoita kaipailisin.
Alkaa olemaan jo pesuhuoneen ja khh lattiat jääkylmät.
Lisäksi ulko-yksikkö pörrää kokoajan ihan sama onko pakkasta -28 tai -20, onkohan tuossa joku vika vai miksi näin?
Mistä tuon rajan pääsee näkemään missä lämpötilassa ulko-yksikkö ei enää lämmitä vaan mennään vastuksille? Jotain asetuksia koitin katsoa mutta pyytää järjestelmän alasajoa, uskaltaako moista näillä pakkasilla edes tehdä, että lähteekö pömpeli vielä käyntiin sen jälkeen?
Lisäksi mistä näkee onko ne vastukset kytketty käyttöön vai ei?
Tässä nyt muutamana viime päivänä tuon laitteen sähkönkulutus on ollut melko suurta, lähes sama mitä vanha järjestelmä vei ja se sentään lämmitti vettä kolmella 6kw lämpöparonilla.

s282

Jäsen
Siellä on saattokaapeli mykkä. Kestihän se kuukauden

Huomenna, kun sähkö maksaa ihan kauheita summia niin uskaltaako koneesta ottaa kokonaan päiväksi virrat pois ja lämmittää kämppää vaan sähköllä
Alkuviikon on ollut pelkällä kompuralla ja eilen laitoin vastukset päälle ettei kone huuda ihan täyttä kokoajan. Tänään on mennyt nyt (klo17) suunnilleen saman verran sähköä, kuin koko vuorokauden aikana kompuralla lämmittäessä, eli kyllä siinä aika paljon enemmän sähköä menee kun pelkillä vastuksilla lämmittää, mutta taitaa olla vaihtoehdot aika vähissä.

Reperei

Aktiivinen jäsen
Siellä on saattokaapeli mykkä. Kestihän se kuukauden
Aaa, ok, ymmärsin väärin tuosta "virroissa on", että olisi myös lämmin. Joo, jäähän menee, jos ei lämpiä. Asentaja omalla kohdalla kommentoi, että noissa on välillä aika paljon viallisia yksilöitä, jotka yleensä paljastuu sitten, kun joutuvat kovemmalla pakkasella kunnolla lämmittämään. Mikä on tietysti just se hankalin ajankohta tuolle hajoamiselle...

Itse hain ensiapuna motonetistä lämmityskaapelin, jonka tungin eristeen ja putken väliin putken pohjan alle ja kiedoin sitten osittain putken ympärikin menoaukon lähelle. Meni useampi tunti, mutta alkoi taas poistoputki vetämään. Onneksi ei ollut haljennut vaan vain pullistunut jäätymiskohdasta. Pakkaset ei olleet tosin ihan yhtä kovat silloin.

Viimeksi muokattu:

Mahti

Jäsen
Edelleen tähän ideoita kaipailisin.
Alkaa olemaan jo pesuhuoneen ja khh lattiat jääkylmät.
Lisäksi ulko-yksikkö pörrää kokoajan ihan sama onko pakkasta -28 tai -20, onkohan tuossa joku vika vai miksi näin?
Mistä tuon rajan pääsee näkemään missä lämpötilassa ulko-yksikkö ei enää lämmitä vaan mennään vastuksille? Jotain asetuksia koitin katsoa mutta pyytää järjestelmän alasajoa, uskaltaako moista näillä pakkasilla edes tehdä, että lähteekö pömpeli vielä käyntiin sen jälkeen?
Lisäksi mistä näkee onko ne vastukset kytketty käyttöön vai ei?
Tässä nyt muutamana viime päivänä tuon laitteen sähkönkulutus on ollut melko suurta, lähes sama mitä vanha järjestelmä vei ja se sentään lämmitti vettä kolmella 6kw lämpöparonilla.
Tässä sama kuin tuossa minun ylemmässä postauksessa.
Huoltovalikko - käyttöasetukset - kylmäilmatoiminto. "ON" tekstin alapuolella pitää olla boksissa ruksi, jonka jälkeen vasta päällä. Samaisessa valikossa "Ulko T" tarkoittaa lämpötilaa mihin asti ulkoyksikkö halutaan touhuilevan. Tosiaan pienellä viiveellä hyppää vasta uudelleen käynnistämisen jälkeen vastuksiolle.

Passo1983

Jäsen
Tässä sama kuin tuossa minun ylemmässä postauksessa.
Huoltovalikko - käyttöasetukset - kylmäilmatoiminto. "ON" tekstin alapuolella pitää olla boksissa ruksi, jonka jälkeen vasta päällä. Samaisessa valikossa "Ulko T" tarkoittaa lämpötilaa mihin asti ulkoyksikkö halutaan touhuilevan. Tosiaan pienellä viiveellä hyppää vasta uudelleen käynnistämisen jälkeen vastuksiolle.
Uskaltaako tuota ajaa alas näillä pakkasilla? Sekun pyytää sitä että nuota asetuksia pääsee muuttamaan.

Aaa, ok, ymmärsin väärin tuosta "virroissa on", että olisi myös lämmin. Joo, jäähän menee, jos ei lämpiä. Asentaja omalla kohdalla kommentoi, että noissa on välillä aika paljon viallisia yksilöitä, jotka yleensä paljastuu sitten, kun joutuvat kovemmalla pakkasella kunnolla lämmittämään. Mikä on tietysti just se hankalin ajankohta tuolle hajoamiselle...

Itse hain ensiapuna motonetistä lämmityskaapelin, jonka tungin eristeen ja putken väliin putken pohjan alle ja kiedoin sitten osittain putken ympärikin menoaukon lähelle. Meni useampi tunti, mutta alkoi taas poistoputki vetämään. Onneksi ei ollut haljennut vaan vain pullistunut jäätymiskohdasta. Pakkaset ei olleet tosin ihan yhtä kovat silloin.
Mä otin poistoputken auki ja alle ämpärin. Ens viikolla hoidetaan homma kuntoon. En aamulla ollut itse kotona, kun ekan viestin laitoin niin en päässyt näkemään, että lanka on mykkä

Alkuviikon on ollut pelkällä kompuralla ja eilen laitoin vastukset päälle ettei kone huuda ihan täyttä kokoajan. Tänään on mennyt nyt (klo17) suunnilleen saman verran sähköä, kuin koko vuorokauden aikana kompuralla lämmittäessä, eli kyllä siinä aika paljon enemmän sähköä menee kun pelkillä vastuksilla lämmittää, mutta taitaa olla vaihtoehdot aika vähissä.
Mä pistin nyt pyyntiä yöksi +5 ja annan olla siinä aamuun. Pudotan sit aamulla käyrän pyyntiä johonkin -5 ainakin ja annan olla siinä. Villasukat jalkaan ja takkaan tulta

Saimon

Tulokas
Meillä ottaa -20 asteessa vastukset ulkoyksikön avuksi.
-19 menee pelkästään ulkoyksiköllä.
-19 ottoteho noin 3kw ja -20 kun vastukset päällä on ottoteho noin 6kw, eli avustaa yhdellä vastuksella.
Kylmätilatoiminto on päällä ja asetus on -25 astetta.
Millä keinoin saat seurattua tuota vastusten käyttöä?

Vastukset ei ole halvimmasta päästä, jos vielä sattuu olemaan pörssisähköllä. Täällä on ollut "lämmintä" keskimäärin -30 (ja nyt -32). Päivässä menee pelkillä vastuksilla 90-100 kWh. Vaikea sanoa mitä olisi mennyt kompuralla, kun se on säädetty toimimaan vain alle -20 lämmöissä, mutta silloin meni jossakin 45-60 kWh verran päivässä (arvio koska ei voi olla varma paljonko on jo käyttänyt vastuksia).

Ja pyynti huoneanturissa 21.

Viimeksi muokattu:

Mahti

Jäsen
Uskaltaako tuota ajaa alas näillä pakkasilla? Sekun pyytää sitä että nuota asetuksia pääsee muuttamaan.
Kyllä minä tänään ajoin muutaman kerran koneen alas, kun säädin asetuksia. Nyt ajaa vastuksella ja pumppu huilaa. Huomenna saanee kauhistella sähkön kulutuslukemia.

eco2022

Tulokas
Noniin.
kiitos kaikille avusta.
Neljään asti viimeyönä yritin saada pumppua toimimaan enkä onnistunut.Kaikki oli päällä ja oikein mitä täällä on kyselty.Rakennuslämmittimillä mentiin yö.
No aamulla menin uudelleen värkkään konetta ja päätin resetoida sen.Tämä auttoi ja kone lähti päälle sekä myös sähkövastukset kaveriksi vaikka ei ollut kylmäilmatoiminto päällä(menee pois kun koneen resetoi)ilmeisesti tämä kylmäilmatoiminto tarkoittaa sitä että ulkoyksikkö ei käy enään lainkaan kun raja ylittyy?
Nyt kun pakkasta 27 astetta niin kone ei jaksa ilman vastuksia nostaa menovettä yli 25 asteen.
Kannattaa huomioida sellainen asia että ainakin itsellä kone näyttää ulkolämpötilaksi n.4 astetta lämpimämpää mitä todellisuudessa on.
Tämä tekee sen että kone yrittää väkisin tehdä lämpöä ilman vastuksia vaikka todellisuudessa pakkasta on paljon enemmän.
Näin minä ainakin tämän olen tulkinnut:D
No onpahan nyt rassattu konetta ja tunnen sen kohta kuin omat taskuni.
Ei pysy sulana täälläkään metallinen kaukalo vaikka piti olla tehokkain vastuskaapeli/musta litteä)
No mennään nyt vastukset apuna maanantaihin jolloin pakkaset helpottaa.

Passo1983

Jäsen
Täällä bingo myös kaukalon jäätymisessä. Koiria käytin ulkona ja samalla katsoin jäätilanteen ja jäässähän se kaukalo oli, samoin kun poistoputki kaukalosta. Kuinkahan nopeasti tuo jää nousee koneeseen asti? Hiustenkuivaajaa parempaa lämmitintä en tähän hätään saa mistään ja taitaa olla turha silläkään koittaa näillä pakkasilla sulattaa.

Noniin.
kiitos kaikille avusta.
Neljään asti viimeyönä yritin saada pumppua toimimaan enkä onnistunut.Kaikki oli päällä ja oikein mitä täällä on kyselty.Rakennuslämmittimillä mentiin yö.
No aamulla menin uudelleen värkkään konetta ja päätin resetoida sen.Tämä auttoi ja kone lähti päälle sekä myös sähkövastukset kaveriksi vaikka ei ollut kylmäilmatoiminto päällä(menee pois kun koneen resetoi)ilmeisesti tämä kylmäilmatoiminto tarkoittaa sitä että ulkoyksikkö ei käy enään lainkaan kun raja ylittyy?
Nyt kun pakkasta 27 astetta niin kone ei jaksa ilman vastuksia nostaa menovettä yli 25 asteen.
Kannattaa huomioida sellainen asia että ainakin itsellä kone näyttää ulkolämpötilaksi n.4 astetta lämpimämpää mitä todellisuudessa on.
Tämä tekee sen että kone yrittää väkisin tehdä lämpöä ilman vastuksia vaikka todellisuudessa pakkasta on paljon enemmän.
Näin minä ainakin tämän olen tulkinnut:D
No onpahan nyt rassattu konetta ja tunnen sen kohta kuin omat taskuni.
Ei pysy sulana täälläkään metallinen kaukalo vaikka piti olla tehokkain vastuskaapeli/musta litteä)
No mennään nyt vastukset apuna maanantaihin jolloin pakkaset helpottaa.
Ei käy ulkoyksikkö ainakaan minulla rajan ylittämisen jälkeen. Ja komppaan myös tuon lämpömittarin toimintaa.

Onhan tämä vähän sellaista pelko perseessä istumista, kun ei ole luottoa koko systeemiin, ja mitä sitä sun tätä pitäisi säätää. Toivotaan, että pelittää edes ensi yön, kun näillä näkymin on tuloillaan sellaiset -35 koko yöksi.

Mahtaa olla hupia jonkun vuoden päästä kun elektroniikka, kompurat ja pumput alkavat poksahtelemaan. Veikkaan, että ulkoyksikön kortit eivät ole kovin pitkäikäisiä. Jatkuvia lämpötilan vaihteluja, tärinää, kosteutta ja osassa korttia korkeajännite ja virtapiikkejä kun kompura käynnistyy. Mikään noista ei yleensä ole voittoresepti elektroniikalle.

Mutta ehkä joku kertoo miten systeemi on toiminut vaikkapa 10 vuotta ilman ongelmia?

Vanhan nokipöntön kanssa olisin vain mennyt nukkumaan odottelemaan lämpimämpiä kelejä. Nou probleemo, ja talossa vaikka 23 astetta joka huoneessa, Nou probleemo. Mutta se pönttö on nyt metallipaalina. Rest in pieces, melkein 20 vuotta ilman mitään ongelmia, ja itse kattila taisi olla jo 48v, Nou probleemo.

Mutta lopetan valittamisen, ja vanhan muistelut tähän viestiin. Jos yritän vielä, niin läpsäiskää emojilla takaisin. Yritän pysyä asiassa tästä lähtien.

eco2022

Tulokas
Kyllä sitä saa vähän valittaa:D
Se vielä tästä puuttuisi että sähköt menisivät poikki, täällä jotain ongelmaa kun valot välillä räpsyy.
Mutta kyllähän nämä pumput yllättävän kauan kestää, aivan kuten ilmalämpöpumput jotka monella päällä vuoden ympäri.
Kyllä minä ainakin käyn sillontällön varmistamassa että pumppu pöhisee.
Ei ole kiva herätä aamulla nenänpää kuurassa..
Sori nollapostaus.

Samalta näyttää täälläkin. Huomenna yritän kuumailmapuhaltimella kaukaloa sulaksi, pieni pelko kokoajan, että jää nousee laitteen poistovesien ulostulojen tielle.
No yhdessä yössä nousi jää koneen vedenpoistoreikiin asti. Sen kyllä sitten kuuli, kun kone alkoi resonoida. Yritin aluksi lämmittää kuumailmapuhaltimen kanssa, mutta ei teho riittänyt. Piti ottaa kaasutoho käyttöön.

Just kävin katsomassa niin nyt kaukalo on tyhjä eli sen kaapelin teho riittää, mutta poistoputken saattokaapelin 10w ei riitä. Nyt onneksi vesi poistuu kaukalosta ämpäriin. Noin 10 litraa tulee vettä päivässä

jte

Jäsen
Täälläkin oli sulatusvesikaukalo piripintaan jäässä.
Kuumalla vedellä sulatin tunnin ajan että aukesi poistoreikä.
Nyt aamulla roikkui jääpuikkpoja poistoreiästä, eli varmaan joutuu taas tänään töiden jälkeen sulattamaan sen.

Reino56

Tulokas
Täälläkin oli sulatusvesikaukalo piripintaan jäässä.
Kuumalla vedellä sulatin tunnin ajan että aukesi poistoreikä.
Nyt aamulla roikkui jääpuikkpoja poistoreiästä, eli varmaan joutuu taas tänään töiden jälkeen sulattamaan sen.
Laitoitko kiehuvaa vettä vai hanasta niin lämmintä kun saa?

Passo1983

Jäsen
No yhdessä yössä nousi jää koneen vedenpoistoreikiin asti. Sen kyllä sitten kuuli, kun kone alkoi resonoida. Yritin aluksi lämmittää kuumailmapuhaltimen kanssa, mutta ei teho riittänyt. Piti ottaa kaasutoho käyttöön.

Just kävin katsomassa niin nyt kaukalo on tyhjä eli sen kaapelin teho riittää, mutta poistoputken saattokaapelin 10w ei riitä. Nyt onneksi vesi poistuu kaukalosta ämpäriin. Noin 10 litraa tulee vettä päivässä
Mulla menee itse asennettu kaapeli kaukalossa ja poistoputkessa viemäriin ja jäässä on. Itse en saa poistettua putkea kaapelia se kun on niinku rautakankea näillä keleillä. Ajattelin jos koittaisi kastelukannulla ja kuumalla vedellä sulatella kaukaloa, onko enemmän uhka vai mahdollisuus?

Tifo

Vakionaama
Mulla menee itse asennettu kaapeli kaukalossa ja poistoputkessa viemäriin ja jäässä on. Itse en saa poistettua putkea kaapelia se kun on niinku rautakankea näillä keleillä. Ajattelin jos koittaisi kastelukannulla ja kuumalla vedellä sulatella kaukaloa, onko enemmän uhka vai mahdollisuus?
Laita letku kastelukannun nokkaan ja työnnät letkun putkeen jäätä vastaan. Anna välillä vähän löysää mutta ei liikaa muuten vettä menee hukkaan.

Minä

Jäsen
Höyrypesuri on hyvä peli kaukalon ja putken sulatteluun.

Poistoputki on pysynyt auki, kun kerran päivässä kaataa kaukaloon vedenkeittimellisen kuumaa vettä.

Ensi kesänä pitää ottaa kaukalon ja putken eristäminen ja virittäminen työn alle…. jos nyt muistaa ja jaksaa.

Passo1983

Jäsen
Nonni, nyt olis hetkeksi taas kaukalo ja poistoputki sulana, semmonen 50-60 litraa meni kuumaa vettä kastelukannulla että sai sulaksi, toivotaan että pysyy edes hetken.
Jotenkin sitä aattelis että kun päivittää vehkeet nykyaikaisiin, asiat helpottuisi, mutta eipä tämä ensimmäinen reilu 3kk ole kovin ruusuista ollut
Vanha systeemi vei paljon sähköä, mutta aina oli 60 asteista vettä riittävästi (3000l), senkun kävi välillä oumanista säätämässä lämpöistä tai viileämpää, muuta ei tarvinnut tehdä.

Omppupomppu

Aktiivinen jäsen
Kaukalo on täälläkin ihan jäässä. Olen pariin kertaan hakannut pois kaukalon ja ulkoyksikön pohjan välisen alueen jäästä jota siihen on kertynyt. Eikös toi pitäisi riittää toistaiseksi estämään se ettei jäätä kerry kennostoon ja riko sitä?
Sulamisvedet tietysti valuvat altaan ulkopuolelle mutta mielestäni se ei ole iso ongelma jos sitä jatkuu muutaman päivän ajan. Täällä Lounais-Suomessa pitäisi lämmöt viimeistään maanantaina tulla lähemmäs nollaa jolloin jään sulattaminen kaukalosta on paljon helpompaa.

Kokeilin lämmitellä kuumalla vedellä. Ei teho riittänyt. Lämmitin kaasutoholla auki

Olisiko jollakulla heittää kokemuksia ja kenties Melcloudin tuntikäyriä, jos laitteita ajetaan lämpökäyräohjauksella huoneanturin sijaan? Ja kenties kokemuksia kulutuseroista. Ja osaako systeemi optimoida pumpun käytön miten hyvin kun mennään lämpökäyrällä?

Harkitsen vähän pakittamista huoneanturista, koska säätö on turhan herkkänahkainen siihen jos huoneessa lämpötila vaihtuu jostain syystä (vaikka lämmitystä ei pitäisi säätää). Tiedän, että voisin pelailla viiveillä mutta lämmön vaihtelu on satunnaista huoneen käytön mukaan, eikä aina haluaisi olla säätämässä. Ja jos ei säädä niin sitten koko talossa vaihtelee lämpö.

Olisiko jollakulla heittää kokemuksia ja kenties Melcloudin tuntikäyriä, jos laitteita ajetaan lämpökäyräohjauksella huoneanturin sijaan? Ja kenties kokemuksia kulutuseroista. Ja osaako systeemi optimoida pumpun käytön miten hyvin kun mennään lämpökäyrällä?

Harkitsen vähän pakittamista huoneanturista, koska säätö on turhan herkkänahkainen siihen jos huoneessa lämpötila vaihtuu jostain syystä (vaikka lämmitystä ei pitäisi säätää). Tiedän, että voisin pelailla viiveillä mutta lämmön vaihtelu on satunnaista huoneen käytön mukaan, eikä aina haluaisi olla säätämässä. Ja jos ei säädä niin sitten koko talossa vaihtelee lämpö.
Arvoja ei kyllä ole heittää, mutta omalla kohdalla talossa, kun takkaa lämmitetään niin huoneanturin kanssa en saanut hommaa pelittämään vaikka minne anturin vei. Nyt menty käyrällä viikon verran ja toimii paljon paremmin. Talo 130m2 hirsitalo ja lattialämmitys. Kivilattiaa tarkoitus pitää mukavan lämpimänä.

Minulle on sanottu, että tällaisessa kohteessa ei pörssisähköllä ohjaus kannata, mutta eilisen kokeilun perusteella lattialaatta jäähtyy odotettua vähemmän, kun mittasin. Itseasiassa uskoisin, että pörssisähköohjaus olisikin kannattavaa. Tuossa lattian lämpötilan muutos vuorokaudessa. Kokemuksia kaipaan itsekin

Liitteet

• IMG_20240106_060916.jpg
    IMG_20240106_060916.jpg
    174,2 KB · Katsottu: 137

Vesiilmatimppa

Aktiivinen jäsen
Aika harvinaista länsi-suomessa nää kelit ja vielä näin monta päivää peräkkäin. Mitzu jaksaa vielä lämmittää kompuralla. Pihalla mittari näyttää -24 ja ikkuna vieressä -21.5 ja mitzun mittaus -20. Hyvä näin ettei kierrätä omaa kylmää ilmaa suoraan anturin. Takalla avustusta 1krt päivässä kun näyttää ajavan täysillä? 86Hz

Liitteet

• IMG20240106103728.jpg
    IMG20240106103728.jpg
    77 KB · Katsottu: 177
  • IMG20240106103805.jpg
    IMG20240106103805.jpg
    79,6 KB · Katsottu: 166
  • IMG20240106104042.jpg
    IMG20240106104042.jpg
    94,5 KB · Katsottu: 178
  • IMG20240106103823.jpg
    IMG20240106103823.jpg
    73,4 KB · Katsottu: 157

Passo1983

Jäsen
Asun orimattilassa. Pakkanen ollut nyt tammikuun kokoajan välillä -23-28, kävin äsken katsomassa kulutus/tuottolukemat tammikuun alulle. Laite ottanut virtaa 300kwh ja tuottanut 450kwh. Millaisia lukemat muilla? Eihän tuo tuotto kulutukseen nähden nyt kovin kaksinen ole.
En ole päässyt katsomaan kuinka vastukset lämmittävät tai missä lämpötilassa tulevat avuksi kun se vaatii koneen alasajon. Ajattelin sen tehdä mikäli kelit lauhtuvat.

mobbe

Vakionaama
Höyrypesuri on hyvä peli kaukalon ja putken sulatteluun.

Poistoputki on pysynyt auki, kun kerran päivässä kaataa kaukaloon vedenkeittimellisen kuumaa vettä.

Ensi kesänä pitää ottaa kaukalon ja putken eristäminen ja virittäminen työn alle…. jos nyt muistaa ja jaksaa.
On kyllä höyrypesuri mainio laite jään poistoon kaukalosta ja putkesta vahva suositus.Laite vei hommaan kilowattitunnin sähköä ja pari desiä vettä mutta nyt on sitten tilanne että nämä talkoot lämmityksen kanssa saa loppua tähän ja lopputalvi sähkönhinta alle 5 senttiä kiitos.

Seppo88

Jäsen
Screenshot_2024-01-06-11-24-05-659_com.teamviewer.teamviewer.market.mobile.jpg
Mikä tässä mättää, pyynti pattereille on 55 astetta aja jostain syystä aina katkeaa lämmitys. Mielestäni nuo katkot ei ole sulatuksia. Lattiapiiri on kellarissa ja tarkoituksella korkealla.

Hhartikainen

Aktiivinen jäsen
Asun orimattilassa. Pakkanen ollut nyt tammikuun kokoajan välillä -23-28, kävin äsken katsomassa kulutus/tuottolukemat tammikuun alulle. Laite ottanut virtaa 300kwh ja tuottanut 450kwh. Millaisia lukemat muilla? Eihän tuo tuotto kulutukseen nähden nyt kovin kaksinen ole.
Kuinka lämmintä vettä teet laitteella?
Eihän COP 1,5 huono ole näillä pakkasilla, varsinkin jos kovin lämmintä vettä koitat tehdä.

Tämä asia koskee nyt yleisesti varmaan kaikkia ecodanin VILPpejä. Kaivelin haulla tietoja, mutta en löytänyt sitä. Mulla epäilys, että ulkoilman lämpötilaa mittaava termostaatti on sökönä, kun lämmitys yhtäkkiä sakkasi ja piti laitella käyrä täysille, että alko tuleen lämpöä. Kokeilin taas pudottaa käyrää ja heti lopettaa lämmittämisen ja kämppä kylmenee. Eli mistä löytyisi sieltä "syvemmistä" (saa olla myös pinnallisista :D) valikoista kohta, josta pääsen tsekkaan, että paljonko tuo masiinan anturi mittaa ulkolämpötilaksi? Selailin ohjekirjaa ja sieltä ei mielestäni vastausta löytynyt/löytänyt.

Reperei

Aktiivinen jäsen
Tämä asia koskee nyt yleisesti varmaan kaikkia ecodanin VILPpejä. Kaivelin haulla tietoja, mutta en löytänyt sitä. Mulla epäilys, että ulkoilman lämpötilaa mittaava termostaatti on sökönä, kun lämmitys yhtäkkiä sakkasi ja piti laitella käyrä täysille, että alko tuleen lämpöä. Kokeilin taas pudottaa käyrää ja heti lopettaa lämmittämisen ja kämppä kylmenee. Eli mistä löytyisi sieltä "syvemmistä" (saa olla myös pinnallisista :D) valikoista kohta, josta pääsen tsekkaan, että paljonko tuo masiinan anturi mittaa ulkolämpötilaksi? Selailin ohjekirjaa ja sieltä ei mielestäni vastausta löytynyt/löytänyt.
Jos käyrällä teet, niin "pinnallisin" indikaatio ulkolämpötilasta on ihan heti siinä päätasolla infosta (vasemmanpuolisin nappi), kun sieltä näkee kuinka lämmintä vettä yrittää tehdä => tuosta saa sen käyrän kohdan missä laite on mielestään ulkolämpötilan suhteen :)

Ihan vain sellainen huomio käyrästä myös, että jos laite alkaa tarvita vastusta avuksi, niin tekee vastuksen kanssa n. pari-kolme astetta alle käyrän lämpöistä menovettä. Tuo alkasi ainakin meillä viilentämään kämppää tavoitteesta ja korjautui täppäämällä +3 aloitusruudusta käyrälle.

@Seppo88 Tuo käyrän käyttäytyminen vastuksien kanssa voisi olla yksi mahdollinen syy tuohon miksi jää noin alle pyynnin. Lattialämmön kanssa tuo on n. 3 astetta, mutta jos on prosentuaalinen, niin voisi olla olla 55 pyynnin kanssa 5-6 asteen luokkaa. Homeassistantilla saa logitettua myös käyrän tavoitelämmön esim. "TargetHCTemperatureZone1". Tuo helpottaa, kun näkee mitä laitteen pitäisi yrittää tehdä. (ja mitä se ei siis vastuksien kanssa edes yritä tehdä)

Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom