MLP:n säädöt ja asetukset

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
Viimeksi muokattu:

Mikki

Vakionaama
Hmm..... oliskohan Nibellä jotain käpyä kyllä tässä. Minä yritin omasta vehkeestäni tutkia ihan samaa ja päädyin sitten laittamaan sen MUT +20C ja dT 5.

Lopulta pistin pumpun käsiohjaukseen, kun en mitään tolkkua siiinä automaatissa nähnyt ja dT ei ollut kyllä sinnepäin mitä luvut asetuksiin oli laitettu. Oli juuri tosi pieni dT yleensä. Minulla se pumppu ei huutanut, vaan heilui holtittomasti.

staari

Aktiivinen jäsen
Kun ulkolämpötila on paljon korkeampi kuin MUT, on dT Nibessä pieni. Nibe siis muuttaa dT arvoa ulkolämpötilan mukaan ja se muuttuu myös käyntijakson aikana, dT ohjaa kv-pumpun kierroksia. Olen huomannut saman että lämpöjohtopumppu lämpimillä keleillä yleensä 100%, lieneekö algoritmi jumissa.

Tuosta Kargan linkistä kv-pumpun ohjaus ja dT asia selviää. Käyttöohjeesta ei.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
Miettinyt tätä asiaa ja ei tota kierovesipummppua saa järkevästi toimimaan mitenkään... vaatis vakiopaine moodin. Sekoitusventiili (ja pumppu) vois olla ratkaisu millä erottaa kosteat tilat ja muun lämmityksen. Nyt laskin pumpun maximit 75%. Ei vaikutusta COP:iin. Ongelmahan ei ole iso mutta kun sen tietää niin sen haluu korjata. Ensi kesä juttuja. Nyt odotellaan pakkasia että sais ton pakkaspään mitoituksen tehtyä.

roots

Vakionaama
No jos tuo säätö ei toimi niin reklamaatiota Nibelle, kuulostaa niin selvältä Bugilta...jos ei tässä nyt ole joku muu asetus joka vaikuttaa samaan...

staari

Aktiivinen jäsen
Tuosta automaattisesta kv-pumpun kierrosnopeusohjauksesta oli juttua joskus naapurifoorumillakin. Toimintalogiikkaa ei ilmeisesti ole kukaan selvittänyt tyhjentävästi.

Itse luulin että jos dT:n on asettanut huoltovalikossa johonkin arvoon, pumppu pitää sen siinä aina. Näin se toimiikin MUT:ssa. Olen testannut tätä kesken lämmitysjakson MUT:ssa vaihtamalla dT arvoa ja pumppu säätyy aika tarkasti tähän.
Kun taas ulkolämpötilassa mennään kauas MUT:sta lämpimään päin, pumppu pitää pienempää dT:ta kierroksia nostamalla. dT on vähän kolmion muotoinen kuten Kargan linkin takana kuvaajassa.

Jos ulkolämpötila on esim. 0 astetta, minulla tuo yrittää pitää erittäin pientä dT ja kv-pumppu menee 100 % kierroksille ja asteminuuttien kelaaminen hidastuu paljon kun menolämpötila ei pääse juuri nousemaan. Tähän en ole löytänyt säätöä.

Kai tässä jokin logiikka on takana Nibellä.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
Tuosta automaattisesta kv-pumpun kierrosnopeusohjauksesta oli juttua joskus naapurifoorumillakin. Toimintalogiikkaa ei ilmeisesti ole kukaan selvittänyt tyhjentävästi.

Itse luulin että jos dT:n on asettanut huoltovalikossa johonkin arvoon, pumppu pitää sen siinä aina. Näin se toimiikin MUT:ssa. Olen testannut tätä kesken lämmitysjakson MUT:ssa vaihtamalla dT arvoa ja pumppu säätyy aika tarkasti tähän.
Kun taas ulkolämpötilassa mennään kauas MUT:sta lämpimään päin, pumppu pitää pienempää dT:ta kierroksia nostamalla. dT on vähän kolmion muotoinen kuten Kargan linkin takana kuvaajassa.

Jos ulkolämpötila on esim. 0 astetta, minulla tuo yrittää pitää erittäin pientä dT ja kv-pumppu menee 100 % kierroksille ja asteminuuttien kelaaminen hidastuu paljon kun menolämpötila ei pääse juuri nousemaan. Tähän en ole löytänyt säätöä.

Kai tässä jokin logiikka on takana Nibellä.
Joo, mulla on nyt lämmöt vain kosteissa tiloissa ja pumppu käy niin lujaa kuin sen antaa käydä. Tiputin nyt maksimit 60%. Ihan turhaa pumppu huutaa hoosiannaa kun suurin osa piireistä on kiinni. Ongelmaa ei olisi jos "MUT & dt" funktion vois rakentaa kahdesta pisteestä esim MUT+10C dt2 ja MUT-26C dt6

kotte

Hyperaktiivi
Kai tässä jokin logiikka on takana Nibellä
Sellainen kuva aiheeta tulee, että laite yrittäisi pitää kiertopumpun nopeuden mahdollisimman vakiona riippumatta ulkoilman lämpötilaa seuraavasta vaihtelevasta lämmöntarpeesta (mikä voisi olla ihan järkevä tavoite sinällään). Jos näin on, dT lähinnä määräisi kiertopumpun nopeuden ja mitä alemmas MUT:in ja mitä suuremmaksi dT:n asettaa, sitä vähemmän pumpun uskoisi huutavan lämpimillä keleillä. Tyrmäättekö suoraan tällaisen ajatuksen vai voisiko siinä olla perää?

Karga

Jäsen
Sellainen kuva aiheeta tulee, että laite yrittäisi pitää kiertopumpun nopeuden mahdollisimman vakiona riippumatta ulkoilman lämpötilaa seuraavasta vaihtelevasta lämmöntarpeesta (mikä voisi olla ihan järkevä tavoite sinällään). Jos näin on, dT lähinnä määräisi kiertopumpun nopeuden ja mitä alemmas MUT:in ja mitä suuremmaksi dT:n asettaa, sitä vähemmän pumpun uskoisi huutavan lämpimillä keleillä. Tyrmäättekö suoraan tällaisen ajatuksen vai voisiko siinä olla perää?
Jotain sen suuntaista tuo ko. dokumenttikin vihjaa. Ei ole itsellä sen tarkempaa tietoa.
1602220873335.png

Liitteet

staari

Aktiivinen jäsen
En löytänyt enää lähdettä, mutta hämärästi muistan että toisella foorumilla oli joskus vinkki tähän Niben dT/MUT/kv-pumpun nopeus asiaan.
Eli laittaa MUT:n arvoksi +20 ja dT haluamansa. Pumpun pitäisi pitää dT vakiona riippumatta käyristä. En ole testannut tätä.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
  • Keskustelun aloittaja
  • Valvoja
En löytänyt enää lähdettä, mutta hämärästi muistan että toisella foorumilla oli joskus vinkki tähän Niben dT/MUT/kv-pumpun nopeus asiaan.
Eli laittaa MUT:n arvoksi +20 ja dT haluamansa. Pumpun pitäisi pitää dT vakiona riippumatta käyristä. En ole testannut tätä.
Mulla ei ainakaan toimi. Tässä on sitten se ongelma että +20C ei toteudu dT mitekään jolloin pumppu sitten ottaa min%. Minä nyt kaivoin pumpun painekäyrät esille ja arvioin että 65% voi nimellivirtaama toteutua. Katsellaan nyt kun alkais tää lämmityskausi.

Ylös Bottom