MSZ-LN - käyttökokemukset

timbba

Vakionaama
En tosiaankaan ymmärrä miksi sulatusvikaista LN-mallia pitää yrittää puolustella? Kaikki täällä tietävät, että joissain yksilöissä on ollut vikoja tuon suhteen ja jotkut toiset toimivat paljon paremmin... maahantuojaa asia ei tunnu kiinnostavan, mutta että myyjänä ja alalla pitkään toimineena sun pitäis ainaki ymmärtää. Jos laite sulattelee turhaan (joskus jopa täysin kuivaa kennoa) hullunsyklissä, niin onhan sillä ny vaikutusta COPiin ja tätä myötä myös säästöihin.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
Ennen anturin siirtoa sulatus tuli 30min välein ja kesti puhalluksen loppumisesta puhalluksen alkuun sen 8min keskimäärin. Nyt kun anturi on siirretty niin sulatus tulee 2,5h välein ja kestää samalla mittaustavalla 6min. Eli jonkinlainen vaikutus sillä on ollut samoissa olosuhteissa. Kun se viime talvena sulatti 25 asteen pakkasilla 30min välein sen 8min niin kyllä se tehokas puhallus aika jäi aika vähiin kun hetken arpoo vielä koska nostaa puhallustehon maksimiin mikä on säädetty. Eikä oikein saanut vrk edes litraa vettä kasaan sulatuksista.

B12

Aktiivinen jäsen
En tosiaankaan ymmärrä miksi sulatusvikaista LN-mallia pitää yrittää puolustella? Kaikki täällä tietävät, että joissain yksilöissä on ollut vikoja tuon suhteen ja jotkut toiset toimivat paljon paremmin... maahantuojaa asia ei tunnu kiinnostavan, mutta että myyjänä ja alalla pitkään toimineena sun pitäis ainaki ymmärtää. Jos laite sulattelee turhaan (joskus jopa täysin kuivaa kennoa) hullunsyklissä, niin onhan sillä ny vaikutusta COPiin ja tätä myötä myös säästöihin.

Syy on todennäköisesti tiedossa ja yksinkertainen korjaus on todistetusti olemassa. Asennusliike ei välttämättä tajua asiasta yhtään mitään, koska siitä ei ole olemassa mitään korjausohjetta tai julki tuotua tyyppivikaa tehtaan taholta. Maahantuoja taatusti tietää asian, mutta ei tee mitään valittajille, koska kone sulattaa speksien mukaan itse aikaa säätäen kuten pitääkin. Asennusliike ei omilla kustannuksillaan lähde korjaamaan takuunalaista laitetta, pois lukien omat asennusmokat.

Maahantuojan pitäisi saada tehtaalta tunnustus tuosta tyyppiviasta ja ohje sen korjaamiseen ja tietenkin maksaja = tehdas. Tehtaalla ei ole ameriikan temppu ohjeistaa kokoonpanijoita sen huovan suhteen tai muuttaa anturin paikkaa tms.

Heat&Cool

Aktiivinen jäsen
voiko syy olla siinä että jengi ostaa liian isoja pumppuja pieneen tilaan ja alkaa käymään katkokäyntiä kun kuulemma sulatukset tulevat juuri plussakeleillä 30 min välein ja pakkasella toimivat ok?
En ole vielä nähnyt kenenkään laittavan testituloksia miten copin käy kun sulattelee 30 min välein ainoastaan mutu juttuja vähän samanlaista kuin että jäähdytys vie talven säästöt.
No justhan @Juhanisto tuossa yllä kertoi, että -25 kelissä oli 30min. välein sulatuksia. Oma vahva kokemus, että suomalaisessa myyntikulttuurissa se myynnin tekijämalli on lähes aina se hinnat alkaen 9/25 sarjalainen. Sitä tarjotaan melkein joka kohteeseen vaikka 12/35 sarjalainenkin olisi alimitoittu. Onhan noissa ln 25 kaltaisissa 660w lilliputti kompuralla varustetuissa malleissa joku kymmenys paremmat copit +7 kelissä.
Ei "jäähdytys vie talven säästöt" ole oikea vertauskuva. Pilp sulatusjakso olisi lähempänä. Ei siihen tarvita mitään laskemista: asia on päivänselvä: tiheät sulatukset, samoin kuin se tarpeeton pohjapelti sulatusvastuksineen romuttaa tosielämän copin.

timbba

Vakionaama
En todellakaan puolustele mitään merkkiä tai mallia kyselin kun toisilla pelaa ja anturi samassa kohdassa ( ei pitäisi vaikuttaa anturin siirto) ei se kaikilla ole jäässä ollut jotka valittaneet.

Hyvä, jos et puolustele. Sitten olen ymmärtänyt väärin viestiesi sävyn....

Mutta siis, mulle on aivan sama mikä se vika näissä sulatusvikaisissa koneissa oikein on. Jos se sulattelee 30min välein huurteetonta kennoa, niin silloin jossain täytyy olla vikaa. Jos taas joillain toisella sulatus liipastuu oikeasti tarpeesta ja pitemmällä lämmitysjaksolla, niin eihän koneet silloin samalla tavalla oikein tunnu toimivan? Eihän?

Näistäkin kun lukee LN tapauksia niin tulee mieleen voiko syy olla siinä että jengi ostaa liian isoja pumppuja pieneen tilaan ja alkaa käymään katkokäyntiä kun kuulemma sulatukset tulevat juuri plussakeleillä 30 min välein ja pakkasella toimivat ok?

Nyt et ilmeisesti ole lukenut ongelmista juuri ollenkaan... esimerkkinä voidaan laittaa nyt Juhaniston kapistus joka kovemmallakin pakkasella vetää 30min hullunsykliä sulatuksessa. Täysin kuuratonta kennoa sulatellaan esimerkiksi tässä kuvassa:
https://lampopumput.info/foorumi/threads/msz-ln.26011/page-33#post-376919

En ole vielä nähnyt kenenkään laittavan testituloksia miten copin käy kun sulattelee 30 min välein ainoastaan mutu juttuja vähän samanlaista kuin että jäähdytys vie talven säästöt. Kaikki ei välttämättä ole niin kuin moni luulee, itsellä hallissa 2017 vuoden LN-25 pumppu joka pelaa aivan oikein en viitsi muutaman euron takia alkaa mittaileen .

Sä puhut näistä mutu-jutuista, mutta samaan syssyyn skeptisesti olet sitä mieltä että useasti sulattelulla ei ole merkitystä (etkä jaksa ite ees mitata). Eikö tuo sun puhe sitten ole täysin mutua?

Mulla itsellä on sulatusvikainen Panasonic. Tälle kapistukselle nyt ei voi mitään, ku se on tehtaalta tullessa jo päätetty että -10 asteen jälkeen mennään 40min sulatusväleillä, oli siihen tarvetta tai ei. Ja itse asiassa mulla se raja oli n. -7C, jolloin mentiin kellosulatuksille. Mutta siis.. olen mitannut konetta melko paljon ja tiedän miten tuo hullunsykli vaikuttaa. Ilma alkaa olla useimmiten melko kuivaa tuolla -10C tietämissä (ja varsinkin kovemmilla pakkasilla), joten sen huomas melko hyvin että tuossa 40min kohdalla lämmitysteho ei ollut tippunut miksikään kun kenno on edelleen melko kuuraton. Toisin sanoen, kun modas konetta ja päästiin pitempiin käyntiaikoihin, niin lämmitysteho pysyi melko pitkälle täysin vakiona. Kun kenno kuuraantuu kunnolla (ts. ilma ei liiku enää läpi kunnolla), niin silloin vasta on vaikutusta lämmitystehoon. Jäsenen dbwarrior kanssa tätä CE9JKE mallia tutkittiin ja hän veteli joskus jopa kellon ympäri kovalla pakkasella ilman, että sillä on vaikutusta lämmitystehoon. Se että onko se enää järkevää kestävyyden takia (esim. öljynkierto), niin se on sitten toinen juttu.

Pääpointti on siis sanoa, että koska lämmitysteho säilyy hyvänä niin pitkään kuin kenno ei ole ummessa, niin.... Maalaisjärjelläkin tuon voi laskea, että jos energiaa tuhlataan turhaan kennon sulatukseen ja täten kaikki aika on poissa lämmityksestä, niin...
a) se vaikutttaa SCOPpiin
b) se vaikuttaa lämmitystehoon
b) se vaikuttaa lisälämmön tarpeeseen
c) se vaikuttaa säästöihin
d) jne...

Mulla esimerkiksi modaamaton kone jaksoi jonnekin -16C tietämille ja sen jälkeen piti ottaa sähköpattereita avuksi. Modattu kone jaksaa muutaman asteen pitemmälle, ehkä -20.. -22C (1.5 - 6h lämmitysjaksoilla). Tämäkin jo kertoo paljon mikä vaikutus turhilla sulatuksilla on.. toki koneessani on myös modattu sisäyksikön puhallusvoimakkuutta, ettei vedonesto turhaan jarruttele kovalla pakkasella.

Mutta siis: jos et siis itse jaksa asiaa tutkia, niin älä itsekää mutuile...

B12

Aktiivinen jäsen
Kuinkahan moni valittaja on katsonut pakkaskelillä onko anturi jäässä. Epäilen ettei monikaan.

Tämä keskustelu kiertää samaa luuppia vuodesta toiseen. Jos omistaa huopavikaisen pumpun, käytännön vaihtoehtoja hyödyllisyysjärjestyksessä taitaa olla:

1. Avata pelti ja siirtää anturi, leikata huopaa, siirtää huopaa tms.
2. Yrittää purkaa kauppa. Menestys vaihtelee.
3. Yrittää saada maahantuoja/tehdas vakuuttuneeksi ongelmasta (vaatii useiden nohevampien asennusliikkeiden pommittamisen maahantuojan suuntaan).
4. Yrittää valittaa asennusliikkeelle. Hyötysuhde luultavasti melko huono ymmärryksen ja kiinnostuksen puutteen takia. Pumpussahan ei ole vikaa, koska sulattaa 30-x min välein kuten kuuluukin.
5. Valittaa foorumilla vuodesta toiseen ja mittailla neuroottisesti sulatusvälejä.

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
No niimpä. Olen tuonut oman korteni kekoon miten sulatus ongelmaa voisi yrittää ratkaista. Ja tämä ei ole mutu tietoa vaan ihan käytännön kokemusta. Nyt taidan vetäytyä nauttimaan kun sain oman Mitsubishini toimimaan niinkun valmistaja on sen suunnitellut. Olen tyytyväinen laitteeseen. Olen kuullut mitä erikoisempia teorioita miksi laitteeni on näin käyttäytynyt. Yksi niistä on se kun en ota siitä 100% tehoa koko ajan niin laite itse päättelee että pitää sulatella useimmin :D
Hyvää kevään jatkoa kaikille ja lukekaa oikeasti vanhojakin juttuja ennen kun aloitatte uuden keskustelun mikä on vikana kun sulattaa niin usein tarpeettomasti.

PolyEsko

Vakionaama
Jos omistaa huopavikaisen pumpun, käytännön vaihtoehtoja hyödyllisyysjärjestyksessä taitaa olla:

1. Avata pelti ja siirtää anturi, leikata huopaa, siirtää huopaa tms.
.
.
Kun Juhanistolla se anturi oli aiemman kuvan punaisen täplän kohdalla ulkopuolelle asennettu, niin onkohan esim. itsellä sama paikka, mutta asennettu sillä klipsillä sinne sisäpuolelle, jolloin anturi ei voi osua huopaan, tai onko huopa paremmin asennettu ja pysyy kaukana anturista?
Jos/kun joskus tulee putsattua tuo ulkoyksikkö, niin voisin yrittää muistaa kuikuilla. Nyt ei viitsi lähteä aukomaan.
Ja mitä muutosta tehty ekan vuoden jälkeen, kun alkupään LN:ssä tuota enemmän kuin sen jälkeen valmistuneissa. Ei pelkkä firmware selitä tuota.

Pieni vika, mutta iso vaikutus. Valmistajan ja maahantuojan asenne vain ihmetyttää!

Emil

Jäsen
Olen kuullut mitä erikoisempia teorioita miksi laitteeni on näin käyttäytynyt. Yksi niistä on se kun en ota siitä 100% tehoa koko ajan niin laite itse päättelee että pitää sulatella useimmin :D

Erittäin väärin tulkittu.

Vaan siitä, että jos pyytää pumpulta vähemmän kuin se voi pienimmillään tuottaa, niin alkaa käydä katkokäyntiä.

Uteliaisuus voitti, ja otin ulkoyksikön kulman auki. On siellä huopa, joka varmaan nojaa kevyesti kennoston putkiin silloin kun kulmapelti on paikallaan. Mutta anturi ei ole huopaa vasten kiinni. Ja mullahan ei siis ole ollut ongelmia sulatuksien kanssa, mutta oli pakko silti mielenkiinnosta kurkata.
IMG_20200220_131931.jpg

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
Jolbelle sen verran että minulla tuo kortin vaihto ei auttanut mitään. Teki uudella kortilla ihan samaa jumimista 30min jaksoon. Kaverilla on sama ilppi ja sillä toimii tosi hyvin sulatukset. Vuoden uudempi. Ehkä ne jotain on tehneet tehtaalla toisin. Ainakin emilillä on anturi toisin päin kun minulla oli. Mutta onhan se nopeampi laittaa kokoonpanossa tuohon eteen niin kun minulla oli. Taitaa olla ihan tekijästä riippuvainen tuo ongelma :D

PolyEsko

Vakionaama
Jolbelle sen verran että minulla tuo kortin vaihto ei auttanut mitään. Teki uudella kortilla ihan samaa jumimista 30min jaksoon. Kaverilla on sama ilppi ja sillä toimii tosi hyvin sulatukset. Vuoden uudempi. Ehkä ne jotain on tehneet tehtaalla toisin. Ainakin emilillä on anturi toisin päin kun minulla oli. Mutta onhan se nopeampi laittaa kokoonpanossa tuohon eteen niin kun minulla oli. Taitaa olla ihan tekijästä riippuvainen tuo ongelma :D
Juu, tätä asennustapajuttua olen itse epäillyt, koska sen saa kyllä tuonne sisäpuolellekin, jos vain haluaa.

Voi olla, että softan avulla jotkut sulattelutapaukset helpottaneet, mutta ei auta tähän jäätyvän anturin tapaukseen.

Santtu89

Jäsen
Katselin tuossa vanhoja kuvia ja huomasin, että anturissa oleva pieni putken palan paikka vaihtelee ilmeisesti. Omassa laitteessani se on laitettu metalliklipsiin niin, että se jää kylmäaine putken ulkopuolelle. Kun taas tässä vanhassa kuvassa tämän threadin alkupäässä se on niin, että jää kylmäaineputken sisäpuolelle suojaan kosketukselta huopaan.

Putkenpalaan käsittääkseni johtuu kylmäaineputkesta lämpötila mikä menee sitten siitä lähtevää johtoa pitkin etiä päin.

Liitteet

• Screenshot_20200221-094148_Gallery.jpg
    Screenshot_20200221-094148_Gallery.jpg
    47,1 KB · Katsottu: 784
  • 20190625_112804.jpg
    20190625_112804.jpg
    85,8 KB · Katsottu: 806

Ilpo35

Tulokas
Viime kesänä asennettu LN-35. Silloin jäähdytetty, syksystä asti lämmitetty. Suodattimet putsattu ja koneen yläosasta pölyt pyyhitty. Kennossa todella vähä pölyä, joka ei lähtenyt imurilla, täytyy harjan kanssa imuroida. Koneen ilma haisee jotenkin tunkkaiselta/ teolliselta joka leviää lähihuoneisiin/ korkeammalle ( hieman eritasossa asunto) Kun ILP ollu pois päältä päivän niin hajutkin hävinneet. Voiko tuota sisäyksikköä avata ja putsata isommin ilman että takuu menee? Haju ei ole sellainen mikä esim. ilmastoinnista autossa välistä pölllähtää. Voiko laite vuotaa kylmäainetta mikä selittäisi hajua,? R32 pitäisi kai haista eetteriltä, joka ei ole tuttu haju. Lämmitysteho mielestäni pysynyt samana.

puu

Aktiivinen jäsen
Laitanpa pitkästä aikaa kokemuksia omasta LN-25. Tähän on ulkoyksikön piirikortti vaihdettu ja ulkoyksikön lämpötila anturi siirretty.

Tämä "talvi" (Tampereen seudulla) on mennyt pitkälti tuolla hullunkierrolla, eli 30min lämmitysjaksoilla, lukuunottamatta tätä viikkoa, mikä on ollut aurinkoista ja kuivaa pakkaskeliä. Maanantaina pumppu osasi ihan itse siirtyä hullunkierrosta 1,5-2,5 tunnin lämmitysjaksoille jota on loppuviikon tehnyt. Ihan tyytyväinen en tähän ole, sillä kunnon pakkasilla puhti loppuu, jos se ei osaa poistua hullunkierrosta. Kyllästyin tappeluun myyjän/maahantuojan kanssa, sillä epäilen ettei se vaihtamalla parane. Taidan vaan odotella vielä vuoden että takuu umpeutuu ja sitten modailla kovemmalla kädellä tuota.

Enää ei ole tarvinnut kellon ja stetoskoopin kanssa seurailla sulatuksia, kun Raspberry Pi tekee sen puolestani. Kohta alkaa olla vuoden päivät logia, pitäisi varmaan joskus piirrellä hienoja käppyröitä siitä kun jaksaa.

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
Kävikö ilma reilusti plussalla ennen kun käyntiväli muuttui? Sekin kyllä auttaa jos aurinko pääsee paistamaan ulkoyksikköön ja sulattamaan sen. Ootko katsonu ettei anturi ole jäässä kun käyntiväli on lyhyt? Itse olen vahvasti sitä mieltä että juuri anturi on syy tähän ongelmaan.

PolyEsko

Vakionaama
palju.png

Siinä muutaman päivän aikan tullut vesi paljuun. Tuosta suurin osa viimeisen vuorokauden aikana. 3-4 vrk ja oli 5 cm halkaisijaltaan oleva jäätäplä vain. Sulatuksia tehnyt 2h40min välein kiltisti likimain koko ajan.
Katkokäyntiä suurin osa, mutta saisi tuo sulatus pidempääkin väliä pitää kuin tuo 2h40min.

puu

Aktiivinen jäsen
Kävikö ilma reilusti plussalla ennen kun käyntiväli muuttui? Sekin kyllä auttaa jos aurinko pääsee paistamaan ulkoyksikköön ja sulattamaan sen. Ootko katsonu ettei anturi ole jäässä kun käyntiväli on lyhyt? Itse olen vahvasti sitä mieltä että juuri anturi on syy tähän ongelmaan.
Tuota ennen oli kolmisen vuorokautta plussaa 0...4 astetta. En ole tänä "talvena" katsellut anturia, mutta viime talvena totesin, että ei ole ainakaan sen jäätymisestä kiinni. Useamman kerran tuli vilkaistua kun teki hullunkiertoa, eikä kertaakaan ollut anturi jäässä.

Bubiesa

Tulokas
Onko muilla kokemusta, kun meillä on betoniseinään kiinnitetty ln25 ja se naksuu sulatuksesta lähtien semmoiset 40-50min kun lämmittää. Pätkäkäynnillä välillä lämmittäen, mutta ei sulattaen tuo käy hiljaisesti ilman melua. Oon kyllä huomannut, että tuo yksikkö saattaa napsahdella ihan jo takkaakin lämmittäessä vaikka yksikkö on kokonaan kiinni. Vissii scanoffice olisi jo tuohon myyjälle luvannut vaihto yksikön, mutta voiko siihen kiinnityskin vaikuttaa?

VesA

In Memoriam
Onko muilla kokemusta, kun meillä on betoniseinään kiinnitetty ln25 ja se naksuu sulatuksesta lähtien semmoiset 40-50min kun lämmittää. Pätkäkäynnillä välillä lämmittäen, mutta ei sulattaen tuo käy hiljaisesti ilman melua. Oon kyllä huomannut, että tuo yksikkö saattaa napsahdella ihan jo takkaakin lämmittäessä vaikka yksikkö on kokonaan kiinni. Vissii scanoffice olisi jo tuohon myyjälle luvannut vaihto yksikön, mutta voiko siihen kiinnityskin vaikuttaa?

Siellä on metallihäkkyrä löysässä muovipulkassa - ja se metalli laajenee ja supistuu, kunnon sulatuksessa lämpötila voi muuttua 70 astetta eestaas.
Jos metalli ei pääse liikkumaan muovissa olevissa kiinnikkeissä suunnitellulla tavalla se takertelee - ja se kuuluu naksuntana.

Sen muovikuoren on tarkoitus olla suorassa niin, että seinällä sen takana on suora asennuspelti jossa muovi vaan roikkuu. JOS seinä on vähänkin mutkalla, vaikkapa rapattu tiiliseinä, sen asennuspellin saa kiristettyä kiinnitysruuveilla mutkalle - tai jos ruuvit jättää liian löysälle suorassakin seinässä.

Asiaa voi koitta katsella ihan silmällä ja jos mutkaa näyttäisi olevan voi seinän ja muovin väliin varovasti kiilata jotain tilannetta korjaamaan. Asentajalle homma on hankala - koska kovin äkkiä ei voi todistaa että on se nyt hyvä.

Ilmavaiva

Aktiivinen jäsen
Joulukuussa 2018 tuli mökille MSZ-LN25VGW (9/2018 )-MUZ-LNVGHZ (8/2018 ) ilp. Ilpin valintaan vaikutti hyvä pakkastoimivuus ja etäkäyttö.

Parilla viimeisellä etälämmityskerralla mökkiä 60 m2 ei ole saanut enää kunnolla lämpimäksi. Liitteenä kuva MELCloudin 24 H lämpötilahistoriasta. Korjasin kuvaan säätiedotusta todellisella lämpötilalla.

Käytän +10 peruslämpöä 5/5 puhalluksella. Torstaina 27.2 laitoin puoliltapäivin mökin etänä lämpiämään. Laitoin pyynniksi +25 ja puhallus edelleen 5/5. Torstaipäivän ja -illan aikana mökki lämpeni mukavasti +20 tienoille. Perjantaiaamuna kuuden aikaan katsoin MELCloudista, niin lämpötila oli laskenut +14. Seurasin lämpötilaa MELCloudista. Alkuun lämpötila nousi aina noin yhden asteen ja puolentunnin välein laski noin kaksi astetta ja tällä tavalla aleni +10. Perjantaiaamupäivästä alkoi ulkolämpötila nousta ulkona ja mökinkin sisälämpötila sen myötä pikkuhiljaa.

Perjantai-iltana mökille päästyä vahvistui se, että ilppi oli mennyt 30 min sulatusjaksoille. Tämän se on tehnyt ainakin kerran aikaisemminkin. Täältä saamani vinkin perusteella käytin nyt ja kerran ennenkin sulatuksen lopussa, ennen uuden puhalluksen alkua, virrat poikki turvakytkimestä. Sulatukset muuttuivat 1 h 30 min sykleihin ja mökki lämpeni tämän jälkeen melko nopeasti.

Näkee, että noilla 30 min sulatusjaksoilla ilppi ei jaksa -20 ja yli pakkasilla enää lämmittää 60 m2 mökkiä. Muulloin lämmöt ovat hyvin nousseet +23 ja tarvittaessa ylikin. Todennäköisesti sulatusjaksot ovat tuolloin olleet pidempiä.

Viime talvena ilppi toimi hyvin lukuun ottamatta yhtä lumituiskun aiheuttamaan ulkoyksikön tukkeutumista. Tätä keskustelua nyt pikaisesti katseltuani sulatusvikaisia ilppejä näyttää olevan melko lailla. Pelko nyt alkaa hiipimään pelihousuihin, että onko tähänkin nyt tulossa niin kutsuttu 30 min hullunkierto.

Täytyy nyt jäädä seurailemaan, miten toimii jatkossa. Jos tämä viimeaikainen toiminta jatkuu, niin ei tämä vastaa enää ollenkaan niitä tarpeita, mihin tämä on hankittu ja mitä laitteelle on luvattu. Takuuta on muistaakseni 3 v, eli joulukuuhun 2021.
Lämpötilahistoria 28.2.2020 24 h.jpg

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
Noinhan se menee. Se todellinen lämmitysjakso jää sinne 25min ja tauko 10min. Ei se jaksa enää kovemmilla pakkasilla. No ensin huoltomiehen kanssa anturi tarkistukseen. Tuskin siinä muuta vikaa ole kun toimii normaalistikin.

puu

Aktiivinen jäsen
Itselläni kävi viime talvena siten, että n. -20 pakkasessa meni tuohon hullunkiertoon jolloin lämmitysteho romahti. Oli vieläpä sellainen juttu, että ei edes auttanut virrat pois (ainakin 10 minuutiksi pisimmillään), vaan jatkoi IVO-resetistä huolimatta sitä hullunkiertoa. Koitin myös mm. lämmittää anturia auton sisälämmittimellä, mutta ei vaikutusta. Lämmitysjakson sai pitenemään vasta kelien lämmetessä.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
kW vs kWh keskustelu siirretty tänne

jed

Jäsen
Minulla ei LN35 taida kellon mukaan ainakaan sulatella. +1 astetta ja räntää sadellut päivän.

Lisäys: sulatus alkoi heti viestin lähetyksen jälkeen ja kahden tunnin välein sulattaa samannäköistä kennoa.

IMG_20200304_142844.jpg

Viimeksi muokattu:

Ilmavaiva

Aktiivinen jäsen
Sulatusongelmien, eli ns. 30 min hullunkierron vuoksi, kurkin minäkin ulkoyksikön sisään kulmapellin takapuolelta peilin ja kännykkä kameran avulla. Anturi oli putken ulkoreunalla, kuva1. En huomannut, että olisi ollut jäässä tai mitenkään erityisen märkä. Kokeilin myös eristettä, niin sekään ei tuntunut märältä.

Yritin kääntää anturin sisäpuolelle, kuva2. Mutta ei se näköjään ihan onnistunutkaan, kun vertaa nimimerkin Emil ottamaan kuvaan.

https://lampopumput.info/foorumi/threads/msz-ln.26011/page-50#post-409946

Kääntyi se nyt joka tapauksessa noin 90 astetta ulkoreunalta sivulle. Se taisi tökätä tuohon kohti. Johto ei antanut periksi tms. Onko tuon koko kulmapellin irrottaminen isotöinen ja liittykö siihen jotakin ongelmia? Jos tuota vaikka yrittäisi vielä kesällä tuunata parempaa asentoon tai paikkaan.

Onko tietoa, että mikä anturi on ulkoyksiön oikeassa yläkulmassa, kuva3? Se oli nimittäin ihan märkä ja myös tuo anturille tuleva vihreä suojakuori oli täynnä vettä.

Kuva1.jpg
Kuva2.jpg
Kuva3.jpg

Halpis

Tulokas
Aion ostaa uuden lämpöpumpun joko LN35 tai FH35. Olen taipumassa FH35 kannalle koska minulla on FH pumpuista hyviä kokemuksia enkä todellakaan jaksaisi säätää ongelmien kanssa. Olen paljon työmatkoilla ja vaimokaan tuskin innostuu säätämisestä kun olen poissa. Pumppu tulee lämmittämiseen omakotitaloon Vantaalla jossa ILP.iä käytetään päälämmitysmuotona.

WiFi-ominaisuutta en sinäänsä tarvitse. Näillä tiedoin jo hieman vanhentunut FH35 vaikuttaa houkuttelevammalta vaihtoehdolta. 200 euroa alhaisempi hinta tasoittaa myös hieman alhaisempaa COP.ia.

Kuulisin kuitenkin mielellään muidenkin näkökulmia asiasta. LN35 COP-käyrä pakkasilla on vakuuttava, mutta vain jos pumppu varmasti toimii kuten tuo COP-käyrä edellyttää.

MiZuPissi

Jäsen
Onko kukaan laskenut jos laittaa toisen LN pöhisemään samaan kerrokseen tuleeko säästöä kahta huonetta lämmitåisi vai sähköpatterit päälle 18-19˚

Tonttuj

Aktiivinen jäsen
Onko kukaan laskenut jos laittaa toisen LN pöhisemään samaan kerrokseen tuleeko säästöä kahta huonetta lämmitåisi vai sähköpatterit päälle 18-19˚
Ite lopulta hommasin kämppään kaksi LN25-pumppua.
Aiemmin oli huushollissa vain yksi FD25 kymmenisen vuotta.
Edelleen asennuksen jälkeen on sähkönkulutus hiukan pudonnut.
Säästöä rahallisesti en edes jaksa laskeskella, mutta asumismukavuus moninkertaistui.
Myös kesällä huushollin viileys on paljon tasaisempi kun on kaksi pumppua ja kesälläkin kulutus laski.

Mertmi

Jäsen
Aion ostaa uuden lämpöpumpun joko LN35 tai FH35. Olen taipumassa FH35 kannalle koska minulla on FH pumpuista hyviä kokemuksia enkä todellakaan jaksaisi säätää ongelmien kanssa. Olen paljon työmatkoilla ja vaimokaan tuskin innostuu säätämisestä kun olen poissa. Pumppu tulee lämmittämiseen omakotitaloon Vantaalla jossa ILP.iä käytetään päälämmitysmuotona.

WiFi-ominaisuutta en sinäänsä tarvitse. Näillä tiedoin jo hieman vanhentunut FH35 vaikuttaa houkuttelevammalta vaihtoehdolta. 200 euroa alhaisempi hinta tasoittaa myös hieman alhaisempaa COP.ia.

Kuulisin kuitenkin mielellään muidenkin näkökulmia asiasta. LN35 COP-käyrä pakkasilla on vakuuttava, mutta vain jos pumppu varmasti toimii kuten tuo COP-käyrä edellyttää.

FH35 tuli meille vuosi sitten. Eihän lämpöpumppu voi olla päälämmitys. Toki se touhuaa ison osan vuotta ilman muita lämmittimiä ja kovia pakkasia varten pitää aina olla jotain muuta käytettävissä helposti. Puuta kun poltetaan täällä kahdessa tulisijassa, niin en tuota LN:n parempaa pakkastehoa kovinkaan korkealle arvostanut. Niitä -20 ja kylmempiä päiviä ei vuodessa kuitenkaan ihan mahdottoman montaa ole tosiasiassa. Sitäpaitsi yhtälö on aika toivoton, kun talo tarvitsee sään viiletessä enemmän lämpöä ja pumpun teho putoaa samaan aikaan. Siksi se parikymppiä pakkasta on vaan aika raju tilanne laitteelle, joka yhdestä pisteestä käsin talossa yrittää pitää lämpöä yllä. Vanhemman R410A tekniikan pitkä historia oli yksi syy omaan valintaani. Näillä perusteilla siis hommasin FH:n. Työkaverilla on LN ja ei se ole polttanut puuta koko talvena. Ei se haukkunut ole, joten varmaan ihan soiva peli hänellekin tuli. Hän myös hommasi pumppunsa viime keväänä. Että ei nyt voi tietää menikö vikaan vai ei.

B12

Aktiivinen jäsen
No eikos se silloin ole päälämmitys jos vain kovimmilla pakkasilla jelpataan vähän puuta polttamalla? Meillä 2kpl LN25 lämmittää 165 neliön talon käytännössä kokonaan. Puuta poltellaan kun siltä tuntuu ja vessassa ja kylppärissä lattialämmitys päällä. Kyllä minä luen tällä hetkellä pumput päälämmitykseksi.

Teho riittää ihan hienosti vielä 20 pakkasasteeseen. Sen alle on ollut aika vähän, paitsi joku yö nyt ei mitään meinaa. Vuosi sitten naapuri oli mitannut -36 yhtenä yönä, mutta ei oltu silloin kotona.

MiZuPissi

Jäsen
Kevään pörssisähkö on ollut halpaa nyt kuukauden hinta 2,8 snt /kWh toivottavast kiinteä tulee talvella halvemmaksi 4,6 snt/kWh ilman perusmaksua.

jeka

Jäsen
olen harkitsemassa kyseistä pumppua ja tiedustelisin onko yhä niin että sulatusongelmat ja laitteen naksuminen ovat fakta vai historiaa? Alussa ongelmia vaikuttaa olleen kosolti mutta epäselväksi jää onko 2020 valmistettu pumppu yhä ongelmallinen vai ei? Laitteen COP pakkasella olisi hyvä. Jos ongelmat jäljellä pitänee valita Panasonic.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
No meille tuli viime syksynä ja hyvinhän tuo on "talven" läpi pöhissyt, mitään oikeaa talvea kun PK-seudulle ei lopulta tullutkaan. Ja kyllä, sulatus kun iskee päälle, niin kyllähän sen aluksi huomasi, sellaista puhinaa alkoi vehjes pitämään, vaan nyttemmin siihen on tottunut senkus puhisee. Meillä laite on yläkertaan vievien portaiden juuressa eteisessä, niin tuosta sulatuksesta mitään melua kuulu yölläkään makkariin, joten ei se oikeasti silleen edes häiritse. Normaalisti toimiessaan täysin hiljainen puurtaja, tekee mitä pyydetään :cool:

Back
Ylös Bottom