Mulla ei ole edelleenkään muita seurantalaitteita kuin oma kehoni ja kello, mutta olen sellaisissa sulatuksissa joissa jaksoa ei ole muutettu mitannut nelitieventtiilin kääntymisestä kompuran kierrosten laskemiseen aika tarkasti 2 min 40 sek useilla kerroilla. Kyseenalaista on, että loppuuko aktiivinen sulatus juuri tuolloin vai alkaako kompura vain himmailemaan sen verran, ettei sitä enää kuule. Nelitieventtiilin kääntymistä takaisin (joka olisi selvä fixed point) en ainakaan kuule tai tunnista. Suhinaa kuuluu sisäyksikössä em. sulatuksissa noin 3 min 15 sek asti vaikka kompura korvakuulolta höllää 2 min 40 sek kohdalla.
Edit: eikö siinä päivitetyssä piirikortissa ollutkin se ainoa muutos pidentää juuri tuota sulatuksen referenssikestoa? Minulla on sen verran vanha malli, ettei minulla varmasti ole tuota "uutta referenssiä", jolloin (epävarmasti havainnoidut) 2 min 40 sek aktiiviset sulatukseni ilman jakson pidentämistä kävisivät aivan järkeen.
I-See ymmärtääkseni mittaa näkökenttänsä lämpötilaeroja, ei lämpötiloja, pääasiallisena tarkoituksenaan antaa automaattitoiminnoille tietoa kuinka toimia. Manuaaliasetuksilla I-Seen vaikutus on edelleen täysi mysteeri; kovin suuri se ei voi olla, sillä siitä ei olla vieläkään saatu yksiselitteistä selkoa. Minulla MELCloudin näyttämä sisälämpötila on ehkä hieman lähempänä totuutta I-Seen ollessa päällä, mutta en ole testaillut niin tarkkaan, että uskaltaisin väittää varmaksi. Tuo voisi toimia näin jos pumppu haistaa imuilman tai oman kylkensä lämpötilan, asettaa sen I-Seen näkemäksi kattolämpötilaksi, sekä laskee siitä aistimansa lämpötilaerojen avulla imuilmaa valistuneemman arvauksen huonelämpötilasta. Pidän tätä kuitenkin todella epätodennäköisenä ottaen huomioon koko kötöstyksen surkean kehitysasteen. Jos kaikki käytön kannalta elintärkeät ohjausominaisuudet ovat niin kuin jostain ysärin Saloratelkkarista, niin tahtoisin kyllä keskustella sen henkilön kanssa joka on päättänyt tuotekehityksen resursoinnista, mikäli I-Seehen olisi pistetty tuon verran paukkuja.
En ole joutanut viikonloppuna ollenkaan seurailemaan ja kuuntelemaan sulatusääniä ja katsomaan, mitä mikäkin ääni merkitsee. Eli mistä välistä ja millaisilla äänillä tuo 3min kellon voi ottaa, vai voisiko jonkun muun äänen/tapahtuman ottaa, joka olisi vakioajan päässä tuosta 3min:sta. Käyristä näkee, että kompuran tehokäyrä on jo romahtanut alas ja joku kuluttaa vielä jonkunaikaa virtaa --> en tiedä, onko se kopura pikkukierroksilla vai täysin äänettömät sulatusvastukset pohjalla.
Mutta sen verran olen katsonut, että tänään kävi sähkö sikakalliina. --> mulla löi pumpun automaatio pumpun pelistä pois. Ja käynnistyi lyhyillä väleillä taas, kun on kova pakkanen... Sehän ei nyt tämän pumpun kanssa ole yhtään hyvä idea, että mitään isompia säätöjä tekee, jos haluaa säilyttää pitkät lämmitysvaiheet pakkasella, tai ylipäänsä.
No, kahdesti pidensi tänään lämmitysvaihetta kymmenellä minuutilla, koska oli liian lyhyitä.
Sulatuksen keston niissä kahdessa oli tasan 3min.
--> Näyttö on ollut 100% tähän mennessä, että tuossa on se 3min raja, jota laite mittaa (minulla, tämä versio ,jossa jo ehkä korjattu softa koska on vuoden ikäinen vasta) ja pidentää väliä sen perusteella.
Niin ja vkl. tuli yksi lyhennys aikaan. Eli yksi sellainenkin on tullut. tuolloin aktiivinen sulatus oli kestänyt 4min 32s muistaakseni.
En ole joutanut tätäkään tutkimaan tarpeeksi, että kykenisi päättelemään lyhennysrajaa tuosta. Mutta jäljillä ollaan ja käyriä seuraamalla se sieltä paljastuu.
Tänäänkin voi olla sen verran kiirus ilta, että ei taida sulatuksien aikaan olla mahdollista katsoa livenä kehittyvää käyrää ja kuunnella ulkoyksikön ääniä, jotta aktiivisen "3min rajan" oppisi niistä tunnistamaan ja ohjeistamaan. Valitettavasti... Teen kyllä sen, kunhan vain kerkeän.