MSZ-LN2

Lähteekö se kulmapala jotenkin helposti irti? Minulla on tapana aina onnistua rikkomaan näitä muoviluukkuja :) Sieltä reiästä kun yritän mittailla, niin 23-24 lämpötiloja näyttää.

Kyllä se aika helposti lähtee kun tietää mistä painelee:
ae2ad42a8d3f423543712beb6aa8401e.png

Tosta ylhäältä painat sisäänpäin ja samalla järkevällä voimalla vedät samoilla sormilla alaspäin. Jos et väännä millään puukolla/meisselillä niin tuskin hajoaa.

Vakiopaikassa on, sen verran avasin kuoren siis sen kannen ja sitä ylävastusta katselin, se oli ihan ok. Kuitenkin tein sen samalla, että työnsin sen vastuksen kokonaan siihen pidikkeeseen, niin että sormenpäällä sen tuntee. (Tällaista joku jossain vaiheessa suositteli) Lisäksi laitoin vähän sähkömiehen teippiä tuon vastuksen johtoon, siihen vastuksen toiseen päähän. Siitä ei ole tietoa, oliko noilla mitään vaikutusta, koska kokemusta on niin vähän. Toisaalta en ole ennen huomannut ihan tuollaisia melkein 2 tunnin välein sulatuksia.

Tänään aamullakin oli 1 tunti 50 minuuttia sulatusväli. En ehtinyt kuin kerran seuraamaan päivän aikana, oli muuta kiirettä.
Ok. Se ylhäällä oleva anturi vaikuttaa ilmeisesti vain jäähdytyskäytössä, mutta hyvä se on olla kunnolla paikoillaan.

Sinun pumppuhan näyttää pelaavan ihan oikein, eli osaa pidentää ja lyhentää lämmitysjaksoa kelien mukaan. Eikä mene hullunkierrolle. Toivottavasti pellaa jatkossakin :)

Mulla meni kovilla pakkasilla yli -25..-30'C hullunkierrolle, mutta sulatusanturin (se alempi) keskiputkeen siirron ja eristyksen jälkeen käynyt juuri 110-120 min käyntijaksoja. Kenno menee välissä aika tukkoon, joten saa nähä pitääkö siirtää se jossakin kohtaa alaputkeen ja eristää sinne.

PolyEsko

Aktiivinen jäsen
Arvioisin että 10-15kg per päivä menee nyt, ei leppä lämmitä samalla tavalla kuin koivu.
10 kiloa leppää lämmittää yhtä paljon kuin 10 kiloa koivua!

Jos sinulla 10 saman kokoista puutaa moelmmista, niin koivuilla lämpiää enempi, koska on painavampaa.

Havupuulla on kiloa kohti hieman enemmän energiaa kuin koivulla, siis kiloa kohti. Tilavuuteen verrattuna koivulla on enemmän.

ah66533

Jäsen
Kyllä se aika helposti lähtee kun tietää mistä painelee:
katso liitettä 69225

Tosta ylhäältä painat sisäänpäin ja samalla järkevällä voimalla vedät samoilla sormilla alaspäin. Jos et väännä millään puukolla/meisselillä niin tuskin hajoaa.
Kiitoksia tästä! Pitäisikö tuon Melcloudin huonelämpötilan näyttää normaalitilanteessa suht oikeaa lukemaa? Mietin vain, että pitääkö soitella asentajalle heti maanantaina ja pyytää tekemään jotain tiivistyksiä koska nyt tuo lukema näyttää monta astetta liian vähän.

Juhanisto

Aktiivinen jäsen
Kyllähän sen läpiviennin pitäisi tiivis olla. Minulla laittoivat muoviputken reikään. Tekivät niin sopivan reiän että putki piti lievää voimaa käyttäen siihen porattuun reikään sovittaa. Ja ensin villaa putkeen ja sisälle putken päähän uretaania. Ei tunnu vuotavan yhtään. Mieluummin liian positiivisia lukemia tuo Melcloudin pitäisi näyttää. Mutta näitä asentajia on niin monenlaisia.

• Tykkää
Reactions: juu

ah66533

Jäsen
En ollut koko aikaa seuraamassa asennusta mutta muoviputki meilläkin laitettiin. Tiivityksistä minulla ei sitten olekaan mitään tietoa. Pitänee päivänvalossa yrittää kurkkia, että miltä näyttää...

Mukava

Jäsen
Ok. Se ylhäällä oleva anturi vaikuttaa ilmeisesti vain jäähdytyskäytössä, mutta hyvä se on olla kunnolla paikoillaan.

Sinun pumppuhan näyttää pelaavan ihan oikein, eli osaa pidentää ja lyhentää lämmitysjaksoa kelien mukaan. Eikä mene hullunkierrolle. Toivottavasti pellaa jatkossakin :)

Mulla meni kovilla pakkasilla yli -25..-30'C hullunkierrolle, mutta sulatusanturin (se alempi) keskiputkeen siirron ja eristyksen jälkeen käynyt juuri 110-120 min käyntijaksoja. Kenno menee välissä aika tukkoon, joten saa nähä pitääkö siirtää se jossakin kohtaa alaputkeen ja eristää sinne.
Joo, pitää seurata tilannetta, ja raportoin asiasta jos näyttää, että menee hullunkierrolle. Pakkasia ei ole ollut kuin maksimissaan -19 C tähän mennessä.

OpaR6

Jäsen
Mikäköhän nyt pumppua "vaivaa" on hienosti pidentäny jaksotusta ja ei oo ikinä vetäny näin pitkiä jaksoja, eli 100min:

1612609368346.png

Eli mulla on pumppu "täysillä" ollut jo pidemmän aikaa, yleensä on tehny 60-70min jaksotusta ilmankosteuden mukaan, mutta nyt on hienosti pidentäny.
Pumppuun on vain yläanturi laitettu paremmin kiinnikkeeseensä ja eristettä tiiviisti ympärille, muuten vakio.

hessuttaja

Aktiivinen jäsen
Eilen veteli pumppu 90min vetoja, pakkasta kylmimmillään -17 ja sulatuksessa tuli vettä lorinalla. Aivan alkua en nähnyt mutta kuvassa näkyy kun sulatus alkanut.

Aamulla sulatukset tihentynyt 60min. Vetoihin, todella vähän sulatettavaa mutta hieman vettä tiputti. Pakkasta nyt -13

Säätöihin en ole koskenut, katsotaan mitenkä laite päättää sulatuksista kun hitaasti tapahtuu vetojen pituuden muutos.

Kuva 1 90min vedon sulatus.
Kuva 2 60min sulatuksen alku

Liitteet

• IMG_20210205_214711.jpg
    IMG_20210205_214711.jpg
    37,4 KB · Katsottu: 206
  • IMG_20210206_161408.jpg
    IMG_20210206_161408.jpg
    181,4 KB · Katsottu: 206

hessuttaja

Aktiivinen jäsen
Väliaikatietoja.
Mitsu sulattelee tunnin välein, askartelin imulämpöön anturin kanssa. Huurretta kertyy koska lunta satanut ja lorottelee, määriä en ole mitannut. 6h aikana n.2cm 65l raksalaatikkoon. Aamulla laskin pyynnön +21 ja illalla nostin +23, tänään ei takkaa lämmitetty. Pakkasta -10 -8

Toinen kuvaaja autotallista, pakkasesta vetäsin +16c vanhalla fujitsulla.
Eka sulatus 30min, seuraava 1h päästä ja kolmas 4h vedon jälkeen.

Liitteet

• Screenshot_20210207_201814.jpg
    Screenshot_20210207_201814.jpg
    25,2 KB · Katsottu: 118
  • Screenshot_20210207_202035.jpg
    Screenshot_20210207_202035.jpg
    43,8 KB · Katsottu: 116

juu

Jäsen
Katkaisin eilen sähköt. Katsoin kellosta että laite oli 3 min sähköttä. Sittemin LN25-2 on puhaltanut tänään kahdesti noin 1h17 - huima edistys aiempaan jatkuvaan 30 min. Ulkona ollut noin -10 c. Yläanturin olen kauan sitten tökännyt kuorensa sisään, ja katkonut virtoja lyhyempiä aikoja, kuitenkin kymmeniä sekuntteja.

Voiko siis olla että sähköjen katkaisu auttaa vain jos ne on useita minuutteja pois? Scanoffice neuvoi epämääräisesti "noin 5 minuuttia".

Olin jo valmis repimään kyljen auki ja tutkimaan sulatusanturia... Saatan sen silti tehdä.

helmert

Aktiivinen jäsen
Minä olen saanut toivotun efektin 15-30 sek sammuttamisellakin. Useiden (kymmenienkin) minuuttien buutteja on myös kokeiltu, eikä ole tähän asti ollut sen kummempi. Kovalla pakkasella buuttikaan ei auta, vaan jokin tuossa laukaisee pumpun suoraan hullunkiertoon - en tiedä onko tämä seurausta sulatusvikoihin johtavista syistä, vai buuttaako se ihan suunnitellusti varmuuden vuoksi tuohon lyhyeen sykliin ja oikein toimivissa yksilöissä sitten nostelee tuolta tarpeenmukaiseen sykliin.

Viimeksi muokattu:

hessuttaja

Aktiivinen jäsen
Illalla 22 jälkeen reset, 90min vetoja pari ja siitä pikkuhiljaa lyhenteli aamu 6 mennessä 60min. Välein sulatus. Kellotin töitten jälkeen sulatuksen keston, 4min30sekuntia. Alku suhauksesta uudelleen kompuran käynnistykseen. Pitäisikö lämmitysjakson pidentyä jos sulatus alle 5min?

Sulatus time lapse video : https://aijaa.com/sCOwmW

Liitteet

• Screenshot_20210208_160641.jpg
    Screenshot_20210208_160641.jpg
    44 KB · Katsottu: 107

Matti1965

Jäsen
Minä olen saanut toivotun efektin 15-30 sek sammuttamisellakin. Useiden (kymmenienkin) minuuttien buutteja on myös kokeiltu, eikä ole tähän asti ollut sen kummempi. Kovalla pakkasella buuttikaan ei auta, vaan jokin tuossa laukaisee pumpun suoraan hullunkiertoon - en tiedä onko tämä seurausta sulatusvikoihin johtavista syistä, vai buuttaako se ihan suunnitellusti varmuuden vuoksi tuohon lyhyeen sykliin ja oikein toimivissa yksilöissä sitten nostelee tuolta tarpeenmukaiseen sykliin.
Kuten joskus kerroin: Ainoa kerta kun oma Mitsu on mennyt siihen 40min lämmitykseen (poislukien joskus oikein vaikeita kelejä, korkea ilmankosteus, lämpötila vain hieman pakkasella) on ollut sammuttamisen jälkeinen ensimmäinen jakso. Näin se mielestäni kuuluukin toimia, ja onhan se sitten nopeasti palannut takaisin sellaisiin jaksoihin mitä oli ennen sammutusta. Sulatusanturi on toiseksi ylimmässä (muistaakseni) jotta ei ole jäässä.

Onko kukaan mittaillut vaikka -10C° pakkasilla puhallus lämpötiloja jos pyynin nostaa lähelle maximia. Vaikuttaako esim 23 nosto 26?

Täälläkin aika vaihtelevat sulatusjaksot.
Vanha toshiba ainakin teki laastipaljuun jäätä pakkasilla huomattavasti enemmän, kun nykyinen mitsu.
Varmaan alkaa anturin kanssa kikkailemaan takuun umpeuduttua.

• Tykkää

hessuttaja

Aktiivinen jäsen
Alle 4 min (4-tieventtiilin kääntymisestä uuteen kääntymiseen) niin voisi pidentyäkin.
Tein testauksen, yöllä -18 ja nyt -14. Kone meni 40 minuutin jaksoihin yöllä ja merkittynä kohtana kun alkoi sulatus, kaadoin kuumaa vettä kennoon ja sulatusaika oli n.3min30sekuntia. seuraavat vedot pitenivät sen seurauksena 50 minuuttiin. Kuvassa 50minuutin sulatuksen alku ja se sulatus kesti noin 4 minuuttia

Liitteet

• Screenshot_20210209_115251.jpg
    Screenshot_20210209_115251.jpg
    33,3 KB · Katsottu: 180
  • IMG_20210209_103918.jpg
    IMG_20210209_103918.jpg
    85,1 KB · Katsottu: 174

juu

Jäsen
Taas mennään 30/10min.

En ehtinyt seuraamaan riittävästi edeltävän sähköjen katkaisun jälkeen että voisin varmaksi sanoa jakson lyhentyneen pakkasen takia - eilen laski -20 c:een.

hessuttaja

Aktiivinen jäsen
Taas mennään 30/10min.

En ehtinyt seuraamaan riittävästi edeltävän sähköjen katkaisun jälkeen että voisin varmaksi sanoa jakson lyhentyneen pakkasen takia - eilen laski -20 c:een.
Tarkistin niin viimeyönä kävi kylmimmillään -21 ja aamulla veteli 40min, tein kuumavesi huijauksen ja siitä asti 50min. Välein sulatukset. Ei ole mennyt 30minuutin sekoilusykliin vaikka sulatukset kestävät 4min 30sekuntia. Luulen että yöllä kiristyy pakkanen ja siitä seuraa sulatuksen pidentyminen - lämmitysjaksot lyhenevät eikä poistu siitä ennen resetointia tai kikkailemalla sulatusta lyhentämällä alle 4 minuuttiin. Toi merkki se kohta kun kuumalla vedellä lämmitin kennoa jotta nopeammin saavuttaa sulatus anturi +5c (3min30sekuntia)

Onko kukaan mittaillut vaikka -10C° pakkasilla puhallus lämpötiloja jos pyynin nostaa lähelle maximia. Vaikuttaako esim 23 nosto 26?

Täälläkin aika vaihtelevat sulatusjaksot.
Vanha toshiba ainakin teki laastipaljuun jäätä pakkasilla huomattavasti enemmän, kun nykyinen mitsu.
Varmaan alkaa anturin kanssa kikkailemaan takuun umpeuduttua.
Oli just 120 min lämmitys / 11 min sulatus.

Pyynti 25,5 (sisällä 21-22), puhallus 4/5
Takkaa poltettu kaverina vähän, ettei se jäähdy liikaa.

5 min +45
10 min +47...+48
45 min +41,5
60 min vajaa +41
75 min reilu +45
90 min +43
105 min vajaa +38
110 min reilu +41,5
115 min reilu +35
117 min vajaa +38
120 min +36 ja sulatus alkaa
Tuossa IR-mittarilla mitattuja puhalluslämpöjä Mitsu LN-35, 2-sarjalaisen osalta 23.1.2021. Oli pakkasta muistaakseni -11'C. Sulatusanturi keskiputkessa eristettynä.

Vielä en ole dataloggausta rakentanu, mutta täältä löyty siihenkin hyviä vinkkejä. Osat kuiten jo tilasin.

Semmonen tuli mieleen, että onko puhallus automaatilla? Olen huomannut, että Mitsu vaatii käskyttämistä, eli puhallus manuaalilla päivällä 5/5 jos pystyy tai ainakin 4/5.

Automaattipuhallus saattaa alussa puhaltaa jotain 4 1/2 nopeudella, mutta kun tavoitelämpö saavutettu, niin laskee nopeuden johonkin 3 - 3 1/2, eli tekee laiskemmin töitä.

Huomasin, että kovilla pakkasilla (-25) on sama onko pyynti 25 tai 28, kun saavutaan pisteeseen, missä pumpun huipputeho on saavutettu ja enempää ei irtoa :cool:

Viimeksi muokattu:

juu

Jäsen
LN25-2: Sopiva asennuskeli -25 c. Näytti että huopa oli kuiva. Käänsin sulatusanturia hieman sisäänpäin. Huonosti mahtui tekemään mitään kun sähköjohdot oli kiinni ja siten päätypelti ei juuri liikkunut.

Jos vähän lauhtuu niin ehkäpä uusiksi auki ja siirto viereiseen vinoputkeen tai yläputkeen kerran jäätä ei näkynyt.

Viimeksi muokattu:
Ootteko muuten miten saaneet toimimaan MelCloudissa sen virrankulutus osion?? Mulla ei näy koko valikkoa.
Ei kuulema näytä lukuja oikein kuin ehkä ivo-bootin jälkeen jonkin aikaa, jos silloinkaan, eli normisti alakanttiin näyttää.

Olen kattonu talon kokonaiskulutuksia alun jälkeen vain sähköyhtiön raporteilta. Oishan tuo mielenkiintoista laittaa jokin sähkönkulutusmittari pumpulle logittamaan ;D

• Tykkää

Ilmavaiva

Aktiivinen jäsen
Muistaakseni virrankulutukset sai MELCloudissa näkymään siten, kun laittoi MELCloudin asetusten syövereihin tarkan pumpun mallin ja tyypin.

Matti1965

Jäsen
Tarkistin niin viimeyönä kävi kylmimmillään -21 ja aamulla veteli 40min, tein kuumavesi huijauksen ja siitä asti 50min. Välein sulatukset. Ei ole mennyt 30minuutin sekoilusykliin vaikka sulatukset kestävät 4min 30sekuntia. Luulen että yöllä kiristyy pakkanen ja siitä seuraa sulatuksen pidentyminen - lämmitysjaksot lyhenevät eikä poistu siitä ennen resetointia tai kikkailemalla sulatusta lyhentämällä alle 4 minuuttiin. Toi merkki se kohta kun kuumalla vedellä lämmitin kennoa jotta nopeammin saavuttaa sulatus anturi +5c (3min30sekuntia)
Ihme pumppuja monella. Minulla on nyt ollut kahden tunnin lämmitysjaksoja tässä parin vuorokauden ajan. Pakkasta ollut -10 - -20, joten kuiva ilma > ei tarvetta sulattaa usein, mutta kun sulattaa kenno on aivan tukossa. Pyyntinä ollut nämä päivät +27 ja puhallus täysillä. Keskimääräinen vuorokautinen puhalluslämpötila on +45, sisältäen sulatukset.

hessuttaja

Aktiivinen jäsen
Eilen illalla kone veteli 40min jaksoja, kuumaa vettä sulatuksessa kennolle (sulatus lyheni vajaaseen 3min) ja jaksot piteni 50minuuttiin 4jakson ajaksi. Yöllä pakkanen kävi -25 ja päivän ollut -20. Eilen aamulla tein resetin ja se ei vaikuttanut mitään.

Liitteet

• Screenshot_20210211_165435.jpg
    Screenshot_20210211_165435.jpg
    47,5 KB · Katsottu: 110

Matti1965

Jäsen
Eilen illalla kone veteli 40min jaksoja, kuumaa vettä sulatuksessa kennolle (sulatus lyheni vajaaseen 3min) ja jaksot piteni 50minuuttiin 4jakson ajaksi. Yöllä pakkanen kävi -25 ja päivän ollut -20. Eilen aamulla tein resetin ja se ei vaikuttanut mitään.
En tiedä sinun kämpästä, mutta jos täällä -20, niin kyllä minä tarvitsen ainakin +45 asteen puhalluslämpöjä jotta pysyy lämpö kämpässä. Miksi sinulla puhaltaa haaleaa?

Ilmavaiva

Aktiivinen jäsen
Tän linkin kautta laittanut kaikki tiedot mitä ovat kysyneet, pitääkö vielä johonkin muualle tietoja laittaa??
Joo pitää. Melko vaikea oli taas löytää. Siksi tämä oli jäänyt mielenkin. Eli ensin menet siihen näkymään, josta säädetään puhallukset, lämpötilat jne. Valitse oikeasta ylänurkasta "Toiminnot" -> "Korjaa" -> Sisäyksikön tiedot. Tänne laita sisä- ja ulkoyksikön tiedot. Minun mielestä ensimmäisellä kerralla tämän "Korjaa" vaiheen jälkeen tuli ensin jokin muu sivu ja siihen piti vielä painaa alareunasta "Seuraava" sivu tai jotain. En näe sitä, enää kun menee suoraan tuohon "Sisäyksikön tiedot" -sivulle. Eli todella jemmassa on :D

juu

Jäsen
Pyyntinä ollut nämä päivät +27 ja puhallus täysillä. Keskimääräinen vuorokautinen puhalluslämpötila on +45, sisältäen sulatukset.
Kuinka lämmin huoneessa/talossa on kun pyynti on tuon 27 c? Säädät vissiin pyyntiä sään mukaan? Meinaa eikö se tule kuuma jos vaikka nollakelissä pyynti 27 c?

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Kuinka lämmin huoneessa/talossa on kun pyynti on tuon 27 c? Säädät vissiin pyyntiä sään mukaan? Meinaa eikö se tule kuuma jos vaikka nollakelissä pyynti 27 c?
Taitaa olla sisäyksikkö vähän huonossa paikassa. Anturin siirtoa voisi harkita.

OpaR6

Jäsen
Joo pitää. Melko vaikea oli taas löytää. Siksi tämä oli jäänyt mielenkin. Eli ensin menet siihen näkymään, josta säädetään puhallukset, lämpötilat jne. Valitse oikeasta ylänurkasta "Toiminnot" -> "Korjaa" -> Sisäyksikön tiedot. Tänne laita sisä- ja ulkoyksikön tiedot. Minun mielestä ensimmäisellä kerralla tämän "Korjaa" vaiheen jälkeen tuli ensin jokin muu sivu ja siihen piti vielä painaa alareunasta "Seuraava" sivu tai jotain. En näe sitä, enää kun menee suoraan tuohon "Sisäyksikön tiedot" -sivulle. Eli todella jemmassa on :D
Tänne olen laittanut nämä tiedot:
1613119667694.png

Pitääkö vielä lisätä jotain??

Mukava

Jäsen
Minulla toimi tällaiset asetukset, eli noissa laitteissa oli ne jotka sieltä valikosta tulevat. ( Jos oli itse kirjoitettu, niin ei tullut energiakäyttöä näkyviin.
1613135783724.png

Back
Ylös Bottom