Tuolta olen kyllä tilannut, mutta M5 suodatinkangasta.![]()
NIBE F470 -suodattimet - Suodatinkeskus
NIBE F470 poistoilmalämpöpumppuun KOTIMAISET suodattimet. Tilaa heti verkkokaupasta tai soita !www.suodatinkeskus.com
Tilaa tuolta G4
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuolta olen kyllä tilannut, mutta M5 suodatinkangasta.![]()
NIBE F470 -suodattimet - Suodatinkeskus
NIBE F470 poistoilmalämpöpumppuun KOTIMAISET suodattimet. Tilaa heti verkkokaupasta tai soita !www.suodatinkeskus.com
Tilaa tuolta G4
katso liitettä 90168
Onko kukaan kokeillut K-Raudan Prof-suodattimia. Sama merkintä, mutta mahtaako olla valmiiksi muotoiltu (kulmat pois).
Kompura ei jaksa pakkasella lämmittää tuloilmaa ja lattiaan menevää vettä. Jos sulla on vielä käyttöveden teko ja vastukset estetty päivisin niin laite imee käyttöveden alaosasta lämpöä, mutta se ei yksinään riitä kompuran kanssa.Moro,
Nyt kylmillä keleillä alkanut taas enemmän tiirailemaan huoltotietoja.
Minkä takia menolämpötila sahaa ja laahaa lask. menolämpötilaa perässä? Lask. menolämpötila kun on 26-27 välissä niin menolämpötila pysyttelee 24-25. Poistoilma 21 tuntumassa. Käyttöveden alaosa 25 ja yläosa 58 - vesi lämpeää yöaikaan 60c sekä ylä että ala. Päiväsaikaan säästö asetettuna pienillä lukemilla, että lämmitys ei lähde päälle.
Eikö kompura vaan riitä pitämään menolämpötilaa tarpeeksi ylhäällä? Vaikuttaako käyttöveden alaosan kylmyys myös menoveden lämpötilaan? Nyt mennyt normaalia kylmemmäksi kun aamulla lotrattiin lämmintä. Kummallista, että ei kuitenkaan ota vastuksia avuksi vaan jurnuttaa pelkällä kompuralla eikä koskaan saavuta haluttua lämpöä. Jos käyrän lyö reilusti ylös esim 5+1 niin ottaa 4.7kw ja menolämpötila alkaa hiljakseen kavuta kohti lask. menolämpötilaa.
Alla kuvassa hämäämässä käyrien testailuja ym mutta esim. tuossa 17-18.11 sahaus havaittavissa. 18 päivällä myös piikit käyrien testailusta. Yöllä tulee piikit kun lämmittää käyttöveden vastuksilla mikä nostaa myös menolämpötilan. Taas kerran ketjua selatessa tuntuu muilla menolämpötilat kuitenkin olevan suhteellisen tasaista viivaa tietysti riippuen ulkolämpötilasta.
katso liitettä 90283
Paljonko ulkolämpötila oli? MIkä arvo sinulla on automaatti-tilassa lisäyksen pysäytyksessä ja suodatusajassa? Mikä arvo sinulla on huoltovalikossa trendinlaskenta rajana? Nuo vaikuttaa siihen milloin vastukset tulee käyttöön, sen lisäksi millä tasolla sun lämpökäyrä on ja mihin käyttöveden alin lämpötila on laitettu. Menovesi saattaa tosiaan olla parikin astetta kylmempää jonkun aikaa kuin asetettu, eikä käytä vastuksia.Kiitos, unohdetaan näillä tiedoilla tuo sahaus mikä häiritsi.
Käyttöveden teko on tosiaan säästöllä asetettu muistaakseni sinne 25 paikkeille. Tehty käynnistys- ja pysäytyslämpötila säätämällä. Mukavuustilana säästö ja yölle ajastelen luksuksen päälle. Useimmiten tuo vesi riittää kahdelle niin hyvin, että illalla yläosa vielä 55 ja alaosakin 35-40 paikkeilla. Eilinen kylppäripesuoperaatio aiheuttanut alaosan laskun tuonne 25 asti.
Vastuksia ei ole estetty ja tuloilma pyörii siellä 18-19 paikkeilla näillä keleillä.
Kysynpä siis vähän yksinkertaisemmin: miksi vastukset ei tule mukaan menoveden lämmitykseen kun kompuran tehot ei riitä? Mahtaako vastukset kytkeytyä vasta kun lask. menolämpötilan ja menolämpötilan ero kasvaa tarpeeksi suureksi? Niin kuin aiemmin mainitsin, asettamalla käyrä vaikka 5+1 käytettävän 2+1 sijaan, napsahtaa vastukset päälle. Tämä tukisi juuri sitä teoriaa, että vastukset tulee käyttöön vasta tietyn menolämpötilan ja lask. menolämpötilan välisen eron jälkeen.
Termarit auki kylppäri, khh ja wc.
En tiedä tarkkaa rajaa paljonko lasketun menon ja menon välinen ero pitää olla ennenkuin käyttää vastuksia, mutta itse olen huomannut että ehkä 2c perässä se voi hyvinkin tulla pitkän ajan.Ulkolämpötila oli muistaakseni jotain -6 paikkeilla. Nyt asteen-kahden pakkasilla ainakin tuntuisi menolämpötila pysyvän halutussa pelkällä kompuralla, ainakin ero on vain asteen kymmenyksiä eikä sentään useampia asteita, toisin kuin vähän kylmemmällä kelillä. Käyttövesi ylä 59 ja ala 55 jos sillä jotain merkitystä. Säästö kuitenkin mukavuustilana eikä käyttövettä ole kuuteen tuntiin lämmitetty. Lisäyksen pysäytys +5 12h suodatuksella, trendiraja muistaakseni aika samoissa ts. eivät vaikuta vastuksien käyttöön kun keskilämpötila kuitenkin reilusti miinuksella. Käyrä 2+1. Käyttövesi käynnistys/pysäytys jossain tyyliin 10/15.
Ongelmahan ei ole siinä etteikö vastukset olisi sallittuna, vaan siinä, että miksi ne eivät tule auttamaan kompuraa tilanteessa, jossa menolämpötila laahaa monta astetta lask. menolämpötilaa perässä eikä se jaksa menolämpöä yksin nostaa.
Vielä kerran kysyn, mahtaako vastukset käynnistyä vasta kun menolämpötilan ja lask. menolämpötilan välinen ero on tarpeeksi suuri, esim. 5c? Vähän hölmöltä tuntuu jurnuttaa kompuralla ”tyhjää” kun se epätoivoisesti koittaa saavuttaa lämpötilaa.
Okei, kyseessä varmaankin siis enemmänkin ominaisuus. Kyllähän se varmasti jossain vaiheessa ottaa vastukset käyttöön jos lömpö kunnolla kyykkää, mutta mielestäni saisi tulla jo aikaisemminkin. Saisi olla asetus jossa vastuksien mukaan tulon herkkyyttä saisi lisättyä lämmitystilassa
Täytyy vielä seurata kun näyttää vähän enempi pakkasta kohta tulevan että miten käyttäytyy. Kuten mainittu niin käyttöveden alaosa harvoin kylläkään pääsee noin alas.
Mutta pistetään muistiin että jos käyttöveden alaosa tippuu alle lask. menolämpötilan ja menolämpö alkaa laskemaan liian alas, täytyy kokeilla asettaa pysäytys/käynnistys niin että käynnistys vähintään samassa kuin lask. menolämpötila.
Jatketaanpa seurailua kohti talvea. Kiitos vinkistä!
Aika radikaalia. Varmempaa olisi pysäyttää ilmanvaihto (ei hyvä vaihtoehto sekään), ja laittaa suurin osa huonetermostaateista kiinni. Tällöin vesi kiertäisi ainakin tuloilmapatterissa, eikä olisi pelkoa sen jäätymisestä. Lämmitysvesi pysyisi lämpimänä pelkällä sähkövastuksella, mutta lämmönkulutus olisi vähäisempää.Kysymys viitaten huomisen päivän spot hintaan. Jos jollain tulisi mieleen sammuttaa Nibe kokonaan niin onko jotain asioita mitä tulisi huomioida? Sanotaan nyt vaikka 12h ajaksi.
Voiko kone riikkoontua?
Kysymys viitaten huomisen päivän spot hintaan. Jos jollain tulisi mieleen sammuttaa Nibe kokonaan niin onko jotain asioita mitä tulisi huomioida? Sanotaan nyt vaikka 12h ajaksi.
Voiko kone riikkoontua?
Määki sanosin että joko laskee esim käyttöveden täytön rajan johonki 30c ja antaa olla päällä, tai sitten tekee kiinteen sähkösopparin. Tai antaa olla ja ottaa säästöpossusta ne rahat mitä on tähän asti säästänyt pörssisähköllä. Voi tulla halvemmaksi kuin riskaapelit viritykset ja säädötAika radikaalia. Varmempaa olisi pysäyttää ilmanvaihto (ei hyvä vaihtoehto sekään), ja laittaa suurin osa huonetermostaateista kiinni. Tällöin vesi kiertäisi ainakin tuloilmapatterissa, eikä olisi pelkoa sen jäätymisestä. Lämmitysvesi pysyisi lämpimänä pelkällä sähkövastuksella, mutta lämmönkulutus olisi vähäisempää.
En silti pysäyttäisi laitetta tai edes ilmanvaihtoa ollenkaan, vaan ennemmin jättäisin suihkun väliin ja kävisin uimahallissa.![]()
Tähän vois vielä lisätä että kun sähkö oli tuossa vastikään kallista, niin sen rahan voi säästää huomenna kun sähkö on miinuksella pitkään. Pitää vaan laittaa se raha sinne säästöpossuun kovemman hinnan varalle, ja muistella kovemman hinnan aikaan kun sai sähköä ilmaiseksi ja nauraa partaansa kun kiinteän sopparin tyypit ne maksoi sähköstä silloin kun ite sai ilimatteeksi.Määki sanosin että joko laskee esim käyttöveden täytön rajan johonki 30c ja antaa olla päällä, tai sitten tekee kiinteen sähkösopparin. Tai antaa olla ja ottaa säästöpossusta ne rahat mitä on tähän asti säästänyt pörssisähköllä. Voi tulla halvemmaksi kuin riskaapelit viritykset ja säädöt![]()
Ja hetki tuosta niin menee sulatukselle. Mutta eipä sen niin väliä.Hyvin ottaa energian pois, kun jäteilma on noinkin kylmää.
Putsasin tuon rytökasan kunnolla noin kuukausi sitten, alkoi vesi virtaamaan paremmin kun ei joka rööri ole tukossa.Moro taas! Onko normaalia niben koneen kondensio veden lorina 24/7? Ihmettelin siivotessa kun lattiakaivo on vähän vinossa ja märkä (asemointi ei ihan ole sattunut) ja huomasin että valuu koko ajan vettä astiasta kaivoon. Tulee siis tuosta kondensio vesi astiasta vesi. katso liitettä 88405
Putsasin tuon rytökasan kunnolla noin kuukausi sitten, alkoi vesi virtaamaan paremmin kun ei joka rööri ole tukossa.
Sain sitten sellaisen, maailman ärsyttävimmän oireen esille:
Putsatessa tuota kaukaloa alkoi kuvan kupariputki pitää ärsyttävä suhinaa, vedenpinta alenee koska putsattu kunnolla = putki pitää suhinaa 24/7 ja kuuluu olohuoneeseen asti...
Kaukaloa ei saa tuolta pujoteltua pois modattavaksi joten täytyy temput tehdä paikalla ollessaan. Onko ideoita? Nostaa kaukalon tasoa muutaman millin jolloin putken pää peittyy veteen?
Ilmeisesti siis asennuksessa tai tehtaalla jätetty toinen noista kupariputkista muutaman millin lyhyeksi, ääni häviää heti jos kuppiin kaataa lisää vettä.
Jossain täällä on varmaan kerrottu, mutta en löytänyt hakemallakaan. Mikä on poistoilma ja mikä on jäteilma?Hyvin ottaa energian pois, kun jäteilma on noinkin kylmää.
Jossain täällä on varmaan kerrottu, mutta en löytänyt hakemallakaan. Mikä on poistoilma ja mikä on jäteilma?katso liitettä 90566
Aika korkea tuo poistoilma, paljonko on sisä lämpötila jos tuo on noin korkea? Varmaan aika lämmin kun tuloilmakin on 24 asteista. Onko tarkoituksella vai olisiko säädön paikka?Jossain täällä on varmaan kerrottu, mutta en löytänyt hakemallakaan. Mikä on poistoilma ja mikä on jäteilma?katso liitettä 90566
Kun se joka asensi, kertoisi, niin voisi jotain säätääkin (ärähti, kun yritin tänään ihmetellä jatkuvia sulatuksia, kun ei ole kahteen viikkoon vastannut kysymyksiini. Ei saisi kuulemma häiritä viikonloppuna. Pyysi kuvia Whatsupiin). Sisäilma vaihtelee suht paljon 21-23 astetta. Eikä näytä lattialämmitykset vaikuttavan yhtään mitään. Ovat siis erillisiä termostaatteja. Ei sisällä olevaa termostaattia, joka tarkkailisi ilman lämpötilaa.Aika korkea tuo poistoilma, paljonko on sisä lämpötila jos tuo on noin korkea? Varmaan aika lämmin kun tuloilmakin on 24 asteista. Onko tarkoituksella vai olisiko säädön paikka?
Jos sammutat laitteen niin sen pitäs mennä kiinni. Voit kattoa peilillä ja taskulampulla menikö se kiinni kun otat ilmansuodattimen pois paikoiltaan.Heillä kenellä on asennettuna tuo jäätymissuojapelti niin mikä asetus teillä on tuossa x7 valittuna?
Tämänhän pitäisi laueta mikäli tuloilma laskee alle 5. Pitäisikö sen mennä kiinni mikäli laite sammutetaan?
Miten tämän toiminnan varmuuden voisi testata?
Taitaa nuo asennukset olla semmoisia että ne vain asentaa sen ja itse pitää lukea käyttöohjeita ja opetella. Jos jaksat selata tätä ketjua edellisen kolme vuotta niin tässä on kyllä kerrottu kaikki tarpeellinen. Toki ensin ei kaikkea hoksaa vaikka lukee kaiken läpi, mutta pitäs siitä jotain apuja löytää ja ottaa itselle muistiin tärkeimmät. Näin talvella kannattaa lukea lähinnä talvella kirjoitettuja vanhoja viestejä kun talvi ja kesäsäädöt on erikseen.Kun se joka asensi, kertoisi, niin voisi jotain säätääkin (ärähti, kun yritin tänään ihmetellä jatkuvia sulatuksia, kun ei ole kahteen viikkoon vastannut kysymyksiini. Ei saisi kuulemma häiritä viikonloppuna. Pyysi kuvia Whatsupiin). Sisäilma vaihtelee suht paljon 21-23 astetta. Eikä näytä lattialämmitykset vaikuttavan yhtään mitään. Ovat siis erillisiä termostaatteja. Ei sisällä olevaa termostaattia, joka tarkkailisi ilman lämpötilaa.
Ai niin. Oli sauna päällä ilmaisen sähkön aikana hieman normaalia kauemmin. Nyt on hieman alle 20 astetta poistoilma.
Testasin tätä ja ei näytä että menisi kiinni. Onkohan siinä joku viive vai meneekö heti?Jos sammutat laitteen niin sen pitäs mennä kiinni. Voit kattoa peilillä ja taskulampulla menikö se kiinni kun otat ilmansuodattimen pois paikoiltaan.
Minusta menee suht heti, tai ainakin tyyliin sekuntteja siinä kestää, ei minuutteja. Ite luulin eka kerralla ettei mene kiinni, mutta huomasin että siellä putkessa oli vaan liian pimeää ja tarvi lisää valoa että näki. Taisin ottaa kamerakännykällä kuvan.Testasin tätä ja ei näytä että menisi kiinni. Onkohan siinä joku viive vai meneekö heti?
Minusta menee suht heti, tai ainakin tyyliin sekuntteja siinä kestää, ei minuutteja. Ite luulin eka kerralla ettei mene kiinni, mutta huomasin että siellä putkessa oli vaan liian pimeää ja tarvi lisää valoa että näki. Taisin ottaa kamerakännykällä kuvan.
Ilmanvaihto jossain 47% kieppeillä. Pitäisikö lisätä tuosta? Ja onko eri säätö kesällä ja talvella?. ILPiä käytetään todella pieniä aikoja. Ja kun se lattian lämmityksen vaikutukset tulevat viiveellä, niin ei tuo Nibe PILP ehdi reagoida ilmalämpöpumppuun mitenkään. Ei ole sisätermostaattia. Se asetus oli alkuun mulla päällä, kun luulin, että sellainen termostaatti on olemassa. Sulatuksia tulee todella paljon, oli sitten pakkanen tai ei. Noin 10-11 kpl joka päivä. Minusta outoa. Mahtaako "syödä" PILPin hyötyä pois nuo sulatukset?Taitaa nuo asennukset olla semmoisia että ne vain asentaa sen ja itse pitää lukea käyttöohjeita ja opetella. Jos jaksat selata tätä ketjua edellisen kolme vuotta niin tässä on kyllä kerrottu kaikki tarpeellinen. Toki ensin ei kaikkea hoksaa vaikka lukee kaiken läpi, mutta pitäs siitä jotain apuja löytää ja ottaa itselle muistiin tärkeimmät. Näin talvella kannattaa lukea lähinnä talvella kirjoitettuja vanhoja viestejä kun talvi ja kesäsäädöt on erikseen.
Jos sulla ei ole nibe uplinkkiä niin hommaa ihmeessä, ei tuosta säätämisestä ja opettelusta tule muuten mitään. Vaikea täälläkään neuvoa kun ei ole kuvaa uplinkin tarjoamista käppyröistä. Uudessa talossa voi olla esimerkiksi termostaatit ristissä jolloin ne vaikuttaa vääriin huoneisiin. Jos vaihdat lattialämmityksen lämpötilaa niin se kestää helposti päivän että lämpötila muuttuu kun lattia reagoi hitaasti. Kun sulla on tuo ILP ja jos lämmität sulla ja sulla on lattialämmityksen termostaatit käytössä, niin siinähän ILP ja lattialämmityksen termostaatit tappelee keskenään kumpi lämmittää, niin se että lämpiääkö sulla ees lattiat tuon takia jos ILP päällä. Se on hyvä ettei ole sisällä termostaattia joka tarkkailee lämpötilaa. Aiemmista viesteistä muistelen että sulla saattoi olla joku koneen asetus päällä minkä mukaan semmoinen olisi. Sulatuksia tulee jatkuvasti jos et ole säätänyt sitä laitetta viimeisen päälle. Monesti ilmanvaihdon nopeutta pitää lisätä, etenkin jos pieni asunto.
Ei todellakaan ole normaalia tuollainenMahtaako tuo PILPin mekkala olla ns. normaalia. Pysähtyy välillä jatkaakseen suht pian uudelleen. Sellainen rämisevä jurnutus. Jotenkin tuntuisi siltä, että ei ole ihan normaalia.
![]()
Että sinä saisit hifisteltyä tuon kohdilleen niin sulla pitää olla eka se nibe uplink ja kattoa käppyröistä miten se laitteesi toimii tarkemmin ja jakaa ne käppyrät tänne että me osataan neuvoa. Jotta saat ILPistä hyötyä niin käytännössä sinun pitäisi kiristää jakotukilta niben vesikierrot niin pieneksi että sinun asunto ei lämpeä tarpeeksi nibellä, jolloin se ilp voi jauhaa lisäksi koko ajan - jos siis haluat säästää sähköä. Sulatuksiin vaikuttaa tod näk pieni ilmanvaihto mutta moni muukin asia mikä voi selvitä niben käppyröistä. Syö ne sulatukset hyötyä.Ilmanvaihto jossain 47% kieppeillä. Pitäisikö lisätä tuosta? Ja onko eri säätö kesällä ja talvella?. ILPiä käytetään todella pieniä aikoja. Ja kun se lattian lämmityksen vaikutukset tulevat viiveellä, niin ei tuo Nibe PILP ehdi reagoida ilmalämpöpumppuun mitenkään. Ei ole sisätermostaattia. Se asetus oli alkuun mulla päällä, kun luulin, että sellainen termostaatti on olemassa. Sulatuksia tulee todella paljon, oli sitten pakkanen tai ei. Noin 10-11 kpl joka päivä. Minusta outoa. Mahtaako "syödä" PILPin hyötyä pois nuo sulatukset?
Yritän selailla foorumia parhaani mukaan. Taitaa mennä vuosi läpi kahlaamiseen pelkästään tätä aloittelijaketjua läpikäyden. Ja suuri osa menee yli hilseen.![]()
Ei se sulatus vie suoraan enempää sähköä. Sulatuksen aikana kyllä lämpö menee suoraan ulos ja ei oteta talteen.Että sinä saisit hifisteltyä tuon kohdilleen niin sulla pitää olla eka se nibe uplink ja kattoa käppyröistä miten se laitteesi toimii tarkemmin ja jakaa ne käppyrät tänne että me osataan neuvoa. Jotta saat ILPistä hyötyä niin käytännössä sinun pitäisi kiristää jakotukilta niben vesikierrot niin pieneksi että sinun asunto ei lämpeä tarpeeksi nibellä, jolloin se ilp voi jauhaa lisäksi koko ajan - jos siis haluat säästää sähköä. Sulatuksiin vaikuttaa tod näk pieni ilmanvaihto mutta moni muukin asia mikä voi selvitä niben käppyröistä. Syö ne sulatukset hyötyä.
Mutta epäsuoraan vie että jos on 10x20min sulatusta päivässä niin siinä on 3h20min aikaa jolloin kompura ei tuota lämpöä ja se pitää sitten tuottaa muuten mikäli sille lämmitykselle olisi tarvetta. Ja vaikkapa käyttöveden lämmitys pelkällä kompuralla viileissä keleissä ei tahdo onnistua ellei tule ns pitkiä vetoja ilman sulatuksia.Ei se sulatus vie suoraan enempää sähköä. Sulatuksen aikana kyllä lämpö menee suoraan ulos ja ei oteta talteen.