Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

vwg4

Aktiivinen jäsen
Viestejä
546
Hmm...siis pitäiskö näiden seurata toisiaan?
Nyt jo pääsin kotikoneelle graafeja kaiveleen.
Tuossa omasta F470 ed vuorokauden käppyrä Sähkövastus ja kompura-anturat.
Se toki saattaa hämätä että vastuksia tuossa ei oo käytetty muuhun kuin Legionella poistoon.
chart.jpeg

Lisäksi kun kattoo Asentajan käsikirjaa. BT 18 (Lämpötila-anturi, kompressorikäyttö) ja BT 19 (Lämpötila-anturi, sähkövastuskäyttö) sijaitsee hyvin lähellä toisiaan sähkövastuksen lähettyvillä. Kuvan mukaan sähkövastusantura inan ylempänä.
Eli kai niitten about samaa pitäs näyttää.


Tosin omakin kokemus on että eroa voi olla useampikin aste aiheuttaen et vastus menee päälle kompuraa herkemmin.
 

Liitteet

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Viestejä
241
Nyt jo pääsin kotikoneelle graafeja kaiveleen.
Tuossa omasta F470 ed vuorokauden käppyrä Sähkövastus ja kompura-anturat.
Se toki saattaa hämätä että vastuksia tuossa ei oo käytetty muuhun kuin Legionella poistoon.
katso liitettä 58444

Lisäksi kun kattoo Asentajan käsikirjaa. BT 18 (Lämpötila-anturi, kompressorikäyttö) ja BT 19 (Lämpötila-anturi, sähkövastuskäyttö) sijaitsee hyvin lähellä toisiaan sähkövastuksen lähettyvillä. Kuvan mukaan sähkövastusantura inan ylempänä.
Eli kai niitten about samaa pitäs näyttää.


Tosin omakin kokemus on että eroa voi olla useampikin aste aiheuttaen et vastus menee päälle kompuraa herkemmin.

Mulla se ero on huomattavan paljon isompi ja kompressorin anturi ei näillä pakkasilla nouse lähellekkään sähkövastusanturin lämpöjä. Ei koskaan.
Nyt voin sanoa senkin, että todennäköisesti saavat jatkaa tutkimista, sillä eihän ne ilmaukset ym. auttaneet.

Niben edustaja laittoi usb-tikun tallentamaan ja koneen perusasetuksiin en saa sillä välin kajota muutoin kuin lämpökäyrää muuttaen tarpeen vaatiessa.
Kysyin, että voinko rajoittaa erillisshunttauksella yleisten tilojen menovettä, jotta saan ilpin hyötykäyttöön ja ei se ole kuulemma ongelma.
Eilen sitten laitoin sitä erillisshuntausta pienemmälle ja johan se koneen käytös muuttui taas heti dramaattisesti.
-10 pakkasella laskettu menovesi 30,7 ja se tahtoo jäädä kokoajan yli kaksikin asetta alle sen! Vastus käy päällä ja menoveden lämpötila käy vain piikkinä yli lasketun.

Jos pidän kierrot täysin auki yleisiin tiloihin, niin tuolloin menovesi pysyy lähempänä laskettua paremmin, mutta kulutus on myös sen mukaista! Vastus menee päälle aika tiuhaan tahtiin ja kompurakin meni lepuutukselle noin 1,5h välein.
Kun päivän keskilämpötila ulkona oli -7,5 astetta, niin kulutus oli 67kwh kiertojen ollessa auki kaikkiin tiloihin.
Kun kiertoa kuristetaan muihin tiloihin, niin kulutus laskee noin 50kwh/pvä ja kompura käy taukoamatta, mutta Nibe ei osaa enää pitää tasaisena edes sitä märkätilojen piiriä.

Perin on outoa käytös siis yhä edelleen.
Eikö Niben luulisi selviävän helpommin pienemmän alueen menoveden lämpötilasta ja sen ylläpidosta, kuin suuremman...?

Tutkinta siis jatkukoon vuodenvaihteen jälkeen, kun tutkivat datan.
 

Liitteet

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Viestejä
241
Voisiko joku muukin laittaa vielä dataa ja kuvia oman koneensa käytöksestä viime päiviltä, kun pakkasta ollut lähemmäs -10 astetta?

Haluan jatkaa tätä ”taistelua” jääräpäisesti ja näyttää maahantuojalle, ettei tuo laite toimi vieläkään niinkuin sen kuuluisi toimia.
Jokin tuossa tuntuisi mättävän, ei pelkästään sen menoveden rajun sahauksen suhteen, vaan nuo kompr.anturin lukematkin poikkeaa todella paljon mitä on @vwg4

Kiitokset jo etukäteen!
 

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Viestejä
241
Viime päivinä käyny aika paljonkin vastuksilla. Vastukset on rajattu 2kw.
Kiitos myös sinulle!
Onhan tuo aivan erilaista käytös kuin mitä meidän laitteella. Menovesi ei sahaile ja kompuran anturikin nousee sulla ainakin ajoittain samassa suhteessa sähkövastusanturin kanssa. Mulla se tuntuu jäävän aina sellaiset jopa 15 astetta kylmemmäksi. Ei tahdo nousta edes päälle 40 asteen.
 
Viestejä
60
Kiitos myös sinulle!
Onhan tuo aivan erilaista käytös kuin mitä meidän laitteella. Menovesi ei sahaile ja kompuran anturikin nousee sulla ainakin ajoittain samassa suhteessa sähkövastusanturin kanssa. Mulla se tuntuu jäävän aina sellaiset jopa 15 astetta kylmemmäksi. Ei tahdo nousta edes päälle 40 asteen.
Jarmolla ilmeisesti käytössä 5,6 Kw vastysteho. Jaksaa paremmin nostaa vastuslämpöä. Voin kokeilla omassa 5,6 tehoa näin pakkasilla. Katsotaan sitten ereo käyrissä. Joka tapauksessa tuo sahaaminen jatkuvasti ei kuulu asiaan. Loivat mutkat on kullä NIBEN ominaisuus!
 
Viimeksi muokattu:

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Viestejä
241
Jarmolla ilmeisesti käytössä 5,6 Kw vastysteho. Jaksaa paremmin nostaa vastuslämpöä. Voin kokeilla omassa 5,6 tehoa näin pakkasilla. Katsotaan sitten ereo käyrissä.
ootte te huikeita tyyppejä ja niin avuliaita auttamaan meitä välillä niin pihalla olevia noviiseja!
Onhan se tuon toiminta joka tapauksessa nyt jo hivenen parantunut ja sillä ilmalla oli varmasti oma osuutensa. Itseasiassa Niben edustaja nosti vastustehon takaisin 8kw ja perusasetuksiin ei saisi nyt koskea tikuttamisen aikana. Lämpökäyrään ja käyttöveteen toki saa muutoksia tehdä tarpeen niin vaatiessa.

Nyt meikäläinen jättää Nibeilyt ym. unholaan hetkeksi ja keskityn Joulurauhaan! Lämmintä Joulua kaikille! :)
 
Viestejä
16
Screenshot_20181223-104139__01.jpg

Siinä minun jäteilmakäppyrä.

Olisko jonkun mahdollista laittaa pelkkää menoveden käyrää päivältä? Vois verrata omaan, kun minusta toi meidän laite sahaa kanssa tuota menovedenlämpöä. Kosteiden tilojen kierrot täysin auki ja makuuhuoneisiin auki, mutta rajattu pienelle kierto. Olohuone/keittiö termarilla, kun lämmitys on ilpillä/takalla. 2kW vastustehot tällä hetkellä.

Screenshot_20181223-103935__01.jpg
 
Viestejä
60
katso liitettä 58478

Siinä minun jäteilmakäppyrä.

Olisko jonkun mahdollista laittaa pelkkää menoveden käyrää päivältä? Vois verrata omaan, kun minusta toi meidän laite sahaa kanssa tuota menovedenlämpöä. Kosteiden tilojen kierrot täysin auki ja makuuhuoneisiin auki, mutta rajattu pienelle kierto. Olohuone/keittiö termarilla, kun lämmitys on ilpillä/takalla. 2kW vastustehot tällä hetkellä.

katso liitettä 58479
Minusta +/- 1C on NIBEN normaali säätöalue ainakin minun laitteella. Laitoin muutaman selventävän käyrän mukaan. Kohtuullisesti kuitenkin seurannut laskennalista lämpöä. Ei lattialämpö tunnissa liikahda mihinkään. Tuloilma ehkä jossain vaiheessa katkoo huonetermostaattia joka on vain hyvä asia. Sinun käyräsi näyttää kiivaammin sahaavalta. (skaalakin on turhan tarkka toiminnan kannalta) Olen seuraillut laskennallista käyrää joka näyttää heilahtavan 1 C ylös ehkä pakastuvalla kelillä ja alas lauhtuvalla kelillä. Mahdollisesti ennakoivat lattian hitautta. (tämä on vasta seurannan alla!)
1545592294269.png
 

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Viestejä
375
Miten voit tiputtaa ilmastointia 30 % pienemmälle? siis kun kompura käy? meillä on päinvastoin että kun kompura käy lisäsin 2 %
sekä poistoa että ilmaa jotta jäteilma pysyisi paremmin ei niin matalalla. Miten sulla voi olla poistolämpötila miinuksen puolella?
 

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Viestejä
370
Tuolla tapaa poistoilma ajetaan pakkaselle ja laite alkaa sulattelemaan. Sulatuksen aikana kompressori ei käy ja lämpöä puhalletaan pihalle. Jossain kohdin sitten toki voi tulla sellainen sweetspot, että pieni tuloilman määrä kuluttaa vähemmin energiaa ja kun joka tapauksessa joudutaan ajamaan vastuksilla, niin kulutus näennäisesti tippuu. Silti se on COP1 ja talo suorasähkölämmitteinen.

Nyt -10 pakkasilla pystyin itsekin laskemaan jäteilman pari astetta pakkaselle, mutta sulatuksia tuli 3-4 tunnin välein. Takkaa polttamalla se nyt ei niin paha ole, mutta kun lattialämpöjä täytyy ylläpitää, niin vastus kävi aika tiuhaan. Paria päivää aiemmin normaaleilla ilmamäärillä sulatuksia ei tullut ja pelkkä kompressori jaksoi melkein täysin ylläpitää tuloilman ja lattiat (joissa kierto on päällä).
 
Viestejä
60
Miten voit tiputtaa ilmastointia 30 % pienemmälle? siis kun kompura käy? meillä on päinvastoin että kun kompura käy lisäsin 2 %
sekä poistoa että ilmaa jotta jäteilma pysyisi paremmin ei niin matalalla. Miten sulla voi olla poistolämpötila miinuksen puolella?
Kun ei ole ilmalämpöpumppua sotkemassa ilmaa uuni nostaa lämmön kattoon ja pitää lattiatkin katosta säteillen lämpimänä . (parketti) Puolessa taloa ei tarvitse lattialämmitystä.
 
Viestejä
60
Tuolla tapaa poistoilma ajetaan pakkaselle ja laite alkaa sulattelemaan. Sulatuksen aikana kompressori ei käy ja lämpöä puhalletaan pihalle. Jossain kohdin sitten toki voi tulla sellainen sweetspot, että pieni tuloilman määrä kuluttaa vähemmin energiaa ja kun joka tapauksessa joudutaan ajamaan vastuksilla, niin kulutus näennäisesti tippuu. Silti se on COP1 ja talo suorasähkölämmitteinen.

Nyt -10 pakkasilla pystyin itsekin laskemaan jäteilman pari astetta pakkaselle, mutta sulatuksia tuli 3-4 tunnin välein. Takkaa polttamalla se nyt ei niin paha ole, mutta kun lattialämpöjä täytyy ylläpitää, niin vastus kävi aika tiuhaan. Paria päivää aiemmin normaaleilla ilmamäärillä sulatuksia ei tullut ja pelkkä kompressori jaksoi melkein täysin ylläpitää tuloilman ja lattiat (joissa kierto on päällä).
Olisi mielenkiintoista nähdä Nibe 470 COP käyrät, joissa mukana ylä ja alalämpö. Oma epäilys on että vielä -5 pakkasen poisto ja noin 30 kompressorin anturilämmöllä COP on vielä yli 2 ja seisoessaan (sulatellessa) ei kuluta mitään.
 

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Viestejä
370
Oma epäilys on että vielä -5 pakkasen poisto ja noin 30 kompressorin anturilämmöllä COP on vielä yli 2 ja seisoessaan (sulatellessa) ei kuluta mitään.
Varmasti juu. Mutta kysymys lienee millaista +30C käyttövesi on? Koska siihenhän ennemmin tai myöhemin mennään tuolla setupilla.

Sulatuksen aikainen cop on 0, koska laite ei tuota lämpöä (ellei nyt hierota pilkkua ja lasketa jään sulamista mukaan. Jos kompressori jauhaa 60-120min noin 2kw teholla ja sulattaa 20-30min, niin varaajan lämpö loppuu aika nopeasti. Tällöin joko a) lämpö loppuu, tai b) vastukset tulee peliin.
 
Viestejä
60
Varmasti juu. Mutta kysymys lienee millaista +30C käyttövesi on? Koska siihenhän ennemmin tai myöhemin mennään tuolla setupilla.

Sulatuksen aikainen cop on 0, koska laite ei tuota lämpöä (ellei nyt hierota pilkkua ja lasketa jään sulamista mukaan. Jos kompressori jauhaa 60-120min noin 2kw teholla ja sulattaa 20-30min, niin varaajan lämpö loppuu aika nopeasti. Tällöin joko a) lämpö loppuu, tai b) vastukset tulee peliin.
COP on n:1 suoralla sähköllä ja 5-10 pakkasella käytännössä jokainen tuottaa lämpimän veden sähköllä. Kompressori tosin pyörii mukana ja tuottaa lähinnä tuloilman ja lattian lämpöä. Käsittääkeseni matala kompressorin anturin lämpötila on myös hyötysuhteeseen vaikuttava tekijä. Kompressorin anturin keskilämpö on lähellä 30 C, lämmin vesi 45 C joka meille riittää. Legioinella ohjelma tahdasasetuksilla. Tässä on kuitenkin aika paljon muuttujia. Meillä pitäs nostaa huonelämmöt yli 28 C että postoilma pysys plussalla.
 

kotte

Hyperaktiivi
Viestejä
7 152
E. Tai no, ehkä ILP tuoma hyöty pääsee nyt paremmin esille?
Luultavasti teit ihan viisaasti. Periaatteessa kompressorin sammuminen ei suinkaan päästä lämpöä harakoille, vaan käyttää poistoilman lämmön höyrystimeen kertyneen jään sulattamiseen. Tuo jäähän on tullut siitä, että poistoilmasta on kerätty jo ennakolta huomattavan paljon lämpöä tiivistämällä poistoilman kosteutta höyrystimeen ja vielä lisää jäädyttämällä samainen kerätty vesi. Nyt tuo jälkimmäinen energiaosuus (ehkä luokkaa 1/8 kokonaisuudesta) luovutetaan takaisin jään sulatukseen. Huomattakoon vielä, että kosteutta saatiin talteen enemmän ja sen lisäksi suhteessa enemmän lämpöä poistoilman suuremmasta jäähtymisestä (puhumattakaan nyt vähentyneestä tuloilman lämmitystarpeesta).

Periaatteessa ilmanvaihdon lisääminen PILP:in höyrystimen sulatusten minimoimiseksi on siis hölmöläisten touhua, vaikkakaan käytånnössä esim. F470:n sulatuskontrolli ei ehkä olekaan optimaalinen (sulatusjakson päättämisessä ollaan turhan konservatiivisia, eli kenno saa lämmetä liian pitkäksi aikaa liian lämpimäksi ennen kompressorin uudelleenkäynnistystä). Voi myös olla, että jatkuvasta jäätämisestä seuraa muita ongelmia (jotka ovat luonteeltaan laitteen suunnitelusta johtuvia puutteita ja kompromisseja).
 
Viestejä
1 725
Luultavasti teit ihan viisaasti. Periaatteessa kompressorin sammuminen ei suinkaan päästä lämpöä harakoille, vaan käyttää poistoilman lämmön höyrystimeen kertyneen jään sulattamiseen.
Tosin jos se on jatkuvaa, niin tuskin tuo kompura ihan loputtomiin tykkää. Tuo kuvaaja nyt näyttää omituiselta, ei kai se nyt ihan minuuttipelillä sitä käynnistele uudestaan?

Toisaalta voidaan myös miettiä onko hölmöläisten hommaa vähentää liikaa ilmanvaihtoa loman ajaksi. Taloudellinen etu voi olla aika minimaalinen - ja talo tuskin tykkää.
 

kotte

Hyperaktiivi
Viestejä
7 152
Toisaalta voidaan myös miettiä onko hölmöläisten hommaa vähentää liikaa ilmanvaihtoa loman ajaksi. Taloudellinen etu voi olla aika minimaalinen - ja talo tuskin tykkää.
Jollei talossa ole vikaa, ei ilmanvaihdon vähentämisestä asumattomassa talossa ole mitään haittaa.

Kouluissa ilmanvaihdon pysättämisestä yöksi on tullut haittoja (tai niin ainakin selitetään), mutta noissa tapauksissa rakennuksissakin on monenlaista vikaa (joista suurimmat on tyypillisesti aiheutettu jo peruskorjausten suunnittelussa).
 

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Viestejä
370
Pienessä talossa on vain näin 94 m2 keskisuomi. Keskikulutus vuodessa 8000 Kwh + 3 m3 sekaspuita. Revippä siitä säätöjä.
Saisit aika paljonkin säästöjä jos säätäisit koneen kunnolla. Nyt esimerkiksi sulatellaan joka ikinen kerta kun käydään suihkussa, jne. Sulatuksia tulee varmasti tunnin ellei parin välein. Sulatus kestää 20min ja tuona aikana vedetään puhtaasti vastuksilla.
 
Viestejä
60
Saisit aika paljonkin säästöjä jos säätäisit koneen kunnolla. Nyt esimerkiksi sulatellaan joka ikinen kerta kun käydään suihkussa, jne. Sulatuksia tulee varmasti tunnin ellei parin välein. Sulatus kestää 20min ja tuona aikana vedetään puhtaasti vastuksilla.
Kokeilin käsiajolla ja normivirtaumilla välikeleillä minne Nibe nyykähtää. Tuloilma 18-19 C ja lattialämmöt laattaalueilla käyrä 3-1 ja tarvittaessa termostaatit tuli mukaan. + 3 ehdoton minimiulkolämpötila. n +5 jos läpimän veden käyttöä vähänkin enemmän ilman saunaa. Poistoilma alussa -2--3 ja 3-4 tunnin päästä -10, > sulatus. Sauna toki helpotti ja kone kävi aamuun asti jos tarvetta. Tilanne varmaan muuttuu jos on ilmalämpöpumppu puhaltamassa huonelämpöjä. Ei nibe ole pakkasen puolella lämmityslaite. Tekee lähinnä tuloilmaa ja laattalattian lämpöjä jos kykenee- -10 C ei kykene edes tuloilmaan.
 

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Viestejä
370
Kokeilin käsiajolla ja normivirtaumilla välikeleillä minne Nibe nyykähtää. Tuloilma 18-19 C ja lattialämmöt laattaalueilla käyrä 3-1 ja tarvittaessa termostaatit tuli mukaan. + 3 ehdoton minimiulkolämpötila. n +5 jos läpimän veden käyttöä vähänkin enemmän ilman saunaa. Poistoilma alussa -2--3 ja 3-4 tunnin päästä -10, > sulatus. Sauna toki helpotti ja kone kävi aamuun asti jos tarvetta. Tilanne varmaan muuttuu jos on ilmalämpöpumppu puhaltamassa huonelämpöjä. Ei nibe ole pakkasen puolella lämmityslaite. Tekee lähinnä tuloilmaa ja laattalattian lämpöjä jos kykenee- -10 C ei kykene edes tuloilmaan.
Voisit kokeilla tipauttaa käyrän vähän alemmas ja nostaa ilmamääriä fiksummalle tasolle. Noilla neliöillä vaikuttaa, että tulo ja poisto on todella alhaalla. Käytännössä pienillä ilmamäärillä poistoilmassa vaan ei ole energiaa mitä pumpata talteen. Siksi jäteilma menee reilusti pakkaselle ja kenno alkaa kerätä jäätä. Kun säädät noita vähän ylemmäs, niin kompressori jaksaa hieman kylmemmälle. Oma menee tällä hetkellä käyttöveden kulutuksesta riippuen noin -4c asti ilman vastuksia. Tämä toki vaatii joko takalta tai ILP:ltä tukea.
 
Viestejä
60
Voisit kokeilla tipauttaa käyrän vähän alemmas ja nostaa ilmamääriä fiksummalle tasolle. Noilla neliöillä vaikuttaa, että tulo ja poisto on todella alhaalla. Käytännössä pienillä ilmamäärillä poistoilmassa vaan ei ole energiaa mitä pumpata talteen. Siksi jäteilma menee reilusti pakkaselle ja kenno alkaa kerätä jäätä. Kun säädät noita vähän ylemmäs, niin kompressori jaksaa hieman kylmemmälle. Oma menee tällä hetkellä käyttöveden kulutuksesta riippuen noin -4c asti ilman vastuksia. Tämä toki vaatii joko takalta tai ILP:ltä tukea.
Nollan seudussa 2+2 ja 3-1 suunnilleen samssa. Vasta pakkasella alkaa -10 paikkeilla alkaa 3 käyrä pitämään tuloilman ja lattialämmöt kunnossa. Kyllä minullakin menee jo pienellä uunituella 1 pesällinen n 8-10 kg muutaman asteen pakkaselle ilman vastuksia. Täällä vain on 10 C pakkaset yleisempiä kuin PK seudulla.
 
Viestejä
56
Tosin jos se on jatkuvaa, niin tuskin tuo kompura ihan loputtomiin tykkää. Tuo kuvaaja nyt näyttää omituiselta, ei kai se nyt ihan minuuttipelillä sitä käynnistele uudestaan?

Toisaalta voidaan myös miettiä onko hölmöläisten hommaa vähentää liikaa ilmanvaihtoa loman ajaksi. Taloudellinen etu voi olla aika minimaalinen - ja talo tuskin tykkää.
Screenshot_20181229-184126.png
Tämmöstä sitten yhteensä parin viikon ajan. Pitääkö joku hälyttää paikalle nostamaan loma-asetuksen puhallusta?
 

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Viestejä
375
Mistä voisi johtua seuraava asia jota nyt pohdin: juuri kun tuloilma on saatu ruuvia säätämällä suht
hyviin lukemiin mielestäni, eli on ollut tuossa joulukuun alusta sellaista 15-19 niin nyt kolmena päivänä olen huomannut että tuloilma on liian iso eli tälläkin hetkellä 23.5 astetta. Ei voi johtua siitäkään kun lisäsin 20.12.
sekä tulon että poiston ilmamääriä 2 prosentilla koska sen säädön jälkeen vielä useita päiviä tuloilma
pysyi alle 18 astetta. Muita säätöä en ole sen jälk tehnyt.

Samalla olen huomannut että jos poistoilman lämpötila nousee reilusti esim kun saunaa lämmittää
Nousi 29,7 niin samaan aikaan tuloilman lämpötila laski 18 asteeseen.

Mutta nyt täytyisi saada tuo tuloilma pysymään normaalina ihan ilman mitään poistoilma lämpötilan
nostoa. Onko pakko taas mennä ruuvilla vai mikähän klikkaa? 18.12 on suodattimet vaihdettu
 

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Viestejä
370
Mistä voisi johtua seuraava asia jota nyt pohdin: juuri kun tuloilma on saatu ruuvia säätämällä suht
hyviin lukemiin mielestäni, eli on ollut tuossa joulukuun alusta sellaista 15-19 niin nyt kolmena päivänä olen huomannut että tuloilma on liian iso eli tälläkin hetkellä 23.5 astetta.
Oliko puhaltimien tahdistettu käyttö päällä? Eli kompressori huilaa ja ilmanvaihto säätyy pienemmälle, jolloin tuloilma lämpenee enemmän.
 

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Viestejä
375
Kyllä muuten on käytössä tahdistettu, enpä tullut tuota edes ajatelleeksi. Nopeus 2 eli kun tahdistettu
on päällä ilmaprosentit ovat 12% pienemmät kuin sillon kun komp on päällä.

Onkohan tuo liian vähän? Mitä haittaa siitä voi olla?

Edit. Siltikin vaikka komp meni päälle tuloilma vaan on 23.4 eli ei paljoakaan ainakaan vielä laskenut mikähän piru siinä on

Edit. Laskettu menolämpötila on 27,6 astetta ja menolämpötila 28,3 astetta mutta ei kai tuokaan ero voi tuloilmaa nostaa
 
Viimeksi muokattu:

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Viestejä
375
Luin jostain että jos tuloilma aukon suu on kuurassa tai lumessa tuloilma voi nousta? Onko se aukko se mikä on tuolla suht korkealla seinässä? Käyn ottamassa vielä kuvan. Jos syy onkin se??
 

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Viestejä
375
Näinhän se aukko oli ihan lumessa puhdistin käsin. Siellä oli sen rääppänän alla myös jokin verkko pitääkö
se poistaa kokonaan? Ja tuloilma laski heti 15.9 asteeseen kun poistin lumet ja yritin työntää myös verkkoa pois,
Oli vaan yksin aika vaarallista keikkua tikkailla. Mutta pitääkö verkko vallan poistaa?
 

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Viestejä
375
Mitä mieltä muuten ootta tosta että tahdistetulla on 10 prosenttia pienemmät ilmamäärät. Ajattelin että
ei niin paljon puhalla tyhjään ilmaa ulos kun komp ei kä.

Vitsit tuli hyvä olo tuosta kun ratkaisi tuon tuloilmaongleman. Jee! Verkko jäi vielä mietityttämään sen poisto?
 
Ylös Bottom