Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
Nyt jo pääsin kotikoneelle graafeja kaiveleen.Hmm...siis pitäiskö näiden seurata toisiaan?
Nyt jo pääsin kotikoneelle graafeja kaiveleen.
Tuossa omasta F470 ed vuorokauden käppyrä Sähkövastus ja kompura-anturat.
Se toki saattaa hämätä että vastuksia tuossa ei oo käytetty muuhun kuin Legionella poistoon.
katso liitettä 58444
Lisäksi kun kattoo Asentajan käsikirjaa. BT 18 (Lämpötila-anturi, kompressorikäyttö) ja BT 19 (Lämpötila-anturi, sähkövastuskäyttö) sijaitsee hyvin lähellä toisiaan sähkövastuksen lähettyvillä. Kuvan mukaan sähkövastusantura inan ylempänä.
Eli kai niitten about samaa pitäs näyttää.
Tosin omakin kokemus on että eroa voi olla useampikin aste aiheuttaen et vastus menee päälle kompuraa herkemmin.
Viime päivinä käyny aika paljonkin vastuksilla. Vastukset on rajattu 2kw.
Jarmolla ilmeisesti käytössä 5,6 Kw vastysteho. Jaksaa paremmin nostaa vastuslämpöä. Voin kokeilla omassa 5,6 tehoa näin pakkasilla. Katsotaan sitten ereo käyrissä. Joka tapauksessa tuo sahaaminen jatkuvasti ei kuulu asiaan. Loivat mutkat on kullä NIBEN ominaisuus!Kiitos myös sinulle!
Onhan tuo aivan erilaista käytös kuin mitä meidän laitteella. Menovesi ei sahaile ja kompuran anturikin nousee sulla ainakin ajoittain samassa suhteessa sähkövastusanturin kanssa. Mulla se tuntuu jäävän aina sellaiset jopa 15 astetta kylmemmäksi. Ei tahdo nousta edes päälle 40 asteen.
Jarmolla ilmeisesti käytössä 5,6 Kw vastysteho. Jaksaa paremmin nostaa vastuslämpöä. Voin kokeilla omassa 5,6 tehoa näin pakkasilla. Katsotaan sitten ereo käyrissä.
Minusta +/- 1C on NIBEN normaali säätöalue ainakin minun laitteella. Laitoin muutaman selventävän käyrän mukaan. Kohtuullisesti kuitenkin seurannut laskennalista lämpöä. Ei lattialämpö tunnissa liikahda mihinkään. Tuloilma ehkä jossain vaiheessa katkoo huonetermostaattia joka on vain hyvä asia. Sinun käyräsi näyttää kiivaammin sahaavalta. (skaalakin on turhan tarkka toiminnan kannalta) Olen seuraillut laskennallista käyrää joka näyttää heilahtavan 1 C ylös ehkä pakastuvalla kelillä ja alas lauhtuvalla kelillä. Mahdollisesti ennakoivat lattian hitautta. (tämä on vasta seurannan alla!)katso liitettä 58478
Siinä minun jäteilmakäppyrä.
Olisko jonkun mahdollista laittaa pelkkää menoveden käyrää päivältä? Vois verrata omaan, kun minusta toi meidän laite sahaa kanssa tuota menovedenlämpöä. Kosteiden tilojen kierrot täysin auki ja makuuhuoneisiin auki, mutta rajattu pienelle kierto. Olohuone/keittiö termarilla, kun lämmitys on ilpillä/takalla. 2kW vastustehot tällä hetkellä.
katso liitettä 58479
Kuivilla keleillä -5... pudotan ilmastointia 30 % pienemmälle jolloin poistolämpötila on kosteudesta riippuen 2-4 h jaksoissa -5--10 C.Kuinka paljon teillä menee jäteilma miinukselle näissä n -10 asteen pakkasilla?
Kun ei ole ilmalämpöpumppua sotkemassa ilmaa uuni nostaa lämmön kattoon ja pitää lattiatkin katosta säteillen lämpimänä . (parketti) Puolessa taloa ei tarvitse lattialämmitystä.Miten voit tiputtaa ilmastointia 30 % pienemmälle? siis kun kompura käy? meillä on päinvastoin että kun kompura käy lisäsin 2 %
sekä poistoa että ilmaa jotta jäteilma pysyisi paremmin ei niin matalalla. Miten sulla voi olla poistolämpötila miinuksen puolella?
Olisi mielenkiintoista nähdä Nibe 470 COP käyrät, joissa mukana ylä ja alalämpö. Oma epäilys on että vielä -5 pakkasen poisto ja noin 30 kompressorin anturilämmöllä COP on vielä yli 2 ja seisoessaan (sulatellessa) ei kuluta mitään.Tuolla tapaa poistoilma ajetaan pakkaselle ja laite alkaa sulattelemaan. Sulatuksen aikana kompressori ei käy ja lämpöä puhalletaan pihalle. Jossain kohdin sitten toki voi tulla sellainen sweetspot, että pieni tuloilman määrä kuluttaa vähemmin energiaa ja kun joka tapauksessa joudutaan ajamaan vastuksilla, niin kulutus näennäisesti tippuu. Silti se on COP1 ja talo suorasähkölämmitteinen.
Nyt -10 pakkasilla pystyin itsekin laskemaan jäteilman pari astetta pakkaselle, mutta sulatuksia tuli 3-4 tunnin välein. Takkaa polttamalla se nyt ei niin paha ole, mutta kun lattialämpöjä täytyy ylläpitää, niin vastus kävi aika tiuhaan. Paria päivää aiemmin normaaleilla ilmamäärillä sulatuksia ei tullut ja pelkkä kompressori jaksoi melkein täysin ylläpitää tuloilman ja lattiat (joissa kierto on päällä).
Oma epäilys on että vielä -5 pakkasen poisto ja noin 30 kompressorin anturilämmöllä COP on vielä yli 2 ja seisoessaan (sulatellessa) ei kuluta mitään.
COP on n:1 suoralla sähköllä ja 5-10 pakkasella käytännössä jokainen tuottaa lämpimän veden sähköllä. Kompressori tosin pyörii mukana ja tuottaa lähinnä tuloilman ja lattian lämpöä. Käsittääkeseni matala kompressorin anturin lämpötila on myös hyötysuhteeseen vaikuttava tekijä. Kompressorin anturin keskilämpö on lähellä 30 C, lämmin vesi 45 C joka meille riittää. Legioinella ohjelma tahdasasetuksilla. Tässä on kuitenkin aika paljon muuttujia. Meillä pitäs nostaa huonelämmöt yli 28 C että postoilma pysys plussalla.Varmasti juu. Mutta kysymys lienee millaista +30C käyttövesi on? Koska siihenhän ennemmin tai myöhemin mennään tuolla setupilla.
Sulatuksen aikainen cop on 0, koska laite ei tuota lämpöä (ellei nyt hierota pilkkua ja lasketa jään sulamista mukaan. Jos kompressori jauhaa 60-120min noin 2kw teholla ja sulattaa 20-30min, niin varaajan lämpö loppuu aika nopeasti. Tällöin joko a) lämpö loppuu, tai b) vastukset tulee peliin.
Sitten sulla on joko kone säädetty aivan päin haitaria tai kämpässä jotain perusteellisen pielessä.Meillä pitäs nostaa huonelämmöt yli 28 C että postoilma pysys plussalla.
Luultavasti teit ihan viisaasti. Periaatteessa kompressorin sammuminen ei suinkaan päästä lämpöä harakoille, vaan käyttää poistoilman lämmön höyrystimeen kertyneen jään sulattamiseen. Tuo jäähän on tullut siitä, että poistoilmasta on kerätty jo ennakolta huomattavan paljon lämpöä tiivistämällä poistoilman kosteutta höyrystimeen ja vielä lisää jäädyttämällä samainen kerätty vesi. Nyt tuo jälkimmäinen energiaosuus (ehkä luokkaa 1/8 kokonaisuudesta) luovutetaan takaisin jään sulatukseen. Huomattakoon vielä, että kosteutta saatiin talteen enemmän ja sen lisäksi suhteessa enemmän lämpöä poistoilman suuremmasta jäähtymisestä (puhumattakaan nyt vähentyneestä tuloilman lämmitystarpeesta).E. Tai no, ehkä ILP tuoma hyöty pääsee nyt paremmin esille?
Luultavasti teit ihan viisaasti. Periaatteessa kompressorin sammuminen ei suinkaan päästä lämpöä harakoille, vaan käyttää poistoilman lämmön höyrystimeen kertyneen jään sulattamiseen.
Jollei talossa ole vikaa, ei ilmanvaihdon vähentämisestä asumattomassa talossa ole mitään haittaa.Toisaalta voidaan myös miettiä onko hölmöläisten hommaa vähentää liikaa ilmanvaihtoa loman ajaksi. Taloudellinen etu voi olla aika minimaalinen - ja talo tuskin tykkää.
Pienessä talossa on vain näin 94 m2 keskisuomi. Keskikulutus vuodessa 8000 Kwh + 3 m3 sekaspuita. Revippä siitä säätöjä.Sitten sulla on joko kone säädetty aivan päin haitaria tai kämpässä jotain perusteellisen pielessä.
Saisit aika paljonkin säästöjä jos säätäisit koneen kunnolla. Nyt esimerkiksi sulatellaan joka ikinen kerta kun käydään suihkussa, jne. Sulatuksia tulee varmasti tunnin ellei parin välein. Sulatus kestää 20min ja tuona aikana vedetään puhtaasti vastuksilla.Pienessä talossa on vain näin 94 m2 keskisuomi. Keskikulutus vuodessa 8000 Kwh + 3 m3 sekaspuita. Revippä siitä säätöjä.
Kokeilin käsiajolla ja normivirtaumilla välikeleillä minne Nibe nyykähtää. Tuloilma 18-19 C ja lattialämmöt laattaalueilla käyrä 3-1 ja tarvittaessa termostaatit tuli mukaan. + 3 ehdoton minimiulkolämpötila. n +5 jos läpimän veden käyttöä vähänkin enemmän ilman saunaa. Poistoilma alussa -2--3 ja 3-4 tunnin päästä -10, > sulatus. Sauna toki helpotti ja kone kävi aamuun asti jos tarvetta. Tilanne varmaan muuttuu jos on ilmalämpöpumppu puhaltamassa huonelämpöjä. Ei nibe ole pakkasen puolella lämmityslaite. Tekee lähinnä tuloilmaa ja laattalattian lämpöjä jos kykenee- -10 C ei kykene edes tuloilmaan.Saisit aika paljonkin säästöjä jos säätäisit koneen kunnolla. Nyt esimerkiksi sulatellaan joka ikinen kerta kun käydään suihkussa, jne. Sulatuksia tulee varmasti tunnin ellei parin välein. Sulatus kestää 20min ja tuona aikana vedetään puhtaasti vastuksilla.
Kokeilin käsiajolla ja normivirtaumilla välikeleillä minne Nibe nyykähtää. Tuloilma 18-19 C ja lattialämmöt laattaalueilla käyrä 3-1 ja tarvittaessa termostaatit tuli mukaan. + 3 ehdoton minimiulkolämpötila. n +5 jos läpimän veden käyttöä vähänkin enemmän ilman saunaa. Poistoilma alussa -2--3 ja 3-4 tunnin päästä -10, > sulatus. Sauna toki helpotti ja kone kävi aamuun asti jos tarvetta. Tilanne varmaan muuttuu jos on ilmalämpöpumppu puhaltamassa huonelämpöjä. Ei nibe ole pakkasen puolella lämmityslaite. Tekee lähinnä tuloilmaa ja laattalattian lämpöjä jos kykenee- -10 C ei kykene edes tuloilmaan.
Nollan seudussa 2+2 ja 3-1 suunnilleen samssa. Vasta pakkasella alkaa -10 paikkeilla alkaa 3 käyrä pitämään tuloilman ja lattialämmöt kunnossa. Kyllä minullakin menee jo pienellä uunituella 1 pesällinen n 8-10 kg muutaman asteen pakkaselle ilman vastuksia. Täällä vain on 10 C pakkaset yleisempiä kuin PK seudulla.Voisit kokeilla tipauttaa käyrän vähän alemmas ja nostaa ilmamääriä fiksummalle tasolle. Noilla neliöillä vaikuttaa, että tulo ja poisto on todella alhaalla. Käytännössä pienillä ilmamäärillä poistoilmassa vaan ei ole energiaa mitä pumpata talteen. Siksi jäteilma menee reilusti pakkaselle ja kenno alkaa kerätä jäätä. Kun säädät noita vähän ylemmäs, niin kompressori jaksaa hieman kylmemmälle. Oma menee tällä hetkellä käyttöveden kulutuksesta riippuen noin -4c asti ilman vastuksia. Tämä toki vaatii joko takalta tai ILP:ltä tukea.
Tosin jos se on jatkuvaa, niin tuskin tuo kompura ihan loputtomiin tykkää. Tuo kuvaaja nyt näyttää omituiselta, ei kai se nyt ihan minuuttipelillä sitä käynnistele uudestaan?
Toisaalta voidaan myös miettiä onko hölmöläisten hommaa vähentää liikaa ilmanvaihtoa loman ajaksi. Taloudellinen etu voi olla aika minimaalinen - ja talo tuskin tykkää.
Ei tässä auta muuta kuin toivoa, ettei mene rikki :/Tuo on selvästi jo alle Niben minimipuhalluksen sitten, eihän se käyttäydy alkuunkaan oikein.
Ei tässä auta muuta kuin toivoa, ettei mene rikki :/
Mistä voisi johtua seuraava asia jota nyt pohdin: juuri kun tuloilma on saatu ruuvia säätämällä suht
hyviin lukemiin mielestäni, eli on ollut tuossa joulukuun alusta sellaista 15-19 niin nyt kolmena päivänä olen huomannut että tuloilma on liian iso eli tälläkin hetkellä 23.5 astetta.