Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Tämä voi nyt olla h******n tyhmä kysymys, mutta mitä sieltä Nibeltä mulle on lähetetty? Onko tämä kombinaatio nyt siis se eristetty tuloilmasuodattimen kotelon kansi? Ja tuo suodatin tarkoitettu käytettäväksi pakkaskeleillä ilman sitä normaalia "tarjotinta"?
katso liitettä 59425
Mulle tuli nuo myös. En ole vaihtanut niitä, kun ei ole ollut enää kovia pakkasia.
Ehkä näitä voisi ensi talvena taas kovilla pakkasilla kokeilla, kun mulla kertyy sitä jäätä kovilla pakkasilla tuohon koteloon.

Olitko yhteydessä Nibeen säädöistä, että pitääkö niitä jotenkin kompensoida?
 

jrinnes

Jäsen
Mulle tuli nuo myös. En ole vaihtanut niitä, kun ei ole ollut enää kovia pakkasia.
Ehkä näitä voisi ensi talvena taas kovilla pakkasilla kokeilla, kun mulla kertyy sitä jäätä kovilla pakkasilla tuohon koteloon.

Olitko yhteydessä Nibeen säädöistä, että pitääkö niitä jotenkin kompensoida?
En ole vielä saanut aikaiseksi laittaa sähköpostia. :confused: Pitäisi ottaa ihan asiakseen hoitaa tuo(kin) asia pois kuljeksimasta.
 

Jepjep

Tulokas
Pari viikkoa tässä tullut opeteltua Nibe F470 säätöjä ja pään vaivaa tuntuu aiheuttavan kph:n lattian kylmyys.

100m2 uudiskohde ja vesikiertoinen lattialämmitys + Nibe F470. Tilanne on vähän parantunut, kun nostin käyrän 3+2 ja menoveden minimiksi laitoin 27c ja suurimmaksi menoveden lämpötilaksi ohjeiden mukaan 40c. Muita säätöjä ei ole tehty ja vieläkin saisi lattia olla kylpyhuoneessa hieman lämpimämpi. Meillä on huonetermarit joilla voi vaan kuristaa vedenkiertoa, joten muissa huoneissa tuo on laitettu puoleen väliin, jotta ei olisi liian lämmin.

Tästä aiheesta aika paljon keskusteltu, mutta onko kukaan löytänyt hyviä säätöjä tähän? Ja miltä muuten näyttää arvot, itselle aika hepreaa vielä. Ilmeisesti tuloilma pitäisi olla matalampi? Kiitos.

Käyttöveden täyttö 55,0c
Käyttövesi yläosa 53,2c
Lask. menolämpötila 1 29,1c
Ulkolämpötila 3,0c
Keskiulkolämpötila 2,9c
Höyrystin 0,9c
Poistoilma 22,3c
Jäteilma 1,6c
Tuloilma 24,8c
Kompressorin anturi 48,1c
Sähkövastusanturi 55,5c
 

Muu

Jäsen
Pari viikkoa tässä tullut opeteltua Nibe F470 säätöjä ja pään vaivaa tuntuu aiheuttavan kph:n lattian kylmyys.

100m2 uudiskohde ja vesikiertoinen lattialämmitys + Nibe F470. Tilanne on vähän parantunut, kun nostin käyrän 3+2 ja menoveden minimiksi laitoin 27c ja suurimmaksi menoveden lämpötilaksi ohjeiden mukaan 40c. Muita säätöjä ei ole tehty ja vieläkin saisi lattia olla kylpyhuoneessa hieman lämpimämpi. Meillä on huonetermarit joilla voi vaan kuristaa vedenkiertoa, joten muissa huoneissa tuo on laitettu puoleen väliin, jotta ei olisi liian lämmin.

Tästä aiheesta aika paljon keskusteltu, mutta onko kukaan löytänyt hyviä säätöjä tähän? Ja miltä muuten näyttää arvot, itselle aika hepreaa vielä. Ilmeisesti tuloilma pitäisi olla matalampi? Kiitos.

Käyttöveden täyttö 55,0c
Käyttövesi yläosa 53,2c
Lask. menolämpötila 1 29,1c
Ulkolämpötila 3,0c
Keskiulkolämpötila 2,9c
Höyrystin 0,9c
Poistoilma 22,3c
Jäteilma 1,6c
Tuloilma 24,8c
Kompressorin anturi 48,1c
Sähkövastusanturi 55,5c
Arvot näyttää jo aika korkeilta. Seuraavaksi tarttuisin "kossupullon korkkiin" ja pienentäsin tuloilman lämpötilaa. Korkki kiinni ja 1 kierrros auki perussäätö. Vartin päästä katsotaan tuloilma esim. 19-20C ), jos ei säädetään. ( Kylmä tuloilma laskee yleisesti lattialämpöä, varsinkin saunan tuloilma virtaa helposti kylpyhuoneeseen). Seuraillaan pari päivää mihin keskimäärikn asettuu. Kylpyhuoneen lattia lämpenee parhaiten nostamalla jälkimmäistä arvoa esim 3+3. Lämpötila nousee aste asteelta. Vastapainoksi kompressorin hyötysuhde laskee samalla. Lattian kuivaus suihkun jälkeen autaa jonkin verran lattian lämpötilaan ainakin jos on usein suihkukäyttöä.
 

burmanm

Vakionaama
Seuraavaksi tarttuisin "kossupullon korkkiin" ja pienentäsin tuloilman lämpötilaa. Korkki kiinni ja 1 kierrros auki perussäätö. Vartin päästä katsotaan tuloilma esim. 19-20C ), jos ei säädetään. ( Kylmä tuloilma laskee yleisesti lattialämpöä, varsinkin saunan tuloilma virtaa helposti kylpyhuoneeseen). Seuraillaan pari päivää mihin keskimäärikn asettuu.
Tuloilma on aivan liian lämmin, koska minimilämpötila on aivan liian suuri. Jos sen korjaa näillä keleillä kunnolliseksi, niin kylmällä on sitten kylmä.

Tuolla järjestelyllä tuo ei tule onnistumaan tuloilman suhteen. Jos haluaa sinne KPH:hon lämpimämpää kuin muualle, niin erillinen suntti on ainoa oikea ratkaisu.
 

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Helkkari tuloilma nyt jotain 9:n pintaan. Aamulla oli 7:n pintaan, nostin lämpökäyrän 2+2:sta 3+1:een.

Mitkä siihen nyt vaikuttavatkaan?

sääsin eilen "lämpimän varaston" sinistä menovesi"korkkia" pienemmälle kun siellä oli jo liian lämmin tarpeeseen eli 19 astetta noin,
voiko se vaikuttaa näin tuloilman lämpötilaan pienentävästi? Kun tavallaan yksi "paluuvesi on paljon kylmempää?
 

Muu

Jäsen
Helkkari tuloilma nyt jotain 9:n pintaan. Aamulla oli 7:n pintaan, nostin lämpökäyrän 2+2:sta 3+1:een.

Mitkä siihen nyt vaikuttavatkaan?

sääsin eilen "lämpimän varaston" sinistä menovesi"korkkia" pienemmälle kun siellä oli jo liian lämmin tarpeeseen eli 19 astetta noin,
voiko se vaikuttaa näin tuloilman lämpötilaan pienentävästi? Kun tavallaan yksi "paluuvesi on paljon kylmempää?
Noin rajussa pudotuksessa epäilisin "kossuventtiiliin" tarttunutta roskaa. Avaisin venttiiliä muutaman kierroksenja takaisin alkuasentoon. Jos vika on tässä näkyy muutamassa minuutissa. (alle kierroksen auki olevassa venttiilissä on vain muutaman kymmenysosanillin rako)
 

Tanttu

Aktiivinen jäsen
En tiedä mikä oli. Eilen avasin "vartin lisää" kossupullon ruuvia jotta saisin tuloilman nousuun. No sitten se olikin illalla jo 21 astetta eli liiankin korkea. No kiersin taas takaisin ne avatut "vartin" ja silti tuloilma pysyi ihan ok 19 asteessa, eli ei laskenut sinne alta kymmeneen.

En kyllä ymmärrä enää mitään. Ulkoritilästä kyllä poistettiin eilen verkko kun tuloilma oli liian matala mutta ei se kyllä lähtenyt nousuun tämänkään jälkeen eli ei voi olla syy sille että taas kuitenkin nousi.

Suodattimet on vaihdettu noin viikko sitten molempiin eli ei voi olla syy.
 

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Olen huomannut myös aika-ajoin epämääräistä tuloilman laskua. Mitään selitystä en ole tuolle löytänyt ja asia on korjaantunut ihan itsekseen.
 

perti16

Jäsen
Täällä ainakin tuloilma laskee tuonne kympin paikoille joskus ja syiksi veikkaisin seuraavia:
- ulkolämpötila esim. -5c ja keskiulkolämpötila esim. 1c (lisäyksen esto 0c)
- Käyttövesi käytetty loppuun
- tilapäinen puhallinnopeuden nosto
 

Muu

Jäsen
En tiedä mikä oli. Eilen avasin "vartin lisää" kossupullon ruuvia jotta saisin tuloilman nousuun. No sitten se olikin illalla jo 21 astetta eli liiankin korkea. No kiersin taas takaisin ne avatut "vartin" ja silti tuloilma pysyi ihan ok 19 asteessa, eli ei laskenut sinne alta kymmeneen.

En kyllä ymmärrä enää mitään. Ulkoritilästä kyllä poistettiin eilen verkko kun tuloilma oli liian matala mutta ei se kyllä lähtenyt nousuun tämänkään jälkeen eli ei voi olla syy sille että taas kuitenkin nousi.

Suodattimet on vaihdettu noin viikko sitten molempiin eli ei voi olla syy.
Sait ilmeisesti Kossuventtilin roskan liikkeelle. Kierrossa voi olla työaikaisia muovin ym roskia. Liikahti ilmeisesti venttiiliin virtausten muuttuessa varaston kiertoa säädettäessä. Pienessä talossa venttiili on niin pienellä että kaikki in mahdollista. Hyvin toimittu joka tapauksessa.
Tuloilmassa oleva verkko on selvä asennusvirhe! Venttiilin ohjeessa lukee selvästi että se on poistettava.

"KÄYTTÖ Ulkosäleikköjä käytetään tulo- ja poistoilma-aukkojen peitesäleikköinä. Ne ovat kestäviä ja soveltuvat useisiin ilmasto-olosuhteisiin. RAKENNE USAV ja USVN on valettu alumiinista. USSV ja SVN on syvävedetty alumiinista tai sinkitystä teräksestä (maalatut, paitsi SVN koot 125x150 ja 150x175). Säleiköt on varustettu suojaverkolla, joka on valmistettu ruostumattomasta teräksestä (vapaa-aukko 1.8 mm). USAV:ta käytettäessä verkko on otettava pois koneellisessa ilmanvaihdossa tai käytettävä USAV-IV mallia. USAV-IV on varustettu isosilmäisellä verkolla (vapaa-aukko 12.7 mm) ja se on saatavana koissa 100- 315 mm.

http://resources.flaktwoods.com/Perfion/File.aspx?id=2030e01d-df23-4d43-8148-8405ded9bf66
 

perti16

Jäsen
Voisikohan kylppärin/saunan lattialämmityksessä olla jotain vikana, kun avasin jakotukilta venttiilin täysin auki, mutta lattia ei tunnu lämpimältä (ei tosin kylmältäkään). Muut käsisäädölliset venttiilit vedin nollaan ja KHH lattia onkin sitten todella kylmä. KHH venttiiliä ei edes tarvitse avata täysin auki, jotta se tuntuisi lämpimältä. Virtausmittareissa kyllä tapahtuu ja huomaa, kun venttiilit laittaa kiinni ja auki. En lukemia muista, mutta kun nuo molemmat avaa, on ne suurinpiirtein samoissa lukemissa keskenään. Toinen vain vetää lattian kuumaksi.

menolämpötila BT2 27.2°C
paluulämpötila EB100-EP14-BT3 21.6°C

Paluu on aika alhainen kuitenkin...?
 

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Koita pumppua isommalle tai menolämpöä ylemmäs. Jos meno- ja paluuventtiilit on auki niin lattia lämpee väkisin kun/jos vesi kiertää.
 

Jolberious

Aktiivinen jäsen
Menolämpöä ei viitsisi enää tuosta käyrästä 4+1 nostaa. Nollakelillä se on noin 31c.
Kaikki termarit auki, kaikki rajoitukset jakotukeista auki jne. Kiertovesipumppu täysille ja sitten jakotukeista ruuvailee kuumien huoneiden kiertoa pienemmälle. Kun kaikki on säädetty tasapainoon niin sitten säätää käyrät kohdalleen.
 

kotte

Hyperaktiivi
Ymmrärsinkö oikein, että kylppärin/saunan lattiapiirissä on oma virtausmittarinsa, joka reagoi oikein kyseisen piirin säätöventiilin avaamiseen ja sulkemiseen? Jos noin on ja lukemat ovat samaa suuruusluokkaa kuin esimerkiksi kodinhoitohuoneen piirissä/mittarissa eikä edes mikään kohta lämpene, tarvitaan yksityiskohtaisempia tietoja lattioiden rakenteesta, jotta asiaa voisi yrittää ymmärtää.
 

perti16

Jäsen
Ymmrärsinkö oikein, että kylppärin/saunan lattiapiirissä on oma virtausmittarinsa, joka reagoi oikein kyseisen piirin säätöventiilin avaamiseen ja sulkemiseen? Jos noin on ja lukemat ovat samaa suuruusluokkaa kuin esimerkiksi kodinhoitohuoneen piirissä/mittarissa eikä edes mikään kohta lämpene, tarvitaan yksityiskohtaisempia tietoja lattioiden rakenteesta, jotta asiaa voisi yrittää ymmärtää.
Juurikin näin, mutta lattia lämpenee varmaan tuohon paluulämpöön asti. Ei ole kylmä jalalle, mutta ei kyllä lämminkään. Eli lämmintä vettä siellä kiertää, mutta ei päästä lähellekään menolämpöä. KHH lattian saa halutessaan kuumaksi. Nyt venttiili kiinni ja se on kylmä.

Muutos (20h) nyt paluulämmössä 21,6c --> 22,8c

Pitää nuo tiedot kaivaa.
 

kotte

Hyperaktiivi
Mahdollisina selityksinä tulee eristysongelmien ohella mieleen vesiputkien tai viemäreiden asennustapa, eli voivat viedä mennessään lattian lämmön. Periaatteessa myös lähtevä ja tuleva putki voivat olla liian lähellä toisiaan pitkältä matkalta, mutta ei tässä tapauksessa, jos kerran paluuvesi on paljon viileämpi kuin tuleva (eli sellaistakin on sattunut, että sekä menevä että palaava vesi ovat lämmintä, mutta itse kierron pääosalla vesi on jäähtynyt jo alussa ja lämpenee uudestaan lopussa tulevan veden lämmöllä ja tuleva vesi tällöin vastaavasti jäähtyy).
 

muhvi

Jäsen
Moi! Tulin töistä kotiin, ja pilpin valo keltaisena, ja ilmoitti suodatin hälytystä. Käyttöveden lämpötila pudonnut +33c kun normaalisti se on +48c. Mistä johtuu? Lopettaako tuo vehe veden lämmittämisen kompuralla kun tulee suodatin hälytys? Nyt ei sitten suihkuun päässyt. Vai onkoha joku muu nyt vikana kuin se hälytys?
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
Joo suodatin hälytys vaan muistuttaa. Toki likanen suodatin ei auta.
Mut oisko kyse siitä että ulkolämpötila sopivan korkea mutta matala. Kompuran lämpö menee lämmitykseen, ei riitä käyttöveteen.
 

jrinnes

Jäsen
Mulle tuli nuo myös. En ole vaihtanut niitä, kun ei ole ollut enää kovia pakkasia.
Ehkä näitä voisi ensi talvena taas kovilla pakkasilla kokeilla, kun mulla kertyy sitä jäätä kovilla pakkasilla tuohon koteloon.

Olitko yhteydessä Nibeen säädöistä, että pitääkö niitä jotenkin kompensoida?
Tänään sain viimein aikaiseksi laittaa Nibelle sähköpostia ja sainkin vastauksen lähes saman tien. Tehtaan mukaan ilmamääriä ei kuulemma ole tarpeen säätää, koska uudessa suodattimessa on niin paljon pinta-alaa, että se vastaa vanhan mallista kuitusuodatinta.
 

Muu

Jäsen
Tänään sain viimein aikaiseksi laittaa Nibelle sähköpostia ja sainkin vastauksen lähes saman tien. Tehtaan mukaan ilmamääriä ei kuulemma ole tarpeen säätää, koska uudessa suodattimessa on niin paljon pinta-alaa, että se vastaa vanhan mallista kuitusuodatinta.
Saako noita ostettua jostain? Hintaluokka?
 

J.Q

Jäsen
No niin, tässä on vierähtänyt kuukausi hiljaiseloa foorumilta, kun on elämä Niben kanssa ollut kohtuu mukavaa. Sellainen 30-35 kWh on ollut kaikki sähkönkulutus päivässä n. -3 - +3 asteen keleillä, mitä tässä on enimmäkseen elelty.

Tänään kävi pitkästä aikaa niin, että lämmin käyttövesi loppui kesken ja laski aina 36 asteeseen asti suihkuttelun jälkeen (normaalista 49 asteesta). Aiemmin kuitenkin vesi on riittänyt, vaikka suihkuttelua olisi ollut tuplasti enemmän. Johtuuko tämä nyt siitä, että ensimmäistä kertaa keskilämpötila ulkona meni yli 5 asteen, joka on minulla lisäyksen eston rajana? Kuvittelin aiemmin, että se estää sähkön käytön vain talon lämmityksen osalta, mutta ilmeisesti ei anna käyttää sähköä sitten vedenkään lämmitykseen?

Talossa lämpötila on pysynyt 21 asteessa, vaikka sähköä ei nyt sitten lämmitykseen ole mennytkään. Kompura kyllä laulaa melkein yhtä soittoa. Mutta ilmeisesti tässä täytyy nyt sitten nostaa lisäyksen eston rajaa, jos jatkuu ongelma lämpimän veden loppumisen kanssa?
 

J.Q

Jäsen
Ok. Kokeilin nyt nostaa lisäyksen eston 8:aan asteeesen ja katson, miten sen kanssa käy kun päivät tästä lämpenee.

Hyödyntääkö täällä muuten kukaan mitenkään noita pumpun lukuisia säätömahdollisuuksia, kun voi esim. estää sähkön käytön tai koko talon lämmityksen tiettyinä päivinä tiettyinä kellonaikoina tai valita? Itse en ole noihin koskenut muuta kuin koemielessä, mutta en nyt ole itse keksinyt, miten noista vois käytännön hyötyä saada. Automaattiasetuksilla tuntuu ihan hyvin laite osaavan pitää talon ja veden lämpinänä, kunhan tuo lisäyksen esto ei ole liian pieneksi asetettu.

Ja silloin kun pumpun infovalikossa lukee käyttöprioriteettina "siirto", niin mitä se pumppu silloin tekee? Siirtää poistoilman lämpöä talteen...?
 

Tanttu

Aktiivinen jäsen
Hei kaikki!

missä lämpötilassa siis ulkoilman lämpötilassa suosittelisitte ottamaan tahdistetun puhaltimen käytön pois päältä?

Kompura sammuilee jo näillä keleillä aika usein ja tiheästi, joten varmaan täytyy pian ruveta ottamaan tahdistettu käyttö pois?

mitä mieltä olette? tai mitä kokemuksia?

Kiitos!
 

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Hyödyntääkö täällä muuten kukaan mitenkään noita pumpun lukuisia säätömahdollisuuksia, kun voi esim. estää sähkön käytön tai koko talon lämmityksen tiettyinä päivinä tiettyinä kellonaikoina tai valita? Itse en ole noihin koskenut muuta kuin koemielessä, mutta en nyt ole itse keksinyt, miten noista vois käytännön hyötyä saada. Automaattiasetuksilla tuntuu ihan hyvin laite osaavan pitää talon ja veden lämpinänä, kunhan tuo lisäyksen esto ei ole liian pieneksi asetettu.
Eipä noita oikein tarvitse normaalioloissa. Sitten jos on vaikkapa aurinkosähöä ja ulkona hellettä, niin voi estoilla ajastaa käyttöveden teon valoisalle ajalle. Mutta yleisesti ottaen kompressorin estosta ei ole mitään etua. Varsinkaan kun on tarve lämmittää, koska lämmittämättä jätetty aika pitää kiriä taas kiinni. Eri juttu sitten jos haluaa hyödyntää niben pörssisähkön käyttöä.
 

Siikki

Aktiivinen jäsen
Tämä kävi taas, paljon ei huurua ole, mutta on silti. Lisäsin poistoa, mutta todella ihmeelliselle vaikuttaa. Onko ideoita tähän? Entä onko tällainen pienen ajan (max 30min huuru) tapahtuma vaarallinen talon rakenteille? Vain osassa ikkunoista tuota huurua näky alaosassa, nyt lähti ilmeisesti poistumaan taas.
Ikkunoiden huurtumiseen siis ja asia ratkesi:

Ikkunoiden huurtuminen johtui siitä että höyrystin ja jäteilmakanava menee tietyissä tilanteissa jäähän, joten poiston ilmavirtaus pienenee liikaa. Tämä taas johtuu liian vähäisistä ilmamääristä ja siihen että asetuksissa oli 16A pääsulakkeet asetettu, joten vastus estetään esim saunan aikana ja kompura painaa jäteilman ja kanavan jäähän reilusti. Tähän yhdistettynä höyrystin jäätyy saunan kosteasta höyrystä nopeasti.

Kovennetulla ilmanvaihdolla ongelma poistunut, eikä höyrystin mene enää pakkaselle. Tosin pitää sanoa, ei humina nyt sen verran kova, että voi varmuudella sanoa, että tähän taloon liian pieni laite alkujaankin, kuten toki speksit sanookin.
 

Muu

Jäsen
Ikkunoiden huurtumiseen siis ja asia ratkesi:

Ikkunoiden huurtuminen johtui siitä että höyrystin ja jäteilmakanava menee tietyissä tilanteissa jäähän, joten poiston ilmavirtaus pienenee liikaa. Tämä taas johtuu liian vähäisistä ilmamääristä ja siihen että asetuksissa oli 16A pääsulakkeet asetettu, joten vastus estetään esim saunan aikana ja kompura painaa jäteilman ja kanavan jäähän reilusti. Tähän yhdistettynä höyrystin jäätyy saunan kosteasta höyrystä nopeasti.

Kovennetulla ilmanvaihdolla ongelma poistunut, eikä höyrystin mene enää pakkaselle. Tosin pitää sanoa, ei humina nyt sen verran kova, että voi varmuudella sanoa, että tähän taloon liian pieni laite alkujaankin, kuten toki speksit sanookin.
Poistoilmaputki on puutteellisesti eristetty! Sinne menee pari asteista kosteaa ilmaa joka jäätyy pakkasilla putkeen. (itselläni on 100 mm eristeet eikä ongalmia)
 
Ylös Bottom