Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Siikki

Aktiivinen jäsen
Onnistuuko F470 pitäminen pelkästään IV-koneena miten helposti? Voisi olla tarvetta hetken aikaa pitää niin MLP rinnalla. Eli siis pelkästään ilmanvaihto olisi päällä, kompura seis ja kattila tyhjä, eikä tietenkään kv-pumppukaan päällä.
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
Ei Kait siinä mitään ongelmaa.
Sehän vastaa kesäpätkäkäyntiä kun kompurakin pois päältä.
Kompura ja vastus estot päälle; joko ohjelmallisesti tai sit jumppereilla ohjatuista tuloista. Käyttötila manuaali, ja lämmitystäppä pois niin pysähtyy kv-pumppu.
 

burmanm

Vakionaama
Onnistuuko F470 pitäminen pelkästään IV-koneena miten helposti? Voisi olla tarvetta hetken aikaa pitää niin MLP rinnalla. Eli siis pelkästään ilmanvaihto olisi päällä, kompura seis ja kattila tyhjä, eikä tietenkään kv-pumppukaan päällä.
Tietysti, tosin samallahan se voisi siinä pyöriä ja tehdä LKV:n. Ei se sitä heikommalla COPilla kuin MLP tee.
 

burmanm

Vakionaama
Se mitä joudut tekemään on luonnollisesti vesipatterin liitännät uudestaan, jos otat kokonaan F470:n pois kierrosta. Muutenhan sisään tulee raakaa ilmaa, jos sitä ei millään lämmitetä. Eli se pitää katkoa F470:sta sekä lähtö että paluu ja liittää ne muuhun lämmitysjärjestelmän kiertoon.

Sen sijaan jos jätät F470:n kiertoon, niin sitten suntti pitää saada kiinni (eihän se vesipumppu mitään auta kun MLP:n pumppu kierrättää vettä).
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
Joskus oon mietiskely voisko niben kattilaa(kompura/vastus) ajaa pelkästään tuloilmaa+kv varten. Ilman lattia kiertoja siis. Joku minimi tilavuus tuossa toki on.

(itellä vilp :n tuotto näyttää menevän kokolailla 1:1 lattiaan)
 

Siikki

Aktiivinen jäsen
Aijai. Taitaa tulla ongelmia tuosta, eli ei kovin helpolla sitten onnistune. Tarkoitus oli tosiaan vaan jättää se IV-koneeksi hetkeksi aikaa, ennen kun saan Valloxin asentajan paikalle. Ulkoilma ja samalla tuloilma siis voi olla vielä turhan viileää toukokuun alkupuolella, vaikka eteläpuolelta tuleekin. Tiedä sitten pärjäisikö sitä muutaman päivän tai max viikon viileämmälläkin ilmalla tai jopa ilman ilmanvaihtoa. Liekö rakenteille merkitystä vielä tuosta ajasta?
 

burmanm

Vakionaama
Toinen mitä voit tehdä on jättää laitteeseen vedet. Yhdistät putkella tulon ja paluun (kaikki paisarit etc on kuitenkin siinä kierrossa). Sen jälkeen toi Nibe hoitaa kompuralla tuloilman lämmityksen. Tuskinpa se toukokuussa hirveästi tarvitsee siihen käyntiä.
 

Armaani

Tulokas
Miten onnistuu saada lämpöä pelkästään kylppäriin ja autotalliin? Eli että muuta taloa ei lämmitettäisi lämpöpumpulla vaan takalla.
 

Muu

Jäsen
Miten onnistuu saada lämpöä pelkästään kylppäriin ja autotalliin? Eli että muuta taloa ei lämmitettäisi lämpöpumpulla vaan takalla.
Huonetermostaatit pienelle (kiinni). Tarvittaessa lattiakiertojen kuristusta esim eteistilasta. Tuloilma jonnekin 15-17C paikkeille.
 

Siikki

Aktiivinen jäsen
Toinen mitä voit tehdä on jättää laitteeseen vedet. Yhdistät putkella tulon ja paluun (kaikki paisarit etc on kuitenkin siinä kierrossa). Sen jälkeen toi Nibe hoitaa kompuralla tuloilman lämmityksen. Tuskinpa se toukokuussa hirveästi tarvitsee siihen käyntiä.
Kuulostaa että menee vähän säätämiseksi, no laitoin putkimiehelle tiedustelua. Toukokuun puolessa välissä voisi olla fiksumpi tehdä tuo muutos. Pidän jotenkin IV puuttumista muutamana päivänä isona peikkona tässä asiassa.
 

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Tänään sain viimein aikaiseksi laittaa Nibelle sähköpostia ja sainkin vastauksen lähes saman tien. Tehtaan mukaan ilmamääriä ei kuulemma ole tarpeen säätää, koska uudessa suodattimessa on niin paljon pinta-alaa, että se vastaa vanhan mallista kuitusuodatinta.
Kiitos tiedosta!
Vaihdan tuon ensi talvena, kun taas pakkaset kiristyy.
 

perti16

Jäsen
Mikä suodatusaika olisi sopiva? Oli 8h ja vaihdoin 12h, mutta ei nuo kummatkaan oikein tunnu hyvältä. Ilalla tuloilma oli 10c lämpimän päivän takia ja nyt näyttää olevan 23c, kun aamun kylmä ilma vaikuttaa laskentaan. Pitäisikö oikeasti heittää joku 2h?
 

Muu

Jäsen
Mikä suodatusaika olisi sopiva? Oli 8h ja vaihdoin 12h, mutta ei nuo kummatkaan oikein tunnu hyvältä. Ilalla tuloilma oli 10c lämpimän päivän takia ja nyt näyttää olevan 23c, kun aamun kylmä ilma vaikuttaa laskentaan. Pitäisikö oikeasti heittää joku 2h?
Sudatusaika vaikuttaa lähinnä eston rajalämmön kanssa milloin sähkölämpö tulee avuksi.
Tuloilmaan vaikuttaa lähinnä minimi menolämpötila, lämpökäyrän asetukset ja "kossupullon korkin säädöt".
Itselläni on näin keväällä minimimeno 25C , käyrä 3-1 ja tuloilma säädetty venttiilistä n 16C 0 asteessa menolämmön ollessa noin laskennalisella tasilla. Huonelämmöt ohjaan huonetermostaatilla. Päivällä lämmittää aurinko 23-26C ja yöllä tarvittaessa lattialämpö 21C. Laattalattioissa kiertää jatkuvasti 25C. Kompressori käsiohjauksessa "lisäys estetty" niin ei turhaan yritä yöllä lämmittää sähköllä.
 

perti16

Jäsen
@Muu tarkoititko trendirajaa?
Valikko 5.1.99 - muut asetukset
Trendinlaskentaraja

Säätöalue: 0 – 20 °C
Tehdasasetus: 7 °C

Tässä asetat, missä ulkolämpötilassa trendilaskenta on aktiivinen. Tämän rajan yläpuolella sähkövastuksen kytkentää viivytetään ja sähkövastusta ei kytketä päälle, jos kompressori pystyy nostamaan säiliön lämpötilaa.
Ongelma on siis keväällä, kun päivällä on 20c ja auringon laskettu 5c, jolloin liian pitkä suodatusaika muistaa tuon lämpimän ajan liian pitkään ja ei lämmitä tarpeeksi.

Tuleeko tuosta ongelmia, jos ajan vaihtaa vaikka 2h tai 4h? Tuleeko tuosta lämpöjen pumppaamisesta ylös alas mitään ylimääräistä sähkönkulutusta?
 

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
@Muu tarkoititko trendirajaa?


Ongelma on siis keväällä, kun päivällä on 20c ja auringon laskettu 5c, jolloin liian pitkä suodatusaika muistaa tuon lämpimän ajan liian pitkään ja ei lämmitä tarpeeksi.

Tuleeko tuosta ongelmia, jos ajan vaihtaa vaikka 2h tai 4h? Tuleeko tuosta lämpöjen pumppaamisesta ylös alas mitään ylimääräistä sähkönkulutusta?
Voi sen hyvin noinkin laittaa. Käytännössä tuolloin päivällä puhallellaan lämmintä ulos ja iltaa kohden kiritään kiinni. Lattia ei reagoi kovinkaan nopeasti lämpötilanvaihteluihin, joten enempi tuo vaikuttaa tuloilman lämpötilaan. Voit toki myös ”nollata” sen suodatusajan illalla, jolloin se alkaa laskea keskilämpötilaa heti kylmemmästä päästä. Suodatusaika nollaantuu kun muutat sitä vaikkapa tunnin suuntaan tai toiseen.
 

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Ei se RMU40 oikein jälkikäteen asennettuna maksa vaivaansa. Mielummin laittaa uplinkin jos se on valmiina koneessa. Huoneanturi lattialämpötalossa ei ole se toimivin ratkaisu varsinkaan F470:n kanssa
 

perti16

Jäsen
Uusi päivitys. Ei ilmeisesti mitään merkittävää parannusta.
Version: 9071R4
Release date: 16.5.2019
Changes
· Updated function for extra climate system (ECS) in combination with FJVM
· Minor adjustments of menues and texts.
Onko tälle olemassa mitään helppoa ja halpaa tapaa mitata laitteen kuluttama sähkö?
 

perti16

Jäsen
Milläs säädöillä kesällä on hyvä mennä? Tuloilmaruuvi mahdollisimman vähän auki ja lämmitystä lattioihin johonkin asteeseen asti? Tehdasasetus on 18c, mutta voisi ehkä tuonne kylppärin lattiaan laittaa lämpöä, jos lämpötila pyörii 18-20c :hmm:
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
Milläs säädöillä kesällä on hyvä mennä? Tuloilmaruuvi mahdollisimman vähän auki ja lämmitystä lattioihin johonkin asteeseen asti? Tehdasasetus on 18c, mutta voisi ehkä tuonne kylppärin lattiaan laittaa lämpöä, jos lämpötila pyörii 18-20c :hmm:
Meillä ei lämmitys pysää koskaan, eli kv-pumppu pyörii koko ajan.
KEsällä minimisäätö ollu 23-25. Tuo siis kiertää laatta-alueilla.

Tuloilma ruuvi pienelle, ei kokonaan kiinni että ei vahingossa syksyllä jäädy
 

Tulihäntä

Aktiivinen jäsen
Sillä tuloilmaruuvilla saa myös helteellä hieman laskettua tuloilman lämpötilaa. Jos minimi menovesi on vaikka +24C ja ruuvi hieman auki, niin ulkoa tuleva 26-27C ilma jäähtyy kun tuloilman esilämmityskenno on viileämpi
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
Sillä tuloilmaruuvilla saa myös helteellä hieman laskettua tuloilman lämpötilaa. Jos minimi menovesi on vaikka +24C ja ruuvi hieman auki, niin ulkoa tuleva 26-27C ilma jäähtyy kun tuloilman esilämmityskenno on viileämpi
Onkos tuloilma patterissa kondenssivesi poisto?

Aikansa kun tekee lämpöä sisällä riittää kun ei ole mihin laatasta lämpöä luovuttaa
 

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Nyt kun ollut helteisiä päiviä, niin onkos tuo ihan normaalia, että menovesi huitelee 24-32 asteen välillä vaikka minimimenovesi säädetty 20?
Lämpiääkö se menovesi niin paljon esim. suihkussa käynnin aikana ja auringonvalosta lattioiden kautta?
Oletteko muuttaneet kv-pumpun kiertoa kesäksi hitaammalle?

Niin ja luonnollisesti yleisten tilojen kaikki kierrot on käännetty kiinni.
 
Viimeksi muokattu:

hanuri

Jäsen
Nyt kun ollut helteisiä päiviä, niin onkos tuo ihan normaalia, että menovesi huitelee 24-32 asteen välillä vaikka minimimenovesi säädetty 20?
Lämpiääkö se menovesi niin paljon esim. suihkussa käynnin aikana ja auringonvalosta lattioiden kautta?
Oletteko muuttaneet kv-pumpun kiertoa kesäksi hitaammalle?

Niin ja luonnollisesti yleisten tilojen kaikki kierrot on käännetty kiinni.
Onko tuloilmapatterin kiertoa auki? Jos on niin lämmintuloulkoilma lämmittää vettä...
 

Jamo70

Aktiivinen jäsen
Mitenkäs muuten oli sen siirtoajan kanssa näin kesällä? Mulla se taitaa olla nyt 30min.

Olen huomannut myös, että syystä tai toisesta käyttöveden yläosa on ja pysyttelee välillä 47-49, vaikka säästöasetuksella se on asetettu 51. Tuokin normaalia, että se jää kokoajan vähän vajaaksi?
 

hanuri

Jäsen
Tuo oli siis vain toteamus, ettei ainakaan sitä 30c vettä ole lattiassa, vaikka kierrot on auki.
Jos nyt puhutaan samasta asiasta, niin tuo lämmityksen pysäytys pysäyttää kiertovesipumpun, jollloin siellä lattiassa ei kierrä vesi ollenkaan. Ja se lämmityksen pysäytys arvo tarkoittaa ulkolämpötilan keskiarvoa, eikä siellä lattiassa olevan veden lämpöä.
 
Ylös Bottom