Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Muu

Jäsen
Taidan kääntää "kossupullon korkkia" pari kertaa vuodessa! Saan vielä joka vuodelle oman Kossun asennuskustannuksilla.;)

KTuu

Tulokas
Terve! Tuli ostettua uusi omakotitalo ja ensimmäisenä pitääkin ihmetellä Nibe F470 sielunelämää. Osaisiko arvon raati antaa neuvoja mitä säätöjä pitää heti tarkistaa, koska nyt vaikuttaa metsässä olevan. Asunnossa vesikiertoinen lattialämpö ja termareita seinissä.
Btw. Pumpun etulätkässä komeilee F370, mutta valikoissa ja koneen bootissa F470 mallina.

1. Tämmöinen lämpökäyrä

2. Huoltovalikon poisto/tuloilmat, eikös nämä ole ihan päin sitä ? Kannattaako säätää itse vai suorilta tilata säätö ammattilaiselta ?

3. Onko tämä tulosuodatin mallia F7 ? Poistossa näytti olevan normaali 8mm G3.
Sain pöytäkirjat ja IV-säädöt olivat oikein tuolle F7 suotimelle. Nyt mennään uusilla suodattimilla ja 3 / 0 lämpökäyrällä. Tässä olisi siitä noin vuorokauden datat. Olisiko viisaampia kertomaan ovatko käyrät jokseenkin kunnossa vai ei ?

Mikki

Vakionaama
Ei mielestäni mitään outoa näkyvissä. Vastuksia toki vähän käyttää, mutta se on oletettavaa kun pakkanen kiristyi.

EDIT: tai ehkä tuloilman lämpö on piirun liian korkea. 18-20 astetta on aika järkevä taso tuloilmalle. Piirun sitä säätöruuvia sulkisin.

Viimeksi muokattu:

KTuu

Tulokas
Ei mielestäni mitään outoa näkyvissä. Vastuksia toki vähän käyttää, mutta se on oletettavaa kun pakkanen kiristyi.

EDIT: tai ehkä tuloilman lämpö on piirun liian korkea. 18-20 astetta on aika järkevä taso tuloilmalle. Piirun sitä säätöruuvia sulkisin.
Mitäs hyötyä on tuloilman lämpötilan laskulla ? Sekä mistä sitä säädetään ?

Mikki

Vakionaama
Vähän huoneilmaa viileämpi tuloilma sekoittuu nopeammin huoneilmaan. Ja lisäksi se ei jää katonrajaan pyörimään.

Niin ja helposti energiaa hukkuu jos IV putket kulkee yläpohjassa.

F470:ssä on manuaalinen säätöruuvi. Käyttöohjeesta löytyy. Näppärät ovat asentaneet tuohon patteritermostaatin ulkoisella anturilla ja automatisoineet säädön.

Mutta: jos nyt tuntuu huoneilma hyvältä niin ei tämä mikään iso juttu ole vaikka antaisit olla.

Muu

Jäsen
Makuasia miten lämmittää mutta suositus on että tuloilma n: 3 astetta alle huonelämpötilan. Viileä tuloilma laskeutuu paremmin huoneessa alas, eikä jää katonrajaan leijumaan. Vastaavasti lattian kautta tulee hieman enemmän lämpöä. Varsinkin laattalattiat tuntuu miellyttävämmältä lämpimänä. Tuloilma säädetään laitteen alareunassa kannen takana olevasta venttiilistä koloavaimella. ( Venttiili kiinni ja sitten puoli kierrosta auki, seurantaa vartin verran ja hienosäätö. ) Tehdassäädössä venttiili voi olla 2-3 kierosta auki. Kesällä käännetään venttiiliä vielä pienemmälle ettäsaadaan kylpyhuoneen ym lattioihin lämmitystä Minimikiertovedenlämpö esim 25-28 lämmittää tuthaan kesäistä tuloilmaa. Laitteen tuloilman / lattialierron säätö tapahtuu siis käsisäädöllä.

unski84

Jäsen
Mitä ootte pitäny suodatus aikana tälleen talvella? Eli se mistä se laskee keskilämpötilaa --》 menovedelle :)
Itse lämmityskiertoahan ohjaa lämpökäyrä hetkellisen lämpötilan mukaan
Mites tää laite oikein toimii laskennallisen menoveden kanssa :hmm: Olen kuvitellut, että laskennallinen menovesi seuraa keskiarvoulkolämpötilaa, mutta oma laite tuntuu kyllä seuraavan hetkellistä ulkolämpötilaa kuten Muu sanoi. Suodatusaikana oon käyttänyt 24h.

Muu

Jäsen
Mites tää laite oikein toimii laskennallisen menoveden kanssa :hmm: Olen kuvitellut, että laskennallinen menovesi seuraa keskiarvoulkolämpötilaa, mutta oma laite tuntuu kyllä seuraavan hetkellistä ulkolämpötilaa kuten Muu sanoi. Suodatusaikana oon käyttänyt 24h.
Menovesi seuraa edelleen hatkellistä ulkolämpötilaa. Näin keväällä kun auringon antama lisäteho lämmittää huomattavasti lasken käyrän normaalista 3-0 arvoon 2-0 ettei Nibe yritä lämmittää yöpakkasten aikaan vapaita kiertoja sähköllä liikaa. Alin menolämpötila itselläni on 26 josta 2 käyrä alkaa nostaa kiertolämpöä -5 paikkeilla. 3 käyrällä vastaava piste on +5 jolloin menolämpötila lähtee nousuun. Lattialämmityksen hitauden vuoksi muutaman tunnin pakkaspiikki lämmittää siis turhaan suorassa kierrossa olevat lattiat.

Suodatusaika määrittää lähinnä vastusten sallimisen rajan. Itsellä +5 /24h. Suurella käyttöveden veden kulutuksella voi olla vaikka +10 joka varmistaa käyttöveden riittävyyden.

Trendiraja määrittelee taas rajan johon asti pyritään lämmöntuotto hoitamaan pelkällä lämpöpumpulla. Trendiraja kannattaa pitää aina alempana kun keskiarvolämpötila. 0 on hyvä oletus mutta jos käyttövesi ei tahdo riittää vähennetään viiveitä vastuksen käytölle nostamalla trendiraja lähelle keskiarvolämpötilaa.

Jokainen talo ja käyttöprofiili vaatii omat säätönsä. Näillä periaatteilla pääsee oikeaan suuntaan.

Ylös Bottom