Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

burmanm

Vakionaama
Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Dille83 sanoi:
Tämä, että mielestäsi kylpyhuoneiden lattialämmitykset ovat tarpeettomia, kertookin jo tarpeeksi. Harmi kun ei tuossa aikaisemmassa keskustelussa käynyt ilmi.

Tämä käytiin jo aiemmin sinulle läpi ja varsinkin kesäiseen aikaan.

Miksi lienet kaikki nykytalot varustetaan märkätilan lattialämmityksellä ihan valtakunnallisesti? Lämmitysmuodosta tai tämän toteutustavasta riippumatta?

On niissä ikkunatkin, toteutustavasta riiippumatta. Miksi lienee? Tuo ei ole vastaus.

En tietääkseni yritä tämmöistä vääntää…
[quote author=Dille83]Nibe on suunniteltu siten, että siellä ko. piirissä pyörii edes jokin vesi ympäri vuoden[/quote]

Miten tuo sitten pitäisi ymmärtää? Minä kun käsitin että väität että Nibellä pitäisi pyöriä siellä vesi, mikä ei kyllä toteudu jos vesipumpun sammuttaa.

vwg4

Vakionaama

Upponalle sanoi:
Hei hou onko tuo Niben tuloilmaventtiili millään tai missään muodossa sidoksissa aparaatiin kuin manuaalisesti säätämällä nibe reagoi esim juuri pätkimättä lattia termareita kun tuloilma korkeampi kuin lattia termariin säädetty raja. Eli patteriventtiili termostaatilla ja lisäanturilla ei ventiilin tilalle tuo kipuiluja aparaattiin ?!?
Rinnalle patteritermostaatti.
Jättää alkuperäisen venttiili paikoilleen ja vähän auki.
Venttiilin ja tuloilmapatterin väliin t-haaralla toinen putki johon vesi tulee patteriventtiilin kautta. Patteritermostaatin antura tuloilma kanavaan.

Itellä oon kattonu että t-haara sopii niben sisuksiin Venttiilin viereen.

Siksi rinnalle että jos patteritermostaatti jumii, ei kierto lakkaa kokonaan.

Ja joku vois Nibeltä kysyä onko vaikutusta takuuseen... Ja joko niben oma ratkaisu saatavilla...

Lähetetty minun G8231 laitteesta Tapatalkilla

Tulihäntä

Vakionaama

burmanm sanoi:
Tosin kyllä se Nibe toimii ihan mainiosti vaikka se ei pyörisikään (ei se edes tunnista vaikka se olisi rikki). Tuolla tavalla se osaa sammuttaa sen vesikierron, koska sitä ei tarvita. Miten saat tästä väännettyä ettei sitä ole suunniteltu sammutettavaksi kun siinä vehkeessä on oikein erikseen toiminto joka sammuttaa sen?

Mitä haittaakaan siitä vesipumpun pyörimisestä on? Ei se syö sähköä kuin nimeksi. Eikä se vesipumppu niin paljoa maksa, että kulumisen takia se pitäisi sammuttaa. Mä olen jokaisessa vesikiertoisessa lattiassa pitänyt aina kierron päällä. Vanhemmiten sinne kertyy sakkaa joka sitten jumittaa paikkoja. Muutenkin kosteissa tiloissa pitäsi aina kiertää lämmin vesi. Edes vähän.

repomies

Hyperaktiivi

vwg4 sanoi:
Rinnalle patteritermostaatti.
Jättää alkuperäisen venttiili paikoilleen ja vähän auki.
Venttiilin ja tuloilmapatterin väliin t-haaralla toinen putki johon vesi tulee patteriventtiilin kautta. Patteritermostaatin antura tuloilma kanavaan.

Itellä oon kattonu että t-haara sopii niben sisuksiin Venttiilin viereen.

Siksi rinnalle että jos patteritermostaatti jumii, ei kierto lakkaa kokonaan.

Ja joku vois Nibeltä kysyä onko vaikutusta takuuseen... Ja joko niben oma ratkaisu saatavilla...

Tuo rinnankytkentä on se tapa jolla minä sen laitoin 410P kanssa. Jos patteriventtiilistä ei sitten tykkää niin sen voi ruuvata kiinni ja vanha toimii yhä. Kyllä tuo pitäisi toimahtaa teilläkin.

TeroT

Aktiivinen jäsen

burmanm sanoi:
Tämä käytiin jo aiemmin sinulle läpi ja varsinkin kesäiseen aikaan.

Sinä kerroit omia mielipiteitäsi, et muuta ja kyllä tuossa aikaisemmin on käyty läpi pääasiassa vain sitä kiertoveden lämpötilaa. Et kertonut tuota itse asian ydintä - Olet sitä mieltä, ettei lattialämmitystä tarvita ensinkään.

burmanm sanoi:
On niissä ikkunatkin, toteutustavasta riiippumatta. Miksi lienee? Tuo ei ole vastaus.

Ei muuten 100% varmuudella läheskään kaikissa märkätiloissa ole ikkunoita. Yhtiöitetystä asumismuodosta nyt puhumattakaan.

Minä kysyin. Et sinä, joten mikäs tuo sitten on? Itseäsi siteeraten, tuo ei ole ainakaan vastaus.

burmanm sanoi:
Miten tuo sitten pitäisi ymmärtää? Minä kun käsitin että väität että Nibellä pitäisi pyöriä siellä vesi, mikä ei kyllä toteudu jos vesipumpun sammuttaa.

Tuota nyt voi kutsua vaikka modulaariseksi rakenteeksi. Nibestä kun voi sulkea myös esim. ilmanvaihdon ja tämän se myös tekee automatisoidusti, mikäli asetukset on näin säädetty. Aivan kuten kiertovesipumpun jos näin haluat sen säätää. Eivät ne Niben tehdasasetukset noin yleistäen ole realistiset ainakaan Suomen olosuhteisiin.

No joo, tehdään taas johtopäätös, että sinä pidät lattialämmityksen pois kokonaan pois päältä ja minä taas puolestani annan Niben jopa lämmittää kiertoon menevää vettä. Se siitä.

TeroT

Aktiivinen jäsen

Tulihäntä sanoi:
Mitä haittaakaan siitä vesipumpun pyörimisestä on? Ei se syö sähköä kuin nimeksi. Eikä se vesipumppu niin paljoa maksa, että kulumisen takia se pitäisi sammuttaa. Mä olen jokaisessa vesikiertoisessa lattiassa pitänyt aina kierron päällä. Vanhemmiten sinne kertyy sakkaa joka sitten jumittaa paikkoja. Muutenkin kosteissa tiloissa pitäsi aina kiertää lämmin vesi. Edes vähän.

Se on just näin.

burmanm

Vakionaama

Dille83 sanoi:
Sinä kerroit omia mielipiteitäsi, et muuta ja kyllä tuossa aikaisemmin on käyty läpi pääasiassa vain sitä kiertoveden lämpötilaa. Et kertonut tuota itse asian ydintä - Olet sitä mieltä, ettei lattialämmitystä tarvita ensinkään.

Sinulle aika suoraan selitettiin miten vesi haihtuu, mutta päätät itsepintaisesti selittää höpöjäsi edelleen.

Ei muuten 100% varmuudella läheskään kaikissa märkätiloissa ole ikkunoita. Yhtiöitetystä asumismuodosta nyt puhumattakaan.

En sanonutkaan märkätiloissa. Taloissa on 100% varmuudella ikkunoita, mutta eihän niitä varsinaisesti tarvita.

Minä kysyin. Et sinä, joten mikäs tuo sitten on? Itseäsi siteeraten, tuo ei ole ainakaan vastaus.

Sinulle tähänkin jo vastattiin aiemmin (huomaan ettet lue viestejä tai et halua niitä ymmärtää jos ne eivät ole sinulle mieleisiä). Lattialämmitys on usein mukavuutta varten, ei sitä varten että se olisi pakollinen kuivumiseen. Patterila varustettujakin märkätiloja on ollut toimivia, mikään ei estä sitä.

Tuota nyt voi kutsua vaikka modulaariseksi rakenteeksi. Nibestä kun voi sulkea myös esim. ilmanvaihdon ja tämän se myös tekee automatisoidusti, mikäli asetukset on näin säädetty. Aivan kuten kiertovesipumpun jos näin haluat sen säätää. Eivät ne Niben tehdasasetukset noin yleistäen ole realistiset ainakaan Suomen olosuhteisiin.

Niben tehdasasetuksissa tosiaan lämmityksen voisi sammuttaa aiemmin kuin 20C:ssä, onhan se nykytaloon aivan liikaa (varsinkin niissä joissa PILP edes toimisi järkevästi). Samalla kun lämmityksen sammuttaa, niin voi sammuttaa kiertovesipumpun, sitä ei tarvitse turhaan pyörittää. Se onko F470 sopiva Suomen oloihin ollenkaan onkin toinen kysymys.

Sen sijaan jos sammutat ilmanvaihdon, niin F470 ei kyllä enää kykene ottamaan lämpöä talteen - mikä on sen primäärinen toiminta ainakin mainoslauseiden mukaan. Sen sijaan vesipumpun sammuttaminen ei poista tuota ominaisuutta, se kykenee edelleen ottamaan lämpöä talteen.

Upponalle

Aktiivinen jäsen

Kunnon juupas eipäs vääntö meneillään ???? Mä mistään mitään tiedä ku maalaisjärjestä mut eks ole aika perskeleen loogista että jos suihkutilassa on lattialämmitys päällä niin eikö lämpö nouse ylöspäin ja siitä poisto kanavaan eli jos IV säädöt kondiksessa niin lämminlattia edesauttaa kosteuden poistumista suihkun jälkeen niin pinnoilta kuin ilmasta ????

Espejot

Hyperaktiivi

Siivosin viimeisimmät nahistelut pois. Eli hieman asiallisempi ote keskusteluun niin viestit ei lennä roskikseen. Eli eri mieltä voi olla mutta hyvässä hengessä / Espejot

TeroT

Aktiivinen jäsen

Naulankantaan, kiitos! Vielä uskaltaa suositella palstaa muillekin pumppaajille.. :)

Tonttu13

Aktiivinen jäsen

Lämmityksen pysäytys; mulla on nyt arvo 20.

Tarkoittaako tuo sitä että jos ulkona on siis ihka oikeesti ulko ulkona lämpötila yli 20 niin kiertovesipumppu lakkaa pyörimästä ja viemästä lämmitysvettä huoneiden lattiaan?

Mikähän lukema siihenkin kannattaisi näin kesällä laittaa

Bati

Aktiivinen jäsen

Jos haluat että pesutiloissa kiertää koko kesän lämminvesi, niin sen verran iso ettei kiertovesipumppu pysähdy. Vaikka 30 astetta.

TeroT

Aktiivinen jäsen

Itse olen tehnyt juuri vastaavalla kaavalla ja hyvin pelaa. En ole kokenut, että tuota nykyasetuksilla tarvitsisi säädellä suuntaan tai toiseen vuodenaikaan katsomatta.

Bati

Aktiivinen jäsen

Näin se on. Huonetermostaatit vain lämpimillä keleillä sen verran pienelle ettei turhaan siellä kierrä. Ja muutenkin on lämmin sisällä helteillä, kun ei ilmalämpöpumppua omista, niin hyvä se on pitää märkätiloissa lämmintä lattiaa. Täällä päivässä menee 8-10kw, hyvin pienellä pääsee.

Tonttu13

Aktiivinen jäsen

Eli jos tulee lämpimiä kelejä niin huonetermarit vaikka näyttämään 16 niin siellä ei sen lämpimämpää kierrä? vai tarkoittaako tuo huonetermarin 16 ilman lämpötilaa että ei nouse huoneilma tuon korkeammaksi???? ja laitan lämmityksen pysäytys vaikka 28 niin pesuhuoneeseen kiertää 28 astetta lämmitys lattiassa?

Ja tarkoittaako tuo lämmityksen pysäytys lämpötila juuri sitä mikä sillä hetkellä oikeasti on pihalla lämpötila?

burmanm

Vakionaama

Tanttu sanoi:
Eli jos tulee lämpimiä kelejä niin huonetermarit vaikka näyttämään 16 niin siellä ei sen lämpimämpää kierrä? vai tarkoittaako tuo huonetermarin 16 ilman lämpötilaa että ei nouse huoneilma tuon korkeammaksi???? ja laitan lämmityksen pysäytys vaikka 28 niin pesuhuoneeseen kiertää 28 astetta lämmitys lattiassa?

Ei vaan se tarkoittaa ainoastaan milloin kierto on sallittu. Jos laitat 28 astetta termariin, niin termari sallii veden kiertävän kunnes sisälämpötila ylittää 28C. Jos taas 16C, niin vesikierto loppuu kun sisälämpötila ylittää 16C. Varsinaiseen veden lämpötilaan tuo ei vaikuta mitenkään.

Bati

Aktiivinen jäsen

Menevän veden lämpötila löytyy kohdasta 1.9.3, Pienin menolämpötila. Mikä arvo tuohon kohtaan on laitettu, kyseinen lämpötila menee silloin lattiaan, jos veden kierto on sallittu burmanmin selittävällä tavalla. Ja märkätiloihin kyseinen veden lämpötila menee aina, jos lämmityksen pysäytys on asetettu riittävän korkeaksi, esim. 30 astetta.

Ulkolämpötilan se ottaa keskiarvon mukaan. Kohdasta 4.9.2, suodatusaika, voi säätää miltä aikaväliltä se laskee keskiarvon. Itsellä on 8h, useimilla varmaan 12h?

Tonttu13

Aktiivinen jäsen

Oli muutaman päivän usb-tikku kiinni Nibessä. Rupesin noita arvoja katsomaan vähän kun laitoin kiinni tietokoneeseen.

Ihmetyttää kun katson noita lukuja BT19 sähkövastuskäyttö ja siellä näyttää antavan lukuja luvusta 1 (klo noin 4 yöllä) lukuun 255 (noin klo 17 päivällä).
Mitenkä on voinut ottaa sähkövastusta käyttöön kun lisäyksen pysäytys on 5 asteessa ja ei nyt kyllä varmasti ole laskenut sen alle ja noin tiuhaan.

Vai mitä nuo luvut tahtoo sanoa?

vwg4

Vakionaama

Tanttu sanoi:
Oli muutaman päivän usb-tikku kiinni Nibessä. Rupesin noita arvoja katsomaan vähän kun laitoin kiinni tietokoneeseen.

Ihmetyttää kun katson noita lukuja BT19 sähkövastuskäyttö ja siellä näyttää antavan lukuja luvusta 1 (klo noin 4 yöllä) lukuun 255 (noin klo 17 päivällä).
Mitenkä on voinut ottaa sähkövastusta käyttöön kun lisäyksen pysäytys on 5 asteessa ja ei nyt kyllä varmasti ole laskenut sen alle ja noin tiuhaan.

Vai mitä nuo luvut tahtoo sanoa?
Paljonko käyttövesi täyttö/yläosa tuolla samalla aikaa?

Tonttu13

Aktiivinen jäsen

Tulin nyt jo sänkyyn ja koneet kiinni, mutta katson huomenna. Sikäli mikäli löydän mikä noista bt-arvoista näyttää käyttövesitäyttöä/yläosaa.

Mut oon käsittänyt et ei pitäs ottaa vastuksia ollenkaan käyttöön jos lisäyksen pysäytys on tarpeeksi alhainen, tosiaan säädin 5 asteeseen. Mutta onko näin?

Tulihäntä

Vakionaama

Se bt19 kertoo vain sähkövastusanturin lämpötilan. Ei sitä onko se päällä vai ei. Mulla näyttää bt19 nyt 49,9 ja ja bt7 (käyttövesi yläosa) samat 49,9. Jos lisäyksen aikakerroin lisääntyy, niin silloin vastukset ovat olleet päällä.

Sinäänsä on kyllä outoa jos se bt19 näyttää arvoa 225. Silloin lämpötilan pitäisi olla 225C, mikä nyt tietenkään ei voi pitää paikkaansa.

Tonttu13

Aktiivinen jäsen

Selvä eli ainakaan ei kerro onko ollut päällä "luojan kiitos". Mutta onpa outoa tuo lukuarvo.

Sen verran nyt katsoin usb-tikun antamia arvoja taasen, yritin etsiä sitä käyttöveden yläosaa tai täyttöä. USB ei ollut tallentanut kuin vain BT6-arvoja eli käyttövesi ohjaava arvoja. BT7-arvoja ei ollut.

-> no katsoin noita BT6-arvoja sitten niin sinä hetkenä kun sähkövastuskäyttö eli tuo BT19 arvo näytti yöllä lukuarvoa 1 niin BT6 eli käyttövesi ohjaava näytti lukuarvo 34.
Kun taas katsoin BT19-arvolla 255 (eli se mitä näytti päivällä noin klo 17) niin BT6-arvo oli 224.

Noita USB-arvoja ihan viliseen silmissä kun niitä yrittää tikulta lukea mutta nämä katsoin tarkasti, ja tosiaan ihmettelen jos nää näyttää tämmösiä????

EDIT. menin muuten heti nyt äkkiä katsomaan nibeltä BT19 ja BT7 arvot niin BT19 oli 50,9 C eli ilmeisesti sähkövastusanturin lämpötila, kun taas käyttöveden yläosa BT7 oli 47,7 C.

Tulihäntä: Mistä tai miten voin seurata sitä lisäyksen aikakertoimen lisääntymistä; eli juuri sitä milloin vastukset ovat olleet päällä?? tämä itseä kiinnostaisi tosin paljon.

J

J-Ko

Vieras

Dille83 sanoi:
Näinhän se hittolainen tekee. Tuohon stabilointiin on erilaisia ratkaisuja olemassa, mutta Nibeltä on huhujen mukaan tulossa aivan oma lisämoduulinsa, jolla voidaan säätää tuloilma halutuksi, vakioarvoksi.
Onko mitään konkretiaa tälle huhulle? Voisin soitella Nibelle ja kysyä. Meillä on 7 talon erillistaloyhtiö ja varmaan jokainen tahtoisin tuollaisen modifikaation.

Ollaan kirottu että on se perkele kun on vuosi 2018 ja lämpöä säädetään kuusiokoloavaimella. Oikeastihan asunto lämmitetään nykyisillä asetuksilla tulevalla ilmalla kesät talvet, vaikka vesikiertoinen lattialämmitys pitäisi olla se juttu.

TeroT

Aktiivinen jäsen

Tanttu sanoi:
Mutta onpa outoa tuo lukuarvo.

Sen verran noista arvoista, että tuo anturi taitaa näyttää nyt suoraan jotakin binääreistä laskettua desimaaliarvoa. 8 bitin järjestelmä pystyy esittämään desimaalit 0-255. Numeroista päätelleen veikkaan, että nyt joku ei täsmää tuossa koneen koodipuolella tai käännös kusee tms. Joko koneessa tai tikulle tulevassa ulosannissa on mahdollisesti jokin häikkä, joka nyt ei käännä näitä bittien desimaaliarvoja tarkoituksenmukaisiksi.

Tonttu13

Aktiivinen jäsen

voi itku.

Mitenhän tätä lähteä setvimään..

Emme vielä saa nibeuplinkiä kun emme ole löytäneet sitä takaosan kohtaa minne törkätä johto

TeroT

Aktiivinen jäsen

Piuhan paikan voi ohittaa/vaihtaa takaseinästä siten, että ottaa sen etukannen irti, niin ohjauspaneelihässäkän alareunassa on se Ethernet-portti. Siinä on tällä hetkellä kiinni vain jatkopiuha sinne takaseinään.

Eli siitä jos nappaa irti sen nyt kiinni olevan jatkopiuhan, niin saman yhteyden saa käyttöön myös etupuolelta konetta. Jos mielii joskus takana olevaa liityntää käyttää, niin ko. jatkopiuhan pää takaisin vain paikoilleen.

Itsellä menee tuo verkkopiuha juuri etukautta kun tuli värkki ängettyä koloonsa ja unohtui tuo verkkokaapeli. Verkkopiuha mahtuu kyllä kulkemaan nätisti etukannen sisäpuolella siten, että ottaa vain riittävän pitkän piuhan, joka yltää etupaneelin alakautta kytkimelle tms. Yhtä siisti ja huomaamaton ratkaisu näinkin, eikä tarvitse ranteet veressä etsiä sitä porttia takaa. ;)

UpLinkillä onnistuu aika paljon ja näkee sitten, että jos sielläkin näyttää tuommosia hämäriä binääri/dec -arvoja.

J

J-Ko

Vieras

J-Ko sanoi:
Onko mitään konkretiaa tälle huhulle? Voisin soitella Nibelle ja kysyä. Meillä on 7 talon erillistaloyhtiö ja varmaan jokainen tahtoisin tuollaisen modifikaation.

Ollaan kirottu että on se perkele kun on vuosi 2018 ja lämpöä säädetään kuusiokoloavaimella. Oikeastihan asunto lämmitetään nykyisillä asetuksilla tulevalla ilmalla kesät talvet, vaikka vesikiertoinen lattialämmitys pitäisi olla se juttu.
Itse itseäni lainaten. Soitin Niben tekniseen tukeen. Sieltä arvioitiin, että tuo sarja voisi olla markkinoilla 1-2 kuukauden sisällä, eli nopeimmat voisivat saada sen jopa tämän kesän helteille.
Homma toimii siis niin, että moottoriventtiili katkoo päälle/pois RN19--venttiilille tulevaa vettä. Eli, RN19-venttiilin säätöarvo säilyy.

Tonttu13

Aktiivinen jäsen

Onko "normaalin rajoissa":

Ilta noin klo 21 jälkeen seuraavaan aamuun noin 6 jälkeen kompura käynyt 7 kertaa tuntimäärä 2 tuntia?

Tonttu13

Aktiivinen jäsen

Katsoin tuossa kohtaa lisäyksen tiedot , siellä näytti kohdassa "aikakerroin" arvoa 926.1.

Jostain luin että energian määrää pystyy laskemaan aikakertoimen avulla, eli energian määrä olisi aikakerroin * koneeseen asennettu sähkövastusteho (yleensä 6 kWh).

Mutta siis mulla oli arvo 926,1 niin miten tuosta pystyy laskemaan mitään että kuinka paljon vastukset ollu apuna? Nythän ei pitäis ees olla vastukset ollenkaan päällä kun ne estetty lisäyksen pysäytys on 5 asteessa kerran.

Ja vielä mistähän löydän tuon asennetun sähkövastustehon?

Sammeli77

Aktiivinen jäsen

Sinulla käy se kompura ihan normaalilla tavalla. Vastukset eivät sähköä kuluta jos ne on estettynä. Vaikka talosi ei kuluttaisi lämpöä lainkaan, karkaa lämpöä varaajasta ympäristöön ellei se ole yli varaajan lämpötilassa.

Tulihäntä

Vakionaama

Tanttu sanoi:
Mutta siis mulla oli arvo 926,1 niin miten tuosta pystyy laskemaan mitään että kuinka paljon vastukset ollu apuna? Nythän ei pitäis ees olla vastukset ollenkaan päällä kun ne estetty lisäyksen pysäytys on 5 asteessa kerran.

Ja vielä mistähän löydän tuon asennetun sähkövastustehon?

Tuo arvo 926,1 on tunteja. Eli lisäys on ollut aktiivisena 926,1 tuntia sen jälkeen kun se on asennettu. Jos kirjaat noita lukuja ylös, niin niistä pystyy laskemaan kuinka monta tuntia lisäys on ollut päällä kahden luvun välisenä aikana. Jos vaikkapa 926,1 on seuraavalla kerralla 936,1, niin vastukset ovat olleet käytössä 10 tuntia. Jos vastusteho on vaikka 5,6kw, niin sähköä on käytetty enintään 56kwh. Aivan suoraan tuota ei voi laskea 1h = 5,6kwh, koska laite säätää itse käyttämäänsä vastustehoa. Eli nibe voi käyttää myös 4,0kw tao 2,0kw tehoa. Tuntilaskuri kuitenkin pyörii aina kun lisäys on aktiivinen.

Sähkövastusten tehot löytyy huoltovalikosta 5.1.1.2 sisäinen sähkönlisäys. Täältä voit muuttaa enimmäistehoa. Teidän talossa tuskin tarvitsee 8kw tehoa ja vastaavasti 2kw voi olla paikkapaikoin liian vähän.

Tonttu13

Aktiivinen jäsen

Kiitos tulihäntä!!! En ois ikinä uskonut että mua alkais kiinnostaa nää mut ku tarpeeksi on h. Moilanen niin jotain voi jäädä käteen.

Toinen asia mitä ihmettelen miten voi lämmitysjärjestelmän paluulämpötila olla suurempi kuin menolämpötila, aamusta oli jo klo 6 paluu 30,8 meno 25,5 ja nyt kun katson niin paluu (bt3) 28,6 ja meno (bt2) 25,4. Ei pitäis nyt kun suihkutila ja sauna kiertää. Ku väänsin muut pois. Pesuhuoneen lattialla on tavallinen lämpömittari joka näyttää 22,5 astetta.

Mutta oon käsittänyt että lämmin vesi ei voi palautua yhtä lämpimänä kun on "luovuttanut" lämpöä lattiaan joten miten ihmees tää voi olla mahdollista?

Liitteet

• IMG_0083.JPG
    IMG_0083.JPG
    83,8 KB · Katsottu: 338

vwg4

Vakionaama

Tanttu sanoi:
Kiitos tulihäntä!!! En ois ikinä uskonut että mua alkais kiinnostaa nää mut ku tarpeeksi on h. Moilanen niin jotain voi jäädä käteen.

Toinen asia mitä ihmettelen miten voi lämmitysjärjestelmän paluulämpötila olla suurempi kuin menolämpötila, aamusta oli jo klo 6 paluu 30,8 meno 25,5 ja nyt kun katson niin paluu (bt3) 28,6 ja meno (bt2) 25,4. Ei pitäis nyt kun suihkutila ja sauna kiertää. Ku väänsin muut pois. Pesuhuoneen lattialla on tavallinen lämpömittari joka näyttää 22,5 astetta.

Mutta oon käsittänyt että lämmin vesi ei voi palautua yhtä lämpimänä kun on "luovuttanut" lämpöä lattiaan joten miten ihmees tää voi olla mahdollista?

Ootteko saunaa lämmittäny? (puusauna eikös teil ollu)

Tuo tarkottaa sitä että lattiasta siirtyy lämpöäveteen. Siksi paluu on lämpimämpi kuin meno.

Tonttu13

Aktiivinen jäsen

Eilen illalla juu mutta ei tänään täytyy nyt seurailla jos se jatkuvasti niin mitäs site tehdään?

Siis pesuhuoneen sisäilmasta siirtyy lattian alle lämpöä? En tiennytkään et sekin mahdollista

vwg4

Vakionaama

Tanttu sanoi:
Siis pesuhuoneen sisäilmasta siirtyy lattian alle lämpöä? En tiennytkään et sekin mahdollista
sisäilmastakin.
Lisäksi puukiuas (ja tulisijat yleensäkin) lämmittää lattiaa lämmityksen aikana, ja paljon sen jälkeenkin. Eli se lattiabetonilaatta lämpiää ja sitten lämpö siirtyy siihen kiertävään veteen. ja jakaa lämmön sitten eteenpäin.

Talvellahan tämä on hyvä koska sitä kautta muu talo sitten lämpiää "hukkalämmöllä".
Savustajalla on hyviä kokemuksia tästä

Tanttu sanoi:
Eilen illalla juu mutta ei tänään täytyy nyt seurailla jos se jatkuvasti niin mitäs site tehdään?
ei mittää. Tai pitää poistaa joko veden kierto tai sit ylimääräiset lämmönlähteet.

Katoppa seuraavalla kerralla infrapunalämpömittarilla kiukaan vierestä lattian lämpö -ennen/aikana/jälkeen kiukaan lämmityksen :)

Tonttu13

Aktiivinen jäsen

Ok. Oon taas lukenu foorumia pari tuntia, huomenna en kerkeä kun muita juttuja. Jos sais ees ton USB toimimaan voikohan olla et tikku ei ollu sopiva kun viimeksi näytti kun laitoin koneesen jotain utopistisia lukuarvoja tyyliin 0:sta 255:een. Yritän nyt vielä laittaa nyt illalla kiinni ja taas koittaa ylihuomenna mitä näyttää kun tökkään tietokoneeseen.

vwg4

Vakionaama

ite en oo tuota usb-lokkausta koskaan käyttäny. mut siitä päätelleen että osa arvoista oli järjeviä -> tallennus rokkaa.
Toinen asia on sitten että Niben softaversion ja "lokkauspohjan" pitää olla yhtäpitävät.

Ts. Joko foorumilta otettu excel-taulukko jolla tulkkaat arvoja, tartteis päivitystä. Tai sitten Niben softa tarttee päivitystä.

No kaiketi Niben softat oot päivittäny. ja foorumilta oot uusimman pohjan ottanu -> kokeilisin uudestaan

Tonttu13

Aktiivinen jäsen

Juu tikun laitoin kiinni mut huomen en kerkee katsomaan ku en oo kotona. Uusin softa päivitys tehty. No joka tapaukses merkkaan aamuin illoin joitain arvoja mut eihän sillä saa sulatuksia kiinni talvella. (Aika hyvin puhun sulatuksista kun en ees tie oikeen mitä siinä tapahtuu ku et ilmeisesti kompura sammuksissa; poistoilmaa ei pystytä "mehustamaan" ja poistoilma valuu taivaalle sellaisenaan. ) mut näkis nyt ees joskus koska sulattelee vois kysyä teiltä missä vika. Olen muuten todellinen vatipää et sori ku välillä joudun kysymään rautalangasta

Tulihäntä

Vakionaama

Se meno- ja paluulämpötila voi myös näyttää vähän mitä sattuu jos kiertovesipumppu sammuu. Eli jos olet laittanut vaikka lämmityksen pysäytys +25C ja keskilämpötila nousee tuon yli, niin kiertovesipumppu sammuu.

Tonttu13

Aktiivinen jäsen

Mulla lämmityksen pysäytys on 20 astetta mutta olen katsonut että keskilämpötila on pysynyt sen alla nyt näytti keskiulkolämptila jotain 18,jotain. Mutta kiitos tästäkin. Tosiaan nyt aamulla katsoin tulo oli pienempi ku meno (eilen ei ollu sauna päällä) et se varmaan vaikutti

Back
Ylös Bottom