Vs: Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?
Tulihäntä sanoi:
F470:n pitäisi kyllä selvitä näillä keleillä vielä ilman ilpin apua. Lähinnä tarkoitan, että jos Nibe tuulettelee paljon, eli kompressori ei käy, niin ilpin tekemä lämpö puhalletaan aikalailla suoraan pihalle. Siinä menee jonkin verran sähköä hukkaan.
Poiston ilmamäärä tuntuu hieman kovalta. Onko ilmamäärät tarkistettu ja säädetty kunnolla kun F470 on asennettu?
Voisit myös kokeilla laittaa käyttöveden säästölle ja laskea alarajaa hieman vielä alemmas. Tällöin F470:n kompressori käy pidempään ja ei tule niin paljon lyhyitä käyntiaikoja. 15min pätkät eivät ole kovin energiatehokkaita, koska kompressori ei aluksi tee oikeastaan muuta kuin kuluttaa sähköä.
Vertailuna meillä on meni elo- ja syyskuu noin 360kwh/kk. Elokuun alussa ilp oli vielä jäähdytyksellä (vertailuluku ilman jäähdytystä 314kwh), mutta syyskuussa ei enää tehnyt muuta kun kierrätti sisäilmaa. Toki talot ja perheet eivät ole samoja, joten kulutuksetkaan eivät precis ole samoja.
No toi on varmaan yksi, mikä vienyt energiaa hukkaan kun Niben kompura menee huilille vielä kuitenkin aika usein ja puhaltelee siis taloon ILP:llä tuodun lämmön.
Siispä nyt vain muutan käyrää siitä AutoMix laitteesta, jotta se alkaa tuomaan lämmintä myös oleskelutiloihin ja pistän ILP vielä toistaiseksi kiinni?
Kuten jo aiemmin totesin, niin mä olen ihmetellyt tuon AutoMix funktiota. Se kun ajaa täysin samaa virkaa, jota Nibe olisi voinut tehdä itsekin. Onko se laitettu vain siksi, kun olohuone/keittön avoimessa tilassa ei ole laisinkaan huonetermostaattia?
Siispä jos väännän sen AutoMixin käsisäädölle ja täysin auki, niin silloin olohuone ja keittiö menee minimissään tuo sama 26 menovesi, jonka olen asettanut Nibestä menoveden minimiksi?
Makuuhuoneissahan termostaati rajoittavat sitä lämpöä, mutta olohuoneessa voisi tulla liian lämmin ja tuskin sitä on tarkoitus säädellä jakotukilta käsisäätönäkään?
Se AutoMix siis aiheuttaa nyt mulle päänvaivaa. Pitäiskö se vain "heittää mäkeen" ja laittaa olohuoneeseen avoimeen tilaan huonetermostaatti rajoittamaan? Sorry...oon vähän pihalla tuosta erikoisen oloisesta ratkaisusta, jonka joku on tohon torppaan aikoinaan laittanut.
Ilmamääriä ei ole tarkistettu laitteen vaihdon jälkeen ja itseasiassa olen sopinut tuosta ilmamäärien tarkistuksesta ystäväni kanssa, jolta löytyy tarvittavat laitteet. Tuo lupasi tällä viikolla tulla tsekkaamaan ne, kun oli puhetta kesällä siitä, että ne olisi hyvä tarkistaa ennen lämmityskautta.
Eli käyttövesiasetuksista suosittelet pitämään sen mieluummin säästö ja säätämään vielä erikseen huoltovalikossa alarajaa alemmas? Itseasiassa muutin tuon ihan hiljattain vasta säästöltä normaaliksi ja kyllä se vesi on riittänyt meillä vallan hyvin tuossa säästö asetuksella.
Kuinka alas suosittelisit muuttamaan sen alarajan? Olikohan se muistaakseni tehdasasetuksilla 45 ja lopetus 51?
Teillä menee kyllä todella pienellä kulutuksella ja ihmettelen näin suuria eroja. Talossamme valaistus on toteutettu lähes kokonaisuudessaan LEDeillä ja kaikki kodinkoneetkin ovat luokkaa pihejä. Saunan IKI-pilarikiuas tosin on melkoinen syöppö ja se tuo kyllä helposti meillä 120-130kwh lisää kulutukseen kuukausitasolla.
Kiitos kuitenkin vinkeistäsi ja jatkan säätelyä vielä tänään