Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

puuppis

Jäsen
Tässä nyt kun on kuukauden päivät harjoitellut energiansäästöä ja ILPin yhteiskäyttöä niin nyt päätynyt 103m2 1krs talossa, jossa vesikiertoinen lattia:

lämpökäyrä 3/-2, käyttövesi: jatkuvasti säästö, tuloilmaruuvi säädetty niiin että pysyy noin 18 asteessa (5/8 auki), lisäyksen pysäytys 0 astetta ja suodatusaika 2h. Ja Mitsu LN35 laitettu lämmitystilaan ja pyynti 21.5.

Lapsen makuuhuoneeseen ILPin lämpö ei oikein kulkeudu, lisäksi ovi on usein kiinni joten siellä lämpö tuppaa jäämään alimmalle tasolle talossa. Olisko hyvä ratkaisu ruuvata virtaamaa jakotukilta tuohon huoneeseen lisää? Ja jos kyllä niin paljonko laittaisi, kuvassa nykyinen alkup. säätöjen jäljiltä oleva asetus.

Laitoin vanhan paikan muistiin ja yritin säätää tuota punaisen hatun alla olevaa mustaa ruuvia mutta vaikka kiersin kierroksen kumpaankin suuntaan niin muutosta ei tapahtunut. Eli tehdäänkö säätö kuitenkin toimilaitteen alta paluupuolelta?

image0-2.png
 
Viimeksi muokattu:

juhamat

Aktiivinen jäsen
Tässä nyt kun on kuukauden päivät harjoitellut energiansäästöä ja ILPin yhteiskäyttöä niin nyt päätynyt 103m2 1krs talossa, jossa vesikiertoinen lattia:

lämpökäyrä 3/-2, käyttövesi: jatkuvasti säästö, tuloilmaruuvi säädetty niiin että pysyy noin 18 asteessa (5/8 auki), lisäyksen pysäytys 0 astetta ja suodatusaika 2h. Ja Mitsu LN35 laitettu lämmitystilaan ja pyynti 21.5.

Lapsen makuuhuoneeseen ILPin lämpö ei oikein kulkeudu, lisäksi ovi on usein kiinni joten siellä lämpö tuppaa jäämään alimmalle tasolle talossa. Olisko hyvä ratkaisu ruuvata virtaamaa jakotukilta tuohon huoneeseen lisää? Ja jos kyllä niin paljonko laittaisi, kuvassa nykyinen alkup. säätöjen jäljiltä oleva asetus.

Laitoin vanhan paikan muistiin ja yritin säätää tuota punaisen hatun alla olevaa mustaa ruuvia mutta vaikka kiersin kierroksen kumpaankin suuntaan niin muutosta ei tapahtunut. Eli tehdäänkö säätö kuitenkin toimilaitteen alta paluupuolelta?
Ilmeisesti termostaatit ei ole käytössä? Mutta joo, tuolla virityksellä ilman termostaatteja tosiaan kauimmainen huone jää viileimmäksi, sama homma itsellä. Luonnollisesti virtaamat pitää säätää jakotukilta niin että kaikissa huoneissa on sopiva lämpötila. Eli kauimmaiseen lisäät virtausta jonkunverran kerrallaan kunnes se on sopiva, ei siihen sen kummempaa sääntöä ole. Minun jakotukissa virtaamaa voi säätää kummaltakin puolelta. Itse säätäisin siitä mistä olen aiemmin pienentänyt virtaamaa :)
 

puuppis

Jäsen
Ilmeisesti termostaatit ei ole käytössä? Mutta joo, tuolla virityksellä ilman termostaatteja tosiaan kauimmainen huone jää viileimmäksi, sama homma itsellä. Luonnollisesti virtaamat pitää säätää jakotukilta niin että kaikissa huoneissa on sopiva lämpötila. Eli kauimmaiseen lisäät virtausta jonkunverran kerrallaan kunnes se on sopiva, ei siihen sen kummempaa sääntöä ole. Minun jakotukissa virtaamaa voi säätää kummaltakin puolelta. Itse säätäisin siitä mistä olen aiemmin pienentänyt virtaamaa :)
On käytössä termostaatit ja toimilaitteet muissa kuin kosteissa tiloissa ja tuossakin huoneessa. Pyynti on 22 astetta, 20.5 näytti aamulla eli auki on. Virtaamat on säädetty kyllä aika tasaiseksi, en ole siis niihin lvi kaverin jäljiltä koskenut, nyt vaan kun ajan alitehoista lämpökäyrää eikä ILPin puhallus riitä niin se yksi huone jää vähän viileäksi.

Eli virtausta lisää siis. Minulla Danfossin jakotukki ja ainakin ohjeen mukaan virtausmittarilta pitäisi pystyä säätämään kierittämällä mutta ainakaan eilen en saanut sitä reagoimaan.

Edit: sain reagoimaan kiinnipäin, pieneni virtaus. Mutta lisää ei tullut vaikka kaksi kierrosta avasin.

Edit 2: aivan joo, en tiedä mikä ajatusvirhe oli tuossa itsellä. Mutta kun laskin olohuoneen (jossa se ILP on) termareilta pyynnin 22,5 niin sitten katkee kierto ja riittää enemmän sinne kylmään huoneeseen, virtaus kasvoi noin 0,3-0,4 litraa.
 
Viimeksi muokattu:

pyryke

Tulokas
Viikoksi lähtö lomalle ja mietin millaiset loma-asetukset olisi hyvä laittaa? Käyttöveden lämmityksen voi varmaan laittaa kokonaan pois miten tuo ilmanvaihto? Voiko sen huoletta tiputtaa tuohon 30%? Pakkasta kohtuullisesti kuitenkin, mutta että menisi mahdollisimman vähällä sähköllä.
 

juhamat

Aktiivinen jäsen
On käytössä termostaatit ja toimilaitteet muissa kuin kosteissa tiloissa ja tuossakin huoneessa. Pyynti on 22 astetta, 20.5 näytti aamulla eli auki on. Virtaamat on säädetty kyllä aika tasaiseksi, en ole siis niihin lvi kaverin jäljiltä koskenut, nyt vaan kun ajan alitehoista lämpökäyrää eikä ILPin puhallus riitä niin se yksi huone jää vähän viileäksi.

Eli virtausta lisää siis. Minulla Danfossin jakotukki ja ainakin ohjeen mukaan virtausmittarilta pitäisi pystyä säätämään kierittämällä mutta ainakaan eilen en saanut sitä reagoimaan.

Edit: sain reagoimaan kiinnipäin, pieneni virtaus. Mutta lisää ei tullut vaikka kaksi kierrosta avasin.

Edit 2: aivan joo, en tiedä mikä ajatusvirhe oli tuossa itsellä. Mutta kun laskin olohuoneen (jossa se ILP on) termareilta pyynnin 22,5 niin sitten katkee kierto ja riittää enemmän sinne kylmään huoneeseen, virtaus kasvoi noin 0,3-0,4 litraa.
Eli tässä on vikana se että sinulla ei enään tuolla kiertovesipumpun asetuksella riitä lisää virtaamaa perimmäiseen huoneeseen. Kun lämmität myös ILPillä, niin ehottaisin että laitat ainakin sen huoneen missä ILP on vapaakiertoon, eli termari irti tai termarin nupit kaakkoon ja hyvin pieni virtaama (esim 0,25). Ehkä joitakin muitaki huoneita kannattaa laittaa noin. Luultavasti se ILP hönkisi enemmän jos lattialämmitys ei lämmitä paljoa vastaan ja pysyy kuitenkin myös peruslämpö lattiassa kun termari ei ole koko ajan kiinni. Mulla on kaikki huoneet talvella ilman termareita. Muutenkin nyrkkisääntönä että jos lisäät johonkin huoneeseen virtaamaa, niin jostakin muualta pitää vähentää, että potkua riittää sinne peränurkkaan asti. Mulla siis tuo lämmitys toimii talvella niinpäin että pieni peruslämpö ilman termareita lattiaan ja ILP lisää siihen päälle sen mitä tarvii ja säätää lämpöä. Sulla toisinpäin, paitsi lattialämmitys ei reagoi ees kovin nopeasti termareihin.
 
Voiko tästä kuvasta päätellä ilmavirran eri prosenteilla kun tietää sen 70% olevan 57 l/s?

Onko käytettäessä oleva paine vakio vai kasvaa puhallustehoa nostettaessa. Tuossa on kaksi lyijykynä viivaa, kumpaa siis ilmavirta noudattaa? Eli 50% jos poisto niin onko ilmavirta 18 l/s vai 40 l/s?


image.jpg
 
Paljo porukalla on jäteilma ja höyrystimen lämpötila normikäytössä?
Käsittääkseni tuo kylmenee jos vähentää poiston nopeutta ja sitten lämpiää mitä nopeampi poisto on nibeen laitettu? Näin niinkuin yksinkertaistetusti. Mihin lämpötilaan tuossa jäteilma/höyrystin pitäisi pyrkiä normikäytössä?
Nibe toimii optimaalisesti kesällä kun 57 l/s (2,18kw) virtaa sen läpi ja pakkasilla kun 30 l/s (1,88kw) virtaa sen läpi. Vaikka talvella suurempi poisto ilma tuottaakin 300w enemmän energiaa niin tulee tuloilmaa lämmittää tublasti eli pakkaskeleillä 750-2000wattia enemmän (57 l/s vs 30 l/s).

Mihin kukaan internetissä ei ole vielä tiennyt vastata on se, että kuinka paljon ilmamäärä pienenee per prosentti kun tiedetään ilmamäärä tietyllä puhallusteholla.

Nibe tarvitsee yli 28l/s yli 20 asteista poisto ilmaa toimiakseen optimaalisesti. Sen jälkeen talvella kuluu vain enemmän energiaa.

Mitä suurempi on veden lämpö siellä missä lauhdutin ja ilman lämpömäärä (ilmanmäärä * lämpötila) höyrystimessä sitä suurempi höyrystimen lämpö.
 

hj

Jäsen
Nibe toimii optimaalisesti kesällä kun 57 l/s (2,18kw) virtaa sen läpi ja pakkasilla kun 30 l/s (1,88kw) virtaa sen läpi. Vaikka talvella suurempi poisto ilma tuottaakin 300w enemmän energiaa niin tulee tuloilmaa lämmittää tublasti eli pakkaskeleillä 750-2000wattia enemmän (57 l/s vs 30 l/s).

Mihin kukaan internetissä ei ole vielä tiennyt vastata on se, että kuinka paljon ilmamäärä pienenee per prosentti kun tiedetään ilmamäärä tietyllä puhallusteholla.

Nibe tarvitsee yli 28l/s yli 20 asteista poisto ilmaa toimiakseen optimaalisesti. Sen jälkeen talvella kuluu vain enemmän energiaa.

Mitä suurempi on veden lämpö siellä missä lauhdutin ja ilman lämpömäärä (ilmanmäärä * lämpötila) höyrystimessä sitä suurempi höyrystimen lämpö.
Kaikkea muuta tämän koneen tiimoilta on tutkittu mutta tätä aihetta vähemmän.
Tästä innostuneena tein itse pienen testin. Meni vain valitettavasti mönkään kun keli lauhtui aamusta niin paljon (-11C -> -2C).
Sen verran tuloksia kuitenkin sain että ilmamäärän tiputuksella 50l/s -> 30l/s omassa tapauksessani sähköä Nibe voisi kuluttaa vähemmän viimeistään -10C kylmemmässä.
Vaatii kyllä lisää loggauksia mutta testikelit loppuivat tältä erää.
Sinänsä ilmanvaihdon tiputus auttaa pelkästään jo ilmankosteuden saamista järkevämmäksi kylmillä keleillä, joten siinä olisi jo riittävästi syytä vähentää sukkien lepatusta.
 

puuppis

Jäsen
Eli tässä on vikana se että sinulla ei enään tuolla kiertovesipumpun asetuksella riitä lisää virtaamaa perimmäiseen huoneeseen. Kun lämmität myös ILPillä, niin ehottaisin että laitat ainakin sen huoneen missä ILP on vapaakiertoon, eli termari irti tai termarin nupit kaakkoon ja hyvin pieni virtaama (esim 0,25). Ehkä joitakin muitaki huoneita kannattaa laittaa noin. Luultavasti se ILP hönkisi enemmän jos lattialämmitys ei lämmitä paljoa vastaan ja pysyy kuitenkin myös peruslämpö lattiassa kun termari ei ole koko ajan kiinni. Mulla on kaikki huoneet talvella ilman termareita. Muutenkin nyrkkisääntönä että jos lisäät johonkin huoneeseen virtaamaa, niin jostakin muualta pitää vähentää, että potkua riittää sinne peränurkkaan asti. Mulla siis tuo lämmitys toimii talvella niinpäin että pieni peruslämpö ilman termareita lattiaan ja ILP lisää siihen päälle sen mitä tarvii ja säätää lämpöä. Sulla toisinpäin, paitsi lattialämmitys ei reagoi ees kovin nopeasti termareihin.
Juu, korjasin tämän, ainakin osittain.

Eli nyt ILP huoneessa (olohuone) ja muissakin toimivissa huoneissa termarit laitettu alemmaksi jotta katkovat kiertoa jolloin kiertoa kylmään huoneeseen riittää enemmän.
 
Kaikkea muuta tämän koneen tiimoilta on tutkittu mutta tätä aihetta vähemmän.
Tästä innostuneena tein itse pienen testin. Meni vain valitettavasti mönkään kun keli lauhtui aamusta niin paljon (-11C -> -2C).
Sen verran tuloksia kuitenkin sain että ilmamäärän tiputuksella 50l/s -> 30l/s omassa tapauksessani sähköä Nibe voisi kuluttaa vähemmän viimeistään -10C kylmemmässä.
Vaatii kyllä lisää loggauksia mutta testikelit loppuivat tältä erää.
Sinänsä ilmanvaihdon tiputus auttaa pelkästään jo ilmankosteuden saamista järkevämmäksi kylmillä keleillä, joten siinä olisi jo riittävästi syytä vähentää sukkien lepatusta.
Mistä katsot, että paljon puhaltimen prosentteja tulee laskea tuon 50->30l/s saamiseksi?
 

juhamat

Aktiivinen jäsen
Juu, korjasin tämän, ainakin osittain.

Eli nyt ILP huoneessa (olohuone) ja muissakin toimivissa huoneissa termarit laitettu alemmaksi jotta katkovat kiertoa jolloin kiertoa kylmään huoneeseen riittää enemmän.
Tässä se huono kun niistä voi mennä helposti kierto kokonaan pois päältäkin kun termari tarpeeksi pienellä ja sitten lattia on kylmä :D Ja jos et katkoisi kiertoa niin paljon termostaateilla niin kuorma olisi tasaisempi.
 
Ilmamääriä katsottu siipipyörä-anemometrillä.
Mitkä sulla on siis prosentit arvoillas tai 200m3/h (56l/s) ja 110m3/h (30l/s) ? Itselle oli laitettu 50/50 matalin ja 70(poisto)/75 korkein ja olen olettanut että 50/50 olisi luokkaa reilu 110m3/h kun sillä pysyy lämmöt ilman vastusta parhaiten. Taino olen nostanut tuloa matalalla asetuksella 57% f7 tulosuodattimen takia ja siksi että prosenttien vaihdoksen tulisi itseasiassa vaikuttaa tuloilmaan enemmän kuin poistoilmaan.

Eikö se pitäisi olla jo sulatuksists ja jäteilma/höyrystin lämmöstä nähtävissä jotakuin ettö mikä on ilmamäärä? Esim menisikö f470 sulatukselle alle 2:15 välein jos ilmamäärä on alle 28l/s? 20 asteen poistoilma ja 56l/s ilmamäärä kun on niin höyrystin taitaa olla noin plus yksi.

Kun ilmamäärällä 110 otetaan 86% talteen siitä mitä 200 m3/h saa niin jäteilma olisi -9,8 ja jos poisto 22 niin - 7,8.

Toki sitten kattilan lämpö vaikuttaa jäteilmaan ja hyötysuhteeseen, mutta kuulostaa aikalailla arvoilta mitä itsellä on 46 poistolla versus 70 poistolla.
 
Viimeksi muokattu:

Teemu1

Jäsen
Uutena nibettäjänä kysyisin, siirtoajasta ja jäteilmasta. Omassa myllyssä jäteilma pyöriin -3.5C hujakoilla ja jossain vaiheessa muutin siirtoajan 45min jotta ne korkeammissa ulkolämpötiloissa olevat kompressorin tauot jäisivät pois mutta tilalle tuli tuo noin 2 tunnin välein tehtävä sulatukset varsinkin kylmällä kun tuo siirtoaika menee umpeen ja onkin jo aika tehdä lämmintä vettä.

Aloin miettimään että onko noista sulatuksista haittaa ilmanvaihdon kannalta jos kennossa on jäätä verrattuna siihen että kompura saa mennä ihan suosiolla lepäileen (ja siten sulattlee kennoa) ennen kuin 2 tunnin jakso tulisi täyteen? Toisaalta en ymmärrä miksi 2 tunnin välein sulatuksia ei tule jos jäteilma on vain vähän pakkasella.
 

juhamat

Aktiivinen jäsen
Uutena nibettäjänä kysyisin, siirtoajasta ja jäteilmasta. Omassa myllyssä jäteilma pyöriin -3.5C hujakoilla ja jossain vaiheessa muutin siirtoajan 45min jotta ne korkeammissa ulkolämpötiloissa olevat kompressorin tauot jäisivät pois mutta tilalle tuli tuo noin 2 tunnin välein tehtävä sulatukset varsinkin kylmällä kun tuo siirtoaika menee umpeen ja onkin jo aika tehdä lämmintä vettä.

Aloin miettimään että onko noista sulatuksista haittaa ilmanvaihdon kannalta jos kennossa on jäätä verrattuna siihen että kompura saa mennä ihan suosiolla lepäileen (ja siten sulattlee kennoa) ennen kuin 2 tunnin jakso tulisi täyteen? Toisaalta en ymmärrä miksi 2 tunnin välein sulatuksia ei tule jos jäteilma on vain vähän pakkasella.
Jos jäteilma on vain vähän pakkasella niin sulatukselle ei ole tarvetta. Jos jäteilma pyörii -3,5 tasolla niin sulattaa varmasti aina 2h välein. Jos haluat vähemmän sulattelua niin sinun pitäisi saada jäteilma pyörimään jossakin -2 tai lämpimämpänä.
 

Teemu1

Jäsen
Jos jäteilma on vain vähän pakkasella niin sulatukselle ei ole tarvetta. Jos jäteilma pyörii -3,5 tasolla niin sulattaa varmasti aina 2h välein. Jos haluat vähemmän sulattelua niin sinun pitäisi saada jäteilma pyörimään jossakin -2 tai lämpimämpänä.
Kiitos vastauksesta. Osaatko sanoa mitä magiikkaa on tuossa -2 asteen rajassa että miksi juuri se eikä juurikin 0C tai yli jos haluaa välttää sulatukset?
 
Viimeksi muokattu:

juhamat

Aktiivinen jäsen
Kiitos vastauksesta. Osaatko sanoa mitä magiikkaa on tuossa -2 asteen rajassa että miksi juuri se eikä juurikin 0C tai yli jos haluaa välttää sulatukset?
Kait sen on nuo Niben softan koodarit koodannu että se toimii niin. Jostain syystä se vain toimii näin. Voi se jäteilma olla plussankin puolella niin ei sulattele senkään vertaa.
 

hj

Jäsen
Mitkä sulla on siis prosentit arvoillas tai 200m3/h (56l/s) ja 110m3/h (30l/s) ? Itselle oli laitettu 50/50 matalin ja 70(poisto)/75 korkein ja olen olettanut että 50/50 olisi luokkaa reilu 110m3/h kun sillä pysyy lämmöt ilman vastusta parhaiten. Taino olen nostanut tuloa matalalla asetuksella 57% f7 tulosuodattimen takia ja siksi että prosenttien vaihdoksen tulisi itseasiassa vaikuttaa tuloilmaan enemmän kuin poistoilmaan.

Eikö se pitäisi olla jo sulatuksists ja jäteilma/höyrystin lämmöstä nähtävissä jotakuin ettö mikä on ilmamäärä? Esim menisikö f470 sulatukselle alle 2:15 välein jos ilmamäärä on alle 28l/s? 20 asteen poistoilma ja 56l/s ilmamäärä kun on niin höyrystin taitaa olla noin plus yksi.

Kun ilmamäärällä 110 otetaan 86% talteen siitä mitä 200 m3/h saa niin jäteilma olisi -9,8 ja jos poisto 22 niin - 7,8.

Toki sitten kattilan lämpö vaikuttaa jäteilmaan ja hyötysuhteeseen, mutta kuulostaa aikalailla arvoilta mitä itsellä on 46 poistolla versus 70 poistolla.
Puhallintehoilla 53/47% tulo/poisto ilmamäärät noin 50 l/s.
37/32% vastaavasti noin 30 l/s.
Suodattimet F5.
Nämähän ovat aivan talokohtaisia. Itselläni erittäin pieni painehäviö iv-kanavissa kun alunperin mitoitettu iv-jäähdytystä silmälläpitäen. Lisäksi suodattimet vaikuttavat paljon. G3 ja F5 ero melko iso.
Jäteilman lämpötilaan vaikuttaa poistoilman lämpötilan lisäksi sisäkosteus erittäin merkittävästi.
 

Roopeli

Jäsen
Jännä miten melkein viikko mennyt ilman sulatuksia poistoilma about 0astetta keskimäärin ja nyt tänään yöllä yksi ja sitten tässä aamulla toinen sulatus. Lämpöä ulkona +0.1 mutta onko tuo joku ulkoilman kosteus vai mikä tekee
 

Tulihäntä

Vakionaama
Ei se välttämättä ole sulatus. Jos lämmöntarvetta ei ole, niin siirtoajan jälkeen kompura sammuu ja jäteilman lämpötila nousee samalla tapaa kuin sulatuksessakin.
 

puuppis

Jäsen
Ilman mitään katkosta yhteydessä / sähköissä kone kadotti verkkoyhteyden aamupäivällä. Kokeilin buutata reitittimen, irroittaa verkkojohdon ja käynnistin nibenkin uudestaa. Ei yhdisty.

Uplink ohjelma ehdottaa liitä uudelleen mutta sitähän ei voi tehdä ilman tunnistemerkkijonoa.

No tunnistemerkkijonoa ei pääse tilaamaan koska internet valikossa uplinkistä painamalla tulee vain virheilmootus popup ”laitteistolla ei ole yhteyttä nibe uplinkiin” siihen asetusten päälle.

TCP/IP valikossa on kyllä ip osoitteet ym. Eli vähän viittaisi siihen et serveri jossain alhaalla.


Mitä tehdä?
 

Liitteet

  • IMG_1113.jpeg
    IMG_1113.jpeg
    157,6 KB · Katsottu: 137
Viimeksi muokattu:

aquarius

Jäsen
Ilman mitään katkosta yhteydessä / sähköissä kone kadotti verkkoyhteyden aamupäivällä. Kokeilin buutata reitittimen, irroittaa verkkojohdon ja käynnistin nibenkin uudestaa. Ei yhdisty.

Uplink ohjelma ehdottaa liitä uudelleen mutta sitähän ei voi tehdä ilman tunnistemerkkijonoa.

No tunnistemerkkijonoa ei pääse tilaamaan koska internet valikossa uplinkistä painamalla tulee vain virheilmootus popup ”laitteistolla ei ole yhteyttä nibe uplinkiin” siihen asetusten päälle.

TCP/IP valikossa on kyllä ip osoitteet ym. Eli vähän viittaisi siihen et serveri jossain alhaalla.


Mitä tehdä?
Oletko kokeillut nollata TCP/IP osoitteita, jolloin Nibe hakee osoitteet uudelleen?

1709901906162.png
 

aquarius

Jäsen
Juu olen. Tähän sen verran lisätietoja että myöhään eilen illalla tuli ilmoitus että on taas kytketty uplinkiin ja kaikki toimikin. Kunnes taas tänä aamuna tuli uusi ilmoitus että irtikytketty ja ollut siitä asti.

Eli Niben serverien päässä siis vika.
Täällä on toiminut moitteettomasti.
 

mikiz

Aktiivinen jäsen
Ilman mitään katkosta yhteydessä / sähköissä kone kadotti verkkoyhteyden aamupäivällä. Kokeilin buutata reitittimen, irroittaa verkkojohdon ja käynnistin nibenkin uudestaa. Ei yhdisty.

Uplink ohjelma ehdottaa liitä uudelleen mutta sitähän ei voi tehdä ilman tunnistemerkkijonoa.

No tunnistemerkkijonoa ei pääse tilaamaan koska internet valikossa uplinkistä painamalla tulee vain virheilmootus popup ”laitteistolla ei ole yhteyttä nibe uplinkiin” siihen asetusten päälle.

TCP/IP valikossa on kyllä ip osoitteet ym. Eli vähän viittaisi siihen et serveri jossain alhaalla.


Mitä tehdä?
Nibe uplink on välillä synkkää paskaa, etenkin androidin appi. Tilanteelle ei kannata tehdä mitään - laite palautuu näkyviin yleensä vuorokauden - kahden sisällä. Nibelle kannattaa lähettää vinkumismaili kuvakaappausten kera ja vaatia voucher:a. Yleensä sellaisen saa muutamaksi kuukaudeksi, katkon pituudesta riippuen.

Jos on ylimääräistä, vähävirtaista PCtä nurkissa, sen voi valjastaa Home Assistant käyttöön. Muiden tietojen lisäksi näkee mahdolliset yhteysongelmat.
1709916449546.png
 

puuppis

Jäsen
Sain yhteyden toimimaan ainakin toistaiseksi seuraavasti:
- sammutin niben pariksi minuutiksi
- irroitin verkkojohdon nibestä
- sammutin reitittimen minuutiksi
- käynnistin reitittimen uusiksi
- käynnistin niben uusiksi
- verkkojohto kiinni nibeen ja noin 3 sekuntia niin löytyi yhteys
 

Tulihäntä

Vakionaama
F470 oli tullut uusi päivitys 9682R5. Julkaisutiedot on jostain syystä tunnuksen ja salasanan takana ja niitä ei pääse katsomaan.
Versio 9682R5
Julkistettu 11.3.

Sisältää:
Tuki uudelle puhaltimelle
Lisätty anodihäly F370:lle

Muutokset:
Parempi smart price adaptation ohjaus lämmitykselle ja kuumalle vedelle kun spot hinta on negatiivinen

Versio v9682R2
Nibe uplink ja myUplink integraatio
Lisätty sensorit BT37.1-BT37.5
”Pump exercise added” mitä ikinä sitten todellisuudessa tarkoittaakaan.
 

Willy Wanka

Jäsen
Versio 9682R5
Julkistettu 11.3.

Sisältää:
Tuki uudelle puhaltimelle
Lisätty anodihäly F370:lle

Muutokset:
Parempi smart price adaptation ohjaus lämmitykselle ja kuumalle vedelle kun spot hinta on negatiivinen

Versio v9682R2
Nibe uplink ja myUplink integraatio
Lisätty sensorit BT37.1-BT37.5
”Pump exercise added” mitä ikinä sitten todellisuudessa tarkoittaakaan.
Onkohan kyseessä joku kiertovesipumpun "verryttely" jos pidemmän ajan on seis?
 

oh4hlo

Aktiivinen jäsen
Onko joku jo päivittänyt tätä? Näkyyköhän tuloilman lämpötilan anturi (BT22) vieläkään MyUplinkissä?
Ei näy ja edelleen vaihe L1 ristissa L3:n kanssa.
Jos jotain positiivista etsii, niin päivitys meni läpi suoraan paneelista ensimmäistä kertaa.
 
Viimeksi muokattu:

arttum

Tulokas
Viime syksynä tehtiin kaupat 102 neliöisestä passiiviharkkotalosta, jossa 2.9m huonekorkeus. Tuli aika lailla tämä ketju luettua läpi ja vinkit käytettyä laitteen optimointiin ja suhteellisen hyvin on mennyt ja sähkön kulutuskin ollut ainakin tämän foorumin vertailukohtiin erinomainen. Kiitos kaikille asiantuntijoille, jotka ovat täällä jakaneet maallikoille osaamistaan!

Teetin ilmanvaihdon nuohouksen ja säädön ja homma on pelittänyt mallikkaasti. Mittaajan säädöt asettuivat puhallinnopeuksiin 65% tulo ja 59% poisto (näillä arvoilla tulot 63.4 ja poistot 73.7 - tase -10.3) Olen tästä poistoa hieman pienentänyt kun alipaine tuntui suurelta ja Airthings-mittarini ilmoitti, että radon taso nousussa lapsen makuuhuoneessa. Pieni poiston pienennys korjasi tämän.

Kysymys kuuluukin; koneessa on myös nämä muut säädöt ja haluaisin ne ”kohdilleen”. Mikä on oikea tapa laskea suhde puhallinnopeuksiin verraten tuohon normaali-tilaan? Pitääkö tämä katsoa puhallinnopeuksista vai litramääristä?
 

mikiz

Aktiivinen jäsen
Kysymys kuuluukin; koneessa on myös nämä muut säädöt ja haluaisin ne ”kohdilleen”. Mikä on oikea tapa laskea suhde puhallinnopeuksiin verraten tuohon normaali-tilaan? Pitääkö tämä katsoa puhallinnopeuksista vai litramääristä?

Ei niitä taida pystyä laskemaan mitenkään, sillä käytännössä kanaviston aiheuttamat painehäviöt eivät ole lineaarisia virtausnopeuksiin nähden. Puhallinnopeuksien numeroparit pitää hakea kohdilleen jotenkin mittaamalla, tai vähän raollaan olevan ikkunan yläreunasta märällä sormella kokeilemalla :) Yläreunasta siksi, että siellä sisätilojen paine on kaikkein suurin, ja lievään alipaineeseenhan säädöillä yritetään päästä.
 
Taloon, jossa ei ole takkaa eikä ilppiä oli laitettu asetuksiksi:

tulo norm: 65
1: 50
2: 60
3: 75
4: 90

poisto norm: 60
1: 50
2: 55
3: 70
4: 100

Kun noita asetuksia kokeilee niin ainoastaan 4 asetuksella tulee ilmaa selkeästi sisään (ikkunasta liekille kokeiltuna). Asetuksella 3 on tehty mittaukset ja sinä poistoa se 6 l/s ulos enemmän kuin tuloa.

Onkohan tämä epälineaarisuus tehty tarkoituksella (1 nopeus takkavaraukselle) ja 4 nopeus jäähdytykselle vai onko syy erinäisissä seikoissa kuten turbulenssissa, jotka aiheuttavat epälineraalisuutta tulon ja poiston omissa putkissaan?

4 asetus on yöjäähdytys F470 Nibessä. Onkohan tolla poiston suurentelulla, joku erityinen tarkoitus tässä? Ja se miksi matalimmassa nopeudessa on poistolla suurenneltu 15 verrattuna norm,2 ja 3 asetuksiin. Voisiko olla niin, että koska tuloilmaventtiilit ovat makuuhuoneissa niin rajoittamalla tuloa pidetään melu aisoissa? Ja sitten jos on raitisilmaventtiilien lisäksi ikkuna vähän auki kesällä yöllä niin ei haittaa vaikka on säädöt reiluilla alipaineilla?

Jos laittaa normi asetukseksi 50 % tuloa kuten se sopisi Niben toiminnalle kun on korkeat sisälämmöt niin pitäisiköhän seurata normiasetuksen eroa eli laittaa 45 % poistoa vai 50 %?

edit: kokeilinkin sytkällä raitisilmasuodattimen kautta ja totesin että, jotta samanlainen virtaus saadaan niin on parempi että on 50/50 tai 39tulo/40poisto eikä 50/54 ja 42/39. Tuolla jälkeisellä mustu sekunnissa raitisilmasuodattimen kansi kun ei ollut ilmavirtaa sitä työntämässä. Noh kyllä se on parempi että on se about 6 l/s alipaine kaikilla nopeuksilla vaikka se on suhteellisesti ilmavirtaan nähden isompi kuin se, että olisikin lievästi ylipaineinen.
 
Viimeksi muokattu:

eepinis88

Aktiivinen jäsen
Oiskoha meillä tuloilmapuhallin/piirikortti kyykännyt. Tuloilma venttiileissä ei juuri puhalla mitään. Onko kellään kokemuksia ?

Tosiaan puhallin ei pyöri, avasin suodattimen suojakotelon ja varmistin.
 
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom