Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

Maakke

Tulokas
Jos nään oikein että noin 27c menovettä mennyt ja alle 20 tuloilma, niin on kyllä erikoista jos asunnossa on liian kuuma. 27 menoveellä kaikissa huoneissa mulla on sopivaa kun on vähän plussan puolella. Käyrien perusteella näytti että sulla lämmittää kuitenkin vastuksilla menovettä. Ehkä on sitten helkkarin hyvin eristetty talo, kun ei tuo näytä paljoakaan tekevän töitä. Itse olen ottanut kaikki paitsi päämakkarin termarit pois, säätänyt virtauksia pienelle ja ilp on päällä koko ajan.
On mennyt joo 27’c. Oli ennen käyrä 2+1 tänään laitin käyrä 2-0. Naapurilla samanlainen asunto ja niillä Ilpissä pyynti 23 ja jyrkempi lämpökäyräkin käytössä. Meilla pääty asunto ja heillä keski asunto. Sehän tässä outoa onkin. Eilen käytiin saunassa niin siitä näkyy pieni poistoilman korotus.
 

Tulihäntä

Vakionaama
Paljonko F470 mahtaa päästää päivässä kondenssivettä? Niben sivuilla luki 50-100l vuorokaudessa mutta mallia ei erikseen mainittu.
Joitain litroja. Ei kyllä noin suurta määrää ole koskaan tullut. Mulla valuu kondesiputki suoraan laittiakaivoon ja välillä siinä käy sellainen tiputtelu. Ei siis mitään samantyylistä lorinaa käy kun ilp/ivlp sulatuksessa.
 

Tulihäntä

Vakionaama
On mennyt joo 27’c. Oli ennen käyrä 2+1 tänään laitin käyrä 2-0. Naapurilla samanlainen asunto ja niillä Ilpissä pyynti 23 ja jyrkempi lämpökäyräkin käytössä. Meilla pääty asunto ja heillä keski asunto. Sehän tässä outoa onkin. Eilen käytiin saunassa niin siitä näkyy pieni poistoilman korotus.
Katsopa nyt että shuntti on automaattiasennossa ja toimii oikein?
 

Maakke

Tulokas
Katsopa nyt että shuntti on automaattiasennossa ja toimii oikein?
Tuollaisessa asennossa on. Vipu ei ainakaan liiku kun koittaa vääntää. Eikö se silloin ole automaatti asennossa?
 

Liitteet

  • IMG_7634.jpg
    IMG_7634.jpg
    101,1 KB · Katsottu: 167

Lappanen

Hyperaktiivi
^ Mistään mitään tiedä, mutta äkkiseltään voisi olettaa että automaattiasennossa tuon nuolen pitäisi osoittaa tuohon AUTO pallukkaan?

Onkohan tuo musta ruuvinkanta joku lukitus jolla vipu lukitaan asentoonsa..?
 

Tulihäntä

Vakionaama
Tuollaisessa asennossa on. Vipu ei ainakaan liiku kun koittaa vääntää. Eikö se silloin ole automaatti asennossa?
Näyttäisi olevan oikeassa asennossa.

Nyt on vähän paha sanoa mistä asunnon korkea sisälämpö voisi johtua. Ja siis korkea lämpötila on jokaisessa huoneessa? Onko jakotukin päässä menovedelle lämpömittaria ja jos on, niin näyttääkö se samaa kun niben menoveden lämpötila?
 

Tulihäntä

Vakionaama
^ Mistään mitään tiedä, mutta äkkiseltään voisi olettaa että automaattiasennossa tuon nuolen pitäisi osoittaa tuohon AUTO pallukkaan?

Onkohan tuo musta ruuvinkanta joku lukitus jolla vipu lukitaan asentoonsa..?
Tuo ”kahva” on se shuntin asento. Musta ruuvi on se mistä valitaan ”auto” tai käsisäätö. Eli säätöruuvia kierretään vasemmalle ”man” kohdalle jos halutaan käsisäädölle. Normaalisti tuolle ei pitäisi olla mitään syytä.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Tuo ”kahva” on se shuntin asento. Musta ruuvi on se mistä valitaan ”auto” tai käsisäätö. Eli säätöruuvia kierretään vasemmalle ”man” kohdalle jos halutaan käsisäädölle. Normaalisti tuolle ei pitäisi olla mitään syytä.
Jaa siinä olikin ruuvissa myös merkki tuolle. Hyvä tietää jos joskus tulee eteen :sille:
 

Maakke

Tulokas
Näyttäisi olevan oikeassa asennossa.

Nyt on vähän paha sanoa mistä asunnon korkea sisälämpö voisi johtua. Ja siis korkea lämpötila on jokaisessa huoneessa? Onko jakotukin päässä menovedelle lämpömittaria ja jos on, niin näyttääkö se samaa kun niben menoveden lämpötila?
Sitä tässä itsekkin olen mietiskellyt että mistä johtuu. IV tuloistakin kuitenkin tulee viileetä ilmaa. Ehkä tosiaan sitten on hyvin eristetty asunto.. Kyllä se lämpötila pyörii joka huoneessa missä ei ole kierto päällä niin siinä 22-23 asteessa ja lattiat tuntuvat niissä viileiltä. Jokaisessa huoneessa vielä ovet aina auki joten ilmakin kiertää. Ei ole lämpömittaria menovedelle jakotukissa.
 

juhamat

Aktiivinen jäsen
Sitä tässä itsekkin olen mietiskellyt että mistä johtuu. IV tuloistakin kuitenkin tulee viileetä ilmaa. Ehkä tosiaan sitten on hyvin eristetty asunto.. Kyllä se lämpötila pyörii joka huoneessa missä ei ole kierto päällä niin siinä 22-23 asteessa ja lattiat tuntuvat niissä viileiltä. Jokaisessa huoneessa vielä ovet aina auki joten ilmakin kiertää. Ei ole lämpömittaria menovedelle jakotukissa.
Kannattaa ostaa infrapunalämpömittari millä voit lukea lattioiden lämpötiloja ja miten niihin vaikuttaa paatko kierrot auki/kiinni. Ei maksa paljon. Voithan rajoittaa loppujenkin huoneiden lämpöä pois niin luulis alkavan viiletä pikkuhiljaa. Mutta jos lämpöä ei tule lattiasta tai tuloilmasta (ainakaan liikaa), niin sitten se joko tulee muualta (=ei nibestä), tai sitten syystä tai toisesta lämpöä meneekin lattiaan ja tuloilmaan vaikkei pitäisi.
 

Maakke

Tulokas
Kannattaa ostaa infrapunalämpömittari millä voit lukea lattioiden lämpötiloja ja miten niihin vaikuttaa paatko kierrot auki/kiinni. Ei maksa paljon. Voithan rajoittaa loppujenkin huoneiden lämpöä pois niin luulis alkavan viiletä pikkuhiljaa. Mutta jos lämpöä ei tule lattiasta tai tuloilmasta (ainakaan liikaa), niin sitten se joko tulee muualta (=ei nibestä), tai sitten syystä tai toisesta lämpöä meneekin lattiaan ja tuloilmaan vaikkei pitäisi.
Sellainen löytyy. Katoin nyt sillä niin lattiat näyttää ympäri asuntoa n. 22astetta paitsi lastenhuone 24 ja märkätilat 25 missä kierto täysin auki. Suljin kierrot kokonaan kiinni jakotukista paitsi lastenhuoneesta.
 

Tulihäntä

Vakionaama
Sellainen löytyy. Katoin nyt sillä niin lattiat näyttää ympäri asuntoa n. 22astetta paitsi lastenhuone 24 ja märkätilat 25 missä kierto täysin auki. Suljin kierrot kokonaan kiinni jakotukista paitsi lastenhuoneesta.
Mittaapa vielä tuloilmaventtiileistä minkä lämpöistä ilmaa tulee. Mielellään sieltä lautasen takapuolelta kerta infra käytössä.

Jos nyt oikeasti pistit kierrot kiinni ja mitään muuta ei ole lämmittämässä, niin pakko lähteä hiljalleen jäähtymään. Tai sitten teillä on paritalo ja teidän lattiaan tulee naapurin jakotukista vedet.
 

Maakke

Tulokas
15.6’c asteista tulee ja tuloilma on 13.6’c tällähetkellä. 3 as. Rivitalo on. Kyllä lämmöt on nyt lähtenyt laskuun hieman. Kuitenkin vähän outoa, että uplinkissä näkyy poistoilma 22'c mutta jokaisen huoneen digi lämpömittari näyttää 23'c. Eikö poistoilman pitäisi olla hieman korkeampi mitä sisälämpö?
 
Viimeksi muokattu:

Tulihäntä

Vakionaama
15.6’c asteista tulee ja tuloilma on 13.6’c tällähetkellä. 3 as. Rivitalo on. Kyllä lämmöt on nyt lähtenyt laskuun hieman. Kuitenkin vähän outoa, että uplinkissä näkyy poistoilma 22'c mutta jokaisen huoneen digi lämpömittari näyttää 23'c. Eikö poistoilman pitäisi olla hieman korkeampi mitä sisälämpö?
Ei välttämättä. Poistoilma ehtii todennäköisesti jäähtyä hieman ennen kuin se ehtii koneelle asti. Iv-kanavat menee usein höyrysulun ulkopuolella yläpohjan eristeissä ja siellä ei ole niin lämmin mitä sisäilma on. Kesällä voi olla hieman toisin, mutta mitä kylmempää on, sitä enemmän on jäähtymä.

Toiseksi niben näyttämä tasaluku on pyöristetty. Näytön 22C voi todellisuudessa olla 21,5-22,4C väliltä. Ja toisaalta harvoin on kahta mittaria jotka näyttävät absoluuttisen oikein ja kolmanneksi lämpötila mitataan vielä kahdesta eri paikasta. Meilläkin Niben oma ulkoanturi voi näyttää -8C ja 5m päässä olevan sääaseman anturi voi näyttää -10C.
 

Sade

Jäsen
Miten etupaneeli irroitetaan? Torx ruuvit on irti, mutta miten yläpää lähtee? Vedetäänkö vaan vai onko joku tekniikka? Ei lähde eikä uskalleta voimaa käyttää.
 

omaonkiva

Jäsen
Miten etupaneeli irroitetaan? Torx ruuvit on irti, mutta miten yläpää lähtee? Vedetäänkö vaan vai onko joku tekniikka? Ei lähde eikä uskalleta voimaa käyttää.
Eka se yläosta irti vetämällä. Sitten sen jälkeen etuosan ruuvit irti, vedä keskeltä itseenpäin ja nosta ylöspäin.
 

puuppis

Jäsen
Jos on Smart Price Adaption päällä käyttövedellä (asetus 2/4), niin eikö silloin huoltovalikosta asetetut käynnistyksen ala ja ylärajat ole käytössä? Olen asettanut käyttöveden käynnistyslämpötilaksi 40 ja lopetusrajaksi 50, mutta aika säännöllisesti (joka pv) nostaa kone käyttöveden 54 asteeseen ja alimmillaan 48 astees.. Mietin vaan että mahtaakohan säästää mitään tuolla asetuksella jos ohittaa tuon raja-asetuksen.
 

henkka-v

Tulokas
Onko kellään muilla ollut ongelmia, että RN1 olisi jumissa? Minulla ollut useamman vuoden Nibe F470 mutta nyt vasta ensimmäisiä kertoja tarkoitus säätää tuloilmapattereiden säätöruuvia. Sen verran käytin voimaa ettei ole siitä kiinni eikä ruuvi liikkunut mihinkää suuntaan. Ei menny kiinni myötäpäivään eikä auennut vastapäivään.
Tuloilma on 20,5 asteista ja siinä olisi pieni vara laskea ja sitten kesällä olisi mukava saada sitä kiinni.
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Onko kellään muilla ollut ongelmia, että RN1 olisi jumissa? Minulla ollut useamman vuoden Nibe F470 mutta nyt vasta ensimmäisiä kertoja tarkoitus säätää tuloilmapattereiden säätöruuvia. Sen verran käytin voimaa ettei ole siitä kiinni eikä ruuvi liikkunut mihinkää suuntaan. Ei menny kiinni myötäpäivään eikä auennut vastapäivään.
Tuloilma on 20,5 asteista ja siinä olisi pieni vara laskea ja sitten kesällä olisi mukava saada sitä kiinni.
Varmistuksena vain: Olihan ”korkki”ensin avattu ja kuusiokoloavaimella käänsit?
 

Tijuma

Tulokas
Mulla on vastaava tilanne muttei lämmitä vastuksilla noissa lämmöissä. Ohjelmoi käyttövesi pois siltä ajalta kun et halua lämmittää käyttövettä. Lisäyksen pysäytys vaikka -5. Mulla jaksaa tehdä käyttöveet kompuralla tuohon -5 asti kun lasken siksi aikaa ohjelmoinnilla lattiaa menevää lämpöä. Jos ei jaksa niin voi ohjelmoida viimeisille halvoille tunneille käyttövedelle luksuksen, se käyttää aina vastuksia.
No niin. Mielenkiintoista. Nyt kun on ollut lauhaa +5... -2C), niin Nibe toimii hyvin kunhan päivällä on lämpimän veden kulutusta. Eli kompura käynnistyy tarvittaessa ja 2kW lisäystä. Mutta esimerkiksi eilen kun vettä ei käytetty, niin myöhään illalla laite olikin mennyt vikatilaan (#51) + menovesi +24C ja kompura ja laite pysyi päällä vasta kun sulki lattiakierron kraanasta ja piti 15 minuuttia konetta keltaisella että vesi lämpesi. Sen jälkeen moitteeton käynnistys (menovesi +29C) ja lattiakiertoventtiili auki ja laite on siitä asti taas toiminut kuten kuuluu. Nyt seuraavana päivänä uinuu ja kompura käynnistyy kun lämmintä vettä käytetään. Onko nyt siis niin että paketti kylmenee niin paljon päivällä, että lisäys ei ehdi vaikuttamaan riittävästi ennen kuin kone havahtuu jäätymisriskiin, koska iso osa lämmöstä lähtee lattiaan ja viileää takaisin säiliöön? Lisäystä ei ole estetty, mutta lämpö on säädetty nollaan päivällä ja yöllä +3 koska tavoitteena ladata lattiaan öisin lämpöä.
 

Tijuma

Tulokas
No niin. Mielenkiintoista. Nyt kun on ollut lauhaa +5... -2C), niin Nibe toimii hyvin kunhan päivällä on lämpimän veden kulutusta. Eli kompura käynnistyy tarvittaessa ja 2kW lisäystä. Mutta esimerkiksi eilen kun vettä ei käytetty, niin myöhään illalla laite olikin mennyt vikatilaan (#51) + menovesi +24C ja kompura ja laite pysyi päällä vasta kun sulki lattiakierron kraanasta ja piti 15 minuuttia konetta keltaisella että vesi lämpesi. Sen jälkeen moitteeton käynnistys (menovesi +29C) ja lattiakiertoventtiili auki ja laite on siitä asti taas toiminut kuten kuuluu. Nyt seuraavana päivänä uinuu ja kompura käynnistyy kun lämmintä vettä käytetään. Onko nyt siis niin että paketti kylmenee niin paljon päivällä, että lisäys ei ehdi vaikuttamaan riittävästi ennen kuin kone havahtuu jäätymisriskiin, koska iso osa lämmöstä lähtee lattiaan ja viileää takaisin säiliöön? Lisäystä ei ole estetty, mutta lämpö on säädetty nollaan päivällä ja yöllä +3 koska tavoitteena ladata lattiaan öisin lämpöä.
Ja nyt tapahtui sama, että laite jäi vikatilaan. Meno/paluuvesi +24C ja veden lämpötila +44C. Aamulla käynnistyi nätisti levosta, mutta nyt ei toistamiseen. Kokeilin nyt niin, että olin sulkenut lattiakierron kokonaan pois putkiston kraanasta eli vesi kiersi vain Nibessä. Millaisia säätöjä pitäisi tehdä, että kone käynnistyisi varmasti? Kai tämä johtuu liian alhaisesta veden lämpötilasta eli kone pelkää jäätymistä vaikka lämpöä on ja ulkona nollan tuntumassa.
 

juhamat

Aktiivinen jäsen
Ja nyt tapahtui sama, että laite jäi vikatilaan. Meno/paluuvesi +24C ja veden lämpötila +44C. Aamulla käynnistyi nätisti levosta, mutta nyt ei toistamiseen. Kokeilin nyt niin, että olin sulkenut lattiakierron kokonaan pois putkiston kraanasta eli vesi kiersi vain Nibessä. Millaisia säätöjä pitäisi tehdä, että kone käynnistyisi varmasti? Kai tämä johtuu liian alhaisesta veden lämpötilasta eli kone pelkää jäätymistä vaikka lämpöä on ja ulkona nollan tuntumassa.
Kuulostaa oudolta. Kyllä vastukset nostaa nopeasti lämpötilaa jos vastukset sallittu, niin tuskin siitä kiinni. Sulla pitäs varmaan laittaa uplinkin käppyröistä screenshotti tähän että näkee vähän kokonaistilannetta.
 

Tijuma

Tulokas
Kuulostaa oudolta. Kyllä vastukset nostaa nopeasti lämpötilaa jos vastukset sallittu, niin tuskin siitä kiinni. Sulla pitäs varmaan laittaa uplinkin käppyröistä screenshotti tähän että näkee vähän kokonaistilannetta.
Outo on. No nyt sitten kelit kylmeni ja pumppu taitaa käydä seuraavaan lauhaan jaksoon saakka yhtä soittoa. Kompura taitaa olla kunnossa kun on -2C ulkona, jäteilma -0,1C, tuloilma +24,2C ja poistoilma +20,5C ja vain juuri äsken suihkussakäynti laittoi lisäyksen päälle 5,6kW. Tosin eilen nostin lisäyksen maksimitehon 2,0->10kW kun ajattelin, että tällä tavalla vastus ehtii apuun ennen kuin kone päättää sammuttaa itsensä. Sisäilma lämmittää ilmalämpöpumppu ja se on nyt +21C. Lattialaattaan käyttö lämpövarastona kalliiden sähkön hintojen yli taitaa olla kuolleena syntynyt ajatus ellei ole itse paikalla manuaalisäätämässä veden virtausta lattiaan ja laite ei ole tehty itsetoipuvaksi kun pysähtyy vaikka nyt viisykköseen.
 

juhamat

Aktiivinen jäsen
Outo on. No nyt sitten kelit kylmeni ja pumppu taitaa käydä seuraavaan lauhaan jaksoon saakka yhtä soittoa. Kompura taitaa olla kunnossa kun on -2C ulkona, jäteilma -0,1C, tuloilma +24,2C ja poistoilma +20,5C ja vain juuri äsken suihkussakäynti laittoi lisäyksen päälle 5,6kW. Tosin eilen nostin lisäyksen maksimitehon 2,0->10kW kun ajattelin, että tällä tavalla vastus ehtii apuun ennen kuin kone päättää sammuttaa itsensä. Sisäilma lämmittää ilmalämpöpumppu ja se on nyt +21C. Lattialaattaan käyttö lämpövarastona kalliiden sähkön hintojen yli taitaa olla kuolleena syntynyt ajatus ellei ole itse paikalla manuaalisäätämässä veden virtausta lattiaan ja laite ei ole tehty itsetoipuvaksi kun pysähtyy vaikka nyt viisykköseen.
Se 2kw vastus kyllä riittää näillä keleillä jos sulla on ILP ja varmaan ilmanki pärjäis, vika on muualla. Mää en tarvii vastuksia -5 asti välttämättä kun ILP myös käytössä. Voit ohjelmoida kiertoveteen vaikka +2 halvalle sähkölle ja -2 kalliille niin ei tarvii olla manuaalisäätämässä ja säädä jakotukista virtaukset niin ettet tarvii termareita. Ja käyttöveden ohjelmoit vain halvoille tunneille jos tarvii vastuksia. Voit ohjelmoida käyttöveden luksukselle niin se käyttää vastuksia vaikka vastukset olisi ulkolämpötilan puolesta vielä pois käytöstä. Tosin sitten että tuosta lämmityksen ohjelmoinnista pääsisi pakkasille osingoille niin pitää sitten halvalle sähkölle laskea vastusten sallimisen lämpötilarajaa.

Mutta sulla on tosiaan vika jossain muualla. Ja kun varmaan koitat säästää kun sulla on ilppikin, niin puota tuloilmaa reilusti pienemmäksi.
 

Asi

Jäsen
Tuloilman laskeminen tuntuu toisinaan hankalalta yhtälöltä kun makuuhuoneissa helposti sitten öisin laskee lämmöt liiaksi, etenkin jos ovet ovat kiinni. ILP lämmittää hyvin päivällä tilat mihin ilma kulkee vapaasti, mutta suljettujen ovien takana Nibe vastaa enemmän lämmityksestä. Herkästi myös meillä se viileämpi tuloilma tuntuu vedolta vaikka mittari näyttäisi aivan siedettäviä lämpöjä. Puhallintehojakaan ei voi laskea, koska sitten kone on sulatuksella jatkuvasti.

Joulukuu on ollut sen verran lauha ettei ole tarvinnut sähkönkulutuksesta niin murehtia, mutta nyt kun pakkaset ehkä taas tulee niin saas nähdä.

Tällä hetkellä ILP puhaltaa 22 asteista ilmaa, termarit on kaikissa huoneissa täysin auki ja jakotukilta säädetty virtaukset sopiviksi. Tuloilma tällä hetkellä reippaasti auki edellä mainituista syistä. Mielellään keksisin ratkaisun siihen kun samalla ILP tuntuu vähän turhalta. Lattioissa toistaiseksi lämmöt olleet oikein sopivat.

-5 - 0 lämmöissä meillä menee 80 neliön talossa about 40-50 kWh sähköä päivässä.
 

juhamat

Aktiivinen jäsen
Tuloilman laskeminen tuntuu toisinaan hankalalta yhtälöltä kun makuuhuoneissa helposti sitten öisin laskee lämmöt liiaksi, etenkin jos ovet ovat kiinni. ILP lämmittää hyvin päivällä tilat mihin ilma kulkee vapaasti, mutta suljettujen ovien takana Nibe vastaa enemmän lämmityksestä. Herkästi myös meillä se viileämpi tuloilma tuntuu vedolta vaikka mittari näyttäisi aivan siedettäviä lämpöjä. Puhallintehojakaan ei voi laskea, koska sitten kone on sulatuksella jatkuvasti.

Joulukuu on ollut sen verran lauha ettei ole tarvinnut sähkönkulutuksesta niin murehtia, mutta nyt kun pakkaset ehkä taas tulee niin saas nähdä.

Tällä hetkellä ILP puhaltaa 22 asteista ilmaa, termarit on kaikissa huoneissa täysin auki ja jakotukilta säädetty virtaukset sopiviksi. Tuloilma tällä hetkellä reippaasti auki edellä mainituista syistä. Mielellään keksisin ratkaisun siihen kun samalla ILP tuntuu vähän turhalta. Lattioissa toistaiseksi lämmöt olleet oikein sopivat.

-5 - 0 lämmöissä meillä menee 80 neliön talossa about 40-50 kWh sähköä päivässä.
Eihän tuossa auta ku joko pitää ne ovet auki/raollaan että ILP ilma pääsee huoneeseen, tai sitten se tuloilma vaan pitää olla noin lämpimänä ja sillä saletti.
 

MiguelCiervo

Aktiivinen jäsen
Oletko mitannut venttiileistä paljon tuloilma todellisuudessa on kun saapuu ventiilille asti? Mahdollista on myös lämpöhäviöt jos menee putket kylmässä tilassa ja eristyksessä puutetta.
 

Asi

Jäsen
Eihän tuossa auta ku joko pitää ne ovet auki/raollaan että ILP ilma pääsee huoneeseen, tai sitten se tuloilma vaan pitää olla noin lämpimänä ja sillä saletti.

Näinhän se varmaan on valitettavasti.

Oletko mitannut venttiileistä paljon tuloilma todellisuudessa on kun saapuu ventiilille asti? Mahdollista on myös lämpöhäviöt jos menee putket kylmässä tilassa ja eristyksessä puutetta.

En, mutta tämän voisin tehdä.
 

Tulihäntä

Vakionaama
Tosin eilen nostin lisäyksen maksimitehon 2,0->10kW kun ajattelin, että tällä tavalla vastus ehtii apuun ennen kuin kone päättää sammuttaa itsensä.
Älä nosta lisäystehoa noin korkealle jos et ole ensin katsonut millä kaapelilla kone on kytketty ja millaisen johdonsuojan taakse. Varsinkin jos virrantunnistimia ja varokekokoa ei ole säädetty oikein. 10kw lisäysteho repii 3-vaiheelta yli 20A virtaa ja 1-vaiheelta noin 18A. Ettei sitten tule yllätyksenä että sulakkeet palaa tai johdonsuojat napsuu pois päältä. Tosin sanoisin että aika harvoin täyttä 10kw tehoa laite edes käyttää.
 

monsas

Jäsen
Mikähän vois olla syynä tuloilman lämpötila laskenut nyt alimmillaan 7 asteeseen. Sahaa näillä -10 asteen lämpötiloilla 7-12 asteen välillä. Lämmitysjärjestelmä ilmattu tuli vähän ilmaa, mutta ei oikeastaan ole ollut vaikutusta rn1 on myös täysin auki. Lämpökäyrä 3+2.
 

Liitteet

  • IMG_20250105_215052.jpg
    IMG_20250105_215052.jpg
    142,1 KB · Katsottu: 112
  • IMG_20250105_215046.jpg
    IMG_20250105_215046.jpg
    119,8 KB · Katsottu: 108

mikiz

Aktiivinen jäsen
Tuloilman laskeminen tuntuu toisinaan hankalalta yhtälöltä kun makuuhuoneissa helposti sitten öisin laskee lämmöt liiaksi, etenkin jos ovet ovat kiinni. ILP lämmittää hyvin päivällä tilat mihin ilma kulkee vapaasti, mutta suljettujen ovien takana Nibe vastaa enemmän lämmityksestä. Herkästi myös meillä se viileämpi tuloilma tuntuu vedolta vaikka mittari näyttäisi aivan siedettäviä lämpöjä. Puhallintehojakaan ei voi laskea, koska sitten kone on sulatuksella jatkuvasti.

Joulukuu on ollut sen verran lauha ettei ole tarvinnut sähkönkulutuksesta niin murehtia, mutta nyt kun pakkaset ehkä taas tulee niin saas nähdä.

Tällä hetkellä ILP puhaltaa 22 asteista ilmaa, termarit on kaikissa huoneissa täysin auki ja jakotukilta säädetty virtaukset sopiviksi. Tuloilma tällä hetkellä reippaasti auki edellä mainituista syistä. Mielellään keksisin ratkaisun siihen kun samalla ILP tuntuu vähän turhalta. Lattioissa toistaiseksi lämmöt olleet oikein sopivat.

-5 - 0 lämmöissä meillä menee 80 neliön talossa about 40-50 kWh sähköä päivässä.
Tulisiko halvemmaksi palauttaa ilmanvaihto ns. normaaliarvoihin ja antaa koneen sulatella useammin? Vedontunnekin saattaisi helpottaa.

Noissa lämpötiloissa meidän kahden hengen sähkökulutus 140 neliöisessä talossa on 30-40kWh/vrk, mutta varaava takka on apuna. Ilmanvaihto on "säädösten" mukaisella nopeudella, eli ilma vaihtuu kerran kahdessa tunnissa.
 

Asunto1

Tulokas
Millaisiin sähkönkulutuksiin Nibellä pitäisi päästä? Muutettiin tovi sitten 125m²(n 313 kuutiota) okt, aiemmin kaukolämpökohteessa asuttiin. Nyt kun ollut pakkasta niin seuraillut enemmän kulutusta, päiväkulutus heilunut 65-95kwh välillä, josta taloussähkö n. 20kwh. Varaavaa takkaakin on sytytelty kerran päivään.

Ilmanvaihto oli alunperin 70%&60%, mutta otin jo molempia -5%. Käyränä 0 -1 ja menovesi 35c.
Varsinkin tuloilma tuntuu hyvin korkealta, mutta tuo täytynee säätää ruuvin kautta?
 

Liitteet

  • 20250106_085550.jpg
    20250106_085550.jpg
    138,6 KB · Katsottu: 115
  • 20250106_085530.jpg
    20250106_085530.jpg
    121,3 KB · Katsottu: 118
  • 20250106_085519.jpg
    20250106_085519.jpg
    138,1 KB · Katsottu: 110

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Millaisiin sähkönkulutuksiin Nibellä pitäisi päästä? Muutettiin tovi sitten 125m²(n 313 kuutiota) okt, aiemmin kaukolämpökohteessa asuttiin. Nyt kun ollut pakkasta niin seuraillut enemmän kulutusta, päiväkulutus heilunut 65-95kwh välillä, josta taloussähkö n. 20kwh. Varaavaa takkaakin on sytytelty kerran päivään.

Ilmanvaihto oli alunperin 70%&60%, mutta otin jo molempia -5%. Käyränä 0 -1 ja menovesi 35c.
Varsinkin tuloilma tuntuu hyvin korkealta, mutta tuo täytynee säätää ruuvin kautta?
Tuloilmaruuvi taitaa olla siellä täysin auki, ehkä tehtaan jäljiltä. Sen avulla säätö niin, että tuloilma olisi 18-19 C. Tuon säädön jälkeen parin pvn kuluessa näkee, että onko lattiaan menevän veden ”lämpökäyrää” tarvetta muuttaa.
 

specialist

Aktiivinen jäsen
Käyrä 0 on se oma käyrä, lienee edellinen asukas säätänyt. Jos ulkona -7 ja laskettu menolämpötila lähes 33, on aika korkea jos lattialämmitys kyseessä. Esim. meillä 2+2 käyrällä vastaavassa ulkolämpötilassa laskettu menolämpö vajaa 29 astetta.
 

monsas

Jäsen
Mikähän vois olla syynä tuloilman lämpötila laskenut nyt alimmillaan 7 asteeseen. Sahaa näillä -10 asteen lämpötiloilla 7-12 asteen välillä. Lämmitysjärjestelmä ilmattu tuli vähän ilmaa, mutta ei oikeastaan ole ollut vaikutusta rn1 on myös täysin auki. Lämpökäyrä 3+2.

Osaako kukaan sanoa mikä vois olla. Suodattimet on myös vaihdettu.
 

Tulihäntä

Vakionaama
Millaisiin sähkönkulutuksiin Nibellä pitäisi päästä? Muutettiin tovi sitten 125m²(n 313 kuutiota) okt, aiemmin kaukolämpökohteessa asuttiin. Nyt kun ollut pakkasta niin seuraillut enemmän kulutusta, päiväkulutus heilunut 65-95kwh välillä, josta taloussähkö n. 20kwh. Varaavaa takkaakin on sytytelty kerran päivään.

Ilmanvaihto oli alunperin 70%&60%, mutta otin jo molempia -5%. Käyränä 0 -1 ja menovesi 35c.
Varsinkin tuloilma tuntuu hyvin korkealta, mutta tuo täytynee säätää ruuvin kautta?
Lämpökäyrä on ainakin lattialämmitykselle aivan liikaa. Tuloilman lämpötila on ihan pielessä.

Kokeile nyt aluksi laskea käyrä 2+2 ja minimi menovesi vaikka 26C jos on lattialämmitys. Sitten ruuvaat tuloilmaruuvin ensin kokonaan kiinni ja samantien kierroksen auki. Katso sen jälkeen mitä tapahtuu sisälämmölle ja sähkönkulutukselle.
 
Back
Ylös Bottom