Nibe F470 Aloittelijalle neuvoja?

juhamat

Aktiivinen jäsen
Eikös tuossa tammikuun kuvassa ole vain yksi sulatus, kun taas helmikuun kuvassa neljä.
Tammikuun kuvassa melkeen kaikki on sulatuksia, voi olla kaikkikin. Pitäs nähä muita käppyröitä samassa kuvassa että voisi varmaksi sanoa. Sulatus voi tulla vaikka poistoilma ei ole -10.
 

masuli

Jäsen
4 vuotiaasta Nibestä meni sitten jo poistoilman puhaltimen laakeri. Paikallinen Niben virallinen huolto antoi vaihtoehdot: Koittaa vaihtaa laakeri nykyiseen tai vaihtaa puhallin, jos ei laakerin vaihto onnistu ja se on sitten 1000€+. Nibe Turva löytyy toki, että ei mua haittaa vaihdattaa koko puhallin, mutta olin positiivisesti yllättynyt, että tarjosivat itse oletuksena tuota laakerin vaihtoa ratkaisuksi.
 
Eikös tuossa tammikuun kuvassa ole vain yksi sulatus, kun taas helmikuun kuvassa neljä.
Ne on noita kahden tunnin kellosulatuksia, eli kun oli tasan kahden tunnin väli niin oli kellosulatus. Sanoisin että siinä oli 8 sulatusta ja 3 kertaa kun kompura meni levolle kun lisäys lämmitti käyttöveden ja menoveden tappiin.

Minulla ei ollut vielä puhaltimen tahdistettua käyttöä päällä tuossa tammikuun kuvassa. Nytten kun se on päällä niin näkee hyvin milloin kompura lepää ja milloin se sulattelee.

Minulla on siis aikaisemmin ollut niin että tuosta kahden tunnin sulatusvälistä olen lähinnä päässyt eroon jos joku on käynnyt suihkussa. Silloin käyntijakso pidentyy ja voi olla noin 4 tuntia. Käppyröiden mukaan poistoilman lämpötila ei juurikaan nouse mutta ulospuhalluslämpötila nousee monta astetta (3-4) niin olen olettanut että se on ilmankosteus poistoilmassa joka sitä nostaa saatan tietenkin olla väärässä.

Esim. Tässä kuvassa on 9 sulatusta ja 1 kompuran lepo. Ensimmäinen ja viimeinen käyntijakso on 3-4h siitä johtuen että ollaan käyty suihkussa. Kaikki muut sulatukset on kahden tunnin kellosulatuksia. Ilman suihkussa käyntiä niin sulatuksia olisi varmaan 11.

Tammikuussa lisäilin puhallinnopeutta jopa 10% enkä niistä kahden tunnin sulatuksista juurikaan pakkasten aikaan päässyt eroon ja sulatuksia oli noi kahden tunnin välein. Nyt minulla on 4% ja ilmankostutin ja käyntijaksot on noin 3-6 tunnin pituisia myös vaikka pakkasta on -10.
 

Liitteet

  • Screenshot_20250221_112059_myUplink.jpg
    Screenshot_20250221_112059_myUplink.jpg
    84,9 KB · Katsottu: 82

juhamat

Aktiivinen jäsen
Ne on noita kahden tunnin kellosulatuksia, eli kun oli tasan kahden tunnin väli niin oli kellosulatus. Sanoisin että siinä oli 8 sulatusta ja 3 kertaa kun kompura meni levolle kun lisäys lämmitti käyttöveden ja menoveden tappiin.

Minulla ei ollut vielä puhaltimen tahdistettua käyttöä päällä tuossa tammikuun kuvassa. Nytten kun se on päällä niin näkee hyvin milloin kompura lepää ja milloin se sulattelee.

Minulla on siis aikaisemmin ollut niin että tuosta kahden tunnin sulatusvälistä olen lähinnä päässyt eroon jos joku on käynnyt suihkussa. Silloin käyntijakso pidentyy ja voi olla noin 4 tuntia. Käppyröiden mukaan poistoilman lämpötila ei juurikaan nouse mutta ulospuhalluslämpötila nousee monta astetta (3-4) niin olen olettanut että se on ilmankosteus poistoilmassa joka sitä nostaa saatan tietenkin olla väärässä.

Esim. Tässä kuvassa on 9 sulatusta ja 1 kompuran lepo. Ensimmäinen ja viimeinen käyntijakso on 3-4h siitä johtuen että ollaan käyty suihkussa. Kaikki muut sulatukset on kahden tunnin kellosulatuksia. Ilman suihkussa käyntiä niin sulatuksia olisi varmaan 11.

Tammikuussa lisäilin puhallinnopeutta jopa 10% enkä niistä kahden tunnin sulatuksista juurikaan pakkasten aikaan päässyt eroon ja sulatuksia oli noi kahden tunnin välein. Nyt minulla on 4% ja ilmankostutin ja käyntijaksot on noin 3-6 tunnin pituisia myös vaikka pakkasta on -10.
Käytönnössä se on niin että jos sulla on ulospuhallusilma koko ajan enemmän kuin vähän reilun -2 pakkasella niin se tahtoo mennä melkeen koko ajan niihin 2h sulatuksiin. Että tässä pienikin muutos voi mennä sen rajan yli ettei sulattele paljoa. Sulla on joko pieni talo, tai puhaltimen nopeus ei vielä tarpeeksi korkealla (tai molemmat) noissa kuvissa, kun poistoilma on noin korkea ja ulospuhallusilma siltikin noin paljon pakkasella.
 
Käytönnössä se on niin että jos sulla on ulospuhallusilma koko ajan enemmän kuin vähän reilun -2 pakkasella niin se tahtoo mennä melkeen koko ajan niihin 2h sulatuksiin. Että tässä pienikin muutos voi mennä sen rajan yli ettei sulattele paljoa. Sulla on joko pieni talo, tai puhaltimen nopeus ei vielä tarpeeksi korkealla (tai molemmat) noissa kuvissa, kun poistoilma on noin korkea ja ulospuhallusilma siltikin noin paljon pakkasella.
Niin se on. Nytten helmikuussa kun lisäsin puhaltimien nopeutta 4% ja nostin ilmankosteutta noin 15 Rh:lla (15-30) niin sulatuksien määrä on noin puolittunut ja käyntijaksot pidentyneet. Käyntijaksot ovat myös muuttuneet sillä tavalla että ulospuhallus alkaa yleensä 0 ja -1 välissä ja valuu joko sinne -5 tai -10 ja sulatus käynnistyy.

Tammikuussa kun kokeilin eri nopeuksia jopa tuonne +10% saakka niin en saanut sulatuksia juurikaan vähenemään. Käyntijaksot olivat enemmän vaakatasossa esim alkoi esim -2,5 ja valui kahden tunnin sisällä -4,5 ja sulatus käynistyi. Sitten kun ulkolämpötila on -1 ja 3 välissä esiintyi myös näitä dyykkaavia sulatuksia mutta myös ne oli yleensä kahden tunnin käyntijakson lopuksi.

Jos ulkona on kylmempää niin tuloilman kosteus on alhaisempaa. Jos Rh:ta sitten nostaa tarpeeksi ilmankostuttimella niin ei myöskään ulkoilman lämpötila vaikuta ulospuhalluksen lämpötilaan?

Poistoilma ei myöskään juurikan heittele koska ILP pitää lämpöä tasaisena. Niin ainakin tämän perusteella keksi mikä muu aiheuttaa sen että ulospuhalluksen lähtölämpötila on nytten korkeamalla kun tammikuussa kun se että minulla on korkeampi ilmankosteus mikä nostaa ulospuhalluksen lämpötilaa että pääsen pois noista kellosulatuksista.

Jos vielä tulee tasainen pakkasjakso niin kokeilen että vaikuttaako se että onko Rh 15 vai 30 ulospuhalluksen lämpötilaan jos puhaltimien nopeus on sama. Vastauksien perusteella muutosta ei varmaan pitäisi olla.
 
Viimeksi muokattu:

puuppis

Jäsen
Tämä on toinen kerta suht lyhyen ajan sisällä kun tulee tämä ilmoitus ettei jaksottainen korotus onnistu. Veikkaan että liittyy siihen että minulla on tuo SPA päällä myös käyttövedelle (2/4 asetuksella), onko kokemuksia? Toki myös vastuslämmitys asetettu loppumaan +2 asteeseen, mutta luulisi että tämä toiminto ohittaa kaikki tällaiset asetukset, vai?



IMG_6312.jpg
 
Tämä on toinen kerta suht lyhyen ajan sisällä kun tulee tämä ilmoitus ettei jaksottainen korotus onnistu. Veikkaan että liittyy siihen että minulla on tuo SPA päällä myös käyttövedelle (2/4 asetuksella), onko kokemuksia? Toki myös vastuslämmitys asetettu loppumaan +2 asteeseen, mutta luulisi että tämä toiminto ohittaa kaikki tällaiset asetukset, vai?



katso liitettä 105522
Itsellä epäonnistunut myös pari kertaa toi korotus. Ensimmäisen kerran viime vuonna kun oli noi -30 pakkaset ja silloin käyttövesiasetus normaali. Silloin ei vastuksista riittänyt puhtia käyttöveden lämmittämiseen.

Ja kerran nytten talvella kun oltiin suihkussa/saunassa juuri silloin kun toi korotus oli aktiivinen. Silloin oli käyttövesi tilassa säästö (40-51). Silloin taisi epäonnistua kun ei tarpeeksi nopeasti saanut nostettua yläosan lämpötilaa ja lähtölämpötila oli varmaankin normaalia alhaisempi.

Itse en hermoilisi tuon kanssa. Tarkista ainakin että tulee noita käyttövesi lataus piikkejä tuon korotuksen aikana ja yläosa nousee lähelle 58 asteetta. Tarkista myös että tuo jaksotettu korotus alkaa joskus yöllä kun käyttövedelle ei ole tarvetta.

Nibe käyttää vastuksia tuon jaksotetun korotuksen aikana läpi vuoden, niin eston lämpötilalla ei pitäisi olla mitään vaikutusta. Tietenkin jos esto aiheuttaa sen että lähtölämpötila jaksotetun korotuksen alussa alhainen niin voi senkin takia varmaan epäonnistua.
 
Viimeksi muokattu:

Tinppa

Tulokas
Uusimmassa ohjelmistopäivityksessä taitaa olla juuri tuohon jaksoittaiseen korotukseen liittyvää korjausta.
Fixed an issue that could cause false alarm during periodic increase
Linkistä palstan toiseen ketjuun.
 

Jontsu00

Tulokas
Noin 8-vuotias Nibe F470 aloitti tänä talvena tekemään LP-hälytyksiä (matalapaine hälytys). Kerran tammikuussa teki hälytyksen kun kovalla pakkasella käytti takkamoodia päällä. Tämä kuitenkin kuittaantui sillä että käytin koneesta virtoja pois ja puhdistin suodattimet. Nyt sitten tänään (Yöllä muutama aste pakkasta, päivällä +2) tuli jälleen hälytys samasta aiheesta. Höyrystimen lämpötila Niben mukaan -27,3 ja jäteilma -25,9 astetta. Käytin jälleen virtoja pois päältä ja tarkistin suodattimet. Tämän jälkeen homma alkoi taas rullaamaan normaalin kuuloisesti. Höyrystin nousi koneen käynnistyksen jälkeen jonnnekkin +8 asteen tienoille ja kompuran(?) käynnistyessä se alkoi taas laskemaan jäteilman kanssa pakkaselle. Se kerkesi -18,9 asti, jonka jälkeen kone ilmoitti että höyrystintä pitää sulatella ja kompressorin käyttö estetty. Höyrystin nousi tämän jälkeen taas n. +7 asteen korville, jonka jälkeen taas joku alkoi hurisemaan ja lämpötila lähti tippumaan.
1.JPG2.JPG3.JPG

En itse näistä mitään juurikaan ymmärrä, mutta kuulostaa että kaikki ei nyt ole ihan kunnossa. Onko tuollainen toiminta normaalitapa (mennään plussalle, tullaan reilusti pakkaselle ja taas ylös) näin lauhalla ilmalla?

UpLinkistä löytyy käppyrää tuosta höyrystimestä
Nibe.png

Lisätään vielä tähän, että hetki sitten laitettu (pieni) ilmankostuttaja taloon pyörimään yötä päivää. Suodattimien vaihto on myös hyvinkin jo ajankohtainen. Voisiko näillä olla osuutta asiaan?
 
Viimeksi muokattu:

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Noin 8-vuotias Nibe F470 aloitti tänä talvena tekemään LP-hälytyksiä (matalapaine hälytys). Kerran tammikuussa teki hälytyksen kun kovalla pakkasella käytti takkamoodia päällä. Tämä kuitenkin kuittaantui sillä että käytin koneesta virtoja pois ja puhdistin suodattimet. Nyt sitten tänään (Yöllä muutama aste pakkasta, päivällä +2) tuli jälleen hälytys samasta aiheesta. Höyrystimen lämpötila Niben mukaan -27,3 ja jäteilma -25,9 astetta. Käytin jälleen virtoja pois päältä ja tarkistin suodattimet. Tämän jälkeen homma alkoi taas rullaamaan normaalin kuuloisesti. Höyrystin nousi koneen käynnistyksen jälkeen jonnnekkin +8 asteen tienoille ja kompuran(?) käynnistyessä se alkoi taas laskemaan jäteilman kanssa pakkaselle. Se kerkesi -18,9 asti, jonka jälkeen kone ilmoitti että höyrystintä pitää sulatella ja kompressorin käyttö estetty. Höyrystin nousi tämän jälkeen taas n. +7 asteen korville, jonka jälkeen taas joku alkoi hurisemaan ja lämpötila lähti tippumaan.
katso liitettä 105526katso liitettä 105527katso liitettä 105528

En itse näistä mitään juurikaan ymmärrä, mutta kuulostaa että kaikki ei nyt ole ihan kunnossa. Onko tuollainen toiminta normaalitapa (mennään plussalle, tullaan reilusti pakkaselle ja taas ylös) näin lauhalla ilmalla?

UpLinkistä löytyy käppyrää tuosta höyrystimestä
katso liitettä 105529

Lisätään vielä tähän, että hetki sitten laitettu (pieni) ilmankostuttaja taloon pyörimään yötä päivää. Suodattimien vaihto on myös hyvinkin jo ajankohtainen. Voisiko näillä olla osuutta asiaan?
Voisi olla ongelmaa poistoilman virtauksessa, eli toimiikohan puhallin kunnolla? Miten nopeus on asetettu? Huonommassa tapauksessa voi olla myös kylmäainevuotoa. Minulla vajaa kompura käyttäytyi tuolla tavalla 410 mallissa.
 

Jontsu00

Tulokas
Voisi olla ongelmaa poistoilman virtauksessa, eli toimiikohan puhallin kunnolla? Miten nopeus on asetettu? Huonommassa tapauksessa voi olla myös kylmäainevuotoa. Minulla vajaa kompura käyttäytyi tuolla tavalla 410 mallissa.
Ainakin molemmissa putkissa tuntuu yhtä kova viima sekä äänen perusteella puhaltimet kyllä pyörivät. Niihin vaihdettiin viime kesänä laakerit molempiin, kun äänsivät pakkasella. Puhaltimen noupeudet on tälläiset:
z2.JPG
z1.JPG
Tuloilmansuodatinta (F7) ei ole vaihdettu varmaan n. 4-5 vuoteen, vain putsailtu säännöllisesti. Poistoilman suodatin on ollut suodatinkangasta, jota vaihdeltu ja putsailtu varmaaan n. kerran tai kaksi vuodessa. Vaihdoin nyt uuden suodattimet poistoilmalle sekä tuloilmalle jos siitä olisi apua, mutta jouduin nyt väliaikaisesti laittamaan myös tuloilmalle tuota kangasta kun ei tähän hätään mistään saa F7 suodatinta. Heti tämän suodattimen vaihdon jälkeen ainakin tuon käyrän käyttäytyminen näyttäisi muuttuneen, mutta onko se hyvä vai huono asia:
z3.jpg
 

Sammeli77

Aktiivinen jäsen
Ainakin molemmissa putkissa tuntuu yhtä kova viima sekä äänen perusteella puhaltimet kyllä pyörivät. Niihin vaihdettiin viime kesänä laakerit molempiin, kun äänsivät pakkasella. Puhaltimen noupeudet on tälläiset:
katso liitettä 105545
katso liitettä 105548
Tuloilmansuodatinta (F7) ei ole vaihdettu varmaan n. 4-5 vuoteen, vain putsailtu säännöllisesti. Poistoilman suodatin on ollut suodatinkangasta, jota vaihdeltu ja putsailtu varmaaan n. kerran tai kaksi vuodessa. Vaihdoin nyt uuden suodattimet poistoilmalle sekä tuloilmalle jos siitä olisi apua, mutta jouduin nyt väliaikaisesti laittamaan myös tuloilmalle tuota kangasta kun ei tähän hätään mistään saa F7 suodatinta. Heti tämän suodattimen vaihdon jälkeen ainakin tuon käyrän käyttäytyminen näyttäisi muuttuneen, mutta onko se hyvä vai huono asia:
katso liitettä 105547
Seuraile vaikka vuorokausi ja katso miten sulatukset käyttäytyy. Tuollainen 2 h on aika normaali sulatusväli.
 

Tulihäntä

Vakionaama
Tuloilmansuodatinta (F7) ei ole vaihdettu varmaan n. 4-5 vuoteen, vain putsailtu säännöllisesti. Poistoilman suodatin on ollut suodatinkangasta, jota vaihdeltu ja putsailtu varmaaan n. kerran tai kaksi vuodessa. Vaihdoin nyt uuden suodattimet poistoilmalle sekä tuloilmalle jos siitä olisi apua, mutta jouduin nyt väliaikaisesti laittamaan myös tuloilmalle tuota kangasta kun ei tähän hätään mistään saa F7 suodatinta. Heti tämän suodattimen vaihdon jälkeen ainakin tuon käyrän käyttäytyminen näyttäisi muuttuneen, mutta onko se hyvä vai huono asia:

Suodatin vaihdetaan aina. Ei sen imurointi auta mitään. Se suodatin ei ole niin kallista etteikö sitä voisi uusia. Vaihto max 3kk välein aivan ehdotonta.
 

juhamat

Aktiivinen jäsen
Ainakin molemmissa putkissa tuntuu yhtä kova viima sekä äänen perusteella puhaltimet kyllä pyörivät. Niihin vaihdettiin viime kesänä laakerit molempiin, kun äänsivät pakkasella. Puhaltimen noupeudet on tälläiset:
katso liitettä 105545
katso liitettä 105548
Tuloilmansuodatinta (F7) ei ole vaihdettu varmaan n. 4-5 vuoteen, vain putsailtu säännöllisesti. Poistoilman suodatin on ollut suodatinkangasta, jota vaihdeltu ja putsailtu varmaaan n. kerran tai kaksi vuodessa. Vaihdoin nyt uuden suodattimet poistoilmalle sekä tuloilmalle jos siitä olisi apua, mutta jouduin nyt väliaikaisesti laittamaan myös tuloilmalle tuota kangasta kun ei tähän hätään mistään saa F7 suodatinta. Heti tämän suodattimen vaihdon jälkeen ainakin tuon käyrän käyttäytyminen näyttäisi muuttuneen, mutta onko se hyvä vai huono asia:
katso liitettä 105547
Eiköhän se vika ollut suodattimessa. Käytännössä ne kannattaa vaihtaa tyyliin 1kk välein kesällä ja talvellakin 2-3kk välein. Eli oot melkoisesti ylittänyt huoltovälin. Esim suodatinkeskukselta saa parilla kympillä 10kpl suodattimia, niin ei niistä kannata pihdata.
 

Jarppa77

Jäsen
Uusimmassa ohjelmistopäivityksessä taitaa olla juuri tuohon jaksoittaiseen korotukseen liittyvää korjausta.
Fixed an issue that could cause false alarm during periodic increase
Linkistä palstan toiseen ketjuun.
Mulla anto tuota herjaa kanssa ekaa kertaa ja kun kattelin käppyröistä tuota korotusta niin jotain outoa siinä oli musta. Asensin just tän uusimman ja nyt kun viime yönä oli eka korotus sen päivityksen jälkeen niin näytti nyt musta taas ns normaalilta toiminnalta. Musta vaikutti siltä että kone yritti tehdä sitä jostai syystä useammin kuin normaalisti sillä vanhalla softalla ja sit pääty tuohon herjaan varmaan jonkun aikarajoitteen takia tai vast. Nyt tosiaan korotti sen kolme kertaa mitä musta aikasemminkin teki sinne päälle 60 astetta eikä enään yrittänyt siitä harvemmalla syklillä nostaa. Musta selkeä softa bugi tuossa ollut minkä korjasivat, Niben tuki mieni mykäksi kun tästä vihjaisin kun ekan kerran huomasin että tuossa jotain pielessä.
 

Jontsu00

Tulokas
Suodatin vaihdetaan aina. Ei sen imurointi auta mitään. Se suodatin ei ole niin kallista etteikö sitä voisi uusia. Vaihto max 3kk välein aivan ehdotonta.
Eiköhän se vika ollut suodattimessa. Käytännössä ne kannattaa vaihtaa tyyliin 1kk välein kesällä ja talvellakin 2-3kk välein. Eli oot melkoisesti ylittänyt huoltovälin. Esim suodatinkeskukselta saa parilla kympillä 10kpl suodattimia, niin ei niistä kannata pihdata.
Joo täytyy kyllä vähän skarpata tuossa suodattimen vaihdossa. Tuota poistailman suodatinta on tullut leikeltyä toki useammin sinne uutta, mutta ei kyllä tarpeeksi useasti. Tuo suodatinmattohan on aika edullista vaihdella vaikka joka kuukausi, mutta nuo F7 suodattimet on vähän hintavampia. Katselin noita Puuilossa myytäviä tarvike F7 suodattimia, mutta tosiaan jo sen koko kertoo että ei ole kuitenkaan kelkkaan sopiva mittojen puolesta (liian pieni).

Näköjään ei enää saa tuohon kelkkaan menevää uutta suodatinta, vaan joutuu vaihtamaan tuohon uuteen malliin. Uuden mallin F7 suodattimen tiedoissa sanotaan, että "HUOM! Suodaattimen tiheys on niin suuri että sen käyttäminen vaatii ilmanvaihdon säädön.", joten saapa nähdä joutuuko sen tilamaan. Toki nämä laitteen säädöt on tehty alkuperäisen omistajan ajoilla kun talo on rakennettu vuonna 2017.

Toivottavasti tulisi vain tuolla suodattimella kuntoon. Ainakin tuossa höyrystimen käppyrässä on tänään ollut eroa edelliseen:
z4.jpg

Näyttää tuo normaalimmalta käppyrältä, kun ei tosiaan ole mitään hajua miltä sen kuuluisi näyttää?
 

puuppis

Jäsen
Suodatin vaihdetaan aina. Ei sen imurointi auta mitään. Se suodatin ei ole niin kallista etteikö sitä voisi uusia. Vaihto max 3kk välein aivan ehdotonta.
F7 orkkis suodatin maksaa 30 euroa. Aktiivihiiliversio vielä vähän enemmän. Mä oon vaihtanut noin 4kk välein F7 tuloilmasuodattimen ja imuroinut sen välikuukausina. Poistopuolella sit sitä puoli-ilmaista G4ää, sen oon vaihtanut likaisuudesta riippuen 1-2kk välein.

Itsellä epäonnistunut myös pari kertaa toi korotus. Ensimmäisen kerran viime vuonna kun oli noi -30 pakkaset ja silloin käyttövesiasetus normaali. Silloin ei vastuksista riittänyt puhtia käyttöveden lämmittämiseen.

Ja kerran nytten talvella kun oltiin suihkussa/saunassa juuri silloin kun toi korotus oli aktiivinen. Silloin oli käyttövesi tilassa säästö (40-51). Silloin taisi epäonnistua kun ei tarpeeksi nopeasti saanut nostettua yläosan lämpötilaa ja lähtölämpötila oli varmaankin normaalia alhaisempi.

Itse en hermoilisi tuon kanssa. Tarkista ainakin että tulee noita käyttövesi lataus piikkejä tuon korotuksen aikana ja yläosa nousee lähelle 58 asteetta. Tarkista myös että tuo jaksotettu korotus alkaa joskus yöllä kun käyttövedelle ei ole tarvetta.

Nibe käyttää vastuksia tuon jaksotetun korotuksen aikana läpi vuoden, niin eston lämpötilalla ei pitäisi olla mitään vaikutusta. Tietenkin jos esto aiheuttaa sen että lähtölämpötila jaksotetun korotuksen alussa alhainen niin voi senkin takia varmaan epäonnistua.
On noussut 58 asteeseen noin 2vko välein, eli sikäli kunnossa. Ja nyt on toki tuo uusi ohjelmistokin asennettuna.
 

Tulihäntä

Vakionaama
F7 orkkis suodatin maksaa 30 euroa. Aktiivihiiliversio vielä vähän enemmän. Mä oon vaihtanut noin 4kk välein F7 tuloilmasuodattimen ja imuroinut sen välikuukausina. Poistopuolella sit sitä puoli-ilmaista G4ää, sen oon vaihtanut likaisuudesta riippuen 1-2kk välein.

No paljon enemmän se maksaa pidemmässä juoksussa jättää suodattimet vaihtamatta kun vaihtaa ne ajallaan. Ei F7 suodatinmatto kallista ole kun sen ostaa oikeasta paikasta. Audillakin castrolin moottoriöljy on yli 40€/L. Samaa öljyä saa 4L purkissa marketista 10€/L.
 

puuppis

Jäsen
No paljon enemmän se maksaa pidemmässä juoksussa jättää suodattimet vaihtamatta kun vaihtaa ne ajallaan. Ei F7 suodatinmatto kallista ole kun sen ostaa oikeasta paikasta. Audillakin castrolin moottoriöljy on yli 40€/L. Samaa öljyä saa 4L purkissa marketista 10€/L.

Öljyvertauksessa toki tuote on täysin identtinen, on niitä tullut sen verran aikoinaan lutrattua.

Mutta niin vinkkaa vaan mistä saisi orkkis läpivirtaavuudella olevaa F7:aa, ja mielellään toki yhtä tiiviinä kuin orkkis. Joku oli testannut tarvikevalmistajan F7:lla niin eri ilmamäärät sieltä tuli läpi. Ja esim. tuo Vadon vaatii sen asennuskehikon ja sehän ei sen jälkeen ole yhtä tiivis kuin orkkis jossa ei oo kelkkaa ja taisi olla jopa siinä asennuskehikossakin väljä.

Ja näyttää googlella menevän lähelle kolmea kymppiä myös tarvikkeet (paitsi tuo Vado). Tämä oikeastaan ainoa vartenotettavan näköinen ehdokas: https://www.ilmatalo.fi/fi/suodattimet/nibe-f470-suodatin-f7-2886

Tässä ketjun lopussa käyty keskustelua F7 tarvikesuodattimista:

 
Viimeksi muokattu:

Jullikka

Jäsen
Öljyvertauksessa toki tuote on täysin identtinen, on niitä tullut sen verran aikoinaan lutrattua.

Mutta niin vinkkaa vaan mistä saisi orkkis läpivirtaavuudella olevaa F7:aa, ja mielellään toki yhtä tiiviinä kuin orkkis. Joku oli testannut tarvikevalmistajan F7:lla niin eri ilmamäärät sieltä tuli läpi. Ja esim. tuo Vadon vaatii sen asennuskehikon ja sehän ei sen jälkeen ole yhtä tiivis kuin orkkis jossa ei oo kelkkaa ja taisi olla jopa siinä asennuskehikossakin väljä.

Ja näyttää googlella menevän lähelle kolmea kymppiä myös tarvikkeet (paitsi tuo Vado). Tämä oikeastaan ainoa vartenotettavan näköinen ehdokas: https://www.ilmatalo.fi/fi/suodattimet/nibe-f470-suodatin-f7-2886

Tässä ketjun lopussa käyty keskustelua F7 tarvikesuodattimista:


Euromarkkinointi Oy:

Tuolta olen itse tilannut aktiivihiilellistä versiota, sen päällä ohutta mattoa vielä lisäksi. On myös edullisempia vaihtoehtoja
 

mikiz

Aktiivinen jäsen
F7 orkkis suodatin maksaa 30 euroa. Aktiivihiiliversio vielä vähän enemmän. Mä oon vaihtanut noin 4kk välein F7 tuloilmasuodattimen ja imuroinut sen välikuukausina. Poistopuolella sit sitä puoli-ilmaista G4ää, sen oon vaihtanut likaisuudesta riippuen 1-2kk välein.
Olen ostanut Suodatinmestareilta kangasta neliön kokoisina paloina. F5 maksaa 20,9€/m² ja G4 10,9€/m². Yhdestä neliöstä saa leikattua tapettiveitsellä ja pitkällä viivottimella 25 palaa. Jos molempia ostaa 2 neliötä, maksavat ne posteineen noin 75,5€. Siitä voi laskea, että yhden vaihtokerran hinnaksi tulee 1,51€ ja palaset riittävät vuosiksi, vaikka niitä vaihtaisi joka kuukausi. Imurointi ei kannata.
 

puuppis

Jäsen
Olen ostanut Suodatinmestareilta kangasta neliön kokoisina paloina. F5 maksaa 20,9€/m² ja G4 10,9€/m². Yhdestä neliöstä saa leikattua tapettiveitsellä ja pitkällä viivottimella 25 palaa. Jos molempia ostaa 2 neliötä, maksavat ne posteineen noin 75,5€. Siitä voi laskea, että yhden vaihtokerran hinnaksi tulee 1,51€ ja palaset riittävät vuosiksi, vaikka niitä vaihtaisi joka kuukausi. Imurointi ei kannata.

F5 onkin kangasta jota helppo leikata, F7 on aika eri tuote.

Kysyin Niben teknisestä asiakaspalvelusta imuroinnista niin sanoivat että on siitä hyötyä ja pidentää ikää F7 kohdalla, kyllähän ne hyönteiset ja muu irtoaines sitä ilmavirran kulkua heikentää. Suodatinmatoista ei siis ole kyse tässä keskustelussa.
 

mikiz

Aktiivinen jäsen
F5 onkin kangasta jota helppo leikata, F7 on aika eri tuote.

Kysyin Niben teknisestä asiakaspalvelusta imuroinnista niin sanoivat että on siitä hyötyä ja pidentää ikää F7 kohdalla, kyllähän ne hyönteiset ja muu irtoaines sitä ilmavirran kulkua heikentää. Suodatinmatoista ei siis ole kyse tässä keskustelussa.
F7 kertoo ainoastaan suodatinluokituksen. En osannut arvata että tarkoitettiin haitarisuodatinta, sillä F7 -tasoista suodatinkangasta myydään ihan yleisesti.

Haitarisuodattimen läpivirtauksissa on varmasti eri valmistajien suodattimissa eroja, vaikka suodatinluokka olisikin kaikissa sama. Jotkut valmistajat voi vetää vähän varman päälle, jotta eivät alita luokitusta. Suodattimen pinta-alakin voi vaihdella taittelusta riippuen.

Jos elää niin pölyisellä alueella että tarvitsee F7-tason suodatinta, kannattaa ehkä harkita kanavaan erillistä suodatinpalikkaa. Suodattava pinta-ala saadaan aivan eri tasolle, eikä suodatin "ahdista" niin paljoa.
 
Minkälaisia kokemuksia teillä on Niben pörssisähköohjauksesta. Onko tästä mitään höytyä vai onko parempi että itse laittaa esim tilapäisen luksuksen päälle manuaalisesti halvan sähkön aikana?

Itsellä ollut pörssisähkö ja ohjailu ensimmäistä kertaa käytössä nyt muutaman päivän ja seuraillut mielenkiinnolla sen toimintaa. Vaikutusasteet on huonelämpötilalle 5 ja käyttövedelle 2. Onko nämä asetukset ok vai kannattaako muuttaa?

Oletin että tämä pörssiohjaus vähentäisi/estäisi vastuksien käyttöä hintapiikkien aikana mutta tänään nakkasi vastukset päälle juuri hintapiikin aikaan. Itsellä ei ainakaan löydy ymmärrystä miksi hintapiikin aikaan lämmitetään käyttövettä vastuksilla ja sitten kompura menee tunnin levolle.
 

Liitteet

  • Screenshot_20250326_104459_myUplink.jpg
    Screenshot_20250326_104459_myUplink.jpg
    72,2 KB · Katsottu: 52

juhamat

Aktiivinen jäsen
Minkälaisia kokemuksia teillä on Niben pörssisähköohjauksesta. Onko tästä mitään höytyä vai onko parempi että itse laittaa esim tilapäisen luksuksen päälle manuaalisesti halvan sähkön aikana?

Itsellä ollut pörssisähkö ja ohjailu ensimmäistä kertaa käytössä nyt muutaman päivän ja seuraillut mielenkiinnolla sen toimintaa. Vaikutusasteet on huonelämpötilalle 5 ja käyttövedelle 2. Onko nämä asetukset ok vai kannattaako muuttaa?

Oletin että tämä pörssiohjaus vähentäisi/estäisi vastuksien käyttöä hintapiikkien aikana mutta tänään nakkasi vastukset päälle juuri hintapiikin aikaan. Itsellä ei ainakaan löydy ymmärrystä miksi hintapiikin aikaan lämmitetään käyttövettä vastuksilla ja sitten kompura menee tunnin levolle.
Ei ole kokemusta. Forumin lukemisen perusteella olen päätynyt siihen että ohjelmoin kerran päivässä seuraavalle vuorokaudelle lämmitykset käsin. Ei ne nuo automaattilogiikat tahdo toimia niin hyvin kuin oma logiikka...
 
Joo no varmaankin Nibe päätti että kun kerran sähkö on "vaan" 42c/Kwh kl. 8-9 niin lämmitetään kaikki tappiin vastuksilla niin voi laittaa kompuran levolle. Ei ainakaan tarvitse vastuksia käyttää kl. 9-10 kun sähkö maksaa 43c/Kwh. Sitten kompura saa mennä katkokäynille seuraavat 6 tuntia kun sähkö maksaa reilusti vähemmän.

Tässä olisi kone mukavasti jaksanut lämmittää kaiken kompuralla jos ois ollu normi asetukset päällä, kommentoikaa mielellään te jotka saatte tämän toimimaan että minkälaisilla asetuksilla vetelette.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Se käyttöveden SPA vaihtaa mukavuustilaksi sen "oppivan" moodin (en nyt muista nimitystä), joka ensin seuraa käyttöveden kulutuskäyttäytymistä jonkun aikaa ja sen mukaan sitten yrittää lämmitellä vedet sen mukaan milloin sen mielestä sitä tarvitaan. Tuo ohittaa kaikki käyttöveden lämpötilarajat. Ehkä uusimmissa päivityksissä on oppinut paremmin ottamaan hinnatkin huomioon, mutta ite kun tuota jokunen vuosi sitten kokeilin niin oli omassa käytössä ihan turha ja jopa haitallinen.
 
Juu se vaihtoi ton käyttöveden tilan juurikin tuohon oppivaan tilaan. Olen vedellyt ennen säästötilalla ja siinäkin käynnistys ollut alennettuna 40 asteeseen, ja ei ole kertaakaa lämminvesi loppunut.

Jotenkin olisin luullut pörssiohjaus olisi toiminut ilman erillisiä estoja/säätöjä, jos se kummiskin huudattaa vastuksia päivän korkeimmilla tuntihinnoilla niin ei ole toteutus mennyt ihan nappiin. Pitää kokeilla jos tota huudattamista saisi vaikutusastetta nostamalla poistettua.
 

Lappanen

Hyperaktiivi
Juu se vaihtoi ton käyttöveden tilan juurikin tuohon oppivaan tilaan. Olen vedellyt ennen säästötilalla ja siinäkin käynnistys ollut alennettuna 40 asteeseen, ja ei ole kertaakaa lämminvesi loppunut.

Jotenkin olisin luullut pörssiohjaus olisi toiminut ilman erillisiä estoja/säätöjä, jos se kummiskin huudattaa vastuksia päivän korkeimmilla tuntihinnoilla niin ei ole toteutus mennyt ihan nappiin. Pitää kokeilla jos tota huudattamista saisi vaikutusastetta nostamalla poistettua.
Helpoin ehkä, kun jatkat tuolla säästö-tilalla ja ohjelmoit luxuksen päälle vaikka klo 3-6 ajaksi niin pitäisi suurelta osin osua halvimmille tunneille tuo korotus. Saat vähän boostia käyttöveden lämpöön joka ehkä riittää pidemmälle ennen kuin tarvii taas säästö-tilassa lämmittää lisää.
 

Duffari

Tulokas
Moi Kaikille,

Nyt lähes 2 vuotta takana F470-taloudessa ja varsinkin kesät/lämpimät pakottavat ajattelemaan ilmalämpöpumpun hankintaa. Talo on aurinkoisella paikalla ja pahimmat sisälämpötilat ollu 28-astetta.

Suurin käyttö olisi tietysti viilennys, mutta miten tuo talviaika? Onko ilpillä mahdollista saada esim. vastuskäyttöä kylmillä alhaisemmaksi? Talon sijainti on PK-seutu, neliöitä 95m ja myös pieni varaava takka löytyy. Takka menee ostopuilla mutta itse pidän takan lämmöstä.

Nyt näyttää siltä että että kokonaiskulutus vuoden periodilla jää alle 8000kw/h:n, ja tietenkin viilennys nostaa kulutusta.

Onko tähän vinkkejä tms. onko ilpistä talvelle hyötyä? Onko jotain laitesuosituksia yo spekseille?

Kiitos!
 

juhamat

Aktiivinen jäsen
Moi Kaikille,

Nyt lähes 2 vuotta takana F470-taloudessa ja varsinkin kesät/lämpimät pakottavat ajattelemaan ilmalämpöpumpun hankintaa. Talo on aurinkoisella paikalla ja pahimmat sisälämpötilat ollu 28-astetta.

Suurin käyttö olisi tietysti viilennys, mutta miten tuo talviaika? Onko ilpillä mahdollista saada esim. vastuskäyttöä kylmillä alhaisemmaksi? Talon sijainti on PK-seutu, neliöitä 95m ja myös pieni varaava takka löytyy. Takka menee ostopuilla mutta itse pidän takan lämmöstä.

Nyt näyttää siltä että että kokonaiskulutus vuoden periodilla jää alle 8000kw/h:n, ja tietenkin viilennys nostaa kulutusta.

Onko tähän vinkkejä tms. onko ilpistä talvelle hyötyä? Onko jotain laitesuosituksia yo spekseille?

Kiitos!
On hyötyä talveksi kun säädät Niben sen mukaan että ILPille jää enemmän kuormaa. Kannattaa ostaa semmonen ILP mikä pystyy antamaan mahdollisimman pientä tehoa koska usein ei tarvita paljonkaan hönkää lisäksi kun Nibe jo lämmittää osan. Lisäksi koska sulla on takka niin kannattaa olla semmonen mikä kierrättää automaattisesti ilmaa vaikka tavoitelämpötila olisi jo saavutettu. Ehkä joltain toiselta palstalta saa merkkiehdotuksia kun pitää mielessä nämä pari pointtia. Johonkin taloon missä ei ole PILPpiä ja takkaa voi olla ihan eri laite hyvä.
 

daendor

Tulokas
Huomasin että oma F470 ei ole tehnyt käyttövedelle kertaakaan jaksottaista korotusta sen jälkeen, kun asensin 9712R4 version. Käyttöveden lämpötila ei ole noussut kertaakaan yli normaalille käyttötilalle asetetun pysäytysrajan, eikä laite ole myöskään antanut mitään virheitä jaksottaisen korotuksen epäonnistumisesta. Onko muut törmännyt vastaavaan? Mitään asetuksia ei ole muutettu sen jälkeen kun edellinen korotus tehtiin viimeisen kerran aiemmalla 9712R3 versiolla.
 
Viimeksi muokattu:

Jarppa77

Jäsen
Huomasin että oma F470 ei ole tehnyt käyttövedelle kertaakaan jaksottaista korotusta sen jälkeen, kun asensin 9712R4 version. Käyttöveden lämpötila ei ole noussut kertaakaan yli normaalille käyttötilalle asetetun pysäytysrajan, eikä laite ole myöskään antanut mitään virheitä jaksottaisen korotuksen epäonnistumisesta. Onko muut törmännyt vastaavaan? Mitään asetuksia ei ole muutettu sen jälkeen kun edellinen korotus tehtiin viimeisen kerran aiemmalla 9712R3 versiolla.
Asentelin itse tuon 9712R4 version muistaakseni ennen 2.4. milloin viimeksi ollut jaksollinen korotus myUplinkin mukaan eli näyttäisi kyllä täällä ainakin toimivan (varmistan vielä tuon milloin päivitin mutta olen aika varma että ennen tuota pvm).
 

Makestain

Tulokas
Pumpun näytössä on ollut vasemmalla ylhäällä "ULKOLÄMPÖTILA" ja alapuolella astelukema esim. 10 ja asteen symboli ja talon kuva. En muista oliko ohjelmistopäivityksen vai suodattimien vaihdon jälkeen kun käynnistin pumpun niin tekstiksi vaihtui "SISÄLÄMPÖTILA" mutta näyttää kuitenkin ulkolämpötilan asteita esim 10 ja asteen symboli kuten aiemminkin. Saako tuon tekstin jotenkin vaihdettua takaisin oikeaksi? Kännykällä myUplink näyttää asian oikein.
 

daendor

Tulokas
Huomasin että oma F470 ei ole tehnyt käyttövedelle kertaakaan jaksottaista korotusta sen jälkeen, kun asensin 9712R4 version. Käyttöveden lämpötila ei ole noussut kertaakaan yli normaalille käyttötilalle asetetun pysäytysrajan, eikä laite ole myöskään antanut mitään virheitä jaksottaisen korotuksen epäonnistumisesta. Onko muut törmännyt vastaavaan? Mitään asetuksia ei ole muutettu sen jälkeen kun edellinen korotus tehtiin viimeisen kerran aiemmalla 9712R3 versiolla.
Jaksottaiset korotukset alkoivat toimia taas normaalin ajastuksen mukaisesti, kun laite käynnistyi uudelleen sähkökatkon vuoksi. Olisiko päivityksessä mennyt joku bitti poikittain ja ei lähtenyt seuraamaan korotuksen ajastusta ilman uudelleenkäynnistystä. Melko ikävä vaiva, kun ei osannut antaa edes hälytystä korotuksen epäonnistumisesta, vaan jätti sen vaan tekemättä.
 
Back
Ylös Bottom