Nyt grillataan!

tj86430

Aktiivinen jäsen
Kappas, tuli hommattua verkkokaupan edellisestä tarjouksesta pari kymppiä kalliimmalla. No ei se mitään, silloin oli suojapeitekin tarjouksessa, se näyttää nyt olevan normihinnalla.

pumpauttaja

Aktiivinen jäsen
Joo tuli kanssa hommattua tuo edellisestä tarjouksesta. Tämä on mulle ensimmäinen ns kunnon grilli ja täytyy kyllä sanoa että onneksi tuli hommattua.
Alkuun oli vähän hakemista brikettien määrän kanssa samoin kuinka ne kannattaa asetella sinne yms. mutta pikku hiljaa kokemuksen karttuessa alkaa pääsemään jyvälle. Hiiliä ei oo kerinnyt vielä testaamaan.
Mitään useamman tunnin kypsennystä en oo vielä suorittanut, mutta mielessä muhii ajatus jonkun pienehkön ~4kilon kinkun valmistus jouluna pallossa. Ehkä jopa savustamalla. Netti on toki ohjeita pullollaan, mutta jos tulee hyviä vinkkejä mieleen niin saa heitellä. Ps. Savustanutkaan en tuolla vielä ole.

Wespa

Aktiivinen jäsen
Joo tuli kanssa hommattua tuo edellisestä tarjouksesta. Tämä on mulle ensimmäinen ns kunnon grilli ja täytyy kyllä sanoa että onneksi tuli hommattua.
Alkuun oli vähän hakemista brikettien määrän kanssa samoin kuinka ne kannattaa asetella sinne yms. mutta pikku hiljaa kokemuksen karttuessa alkaa pääsemään jyvälle. Hiiliä ei oo kerinnyt vielä testaamaan.
Mitään useamman tunnin kypsennystä en oo vielä suorittanut
Briketit ovat paikallaan silloin kun paistoaika alkaa olla päälle kahden tunnin, lyhyempään rykäisyyn hiilit ovat parempia.

tj86430

Aktiivinen jäsen
Itse käytän brikettejä weberissä melkein kerran kerrasta. Hiillos sammuu kun luukut sulkee, ja samoilla briketeillä voi (tarvittaessa vähän lisäten) sitten jatkaa seuraavalla kerralla. Toki syttymistä pitää hetki odotella, muttei se grillaaminen muutenkaan niin kiireistä hommaa ole (ja voihan ne vanhatkin briketit lapioida piippusytyttimeen, jos on kiireempi)

pumpauttaja

Aktiivinen jäsen
Tuli tommonen broileri paisteltua pallossa. Tuo lämpötilan säätö toimii weberissä kyllä hyvin. Päätin että paistelen sen 180 asteessa ja hyvin lämpötila pysyikin 170-190 välissä käyden pari kertaa 200 pinnassa.
Mites tuo savustus sitten kun ilmeisesti puu ei saa ihan silppua olla vaan pitäs isompia palasia käyttää. Ainakin monessa videossa näkyy suht ison näkösiä puun palasia. Myydäänkö sopivia vai pitääkö ite palastella. Jossai klapien seassa saattas olla vielä omenapuuta ainakin.. @pökö ainakin savustellu?

Liitteet

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Olen laittanut suoraan brikettien päälle semmosia tikkuaskin kokosia kloppeja, isompiakin, ei ole tarkkaa. Riittää kun savua tulee venttiilistä vähän, ei tarvi tulla torven täydeltä.

tj86430

Aktiivinen jäsen
Pussissa saattaa olla 3 käsivarren kokoista halkoa ja ämpärillinen pölyä pohjalla.
Sama havainto, en tykkää. Kyllä melkein pelkästään Weberin briketeillä mennään nykyään. Välillä joutuu ostamaan myös jotain markettibrikettejä, jos Weberiä ei ole saatavilla. Hiilistä melkeen se Grillisti on kumminkin käyttökelpoisin, silloin harvoin kun niitä käytän.

mokin

Jäsen
Mites tuo savustus sitten kun ilmeisesti puu ei saa ihan silppua olla vaan pitäs isompia palasia käyttää. Ainakin monessa videossa näkyy suht ison näkösiä puun palasia. Myydäänkö sopivia vai pitääkö ite palastella. Jossai klapien seassa saattas olla vielä omenapuuta ainakin..
Jollekkin kalalle, pikaiseen savustukseen toimii ihan normisavustuslastu (tai hyvän moottorisahan ketjun tekemä puru), hieman pidempään sitten nuo jenkkilastut ja pidempään sitten isot palikat (isoimmat suurinpiirtein nyrkin kokoisia). Löytyy ainakin Weberiltä ihan chunks nimellä. Tosin "bbq-"savustuksen aloittamisen jälkeen katselee (naapurin) omenapuita hieman eri tavalla kuin aiemmin.

Itse nuukana käyttäny vain pääasiassa Rainbow:n brikettejä tai muita halpoja.

Ja eniten savua ruoka ottaa vastaan kylmänä, eli itse olen tähdännyt siihen että alussa sen parisen tuntia tulee eniten savua.

Ylös Bottom