Nyt grillataan!

fraatti

Hyperaktiivi
Tänään tuli tehtyä ribsejä, tuli oikein suunmyötäisiä. Nuo oli jo valmiiksi kauppiaan marinoimia.
175 asteessa uunissa pari tuntia ja sitten grilliin. Seuraavalla kerralla sais uunissa varmaan olla hiukan vähemmän lämpöä.
MGAq5YO.png

XwI4RZd.png

Espejot

Hyperaktiivi
Minä olen tehnyt noihinn oman maridaadin... eli keittänyt ribsejä hetken coca colassa ja omenamehussa, omena viipaleita jne. Sitten keittänyt litkun kasaan ja ribsit grilliin.

Tätä ohjetta olen varioinut

fraatti

Hyperaktiivi
Minä olen tehnyt noihinn oman maridaadin... eli keittänyt ribsejä hetken coca colassa ja omenamehussa, omena viipaleita jne. Sitten keittänyt litkun kasaan ja ribsit grilliin.

Tätä ohjetta olen varioinut

Kokeiltiin kerran keittämällä ja tuo ei ollut kovin menestyksekäs testi. Jäi ribsit syömättä kun kastike oli niin pahaa. Siihen tuli jotain poppamiehen soosia ja tuo puteli lähti roskiin tuon kokemuksen jälkeen. Joukkoon taisi tulla myös kolaa.

Ribsien valmistamisessa näyttää olevan montaa koulukuntaa. Osa vannoon uunin ja osa keittamisen nimeen. Itsellä on niin vähän kokemusta etten voi sanoa kumpi on parempi tapa.

Tuo nykyinen tapa näytti olevan todella yksinkertainen enkä oikein keksi miten maku voisi tuosta enää paremmaksi tulla. Liekö salaisuus sitten kauppiaan marinadissa.. :hmm:

Espejot

Hyperaktiivi
Kokeiltiin kerran keittämällä ja tuo ei ollut kovin menestyksekäs testi. Jäi ribsit syömättä kun kastike oli niin pahaa. Siihen tuli jotain poppamiehen soosia ja tuo puteli lähti roskiin tuon kokemuksen jälkeen. Joukkoon taisi tulla myös kolaa.

Ribsien valmistamisessa näyttää olevan montaa koulukuntaa. Osa vannoon uunin ja osa keittamisen nimeen. Itsellä on niin vähän kokemusta etten voi sanoa kumpi on parempi tapa.

Tuo nykyinen tapa näytti olevan todella yksinkertainen enkä oikein keksi miten maku voisi tuosta enää paremmaksi tulla. Liekö salaisuus sitten kauppiaan marinadissa.. :hmm:

Minä ostan aina ilman marinaadia. Ribsit on kyllä idioottivarma jos ei vaan polta grillissä eli tarttee joko esikypsennys tai jälkikypsennys.

pökö

Hyperaktiivi
Mulla on ribseissä usein pelkkä suola ja pippuri, joskus ripaus grillimaustetta ja muutama savukloppi hiilillä. Marinoinnin olen lopettanut.

fraatti

Hyperaktiivi
Mulla on ribseissä usein pelkkä suola ja pippuri, joskus ripaus grillimaustetta ja muutama savukloppi hiilillä. Marinoinnin olen lopettanut.

Itseasiassa nyt kun tuumin asiaa tarkemmin niin nuo eivät olleetkaan marinoituja vaan jollain kuivamausteilla maustettuja.... :hmm:

pökö

Hyperaktiivi
Vaimo sattui ostamaan kaupasta Rainbow s-ryhmän hiiliä. Nuo olivat aivan onnetonta silppua.
pnci6IT.png

Ajattelin sitten että ostan jotain toisia hiiliä teen sekoituksen. Muistelin että Marienburgit olivat hiukan kookkaampia. Kun nykäsin pussin auki ja kumosin noita grilliin niin meinas kyllä silmät pudota päästä. Oli kyllä sen verran suurta järkälettä joukossa. :oops:
qaOpw8V.png
Molempiin hiiliin olen pettynyt, mutta marienburgiin hinnan vuoksi enemmän. Pussissa saattaa olla 2 käsivarren kokoista halkoa ja pohjalla pelkkää silppua.

Jolberious

Vakionaama
Ribseihin olen Poppamiehen Slow food rubia ja smoky apple tai cherry & cola bbq kastiketta.

Käykää nappaamassa noita Black Ranch hiiliä, ette tule pettymään!

pumpauttaja

Aktiivinen jäsen
Onkos briketeissä eroja? Näky lidlissäkin olevan vaan en ostanut kun yks täys pussi pitäs autotallissa olla..
Edit. Oiskohan siinä vieressä ollu hiiliäkin.. Onko kukaan niitä testannu?

HelaKammo

Vakionaama
Itse teen 3-2-1 ribsit. Ei puhettakaan, että keittäisin, kuivamausteet edellisenä päivänä ja savustus suihkuttelemalla omenamehumaustekastikkeella. Lopuksi folioon ja päälle grillaus, yleensä bbq-kastikkeella.

Aikanaan aloitin kaasugrillin sivupolttimella ja savustus lepällä, nykyään pellettigrillillä. Pelletti ihan omiaan, helppo ja vaivaton.

fraatti

Hyperaktiivi
Itse teen 3-2-1 ribsit. Ei puhettakaan, että keittäisin, kuivamausteet edellisenä päivänä ja savustus suihkuttelemalla omenamehumaustekastikkeella. Lopuksi folioon ja päälle grillaus, yleensä bbq-kastikkeella.

Aikanaan aloitin kaasugrillin sivupolttimella ja savustus lepällä, nykyään pellettigrillillä. Pelletti ihan omiaan, helppo ja vaivaton.

Keittämistä vastaan väitteet mihin olen itse törmännyt ovat tainneet olla niitä missä on sanottu että maku häviää keittoveteen...

HelaKammo

Vakionaama
Keittämistä vastaan väitteet mihin olen itse törmännyt ovat tainneet olla niitä missä on sanottu että maku häviää keittoveteen...
Ytimenä on kypsytys savustamalla matalassa lämmössä. Toki jos ei viitsi, voi tai jaksa, niin keittäminen lienee vaihtoehto. Itse en enää keittäisi, vaikka jos, vakuumissa sitten?

Lappanen

Vakionaama
Kohta lähtee iltapalagrilliin 600g sisäfilettä, uuniin eka kylkiäisiksi uuniperunat suolapedillä. Maustevoihin raastoin valkosipulia ja piparjuurta sekä bbq-maustetta ja suolaa kaveriksi. Ehkä noilla nälkä kaikkoaa :D

Liitteet

• IMG_20200420_194115.jpg
    IMG_20200420_194115.jpg
    132,3 KB · Katsottu: 290

mokin

Aktiivinen jäsen
Kiva tulla pätemään tälläin vähän myöhässä kaikkeen ;D Eli (jenkkityylisestä-)savustuksesta mielipiteitä.

Pihalla on omenapuu. Saako siitä tuoreista oksista harventamalla sopivat savustuspuut? Isoja paloja, silppua vai mitä? Pitääkö kuoria?
Kalalle yms nopeaan savustukseen kelpaa pienikin silppu. Isompia paloja sitten pidempään, itse en ole pitkään aikaan jaksanut kuoria.

Mittasin sisälämpötilaksi 60 pian edellisen viestin jälkeen. Turhan kuuma grilli? Oli hiukan yli 30 minuuttia.
Itsellä menee yleensä suurinpiirtein tuon verran kun savulohta teen. Laiskana ei ole jaksanut edes lämpöä säätää, vaan tuossa lopussa rupeaa savustimen lämmöt nousemaan jo 130c paikkeille, mutta kala on yleensä silloin valmista. Pitää joskus napata meaterilla graafi noista lämpötiloista.

Kuoret pois ehdottomasti. Puhdasta puuainesta siis oltava.
Itse väitän että ei tarvitse kuoria, liian työlästä. Korkeintaan omenapuun paloista raaputtelen suurimmat sammaleet pois teräsharjalla.

Jos Sous vide-menetelmä (siinäkin on estetty maun siirtyminen veteen) jätetään pois, niin lihaa ei yleensä keitetä, ellei siitä tehdä lihakeittoa. Yksi tuttu sanoikin tuosta että osa ihmisistä tyytyy hyvin vähään, keittelee ribsejä ja ajelee Toyotalla. Kyllähän nuo menevät ellei tiedä paremmasta.

Itse teen 3-2-1 ribsit.
Itsekkin pääasiassa samalla tyylillä, toimii hyvin, on helppoa ja maku on loistava. Ongelma tulee vain jos on ns. koko kylälle ribsit samaan aikaan. Pitäisi nyt jossain välissä testata sitä tapaa että ribsit on "rullalla". lävistettynä tikuilla ja luut pystyssä. Tai sitten pitäisi hommata ihan ribs-teline

Jolberious

Vakionaama
Itsekkin pääasiassa samalla tyylillä, toimii hyvin, on helppoa ja maku on loistava. Ongelma tulee vain jos on ns. koko kylälle ribsit samaan aikaan. Pitäisi nyt jossain välissä testata sitä tapaa että ribsit on "rullalla". lävistettynä tikuilla ja luut pystyssä. Tai sitten pitäisi hommata ihan ribs-teline
IKEAn kattilankansitelinettä kehuvat päteväksi tähän hommaan.

PolyEsko

Vakionaama
IKEAn kattilankansitelinettä kehuvat päteväksi tähän hommaan.
Pitää vaan jättää ne muoviset tassut pois, etteivät sula grillissä. Ovatkohan irroitettavat?

kalanteri

Jäsen
Itsellä ollut tämä kattilankansiteline käytössä jo monta vuotta, toimii. Ripsien valmistukseen löytyy huikean hyvä marinadi Weberiltä, eli hakusanana ribsit Weberin tapaan.
Lihat ostan paikalliselta lihakauppiaalta, kaveri itsekkin harrastaa grillausta, on kehitellyt huikean hyvän kuivamausteen (rub), tätä siis aina ribsien kanssa, jos aikaa on, niin vuorokausi tässä saa minun lihat maustua.
Uunissa 100-120 asteessa n.4h, astiassa jossa on ritilä ja vettä pohjalla ja folio päälle. Sitten palloon/kaasuun, yleensä kaasuun, jossa aloitetaan lihojen voitelu Weberin marinadilla, tässä siis tehdään maku, uunissa vain mureutetaan. Itselleni pitää olla sellaista, että lihat tipahtaa, kun luusta nykäisee.

Nämä herkut ovat myös suuremmankin joukon lemppareita...

Pallo kehiin, kun tekee mieli hifistellä, saa sen smoke ringin sitten.

Espejot

Hyperaktiivi
Ribbsit on nyt kehitystyön alla. Aikasemmin kokeilin keittää ribbsejä coca colassa + omenamehussa ja totesin että suunta on oikea. Nyt kokeilin uudestaan ja keitin vähemmän aikaa sekä lisäsin tuoretta chiliä + omena kuutioita. BBQ kastikkeesta tuli erittäin hyvää, kirpeää ja tulista mutta marinaadiksi se soveltuu huonosti koska palaa liian nopeasti. Anyway, luumupuun antimille taisi löytyä nyt hyvä säilömistapa... bbq.

Liitteet

• ribbsit.jpg
    ribbsit.jpg
    187,1 KB · Katsottu: 246

fraatti

Hyperaktiivi
Tässä on tullut oltua jo vesi kielellä pari pv niin tänään piti käydä taas hakemassa ribsejä. Kokeillaan nyt 2h 150 astetta uunissa ja grilliä perään.
Hyviä biittejä kun sisältävät muutakin kuin luuta...

IPdx1ff.png

pökö

Hyperaktiivi
Tässä on tullut oltua jo vesi kielellä pari pv niin tänään piti käydä taas hakemassa ribsejä. Kokeillaan nyt 2h 150 astetta uunissa ja grilliä perään.
Hyviä biittejä kun sisältävät muutakin kuin luuta...

IPdx1ff.png
Ne vois olla uunissa folioon kieputettuina ni ei tulisi kuivumista. Ei pakko silti

fraatti

Hyperaktiivi
Näköjään jo valmiiksi hyvä voi muuttua vielä paremmaksi. Alhaisempi lämpötila uunissa(175 vs 150) ja reilu hiillos grillissä ja varmaan 30s per puoli tuottivat nyt paremman lopputuloksen. Liha ei ollut kuivanut nyt niin paljoa. Nam.

Kuinkahan nuo onnistuisivat souis videllä? 12h 74 astetta... ja sitten grilliin... :hmm:
rz9ZEB9.png

pökö

Hyperaktiivi
Näköjään jo valmiiksi hyvä voi muuttua vielä paremmaksi. Alhaisempi lämpötila uunissa(175 vs 150) ja reilu hiillos grillissä ja varmaan 30s per puoli tuottivat nyt paremman lopputuloksen. Liha ei ollut kuivanut nyt niin paljoa. Nam.

Kuinkahan nuo onnistuisivat souis videllä? 12h 74 astetta... ja sitten grilliin... :hmm:
rz9ZEB9.png
Hyvältä noi näyttää, irtooko liha luista?

Olen tehny noita laiskuuttani pelkästään uunissakin ja ihan kelvollisia on tullut.

fraatti

Hyperaktiivi
Kuinkha
Hyvältä noi näyttää, irtooko liha luista?

Olen tehny noita laiskuuttani pelkästään uunissakin ja ihan kelvollisia on tullut.

Kyllä irtoaa.

En epäile hetkeäkään etteikö myös pelkässä uunissa onnistuisi hyvin. Tässä on vähän pidempi valmistusaika tuon voi tehdä pelkästään uunissakin.
Tuota ohjetta tekisi mieli koittaa joko grillillä tai ilman.

pökö

Hyperaktiivi
Palloweberissä savustelin vajaan kiloisen kirren nälkääni ja osin myös aikani kuluksi.

Liitteet

• IMG_20200505_141149153.jpg
    IMG_20200505_141149153.jpg
    67,9 KB · Katsottu: 267
  • IMG_20200505_174658910_HDR.jpg
    IMG_20200505_174658910_HDR.jpg
    130,4 KB · Katsottu: 277

fraatti

Hyperaktiivi
Sous vide? Mitä tavaraa laitan tilaukseen, jotta pääsee tähän(kin) ihmeelliseen maailmaan? Vakuumipakkausmasiinan ja sirkulaattorin, ehdotuksia ostopaikasta?
Edit: @fraatti näytti omaavan ko. rensselit, vinkkejä, haukkuja tms?

https://paista.fi/sous-vide-all-inclusive-paketti tälläinen setti?

Mulla on Anova-merkkinen kapula. Tästä saa saman mallin ilman toimituskuluja 165€:lla.
Tuolloin kun ostin aparaatin niin vaihtoehtoja ei ollut kovin paljoa.

Lisäks mulla on tuollainen millä saa vacumoitua

Noihin hintoihin nähden tuo paista.fi:n tarjouspaketti vaikuttaa halvalle.

Back
Ylös Bottom