Pökön Nibe 1120 6kW maalämpöprojekti

fraatti

Hyperaktiivi
En meillä ole kastelun tarvetta.

Yllätyin että tuo kaivo yleensäkään täyttyi kun koko poraus oli varsin kuiva tapahtuma. Porari silti sanoi että täyttyy se, kunhan porauspölyn tukkimista halkeamista vähänkin alkaa tulla niin se voimistuu pikkuhiljaa.
Jotkut kaivot on jouduttu täyttämään letkustakin. Ja olen kuullut että joskus on mennyt lähes viikkokin että kaivo on täyttynyt.
Harmi että kallio tuli vasta noin syvällä vastaan. GTK:han on julkaissut tuon geopotentiaalikartan missä asiaa voi tutkia etukäteen. Se ottaa huomioon kallionlaadun sekä pintamaan paksuuden.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Jotkut kaivot on jouduttu täyttämään letkustakin. Ja olen kuullut että joskus on mennyt lähes viikkokin että kaivo on täyttynyt.
Harmi että kallio tuli vasta noin syvällä vastaan. GTK:han on julkaissut tuon geopotentiaalikartan missä asiaa voi tutkia etukäteen. Se ottaa huomioon kallionlaadun sekä pintamaan paksuuden.
Ei se minua harmita, varauduin pahempaan naapureita vakoilemalla. Eikä tässä elämässä tonni tahi kaksi maita kaada. Joku polttaa sen s3m saman tupakkina taivaalle iloisena, minä en.

Anonyymi2

Poistunut käyttäjä
ei tullu yllätystä, lähellä on porattu muutama reikä ja olen siellä kierrelly utelemassa.
Vesi lilluu nyt 2m maanpinnasta, ihme sinänsä kun kaivon täyttyminen kesti vuorokauden.

Pohjavettä ei täällä ole, eikä orsivesiä eikä muutakaan. 45e maksaa putkitus metriltä.
On teilläkin pohjavettä niin kuin kaikilla muillakin ja teillä se tällä hetkellä on maanpinta -2 metriä :grandpa:

Hyvä näin sillä kun pohjavettä tarjolla niin ei ala maanpinta turhan nopeasti painua kuten Turussa joillakin alueillla...

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Nyt on tiukka seuranta päällä. Pudotin narun päässä ison joulupallon kaivoon, siitä saa etäisyysmittarilla tarkan lukeman miten pinnankorkeus käyttäytyy
Tämmöstä tää mulla joskus on

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Paljonkos porakaivon pinnankorkeus voi heitellä? Eilisestä tuo on noussut n 50 senttiä, maanpintaan on matkaa nyt 1.5 metriä.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Paljonkos porakaivon pinnankorkeus voi heitellä? Eilisestä tuo on noussut n 50 senttiä, maanpintaan on matkaa nyt 1.5 metriä.
Ei siihen ole mitään sääntöä. Olemme Helsingissä kalliolla yli 30m merenpintaa ylempänä, silti yhdellä lähinaapurilla kaivo alkoi tulvia, eikä mitenkään hillitysti. Onneksi jo porausvaiheessa - ehkä juuri tuossa vaiheessa missä nyt olet.

okkimi

Jäsen
Niin on sitten euroopan kallein porareikä valmis. 40m kivikovaa savea ja sen alla 140m umpikiveä, eli 180m kaikkiaan. Tilasin alunperin 150m mutta muutin mieleni koneen tullessa pihaan 170 metriin ja kun poratessa kaivo vaikutti kovin vähävetiseltä tehtiin vielä 10m lisää.
Oliko kovin suttuista hommaa,eli joutuiko lähirakennusta pressuttamaan. Jännittää kun meillä vielä edessäpäin tuo poraus.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Ei ollu, eikä suojattu. Meillä ei vettä tullu maan uumenista pisaraakaan poratessa, mutta sitä voi kyllä tulla paljonkin

kotte

Hyperaktiivi
Itselläkin meni porauksen jälkeen vuorokausi kaivon täyttymiseen ja sen jälkeen antanut hyvin vettä kun raot auenneet. Jos vähänkään tarvetta puutarhanhoitoon kasteluvedelle eikä muita kaivoja käytössä niin ilman muuta imuletku sisään kaivoon ja ilman pohjan sulkuventtiiliä että se ei hierrä heiluessaan keruuputkia ajan saatossa rikki. Täällä kuutio vesijohtovettä maksaa 6 euroo/m3 niin on kiva tarvittaessa sadetella kuivina kesinä 800 W pumpulla melko edullista vettä.
Tuota vettä saanee sitten kai varastoida, jos meinaa käyttää hyödyksi? Itsellä on vain 140m:n kaivo (aktiivisyvyys 135m), mutta kaivo täyttyikin alle vartissa porauksen jälkeisen puhdistuspuhalluksen jälkeen (ja jo porauksen aikanakin vettä tuli valtavasti). Vettä voikin pumpata jatkuvasti pinnalta imevällä pumpulla kasteluletkuun tai sadettimeen ja kun veden pinta ei edes alene, ongelmana on pikemminkin säätää pumppuautomaatin paine sopivan lähelle maksimituottopainetta, jotta pumppu ei turhaan ja jatkuvasti pysähtele normaalikastelussa, saa kumminkin paineen nousemaan riittäväksi ja kytkin katkaisee käynnin hanan sulkemisen jälkeen (onnistui kyllä hyvin ja pumppu sammuu järjestään alle viiden sekunnin hanan sulkemisen jälkeen, vaikka vettä olisi laskettu useita kuutioita yhtä soittoa, siis tunti- tai jopa päiväkaupalla; tämä sitten näkyy jo sähkönkin kulutuksena).

Sinällään kasteluletku on helppo lisätä. Eli putken kannessa on typillisesti valmiina reiät ja reiän suojaksi kierretty kumitiiviste tuuman muoviputkelle. Kannattaa asentaa sopivan pitkä letku ja kiertää tiiviste sopivaan asentoon ennen liuosputkien asennusta, koska homma on myöhemmin paljon hankalampaa. Itse laitoin 13 m:n pituisen pystysuoran letkun, koska se ei varmasti vedä ilmaa sitten ilmaa ulkopuolelta ja toisaalta ulottuu suojaputken alapuolelle (en tiedä, onko asialla merkitystä, mutta ajattelin viisaaksi minimoida happipitoisen veden virtailut suojaputken alueella). Jätin myös pohjaventtiilin ja sihdin pois, jotta kaivossa ei ole mitään huoltotarvetta aiheuttavaa osaa. Hyvin tuo tuntuu toimivan noinkin (eli alipaineet pysyivät viime talvena usean kuukauden pituisen käyttötauon ajan). Talvisaikaanhan vettä ei tarvitse juuri muuhun kuin autojen satunnaiseen pesuun.

Viimeksi muokattu:

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Lähimmältä kairaajalta kun noissa poratek-firmoissa ei hinta ihmeemmin heittele näköjään.
150m on tilattu, mutta voi tulla syvempikin se tarkentuu tehdessä.
29e metri+ pehmeen maan lisä 40e metri ja putket kaivolta sisään + 300e.
Ja minä maksan tai kaivan ojan kaivosta taloon. Maksan, laiska kun olen
Onko noissa tarjouksissa yleensä joku perus- / lähtömaksu tms muuta kaluston paikalle tuonnista aiheutuvaa kulua?

Vai onko ihan puhtaasti per porattu metri?

Minulla tuo mahdollinen kohde on sellainen että siinä kallio on talon vierellä paljaana, ei tulisi ainakaan paljon putkitusta. Lyhyen putkituksen noihin kai laitetaan joka tapauksessa aina vaikka ei olisikaan pehmeätä maata tai savea? Toki tuossa joutuu pohtimaan miten nuo putket sitten tuo sisälle taloon, tuskinpa tuohon kallioon kannata mitään kanaalia louhia kuitenkaan?

Minulla tuo mahdollinen kohde on sellainen että siinä kallio on talon vierellä paljaana, ei tulisi ainakaan paljon putkitusta. Lyhyen putkituksen noihin kai laitetaan joka tapauksessa aina vaikka ei olisikaan pehmeätä maata tai savea?
Vaadi nyt ainakin ruostumaton putki. Lisäkustannus ei voi olla suuren suuri, jos putkea tulee vain lyhyt pätkä. Vesikaivoja olen nähnyt myös sellaisia, että kallio on putsattu paljaaksi ja laitettu sitten kaivonrenkaat. Näin se vesipumppu on saatu pakkaselta suojaan ja kuitenkin suoraan kaivon päälle.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Onko noissa tarjouksissa yleensä joku perus- / lähtömaksu tms muuta kaluston paikalle tuonnista aiheutuvaa kulua?

Vai onko ihan puhtaasti per porattu metri?
Ainakin minun tapauksessa on metrihinta, ei muuta.
Poraaja on samasta kylästä, voi olla että lähtömaksu olisi jos tultaisiin 500 kilsan päästä.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
180m kollektori tökättiin reikään ja otin kannuihin 50 litraa liuosta.
Jos olen onnekas saan putket loppuviikolla taloon sisälle, kivijalka on jo puhkottu timantilla.

Vaikuttaa siltä että kaivo tulee olemaan aktiivinen koko mitaltaan.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Helvetillisen pihan mylläämisen jälkeen eristetyt siirtoputket on sisällä, päät noin 1.5m korkeudessa. Siitä ne otetaan suoraan koneeseen kiinni joulun jälkeen 28 kuparilla täyttöryhmän ja paisarin kanssa. Kuparia menee vajaa metri.
Lattian valan umpeen vielä tänään.

Siirtoputket vedin aika syvälle kun päältä kulkee auto katokseen ja kaivokin on metrin syvyydessä, se on enää 179m syvä mutta onneks koko matkalta aktiivi, pitäs riittää 6kW koneelle ja meidän tarpeelle.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Kaikki osat alkaa olla kotona, en joudu juurikaan mitään ostamaan enää, kun mahdollisesti sopiva lämpöanturi löytyi foorumilta, orkkis on kallis (kiitos repomies).
Uhosin alussa saavani muistaakseni kok.kustannuksena 6ke tämän tehtyä mutta liki tonnilla mennään yli niin että heilahtaa kun hullaannuin poravaunun nähdessäni ja kaivoa syvennettiin 30 metriä varmuuden vuoksi.
Projekti lepää Joulun pyhät:)

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Liuospuoli rakennettu, täytetty ja ilmattu, mahdollisesti 1 vuoto kierteestä. Maasta tulee inframittarin mukaan 8-9 asteista litkua, ei kai se noin lämmintä voi olla?

kotte

Hyperaktiivi
Maasta tulee inframittarin mukaan 8-9 asteista litkua, ei kai se noin lämmintä voi olla?
Voi se näin aluksi olla. Kaivosihan on melko syvä ja porakin ehkä hiukan lisäsi lämpöä. Ei lämpötila paljon edes putoaisi, ellet rupeaisi kaivoa lämmön lähteenä käyttämään (minkä jälkeen se jäähtyy astekaupalla).

repomies

Hyperaktiivi
Liuospuoli rakennettu, täytetty ja ilmattu, mahdollisesti 1 vuoto kierteestä. Maasta tulee inframittarin mukaan 8-9 asteista litkua, ei kai se noin lämmintä voi olla?
Porissa? Ei pitäisi olla noin lämmintä sentään. Epäilenpä inframittausvirhettä. 6-7 on uskottava lämpötila, siihen mittausvirhettä yksi aste, niin se on siinä.

Minulla on muuten lopultakin omassa pumpussa firmis joka toimahtaa, pumppu ei enää pysähtele käyttövesisyklin jälkeen. Ei tuo nyt hyötysuhdetta paranna, mutta pumppu pääsee inasen nopeammin takas hommiin ja käynnistyksiä tulee vähemmän. Lämmitys alkaa aika pienellä teholla ja hertseillä, joten kompura ei horine ihan hurjasti tyhjää ennen kuin TEV reagoi. Pumppuni siis käy nyt 24/7, kunnes tulee kevätaurinko ja lämmin päivä. :D

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Ei ainakaan katkokäynti vaivaa:).

Mutta, 2 inframittaria näyttää yli 8 astetta, putkessa on musta teippi, kiiltäväpintainen kun mattaa ei nyt löydy. Kaivoahan ei nyt vielä käytetä, liuospumppu on käynyt 12 tuntia vain ilmauksen vuoksi.
Ps, Joulu saapui anturina eilen.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Viinalitku seisoo nyt, kierrätin sitä muutaman päivän kunnes ilmat katosi. Pinta ei enää nouse eikä laske.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Lämpöpuoli putkitettu ja ilmattu, pidin jouluvapaata ja siksi homma pitkittyy.
Enää puuttuu sähköt ja kamstruppi mittaamaan kulutusta ja sitten alkaa ihmettely onko käsissäni oikeita ntc-vastuksia ulkolämmön mittaukseen.
Tilasin joka tapauksessa suoraan Nibeltä varaosana varmasti oikean. Niillä on kiva hinnoittelu, anturi johdolla 16e ja anturi johdolla+kotelo 68e.
Tässä projektissa tuo 68e ulkoanturi on ollut minulle kaikkein vaikein asia hankkia, siksi sitä ei vielä kädessäni ole, lämpökaivo oli pikkujuttu siihen verrattuna:)
(Otin anturin ilman koteloa)

pamppu

Vakionaama
Tuo hinnoittelu on monestakin paikasta tuttua. Ensin kilpaillaan verissäpäin ”päätuotteesta”, mutta sitten kaikkiin pikkujuttuihin voidaan lätkäistä katetta vaikka 10x tavaran hinnan verran. Kuten tuossakin.

Ylös Bottom