Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature currently requires accessing the site using the built-in Safari browser.
Ihan varmasti olisi. Täytyy hommata kokemusta ensin enempi putkipuolelta, tarkotuksena olikin mahdollisesti lyödä firmaa pystyynkin, jos oikeen innostuu.Pientalojen saneerauksessa olisi kysyntää (timpuri-lvi-asentaja), veikkaan.
Jos nimittäin kannakoit kylmää kuljettavia putkia ennen eristysten suorittamista, johonkin jää aina reitti, mistä ympäristön ilma pääsee muodostamaan kondenssia.
Joo tuossa kuopan kuvassa näkyy vielä eristämätön levari. Toisessa piirissä kulkee pohjavettä porakaivo-suodatin-levari-meri ja maaviina kiertää toisessa MLP-levari. Pohjavettä pitäisi riittää ja se on 7,5 C ympäri vuoden. MLP saa "kaivosta" vähintää 6 C kovimmilla pakkasillakin. Haittana sitten porakaivopumppu, joka vie n. 200 W aina kun MLP käy. Toisaalta MLP:n sisäinen keruupumppu ei kummoista tehoa vaadi tuohon 6 m putkistoon + levariin.Kuinka tää pohjavesi oikein toimii, levarilla maapiiriin?
Tuota käytän eniten. Oikein näppärä, kun leuat aukeaa tarpeeksi, ei ole kovin iso ja leuatkin on jakoavainta sirommat.. Varmaan isäni ostama joskus 60-80-luvulla.aku ankan jakoavainkin
Putken eristäminen kannakkeen ympäristöstä tavallista paremmin ei paljon auta kondenssiin, ellei itse (metalliseksi oletettua) kannaketta eristetä kylmästä putkesta. Tämäkään ei auta, ellei eristeitä revitä riittävästi irti itse kannakkeesta niin, että se pääsee lämpenemään mahdollisimman lähelle ympäristön lämpötilaa. Kaikkein typerin ratkaisu on vetää ensin jäähdytykseen tarkoitettu putki vakiokannakkeilla kiinni seinään ja sen jälkeen eristää kannakkeen ympäristö ja itse kannake paksun eristeen alle. Tuosta on varmana seurauksena seinän kostuminen, kun kannake johtaa kylmää seinään, se pääsee viilenemään ja sen seurauksena keräämään kondenssia. Aika epäilyttävän näköiseksi esim. levyseinä tuollaisen rakenteen seurauksena muutamassa vuodessa menee (puhun kokemuksesta). Kierretankoasennus on periaatteessa hyvä, koska silloin metalliosasta voi jäättää riittävän pitkän pätkän eristämättä ja tuo osa toimii lämmöntasauselementtinä. Kierretankoa tosin on vaikea kunnolla tiivistää, ellei lisää esim. PU-kittiä eristekerroksen ja tangon väliin kierreurien pohjan tiivistämiseksi.Kannakkeen kohdalta tehdään yleensä tuplakerros eristettä niin että päällimäinen kerros on limmitäin alemman kanssa. Ja kun päällimäinen kerros liimataan alempaan kiinni niin tulee tiivis. Ja jos haluaa hifistellä niin teippiä kierretangon kohdalle.
Mutta ajatus että kannakeen alla on eristettä on mielenkiintoinen. Itse käytin numeroa liian isoja kannakeita ja laitoin 10cm eristettä kannakeen kohdalle ja kannake eristeen päälle, ainostaan siksi että pukella olisi mahdollisuus liikkua kompuran tahdissa.
Onhan olemassa eristettyjä kannakkeita, kylmäputkeen oikein tarkoitettuja. Sellaisia vaan niin ei tarvi kikkailla
Nuo itse asiassa toteuttavat homman juuri niin kuin kirjoitin ja mitoitus on oikea, kun valitaan yhteensopivat eristeet. Eli itse metalliset kannakeosat eivät noiden kanssa pääse sanottavasti viilenemään, kun käytetään kannakointieristeosien kanssa paksuudeltaan yhteensopivia putkieristeitä.Onhan olemassa eristettyjä kannakkeita, kylmäputkeen oikein tarkoitettuja. Sellaisia vaan niin ei tarvi kikkailla
En ole nähnyt kuin teollisuuden isommissa putkissa käytettävän.Jos oikeaoppisesti tehdään niin käänösten läheisyydessä pitäisi kikkailla eli tehdä liukukannakointi. En ole nähnyt koskaan livenä, ainoastaan ohjeissa.
Tarkoitat kuvanmukaista tekniikkaa. Noin tehdään myös armaflexin kanssa niin että kannakkeen kohdalla armaflex teipataan piukkaan vahvalla teipilla, siihen sopii sitten joku halpa putkikannake. Kai siinä säästää hiemanNuo itse asiassa toteuttavat homman juuri niin kuin kirjoitin ja mitoitus on oikea, kun valitaan yhteensopivat eristeet. Eli itse metalliset kannakeosat eivät noiden kanssa pääse sanottavasti viilenemään, kun käytetään kannakointieristeosien kanssa paksuudeltaan yhteensopivia putkieristeitä.
Vielä liukukannakkeista. Tein muinoin hiilivoimalaan kattilan kylkeen isoja jäähdytysilmakanavia ja sinne teetin liikkumisen sallivia kannakkeita. Liukukannakkeet ei käyneet kun torvet oli pystyssä ja pitkiä. Muistelen että se tampella-babcock kattila olisi elänyt pystysuunnassa n 20 senttiä lämmönvaihtelujen tahdissa.Jos oikeaoppisesti tehdään niin käänösten läheisyydessä pitäisi kikkailla eli tehdä liukukannakointi. En ole nähnyt koskaan livenä, ainoastaan ohjeissa.
Tuolla tyylillä voi toimia niin ilman sen kummempia konsteja, että kannakoi putket asennuksen yhteydessä niin, että putken ja eristeen väliin jättää lyhyen väliaikaiseksi tarkoitetun palan samanlaista eristettä, jollainen on tarkoitus asentaa koko matkalta. Eristysvaiheessa voi sitten kannakkeet irrottaa ao. eriste-elementin pituudelta ja vaihtaa tilalle kokonaisen sekä tiivistää saumat. Tuolla tavalla minimoi eristeeseen tulevat saumat.Kai siinä säästää hieman
Tässä on tehty niin että putkieriste on kauttaaltaan putkessa jo paikallevientivaiheessa. Eriste lykätään ruttuun pois juotoskohdan tieltä ja myöhemmin kun saumat on ponnistettu niin eristeet liimataan ja kannakointi sinetöidään.Tuolla tyylillä voi toimia niin ilman sen kummempia konsteja, että kannakoi putket asennuksen yhteydessä niin, että putken ja eristeen väliin jättää lyhyen väliaikaiseksi tarkoitetun palan samanlaista eristettä, jollainen on tarkoitus asentaa koko matkalta. Eristysvaiheessa voi sitten kannakkeet irrottaa ao. eriste-elementin pituudelta ja vaihtaa tilalle kokonaisen sekä tiivistää saumat. Tuolla tavalla minimoi eristeeseen tulevat saumat.
Oiken vanhoilla parroilla noita oli joskus 70-80 luvulla veikkaan et noi on jotain 50 vakio työkalu ennen "jakaria"Tuota käytän eniten. Oikein näppärä, kun leuat aukeaa tarpeeksi, ei ole kovin iso ja leuatkin on jakoavainta sirommat.. Varmaan isäni ostama joskus 60-80-luvulla.
Eikös tuo ole ameriikan-jakari, yhä siellä täydessä käytössä?Oiken vanhoilla parroilla noita oli joskus 70-80 luvulla veikkaan et noi on jotain 50 vakio työkalu ennen "jakaria"![]()
Kyllä ainakin realyty sarjoissa vilahtelee välillä kuvissaEikös tuo ole ameriikan-jakari, yhä siellä täydessä käytössä?
Mulla on kasa jakoavaimia, kasa putkipihtejä ja yksi jakoavaimen tapainen, jolle nimeä en tiedä.
Ongelma on, että vain isoimpien työkalujen leuat aukeavat tarpeeksi ko. muttereille, mutta niissä sitten on tolkuttoman pitkä varsi ja suuret leuat eli eivät mahdu mihinkään.
Ehdin juuri ostaa tämänAvautuu myös hyvin avaimen kokoon nähden.
Olikohan tämä se painavempi malli näistä tasaleukaisista.. itsellä on sinipunaisena sama käytössä kalustaessa, hieman muistaakseni kevyempi, tai toisinpäin. Toki tarkoittaa vaan raaka-ainetta olevan enempi mutta näppärät kyllä kun pitää mutterit siisteinä.Itse olen kuolannut joskus tälläisiä. Kätevän näköiset ja aukeaa reilusti. Kokemusta moisista ei ole.
katso liitettä 73968
Olikin huijausta tuo ostamani. Paketissa väitetään 1 1/2" ja 39 mm. Työntömitalla mittaamalla sain vain 37,5 mm. 39 mm olisi ehkä juuri riittänyt 28 mm puserrusliittimiin, joihin tuota ei siis saa tungettua.Avautuu 40 mm ja ainakin kaikkiin1 " putkiosiin muistaakseni riittää ja ainakin 28 mm puserrusliittimen mutteriin käy.
Itse olen kuolannut joskus tälläisiä. Kätevän näköiset ja aukeaa reilusti. Kokemusta moisista ei ole.
katso liitettä 73968
Sellaista voisit harkita ja kokeilla että jos saat sen ruuvin irti joka toimii akselina sille "mutterille" jolla säädetään avautumaa ja kun sulla on irallaan se liikkuva leuka ja se mutteri niin siihen liikkuvaan leukaan saattaa olla mahdollista tehdä kapealla laikalla yksi vino ura lisää laikkakoneella . Näin on saatavissa lisää avautumaa jakoavaimeen.Olikin huijausta tuo ostamani. Paketissa väitetään 1 1/2" ja 39 mm. Työntömitalla mittaamalla sain vain 37,5 mm. 39 mm olisi ehkä juuri riittänyt 28 mm puserrusliittimiin, joihin tuota ei siis saa tungettua.
Hamppua ja Biltema kittiä. Päälle olen vielä laittanut 1,5 kierrosta teflonteippiä vain ulkonäkösyistä. Mutta ei se oikein toimi ulkonäön kannalta.Mielenkiinnosta että millä pakkaat kierreosat?
Jätä kitti pois jos haluat laittaa teipin ja hampun.Hamppua ja Biltema kittiä. Päälle olen vielä laittanut 1,5 kierrosta teflonteippiä vain ulkonäkösyistä. Mutta ei se oikein toimi ulkonäön kannalta.
Kestääkö yhtä hyvin kiertelyä edes takaisin?Jätä kitti pois jos haluat laittaa teipin ja hampun.
Aika hankalalla tyylillä teet
Itse sanoisin että heivaa noi mäkeen ja laita Loctite 577 tai 55 nauhaa, tulee siisti ja kerrasta pitävä liitos
Putkitöihin ja muihinkin "kukin taplaa tyylillään" pätee. Ei näissä ole yleensä yhtä oikeaa tapaa saman lopputuloksen saamiseksi.Miten 22 mm kova kupariputki taipuu? Pitäisi saada lähes 2 m pätkään ehkä 15 asteen (edit laskettuna 13 astetta) taipuma, että sopisi suoraan puserrusliitoksiin. Jäisi pois kaksi 90 asteen mutkaa ja vaakasiirtymä. Siis kuvassa teipattu putki vieressä olevaan kulmapuserrusliittimeen. Ei ehkä kaunis, mutta virtausteknisesti parempi.
katso liitettä 74006
Taipui se siistille kaarelle käsin lattiaa vasten painamalla. Siis koko pituiseksi kaareksi.Noin pieni kulma kyllä taipuu mutta ei ehkä kylmiltään ja ilma taivutinta.
Aivan. Onnistuuhan se kun taivutussäde on riittävän suuri. Itse vain ajattelin pienempää taivutussädettä. Sellainen pikku apu tuli mieleen että riittävän suuren ruustukin leujojen välissä voi myös koittaa mutkaa tehdä. Ei kylläkään taida onnistua 90 o kulma muttä loivempi kyllä.Taipui se siistille kaarelle käsin lattiaa vasten painamalla. Siis koko pituiseksi kaareksi.