Perusputkityökysymyksiä

fraatti

Hyperaktiivi
Omasta mielestäni sellainen pienikokoinen tavanomainen leikkuri mahtuisi vielä kohtalaisesti videon mukaiseen rakoon. Jossakin tulee toki raja vastaan.
28mm putki ei taida mahtua enää pikkuleikkuriin. :hmm:
1701638965513.png

Löysin tuollaiset, alta 40€ posteineen. Lähti tilaukseen.
 

repomies

Hyperaktiivi
Lainaatko? :D

Kattelin omaan asennukseen magneettisihdin ja spiroventin paikkaa, niin sanovat että paluupuolelle. Mutta kuumin paluu ja se tarpeellisin ilmattava on varaajan latauksen vesikierto. Se taas on 28 millinen putki koneen takana, laitimmainen. Siihen mahtuu juuri ja juuri tuollainen leikkuri. Magneettisihdin saisi sitten helmiliitoksella. Ei varmaan ole herkkua taiteilla sitäkään kiinni.
 
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Olen käyttänyt 18-28mm milwauken akkuleikkuria ja putkien asenukset niin että leikkuri mahtuu väliin. Pieniä putkia 12mm on mennyt nyrkkileikkurilla sen mitä on tarvinnut eli tosi harvoin. Tosi ahtaissa paikoissa nyrkkileikuriin saa räikkävarren ja sitäkin on josku käyttänyt. Yleensäottaen leikkureissa on eroja, REX on paras IMO kuulalaakeroitu terä ja hyvät terät. Oon käyttänyt teräkseen tarkoitettuja teriä missä profiili on erilainen versus kupariterä. Ja joo, LVI tavaraa on nurkkiin kertynyt enemän kuin vaimo tykkäsi.
 
Viimeksi muokattu:

kimmok

Vakionaama
Milwauken akku leikkuri on muuten hyvä mutta vesi suojaus voisi olla parempi. Kun se saa vettä kitusiin se tarttuu putkeen kiinni eikä halua ns. Peruuttaa sit kun sen saa irti ja antaa kuivua vaikka kattilan päällä niin se rupee taas yhteis työhön.
Siinä mielessä suunnittelu virhe koska putkarin kädet ovat aivoja nopeammat.
Jos toi on suuniteltu kuivan putken asentajalle niin siitä pitäisi olla joku huom. Eikä millään pienellä präntillä.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Milwauken akku leikkuri on muuten hyvä mutta vesi suojaus voisi olla parempi. Kun se saa vettä kitusiin se tarttuu putkeen kiinni eikä halua ns. Peruuttaa sit kun sen saa irti ja antaa kuivua vaikka kattilan päällä niin se rupee taas yhteis työhön.

Tätä nyrkkileikkuria olen käytänyt 22mm asti. Milwaukeen etu tulee minusta siinä että tangot voi nostaa kattoon kannakeille ja katkoa katonrajassa oikeasta kohdasta niin ei olkapäät rasitu. Rasvaa olen milwauken kitusiin iskenyt säännöllisesti. Minulla on jo toinen kpl menossa että erityisen kestäviä ne ei ole. Ja 12mm kuparin kanssa on hankaluuksia kun ei oikei asetu leuat oikein. Vesitetyt putket menee useinmiten nyrkkileikkurilla 22mm asti mutta harvemmin joutuu vesitettyihin koskemaan. 22mm eteenpäin pitäus mahtua normi leikkuri, rex mitta luokkaa 150mm. Eriste vie sen min 100mm tilaa. REX:in leikurit mulla on 67mm asti ja jos haluua kutakuinkin parasta niin REX. Miinuksen on REX nyrkkileikkuri joka on iso kooltaan ja jää siksi usein "pakkiin". Sitten mulla on Greedin hinged pipe cutter 114-182mm, ostettu jenkeistä koska Suomessa noi maksaa OVH1800EUR alv0. En ole kyllä koskaan sitä tarvinnut... mutta kerran kyllästyin rälläkällä leikkaamaan. Ongelma on että HST viemäriin tartee saada viiste ettei riko tiivistettä ja normaalisti viiste tehdää jakoavaimella taivuttelemalla tms jos ei ole "varaa" viisteen tekevään leikkuriin.
 

Liitteet

  • 1701767229330.png
    1701767229330.png
    93 KB · Katsottu: 120
  • 1701768245403.png
    1701768245403.png
    148,2 KB · Katsottu: 123
  • 1701768560731.png
    1701768560731.png
    71 KB · Katsottu: 118
Viimeksi muokattu:

Nihan

Aktiivinen jäsen
Flamcon Baseflex -paisunta-astian ohjeissa on toteamus "Käytä paisunta-astian liitoksessa PTFE-teippiä (G)(älä käytä hamppua!)"

Mikä voi olla syynä ettei hamppua sopisi käyttää?
 

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
En keksi muuta syytä kuin hampun karvojen pääsy lämmitysjärjestelmään, missä ne tietty voivat aiheuttaa jotain ongelmia. Karvat voi muuten liekittää. Parhaiten liekitys onnistuu ennen kitin levittämistä mutta sen voi tehdä senkin jälkeen. Liekitykseen käy mikä tahansa pieni kaasupoltin tai varauksin jopa pitkävartinen sytytin. Kiristyksen jälkeiset mursun viikset voi myös poltella pois.

Nuo teflonteippi liitokset ovat kyllä vähän onnen kaupaa saada tiiviiksi. Sopii hyvin aivan pieniin kierteisiin mutta joku tuumainen alkaa jo olla vähän rajoilla. Jos sitä teflonia jää pursumaan yli, sen siistiminen on myös erittäin vaikeaa.
 

pökö

Kaivo jäässä
Tuossa pasarin kierteessa ei pitäisi olla ilmaa ja jos onkin, sen tulisikin päästä pois.
Ei ilman kuulu kierteistä lähteä tai tulla lisää.

Paisarit on välillä rutikuivina välillä täpötäysinä vedestä. Kai tuo syy hamppuasiaan. googlettamalla selvii.

Putkiteipillä tulee ihan hyviä liitoksia tuollaiseen 3/4" kierteeseen
 

Tifo

Vakionaama
Kyllä teflon on aika syvältä. Jos sitä käyttää sellainen, joka ei osaa käyttää hamppua niin ei se teflonillakaan onnistu.
Yksi kaveri veti ekana hampun kuivana ja siihen päälle teflonin liu'uksi ja pitämään hampun nipussa.
 

jmaja

Hyperaktiivi
Tuohon en ota kantaa, mutta ei se teippi mikään huuhaatuote ole. Ihan käyttöön se on tarkoitettu.
On tietysti, mutta omassa vähäisessä käytössä olen saanut pitäviä teipillä kun kiristää kerralla. Mutta sitten, kun vaikka 90 asteen mutkaa joutuukin vähän kiertää takaisinpäin oikeaan kulmaan, tulee ongelmia. Hampulla ja kitillä tuollaista ongelmaa ei ole ollut.
 

Espejot

Hyperaktiivi
Teippejä on hyviä ja halpoja. Itse laitoin teippillä IV:n glykoolipiiriin yläpohjaan kun halusin olla varma että pitää. Teippirullan hinta taisi olla useamman kympin että sitä ei löydy motonetistä. Olen tainnut laittaa parikin kertaa linkin.

Edit: näytti kalleimat teflonteipit olevan 6,9eur/m ja halvimmat 0,11eur/m.
 
Viimeksi muokattu:

TeacDance

Aktiivinen jäsen
Tefloneitakin on erilaisia eri tarkoituksiin kertooko rullan väri vai teflonin väri mihin tarkoitukseen se on tehty?

Löytykin tämmöinen
C0F484EB-DE6B-4094-A45A-A65125556CFB.png
 

markok

Aktiivinen jäsen
Löytyykö jostain taulukko perus putkikierteiden kierteennoususta? Olisi tarkoitus hankkia kierreviila millä saisi puhdistettua kierteet mahdollisimman monen kokoisista putkikierteistä, mutta noita näyttää olevan myynnissä aika monenlaisille kierteen nousuille.
 

AKivija

Aktiivinen jäsen
Saattaapi tulla kalliiksi hankkia ammattilaisen ( lyhin työaika) kaikki kierretyypit (ja koot) pelittävät vehkeet.
Halvin mutta tietenkin työläin yhdistelmä on katkoterä kierteen pohjaan ja sen perään teräsharja , sopii kaikkiin kokoihin :)
Ja tietenkin liotus jos paikka mahdollistaa.
Itse olen käyttänyt kapeinta päästäpäin salmiakin muotoista viilaaa, se ei tietenkkän mene kaikkien kirteiden pohjaan kun kulma on mitä on.
 

markok

Aktiivinen jäsen
Ei ole tarkoitus hankkia kaikkiin kokoihin, mutta jos yhdessä kierreviilassa on vaikka kahdeksalle eri nousulle hammastus niin jos löytäisi sellaisen millä pärjäisi edes tyypillisimpien kierteiden kanssa. 1/2" - 1 1/2" putkikierteet kattaisi jo kaikki minkä kanssa itse joutuu painimaan. Tässä esimerkkinä yksi malli, mutta onko nuo kyseiset nousut putkikierteissä käytettyjä? https://www.mve-online.com/product_info.php/vasarat-viilat/kierreviila-sae-tpi-p-340
 

Espejot

Hyperaktiivi
Laitoin metalisen kromatun täysmetallisen suihkulautasen etikkaan, unohtui ämpäriin viikoksi oli kromit alkaneet irrota. Made in Italy.
 

grendy

Vakionaama
Nyt ei liity lämpöpumppuihin mitenkään tää, mutta toivottavasti joku osais tuupata oikeaan suuntaan...

Eli vessan hanaa vaihtamassa ensimmäistä kertaa elämässä ja kuten pahaa pelkäsin niin ei tullut onnistumista ensi yrityksellä :(.. Oraksen ~2016 hana uuteen Oras Safira XL:ään https://www.oras.com/fi/tuoteperheet/oras-safira/pesuallashana/1001F

Tän hetken asennukset näyttää tältä:
1709668162613.png

Lämmin vesi vasemmalta lähtee suoraan ilman jatko-osia ja uuden hanan kytkeminen tuohon lähtöön onnistui hyvin. Mutta sitten tää kylmä vesi ja sen jatkoviritys... Irrotin tuon sinisellä ympyröidyn osan, mutta tuo hanan G3/8 liitin pyöri vain ympyrää tuossa ihmeellisessä välissä olevassa liitinpalassa, eli sen kierteet olikin sitten liian pienet. Hanan oma putki ei riitä tuohon seinän lähtöön, mutta jos olisi riittänyt niin siihen se olis varmasti mennyt kuten lämpimän johtokin meni.

Eli mitä tässä nyt kannattais tehdä? Ilman että tarvis miljoonaa eri tiivistettä ja kuristinta hommata? Ja mikä ton välissä olevan liitinpalan kierre voi oikein olla? Vanhan hanan lämpimään menevä oli siis selkeästi G3/8 mutta toi sinisellä ympyröity onkin sitten jotain ihan muuta, sen takia varmaan eri värinen/mallinen.

Pahaa pelkään että kun yläkertaankin pitäisi hana vaihtaa niin siellä tulee sama ihmettely kun siellä kans molemmissa jatkopalat:
1709668598302.png
 

Mislo

Aktiivinen jäsen
Otatko vähän kauempaa kuvan vielä niin näkee vähän paremmin tätä viritystä.

Jos vaan samaa kokoa on niin pitäisi lähteä jenkalle. Onko hanan viiksi 12mm kuparia?
 

Nihan

Aktiivinen jäsen
Puserrusliittimien kierteet ei kai yleensä ole standardikokoja. Sen uuden hanan 3/8" kierteeseen saa esim. Baukkarista näppärän välipalikan 3/8" - 10mm jolla voi liittyä puserrusliittimiin.

 

grendy

Vakionaama
Otatko vähän kauempaa kuvan vielä niin näkee vähän paremmin tätä viritystä.

Jos vaan samaa kokoa on niin pitäisi lähteä jenkalle. Onko hanan viiksi 12mm kuparia?
1000054090.jpg

Siinä kauempaa tän hetken vanhan hanan viritys. Jos meinaat nykyisen Oraksen noita putkia "viiksinä" niin näyttäis olevan 12mm about.

Uudessahan onkin sitten tällaiset:
1000054092.jpg


Ei mennyt siis kierteille uusi hana tähän viritykseen kun ylimmän osan irrotin, eli siis suoraan hanalta tulevan osan.
1000054091.jpg
 

grendy

Vakionaama
Puserrusliittimien kierteet ei kai yleensä ole standardikokoja. Sen uuden hanan 3/8" kierteeseen saa esim. Baukkarista näppärän välipalikan 3/8" - 10mm jolla voi liittyä puserrusliittimiin.

Okei. Aika kauan jouduin tätäkin miettiin mut:
20240305_223402.jpg


Keltaisen laatikon kohdalle siis toi bauhaus-muunnin, eli hana kiinni G3/8, sit otan ton ylimmän mutterin irti nykyisestä virityksestä ja tökkään tohon bauhaus-muuntimeen ja ruuvaan vaan kiinni olevaan osaan? Ainakaan en heti keksi että miks toi ei toimis?

Olikohan tässä yläkerran virityksessä sama homma sit tiedossa, näkeekö/voiko sitä arvata jotenkin:
1000054087.jpg

Eri näköinen toi jatkopala ainakin ja hanalta tulevat mutterit eri väriset myös mutta en tiä kertooko se mitään... ehkä parempi ostaa pari noita bauhaus-virityksiä lisää varmuuden vuoks ja palauttaa sit jos ei tarvikaan?
 

Nihan

Aktiivinen jäsen
Laitat muuntimen kierteellä uuden hanan liittimeen ja sitten muuntimen 10mm nysäpäällä voit liittyä joko tuonne kulman 10mm puserrusliittimeen tai sitten jatkoputken puserrusliittimeen, riippuen riittääkö letkussa pituus.

Puserrusliittimen mutteri pitää saada irti, sehän jää nalkkiin puserrushelmen taakse. Joko herkistelee sen helmen irti tai pätkäisee putken, esim. tuossa alemmassa ei jatkoputkea tarvi enää säästellä jos uuden hanan letku ylettyy tuonne kulman liittimeen.

Ylemmässä kuvassa kun toisen kulman lähtö on alaspäin, voisi katsoa jos löytää liitäntäletkun kuten tuo nykyinen, mutta liittimillä 3/8 uros-10mm. Sen toinen pää tuonne alaspäin olevaan kulman lähtöön ja kierrepää uuden hanan letkuun. Onkohan siinä kulmassa jo kierteet pohjassa kun on jäänyt alaspäin, vai joku muu idea.
 
Viimeksi muokattu:

Sipuli

Jäsen
Nyt ei liity lämpöpumppuihin mitenkään tää, mutta toivottavasti joku osais tuupata oikeaan suuntaan...

Eli vessan hanaa vaihtamassa ensimmäistä kertaa elämässä ja kuten pahaa pelkäsin niin ei tullut onnistumista ensi yrityksellä :(.. Oraksen ~2016 hana uuteen Oras Safira XL:ään https://www.oras.com/fi/tuoteperheet/oras-safira/pesuallashana/1001F

Tän hetken asennukset näyttää tältä:
katso liitettä 95894
Lämmin vesi vasemmalta lähtee suoraan ilman jatko-osia ja uuden hanan kytkeminen tuohon lähtöön onnistui hyvin. Mutta sitten tää kylmä vesi ja sen jatkoviritys... Irrotin tuon sinisellä ympyröidyn osan, mutta tuo hanan G3/8 liitin pyöri vain ympyrää tuossa ihmeellisessä välissä olevassa liitinpalassa, eli sen kierteet olikin sitten liian pienet. Hanan oma putki ei riitä tuohon seinän lähtöön, mutta jos olisi riittänyt niin siihen se olis varmasti mennyt kuten lämpimän johtokin meni.

Eli mitä tässä nyt kannattais tehdä? Ilman että tarvis miljoonaa eri tiivistettä ja kuristinta hommata? Ja mikä ton välissä olevan liitinpalan kierre voi oikein olla? Vanhan hanan lämpimään menevä oli siis selkeästi G3/8 mutta toi sinisellä ympyröity onkin sitten jotain ihan muuta, sen takia varmaan eri värinen/mallinen.
Jos ei tuota kylmän kulmasulkua saa kirittyä puolta kierrosta (ei varmaan saa, miksi muuten olisi noin typerästi jätetty alaspäin osottamaan), niin sitten vaan tuohon nykysen messingin värisen 10 - 10 puserrusliittimen tilalle 10 - 3/8" uk puserrusliitin ja siihen hanan viiksen mutteri kiinni. Esim. https://www.k-rauta.fi/tuote/puserrusliitin-prof-38x10-erikoismessinki-ulkokierre/6405422892693 ja pystyy laittaan tuohon vanhaan helmeen ja mutteriin kiinni.

Edit. Tuossa yläkerrassa luulisi että uuden hanan viikset riittäisi kulmasuluille asti kun pöytätaso(?) näkyy kuvan ylälaidassa. Eli suoraan vaan kulmasulun 3/8" kierteisiin kiinni.
 
Viimeksi muokattu:

Mislo

Aktiivinen jäsen
Jos nuo uuden hanan kytkentäletkut on 350mm pitkät niin pitäisi yltää suoraan kalustesululle, kun sen kääntää pystyyn. Jos ei yllä niin;

10mm - 3/8" 'jatkonatsa' kromi
10mm mutteri kromi
10mm helmi

Jos tämäkään ei riitä vielä niin

10mm mutteri kromi
10mm helmi
10mm kuparia xx cm jatkoon
10mm kuterijatko kromi TAI 10mm - 3/8" uk jatko kromi

Jos kalustesulku on 1/2" niin täytyy muuntaa 1/2" sk - 3/8" uk kromi, jos yltää siis suoraan uuden hanan kytkentäletku.

Jotta saat käännettyä ton kalustesulun, niin:

1.1. Vedet jakotukilta kiinni.

Päästä paineet molemmin puolin kääntämällä hana auki.
Sulje molemmat kalustesulut(LV/KV) kiinni.

Hae joku matala dyno/pesufati/astia, ja otat ympyröidystä kohdasta auki liitos.

Avattu pää astiaan, kalustesulku auki hiljalleen, vedet veks. Kalustesulun sulku takaisin kiinni.

Ota tämä vanha kytkentäletku irti kalustesululta, käännä sulku pystyyn.

Kytke hana tarvittavin konstein.

Vedet jakotukilta päälle. Seuraa vuotaako kääntämäsi sulku.

Jos ei, niin hyvä, avaa kalustesulkujen sulut hiljalleen. Jos kytkemäsi hana ei vuoda niin hyvä.

1.2. Jos vuotaa niin:

Vedet poikki tukilta. Päästä paineet mikäli oli auki hanalle asti. Kalustesulku/sulut kiinni. Hanan kytkentäletku irti sulusta.

Vedet pihalle kalustesulun ja tukin väliltä, voit kytkeä sillä vanhalla helmellä ja mutterilla letkun väliaikaisesti höllästi takaisin, että saat veden ohjattua astiaan. Jos sieltä mitään tulee. Voi joutua kääntään sulun takasin alaspäin.

Kun vedet tuli pois, niin kalustesulku irti. Karhennus, pakkaus karvalla ja kitillä ja takaisin paikalleen. Varmista että kalustesulun sulku on kiinni. Tukilta vedet päälle. Kytke hana takaisin paikalleen kalustesulkuun, jos ei vuoda tekemäsi liitos. Avaa kalustesulku/sulut hiljalleen auki.

Jos ei vuoda niin hyvä, jos vuotaa niin ylläoleva(1.2.) uusiksi.

Edit. Meniköhän yhtään sinnepäin, kun mobiililla kirjottelee.
Edit2. Mikäli liitokset pitää niin älä ihmettele jos hana hiukan rykii ilmoja pihalle putkista ensiaukaisulla.
 
Viimeksi muokattu:

Espejot

Hyperaktiivi
Vastaavassa tapauksessa päädyin naapurille vaihtamaan kulmasulut, n. 16 vuotta vanhat hanat. Ei nekään ole ikuisia. Kulmasulku vähintään 3-4 kierrota kierretävä sisään. Silmiinpistävän vähän käyttävät kannakeita OKT, ei menisi läpi enään missään muualla-
 
Viimeksi muokattu:

grendy

Vakionaama
Puserrusliittimen mutteri pitää saada irti, sehän jää nalkkiin puserrushelmen taakse. Joko herkistelee sen helmen irti tai pätkäisee putken, esim. tuossa alemmassa ei jatkoputkea tarvi enää säästellä jos uuden hanan letku ylettyy tuonne kulman liittimeen.
Pystyykö tosta messingin värisestä mutterista päätteleen että mitä kokoa se on jos ostaa varuiksi sellasenkin uuden, jos ei saa herkisteltyä irti? :D.. Tässä on vähän tää, että yritän tehdä itse säästääkseni rahaa (ja oppiakseni tietty), mutta työkaluvalikoima on melko surkea niin ihan kaikkeen ei riitä välineet. Esim rautasaha on sen verran naurettava että mietin vaan että saakohan sillä tollasta putkea edes poikki :D
 
Back
Ylös Bottom