Perusputkityökysymyksiä

Kellarinlämmittäjä

Oppimiskäyrällä
noin viikossa tuollainen messinkinen takaisku on muutanut värinsä mielenkiintoisen näköiseksi. Päälle on ilmaantunut valkoinen huntu.
Nopeasti on kyllä ilmestynyt :mad:

Itselläni asiaa jonkin verran auttaa, kun vesi keskimäärin hiukan lämpenee painesäiliössä ja toisaalta korkeimmat kosteudet kellariin tulevat vasta päivien viivellä. Kun vettä käytetään paljon, kylmävesiputket hiukan hikoilevat mutta kuivuvat nopeasti. Loppukesästä hikoilua esiintyy paljon enemmän. Päältäpäin vihreitä putkia minulla ei ole.

Tuota hapettumista voisi ainakin hidastaa kiillottamalla putket. Kiillotettu ja autovahalla käsitelty putki kestää ainakin muutaman vuoden. Jotta kiillotuksen saa tehtyä järvevästi sotkematta paikoja totaalisesti, putki olisi saatava irti ja pihalle kiillotusta varten. Kiillotuseen tarvitaan konevoimaa. Pannuhuoneessa / teknisessä tilassa tätä kiilotusta ei voi suorittaa. Kiillotettu pinta kestää joka tapauksessa paremmin hapettumista vaikka se sen peilikiiltonsa menettäisikin.

kotte

Hyperaktiivi
Kun se helmi puristaa kaulan esim. juuri PEX-putkeen, mahtaako se siinä enää millään mutterin antamalla voimalla liikkua? Se mutterin ja helmen puristushan on ihan yhtä tyhjän kanssa, kun vesi pääsee pois kierrettä pitkin, jos helmi ja liitin eivät tiivisty.
Jokaisella voi olla omat näkemyksensä ja olen itse katsellut lopputuloksia (ja sen jälkeen vetänyt putken pohjaan saakka uutta helmeä asennettaessa aina kun mahdollista). Tuossa edellähän oli Onnisen ohje, joka oli itse menettelyn osalta samoilla linjoilla sen kummemmin perustelematta.

Lappanen

Hyperaktiivi
Tämän tyylisiä tykännyt käyttää PEX-putkissa, kai tuonkin voi osaavissa käsissä ryssiä mutta aika idioottivarma liitostapa (kopkop):

Espejot

Hyperaktiivi
Eikös toi ole jakotukkien liitoksissa, ei normaalipuserrusosissa.
O-rengas yhdistettynä kartioon käytetään muisakin liitoksissa mutta joo, mutta vaatii oikean vastinkappaleen. Ja muutenkin eri valmistajien liittimiä ei saa sekoittaa keskenään vaikka näennäisesti yhteensopivia.

pökö

Kaivo jäässä

Liitteet

• Screenshot_20240624-104543.png
    Screenshot_20240624-104543.png
    89,4 KB · Katsottu: 82

Espejot

Hyperaktiivi
Kyl siinä kuitenkin se on
Repomies viittaa varmaankin siihen että ko. liittimen käyttöohje oli puserrusliittimille eikä kyseisestä osasta ollut mainintaa käyttöohjeissa. Myöskään "jakotukin" tiedoissa ei ollut käyttöohjetta tai liitosten yhteensopivuudesta tai O-renkaasta.

Lappanen

Hyperaktiivi

Nyt kun tarkemmin muistelin, niin Onniselta noita tuli aikanaan haettua ja niissä on jopa kaksi o-rengasta peräkkäin omissa urissaan. Tuplatuomio siis tulee :)

Onniselta myös ostin muutaman jakotukin ja niissä oli valmiina nuo samanlaiset liittimet pex-putkille. Samaa tukkia käytetään myös kupariputkien kanssa. Törkeästi olen myös saanut nuo pex-liitososat sopimaan vissiin kaikkiin liittimiin jotka alunperin ovat helmiliitoksilla. Tietty pitää olla putkelle sopiva koko, mutta sama liitin menee niin kupariputkelle kuin pexille kun vaan vaihtaa "helmen".

Lappanen

Hyperaktiivi
Tuplasti siis happea verkkoon ;)

Ei se käyttövesipuolella varmaan ole mikhään, en ole noita muualle kylvänyt vielä :)

Mutta näyttää Rothin (lattia)jakotukeissakin olevan vähän saman tyyppiset palikat käytössä, sielläkin se o-rinkula ja noita toki myös meillä käytössä mutta tulivat jakotukkien mukana. Eipähän happi lopu ;)

1719219771157.png

pökö

Kaivo jäässä
Ei se käyttövesipuolella varmaan ole mikhään, en ole noita muualle kylvänyt vielä :)

Mutta näyttää Rothin (lattia)jakotukeissakin olevan vähän saman tyyppiset palikat käytössä, sielläkin se o-rinkula ja noita toki myös meillä käytössä mutta tulivat jakotukkien mukana. Eipähän happi lopu ;)

katso liitettä 98293
Mulla on tuollaisella rothilla liitetty 16x2 pex kupariputkeen.

repomies

Hyperaktiivi
Kiitoksia kuvasta, tuo ei jostain syystä näkynyt selaimellani bilteman sivuilla. Tuollaisia viistoon leikattuja helmiä olen nähnyt jonkin verran vanhoissakin asennuksissa. En ole oikein ymmärtänyt niiden ideaa, mutta kai siinä joku ajatus on.

Itse ehkä laittaisin perinteisemmän ratkaisun, johon (väärä) käyttöohjekin viittasi.

Lappanen

Hyperaktiivi
Kiitoksia kuvasta, tuo ei jostain syystä näkynyt selaimellani bilteman sivuilla. Tuollaisia viistoon leikattuja helmiä olen nähnyt jonkin verran vanhoissakin asennuksissa. En ole oikein ymmärtänyt niiden ideaa, mutta kai siinä joku ajatus on.

Itse ehkä laittaisin perinteisemmän ratkaisun, johon (väärä) käyttöohjekin viittasi.
Tuo "helmi" kiristää pexin tukihylsyn ympärille ja pitää paketin kasassa. Pexi tiivistyy tuohon tukihylsyyn ja sitten tukihylsyn päässä oleva o-rengas/renkaat tiivistyy liittimeen.

Tuossa vielä Onnisen versio, jossa kaksi o-rengasta. Onniselta ja K-raudasta tuommoisia hakenut, toi bilteman versio vaan sattui ekana googlehaulla löytymään esimerkiksi ja siinä tosiaan vaan yksi o-rengas.

1719227951978.png

Espejot

Hyperaktiivi
Tuollaisia viistoon leikattuja helmiä olen nähnyt jonkin verran vanhoissakin asennuksissa. En ole oikein ymmärtänyt niiden ideaa, mutta kai siinä joku ajatus on.
Hela ilmasee asian näin:

"Vinosahatun renkaan ansiosta kiristäminen on kevyttä ja kiristettäessä tuntuu selkeä vaste, josta tietää, että liitin on loppuunkiristetty. HELA-liittimeen ei synny umpinaisella helmellä varustettujen liittimien tapaan jännitystä (jännityskorroosio) sekä mutterin halkeaminen/ylikiristäminen ei ole mahdollista. HELA-liitintä ei tarvitse jälkikiristää asennuksen jälkeen."

Tähän voisi lisätä että on helpompi/turvallisempi purkaa & kiristää uudelleen IMO.

Viimeksi muokattu:

repomies

Hyperaktiivi
Hela ilmasee asian näin:

"Vinosahatun renkaan ansiosta kiristäminen on kevyttä ja kiristettäessä tuntuu selkeä vaste, josta tietää, että liitin on loppuunkiristetty. HELA-liittimeen ei synny umpinaisella helmellä varustettujen liittimien tapaan jännitystä (jännityskorroosio) sekä mutterin halkeaminen/ylikiristäminen ei ole mahdollista. HELA-liitintä ei tarvitse jälkikiristää asennuksen jälkeen."

Tähän voisi lisätä että on helpompi/turvallisempi purkaa & kiristää uudelleen IMO.
Käyttöveden jakotukilta muistan tuollaisen löytäneeni. Pitää kyllä varmaan muutama asentaa ennen kuin rannemomentti alkaa rakentua.

Noissa ei ole ollut vuotoja, toisin kuin lämmityspuolella kaikissa mahdollisissa liitostyypeissä joissa ei ole käytössä O-rengasta. Jopa fosculla oli onnistuttu tekemään vuotava liitos.

sulo_s

Vakionaama
Naapuri tuli varovasti kyseleen, että kuinkas saa yhden patterin päiväksi paikoiltaan pois, kun ei alapään sulku pelaakkaan. Vuotaa kuulema sen verta paljon, ettei uskalla patteria poistaakkaan. No pyysin kokeileen, joskos joku kakkakokkare on jäänyt väliin, että muutaman kerran sulkee/kiini.

Mutta mitä ammattilaiset tekis, jos ei jäähänkään saa? Vettä ei ole kuin reilu 2000l koko systeemissä. Liekkö mitään väli sulkujakaan missään.

Espejot

Hyperaktiivi
Naapuri tuli varovasti kyseleen, että kuinkas saa yhden patterin päiväksi paikoiltaan pois, kun ei alapään sulku pelaakkaan. Vuotaa kuulema sen verta paljon, ettei uskalla patteria poistaakkaan. No pyysin kokeileen, joskos joku kakkakokkare on jäänyt väliin, että muutaman kerran sulkee/kiini.

Mutta mitä ammattilaiset tekis, jos ei jäähänkään saa? Vettä ei ole kuin reilu 2000l koko systeemissä. Liekkö mitään väli sulkujakaan missään.
Hatut yhdistäjiin, taisi olla saneeraushatut mitä sopii kierteisiin... eikä pattereita saisi pelkien sulkujen varaan jättää muutenkaan.

Edit: juu ja joo, saneeraushattu / patteriventiilin hattu. Näytti löytvän K-raudastakin.

Viimeksi muokattu:

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´

Yleensä nyt varaajan yhteissä ainakin on sulkuja, ne kun sulkee niin vesimäärä pienenee ainakin oleellisesti. Edellyttäen tietysti etteivät ole olleet käyttämättä vuosikymmeniä jolloin niidenkin toiminta saattaa olla kysymysmerkki.

Patterin poistossa tulo ensin irti, reippasti pyyhkeitä tms paluun alle lattialle ja vesi-imuri imemään yhdistäjän liitoksen alle. Patteri irti ja sivuun (auttaa jos on apumies mukana) ja sen jälkeen @Espejot :n jo mainitsema hattu paikalle. Ellei sopivaa hattua löydy niin sen voi tehdä yhdistäjän vastakappaleesta ja normihatusta.

sulo_s

Vakionaama
Kiitokset, taitaapi itseltä ainakin puolen tuuman hattu löytyykkin.
En tiedä kuinka paljon se venttiili vuotaapi, mut eiköhän tuohon hatun saane vaikka kohtuu paljonkin.

Espejot

Hyperaktiivi
Kiitokset, taitaapi itseltä ainakin puolen tuuman hattu löytyykkin.
En tiedä kuinka paljon se venttiili vuotaapi, mut eiköhän tuohon hatun saane vaikka kohtuu paljonkin.
Yleensä ne laatikossa olevat hatut sattuu olemaan väärällä kierteellä, pitää olla juurikin se saneeraushattu. Jos en ihan väärin muista niin saneeraushatut on lovettu, eli kulmassa/reunassa pieni lovi. Edit: ainakin Helan hatussa on "lovi".

xismo

Aktiivinen jäsen
Täällä kun on ammattilaisia niin miten vanhat poksiventtiilit kannattaa vaihtaa palloventtiileihin ? Ihan siksi kun nuo vanhat venttiilit ei liiku mihinkään ilman isompaa väkivaltaa ja sen jälkeen ne vuotaakiin joka suuntaan ellei peräti messinki hajoa ( yksi on tinattu tiiviiksi jo +20v sitten) . Isot painovoimaisen kierron putket enkä usko että mun kierrevehkeet noihin kokoihin pystyy. Jos pystyy niin siitenhän kai vaan putki poikki ja laippaliitos siihen ja siitä tavallisella kierreputkella sitten palloventtiiliin. Se kai sopii samoille kierteille kuin nuo nykyisekin ? Vai kannattaisiko käyttää pienemmän koon palloventtiileitä hinnan takia ja lisätä pari supparia sovitteeksi ?

Hommaa hankaloittaa asbestipäällyste, ammattilainen lupasi tulla kevään aikana tulla katsomaan hinta-arviota poistolle, sitä odotellessa ( saa nähdä pitääkö muistutella, taitaa olla kiireitä)

eeeti

Jäsen
Visaista kysymystä.

Vaihdatin torppaan käyttövesiputkia ja keittiörempan jälkeen pitäisi saada keittiön hana kiinni verkkoon. Hanassa 10mm suorat putkenpäät ja käyttöveen puolella 12mm kuulasulut. Olen hakenut monen mallista supistushelmeä mutta en saa niitä sopimaan sulkuun. Supistushelmen 12mm->10mm kun asettaa paikalleen, ei mutteri enää yllä sulun kierteeseen.
Onko asiantuntijoilla ratkaisua miten tuo oikeasti kytkettäisiin?

VesA

In Memoriam
Hommaa hankaloittaa asbestipäällyste, ammattilainen lupasi tulla kevään aikana tulla katsomaan hinta-arviota poistolle, sitä odotellessa ( saa nähdä pitääkö muistutella, taitaa olla kiireitä)
Kyllä ne asbestit yleensä itsekin sieltä pois saa, eihän se ehjänä itsekseen pölise jos ei sitä ala murskaamaan ja useinkin siinä on päällä jotain maalia tms. Kertakäyttöinen suojahaalari, hengitysmaski, imuri jonka hepa-suodinkin sitten laitetaan suojat päällä pussiin.

kurre orava

´niin pienen hetken rakkaus on lumivalkoinen...´
Visaista kysymystä.

Vaihdatin torppaan käyttövesiputkia ja keittiörempan jälkeen pitäisi saada keittiön hana kiinni verkkoon. Hanassa 10mm suorat putkenpäät ja käyttöveen puolella 12mm kuulasulut. Olen hakenut monen mallista supistushelmeä mutta en saa niitä sopimaan sulkuun. Supistushelmen 12mm->10mm kun asettaa paikalleen, ei mutteri enää yllä sulun kierteeseen.
Ei ehkä tyylikkäin ratkaisu mutta takuuvarma keino on hankkia pienet pätkät 12mm putkea, tyyliin 10-15cm pitkät. Jos sattuu löytymään taivutusvehkeet niin nuo saa kätevästi taivutettua sopivaan kulmaan. Ja perään 12mm/10mm helmipuserrusliitin.
Tuollaiseen tulee toki tarpeettoman montaa liitosta ja sitä myöten mahdollisia vuotokohtia. Mutta toisaalta se ei vaadi yhtään eksoottista tai hankalasti saatavissa olevaa osaa. Tuollainen 12mm/10mm supistava puserrusliitinkin löytynee mistä vaan rautakaupasta.

Espejot

Hyperaktiivi
Visaista kysymystä.

Uusi 12-10 kalustesulku. Nekään ei kestä ikusesti. Jos haluaa joustavan ratkaisun niin 12mm - joku kierre niin kierteeseen saa jus semmoisen liitimen kun haluaa. Tai kalustesulku missä kummasakin päässä kierre, saa just selaiset liitimet kun haluaa.

Viimeksi muokattu:

Tifo

Vakionaama
Visaista kysymystä.

Hae siihen korkeampi mutteri jostain. Kyllähän noi supistussarjat normiosiin sopii.

Espejot

Hyperaktiivi
Hae siihen korkeampi mutteri jostain. Kyllähän noi supistussarjat normiosiin sopii.
Sitten osa on väärin kasattu tai mutteri on extra lyhyt.

Nyt yhdistellään eri valmistajan osia keskenään....NO NO. Kerran todistin tilanetta että mutterit vaihtui kuulasuluissa keskenään (oli siis kahden valmistajan kalustesulkuja) niin tuloksena helmen rypistyminen ja vuoto.

xismo

Aktiivinen jäsen
Kyllä ne asbestit yleensä itsekin sieltä pois saa, eihän se ehjänä itsekseen pölise jos ei sitä ala murskaamaan ja useinkin siinä on päällä jotain maalia tms. Kertakäyttöinen suojahaalari, hengitysmaski, imuri jonka hepa-suodinkin sitten laitetaan suojat päällä pussiin.
Jep, tuota kyllä mietin itsekin jollei syksyyn mennessä mitään tapahdu. Mahdollisesti alipaineistus tilaan ja poisto suodattimen kautta katolle tms. Joku märkäsuodatin luultavasti ottaa jo aika hyvin ja kun kastelee putken ettei paljoa pölise niin ei liene isoja ongelmia. Isä kertoi aikanaan että töissä kannettiin 50kg asbestisäkkejä joita sitten käytettiin tulenkestävässä muurauksessa. Ja sekoitukset tehtiin itse ilman suojia ( joskus 50 luvulla). Eikä isä asbestoosiin kuollut vaikka jokunen työkaveri menikin.

VesA

In Memoriam
Eikä isä asbestoosiin kuollut vaikka jokunen työkaveri menikin.
Joo, asbestitöissä vaara oli kai samaa luokkaa kuin ketjupolttajalla, mutta tupakoinnin ja asbestityön yhdistäminen lisäsi riskiä vielä dramaattisesti - varmaan tupakointi lamasi keuhkon omia suojia ja asbestia pääsi keuhkoon enemmän. Tässä on sama kuin säteilyltä suojautumisessa - isompi altistus lisää niiden arpalippujen määrää joista voi kehittyä jotain ikävää.

fraatti

Hyperaktiivi
Mutta sitten jos tartutaan toiseen asiaan, kondenssi eristykseen. Vaikka tekisi itse putkityöt valmistajan ohjeiden mukaan niin kuinka monella kondenssieristys on puutteellinen? Se mitä olen monien teknisiä tiloja nähnyt niin, ruoste ja kaikenmoiset hapettumat eivät taida olla kovin harvinaisia vieraita liuospuolella.

Mulla ainakin oli edellisen sepän jäljiltä eristys tehty miten sattuu ja tiesinkin että se ei ole kunnolla tehty. Laiskuus kuitenkin vei voiton enkä tehnyt asialle mitään yli kymmeneen vuoteen. Nyt kuitenkin muita putkitöitä tehtiin ja kuorin kaikki eristeet pois. Näky alla oli karmea.

Nyt muutostöiden jälkeen olisi tarkoitus eristää kaikki uudestaan ja pyrkiä siihen että nuo olisivat oikeasti kunnolla tiiviit.
katso liitettä 98260
Jospa nämä olisi nyt hiukan paremmin eristetty. Melkoista suttaamista tuo liimaaminen.
Mulla on kahvat irti ja eriste päällä.
Joo, kahvassa oli nuo topparit sellaset että jätin vain tuon kolon näkyville mihin kahva tulee.

1719760014900.png

fraatti

Hyperaktiivi
Se tappi hikoilee, mulla on eristeteippi sen päällä. Tarkkaile sitä vähän hikoileeko sulla.
Joo, kyllä siinä kosteutta tuntu. Eipä tuo haittaa, ellei ala lattialle valumaan vettä ole jotain hapettuvaa tai ruostuvaa lähellä. Eristeet liimasin tuohon sulkuun kiinni niin ainakaan väliin ei pääse mitään. Samoin useissa paikoissa putkistossa muutenkin.

Tämä tuote kyllä vähän epäilytti että mahtaako tuo toimia. Toi on siis valmis eriste Spiroventin päälle. Hirveä mohlo.

1719762124548.png

Espejot

Hyperaktiivi
Joo, kyllä siinä kosteutta tuntu. Eipä tuo haittaa, ellei ala lattialle valumaan vettä ole jotain hapettuvaa tai ruostuvaa lähellä. Eristeet liimasin tuohon sulkuun kiinni niin ainakaan väliin ei pääse mitään. Samoin useissa paikoissa putkistossa muutenkin.

Tämä tuote kyllä vähän epäilytti että mahtaako tuo toimia. Toi on siis valmis eriste Spiroventin päälle. Hirveä mohlo.

katso liitettä 98367
Joo, mulla on toi ja vaikea oli saada mahtumaan.

Back
Ylös Bottom