Perussähkötyökysymyksiä

Mekaniker

Vakionaama
Enston keskuksessa syöttökaapeli tulee pääsulakkeille, sen jälkeen pääkytkin ja sitten mittari. Vain mittari sinetöity.
Eri keskuksessa erilainen sinetöinti.
Täällä stotsi-kaapissa alaosa on sinetin takaa joten muutokset alakeskuksiin/johdonsuojiin ilman uutta sinetöintiä ei mahdollisia. Pojan mittauskeskus taas on sinetöity syöttöjohdon/pääsulakkeet mittariin asti

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Enston keskuksessa syöttökaapeli tulee pääsulakkeille, sen jälkeen pääkytkin ja sitten mittari. Vain mittari sinetöity.
Tuota tässä juuri itsekin ihmettelin kun sulakkeiden kannet on sinetöity peltiin, mutta se pelti on parilla sinetöimättömällä ruuvilla kiinni :hattu:

Mekaniker

Vakionaama
Ihan erilainen asia:
Onko kellään kokemuksia SSR-releistä?
Nähtävästi ne ovat hiljaisempia kun kontaktorit ja kestää tiheämpää kytkemis-sykliä?
Lähinnä DC-DC on ajatuksissa

Riihis

Aktiivinen jäsen
Eli pitää soittaa verkkoyhtiö vaihtamaan pääsulakkeet, eipä ole tuollaista vielä tullut vastaan.
Näistä oli kirjoituksia, kun pari vuotta sitten black fridaynä oli pörssisähkössä hinnoitteluvirhe, ja illasta sähkön hinta oli +50s. Eli jäi voitolle, kun käytti. Tästä innostuneena eräät sitten kuluttivatkin, ja saivat päänallit laukeamaan..... Sit ooteltiin vaihtoa

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Niin, mutta se on kai ollut sinetöijän tarkoitus, että ei saa vaihdettua.
No tottahan toki. Tietty jos olisi uudempaa vipusulaketta tms. niin asia olisi toisin, vivut voisi jättää näkösälle ja pelkän sulakerungon vaan sinetöidä paikalleen, mutta... Tosin tuosta peltilevystäkään nyt tiedä kuuluisiko senkin olla sinetöity. Ei voi oikein aurinkopaneliasentajaakaan syyttää, sillä hänen jälkeensä Helen Sähköverkot kävi itse päivittämässä tuon mittarin uudempaan, eikä nyt tosiaan ollut sinetöitynä kun tuo akustoasentaja sen pellin eilen irti jälleen ruuvasi ja tuskimpa on sitä uudelleenkaan sinetöinyt.

Harrastelija

Vakionaama
Joskus 80 luvulla vanhemmilla tuli tarve vaihtaa pääsulake niin vastasivat sähkölaitokselta että vaihda itse. He merkkaa tänne että lupa annettu.

Tuo taulun pääkatkaija, pääsulake, mittari kombon järjestys muuttui kun älymittarit tulivat. Uusissa tauluissa mittari on ennen pääkatkaisijaa jolloin mittäri saa sähköä datan lähetykseen vaikka pääkatkaisija on off. Eikä sähkölaitokselle tule hälytystä katkenneista sähköistä.

fraatti

Hyperaktiivi
Aika kuutamolla sähkärin tarvii olla että kytkee pv mittarin etupuolelle. Varmasti tulee pöytäkirjatkin silloin oikein täytettynä ja sisältö on ymmärretty ja sisäistetty. :rolleyes:

Jule

Vakionaama
Meillä pääkeskuksessa pääkytkimen alla lukee, että pääkytkimestä syötön katkaisu ei katkaise syöttöä sähkömittarille :hmm:

Uudemmat kaapit ovat yleensä kytketty noin.

No tottahan toki. Tietty jos olisi uudempaa vipusulaketta tms. niin asia olisi toisin, vivut voisi jättää näkösälle ja pelkän sulakerungon vaan sinetöidä paikalleen, mutta... Tosin tuosta peltilevystäkään nyt tiedä kuuluisiko senkin olla sinetöity. Ei voi oikein aurinkopaneliasentajaakaan syyttää, sillä hänen jälkeensä Helen Sähköverkot kävi itse päivittämässä tuon mittarin uudempaan, eikä nyt tosiaan ollut sinetöitynä kun tuo akustoasentaja sen pellin eilen irti jälleen ruuvasi ja tuskimpa on sitä uudelleenkaan sinetöinyt.
Johdonsuojakytkintä ei saa käyttää pääsulakkeena.

En mä oikein keksi sen pääsulakkeen sinetöiseen muuta syytä kuin sen että täysin tumpelo ei menisi sitä ronkkimaan. Sen palaneen pääsulakkeen saa kyllä vaihtaa, mikäli se on tavallinen tulppasulake.

Kahvasulakkeen saa vaihtaa vain ammattilainen, mutta noita ei kovin usein omakotitaloissa ole.

Riihis

Aktiivinen jäsen
Uudemmat kaapit ovat yleensä kytketty noin.

Johdonsuojakytkintä ei saa käyttää pääsulakkeena.

En mä oikein keksi sen pääsulakkeen sinetöiseen muuta syytä kuin sen että täysin tumpelo ei menisi sitä ronkkimaan. Sen palaneen pääsulakkeen saa kyllä vaihtaa, mikäli se on tavallinen tulppasulake.

Kahvasulakkeen saa vaihtaa vain ammattilainen, mutta noita ei kovin usein omakotitaloissa ole.
Saikos kahvasulakkeenkin vaihtaa tavan tallaaja, jos on on saanut siihen opastuksen? Mua ei saa lähellekkään ko. kapistuksia, mutta jotain semmoista muistelisin (pakollisesta) sähköturva-mikälie kurssilta.

Ja jos tästä purulaatikosta menee vaiheesta pääsulaka, niin vaihdan. Oli sinetöity tai ei. Suorasähkö, tulee pian kylmä.

wannabe

Aktiivinen jäsen
Saikos kahvasulakkeenkin vaihtaa tavan tallaaja, jos on on saanut siihen opastuksen?

AI-yhteenveto

opastettu maallikko saa vaihtaa tavallisia tulppa- ja kahvasulakkeita, kunhan virta on katkaistu ja uusi sulake on oikean kokoinen; mutta pääsulakkeita, automaattisulakkeita, suuria teollisuussulakkeita ja erikoissulakkeita (yli 25 A) saa vaihtaa vain sähköalan ammattilainen.

pAy

Vakionaama
AI-yhteenveto

opastettu maallikko saa vaihtaa tavallisia tulppa- ja kahvasulakkeita, kunhan virta on katkaistu ja uusi sulake on oikean kokoinen; mutta pääsulakkeita, automaattisulakkeita, suuria teollisuussulakkeita ja erikoissulakkeita (yli 25 A) saa vaihtaa vain sähköalan ammattilainen.
AI ei aina osaa rajata mikä koskee suomea ja mikä muita maita.

kotte

Hyperaktiivi
Aika kuutamolla sähkärin tarvii olla että kytkee pv mittarin etupuolelle. Varmasti tulee pöytäkirjatkin silloin oikein täytettynä ja sisältö on ymmärretty ja sisäistetty. :rolleyes:
Ja jos kerrostalon keskuksessa kytket tavanomaisen sähkömittarin suoraan vaikkapa 3x500A keskuksen kiskoihin, niin komeastipa mittarin sisäinen vika heittää koko roskan mustuneena mönttinä keskuksen vastapäiseen seinään, kun 500A iskee lävitse ja sulattaa kaiken yhdeksi klimpiksi silmänräpäyksessä. Mittaria ei käytännössä kannata rakentaa sen verran järeäksi , ettei moista vian sattuessa tapahtuisi.

Jule

Vakionaama
Saikos kahvasulakkeenkin vaihtaa tavan tallaaja, jos on on saanut siihen opastuksen? Mua ei saa lähellekkään ko. kapistuksia, mutta jotain semmoista muistelisin (pakollisesta) sähköturva-mikälie kurssilta.

Ja jos tästä purulaatikosta menee vaiheesta pääsulaka, niin vaihdan. Oli sinetöity tai ei. Suorasähkö, tulee pian kylmä.
Mun käsityksen mukaan opastettu henkilö saa vaihtaa ne kahvasulakkeet virrattomana, mutta en mä tuosta varma ole. Opastetulla henkilöllähän ei tarvitse olla alan koulutusta eikä kokemusta, vaan johonkin toimenpiteeseen riittävä perehdytys.

Tuo opastettu henkilöhän on sellainen epämääräinen tapaus, periaatteessahan kaikki sähköalan ammattilaisetkin ovat aluksi vain opastettuja henkilöitä, kunnes työkokemusta on kertynyt riittävästi jonkun sällinä.

Husky

Hyperaktiivi
Peruskoulun jälkeen tuollainen opastettu henkilö, jota sopivan aikaa opastaa henkilö, joka on luokkaa vuoden tehnyt töitä, sopii tässä valtiossa 90%:iin töistä. Luonne ja asenne ovat tärkeitä tekijöitä kaikissa töissä, ja määrääviä suurimmassa osassa, ja niitä ei koulutuksessa opita. Tämä jumalaton ylikoulutus, jossa jokaisen pitää kahlata yliopisto, maksaa aivan valtavasti.

Jule

Vakionaama
Peruskoulun jälkeen tuollainen opastettu henkilö, jota sopivan aikaa opastaa henkilö, joka on luokkaa vuoden tehnyt töitä, sopii tässä valtiossa 90%:iin töistä. Luonne ja asenne ovat tärkeitä tekijöitä kaikissa töissä, ja määrääviä suurimmassa osassa, ja niitä ei koulutuksessa opita. Tämä jumalaton ylikoulutus, jossa jokaisen pitää kahlata yliopisto, maksaa aivan valtavasti.
Joo, mä kävin ammattikoulun 90-luvulla ja ajattelin jo silloin että sen 3 vuoden koulun olisi ihan kevyesti käynyt vuodessa. Käytännössä 2/3 ajasta oli pelkkää luokkakavereiden kanssa ajanviettoa... Tai no työharjoittelua taisi olla jotain 4kk tjsp, joka nyt ei ollut ihan pelkkää lorvimista. Toki riippuu paljon siitä harjoittelupaikasta.

Back
Ylös Bottom