Perussähkötyökysymyksiä

tet

Hyperaktiivi
minusta on outoa jollei esmes tähän minun volkkariin saisi itse akkumodulia vaihtaa.

Sähkötöiden tekemisestä on tietyt säännöt, maallikot eivät lähtökohtaisesti saa käpistellä mitään sähkölaitteistoja, pienoisjännitteisiä laitteistoja lukuunottamatta. Mutta sehän ei nyt ollut pointti tuossa keskutelun aiheena olevassa viranomaisen ulostulossa. Kyse oli laitteiden muuttamisesta, eli korjaamisesta alkuperäisosista poikkeavilla osilla. Jos sinä vaihtaisit itse akkumoduulia, niin kyse olisi siitä, laitatko sinne tilalle alkuperäisvalmistajan tekemän akkumoduulin vai jonkin itse kokoon kyhätyn korvikkeen. Kolmas vaihtoehto olisi ns. tarvikeosat, mutta sellaisia ei tässä kohtaa juuri ole vielä tarjolla. Kyse ei ollut siis korjaamisesta, vaan modifioinnista.

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Sähkötöiden tekemisestä on tietyt säännöt, maallikot eivät lähtökohtaisesti saa käpistellä mitään sähkölaitteistoja.......
ja nämäkin vastuun siirtämisestä jonkin tahon vakuutusyhtiölle. vastuullinen valtuutettu asianmukaisin vakuutuksin oleva taho ei välttämättä ole "veikeämpi" tekemään mutta heillä on vakuutukset josta tunaroinit korvataan. ihmishenkeä ei korvaa mikään.
kuvia pilvin pimein sähköasentajan jäljiltä kun johdot väärin, liittimet kiristämättä jne ja koneisiin tehdään susiremppoja valtavasti väitän että määrällisesti moninkertaine määrä maallikoiden tekemiin verrattuna. vuosikymmenten aikana miltei jokainen takuuremppa on mennyt merkkiliikkeen tekemänä persiilleen, muut rempat olenkin tehnyt itse ja työn laatukin senmukainen kun itselle tekee niin on asennekin kohillaan

Lurkus

Vakionaama
Ei minun tietääkseni vielä ainakaan - onneksi. Vaan moniko tulipalo on syttynyt itse väkerretyistä sähkötöistä, jatkojohtoja, pistorasioita, kenties jopa ihan asunnonkin johtomuutoksia. Ja silti nuokin kaikki on ihan selkeää ihmisen ymmärrettävää logiikkaa, mitä johdinväriä käytetään mihinkin, mitkä pitää olla IP-luokitukset eri olosuhteissa, millaista narua saa käyttää mihinkin kohteeseen... ja silti noissa munataan melko paljonkin, vaikka kuinka on kiellettyä ja luvanvaraista toimintaa tuokin. Siksi tässä nyt lähinnä kauhunsekaisin fiiliksin odottelenkin millaista DIY-onnettomuutta näissä sähköautoissa tuleekaan olemaan kun kaikenmaailman wannabe koti-Pärnäset alkaa noiden kanssa soveltamaan.
Eniten varmasti paloja syttyy luvallisten sähkäreiden kytkennöistä. Eniten vuotavia liitoksia tekee luvalliset asentajat. Ja kuka tekeekään hoitovirheet...lista on pitkä.

Esäätäjä

Vakionaama
Eniten varmasti paloja syttyy luvallisten sähkäreiden kytkennöistä. Eniten vuotavia liitoksia tekee luvalliset asentajat. Ja kuka tekeekään hoitovirheet...lista on pitkä.
Amatöörillä paljon suurempi väärin/huonosti tehdyn työn prosentti kun ammattilaisella, mutta kun 100000 ammattilaista tekee 8h päivässä töitä, niin niihin suuriin tuntimäärien osuu virheitä lukumääräisesti enemmän kun satunnaisten amatöörien aiheuttamat viat.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Ei näitä virheitä pidä pätevyys-mielessä tarkastella lkm vaan %-periaatteella. Toki jokainen palanut talo, saati hoitovirhe on liikaa, mutta siltikin jos ammattilainen painaa täyttä työpäivää sen 10v putkee ja sinä aikana sattuu yhden käden sormien verran virheitä vs. että se wannabe nykertää samaa hommaa ehkä tuon saman verran kertoja koko elämässään ja jos noista mokaa edes sen yhden, niin kummallakohan on loppupelissä se paremmpi onnistumis-% noissa hommissa :hattu:

jmaja

Hyperaktiivi
Toki jokainen palanut talo, saati hoitovirhe on liikaa, mutta siltikin jos ammattilainen painaa täyttä työpäivää sen 10v putkee ja sinä aikana sattuu yhden käden sormien verran virheitä vs. että se wannabe nykertää samaa hommaa ehkä tuon saman verran kertoja koko elämässään ja jos noista mokaa edes sen yhden, niin kummallakohan on loppupelissä se paremmpi onnistumis-% noissa hommissa
Riippuu täysin "ammattilaisesta" ja wannabeestä sekä virheen määritelmästä. Suurin osa sähkötöistä tehdään firman luvilla ja kaikki noita tekevät eivät ole kovinkaan ammattitaitoisia tai ainakaan huolellisia. Kyllä niitä virheitä tulee paljon enemmän kuin yhden käden verran 10 v työssä.

Selvitys aurinkopaneeliasennuksista oli varsin murheellinen. Meillä linjasaneerauksessa uusittiin keskukset rivarista. Yhdestä asunnosta löytyi paljaat jännitteelliset piuhat metallisen huoltoluukun takaa. Tuosta oli purettu ko. yhteydessä pois pistorasia. Sähkäri oli kuitenkin jättänyt johdon ja kytkenyt sen uuteen keskukseen. Ko. urakassa sähkötöitä tekivät myös yleismiehet, joilla tuskin oli ammattitaustaa.

Wannabee voi olla monenlainen. Jotkut eivät ymmärrä mitään ja tekevät vaarallisia kytkentöjä. Toiset osaavat tai selvittävät huolella. Merkittävä ero yleensä on aika eli ei ole suurta painetta hutiloida, kuten ammattilaisilla.

Jule

Vakionaama
Jossain rakennusfirmassa se yleismieskin voi olla opastettu johonkin tiettyyn tehtävään.

Tosin yllättävän vähän noita sähköasentajista johtuvia vakavia onnettomuuksia sattuu, vaikka siellä häärää vähän kaikennäköistä säätäjää niiden kimpussa.

Kaikki kuolemaan johtaneet onnettomuudethan tutkitaan, ja jos syynä on sähkö se on ainakin alan koulutuksessa kyllä aina isosti esillä, ja kyllä ne ovat käytännössä poikkeuksetta joko jonkun kohelon "tein itse" papan virityksiä, tai sitten törkeää tahallista vastoin asennusohjeita virittämistä (sarjassa ohitetaan suojalaite kun se laukeaa kokoajan).

Sinänsä, näin ammattilaisen kannalta on ärsyttävää, kun ne yrittävät noita kumpiakin onnettomuuksia välttää uusimalla säädöksiä, mutta eihän tuollaisiin millään säädöksillä voi vaikuttaa, kun ne eivät joko tunne niitä lainkaan, tai sitten ihan tietoisesti tekevät niitä vastoin.

Samahan se on noissa sähköautojen korjausmääräysten kiristämisessä. Niistä on vain ylimääräistä haittaa niille jotka noudattavat määräyksiä, ja ne joita ei ennenkään ole ohjeet tai turvallisuus pidätelleet, jatkavat niitä virityksiää vanhaan malliin.

Esäätäjä

Vakionaama
Jossain rakennusfirmassa se yleismieskin voi olla opastettu johonkin tiettyyn tehtävään.

Tosin yllättävän vähän noita sähköasentajista johtuvia vakavia onnettomuuksia sattuu, vaikka siellä häärää vähän kaikennäköistä säätäjää niiden kimpussa.

Kaikki kuolemaan johtaneet onnettomuudethan tutkitaan, ja jos syynä on sähkö se on ainakin alan koulutuksessa kyllä aina isosti esillä, ja kyllä ne ovat käytännössä poikkeuksetta joko jonkun kohelon "tein itse" papan virityksiä, tai sitten törkeää tahallista vastoin asennusohjeita virittämistä (sarjassa ohitetaan suojalaite kun se laukeaa kokoajan).

Sinänsä, näin ammattilaisen kannalta on ärsyttävää, kun ne yrittävät noita kumpiakin onnettomuuksia välttää uusimalla säädöksiä, mutta eihän tuollaisiin millään säädöksillä voi vaikuttaa, kun ne eivät joko tunne niitä lainkaan, tai sitten ihan tietoisesti tekevät niitä vastoin.

Samahan se on noissa sähköautojen korjausmääräysten kiristämisessä. Niistä on vain ylimääräistä haittaa niille jotka noudattavat määräyksiä, ja ne joita ei ennenkään ole ohjeet tai turvallisuus pidätelleet, jatkavat niitä virityksiää vanhaan malliin.
Minä olin joskus 80-luvun alussa työllistettynä kunnan raksalla ja tein sisäjohtoasennuksia, oli ihan vakitöissäkin jotain miehiä joilla ei sähköasentajan Koulutusta. Ei tietysti jännitteellisiä töitä vaan kylminä. Nokkamies (vanhempi sähköasentaja) tarkisti sähkökynällä pistorasiat kun oli laittanut sähköt.
Eipä tänä päivänä ihan noin...

Lurkus

Vakionaama
Ei näitä virheitä pidä pätevyys-mielessä tarkastella lkm vaan %-periaatteella. Toki jokainen palanut talo, saati hoitovirhe on liikaa, mutta siltikin jos ammattilainen painaa täyttä työpäivää sen 10v putkee ja sinä aikana sattuu yhden käden sormien verran virheitä vs. että se wannabe nykertää samaa hommaa ehkä tuon saman verran kertoja koko elämässään ja jos noista mokaa edes sen yhden, niin kummallakohan on loppupelissä se paremmpi onnistumis-% noissa hommissa :hattu:
Totta tuokin mutta mulle asenti pumpun luvallinen ammattilainen. Pieleen meni. Löysä liitos ja mmj käyttö. Jakohihnan vaihto. Öljypohja halki. Polven tutkimus. Kuulemma ehjä lääkärin mielestä. Eturistiside oli poikki. Siskon kämppään sähköheölan kytkentä. Vaihe rungossa. Lista on pitkä.

pökö

Kaivo jäässä
Totta tuokin mutta mulle asenti pumpun luvallinen ammattilainen. Pieleen meni. Löysä liitos ja mmj käyttö. Jakohihnan vaihto. Öljypohja halki. Polven tutkimus. Kuulemma ehjä lääkärin mielestä. Eturistiside oli poikki. Siskon kämppään sähköheölan kytkentä. Vaihe rungossa. Lista on pitkä.
Tästä listalta jakohihnan vaihto ja sähköhellan kytkentä löytyy sanottavaa minultakin, ammatilaisten tekemät.

-Teme-

Vakionaama
KTM päätöksen 516/1996 11.pykälä.
Löytyy lisäksi käsite ”opastettu henkilö”.
SFS 6002 -standardin mukaisella opastetulla henkilöllä voidaan tarkoittaa joko
a) henkilöä, joka on hankkimassa sähköalan ammattihenkilön pätevyyttä ja jolla on sähköalan koulutusta ja/tai työkokemusta, mutta joka ei kaikilta osin täytä itsenäiseen työhön kykenevän ammattihenkilön vaatimuksia tai
b) henkilöä, joka on maallikko, mutta jonka sähköalan ammattihenkilöt ovat opastaneet siten, että hän kykenee välttämään työtä tehdessään sähkön aiheuttamat vaarat eri olosuhteissa ja tekemään määrätyn toimenpiteen, esim. sulakkeen vaihdon, turvallisesti.

Kohdan b, henkilöitä löytyy raksalta jonkin verran. Sähköputkituksia, kaapelienvetoja, mukien ja kippojen asennuksia jne

Tifo

Vakionaama
Paras tulee kun itse tekee ja ammattilainen vahtii vieressä. 😂

Arisoft

Hyperaktiivi
Tehtaat ovat myös näitä pullolaan. Sähkölaitteita kokoavat ihan maallikot, jotka tuskin edes suomen kieltä osaavat. Ilman minkään valtakunnan pätevyysvaatimuksia.

Panenpa paremmaksi. Ei tarvita edes tehdasta. Kuka tahansa voi rakentaa sähkölaitteita, vaikka leivänpaahtimia, ja myydä niitä. Tarvitaan vain se CE-merkki. Kiinteät asennukset on tarkemmin varjeltuja.

Arisoft

Hyperaktiivi
CE merkki on vain valmistajan lupaus että täyttää vaatimukset.

Se on laitettava tuotteeseen jos sen tuo markkinoille EU-alueella. Laitteen rakentajalle ei ole mitään pätevyysvaatimuksia eikä merkkiä tarvitse varmentaa ulkopuolisella taholla. Sen voi ihan itse laittaa tuotteeseen.

Olet toki oikeassa siitä mitä merkki tarkoittaa, mutta se ei edellämainittuun seikkaan vaikuta.

jussi

Vakionaama
Tästä oon tainu joskus aiemminkin avautua... Harvoin, mutta joskus on pitäny ottaa "ammattilainen" tekemään joku homma ja maksaa siitä. Ja ihan tasan joka kerta se homma on menny vituiks. Jatkan ite tekemistä niin kauan kun vaan pystyn. Onneks sentään sähköihin on pätevyyskin.

korsteeni

Aktiivinen jäsen
Amatöörillä paljon suurempi väärin/huonosti tehdyn työn prosentti kun ammattilaisella, mutta kun 100000 ammattilaista tekee 8h päivässä töitä, niin niihin suuriin tuntimäärien osuu virheitä lukumääräisesti enemmän kun satunnaisten amatöörien aiheuttamat viat.
juuriksi lukumääräisesti pieneen marginaaliseen ryhmään jonka tekosistakin pienempi prosentti epäonnistuu ei tulisi kohdistaa vain kieltoja oletuksen perusteella. yleensä tämä pieni ryhmä hallitssee osaamisellaan 100x laajemman osaamisen muuhun asiaan liittyvään kun esmes kapea-alainen ammattilainen vain sen yhden ruuvin jonka osaa pyörittää.

Karga

Aktiivinen jäsen
Tästä oon tainu joskus aiemminkin avautua... Harvoin, mutta joskus on pitäny ottaa "ammattilainen" tekemään joku homma ja maksaa siitä. Ja ihan tasan joka kerta se homma on menny vituiks. Jatkan ite tekemistä niin kauan kun vaan pystyn. Onneks sentään sähköihin on pätevyyskin.
Täysin samat kokemukset. On käynyt putkaria, joka ei erota painetta virtauksesta, väärin kytketty puskurivaraaja, sähkäri joka lähes pilasi kylppärin panelointisuunnitelmat asentamalla rasiat ohjeistuksen vastaiseen paikkaan jne. Vain järkyttävä laskutus on onnistunut kaikilta.

Luukku

Vakionaama
Onhan näitä, muutama vuosi sitten aurinkopaneelien asennus, kaikki tuotto meni verkkoon mittarin ohi, väärin kytketty keskukseen.
Jos olisin ollut sähkötöissä ihan ummikko (kiitos sähköliikkeen jossa olin aikoinaan töissä) niin en olisi virhettä välttämättä huomannut muusta kuin nolla tuotosta.

Lurkus

Vakionaama
Täysin samat kokemukset. On käynyt putkaria, joka ei erota painetta virtauksesta, väärin kytketty puskurivaraaja, sähkäri joka lähes pilasi kylppärin panelointisuunnitelmat asentamalla rasiat ohjeistuksen vastaiseen paikkaan jne. Vain järkyttävä laskutus on onnistunut kaikilta.
Ja just samat kokemukset täällä. Joskus uupuu itseluottamusta ja ajattelee että tilaa ammattilaisen. Myöhemmin tajuaa että tähän rahaan olisin kyllä ite onnistunut paremmin. On poikkeuksiakin käynyt mutta silloin on ollu kyse töissä tapahtuneesta teollisuuden asennuksista.

wannabe

Aktiivinen jäsen
Kyllä se siltä omienkin kokemusten perusteella näyttää, että kun itse tekee, niin tulee just sellasta ku sattuu tulemaan ja yleensä parempaa kuin jos joku random ammattimies käy tekemässä. Lähivuosina ainoat ammamiehen tekemät hommat on kahden ilpin asennukset. Toisen asennukseen en kaikin puolin tyytyväinen ole ja joutui siitä reklamoimaankin. Siihen kyllä reagoi kiitettävästi ja siitä peukkua. Toista asentajaa on pakko kehua, vaikka se vähän harmittaakin. Hyvän työn teki ja mitä siinä juteltiin, niin motivaatio ja asenne tuntui olevan kohdallaan. Mutta eiköhän hänkin siitä leipäänny ja alkaa tulemaan sitä eihän tämä mulle itselle tule, eikä mun tätä tarvii katella asennetta.

fraatti

Hyperaktiivi
Onhan näitä, muutama vuosi sitten aurinkopaneelien asennus, kaikki tuotto meni verkkoon mittarin ohi, väärin kytketty keskukseen.
Jos olisin ollut sähkötöissä ihan ummikko (kiitos sähköliikkeen jossa olin aikoinaan töissä) niin en olisi virhettä välttämättä huomannut muusta kuin nolla tuotosta.
Miten tuo on mahdollista? Eikös mittarin - sähköyhtiö väli ole sinetöity usein mittarissa ja sinne mittarin etupuolelle ei saa mitään kytkettyä?

Arisoft

Hyperaktiivi
Miten tuo on mahdollista? Eikös mittarin - sähköyhtiö väli ole sinetöity usein mittarissa ja sinne mittarin etupuolelle ei saa mitään kytkettyä?

Itselläni ennen mittaria on pääkytkin. Ohjehan on ettei virtaa katkaistaisi pääkytkimestä vaan mittarin napista koska silloin mittari jää ilman sähköä.

kotte

Hyperaktiivi
Täällä oli ennen, mutta kun viimeksi urakoitsija korjaili sähköä mittareiden etupuolelta, soitti vain siirtoyhtiölle ja pyysi lupaa irrottaa vanhat sinetit ja sillä OK. Ei noita mielestäni ole kukaan käynyt korjailemassa myöhemminkään (ja muistelisin tapauksen yhteydessä olleen juttua, noin jääneekin). Järeät pääkahvasulakkeet (3 x 125A) ovat nekin nykyisellään sinetöimättömässä kaapissa.

Lappanen

Hyperaktiivi
Täällä oli ennen, mutta kun viimeksi urakoitsija korjaili sähköä mittareiden etupuolelta, soitti vain siirtoyhtiölle ja pyysi lupaa irrottaa vanhat sinetit ja sillä OK. Ei noita mielestäni ole kukaan käynyt korjailemassa myöhemminkään (ja muistelisin tapauksen yhteydessä olleen juttua, noin jääneekin). Järeät pääkahvasulakkeet (3 x 125A) ovat nekin nykyisellään sinetöimättömässä kaapissa.

Kun siirrettiin rakennusaikana pääkeskus ulkoa sisälle, sähkäri ei edes soitellut mihinkään vaan meni omilla avaimillaan katkaisemaan liittymisjohdon jakokaapista syötön, rikkoi mittarin sinetin, siirsi pääkeskuksen ja sinetöi mittarin omilla sineteillä. Ihan hyvin meni, tuskin siirtiyhtiö mitään edes huomasi. Eikä kesällä tullut ihmetyksiä uuden mittarin asennuksen yhteydessä, kun pääkeskus oli siirtynyt uuteen paikkaan.

fraatti

Hyperaktiivi
Kun siirrettiin rakennusaikana pääkeskus ulkoa sisälle, sähkäri ei edes soitellut mihinkään vaan meni omilla avaimillaan katkaisemaan liittymisjohdon jakokaapista syötön, rikkoi mittarin sinetin, siirsi pääkeskuksen ja sinetöi mittarin omilla sineteillä. Ihan hyvin meni, tuskin siirtiyhtiö mitään edes huomasi. Eikä kesällä tullut ihmetyksiä uuden mittarin asennuksen yhteydessä, kun pääkeskus oli siirtynyt uuteen paikkaan.
Mä tilasin verkkoyhtiöltä katkon vastaavaa hommaa varten. Tuo sähkäri ei olisi moisees suostunut, vaikka toki tiesi miten homma tehdään.

Lappanen

Hyperaktiivi
Mä tilasin verkkoyhtiöltä katkon vastaavaa hommaa varten. Tuo sähkäri ei olisi moisees suostunut, vaikka toki tiesi miten homma tehdään.

Kysyi minäkin alkuun verkkoyhtiöltä, josko tulisivat katkomaan sähköt hetkeksi ja sitten takaisin. Hinta oli jotain 500€ luokkaa, asentaja olisi tullut aamulla avaamaan jakokaapin oven ja napsauttanut sähköt katki ja sulkenut oven, lähtenyt pois ja tullut taas illemmalla takaisin toistamaan tuon vaativan tempun. Matkakuluja suurin osa tuosta.

-Teme-

Vakionaama
Täällä tulee vielä tolpasta sähköt, jolloin prosessina seuraava:
Pääkytkin kiinni, tolppakengät esiin ja apinan kaltaisesti ylös jossa taloon johtavat piuhat irti haarottimista, takaisin alas ja syöttökaapelin lyhennys, johdot uusiksi kiinni keskuksessa. Tolppakengät, silppaus, johdot uusiksi kiinni, alas ja pääkytkin päälle.
Nuo siis sähkärin toimesta

kotte

Hyperaktiivi
Täällä ei kuulemma urakoitsija saa mennä kadun sähkökaappiin, vaan täytyy hommata verkkoyhtiön asentaja, jos tuonne on päästävä. Sinällään kalustus on tuolla samanlaista kuin sähkönjakokeskuksessakin tulokaapelin toisessa päässä sulakkeiden ja avainten puolesta (eli noilla pakollisilla jakokeskuksen varusteilla pääsee ulkopuolenkin kaappiin ja pystyy vaihtamaan kahvankin jännitteisenä). Ei tuolla missään ole tätä nykyä sinettejä matkalla paitsi haaroissa, joihin ei ole vuosikymmeniin koskettu.

Hempuli

Töllintunaaja
Mitähän meillä siirtoyhtiön puolesta tullut ukko ajatteli, kun maakaapeloinnin yhteydessä antoi mulle sellaisen kolmioavaimen tien jakokaappiin, josta mulle ja naapurille tulee sähkö.

HiTec

Eipä turhia höttyillä :)
Mitähän meillä siirtoyhtiön puolesta tullut ukko ajatteli, kun maakaapeloinnin yhteydessä antoi mulle sellaisen kolmioavaimen tien jakokaappiin, josta mulle ja naapurille tulee sähkö.
Eikös tuo kolmio ole se ihan sama joka käy myös sinne kiinteistön omaan sähkökaappiin (sekä myös moniin kaduilla olevien kulkupollareiden lukkoihin). Meille kun tuollainen ainakin yhden kokoinen kolmio kun tuli jo ihan talon mukana, eikä nuo muutenkaan mitään erikoisia ole, löytyy ihan paikallisesta rautakaupastakin tarvittaessa.

Lappanen

Hyperaktiivi
Eikös tuo kolmio ole se ihan sama joka käy myös sinne kiinteistön omaan sähkökaappiin (sekä myös moniin kaduilla olevien kulkupollareiden lukkoihin). Meille kun tuollainen ainakin yhden kokoinen kolmio kun tuli jo ihan talon mukana, eikä nuo muutenkaan mitään erikoisia ole, löytyy ihan paikallisesta rautakaupastakin tarvittaessa.

Tuosta avaimenperäksi ;) Jostain Temusta varmaan saa eurolla vastaavan..

iro

Vakionaama
Ainakin meillä mökillä sähkökaapin kolmioavain ei sovi tontin rajalla olevan liitäntäkaapin (=liitäntäkaapin kara paksumpi).

Hempuli

Töllintunaaja
Muistaisi vain, mihin tuon kolmioavaimen, jos nyt avaimesta voi puhua, laitoin. Pääseepä katsomaan pottusulakkeet sieltä, jos on talo pimeenä. Toisaalta pitäähän mulla olla pääsy kaappiin, kun se on omalla tontilla, kun sitä riittää myös aidan tien puolelle, vaikka visuaalisesti näyttäisi olevan kaupungin kiinteistöllä.

Back
Ylös Bottom