Perussähkötyökysymyksiä

pAy

Vakionaama
En mielelläni mene koskemaan suoraan virtakiskossa oleviin osiin joten pitäisin nykyisin johdonsuojan sellaisenaan.
Tavanomaisia pistorasiaan tai koje- / jakorasiaan tulevia vikavirtasuojia ei voi käyttää koska tiskipöydän pistorasiat on integroitu valaisimiin.
Kun vain valitsee oikeanlaisen vikavirtajohdonsuojan jossa kiinnitys samalla kohdalla kiskoon kuin vanhassa niin se on helppo vaihtaa ja paljon pienempi työ kun lisäillä vikureita. Sitä en tiedä löytyykö sellaista.
 

Harrastelija

Vakionaama
Yhden vikurin taakse voi kytkeä monta pistorasiaa. Eikös nuo 3 vaiheiset ole luokkaa 40A eli enemmän kuin normi pääsulakkeet.
Eli välttelisin noita vikurilla varustettuja pistorasioita.
En enää muista oliko ketjun alussa joku syy miksi vikurit hajautettuna.
 

iro

Vakionaama
Yhden vikurin taakse voi kytkeä monta pistorasiaa. Eikös nuo 3 vaiheiset ole luokkaa 40A eli enemmän kuin normi pääsulakkeet.
Eli välttelisin noita vikurilla varustettuja pistorasioita.
En enää muista oliko ketjun alussa joku syy miksi vikurit hajautettuna.
Joo, olisi varsin helppo laittaa 3-vaihevikuri keskukselle tulevaan syöttöjohtoon, mutta en halua että vikurin lauetessa koko kämpän sähköt on veks.:parku:
Edit:
Use case: Talviloman aikana jouluvalojen jatkoroikan töpseliin pääseen kosteutta, tuo laukaisee vikurin ja lomalta palatessa pääsee sitten sulattelemaan kylppärin jäätynetä vesiputkia.
 
Viimeksi muokattu:

Harrastelija

Vakionaama
Jos on tilaa voi niitä laittaa useammankin.
Esim ulkopistorasioille oma ja sisäpistorasioille oma.

Myönnän että itsellänikin on useampi. Esim jokaisella ilpillä on omansa (yksivaiheinen) jottei lämmitys lopu jonkin muun laitteen hajotessa.
Määräykset vaati vikurin taakse ulkopistorasiat ja kosteat tilat silloin kun talo on rakennettu. Tuo on hoidettu yhdellä vikurilla mutta lisättiin toinenkin. Nykyään autotalli/varastossakin on keskus ja siellä vikuri.
Uudemmissahan lähes kaikki pistorasiat pitää olla vikurin takana. Uusissa keskuksissa on jo vakiona useampi vikuri.

Edit korjasin aikaisempaa vaatimusta.
 

harrastaja

Aktiivinen jäsen
Joo kyl noi hyvin pitkälti samalla kiinnityksellä tulee virtakiskoon. Uudemmat mallit helppo lennosta vaihtaa. Tietysti jos varmanpäälle pelaa niin oottalammppu päähän ja pääkytkin alas.

Ei missään nimessä koko taloa saman alle. Tai 300mA palosuoja jos haluaa. Voishan keskuksen muokata ja lisätä 3kpl 3-vaihe vikureita jos muitakin ryhmiä haluaa suojata. Vikuripistorasioiden laitto tollaisessa kohteessa ei järkevää.
 

Jule

Vakionaama
Tyypillisessä uudistalossa on vakiokeskuksessa 3 tai 4 kolmevaiheista vikavirtasuojaa, jonka taakse ryhmät on jaettu. Yleensä lämmityslaite (pilp, mlp tjsp) ei ole vikiksen takana, tai jos on, niin sen takana ei ole muita laitteita.
 

iro

Vakionaama
Joo kyl noi hyvin pitkälti samalla kiinnityksellä tulee virtakiskoon. Uudemmat mallit helppo lennosta vaihtaa. Tietysti jos varmanpäälle pelaa niin oottalammppu päähän ja pääkytkin alas.

Ei missään nimessä koko taloa saman alle. Tai 300mA palosuoja jos haluaa. Voishan keskuksen muokata ja lisätä 3kpl 3-vaihe vikureita jos muitakin ryhmiä haluaa suojata. Vikuripistorasioiden laitto tollaisessa kohteessa ei järkevää.
Minun nykyisissä virtakiskoissa on hahloliittimet, ja pikaisella haulla yhden moduulin johtosuoja-vikureissa näytäisi olevan tappiliitännät. Eli lennosta ei voine vaihtaa.
Jos keskukseen lisää 3-vaihevikureita, joutuu kalustusta modaamaan niin paljon että muutos vaatisi käyttöönottotarkastuksen ?

Edit: Kiitos kaikille kommenteista. Jos innostusta riittää niin toteutuksessa jätän nykyisen johdonsuojan paikalleen ja sen perään lisään yhden modulin johdonsuoja-vikuri yhdistelmän.
 
Viimeksi muokattu:

ekomies

Pakkastalvea odotellessa...
En tiedä onko ihan perussähkötyökysymys, mutta Shellyjä on jo monella käytössä. Oli hiljattain alle sekunnin räpsy sähköverkolla ja pari Shellyä muutti tilaa katkon jälkeen pois =>> päälle.
Voiko tämän estää miten ettei kytkentätila vaihdu häiriön aikana?
Muut havainneet saman?
 

Janos

Vakionaama
En tiedä onko ihan perussähkötyökysymys, mutta Shellyjä on jo monella käytössä. Oli hiljattain alle sekunnin räpsy sähköverkolla ja pari Shellyä muutti tilaa katkon jälkeen pois =>> päälle.
Voiko tämän estää miten ettei kytkentätila vaihdu häiriön aikana?
Muut havainneet saman?


Saa valittua asetuksista mitä tekee
 

Liitteet

  • IMG_0002.png
    IMG_0002.png
    163,2 KB · Katsottu: 41

iro

Vakionaama
Kysymys vikavirtasuojauksesta .
Jakokeskuksen 16A johdonsuojien kautta autotallille menee 3-vaihesyöttö (kevi/N/L1/L2/L3), autotallin jakorasiassa tuo sitten haaroitetaan pistorasioille ja valoille. Voiko autotallin vikavirtasuojauksen toteuttaa asentamalla 4N-viravirtasuoja autotallin haaroituspisteeseen ?
 

xismo

Aktiivinen jäsen
Miksei voisi ? Se vvsk vahtii nollan ja vaiheiden summavirran erotusta. En ole virallinen sähköasentaja mutta noin ne keskuksessa kytki ihan urakointioikeudet omaava kaveri.
 
  • Tykkää
Reactions: iro

Arisoft

Hyperaktiivi
Voiko autotallin vikavirtasuojauksen toteuttaa asentamalla 4N-viravirtasuoja autotallin haaroituspisteeseen ?

Sinnehän se kannattaa asentaa. Olisi sangen epäkäytännöllistä jo se olisi toisessa rakennuksessa. Toisaalta ne johdonsuojat kumminkin on siellä, joten jotain epäkäytännöllisyyttä siihen jää kumminkin.
 
  • Tykkää
Reactions: iro

r290

Aktiivinen jäsen
Miten vvsk käytännössä ajatuksellisesti soveltuu ,jos systeemi on "vanhan liiton" kaltainen ...eli N ja kevi liitetään sähkökeskuksessa yhteen?
Lienee tyhmä kysymys maallikolta ... jolla ei käytössä aito-N eikä aito-maa.
 

Hempuli

Töllintunaaja
Jos vikavirtasuojan takana nolla ja maa (N ja kevi) on yhdessä, niin vikavirtasuojaa ei saa kytkettyä päälle eli katkoo välittömästi.
 

Luukku

Vakionaama
Miten vvsk käytännössä ajatuksellisesti soveltuu ,jos systeemi on "vanhan liiton" kaltainen ...eli N ja kevi liitetään sähkökeskuksessa yhteen?
Lienee tyhmä kysymys maallikolta ... jolla ei käytössä aito-N eikä aito-maa.

Jos vikavirtasuojan takana nolla ja maa (N ja kevi) on yhdessä, niin vikavirtasuojaa ei saa kytkettyä päälle eli katkoo välittömästi.
Eli ennen vvsk:ta ei haittaa. Meillä "vanhan liiton" systeemi myös ja porealtaan vvsk toimii ihan oikein.
 

Hempuli

Töllintunaaja
Eli ennen vvsk:ta ei haittaa. Meillä "vanhan liiton" systeemi myös ja porealtaan vvsk toimii ihan oikein.
Meillä kanssa 50-luvun talossa oli nollattu maa. Vähän kerrallaan siirrettiin sähköjä vikavirran taakse. Vinttivarastoon laitettiin jopa vikavirtapistorasia ja sen taakse muut sähköt. Purettiin tuokin pois, kun sain uuden ryhmäkeskuksen, johon mahtui vikavirtasuoja ja johdonsuojia enemmän, niin ei jäänyt kahta vikavirtasuojaa peräkkäin. Nyr on hyvä, kun talossa ei kuin 10 metriä muutaman vuoden vanhaa kaapelia ja kaikki muut uutta.

En sano, kuka sähkärin apulainen testasi tuon, että jos nollan ja maan kytkee yhteen vikavirran takaa, niin se ei nouse ylös. :tap:
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Miten vvsk käytännössä ajatuksellisesti soveltuu ,jos systeemi on "vanhan liiton" kaltainen ...eli N ja kevi liitetään sähkökeskuksessa yhteen?
Lienee tyhmä kysymys maallikolta ... jolla ei käytössä aito-N eikä aito-maa.

Ainahan ne on yhdessä näissä sekä uusissa että vanhoissa systeemeissä. KeVi ilmestyi joskus historiassa kuvioon uutena tulokkaana, mutta sitähän ei edes ajeta vikavirtasuojan läpi, joten sillä ei ole vaikutusta vaikka siellä menisikin virtaa.

Se, mihin tämä ei sovellu on nollatut pistorasiat, joissa nolla on kytketty siihen mihin pitäisi KeVi tulla. Nämä laitteet laukovat vikavirtasuojaa yhtenään aina kun laiteen runko osuu jonkin maadoitettuun.
 

r290

Aktiivinen jäsen
Kiitos edellisestä!

Ottakaapa vielä kantaa VILPI:n (monobloc Midea) sisäseinäasenteisen kontrolliboxin (muovia!) maadoitus"vaatimukseen":

Kuvassa L1:n molemmin puolin boxin ja oikealla puolella vastaavan ulkoyksikön piuhaliitin kirjainkoodeineen.

Olisiko tuo maadoitusmerkintä tarkoitettu kuitenkin ulkoisesti häiriösuojatulle (CAT)-kaapelille ,jossa välivaippana Al-folio tai vastaava.
Siis tuo folio maadoitetaan,eikä muuta!
Äkkipäätään maallikko ajattelisi,että nimenomaan (E)-piuha pitäisi esim. hyppylangalla yhdistää ulkoyksikön maihin,vaikka mitään
maadoitettavaa boxissa olisikaan.!

Voiko noi aurinkopurkaukset olla varteenotettavia häiriölähteitä tai liian(?) läheiset vaihejohdot?

Onko merkintätapa yleinen?


1758444683077.png
 

Arisoft

Hyperaktiivi
Olisiko tuo maadoitusmerkintä tarkoitettu kuitenkin ulkoisesti häiriösuojatulle (CAT)-kaapelille ,jossa välivaippana Al-folio tai vastaava.
Siis tuo folio maadoitetaan,eikä muuta!

Olisihan se, eihän tuosta kuvasta muuta versiota oikein voi saada irti. Perinteisesti suojavaippa maadoitetaan nimenomaan vain toisesta päästä, jos siinä sellainen on.

E ei välttämättä ole identtinen suojamaadoituksen kanssa. Se voi esim., tulla piirilevyltä, minne ei haluta ohjata suojavaippaan syntyviä häiriöitä. Vaipan tehtävä on estää näiden häiriöiden siirtyminen kaikkiin kaapelin sisällä kulkeviin johtimiiin.
 

markok

Aktiivinen jäsen
Miten 1970 luvun valokytkimillä on tehty porrasvalokytkin toiminto? Toisen oven vieressä on yksiosainen kytkin ja toisen oven vieressä kaksiosainen kytkin, josta toinen puolisko on kytketty porrasvalokytkennällä edellisen kanssa yhteen. Tarkoitus oli vaihtaa tilalle ABB 106/6/6 kytkin, mutta meni aivot solmuun kun selvittelin vanhalta kytkimeltä mikä johto on mikäkin. Irrallaan olevan vanhan kytkimen mittauksen mukaan tuo on vaihtava kytkin, mutta kun kytkin uuden kytkimen mielestäni samalla tavalla niin valo ei sammunut tästä uudesta kytkimestä ollenkaan. Vanhasta kytkimestä sain selville mihin napaan tulee vaihe ja kahden muun navan jännitteellisyys vaihtuu kytkimen asennon mukaan. Porrasvalotoiminnossa on siis käytössä kolme johdinta. Onko vinkkejä miten tuo kytketään uuteen kytkimen?
 

Jule

Vakionaama
Kiitos edellisestä!

Ottakaapa vielä kantaa VILPI:n (monobloc Midea) sisäseinäasenteisen kontrolliboxin (muovia!) maadoitus"vaatimukseen":

Kuvassa L1:n molemmin puolin boxin ja oikealla puolella vastaavan ulkoyksikön piuhaliitin kirjainkoodeineen.

Olisiko tuo maadoitusmerkintä tarkoitettu kuitenkin ulkoisesti häiriösuojatulle (CAT)-kaapelille ,jossa välivaippana Al-folio tai vastaava.
Siis tuo folio maadoitetaan,eikä muuta!
Äkkipäätään maallikko ajattelisi,että nimenomaan (E)-piuha pitäisi esim. hyppylangalla yhdistää ulkoyksikön maihin,vaikka mitään
maadoitettavaa boxissa olisikaan.!

Voiko noi aurinkopurkaukset olla varteenotettavia häiriölähteitä tai liian(?) läheiset vaihejohdot?

Onko merkintätapa yleinen?


katso liitettä 108726

Tuon kuvanmukaan kaapelin vaippa maadoitetaan yhdestä pisteestä, ja E liittimet yhdistetään. Missään ei mainita että E tarkoittaisi maata, joten mä lähtisin siitä että silloin se ei ole maa, vaan kenties jokin eri boksien välinen potentiaalintasaus tjsp.

Miten 1970 luvun valokytkimillä on tehty porrasvalokytkin toiminto? Toisen oven vieressä on yksiosainen kytkin ja toisen oven vieressä kaksiosainen kytkin, josta toinen puolisko on kytketty porrasvalokytkennällä edellisen kanssa yhteen. Tarkoitus oli vaihtaa tilalle ABB 106/6/6 kytkin, mutta meni aivot solmuun kun selvittelin vanhalta kytkimeltä mikä johto on mikäkin. Irrallaan olevan vanhan kytkimen mittauksen mukaan tuo on vaihtava kytkin, mutta kun kytkin uuden kytkimen mielestäni samalla tavalla niin valo ei sammunut tästä uudesta kytkimestä ollenkaan. Vanhasta kytkimestä sain selville mihin napaan tulee vaihe ja kahden muun navan jännitteellisyys vaihtuu kytkimen asennon mukaan. Porrasvalotoiminnossa on siis käytössä kolme johdinta. Onko vinkkejä miten tuo kytketään uuteen kytkimen?

Sen "käytäväkytkennän" voi toteuttaa kahdella tavalla.

Se yleisempi syöttää sähkön toiseen päähän, kahden 6 kytkimen nuolilähdöt yhdistetään omilla langoillaan ja valo kytketään toisen pään L liittimeen.

Toisessa kytkennässä vedetään kytkinten L väliin suora johto, sitten kummankin kytkimen toinen nuoli kytketään jatkuva sähkö, ja toinen nuoli kummatkin valoon.
 

Matias

Aktiivinen jäsen
Vanhasta kytkimestä sain selville mihin napaan tulee vaihe ja kahden muun navan jännitteellisyys vaihtuu kytkimen asennon mukaan.
Jos vanhassa kytkimessä on P liitin niin siinä ollut johto uuden kytkimen L liittimeen.

Periaate siten että toisen 6 kytkimen L liittimeen tulee jatkuva vaihe 230V ja toisen 6 kytkimen L liittimestä menee valaisimille vaihe.

Nuolella merkityt yhdistetään johdoilla toisen kytkimen nuolella merkittyihin liittimiin.
 

markok

Aktiivinen jäsen
Sen "käytäväkytkennän" voi toteuttaa kahdella tavalla.

Se yleisempi syöttää sähkön toiseen päähän, kahden 6 kytkimen nuolilähdöt yhdistetään omilla langoillaan ja valo kytketään toisen pään L liittimeen.

Toisessa kytkennässä vedetään kytkinten L väliin suora johto, sitten kummankin kytkimen toinen nuoli kytketään jatkuva sähkö, ja toinen nuoli kummatkin valoon.
Kiitos. Tuo ensimmäinen vaihtoehto on se mitä olen tottunut näkemään, mutta tässä oli käytössä tuo jälkimmäinen toteutustapa. Nyt toimii!
 

xismo

Aktiivinen jäsen
Eikö tuo jälkimmäinen ole ns kulkurikytkentä joka on kielletty ? Ainakin haiskahtaa sille , tuo ensimmäinen tapa on se jota näkee käytettävän.
 

Jule

Vakionaama
En tiedä syytä, mutta mulle tuo toinen kytkentätapa on nimetty "vanhanaikaiseksi".

Se tavallinen on tavallaan selkeämpi ajatella, mutta tuo vanhanaikainen on käytännössä selkeämpi kytkeä, koska kaikki kytketään aina samalla tavalla riippumatta siitä kumpi pää on kyseessä. Lisäksi tuo vanhanaikainen säästää joskus yhden johtimen, joka voi olla joskus aika kriittistä.
 

Minä

Jäsen
Piti vaihtaa makuuhuoneen lamppu. Kiinnitys sokeripalalla ja huomasin, että siihen tulee kaksi sinistä johtoa ja maa. Onko tuossa kaksi vaihejohtoa ilman nollaa vai kuinka? Onko tuo edes mahdollinen kytkentä?
 

BBF

Vakionaama
Piti vaihtaa makuuhuoneen lamppu. Kiinnitys sokeripalalla ja huomasin, että siihen tulee kaksi sinistä johtoa ja maa. Onko tuossa kaksi vaihejohtoa ilman nollaa vai kuinka? Onko tuo edes mahdollinen kytkentä?
Toinen sininen on varmaankin vaihe ja toinen nolla. Se vaihe vaan pitäisi olla merkitty mustalla teipillä tms.
 

xismo

Aktiivinen jäsen
Vaihekynällä tuon saa selville helposti. Yleismittarilla mittaamalla maata vasten myös (onko tuo maa kevi eli suojamaa ? ). Tai sellaisella yleismittarilla jossa on vaihejännitteen tunnistus.
Arvailla voi myös millainen katkaisija tuolla on, yksiosainen vai kaksiosainen. Ja minkä ikäiset asennukset , vanhemmissa asennuksissa ei kattoon viety keviä kai koskaan. Nyt kun tuolla on sokerinpala niin veikkaan vanhempaa asennusta. Jos toinen sininen on vaihe niin se on ehkä joskus ollut teipillä merkattu mustaksi (kutistesukalla saisi varmemman merkinnän). Mutta voi myös olla että joku rane ei ole tiennyt määrätyksistä ja vetänyt sillä johdolla joka on ensiksi osunut käteen :) ja se kevi onkin nolla :-(
 

Husky

Hyperaktiivi
Vaihekynällä tuon saa selville helposti. Yleismittarilla mittaamalla maata vasten myös (onko tuo maa kevi eli suojamaa ? ). Tai sellaisella yleismittarilla jossa on vaihejännitteen tunnistus.
Arvailla voi myös millainen katkaisija tuolla on, yksiosainen vai kaksiosainen. Ja minkä ikäiset asennukset , vanhemmissa asennuksissa ei kattoon viety keviä kai koskaan. Nyt kun tuolla on sokerinpala niin veikkaan vanhempaa asennusta. Jos toinen sininen on vaihe niin se on ehkä joskus ollut teipillä merkattu mustaksi (kutistesukalla saisi varmemman merkinnän). Mutta voi myös olla että joku rane ei ole tiennyt määrätyksistä ja vetänyt sillä johdolla joka on ensiksi osunut käteen :) ja se kevi onkin nolla :-(
Mikä tässä yhteydessä on vanha - onko esim 2003 kerrostalo ns vanha? Jotakin ihmettelin keväällä jälkikasvun asunnossa, mutten nyt muista mitä se oli, mutta taisin googlesta löytää että saattoi olla vaaran paikka kytkeä piuhat sokeripalassa, kun oli kaksikytkimellinen kruunuvalokytkentä että syttyy osa lampuista per kytkin ja laitoin siihen yksilamppuisen lampun.
 

Jule

Vakionaama
Mikä tässä yhteydessä on vanha - onko esim 2003 kerrostalo ns vanha? Jotakin ihmettelin keväällä jälkikasvun asunnossa, mutten nyt muista mitä se oli, mutta taisin googlesta löytää että saattoi olla vaaran paikka kytkeä piuhat sokeripalassa, kun oli kaksikytkimellinen kruunuvalokytkentä että syttyy osa lampuista per kytkin ja laitoin siihen yksilamppuisen lampun.
Muistaakseni 97 alkaen on pitänyt kattovalot maadottaa.

Sinänsä tuo sokeripala on vieläkin hyväksytty tapa, vaikkei se toki suositeltu olekaan. Kaapelin merkinnässä on kyllä virhe, jos siellä tulee sinisellä vaihe suoraan lamppuun. Toki se on voinut alunperin olla ollut valaisinpistorasialla, eli virhe olisi jonkun myöhemmin hääränneen maallikon
 

RauskiH

Vakionaama
Näyttäisi menneen keittiön valoista kuvan mukainen merlinin sysäri sököksi. Nuo on vähän kovaäänisiä, mikä olisi hyvä vaihtoehto näiden tilalle jos samalla kertaa vaihdattaisi kaikki kun käyttää sähkömiestä tontilla
 

Liitteet

  • IMG_20251126_211052.jpg
    IMG_20251126_211052.jpg
    130 KB · Katsottu: 32

Jule

Vakionaama
Näyttäisi menneen keittiön valoista kuvan mukainen merlinin sysäri sököksi. Nuo on vähän kovaäänisiä, mikä olisi hyvä vaihtoehto näiden tilalle jos samalla kertaa vaihdattaisi kaikki kun käyttää sähkömiestä tontilla
En mä nyt tiedä eroaako sysäri juuri toisesta, mutta tuohonhan voisi heittää shellyn releet tilalle, jolloin niihin saisi samantein "älyä". Oletettavasti noissa on vain yksi kärki käytössä - vai onko kytkimissä jokin merkkivalo?

E: shelly ei toimikaan 24vac, eli ei käy.
 
Viimeksi muokattu:

iqo

Vakionaama
Kysymys potentiaalintasauksesta: onko nykymääräysten mukaan kiellettyä toteuttaa käyttövesiputkien potentiaalintasaus niin, että kylmävesiputki kytketään ihan normaalisti PE-kaapelilla kiinteistön potentiaalintasauskiskoon, mutta kuumavesiputki kytkettäisiin toisaalla vain "hyppylangalla" tuohon kylmävesiputkeen? Onko tämä putkien käyttämistä "suojaavana potentiaalintasausjohtimena"? Ks. https://skt-saatio.fi/index.php?k=225260

Vaihtoehtona olisi vetää kiskolta uusi piiitkä PE-johdin kuumavesiputken alkupisteeseen. Suunnittelen siis tekniseen tilaan tuleva turhan kuumavesiputken poistamista, mutta silloin häviäisi myös tuo piste, jossa kuumavesiputki on nyt kytketty potentiaalintasaukseen.
 

Mekaniker

Vakionaama
Kysymys potentiaalintasauksesta: onko nykymääräysten mukaan kiellettyä toteuttaa käyttövesiputkien potentiaalintasaus niin, että kylmävesiputki kytketään ihan normaalisti PE-kaapelilla kiinteistön potentiaalintasauskiskoon, mutta kuumavesiputki kytkettäisiin toisaalla vain "hyppylangalla" tuohon kylmävesiputkeen? Onko tämä putkien käyttämistä "suojaavana potentiaalintasausjohtimena"? Ks. https://skt-saatio.fi/index.php?k=225260

Vaihtoehtona olisi vetää kiskolta uusi piiitkä PE-johdin kuumavesiputken alkupisteeseen. Suunnittelen siis tekniseen tilaan tuleva turhan kuumavesiputken poistamista, mutta silloin häviäisi myös tuo piste, jossa kuumavesiputki on nyt kytketty potentiaalintasaukseen.
Lähinnä se saattaa tuoda mukanaan sähköinen syöpyminen kun alkaa jännite kiertää putken kautta mikäli jossain on maavuoto
Molemmat putket on kuitenkin yhdistetty toisiinsa jokaisessa vesipisteessä joten sähköiskun mahdollisuus on vähäinen ellei välissä on muovi/ komposiitti-putki
 
  • Tykkää
Reactions: iqo
Back
Ylös Bottom