Täällä on myös toinen ketju jossa keskustellaan loisteputkista ja ledeistä.
https://lampopumput.info/foorumi/threads/loisteputket-ja-ledit.18739/page-8#post-792355
Itselläni on 4 vanhaa kattovalaisinta joissa aiemmin oli pistokantaloistelamput ja yhteensä 8 kuristajaa (2 per lamppu). Alkoi kuristajat paukkumaan ja pakko oli joku ratkaisu keksiä. Vaihdoin kaikkiin 230v led lamput ja poistin kuristajat. Vain kotelot jäivät, kaikki muu uusiksi. Eli nyt itse kasatut uudet lamput. Lamppuja saa tehdasosista itse omaan käyttöön kasata. Myynti ei ole sallittua.
Saitko lahjaksi itse tehdyn valaisimen? Varmista että se on turvallinen käyttää - TM Rakennusmaailma
Tukes: Jos valmistat lahjaksi sähkölaitteen, vastaat sen turvallisuudesta - STUL – Sähkö- ja teleurakoitsijat STUL ry
Itselläni on tapana kirjata ylös mitä olen milloinkin korjannut ja mitä osia olen käyttänyt (muun muassa auto, polkupyörä ja nyt nuo kattovalaisimet).
Valaisimien lopulliset ja käytössä olevat osat ovat:
2G7 Lampunpidin BJB 26.727.8331.50
Helukabel 23403 ja 23404 0.75 mm² silikonieristeinen asennusjohto
IKH Pääteholkki 0,75mm2 X 8mm
DeLOCK 18926, Punottu suojavaippa, Lasikuitu, Valkoinen
Panduit MBMS-S10-MY nippusiteen pidike
HellermannTyton nippuside valkoinen 111-01919 T18R
Harju kytkentärima 1,0-4 mm²
Lopputulos on paljon yksinkertaisempi kuin aiemmat kuristin johtohässäkät.
Led lamppuja olen kokeeksi ostanut kolmea erimerkkiä, mutta käytännössä en eroa juuri muuten kuin ulkonäössä huomaa. Kestävyydestä ei ole tietoa, kun yksikään ei ole vielä hajonnut.
Näytä liitetiedosto 117338