Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Hmm, tämähän mielenkiintoista kun (kuten olen kertonut) Shimgen pumppu tuli lentorahtina (kuva edellisellä sivulla). Olen kuvitellut, että se asennetaan sisälle lämpimään. Piirustuksessakin kerrotaan niin. Onko Poolworld sittenkin erilainen?PW laitteissa voin suositella R290 jo sen takia, että asennus on paljon helpompi, kun ei tarvitse sitä kiertovesipumppua laitella erikseen. Hinnat kun ovat suunnulleen samat.
-25 viimeistään, ei taida mikään nestekaasukone jaksaa kylmempään. Ei taida Turkkusia pakkasia koskea tämä rajoite.Pumppu ensi vuoden hankintalistalla ja vanha 1960/70-luvun taitteen patterilämmitys minullakin. Missä pakkasasteessa kääntyy R32 eduksi? Kun täällä Turun seudulla ei nykyisin kovia pakkaskausia juurikaan ole niin R290 on harkinnassa. Puu- ja öljylämmitys jäävät reserviin kun tilanpuutetta ei ole.
Niin ja kesäkautena aurinkokeräimet hoitavat homman.
Laitappa kuva miltä lämpöpumpun sisällä näyttää kun kytkenpäpäädyn kansi on auki. Voi vertailla. Power Worldissa tosiaa on kiertovesipumppu sen kannen alla.Hmm, tämähän mielenkiintoista kun (kuten olen kertonut) Shimgen pumppu tuli lentorahtina (kuva edellisellä sivulla). Olen kuvitellut, että se asennetaan sisälle lämpimään. Piirustuksessakin kerrotaan niin. Onko Poolworld sittenkin erilainen?
Samoin Ultimate kauppaa sivuillaan vesipumppua erikseen vaikka on Powerworld.
Onko ilmoja liikaa?
Eli tuo. Mitä tarkkaanottaen tuo sensori tekee muuta kuin virhettä? Onko joku turvajuttu kun tuon kytkee pois päältä?
Onko tuossa ulkoyksikössä kiertovesipumppu.Eli tuo. Mitä tarkkaanottaen tuo sensori tekee muuta kuin virhettä? Onko joku turvajuttu kun tuon kytkee pois päältä?
Oletteko seurailleet sulatuksia?
Nyt kuivalla nollakelillä näyttää tekevän aika tiheästi turhia sulatuksia oma setuppi.
Ulkolämpötilan ja höyrystimen lämpötilaero menee järestään tohon tehdasasetuksen 5 asteen lämpötilaeroon ja rupeaa sulattamaan puhdasta kennoa.
| Ulkolämpö °C | Defrost period min | Enter temp °C | ΔT1 >=-7 °C | ΔT2 < -7 °C |
| -16 ... | 90 | -6 | 10 | 4 |
| -8 ... -15 | 60 | -6 | 10 | 6 |
| -2 ... -7 | 45 | -6 | 10 | 6 |
| +2 ... -3 | 30 | -6 | 10 | 6 |
| ... +3 | 30 | -6 | 10 | 6 |
Eka talvi meni niitä ihmetellessä. Niitä asetuksia on pakko säätää että ei tekisi turhia sulatuksia.
Omassa 6kW pikkupumpussa jouduin tekemään eri ulkolämpötiloihin erilaiset asetukset, joita taloautomaatio vaihtelee automaattisesti.
Ulkolämpö °C Defrost period min Enter temp °C ΔT1 >=-7 °C ΔT2 < -7 °C -16 ... 90 -6 10 4 -8 ... -15 60 -6 10 6 -2 ... -7 45 -6 10 6 +2 ... -3 30 -6 10 6 ... +3 30 -6 10 6
Tämä taulukko syntyi kokeellisesti kun pumppu toimi erilaisissa olosuhteissa ja alkoi tekemään jotain mielestäni tyhmää. Yleensä se tyhmä asia oli sitä, että kun kompuran kierrokset alkoi nousemaan niin höyrystin meni hetkeksi aikaa todella kylmäksi. Varsinkin sulatuksen jälkeen se menee välittömästi erittäin kylmäksi kunnes paisuntaventtiili saa säädettyä sen tasapainoon. Tätä varten on tuo suoja-aika, jolloin se ei mene uudelleen sulatukseen.
Sain selviteltyä muista lähteistä, miksi noita erolämpötilaeroja on asetuksissa kaksi. Toinen vaikuttaa kun ulkolämpötila on >=-7°C ja toinen kun se on <-7°C. Eli tällainen simppeli taulukointi laitteessa on ja sille tosiaan on tarvetta.
Sulatuksen logiikkaa voi sotkea ulkolämpötilan mittauspiste. Itse siirsin ulkolämpötila-anturin kauas pumpusta koska se sotki jo lämpötilan säätöä kun sulatuksen aikana laite luuli että tuli kevät ja sammui.
Erehdyin tekemään LocalTuyalla kun en tiennyt että Modbus on käytettävissä. En sitten ole jaksanut enää käyttää energiaa Modbussin liittämiseen. Tuyan ongelmana on se että lämpötiloista katoaa yksi desimaali ja sen käytettävyyteen pitkällä aikavälillä ei voi luottaa, koska salausavaimia pantataan.Modbussillako noita asetuksia laittelet pumpulle? Vaiko localtuyalla?
Jännä ettei yleensäkkään pumpuilla haluta mitata ulkoilmankoskeutta ja säätää sulatuksia sen mukaan.
Itse hakkasin päätä seinään ton localtuyan kanssa, modbussin sain helpommin toimimaan.Erehdyin tekemään LocalTuyalla kun en tiennyt että Modbus on käytettävissä. En sitten ole jaksanut enää käyttää energiaa Modbussin liittämiseen. Tuyan ongelmana on se että lämpötiloista katoaa yksi desimaali ja sen toimintaa pitkällä aikavälillä ei voi luottaa, koska salausavaimia pantataan.
Itse hakkasin päätä seinään ton localtuyan kanssa, modbussin sain helpommin toimimaan.
Vaan vältelly mitään ohjauksia tekemästä modbussin kautta kun on varoteltu muistin rajallisesta kirjotusmäärästä.
Ei vaan sisällä. Ilmat ilmattu ja nyt lähti toimimaan. Vaati useamma kerran.Onko tuossa ulkoyksikössä kiertovesipumppu.
Ja jos katsoin oikein niin flow seitsemän on tuossa kuvassa oikealla ylhäällä tai ainakin se näyttää siltä. Se olisi hyvä hoputtaa armaflex eriste matolla niin että kyseisestä putkesta hohkaisi lämmin ilma siihen muoviseen osaan suojaisi sitä vähän edes jäätymiseltä,kun se muovi tuppaa halkeamaan ennen kuin kupari.
Tosin se virtaus vahti osaa jumittua ja tästä syystä ei anna virtauksesta oikeaa tietoa. Syy miksi ns. Kieli liian pitkä tai liike rata jostain syystä rajoittunut .
Esim. Jotain roskaa putkien sisässä jäänyt asennuksessa/tehtaalla.
Ehkä se iso varaaja olisi hyvä olla.
Itsellä viime vuonna kulutus sähköllä (3m3 varaaja) oli lokakuussa 2121 kWh ja tänä vuonna 905 kWh. Näistä kun otetaan taloussähköt pois, niin lämmitykseen viime vuonna meni noin 1600 kWh ja tänä vuonna noin 400 kWh. Ihan hyvin tippunut lämmityksen kulutus vaikkakin tämän vuoden lokakuu taisi olla lämpimämpi.Nyt on todettu 22kw koneen alarajat. N. 1.8kw sähköteho ja n. 4kw lämpöteho, pumpun laskema. Suoraan lämmityskiertoon. Eli noin copilla 2 rullataan. Ehkä se iso varaaja olisi hyvä olla.
Eikös Markush todennut sähkönkulutuksen puolittuneen verrattuna suoraan sähköön? Sittenhän tuo on ihan linjassa.
Tämä kiinnostaisi myös, tehdas väitti 10% sisään tarkkuuden. Välillä se mutulla tuntuu olevan suht kohdillaan ja välillä ihan pielessä.Kuinkahan luotetava tuo pumpun oma energiamittaus on? Onko joku verrannut erillisen mittarin ja pumpun antaman kulutusta? Ei oo vielä itse ehtinyt muuta kuin koneen laittaa pyörimään.
Oliko teikäläisellä lämpötehomittari kytkettynä pumppuun?Mulla näytti pumpun sähkönmittaus täydellä teholla 700w liikaa Shellyyn verrattuna. Tuota korjausta sai onneksi rukattua tehtaan 75 arvosta johonkin -4 muistaakseni. COP arviot heittävät suurilla virtauksilla aika reippaasti.
Kyllä, mittaa virtausta ja lämpötilaeroja vilpin meno/tulo välillä. Vilppi pitää 1m3 varaajan yläosaa n 500l pyyntilämmössä josta sitten lattilämmitykselle on oma kiertonsa. varaajan puolessa välissä on varalla vastukset joiden termostaatin minimi on n 30 astettaOliko teikäläisellä lämpötehomittari kytkettynä pumppuun?
Olen ajellut nyt testinä kaksiputkikytkennällä. Vilpin kiertovesipumppu painaa veden kattilan läpi suoraan kiertoon. Tässä tulee jo iso ero lämpötilaeroissa. Vilpin mittaama ero voi olla 1,5-2 astetta kun taas lämmitykierron meno ja paluulinjan viisarimittareista laskettuna se voisi olla noin 5 astetta. Mihin sitten tässä luottaa![]()
Muistakaa että mittari on laite joka näyttä lähes aina väärin.Hienoa, nyt saatiin jotain faktaa. Eli pumpun mittaamaa hetkellinen cop on alakanttiin oikeaan energiamittariin verrattuna?


Mitäs mittarit kertoo COPiksi? Oman pumpun COP näyttö heiluu kyllä ihan mitä sattuu. Kerää arvoja vaikka pumppu ei edes käy. 126 muistaakseni suurin lukema jonka nähnyt. Viiva jota piirtää näytölle on käyttökelvotonta sotkua. Pitänee kanssa tehdä pieni resetointi tuolle. Käynnistyksessä tuli useampi sähkökatko tarjottua kun en keksinyt mitään konstia jolla olisi saanut virtaushäiriön kuitatua ja kiertovesipumpun uudelleen päälle.Tämä operaatio tasasi näytön lämpötilat. Eli jos sähkökatkon tai muun takia kone alkaa näyttämään levottomia suoritusarvoja tai toimimaan omituisesti niin tämä tuntui auttavan. Tuo koneen oma COP lotto nyt ei kauhean tarkka tunnu olevan mutta ei se nyt enään 5,7 näytä. Mittausta varten löytyy erilliset mittarit.
Käynnistyksessä tuli useampi sähkökatko tarjottua kun en keksinyt mitään konstia jolla olisi saanut virtaushäiriön kuitatua ja kiertovesipumpun uudelleen päälle.
Kierto on tuossa pelannut sen jälkeen ihan moitteetta kun sain ilmat ensin pois. Pumpun ja puskurin välillä on liki 10 metriset putket ja tuli hiukan hölmösti täytettyä niin alkuun tökki. Ei tullut pumpullekaan laitettua kunnon ilmauspaikkoja kun ajattelin, että saan eristyksen mahdollisimman hyväksi. Pumpun kyljessä on nyt vain T-haarat joista putki lähtee, ekat sulutkin vasta sisällä. Toisessa haarassa on supistus ja tulppa josta voi tyhjentää, mutta ilmaamiseen se oli huono idea. Toivottavasti ei kovin usein tarvii uudelleen ilmailla.Itsellä niitä tulee useinkin ihan vahingossa. Oma pumppu yleensä yrittää käynnistyä viiveen jälkeen uudelleen, mutta nopein konsti on startata pumppu hetkeksi käsin, jolloin virhe katoaa heti. Tämä onnistuu kun sattuu olemaan pumpulle kaksi ohjausta rinnakkain kahdesta eri lämmönlähteestä. Eipä se sammuttaminen virheen vuoksi kovin iso juttu sinänsä ole koska eihän kompressori ole silloin edes käynnissä.
Täällä on vielä harjoittelu ja tutustumisvaiheessa hommat. Tuossa nyt vähän muistiinpanoja vihkosta. Joka päivä jotain pientä säätöä. Välillä oikeaan suuntaan ja välillä ei.Mitäs mittarit kertoo COPiksi?
Saako tuota kiertovesipumpun sulanapitotoimintoa mitenkään pois päältä? Sekoittaa pienen pytyn aina käyttökelvottomaksi 15 minuutin välein. Pumppu on siis kerrosta ylempänä kuin varaaja ja aina kun se kiertovesipumppu käynnistyy, se vetää varaajan pohjalta kylmää vettä ja painaa sen varaajan yläosaan. Pistin Shellyn tuohon LINK hyppyjohdon tilalle mutta kiertovesipumppu pyörähtelee silti vaikka lämpöpumpun käynnin saa estettyä.
Ei ole mitään virheilmoituksia tullut. Käsittääkseni tuo on tarkoitettu juurikin ulkoiseen ohjaukseen? Anturin huijaamisessa taas omat haittapuolensa. Sulanapitovatus, kompuranlämmitin, käyntiinlähtö väärällä paisuntaventtiilin oletusarvolla?Jos katkaiset virran pumpulta niin se alkaa näyttää virhekoodia.
Valmistaja ei ole näköjään ajatellut lainkaan että tällä lämmitetään jotain pyttyä. Ei esimerkiksi osaa käynnistyä lämmityskäytössä varaajaan tulevan anturin perusteella.Valmistaja ei ole ajatellut että lämmität vaarajan vain osittain.