Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Keloapinat vauhdissa - IS kertoo
"Poliisi on ottanut kiinni Elokapinan mielenosoittajia Naistenlahden voimalaitoksella Tampereella.
---
– Puuperäiset polttoaineet tuottavat 18 prosenttia enemmän hiilidioksidia kuin kivihiilivoimala. Siihen verrattuna biovoimala vaikuttaa huonolta vaihtoehdolta."
Ylempi pelti on kesäpelti riippumatta siitä mikä on vasen tai oikea. Sytytettäessä molemmat voivat olla auki, savu menee hormiin yläkautta joka tapauksessa. Lämmityksessä yläpelti kiinni ja polton jälkeen molemmat tietysti kiinni.Piirustukset löytyi. Mutta ei ainakaan minulle avaa kaikkea. Kuvat alhaalta ylös.
Kolmannen kuvan savupelti ihmetyttää ehkä eniten. Luulen, että on kiinni käännettäessä oikealle. Ja ohjeessa lukee "ainakin aluksi"...
Työnsin pääni takkaan. Ylempi pelti oikealle, luukku hormiin näyttäisi olevan silloin kiinni. Kaiken järjen mukaan pitäisi olla auki eli vasemmalle.
Korvausilmakanava oletettavasti on olemassa, viemäriputki sokkelin vieressä. Mutta luulen että takassa se on tulipesän alla oleva vedettävää pelti.Kolmas pelti on mysteeri, voisiko se olla takan tuloilmalle oleva pelti?
Eivät mene miksikään kun kuivana pysyy.Polttopuiden säilytyksestä ja kuivaamisesta... Tuli pinottua aika kasa sekapuuta mökille, jossa oikeestaan lämmitetään vaan kiuasta. Puut hyvässä rakoliiterissä, irti maasta, eurolavojen päällä. Nykyisellä kulutuksella kasa riittää useita vuosia, niin onko haittaa/järkeä polttaa yliyliyli-vuotisia, vai pitäisikö kierrättää, ja vaikka viedä lasteja kotiin ja tuoda tuoreempaa jonoon?
Häkäpelti on varmaan tuota leivinuunin hiilloksen polttoa varten eli aukaisee reitin tuohon puolen kiven hormiin. Käytetään siis kun hiilet on vedetty tulipesästä pois niin varsinainen pelti kiinni ja häkäpelti aukiKorvausilmakanava oletettavasti on olemassa, viemäriputki sokkelin vieressä. Mutta luulen että takassa se on tulipesän alla oleva vedettävää pelti.
Eli oletetaan takassa ylempi pelti olevan kesäpelti. Tämä käy järkeen eli kiinni ollessa kierto sivukanaviin.
Nyt vielä takassa ja uunissa alapelti. Uunin nuohouskanavasta näkee kääntyvän luukun joka aukeaa tuolla kohti hormia. Piirrustuksissa lukee häkäpelti?
Lähden kokeilemaan...

Myös kahvin lämpöarvo on korkeampi kuin koivulla. Karim perusti yrityksen, jonka osakkaaksi tuli tuotekehityspäällikkö Emilie Ressouche, kolmas osakas on markkinointipäällikkö Anita Lindberg.
Yrityksen alkuvaiheessa idea oli valmis, mutta sen vieminen tuotantokelpoiseksi vaati paljon testaamista.
”Vaikeinta tuotekehityksessä oli saada yhdistettyä pitkä paloaika, syttyvyys ja helppo käsiteltävyys”, Lindberg kertoo.
Jos ei niitä kompostiin halua laittaa niin voi tosiaan kipata sellaisenaan havuille, rhodoille ja muille istutuksille mitkä tykkäävät happamastatuijat (puu) tykkää käytetystä kahvinpurusta
Pussi ratkeaa märkänä saumasta ähes itsekseen, kun ottaa sauman molemmin puolin kiinni ja 90 % putoaa köntsänä omaan astiaan ja ravistuksella vähän lisäksi. Pussin voi sitten nakata polttokelpoiseen vai onko nimeltään sekajäte nykyisin. Umpiastiassa märät kahvinpurut homehtuu helposti, mutta liekö siitä mitään haittaa, ellei niitä talon eristykseen käytä.Ehkä ei viitsi suodatinpussia laittaa mukana että se pitää räpeltää veke
Niin kuin kaikissa muissakin tuotteissa myös noissa on hyviä ja huonoja.arinoissakin näkyy olevan eroja halvimmat näkyy vääntyvän vaikka ilma kiertäis
Ainakaan Harvian puulämmitteiseen kiukaaseen en ole löytänyt kestävää arinaa ja olen sitten tyytynyt siihen mm Puuilostakin löytyvään halpismalliin. Tosin ei tuota kokoa 135*290mm taida kovin monenlaatuista löytyäkkään. Aalto-arina kesti aikanaan sekä kodin että mökin saunakiukaissa ehken n tuplaten vaan hintakin on n nelinkertainen noihin valuarinoihin verrattuna. Ja kiukaita tullut lämmitettyä n 35 v ja mökillä n 10 v pidempäänkin, ilma kiertää ja kuivaa puuta palaa.Niin kuin kaikissa muissakin tuotteissa myös noissa on hyviä ja huonoja.
Mulla on uusi kottikäryn rengas. Otin sellaisen mihin ei tarvi ilmaa laittaa ollenkaan.Jostain syystä arina, ja kottikärryn rengas
Toinen on, että kovaan pyörään tarraa kaikki kiinni. Myötäävä ilmarengas puhdistuu.Mökille laitoin umpipyörän kottikärryyn. Ei toiminut, kun joka juurakko ja epätasaisuus nosti kärryä mitallaan. Nyt se on kotosalla, jossa on tasaista ja toimii. Ilmarengas on parempi mökillä, kun joustaa pienissä kokkareissa.