roots sanoi:siis ajalla ~touko----syyskuu vilp:llä ei ole duunii vai?
Kiitoksia. Ei ole ollut vieläkään aikaa perehtyä sen paremmin mutta luvut ovat nyt ylhäällä, täytyy laskeskella jonkun päivän päästä tuottoa ja kulutusta.kaihakki sanoi:Minulla samanlainen Pollu. Näytössä on tosiaan kumulatiivinen megawattituntiluku Pollun valmistumisesta lähtien.
Kiitos näistäkin.kaihakki sanoi:Tässä ohjeita, jos et ole aiemmin loudannut.
Ihan vaan testaamalla. Edellisessä mallisukupolvessa oli dipit sisäyksikön ohjaimen takana josta valittiin vain lämmitys tai lämmitys ja jäähdytys.jämä67 sanoi:Tulipa sopivaan aikaan kurkattua, mitä foorumilla tapahtuu. Kai se tuo viilenevä keli herättää itse kunkin
Hieno homma, jos saat pumpun pelaamaan kunnolla käyrällä ja vielä hyvällä hyötysuhteella! Pistähän tutkimustuloksia, kun pääset mittaroimaan coppeja.
Olin jo keväällä laittamassa samsungia tilaukseen, mutta jäi vielä holdiin tämän pikku ongelman takia.
Vielähän tässä ehtisi ennen talven tuloa, mutta näyttää vaan syksy muutenkin niin kiireiseltä, että saa nahdä miten käy.
Löytyikö tuo tieto muuten brujuista, vai ihan vaan testailemalla?
jämä67 sanoi:Täytyy näihin koticoppeihin ja pollun lukemiin suhtautua kriittisesti.
kWh mittari ja sähkönmyyjän mittari oletettavasti näyttää tarkemmin ja niistä ne säästyneet eurot pidemmällä jaksolla näkee.
On siitä kuitenkin itselle hyötyä, jos se näyttää tasaisesti väärin
Eikös pollu sinullakin auttanut huomaamaan, että käyrällä ajettaessa on jotain hiukan pielessä.
Ja auttaahan se hakemaan sitä parasta setuppia systeemistä.
Olen joskus useammankin pollun antureita uittanut kuumassa vedessä testimielessä, kyllä ne oikein on näyttäneet. Se että se vaan on sulla saman eristeen alla kuin joku toinen, ei välttämättä näytä totuutta tämän sain juuri eilen kokea kun kiinnitin anturin putkeen kunnolla.Karhu sanoi:Ajattelin mielessäni kuinka Saksassa nauretaan hölmöille suomalaisillle kun tilaavat rikkinäisiä Polluja oikein reippaasti vuosittain.
Meni vähän maku koko mittarointiin.
pökö sanoi:Olen joskus useammankin pollun antureita uittanut kuumassa vedessä testimielessä, kyllä ne oikein on näyttäneet. Se että se vaan on sulla saman eristeen alla kuin joku toinen, ei välttämättä näytä totuutta tämän sain juuri eilen kokea kun kiinnitin anturin putkeen kunnolla.
Tuskimpa sakut paljon naureskelee, hehän ovat näiden pollujen perusteella maksaneet lämmöstään. Ei se pollu ole vasta.lentomatkalla suomeen alkanut väärin näyttää (jos väärin näyttää)![]()
Infrapunamittari on kaikkein epätarkin näistä mitä nyt olet kokeillut, sen tulokseen voi vaikuttaa jo sekin tuotko mittarin mittauspaikalle erilämpöisestä huoneesta.Karhu sanoi:Lisäksi kokeilen vielä infrapunalämpömittaria, minkälaisia eroja se antaa.
Mitattavan kohteen pinnanlaatu ja väri sekä emissiokerroin vaikuttaa olennaisesti mittaustulokseen.pökö sanoi:Infrapunamittari on kaikkein epätarkin näistä mitä nyt olet kokeillut, sen tulokseen voi vaikuttaa jo sekin tuotko mittarin mittauspaikalle erilämpöisestä huoneesta.
Eli nyt kahdessa samsungissa samat "murheet", delttat liian pienet ja molemmissa tapauksissa epäillään pollocomia mutta vikaa ei voi mitenkään olla siinä lämpöpumpussa?jatakki sanoi:Saatko "karhu" omassa sampassasi näkyviin molemmat lämpötilat, ennen ja jälkeen lämmönvaihtimen? Jos saat niin mistä? Itse näen vain "lämpimän" se on sama kuin pollun lämpö. Itsellä ihmetystä herättää tuo deltan säätö, ei ikinä saavuta pyydettyä eli sitä 5astetta. Liikkuu noin 2.5 hujakoilla. Tämä todettu tuosta pollusta...
Huijjaako tuoki, taidan etsiä sen markan mittarin jostain ja laittaa kylmälle puolelle...
Ei näy Sampassa näytöllä kuin lähtevä. Noilla markan mittareilla mitannut tuloa. Itse asiassa mulla on vielä yksi markan mittari öljykattilan jälkeen verkkoon lähtevässä putkessa. Tällä huomasin viime talvena tuon kattilan läpi ajaessa olevan n. kahden asteen tiputukseen, suoraan verkkoon ajettaessa näyttivät nekin Sampan kanssa samaa lämpöä (+-0,2°c). Ja näillä + Sampan omalla anturilla mitattuna Dt pysyy säädetyssä viidessä.jatakki sanoi:Saatko "karhu" omassa sampassasi näkyviin molemmat lämpötilat, ennen ja jälkeen lämmönvaihtimen? Jos saat niin mistä? Itse näen vain "lämpimän" se on sama kuin pollun lämpö. Itsellä ihmetystä herättää tuo deltan säätö, ei ikinä saavuta pyydettyä eli sitä 5astetta. Liikkuu noin 2.5 hujakoilla. Tämä todettu tuosta pollusta...
Huijjaako tuoki, taidan etsiä sen markan mittarin jostain ja laittaa kylmälle puolelle...
Voihan se olla että pumppu näyttää väärin. Tällöin Pollu näyttäisi oikein, kaikki muut anturit väärin, tosin hyvin tarkkaan saman verran väärin.pökö sanoi:Eli nyt kahdessa samsungissa samat "murheet", delttat liian pienet ja molemmissa tapauksissa epäillään pollocomia mutta vikaa ei voi mitenkään olla siinä lämpöpumpussa?
Kuparitahnaa laitoin itsekin, se ei ainakaan heti kuivu. Ensin laitoin aluteipillä tiukkaan ja päälle pari nippusidettä, eristeteippi ja eriste.Karhu sanoi:Löysin kuparitahnaa, se saa nyt kelvata lämpötahnaksi.
Karhu sanoi:Voihan se olla että pumppu näyttää väärin. Tällöin Pollu näyttäisi oikein, kaikki muut anturit väärin, tosin hyvin tarkkaan saman verran väärin.
Tuo olisi pitänyt tehdä itsekin. Nähnyt eron pinta- vs. upotettu anturi.jatakki sanoi:Itsellä pollun "kuuma" anturi kuparissa piitahnalla, päällä alumiinifoliota tiukalla ja koko höskä armaflexin alla. Kuuma lämpö sama pollussa ja sampassa... Irroitan ku joudan tuon pollun anturin ja siirrän sen samaan kylmään putkeen ku itse pollu. Näkeepähän sitten molemmat lämmöt..