Toshiban PKVPG-ND - Daiseikai 9

P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Voisko olla että sisäyksikkö ei pysty saavuttamaan riittävän alhaista lämpötilaa, ja siksi kylmää kerätään lisää rajoittamalla puhallus kokonaan. Ajattelisi että kierroksia lisää koneeseen ja menee vaikka jäähän asti niin pienellä puhalluksella mitä kosteuden poistossa käytetään.

No enpä tiedä, seurasin kun yksikkö veti luukut kiinni ja ja läppien välissä oleva anturi näytti jotakin 4c lukemia ja muutenkin puhalteli ihan riittävän kylmää ottaen huomioon että periaatteessa ei ollut mitään tarvetta edes puhaltaa kylmää, sisällä oli jotakin 21,3c 23c pyynnillä...
"Kylmä" yö oli ulkona jotakin 10c noihin aikoihin.
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Moniko on huomannut että tossussa ilmaa pysty/vaaka akselilla säätävien siivekkeiden aukeamiskulmaa saa säädettyä hieman liu'uttamalla käsin ylä ja/tai alasiivekettä sivusuuntaan? Mikähän näissä on default asetus? Olen pitänyt näitä niin, että puhallusaukon suu on mahdollisimman pieni. Näin ainakin periaatteessa ilman lähtönopeus olisi suurempi.
 

vmakela

Vakionaama
Moniko on huomannut että tossussa ilmaa pysty/vaaka akselilla säätävien siivekkeiden aukeamiskulmaa saa säädettyä hieman liu'uttamalla käsin ylä ja/tai alasiivekettä sivusuuntaan? Mikähän näissä on default asetus? Olen pitänyt näitä niin, että puhallusaukon suu on mahdollisimman pieni. Näin ainakin periaatteessa ilman lähtönopeus olisi suurempi.
Enpä ole huomannut. Pitää tutkia.
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Enpä ole huomannut. Pitää tutkia.

En ole edes ohjekirjasta löytänyt mainintaa asiasta. Sattumalta huomasin toiminnon kun roplasin jotakin siivekkeiden kanssa.
Jonkin firman sivuilla puhuttiin kyllä "suuttimien supistustoiminnosta" (mikä helkkari sekin lienee?).
 

Energy83

Jäsen
Tuossa kun näistä sisäyksikön meluista ja semmosista on ollut joskus puhetta....

Käytiin lomareissulla tuossa yhdellä mökillä jossa oli Mitsu LN25nen. No heti kun aikaa oli niin perehdyin tietenkin laitteeseen.
Pistin merkille että joko korvissani oli jotain hämminkiä tai vastaavaa mutta LN SY oli melkein puolet hiljaisempi kuin Premium 25.
LN25nen pauhasi täydellä teholla ja äänsi suunnilleen saman mitä premium 2-3 asennolla.
Toisaalta LN25sen SYstä lähti välillä ihmeellisiä nitinöitä ja natinoita jotka taas loistavat premiumissa poissa olollaan.

Joko sieltä LNstä ei tule niin paljon ilmaa kartanolle tai sitten sen rumpu/siiveke rakenne on astetta fiksummalla tasolla.
 

jarkko_h

Vakionaama
Ei premiumi mikään ääreishiljainen ole, mutta vertailua ei oikein voi tehdä kahdessa eri ympäristössä. Luottaisin enemmän esim Tekniikan Maailman testeihin, jotka tehty samassa tilassa. Miten noissa Premium on pärjännyt melujen suhteen vs mitsu?

Kesällä otimme verhot alas ikkunanpesun ajaksi ja äänet tuntuivat paljon isommilta. Tuntuu että gyproc seinät ovat melkoisia kaikukoppia ja heijastimia.
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Mitsusta en tiedä, mutta tossun SY on hiljainen näihin muihin testissä olleisiin nähden.

Toki, taas täytyy ottaa huomioon että ei voi tietää kaiken maailman vedonpoistojen vaikutusta ko. melumittaukseen.
Tossun yli innokas vedonpoito tuppaa näissä testeissä välillä rajoittavan laitteen tehokkuuttakin, sen näkee käppyröistä
kun vedonpoisto aktivoituu, esim. erittäin kovilla pakkasilla kun tuotettu teho laskee eli puhallusilman lämpötila laskee.

Edit, ja paljonko siinä mitsussa vedonpoisto puuttui peliin sinä aikana kun sitä kuuntelit?
Lisähuomiona vielä sellainen, että ainakin Toshibassa puhallusnopeudet ovat erit lämmityksellä ja viilennyksellä.
Viilennyksen puhallusnopeudet ovat hieman pienemmät.

Ja kuten täällä on jo todettu, sy:n sijainnilla ja huoneiden akustiikallakin on merkittävä vaikutus melutasoon ja sen koettuun luonteeseen.
Jokainen on varmaan huomannut esim siivouspäivänä miten äänimaailma muuttuu kun ottaa lattialta sen pehmeän maton pois.
 

Liitteet

  • drhtkjtyu.jpg
    drhtkjtyu.jpg
    435,5 KB · Katsottu: 245
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Jumbojim

Tulokas
Uusi pumppu on nyt seinällä ja muuten tuntuu toimivan mutta wifi verkkoon en saa millään yhdistymään. Sammutin 5Ghz verkon reitittimestä ohjeiden mukaan mutta ei sekään auttanut. Eli SSID / salasana ei kelpaa vaikka ovat oikein. Kenelläkään kokemusta miten tämä premium plus 35 kuuluu langattomaan verkkoon yhdistää?
 

Liitteet

  • 49167DFA-15D3-4D96-BCBD-76ED9AFC36E4.jpeg
    49167DFA-15D3-4D96-BCBD-76ED9AFC36E4.jpeg
    35,6 KB · Katsottu: 228

pelzi_

Vakionaama
Sitten niissä on merkkejä joista ko. ohjelma ei pidä, vaihda yksinkertaisemmiksi. Mm. välilyönnit on monessa laitteessa ongelmallisia. Kun löydät mistä se ei pidä, voit valittaa maahantuojalle että tuote on standardinvastainen ja ei huoli merkkejä jotka muissa laitteissa toimii.
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Onhan varmasti kaikki kirjaimet kirjoitettu oikein (isolla/pienellä)
 

pelzi_

Vakionaama
Salasana voi olla myös liian lyhyt, alle 8-merkkiset on standardinvastaisia mutta jotkin kotireitittimet laatua huokuen sallii ne tai on jopa oletuksena sellaisella. Ja moni muu laite myös huolii ne että olisivat yhteensopivia.
 

Jumbojim

Tulokas
Ääköset ja öökköset on poistettu jo aikasemmin, ei erikoismerkkejä tai välilyöntejä. Salasanassa 8 merkkiä mutta silti tulee aina sama virheilmoitus.
 

pelzi_

Vakionaama
Sitten sovellus on rikki jos se antaa tuon herjan ja syötteessä on vain merkkejä A-Z a-z ja 0-9.

Laita vaikka 8 A-kirjainta molempiin, herjaako yhä?
 

Jumbojim

Tulokas
No lähtihän se kun lukee manuaalin tarkkaan. Ensin pitää yhdistää wifi palikka sovellukseen omalla salasanalla mikä on sovittimen takana. Asentaja ei huomannut antaa minulle näitä ennen kuin asensi palikan koneeseen joten piti purkaa se sieltä jotta pääsi skannaamaan salasanan. No nyt toimii ja aina oppii uutta.
 

jarkko_h

Vakionaama
Eilen alkoi kolmas lämmityskausi. Lämmitystarvetta vain aikaisin aamulla ja laite laitettu ajastimella käynnistymään aamu kuudelta pariksi tunniksi 22 asteelle ja pienelle puhallukselle.

Lämmönvaihtimessa ja puhallinrummussa oli hitusen pölyä. Rummun pöly oli heikosti kiinni ja olisi lähtenyt pensselillä. En kuitenkaan alkanut noin vähäisiä pölyjä poistamaan vaikka mieli kovasti teki.

Olin jäähdytyskauden päätteeksi tehnyt aikaisemmin kevytpuhallukset ja kondenssiletkun huuhtelun puhtaalla vedellä ja perään letkun märkäimuroinnin.
 

Liitteet

  • 20210822_101749.jpg
    20210822_101749.jpg
    94,7 KB · Katsottu: 228
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Täällä on saanut laite lämmittää jo muutaman viikon.
Pätkätyötähän tämä on vielä, satunnaisesti kumpura hörähtää päälle joksikin aikaa ja puhallusilman perusteella käy varmaan minimitehoilla.

Pyynniksi riittää näillä n. 13c keleillä helposti 20c.
Tälläkin pyynnillä laite lämmittää n. 22 asteeseen, jonka jälkeen kompura sammuu, ja herää uudelleen jossakin 21c paikkeilla.
Puhallus nyt 3, pakkasilla pitää laittaa ainakin neloselle, jotta ilma kiertää riittävän nopeasti v-tyylin puhalluskuviolla.

Laite ollut käytössä lähes vuoden, toistaiseksi menty vain suodatin putsaamalla n. 3 viikon välein, joka on yleensä imurointivälikin tässä 1 henkilön ja 1 koiran taloudessa. Mitä nyt viimeksi jokin aika sitten vilkaisin rumpua ja lamelleja niin aika puhtaalta näytti ainakin.
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Premium 25 käytössä nyt n. vuoden. Laite puhaltaa pienehköstä eteisestä v-kirjaimen suuntaisesti (vasemmalle ja oikealle).
Tämä sijainti (pieni eteinen/sivuttaissuuntaus/sisäyksiköstä lämpötilan mittaava laite) aiheuttaa paljon lämpötilapyynnin
säätämisen tarvetta, MUTTA säästöä tällä saa hyvin kun pitää reipasta puhallusta eli useimmiten nelosta.

Vuoden käytön aikana säästöä lämmityskuluissa tuli ~4700kWh / 570€. Takaisinmaksuaikaa jäljellä tällä tahdilla enää 2,6 vuotta. Viilennykseen kului kesän aikana n. ~100kWh / 12€.

Olisi tämä kesä ollut yhtä hellehelvettiä ilman tätä viilennystä.
Viilentää tämän tilan hyvin kuivausasetuksellakin. Sisäilmasta alkoi kosteutta poistumaan letkun kautta
vasta kun laittoi tuon kuivaustilan päälle. Kai se sitten muilla on vaan suurempi jäähdytyksen tarve, ja/tai
korkeampi kosteus sisällä, kun kondensiovettä tulee normaalilla viilennysasetuksellakin. Oma vedenkäyttö
on minimaalista ja kun ilmanvaihtoa ei käytännössä juuri ole, niin mistäpä sitä kosteaa ilmaa tulisi
vauhdilla sisälle.

Varsin luotettavasti on laite toiminut, alkuaikoina oli pari kertaa sulatuksen jälkeen bugi jossa kompura kävi mutta sisällä
ei tapahtunut mitään. Saattaa olla joku matalaan pyyntilämpötilaan liittyvä (20c) softabugi? Sittemmin on toiminut kuin junan vessa.

Laitteen miinuspuolet liittyy lähinnä omituisuuksiin softassa.
Omassa tapauksessa puhallussuunta siis täytyy olla v-mallinen. Jos tällä suuntauksella laittaa kaukosäätimestä päälle
takkatilan tai hi-power asetuksen, niin laite kääntää siivekkeet suoraan. Voihan ne siivekkeet kääntää takaisin, mutta tällöin
takkatila/hi-power toiminta tippuu pois päältä. Onneksi tätä ongelmaa ei ole jos käyttää ko. toimintoja Toshiban
etäohjauksen kautta.

Edit: takkatoimintoa tarvitsen ennen kaikkea yliagressiivisesti toimivan vedonpoistotoiminnon takia.
Tarvitsen siis omassa tilassa kunnollista puhallunopeutta, siitä johtuen kenno käy usein verrattain viileänä,
jolloin ns. vedonpoisto puuttuu peliin ja hidastaa puhalllusnopeuden pahimmillaan aivan olemaattomalle tasolle.
Takkatila 1 ohittaa vedonpoiston kokonaan, toki se tarkoittaa myös sitä, että sulatuksen jälkeen laite puhaltaa
muutaman minuutin ajan varsin viileää ilmaa. Vedonpoisto jarruttelee rupellia myön kovilla pakkasilla kun laite
ei enää pysty tuottamaan kovinkaan lämmintä puhallusilmaa.

Toinen miinuspuolen ominaisuus on useimmille tämän foorumin käyttäjille tutuksi tullut keinokoinen tehonrajoitus
käytettäessä manuaalisia puhallusnopeuksia 1-4. Kovimmalla puhallusnopeudella tehonotto nousee merkittävästi,
samoin automaattisella puhallusnopeudella. On spekuloitu että Toshiba olisi 1-4 nopeuksien tehonrajoituksen
tehnyt jotta coppi näyttäisi paremmalta. Tehonrajoituksen voi kiertää hi-power toiminnolla, mikäli haluaa laitteesta
saatavan kaiken ulos manuaalisilla 1-4 nopeuksillakin. Hi-power = pyyntilämpötilan lisäys "piilossa" 2 astetta, ja
puhallusnopeuden lisäys yhdellä pykälällä. Ja lisäksi yllä mainittu tehonoton lisäys. Sama oninaisuus on tässä vanhemmassakin mallissa.

Esim. jos normaali asetus olisi pyyntilämpötila 23c ja puhallusnopeus 3, mutta tuntuu että teho loppuu kesken kovemmilla
pakkasilla, niin saman asian paremmalla teholla ajaa kun asettaa pyynniksi 21c, puhallusnopeus 2, ja hi-power päälle.

Laite riittää tässä 88-vuosimallin alkuperäiskuntoisessa talossa n. -20c pakkasille asti yksinään. Pesuhuohuoneessa toki
lisänä lattialämmitys ja vessaan laitoin tulevalle talvelle patterin päälle normaalille asetukselle, kun ko. huone on vähän "sivussa",
ja eipä tarvi oveakaan pitää raollaan. Pumpulla lämmitettäviä neliöitä on n. 92. Suuremmissa päähuoneissa sähköpatterit
on päällä varalta mutta termostaatti niin pienellä ettei ne hypi päälle kuin kovemmilla pakkasilla lämpötilan kyykätessä.

Yli 20c pakkasilla pitää laittaa klapeja takkaan tai kääntää päähuoneiden pattereita isommalle.
Mutta kyllähän tämä vähentää valtavasti sitä halkosavottaa ja takan lämmityksen tarvetta.
Vaikka se uunin lämmitys mukavaa onkin, niin se vaatii myös paljon aikaa, jota ei aina ole ylimääräistä.

@-20°C
 
Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
Vaikka sulatusväli onkin vähän tiheä näillä pikkupakkasilla (70min lämmitysjakso), niin ainakin tämä laite
taitaa pikasulatukset, sellaisia 1,5-2,5min sulatuksia ollut varmaan kaikki tämän syksyn aikana, tosin sulatettavaakaan ei
ole suuremmissa määrin vielä ollut.

Aika on siis laskettu siitä kun sy pysähtyy ja päättyy kun sy lähtee puhaltamaan (takkatila 1:n ollessa päällä).
Jos vedonesto on päällä niin sy:n pysähdyksissä ollut aika pitenee n. parilla minuutilla, toki lämmitystehoon ei
ole käytännön merkitystä olipa takkatila päällä tai ei.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vaikka sulatusväli onkin vähän tiheä näillä pikkupakkasilla (70min lämmitysjakso), niin ainakin tämä laite
taitaa pikasulatukset, sellaisia 1,5-2,5min sulatuksia ollut varmaan kaikki tämän syksyn aikana, tosin sulatettavaakaan ei
ole suuremmissa määrin vielä ollut.
"Muisto on vain" Daiseikain pitkät lämmitysjaksot. :oops:
Tässä esimerkkiä reilun 10 vuoden takaa DSK 4 RAS-10SAVP-ND, sulatettiin vasta kun sille tarvetta oli.
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
"Muisto on vain" Daiseikain pitkät lämmitysjaksot. :oops:
Tässä esimerkkiä reilun 10 vuoden takaa DSK 4 RAS-10SAVP-ND, sulatettiin vasta kun sille tarvetta oli.

Niin siihen on varmaankin hyvä syy miksi sitä on lyhennetty.
Tämä uudempi vetää sen 70min lämmitysjakson vaikka pihisisi umpikuurassa. Mitenhän kävisi jos toimisi samalla logiikalla kuin tuo vanha malli.

On tässä kuitenkin vältetty menemästä liiallisuuksiin, eli 30min hullunsykliin, mikä on kuulemma "normaalia toimintaa" riippuen lähteestä.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Niin siihen on varmaankin hyvä syy miksi sitä on lyhennetty.
En ole sille löytänyt mitään hyvää syytä.

Tämä uudempi vetää sen 70min lämmitysjakson vaikka pihisisi umpikuurassa. Mitenhän kävisi jos toimisi samalla logiikalla kuin tuo vanha malli.
Vanhempi olisi jo älynnyt sulataa aiemmin jos kenno on tukossa. ;)

On tässä kuitenkin vältetty menemästä liiallisuuksiin, eli 30min hullunsykliin, mikä on kuulemma "normaalia toimintaa" riippuen lähteestä.
Daiseikai 4 tuo oli myös "normaalia toimintaa" -20C jälkeen.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Viimeksi muokattu:
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
En ole sille löytänyt mitään hyvää syytä.


Vanhempi olisi jo älynnyt sulataa aiemmin jos kenno on tukossa. ;)


Daiseikai 4 tuo oli myös "normaalia toimintaa" -20C jälkeen.

Minä taas olen käsittänyt että joku noista vanhemmista malleista nimen omaan ei tajunnut sulattaa ajoissa, ja siitä syystä maksimi lämmitysjaksoa on lyhennetty.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Aika tiheään on tullut sulatuksia noissa SP testin testipisteissä, 58 minuutin välein jos oikein kuormitetaan näillä keleillä. Puolitehollakin 73-74 minuutin välein. => Onko sitten lamelliväli jotenkin poikkeuksellisen kapea ulkoyksikössä kun heti kun huurretta hieman tulee niin sulatetaan? :rolleyes:
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
25 malli lämmittää täällä pakkasilla aina 70min jakson -15c pakkasiin saakka. Kovemmilla pakkasilla aina 90min jakso.
Ei ole mitään vaihtelua ollut. Kuormitus täysillä jossakin -20c paikkeilla.
 
P

Poistunut käyttäjä 16081

Vieras
En ole. Moisella testillä olisi painoarvoa vain jos pumppu tulisi tilaan jossa se käy täydellä teholla jo nollakelissä.
Voisi toki joskus mielenkiinnosta testata.
 

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Voisi toki joskus mielenkiinnosta testata.
Nämä eri lämpötiloissa tehtävät täydentehon testit (Hemmo-testit) taitaa olla ainoita vertailukelpoisia (koti-)mittauksia.
Voi verrata databookiin ja testilaboratorioiden tekemiin testeihin kyseisissä ulko- ja sisälämpötiloissa. Näin saa karsittua mahdollisia mittausvirheitä (esim. puhallusmäärä) pois ja luotettavuus omiin mittauksiin paranee. ;)
 

tet

Hyperaktiivi
25 malli lämmittää täällä pakkasilla aina 70min jakson -15c pakkasiin saakka. Kovemmilla pakkasilla aina 90min jakso.
Ei ole mitään vaihtelua ollut. Kuormitus täysillä jossakin -20c paikkeilla.
Joo, aika tasainen on tuo sulatusväli pakkasilla, joskus tuota on tullut logattua. Tuossa -2 C ja nollan välillä voi sulatusväli vaihdella paljonkin, parhaimmillaan on ollut noin 4,5 tuntia. Mutta heti kun lämpötila putoaa alle -2 C, niin takuuvarmasti alkaa tuo 70 min sykli.
 

jarkko_h

Vakionaama
Kuvassa 4 vuoden tammi-toukokuun energiankulutuksia eri lämpötiloissa ennen ja jälkeen ILP:n asennuksen. Mukana kaikki päivät poissaoloineen, saunapäivineen... ILP on koko aikana kovimmillaan käynyt vain 75% tehoilla. Suurimman osan ajasta pyörinyt lämmityskaudella juuri nimellistehon alapuolella.

Neljän vuoden perusteella en vetäisi vielä suuria johtopäätöksiä, mutta kuvaajien ja sähkölaskun perusteella ILP on säästänyt. Erikoista on ollut että säästöä tulee hyvin vielä 10 asteen vuorokausilämpötiloissa vaikka usein silloin usein laite käytössä vain 12-18 tuntia vuorokaudessa .

Kesäajan kulutuksissa (15 -25 C, ei kuvissa) ei merkittävää muutosta.
 

Liitteet

  • Screenshot_20211005-204348_Gallery.jpg
    Screenshot_20211005-204348_Gallery.jpg
    52,1 KB · Katsottu: 254
Viimeksi muokattu:

kahvi

Jäsen
Kiinnostavia energian mittaustuloksia! Näyttäisi säästyvän noin 0,7 kW (17 kWh/24h) kun ulkolämpötila on välillä -15...10. Jäin pohtimaan sitä mikä on takana siinä, että säästö pysyy aika lailla samana ulkolämpötilasta riippumatta. Ja voisiko siitä päätellä jotakin COPista.

Säästöhän = Lämpöpumpun lämmitys - Lämpöpumpun sähkö = Lämpöpumpun lämmitys*(1-1/COP). Lämpöpumpun lämmitysteho varmaankin kasvaa ulkolämpötilan laskiessa ja sen takia COPin on muututtava ulkolämpötilan mukana, jos säästö pysyy vakiona. Mutta osaatko sanoa miten teillä lämpöpumpun lämmitysteho muuttuu ulkolämpötilan mukaan, lisääntyykö se samaa tahtia kuin koko talon lämmitys? Koko talon lämmitystarve näyttäisi kasvavan noin 3 kWh/24h ulkolämpötilan laskiessa asteella. Mutta mikä lienee lämpöpumpun osuus koko talon lämmityksestä, esim puolet? Tämän kun osaisi arvioida niin COPin muuttuminen ulkolämpötilan mukaan olisi laskettavissa.
 

jarkko_h

Vakionaama
Karkeasti ulkomuistista:

Pohjakulutus noin 20 kWh (vesi, hupi, radonpuhallin, ilto,...)

5 C asteessa ILP osuus noin 60...70%. Lämpöä ILPstä noin 16..18 kWh.

0 asteessa ILP osuus noin 55% ja 22..23 kWh. Kokonaislämmitystarve 40 kWh

-10 asteessa ILP osuus noin 45 % ja 30 kWh. Kokonaislämmitystarve 70 kWh
--

Nolla asteen yläpuolella käytännön cop:t todella todennäköisesti korkeat vaikka silloin sisäpuhallin vain 1:llä.

ILP: osuus lämmityksestä isoin siis lauhalla kelillä. Tämä johtuu siitä, että silloin ILTO440:ssä ssa ei tarvitse jälkilämmitystä ja autotalli/varaston lämmitys asetettu 10...12 asteeseen. 10 asteessa alakerran makkareissa patterit eivät mene päälle lainkaan ja 0 asteessa kulutus noin 10 kwh vuorokaudessa. -5 asteen alapuolella ILP osuutta laskee vielä makkareissa olevat höyrystävät ilmankostuttimet, jotka jäähdyttävät makkareita yhteensä 3...4 kwh edestä vuorokaudessa.

ILP:n suhteellista osuutta saisi nostettua hommaamalla pyöroväkennoisen LTO:n. Makkateihin tulisi lämpimämpää tuloilmaa ilman esilämmitystä ja ilman kostutusta ei tarvitsisi kovilla pakkasilla. Paremmalla LTO:lla käytännössä 5..6 asteeseen asti makkareiden lämmitysenergiankulutustarve olisi nolla.
 
Viimeksi muokattu:

kahvi

Jäsen
Ok, tuo pienenevä lämpöpumppulämmityksen osuus ulkolämpötilan laskiessa selittääkin vakiona pysyvän säästön. Tai toisinpäin sanottuna, silloin COP-käyrä eri lämpötiloilla on jokseenkin järkevän näköinen. Vaikka vieläkin lähtötiedoissa jokin mättää plusasteilla. Ehkäpä säästö sinullakin hieman pienenee lämpötilan noustessa.

Kuvassa on COPit erilaisilla lämpöpumpun lämmitysosuusprosenteilla laskettuna. Sinun muuttuvilla (45...65% ulkolämpötilasta riippuen) ja vakioarvoilla 45% ja 65%.

Tavallisempaa taitaa olla, että säästö pienenee ulkolämpötilan noustessa. Itse oletan, että tulevalla lämpöpumpullani säästö on maksimissaan noin -15 asteessa ja pienenee puoleen noin 5 asteessa.
 

Liitteet

  • COPit_eri_lammitysosuuksilla.JPG
    COPit_eri_lammitysosuuksilla.JPG
    33,4 KB · Katsottu: 192

jarkko_h

Vakionaama
Olen jossain vaiheessa logannut tehoja sisäyksiköstä ja noiden ja toshiban datasheetin mukaan säästön optimi pitäisi olla aika tarkkaan -10 asteessa. Silloin COP vielä VTT testin ja datasheetin mukaan COP hyvä ja laite käy todella hyvällä tehoalueella COP:n kannalta. -15 asteessa COP tipahtaa jo paljon verrattuna -10 C:n ja vaikka säästöpotentiaali on hiukan enemmän käytännössä säästöä ei tule juuri enempää kuin -10 asteessa. Potentiaalia huonontaa ILTOn jälkilämmitysvastus.

En ole mielestäni päässyt -10... pakkasilla datasheetin coppeihin. Ehkä syynä on että pidän puhallinta vain 2 teholla. Toisaalta suojakelillä säästöt ovat yllättäneet. Hyvä keli tuntuu olevan +1...2, jolloin sulatuksia ei vielä ole.

5...10 asteessa laite ei enää käy hyvällä hyötysuhdealueella, jos laitetta pitää koko ajan päällä. Tämä, koska aivan minimiteholla COP romahtaa tasolle 3. Meillä kuitenkin lämpimillä keleillä laite päivän lämpimimpinä tunteina kiinni
ja yön kokoajan päällä. Tämä lähinnä mukavuussyistä,koska lämpö tahtoo nousta vähän liikaa 24/7 käytöllä. Käyttämällä konetta lähinnä yöaikaan se toimii myös paremmalla COP alueella minimitehoalueen sijaan.

En pidä tekemääni lämpötehon mittausta sisäyksköstä lauhalla kovin tarkkana, vain suuntaa antavana. Tämä siksi, että lämpötilaerot alkavat olla pieniä. Jotta mittauksista saisi tarkkoja pitäisi mittaukset suorittaa vaihtamalla antureita ristiin ja käyttämällä 4 anturia. En ole jaksanut noin tehdä. Lisäksi ilmavirtoihin liittyy pienillä 1 tason kierroksilla enemmän epävarmuutta ( paineen tuotto huono ).

Pitäis jossain välissä tehdä huvikseen hemmotesti. Antureita löytyis kasa. Pitäis vain viitsiä virittää.

---
Huomionarvoista on että vertailussa on vain yhteensä 4 vuotta ja kunnon vertailuun pitäisi olla kohtuu samanlaiset vuodet. 2018 ja 2021 on tulossa aika identtiset. Pitää katsoa vuoden lopussa vertailu koko vuosien 2018 vs 2021 osalta kun myös syystalven pisteet saatavilla. Silloin näkyy myös erot kesäajalla ja syystalvella.

---
Pumpun asennuksen aikaan tuli vaihdettua iso kasa loisteputkia ja halogeeneja ledeihin. Parempi lämmittää pumpulla kuin lampulla. Ulos myös vaihtui ledit. Nuo säästänevät talvella päivän pituudesta riippuen 0,7 - 1,1 kwh vuorokaudessa. Muita muutoksia ei ole tehty.
 
Viimeksi muokattu:

kahvi

Jäsen
Tuo on hyvä ominaisuus, että säästöt ovat parhaimmillaan +1...2 asteessa koska ne ovat juuri niitä yleisimpiä ulkolämpötiloja. Kilowattitunteja siis kertyy.

5...10 asteen ongelma tulee olemaan meillä ainakin yhtä paha kuin teillä. Mitsu FT35:n minimiteho +7:ssä on 0,9 kW (vs. Premium 0,7 kW) ja tehontarve on samaa luokkaa kuin teillä (0,8 kW @+5 vs. teillä noin 0,7 kW). Premium+ olisi ollut tässä suhteessa parempi ja muutenkin mieluisampi mutta Toshiban saatavuus oli kehno tällä kylällä. Toisaalta 5...10 asteen osuus koko vuoden kilowattitunneista ei ole kovin suuri.

Ei meilläkään pyritä maksimicoppeihin mukavuudesta (melu/veto) tinkimällä. Mukavuuspainotus näkyy siinäkin, että kesäjäähdytys oli merkittävä tekijä ilpin hankinnassa.

Olen sen verran uusi ilmalämpöpumppujen suhteen, etten tiedä mikä on hemmotesti. ???
 

jarkko_h

Vakionaama
@kahvi tuo hemmotesti tarkoittaa testiä, jossa pumppua ajetaan urku auki ja mitataan kotioloissa cop lämpötehon ja kulutetun sähkön kautta. Tuo on hyvä testi, jos haluaa selvittää esim. onko pumppu kunnossa. Testin toki voi tehdä osatehollakin ILP kaukoohjaimesta asetettua tehorajaa vasten (jos mahdollisuus säätää). Tällöin cop nousee. Täällä foorumilla löytyy hyvät ohjeet testin tekoon ja paljon tehtyjä testejä.

Sähkönkulutusvertailuja tehtäessä, olisi myös ajankohta oltava jotakuinkin sama, jotta päivän pituus ja auringon säteily ikkunoista sisään olisivat jotakuinkin samoja. Kuvassa tammi ja helmikuu vertailussa. Noiden aikana ei paljoa aurinko häiritse vertailua.

Liitteenä kuvassa myös sisältäen myös kesän. Molempina kesinä jakso jolloin kulutus noin 9 kWh. Silloin ollaan oltu pois.
 

Liitteet

  • Screenshot_20211012-203013_Outlook.jpg
    Screenshot_20211012-203013_Outlook.jpg
    62,1 KB · Katsottu: 180
  • Screenshot_20211012-205605_Outlook.jpg
    Screenshot_20211012-205605_Outlook.jpg
    67,7 KB · Katsottu: 179
Viimeksi muokattu:
Back
Ylös Bottom