Uusi projekti tuli, Yutaki M5 vilppi. Pistän tänne, kun tuskin selviää ilman modauksia sekään.

jussi

Vakionaama
Rupesin miettimään kuivaimen ja lauharin asennusta, niin totesin et onpa Yutakissa tiukat venttiilit ja ainakin sammuksissa vissiin kiinni. Tyhjiöinti ei pääse mistään huoltoliittimestä sinne lauharin puolelle ja siellä vielä vettä. Onneksi kaikki putket nousee korkeelle lauharin alalähdöstä.
Tarvii varmaan tehdä ainakin testilauhariin oma huoltoliitin sille painepuolellekin.
 

jussi

Vakionaama
Availin pahimman ja todennäköisimmän vesipaikan, eli lauharin lähdön alamutkan ja siinä heti vieressä olevan receiverin, eli nestevaraajan. Sain niistä imuroitua desin verran veden sotkemaa öljyäkin pois. Lisäsin kyllä testilauhariin huoltonipankin, mutta kun käytti päällä ja alusti eev:t niin alko paine liikkumaan muuallekin.
Ei tää nyt oikeen lupaavalta näytä, tyjiöpumpun öljykin yrittää vaaleta... No, saa ehkä propaanista testitäytöksen jahka tuo tyhjäys alkaa nyt näyttään uudestaan onnistuvalta. Nyt on neulavenatkin pois ja tyhjänny kaikista liittimistä.
Hienoa laatua valmistajalta, kaikki neulavenat löysällä ja yks melkeen putos kun korkin avas... Oli enää yhden kierteen kiinni.
 

repomies

Hyperaktiivi
Ei kyllä uskalla ennustaa pitkää ikää koneelle jossa on öljyt kastuneet. Todennäköisesti se on happoa täys ja kompressorin ikä jää sen mukaiseksi sitten. Hapon neutralointiin on oma mömmönsä, mutta sellainenkin setti maksaa jonkin verran. https://www.ebay.de/itm/153597264283
 
Viimeksi muokattu:

jussi

Vakionaama
Ei kyllä uskalla ennustaa pitkää ikää koneelle jossa on öljyt kastuneet. Todennäköisesti se on happoa täys ja kompressorin ikä jää sen mukaiseksi sitten. Hapon neutralointiin on oma mömmönsä, mutta sellainenkin setti maksaa jonkin verran. https://www.ebay.de/itm/153597264283
Mahtaakohan noi happoneutraloijat olla oikeesti toimivia... Vois olla siinä rajoilla et vois kokeilla pelastusyrityksenä.
 

jussi

Vakionaama
Viimeistelin testilauharin kytkennän dummy-kuivaimella (eli käytetty paska) ja tyhjäsin taas kunnolla. Pysyy tyhjiö. Sit vaihdoin paineelle ihan ilmalla, kun kosteus on nyt ihan se ja sama meneekö sitä vähän lisää. Ja kokeilin mitä se H-link data sanoo. Muuttu, kun ei painevirhettä. Nyt on CURRENT DATA DT: 00,00 | 40,00. Eli noi ekat on virheilmoja tai tilatietoa, jälkimmäisen 40 natsaa pyyntiin, mutta ei ehkä ole. Tästä varmaan tulee lisää arvottavaa jos pääsee testiajoon asti... Muistaako @HelaKammo et oliko sulla se pyyntilämpö valittuna niillä numero-kiertokytkimillä, vai jollain muulla tavalla?
Sit päästin paineet pois ja tyhjäsin uudestaan sinne millibar luokkaan, kuumensin puhaltimella kaikki putkien alamutkat, imuvaraajan ja kompuran. Kaikki, missä öljyä nyt vaan voisi makoilla. Eli voitava alkaa oleen tehtynä, tänään oli hyvä päivä, kun illallakin oli vielä 11 astetta ulkona. Pysyy tyhjiössä. Huomenna vois suunitella laittavansa neulavenat paikoilleen, lisätä puuttuvan öljyn, vaihtaa uuden kuivaimen ja tyhjätä taas. Sit ehkä sellanen parin kilon propaanilataus ja kuunnella vähän miltä kuulostaa. Jos nyt keksii niille vesiantureille sellasen paikan joka on tarpeeksi lähellä sen haluamaa.

Perhana, millasia romaaneja noi tän servicemanuskat onkaan. Eikä minusta kyllä ihan hyvää englantiakaan, menee väliin sormi suuhun tulkitessa. Vaan isompi ongelma on löytää se oleellinen sieltä seasta. Eikä kyllä H-link protokollasta vahingossa vihjettäkään.
 
Viimeksi muokattu:

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Vaan isompi ongelma on löytää se oleellinen sieltä seasta. Eikä kyllä H-link protokollasta vahingossa vihjettäkään.
Olikos tässä/näissä jotain tuohon "Data frames meaning"?
 

HelaKammo

Vakionaama
@jussi juurikin niillä kellokytkimillä, joku dip yhdistelmä piti asettaa, jolloin käy ilman sisäohjainta. Voi olla, että ohjaimen väylään vaikuttaa myös se ohjaustapa, eikä sieltä pyydetä arvoja? Olen käsittänyt, että väylässä voi olla kasapäin pumppuja ja sisäyksiköitä, joten joku osoitetieto varmasti pitää sinne laitteelle antaa.
 

jussi

Vakionaama
Olin jo eilen aika varma, et toi alkaa oleen valmis, kun kaikista huoltoliittimistä kulkee paineet muihinkin. Vaan eipä ollu. Nyt sitten kolmannesta liittimestä ei meinaa saada tyhjiöön, vaikka kahdesta muusta on ollu jo useesti ja pysyvästi tyhjänä. Aika jännä. Tuuleekin niin perkeleesti et saa keräillä yhtä sun toista pihalta.
E: Kuutisen tuntia tyhjäystä lisää, niin aletaan oleen siinä mihin pitikin päästä.
E2: Tais toi 2kg testilatinki olla kun olis vanhalle juopolle antanu keskarin ja oottanu et kohta se on kännissä... Imeyty ns. ikeniin. Ei vaa, kaikki oli väärin testissä, peitot päällä niin höyrystin ei saanu ilmaa, enkä muutenkaan viittiny pitkään kokeilla. Sähköt kuitenkin pelaa ja kompura kävi nätisti, ainakin vielä.
Dataväylään ilmesty uusia juttuja:
vaihdettiin tilaan Send Upon Change Is CHILLER: 1Initialization finished!! RS485 -> Idle No received No received Seconds: 1 1000,0 1:10 Wait ACK
04.33.54 - 39 minuuttia sitten
vaihdettiin tilaan SNSNecessitem Ack Init 485 ----- Inicialitzat ----- I2C Inicialitzat correctament EEPROM Inicialitzat correctament Unit: FF,FF I am MASTER
Mitähän kieltä softan tekijä puhunee...
 
Viimeksi muokattu:

jussi

Vakionaama
Jännä vehje. Aivan liian pieni lauhari, väärää kylmäainetta liian vähän ja kaikki toiminnassa ok. Paineet ok, lauhtumislämpö ok, höyrystymislämpö ok ja osu vielä vedenlämpöanturien huijauspaikkakin sopivaksi, näyttää tulevalle vedelle 20 ja lähtevälle 27 astetta. Kompura käy aika maltillisilla kierroksilla, ottoteho 2400W.
 

jussi

Vakionaama
Pari testikäyttöö ollu vielä, kun yrittäny tutkia tuon dataväylän antia. Aika huonolla menestyksellä, pitäs keksiä jotain lähetettävää sinnepäin, mutta ei ole tullu vihjettä miten se lähetys muotoiltais. Saman setupin ottoteho vähän putos kun keli kylmeni, aika loogisesti.
Uudessa kuivaimessa oli tehtaalla livahtanu maalia toisen liittimen jenkaan, niin sepä näköjään kiusas kiristäessä jonkun verran... Laippa piti imulla, eli tyhjäyksessä öljyn kanssa, mutta eipä enää paineella, vaan jäi vuotamaan. Piti lisätä momenttia aika reilusti, jarrutti se maali jengassa niin paljon.
Tän kanssa piti jo vaihtaa tyhjiöpumppuunkin öljyt, on sieltä kosteutta tullu. Tuli kyllä tyhjäystuntejakin...
 

HelaKammo

Vakionaama
Ohjain pitänee aktivoida sillä, että siirtyy pois ulkoyksikköajosta? Nythän kone ei pyydä mitään, mutta jotain silti vie sinne väylään. Kyllä näistä useimmat on myyty sillä ohjaimella, mutta pitäisi vaan löytyä se sopiva luovuttaja.
 

jussi

Vakionaama
Ohjain pitänee aktivoida sillä, että siirtyy pois ulkoyksikköajosta? Nythän kone ei pyydä mitään, mutta jotain silti vie sinne väylään. Kyllä näistä useimmat on myyty sillä ohjaimella, mutta pitäisi vaan löytyä se sopiva luovuttaja.
Kyllä se väylä odottaa saavansa jotain nytkin. Siinä on aina kaksi jaksoa ensin, joihin tuo kuittaa "no received" ja sitten se lähettää sen pyytämättömän perusrimpsun, jossa ainakin toimintatila/virheet ja jotain muuta. Pitää vaan nyt saada toi esp-palikka lähettämään, niin voisin kokeilla kysyä siltä jotain.
 

jussi

Vakionaama
Ulkona ollu sellaset kelit, ettei paljon huvita touhuta siellä, onneks on paljon sisähommiakin. LiFePo akun rakentelua ja muuta sellasta.

Saan nyt kuitenkin myös läheteltyä Yutakille dataa, mikään mitä keksin ei aiheuttanu reaktiota. Seuraavaksi pitänee tutkia H-link kortin ja emolevyn välistä rs485 väylää, siinä on kuitenkin jo kahteen suuntaan liikennettä, näkis mitä tyylilajia se viestintä on. Eipä vaan ollu yhtään vapaata 485 adapteria, et pitää vähän soveltaa. Tosin saa kelikin kohentua.

Sitten mietin vielä tuon sitä suurta sähkönsyöntiä ilman niitä lämmitysvastuksiakin ja tulin siihen tulokseen, et mittaukseen tarvitaan pihtimittaria viisaampi vehje. Pelkkä vaihevirta ilman vaihesiirtoa on huono tehon arviointiin. Jonkun invertterikortin konkkien latailu saattaa hyvinkin ottaa paljon virtaa, mutta jos cosfii on alle 0,3 tai jopa 0,2, niin ottoteho jää lopuilleen pieneksi.
 

jussi

Vakionaama
Ei tuo nyt ilman niitä lämmitysvastuksia kauheesti pätötehoa näytä syövän, vaikka ne vaihevirrat pysyykin aika isoina. Tehokerroin taitaa liikua 0,3 paikkeilla. Sitä kompuran lämmitystä tai tarpeellisuutta pitäs miettiä. Ei se lämmityskaudella seiso niin kauan et jäähtyis. Ja käynnistyy tosi nätisti, ei mitään äkkiryntäilyä täysille.
Oon aika jumissa sen dataväylän kanssa, saan luettua kyllä toimintatilat, mutta en mitään muuta. Mitään arvoja tai mittauksia ei saa, ne pitäs pyytää. Vaan lähetyksen formaattia ei löydy. Muistaako @HelaKammo mitään tyyppi/mallinumeroa niistä ton aikuisista etäohjainvehkeistä? System controller RMPID1, tai XEK23232A kuului tuohon, mutta oli jotain muitakin. Tietoa on kovin nuukasti.
 

jussi

Vakionaama
Ahlsellin hinnastossa kelluu vielä ainakin yksi kisko-ohjain ATW-CPA-02 vaatimattomaan 1600€ alv0 hintaan. Pistin yhen vanhan sieltä eläköityneen tutun kyseleen... Saapi nähä, kaikki tän ikäset Yutakit on kuollu tuohon höyrystinvuotoon ilmeisesti, eli tuskin kukaan ostaa sitä varaosaksi. Kun maksaa jo yhden pumpun verran. Kivahan sellanen olis, mutta en minäkään siitä paljon viitti maksaa, kun projektin kesto on aika epävarmalla pohjalla.

Muutenhan tuota dataväylää lukuunottamatta mulla alkaa oleelliset asiat oleen selvillä tästä vehkeestä, eli kohta vois jopa alkaa purkaan testikasausta ja laittaa oikean lauharin paikalleen. Välipiirin pumpulle löyty parikin ehdokasta käynnistykseen, kun kompura käy. Sulatusvaihe on vaikeemmin selvittävissä, se olis jotenkin kokeiltava. Varsinaisen kiertopumpun ohjuusta saa kyllä jäätymissuojan poiskin, mutta se käy silti vähän omaan tahtiin, mitä ei välttämättä tarvita. Vesipiirin lämpöanturit voi näköjään ihan hyvin siirtää sinne välipiirin sisäkierron puolelle, ei näytä aiheuttavan mitään ongelmaa tuo nyt oleva huijauslauhdutinkaan niiden lukemiseen.
Sekä miettiä asennuspaikkaa.
 

harrastaja

Aktiivinen jäsen
Nii haluutko kokeilla saatko näistä sisäyksikön korteista mitään irti, yksi sulake tosta kortilta ainakin mennyt. Itellä ei käyttöä kun en saanut juttelemaan ulkoyksikön kortin kanssa. Postien hinnalla saat nämä.
 

Liitteet

  • 20250415_175844.jpg
    20250415_175844.jpg
    618,7 KB · Katsottu: 13
  • 20250415_175852.jpg
    20250415_175852.jpg
    395,1 KB · Katsottu: 15
  • 20250415_175947.jpg
    20250415_175947.jpg
    210,1 KB · Katsottu: 11

jussi

Vakionaama
Nii haluutko kokeilla saatko näistä sisäyksikön korteista mitään irti, yksi sulake tosta kortilta ainakin mennyt. Itellä ei käyttöä kun en saanut juttelemaan ulkoyksikön kortin kanssa. Postien hinnalla saat nämä.
Mielellään kokeilen kyllä. Laita yksityisviestinä vaikka tilinumero tai mobilepay tieto, niin pistän toki sen rahtimaksun. Mulla on sulle vähän puhallintietoo, mut pistän sen sinne oikeaan paikkaan...
 

jussi

Vakionaama
saatko näistä sisäyksikön korteista mitään irti
Nii, onko noi S-mallin Yutakista, kun sanot sisäyksikkö? Emolevy on kovin samanlainen, vähän johtoja eri paikoissa tuossa.
Tuon ison emolevyn alareunassa on kaks punaista liitintä, mihin siitä alemmasta menee ne musta ja valkoinen johto? Se kortti mihin ne menee, vois olla oleellinen mukana, jos h-link versio on vaihtunu.
 
Viimeksi muokattu:

jussi

Vakionaama
Kopioin tän tutkimuksen tännekin ylös...
Yutakin puhallinkorttien ohjausta katseltu. Liittimessä ei ole numerointia, mutta ne 5 piuhaa lähtee kummallekin puhallinkortille. Vasemmasta pinnistä lähtien(emolevyllä):
1. +5V
2. Ohjauskarva. Vähän veikeesti tehty, lepää nimittäin ylhäällä 12V tasolla ja emolevy nykii sitä vastuksen kautta alas sillä pwm-ohjauksella.
3. Pulssitulo moottorilta, 0-5V tasot.
4. Olettevasti maa.
5 +12,65V, eli varmaankin ihan vaan 12V syöttö.
 

harrastaja

Aktiivinen jäsen
Tossa puhallinkortille tuleva liitin
Oisko noi gnd,vcc,pc1,pc2 pc3
Mulle toi ei paljoo kerro ehkä sinä osaat tulkita
 

Liitteet

  • Screenshot_20250416_211814_Gallery.jpg
    Screenshot_20250416_211814_Gallery.jpg
    100,2 KB · Katsottu: 9

jussi

Vakionaama
Mulle toi ei paljoo kerro ehkä sinä osaat tulkita
Hitto ku toi kortti olis kädessä, niin äkkiä olis selvitty. Sinne ei mene muita kun optoerottimien käyttöön tarvittavia sähköjä, oletan. Eli kaikki syötöt ja tulot liittyy vain noihin optoihin.
Nyt noita kuvia pitää vaihdella ja arpoo oikeita karvoja. Yritän.
Kortille menevä 5V menee opton trankun puolelle ja ulostaa vain pulssia toista johtoa pitkin takaisin. Kortille menevä 12V menee opton ir-ledin anodille ja sen katodia emolevy/tai muu ohjain vetelee alas vastuksen kautta. Maan tarve vähän kyseenalainen.
 

jussi

Vakionaama
Yutaki tauolla, kun oottaa noita lisäosia et pääsee tutkimaan uudestaan dataväylää. Piti äkkiä korjata Chevyn takajarrut, ettei tarvi sit kun uusia osia ihmettelyssä...
Perhana kun tästä mun värkistä on hävinny prossun päältä softaversion tarra, olis ollu kiva verrata sitä tohon harrastajan emolevyn tarraan. Kun fyysisesti noi emolevyt on aika identtisiä kyllä, eli tuleeko kaikki erot vaan dippejä kääntämällä, vai onko lopuilleen softassakin eroa joissain kohdin...
 
Viimeksi muokattu:

jussi

Vakionaama
Kattelin tulevaa asennuspaikkaa ja mietin millasenhan betonilaatan Yutakille laittas, vedenpoiston siinä kohdin saa tehtyä aika helposti jopa ilman viemäröintiä kun vaan järkkää kaatoa alustaan.
Valmistelin muutakin, tein syötön vaihtoon vaihtokytkimen vanha vilppi-Yutaki. Otin aihioksi vm. -59 Televan aika järeitä monikakkusia on-off kytkimiä mitä mulla on jokunen. Tehneet jo työnsä jossain, mutta ovat edelleen täysin virheettömiä, sekä myös täysin korjattavia tarvittaessa. Poistin turhia kakkuja ja muutin vaihtokytkennälle, koko siistiinty sopivammaksi.
IMG_20250418_231827.jpg
 

jussi

Vakionaama
Aika paljonhan tässä on haasteita tulossa. Pitäs miettiä pumppujen ohjaus ja lämpöanturien paikat sillai, että kelpaa Yutakille, mutta ei mylläis varaajaa pohjaa myöten pyyntilämpöön. Kun se on ihan turhaa häviön kasvatusta. Buffer tank kun ei näyttäs olevan tämän vakio-ohjauksen tajuama juttu ollenkaan.
Tosin voihan tämä vielä muuttuakin, kun saa lisää osia.

Ainakin tää Yutakin M perusmalli on kyllä uutena ollu törkeästi ylihinnoiteltu, liki kusetus, kun vertaa mainosmateriaaliin. Tämmösenä perusversiona harva muu on näin tyhmä/osaamaton vehje. Tämä ei tajua tehtävästään muuta kuin sisään tulevan ja ulos lähtevän veden lämmön. Kaikki muu mainosmateriaalissa mainittu toiminnallisuus olis jo silloin uutena vaatinut useiden tonnien lisävarusteiden hankintaa. Pääosassa toki system controller, joka tais jo silloin maksaa yksinään reilun pari tonnia. Siihen sitten pystyi rakentamaan vähän aika normaaleja toimintoja taas lisää maksavilla lisäosilla, kuten vaikka sisälämmön ja varaajalämmön mittauksen. Tai vaikka edes koko vehkeen ohjauksen jostain muualta kun ruuveilla kiinni olevan ulkoyksikön kuoren alta.
Melkeen pakko ihmetellä, että ovat saaneet näitä myytyä edes ne vähät kappaleet. Koneen tekninen osa näyttäs olevan varsin pystyvä, mutta toi käytettävyys on ihan alle arvostelun.
Kunhan mietin tässä...
 
Viimeksi muokattu:

HelaKammo

Vakionaama
Muistikuva, että se controlleri olisi maksanut jonkun 600-800€, ei tonneja. Tietty nyt, jos ainoa varaosakappale varastoissa, niin voidaan pyytää ties mitä. Tiskillä voisi hiukan keskustella asiasta, hinta voi muuttua, kun tajuavat, että ei se tule ikinä kaupaksi menemään. Tukussa 2000€-70% lienee normaali alennus, jos on kyseisen tuotealueen asikas.

Typerähän tuo ohjaus on, mutta silloin en kaivannut juuri sen parempaa, sähkö oli halpaa ja kiinteää.

Liekö noilla muilla masiinoilla sen parempia olleet nämä ohjaimet?
 

jussi

Vakionaama
Muistikuva, että se controlleri olisi maksanut jonkun 600-800€, ei tonneja. Tietty nyt, jos ainoa varaosakappale varastoissa, niin voidaan pyytää ties mitä. Tiskillä voisi hiukan keskustella asiasta, hinta voi muuttua, kun tajuavat, että ei se tule ikinä kaupaksi menemään. Tukussa 2000€-70% lienee normaali alennus, jos on kyseisen tuotealueen asikas.

Typerähän tuo ohjaus on, mutta silloin en kaivannut juuri sen parempaa, sähkö oli halpaa ja kiinteää.

Liekö noilla muilla masiinoilla sen parempia olleet nämä ohjaimet?
Lähinnä mielessäni mietinkin, mikä kuva markkinamateriaalissa annetaan ja mitä se osaa.
Nyt se säädin oli yli 1600 plus alv ja sen olis saanu tutunkauppaa tohon alle 800. Minusta liikaa.
 

jussi

Vakionaama
Ja perhana, eipä ole sitten edes suunnilleen saman ikäluokan M ja S malleissa edes kylmäpiiri sinnepäinkään yhteensopiva. Ei voi edes miettiä hybridin tekemistä S-mallin korteilla, vaikka ne olis ehjiäkin. Tai voi, mutta vähintään M-mallin "evi"-ruiskutus pitäs poistaa käytöstä ja löytää jostain toinen vissiin melko iso eev-vena lauhduttimelle. Tai sitten nähdä livenä jossain se S-mallin rakenne, eikä vaan jossain mallikaaviossa. Se on nimittäin vähän outo paikoin.
 

jussi

Vakionaama
Ei ole nyt myötätuulta tällä projektilla. Tuli harrastajalta ne s-mallin levyt, niin eihän ne ole voineetkaan toimia, kun ovat saaneet ukkosta juuri siihen h-link väylään. Ainakin emolevy ja se käyttöpaneli on siltä kohdin tuusan paskana. Saapa nähä, saanko sitä yhtään henkiin, siellä on kuitenkin ollut joitain suojauksiakin.
 
Back
Ylös Bottom