Mitsun kulutus on siis 7700 kWh vuodessa, mutta tämä ei nyt kuitenkaan auta asian selvittämisessä. Nyt on kyse mitatusta lämpöpumpulla tuotetusta lämpöenergian määrästä kWh /a vuodessa. Lisäksi tulee selvittää muu tukienergia (sähkö, puulämmitys ,muut lämpöpumppu tuotanto, öljy) joka tulee lisätä lämpöpumpulla tuotetusta lämpöenergian määrään kWh /a vuodessa.
Täällä ei ole kuin kylmä akka, mitään muuta lämmönlähteitä ei ole
No joo selvittelyähän tämä on. Tuon pumpun hyötysuhde on n. 3,44 silloin ensimmäisenä vuotena. Nyt kuitenkin teen vertailua entiseen öljykulutukseen joka on minulla aika tarkkaan selvillä. Eli nyt tuolla 7600:lla olen lämmittänyt saman kuin lämmitin öljyllä ennen. Sama sisälämpötila ja poikkeuksia tuo vain tuo ulkolämpötila. Siksi olen nuo normeerannut.
Minulle siis sama mitä pumppu on tuottanut vuodessa, sillä se on tärkeintä minulle mitä olen kuluttanut ja maksanut saadakseni samat olosuhteet kuin aiemmin öljyllä. Kuitenkin pumpun ilmoittama lämmityksen tuotto on scop 3,67. Kun taas otetaan tuo lkv-kierto mukaan se on 3,04.
Ei tuo parempaan pysty. Nyt kuitenkin ilmoitin, että ennen meni öljyä tuo 31500 kWh, hyötysuhteella n. 90%.
Nyt kun minulla on mennyt vaikka tuo 7600 kWh sähköä on asian ydin. Nyt vaan saan 7600 kilowatilla saman lämmityksen kuin ennen sen sain 31500:lla. Tämä on pointti tässä, en millään muotoa väitä, että hyötysuhde on 4,7, se ei ole mahdollista. Pääasia, että tuo sama lämpö pysyy ja mitä pienemmällä sähkönkulutuksella, sen parempi.
Just vaihdatin huonetermarit uusiin vanhojen wirsbolaisten paikalle (laspek myy jos kiinnostaa) ja odotan mietteliäänä miten se vaikuttaa. Kuten sanoikin huomenna tulee putkari tekeen pikku muutoksen puskurin paluuseen ja sekin kiinnostaa miten tuo käyttäytyminen toimii. Tarkoitus tuo pätkäkäynti pysäyttää kesällä. (pesutilat ja kh käytössä) mutta myös hyötysuhteen parantumista talvella.
Tuolla olen myös muita toimia mm. säätänyt lattiakierron piirikohtaiset säädöt 92 vuodesta nykypäivään. Myös monia muita pikkuasioita.
Jos tuo kulutus tulee tippumaan vaikka 6600 kWh, en väitä, että scoppi on jo likellä 5. Sekää ei ole mahdollista, mutta silloin taas lämmitän asuntoani 1000 kWh edullisemmin.
Tätä minä haluan, jos tuo pumppu tekee sen vaikka 1 scopilla ja kulutus on sama, minulle on yksi lysti.
Mutta katsotaan mitä tuleman pitää.
Mutta 2,8 vuotta pumppu on maksanut itsensä takaisin, se on huima saavutus, tosin 10 000 euroa tuo maksoikin elyn 4000 jälkeen.
Pahoittelen aiempaa ehkä ilkikurista viestiä ja ehkä en tuonut tarkoitustani selvemmin esille. Tuollaiset 10 kpl asunnossa