VILP Nibe F2120-16 MultiHeater ECO 18 ILP C&H Panel CH-S09FVX ja Nordcel NC16-35G10L OKT 275m2 rak. 1979 Parainen

kurre orava

´pitkähän on pilalla, lyhyttä on helppo jatkaa...´
Päivitin hiukan tuota väliaikaista alakeskusta, yksi johdonsuoja pois ja katkaisin tilalle jolla katkeaa senä vaihe että nolla SMO:lta. En usko sen olevan tarpeen mutta tulipahan tehtyä.

Josko tuon saisi illalla seinälle ja kytkettyä.

Liitteet

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
MLP keruupiirin pumpuista voi jatkaa keskustelua täällä.

kurre orava

Sain pumpun putkiston täytettyä vedellä, yhden kierreliitoksen jouduin tekemään uusiksi. Kyseessä oli kohta jossa messinki vaihtui mustaan osaan ja olin käyttänyt siihen laiskuuttanin Loctiten 55 kierretiivistettä eikä lopputulos siis ollut tiivis. Tein uusiksi ”karvoilla ja kitillä”, nyt on tiivis. Taitaa olla silleen että noissa tapauksissa kun materiaali vaihtuu niin kannattaa suosiolla tehdä heti alkuun hampulla ja tahnalla.

Muuten ei ollut pahoja vuotoja, muutama tasotiivisteliitoksen kiristin ja muutamia puserrusliittimiä myös. Ja F2120 joustoletkusta oli jäänyt pois tuo ilmausnippa, siinä oli pelkkä muovisuoja paikoillaan joten sieltä tuli vettä enemmänkin. Lienee ilmatkin poistuneet myös samantein. Jälkimmäinen ihan omaa huolimattomuutta.

En saanut vielä SMO:ta paikoilleen ja kytkettyä mutta vesi tuntuu putkistossa virtaavan hiljalleen vapaavirtauksena, Techem S3 näyttää noin 15l/h virtausta ja negatiivinen teho noin 50-70W. Pitääpä seurata meneekö tuossa laskurikin ”takaisinpäin”. Tuo lämpöpumppuhan on pari metriä kattilaa ylempänä.

Täytyy katsoa josko huomenna saisi SMO:n ja sähköt kiinni sekä pumppu tulille.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Keskustelu kierreliimasta ja hampusta jatkuu täällä // Espejot

kurre orava

Rupeaa olemaan suurin osa antureista ja sähköistä kytkettynä.

Tyhmä kysymys, miten tuohon X22 terminaaliin saa noita virtausmittarin johtimia ängetty? On todella pieni ja hentoinen terminaali yleensä mut tuntuu ettei nuo aukea millään? Painankohan väärin vai liian vähän?

Onko @Jolberious hyviä neuvoja? Ei viitsisi rikkoa mitään.

Mikki

Vakionaama
Takkusin kanssa aika huolella tuon kanssa omassa F750:ssä... Mikä hitsin vika ruuviliittimissä on ettei käytetä.

Mutta minä pistin piuhan päähän sellaisen puristettavan liittimen ja liiskasin sen lättänäksi pihdeillä. Sitten meni piuha paikalleen .

roots

Vakionaama
Ilmeisesti jousiliitin, niinkuin parempia ovatkin,...onks se @Jolberious semmonen että pitää tehdä semmonen 'koukkausliike' sillä ruuvarilla?
Monta kertaa jousiliittimet semmosiakin ettei tarvii muutakuin työntää se johdin sinne.
Löydä @kurre orava joku kvg-video siitä jos näet liittimen tyypin!?

Jolberious

Vakionaama
Ilmeisesti jousiliitin, niinkuin parempia ovatkin,...onks se @Jolberious semmonen että pitää tehdä semmonen 'koukkausliike' sillä ruuvarilla?
Monta kertaa jousiliittimet semmosiakin ettei tarvii muutakuin työntää se johdin sinne.
Löydä @kurre orava joku kvg-video siitä jos näet liittimen tyypin!?
Joo, jousiliitin, ei pääse kato löystymään ajansaatossa. Voisivat nuo wagon työkalut lähettää pumpun mukana aina. Viimeksi kettuilin niille, niin lähettivät 10 nipun niitä, olen jaellut sit eteenpäin.

Espejot

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Joo, jousiliitin, ei pääse kato löystymään ajansaatossa. Voisivat nuo wagon työkalut lähettää pumpun mukana aina. Viimeksi kettuilin niille, niin lähettivät 10 nipun niitä, olen jaellut sit eteenpäin.
Laita kuva. En nyt tiedä mikälaisista liittimistä on kyse mutta itse tappelin Niben liittimien kanssa ja muistaakseni piti joku ohje katsoa ennen kuin sain ruuvarilla toimimaan. Mutta minä olen minä...

Jolberious

Vakionaama
Laita kuva. En nyt tiedä mikälaisista liittimistä on kyse mutta itse tappelin Niben liittimien kanssa ja muistaakseni piti joku ohje katsoa ennen kuin sain ruuvarilla toimimaan. Mutta minä olen minä...
Wago 236-332 lukee kyljessä.

Tuo laitetaan hahloon ja käännetään, niin painaa liittimen auki, piuha sinne ja työkalu pois, menee n. 2sek piuhan asentamisessa.

Ohessa mallikuva ja oma työkalu avaimenperästä irroitettuna

Liitteet

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Aika systeemi.
Luulisi foorumilaisen selviävän tuosta pienillä kärkipihdeillä, tai veistelee jostain jäätelötikusta hätätyökalun ;)

kurre orava

Jouduin lähtemään työkeikalle päivällä kun etävalvonnassa oleva kattila hälytti häiriötä, tuli hiukan taukoa harrastuksiin.

Mutta sain palatessani sitten nuo virtausmittarin johtimet kiinni ja pumppu sitten monen koukeron jälkeen tulille. Minullakin oli kyllä puristetut holkit johtimien päissä mutta olivat ilmeisesti liian isoja tuohon mainittuun terminaaliin, pienimmät holkit olivat päässeet loppumaan. Loppujen lopuksi laitoin pelkät johtimien päät. Tinaamalla ne olisi mennyt vielä helpommin mut meni ne nyt noinkin.

Minunkin mielestä Nibe voisi ihan hyvin laittaa tuon työkalun mukaan toimitukseen mutta toki ilmankin pärjäsi. Joskus Furunon GPS kompassien mukana tuli vastaanlaiseen jousiliittimeen hiukan erilainen työkalu mut ei sattunut nyt sitäkään olevan käsillä.

Muut kun sain kuntoon niin SMO herjasi yhteysvirhettä, oli yksi holkki huonosti liittimessä ulkoykiskössä.

Sen korjattuani ihmettelin aikani miksi tuo ei kompuralla lähtenytkään lämmittämään, myöhemmin selvisi että olin unohtanut määritellä F2120:n lämmityslaitteeksi.

Tulille kun lähti niin otti heti 80hz taajuuden ja veti sillä reippaat ylilämmöt varaajaan. Säätötyötä riittänee joksikin aikaa.

Mutta, tulille saatiin kuitenkin ennen kun sää taas kylmenee, Vastuksen tuntimittari on jo kellottanut yli 1000 tuntia vastuslämmitystä syksystä lähtien joten apua kaivataan sillä rintamalla.

Jolberious

Vakionaama
Voit heittää vastaisuuden varalle yv osoitetiedot, niin laitan työkalun tulemaan, uskon että homma ei lopu siihen että saat värkit henkiin, vaan erilaisia muutoksia tulee joskus kuitenkin. Laittaa vaikka SMO40 sisälle tuon roikkumaan, niin pysyy tallessa ;)

ahpe

Aktiivinen jäsen

kurre orava

Vajaan vuorokauden pyörinyt nyt pumppu ja hiukan ensikäden kokemuksia ja ensivaikutelmaa.

Ensimmäinen käynnistys oli tehdasasetuksin ja loivalla käyrällä. Aikamoisella kiukulla lähti liikkeelle, 80hz oli taulussa aika lailla alusta loppuun. Asiaan saattaa vaikuttaa tuokin etten tyhmyyttäni tajunnut että SMO:lle pitää erikseen kertoa että tuo F2120 on lämmitystä varten ja asteminuutit laskivat aika kauas pakkaselle ennen kun tajusin tuon määritellä.

Seuraavat käynnistykset sitten tein jo ”omalla” kompura asetuksilla, muutin arvoiksi -15C ja - 1C. Asteminuutit laitoin ensin -120 minuuttia mutta oli selkeästi liikaa, palasin ensin -60 minuuttiin ja sit vielä -30 minuuttiin. Lisäyksen asteminuutit laitoin -800. Ylilämmitysmarginaali kompuralle (mikähän se termi olikaan) oli minulla ensin +10K, hivutin sit alas ja nyt +5K. Näillä se vetää pääosin 40hz vauhdilla tuollaisia vajaan parin tunnin vetoja ja huilaa sit vajaan tunnin.

Pumppu on tähän mennessä käynnistynyt 7 kertaa ja käyntiaikaa kompuralla noin 10 tuntia. Eka käyntikerta oli selkeästi muita lyhyempi kun veti kovalla kiukulla. Pumppu on hiljainen, sisälle ei juurikaan mitään ulkoa kuulu, ei ääniä eikä havaittavaa tärinää tai muutakaan.

Mutta, ei mahan täydeltä makeaa, ei niin hyvää ettei pientä kritiikin aihetta. Minulla kun on tuossa samassa linjassa useampi energiamittari niin huomio kiinnittyy väistämättä siihen että ainakin tuo minun EMK 500 on ikään kun hiukan positiivinen luonteeltaan. Kuuden startin jälkeen Itron oli kerännyt 73kWh, Techem 72 kWh (oletettavasti Techem vähentää sulatukset) mutta Niben EMK oli kerännyt tauluun jo 90kWh. Eli joko minulla on jossain jokin asetus väärin tai sit tuo on ikään kun ilomittariksi viritetty. Olishan se komea cop tuolla Niben tuotolla, energia oli mennyt 22,5kWh ja turhan lämmintä vettäkin tullut kuitenkin tehtyä.

Pitäiskö uplinkissa näkyä EMK:n virtausarvot? Vai näkeekö ne jostain muualta?

Muoks: korjattu muutama typo ja ajatusvirhe.

Viimeksi muokattu:

vwg4

Aktiivinen jäsen
Eli joko minulla on jossain jokin asetus väärin
Ei kai tuolle ole kuin se yksi jossa kerrotaan jotta se on käytössä. Voi valita emk300/emk500.

Pitäiskö uplinkissa näkyä EMK:n virtausarvot? Vai näkeekö ne jostain muualta?
Virtaus näkyy sekä huoltovalikko, kuin myös uplink.

Tästähän on arvuuteltu et millä lämpöanturalla mitataan. Ja sen vaikutusta tulokseen.

Itse joskus kesäaikaan vertasin pollucom ja EMK300 antamia lukemia. Ne oli linjassa.

kurre orava

SMO tunnistaa anturin kyllä ihan oikein EMK500:ksi mutta Uplinkissa näkyy flow meterin kohdalla - - eli ikään kun anturi ei antaisi lukemaa. Tuota pystyn näkemään SMO:n valikoissa mutten näe tai löydä virtauksen määrää.

Tietty jos se olettaa et on maksimivirtaus koko ajan niin sit kyllä menee toki tuo energiamittaus mäkeen.

Samantyylinen ultraäänianturi tuossa EMK:ssa on mitä noissa Techemeissä ja Itronissa.

Koitin ottaa piuhat irti ja laittaa uudestaan kiinni, ajattelin josko olisi ollut huono liitos mutta ainakaan vielä tärpännyt.

kurre orava

Koitin tuota vielä roplata mutta jollain tavoin tuo jää minulla nyt vaiheeseen.

Anturin kun kytkee X22 liitttimeen niin SMO 40 tunnistaa EMK 500 ja Nibe Uplinkin listaukseen ilmestyy ”Heatmeter” jossa näkyy tuotettu energia. Luvut ovat kuitenkin liian isoja ja alimmalla rivilla oleva ”Flow BF1” näyttää - -

Pitäisi tuo BF1 näyttää litroja minuutissa vai mikä?

Puuttuuko jostain taas täppi ruudusta jotta tuo menisi läpi vai missä mättää?

Koitin siirtää sen vielä tuohon X23 terminaaliin mikä on myös virtausmittarille mutta ei toiminut siinä senkään vertaa. Kaikissa ohjeissa sanotaan yksiselitteisesti että X22 liittimeen.

Ongelma ei nyt ole iso mutta harmillinen.

vwg4

Aktiivinen jäsen
Tämä on siis tehty(en löytäny tähän hätään suomen murteella docua)

Aktivering av EMK 500 Aktivering av EMK 500 sker första gången ett flöde uppmäts. Energimätningen visas i serviceinformationen till din huvudenhet. För huvudprodukter med mjukvaruversion 6869 eller senare, kontrollera att rätt flödesgivare är vald genom att gå in i meny 5.3.20 - "flödesgivare". Välj EMK 500 om den inte är förvald. När EMK 500 aktiverats syns den i meny 3.1 - "serviceinfo" och menyn med de registrerade värdena blir tillgänglig

näyttää olevan l/m
virtaus BF1 6.3l/m

Alfonzo

Jäsen
Tämä on siis tehty(en löytäny tähän hätään suomen murteella docua)

Aktivering av EMK 500 Aktivering av EMK 500 sker första gången ett flöde uppmäts. Energimätningen visas i serviceinformationen till din huvudenhet. För huvudprodukter med mjukvaruversion 6869 eller senare, kontrollera att rätt flödesgivare är vald genom att gå in i meny 5.3.20 - "flödesgivare". Välj EMK 500 om den inte är förvald. När EMK 500 aktiverats syns den i meny 3.1 - "serviceinfo" och menyn med de registrerade värdena blir tillgänglig

näyttää olevan l/m
virtaus BF1 6.3l/m
Tuossahan se on viimeisenä suomen kielinenkin ohjeistus...

kurre orava

Joo, noinhan se varmaan onkin mutta minulla se ei jostain syystä tule tuohon 3.1 valikkoon näkyviin vaikka näkyy tuossa 5.3.20 valikossa kylläkin.

Laitoin Niben tekniselle tuelle kyselyn asiassa, katsotaan mitä vastaavat jos vastaavat.

Muoks: huoltotietojen lehtiä kun selasi niin siellä näkyy kuitenkin olevan BF ja hetkellinen lukema kun katsoin oli 23,1 l/min mikä täsmäsi kohtuu hyvin Techemin antamaan m3/h lukemaan. Jostain syystä tuo BF1 ei kuitenkaan näy Uplinkissa. Tai sit en vaan osaa käyttää. En alkuun tajunnut sitäkään et huoltotiedoissa on monta alalehteä. Näköjään aina ja joka päivä oppii uutta...

Nyt yön aikana jostain syystä näyttää ettei tuo ero Niben oman mittaroinnin välillä olisikaan enää kasvanut vaan eroa on suurin piirtein saman verran mitä oli jo eilen iltapäivällä / illalla.

Viimeksi muokattu:

kurre orava

Hiukan jatkoa ajatuksille, josko se vaikka synnyttäisi jollain muulla ajatuksia kautta ahaa-elämyksiä.

En saanut Nibeltä vielä vastausta, en oikeastaan odottanutkaan sitäkään. Nähtäväksi jää tuleeko sieltä vastaus ylipäätään.

Tuossa huoltovalikossa tosiaan näkyvät minullakin nuo litrat niin kun kokeneemmat ja viisaammat osasivat opastaa. Muutaman tarkistuskerran perusteella virtaus on kyllä hyvin lähellä sama mikä tuo Techem näyttää kun samaan aikaan lukee noita eikä Itronkaan kaukana ole.

Mutta, jostain syystä Niben laskuri kelaa kilowatteja kuitenkin hiukan muita nopeammin. Kahden päivän jälkeen laitos on kuluttanut 65kWh:ta ja tuottanut mittarista riippuen 244kWh (Nibe), 220kWh (Itron) ja 214kWh (Techem). Itronin ja Techemin ero lienee sulatusten vaatima energia sekä lepoaikoina vapaavirtauksen mukana kulkenut. Pysähdyksissä ollessaan Techem näyttää noin 15 litran kierto/h ja noin 50-70W teho. Tarkkuus on todennäköisesti heikohko kun ollaan ihan ääripäässä mitattavia tuloksia. Itron ja Nibe ei tuolloin näytä virtausta eikä tehoakaan. Itron ei nyt muutenkaan osaa näyttää negatiivisia arvoja Techemin tapaan.

Sitä jäin pohtimaan kun Niben lämpötilamittaukset ovat luonnollisesti ulkoyksikön sisällä, putkiston hukkaama osuus (noin 2+2m pannuhuoneessa, 2*1m autotallissa ja ehkä 2*0,7 ulkopuolella seinää) jää muihin mittareihin verrattuna pois mutta tuskinpa tuokaan selittää että Niben EMK olisi kellottanut yli 20kWh enemmän kun Itron vaikka senkin pitäisi osata nuo sulatukset vähentää. Putket ovat ulkona eristetty solukumilla/armaflexilla, pannuhuoneessa muulla putkieristeillä ja lisäksi eristetty vain osittain eri monimutkaisemmat osat ja venttiilit vielä eristämättä.

kurre orava

Täytyy myöntää etten osaa sanoa osaako tuo Nibe itse mitata ottosähkön, olen tuota kulutettua sähkön määrää lukenut tuosta ulkoisesta mittarista.

Ehkä tuo osaisi jos kytkisi pulssilähdön mittarista siihen SMO40:n. Virtamuuntimia en laittanut vielä kiinni kun vaatii hiukan enemmän sähkötöitä, teen sen sit kun uusin tuon alakeskuksen.

Nibe uplinkista kun katsoo niin ulkoyksikön ottamaat amppeerit näkyvät kyllä hetkellisenä tehona mutta varsinaista sähkön kulutusmittaria en ole tuolta ainakaan vielä löytänyt.

ahpe

Aktiivinen jäsen
Niben EMK olisi kellottanut yli 20kWh enemmän
Minulla tammikuussa EMK ja Pollycom ero tuotossa 1505 kwh vs 1413 kwh, EMK hyväksi, nuo pollyn anturit n. 0,3m päässä split sisäyksiköstä, (menoanturi putken päällä eristeen sisällä).

2+2m pannuhuoneessa, 2*1m autotallissa ja ehkä 2*0,7
Jos tuo ero tulee lämpöhäviöstä, kun tuota putkea on kuitenkin n. 7 m, siirrä toinen noista mittareista lähemmäs ulkoyksikköä, näkee pysyvätkö erot saman suuruisina mittareiden välillä.

kurre orava

Minulla tammikuussa EMK ja Pollycom ero tuotossa 1505 kwh vs 1413 kwh, EMK hyväksi, nuo pollyn anturit n. 0,3m päässä split sisäyksiköstä, (menoanturi putken päällä eristeen sisällä).

Jos tuo ero tulee lämpöhäviöstä, kun tuota putkea on kuitenkin n. 7 m, siirrä toinen noista mittareista lähemmäs ulkoyksikköä, näkee pysyvätkö erot saman suuruisina mittareiden välillä.
Täytyy laittaa mietintään siirtäisikö toinen energiamittareista autotallin puolelle, se olisi silloin heti seinän sisäpuolella ulkoyksikköön nähden. Käytännössä jäänee lämmityskauden jälkeiseksi työksi kuitenkin kun nyt sain tuon vihdoin lämmittämään. Siihen asti taidan tyytyä eristämään nuo putket hiukan paremmin. Minulla noi energiamittareiden anturit ovat vedessä eli siltä osin tuo pitäisi olla ihan ok.

Tuo Niben soveltama mittaustapa jossa energiamittaukseen käytetään pumpun omia sisäisiä antureita ja ainoastaan virtausanturi on ulkopuolisessa putkistossa siirtää kyllä aika tehokkaasti kaikki häviöt mittauksen ulkopuolelle ja lyö tietty bonuksena plakkariin mahdollisimman hyvän hyötysuhteen. Toki pumppu ei luonnollisesti mitenkään ole vastuussa muun järjestelmän häviöistä mutta joutuuhan käyttäjä ne häviöt kärsimään ja kustantamaan loppujen lopuksi muutenkin jolloin ne on ainakin hyvä tiedostaa.

kurre orava

Ei hukkaa tuommoinen putkilinja 20 kWh päivässä VILPin lämmöillä, jotka oletettavasti ovat alle 40 asteen.
Joo, minäkään en ihan siihen usko. Täytyy katsoa saako huoltotiedoista kaivettua hetkellisen tuotetun tehon, näkisi onko siinä eroa noihin kahteen muihin. Periaatteessa ja kaiken järjen mukaan virtauksen pitäisi kuitenkin olla noissa se määrittelevä tekijä ja se kun näytti hyvinkin samanlaisia lukuja niin siltäosin on ikään kun virhemahdollisuudet rajattu pois.

Tuo Niben soveltama mittaustapa jossa energiamittaukseen käytetään pumpun omia sisäisiä antureita ja ainoastaan virtausanturi on ulkopuolisessa putkistossa siirtää kyllä aika tehokkaasti kaikki häviöt mittauksen ulkopuolelle ja lyö tietty bonuksena plakkariin mahdollisimman hyvän hyötysuhteen.
Periaatteessa totta, joskin vain se lämpö joka karkaa vallan harakoille menee hukkaan. Yleensä pannuhuonetta ja teknistä tilaa pitää myös lämmittää jotenkin.

Putki lienee Ø28 mm. Jos haarukoisi, että lämpöhäviö voisi olla eristämättömälle putkelle jotain 15 W/m2°C suuruusluokkaa, tekisi tuo 20 asteen lämpötilaerolla 26 W/m (~0,6 kWh/m päivässä) tyynessä pannuhuoneessa. Ulkona tuulessa eri juttu, mutta eristys on taas sitä varten ja putkissa oli pääosin lämmöneristys, joka pudottaa häviön vielä murto-osaan. Tuulessa ja tuiskussa tiiviillä eristyksellä on erittäin suuri merkitys häviöiden kannalta.

Ei näistä suuria saa mitenkään kertymään. Itse mittauksen toleranssien soveltamisessa varmaan enemmän potentiaalia.

kurre orava

Joo, 28mm kuparia, hiukan tuumaista mustaa putkea ja muutama pätkä 28mm pexiä eli sillisalaattia. Mutta tuskin noista suurempia häviöitä kuitenkaan muodostuu.

Pannuhuoneessa ollut Niben käyttöönoton jälkeen noin 21-22C eli periaatteessa ihan sopiva lämpötila.

Sen verran tuota pumppua nyt sivusta seuranneena niin yleisvaikutelma on edelleen oikein hyvä, hiljainen ja tehokas. Edellisten lisäksi vaikuttaa että tuossa olisi saatu aikaan perin onnistunut sulatuslogiikka, ei sulata turhaan mutta ei myöskään itsepintaisesti vedä kennoa umpitukkoon. Sen sijaan softa yleisesti ei tuossa kyllä oikein vakuuta mitä tulee tuohon lämpötilansäätöön ja invertterinkäyttöön mutta se on onneksi päivitettävissä. Toivon mukaan saavat kehitettyä tuohon fiksumman ohjelmiston ajan saatossa. Jossain pisti silmään jonkun toteama siitä että 1x55 MLP pumppuihin oli nyt saatu päivitettyä suht toimivan softan, josko se sit myöhemmin seuraisi myös tuon VILP:n osalta.

kurre orava

Eilen lauantaina oli siedettävät ulkokelit täälläpäin joten käytin vähän aikaa putkien ja letkujen eristämiseen. Tuskinpa tuolla nyt suurta vaikutusta ole lopputulokseen mutta tulipahan tehty.

Pannuhuoneessa olisi vielä paljon viimeistelytöitä, niin eristysten sun muidenkin yksityiskohtien suhteen. Mutta, kaikki aikanaan.

Pumppu on nyt ollut toiminnassa viikon, käyttötunteja kompuralle on kertynyt hiukan toista sataa ja käynnistyksiä reilu 60. Yleensä käyntijaksot ovat olleet 1,5h-2,5h sekä välissä noin tunnin lepojaksot. Viime yönä oli kuitenkin MultiHeater päällä kun oltiin saunottu ja silloin teki lyhyttä pätkää, käyntiä reilu 30-40min ja noin 1,5 tunnin tauot. Käynti- ja lepojaksot ovat oikeastaan parempia mitä uskalsin toivoa ajatellen että kattila toimii varaajana, kaipa nuo kellarin lattiatkin jotain kuitenkin varaavat.

Energiaa oli tänään iltapäivällä otettu verkosta 236kWh ja tuotettu 779kWh (Techem), 802 kWh (Itron) ja 881 kWh (Niben oma EMK500). Techemin osalta lienee sulatukset vähennetty joten se ja Itron ovat aika lailla samoissa lukemissa, Nibe on rullannut mittariin reilu 10% enemmän vaikka sekin vähentää sulatukset. Kaikkien tulosten osalta pääsee kirkkaasti yli 3 copin, Techem 3,3 ja Niben oma olisi peräti 3,73. Jos vertaa energian menekkiä siihen aikaan kun tein sitä vastuksella niin tuntuu äkkiseltään että Niben lukema olisi liian korkea, toisaalta viikon aikana oli pakkasiakin mitä ei ole tänä vuonna paljon ollut.

Muuten F2120:sta on edelleen lähinnä pelkästään hyvää sanottavaa, on kaikin puolin hiljainen sekä ulkona että sisällä, pannuhuoneessa käydessä ei mittareita vilkaisematta tiedä onko pumppu käynnissä vai ei. Ei myöskään mitään tärinöitä tai värinöitä tai muita riesoja. Sulatusohjelma tuntuu toimivalta ja suhteellisen fiksultakin, F2120 ei tunnu tekevän mitään "varmuuden vuoksi" sulatuksia mitä ES harrasti yleisesti. Tehoa löytyy vähintäänkin luvatusti ja tuo Niben Uplink on ihan käyttökelpoinen.

Ainoa moite niin kun jo aiemmin totesin tuolle pumpun ohjaussoftalle, aika hyvin se oli ruotsalaisen Ralleballen kiteyttämä tuo että toimii niin kun invertteriohjattu on-off. Toki tuntuu et tuonkin saa siedettävästi käyttäytymään mutta aika rankalla kädellä joutuu kyllä kompurakäyrää sekä lämpökäyrää ja asteminuuttiasetuksia asettamaan jotta pääsee toivottuun lopputulokseen. Ja silti kattilan lämpö sahaa käytännössä 30C ja 40C välillä joten ilman Oumania menovesikin seilaisi kyllä aika lailla. Mutta, kun tuo nyt viikon jälkeen kuitenkin toimii noinkin hyvin niin eiköhän nuo hienosäädöt löydy ajan kanssa ja Oumanin säätämänä niin sisälämpötilakin pysyy hyvin tasaisena. Puskuri kun on vielä välissä niin ei patterit napsu sulatuksissa eikä muutenkaan.

Liitteet

Jolberious

Vakionaama
F2120 kanssa pätee sama, kun kalliiden työkalujen kanssa. Harmittaa ainoastaan silloin, kun laskun maksaa.
Pitää tulla joskus pyörähtämään ja ihmettelemään, kun anoppia tulee morjestamaan sinne suunnalle, osoite kun näyttää olevan nyt tiedossa (rajaa vähän viimeistä kuvaa, ellei ole tarkoituksella).

Tuosta sigussa olevasta 3000l + 9000kWh kulutusesta on helppo ynnäillä, millainen pudotus tuleekaan vuodessa.

Laitoin tuosta EMK500 optimistisuudesta viestiä propelihattu-osastolle jo, katsotaan mitä vastaavat.

Ylös Bottom