VILP nro2 Technibel PHRIB 10

burmanm

Vakionaama
Vuosi-COP riippuu liikaa talosta, joten ei sellaista voikaan määritellä vehkeelle.

Mutta, onko joku keksinyt miten saa ohjauksen perustumaan return-lämpötilaan? Sellainen valintahan on tuolla, parametri 57. Sen voi kyllä valita, mutta en pysty muokkaamaan sitä arvoa. Veikkaan että tuo sopisi mun käyttöön paljon paremmin kuin menolämpötila, jonka se saavuttaa nopeasti ja nopeastihan se myös laskee kun paluulämpötilaksi muuttuu heti kun sammuu. Eikä tuo kahden asteen hystereesi siihen auta mitään kun kierrossa se lämpötila muuttuu sen kaksi astetta.
 

burmanm

Vakionaama
Tältä siis nimittäin näyttää tuo touhu (viimeisen tunnin ajalta, lämpötila on nollan paikkeilla) tällä hetkellä. Keltainen on VILPille menevä vesi ja vihreä on VILPiltä tuleva vesi. Kun se nyt säätelee itseään VILPiltä tulevan veden mukaan, niin ei oikein toimi (kun se sammuu niin se VILPiltä tuleva vesihän jäähtyy paluuvedeksi ja sitten se triggeröi itsensä samantien uudestaan käyntiin).

En osaa sanoa miksi eri syklit päättyvät eri lämpötiloihin, mutta eipä tuo paluuvesi joka lattioissa kiertää ihan hirveästi kyllä muutu. Mutta käynnistyksiä tulee kyllä aikamoinen määrä.

technibel-short-cycle.png
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Kylläpä tosiaan kovasti katkoo sinulla. Omasta on vain sellainen havainto että eipä tuo pysäyttele kuin sulatukselle vaihtaessaan, aina tuntuisi hurisevan tuli sitten kuunneltua mihin aikaan vaan (tai no toki klo 22-06 yö"pudotuksella" vetää lonkkaa). Ei ole oikein kätevää tapaa tällä hetkellä logata käynnistyksiä niin varmaksi en tietenkään osaa sanoa, mutta tämmöinen on oma havaintoni. Tekee tosiaan suoraan huoneyksikkönsä ohjaamana vaaditun lämpöistä vettä, joka kiertää wanhan öljykattilan vesitilan kautta patterikiertoon, ja sieltä 40L puskurivaraajan kautta takaisin pumpulle.

Laitos oli nyt viikon oman onnensa nojassa kun oltiin joulun vietossa pohjoisemmassa, ja hyvinhän tuo pärjäsi. Otin yöllisen lämpötilan pudotuksen varmuuden vuoksi pois, eli Technibel piti tönön 24/7 21 asteessa. Öljykattilan 6kW vastus oli termaristaan säädetty pitämään kierto tarvittaessa sulana jos pumppuun olisi iskenyt joku häiriö. Molemmat laastipaljut olivat ääriään myöten täynnä ja vähän jo tulvineet ylikin, mutta muutoin kaikki oli kotiin palatessa niin kuin pitikin.

Mitä nyt Helenin seurannasta olen käyttösähkön kulutusta seurannut niin karkeasti puolet vähemmän kuluu kaikkiaan sähköä Technibelin huolehtiessa lämmityksestä kuin kattilan sähkövastuksella lämmitettäessä, eli voinee olla ihan tyytyväinen. Vuorokauden kokonaissähkönkulutus nollakeleillä tyypillisesti karvan päälle 50 kWh, muutamien kilowattituntien eroa tulee siitä onko arkipäivä vai viikonloppu. Reilun kokoinen rintamamiestalo alkuperäisillä ikkunoilla ja ovilla, yläpohjaan lisätty puhallusvillaa. Pahin sähkösyöppö kellarin kylppärin sähköinen lattialämmitys, joka kaiken kukkuraksi viisaasti eristämättömän maanvaraisen laatan päällä, jonka päälle sitten valettu toinen kerros. :rolleyes:
 

burmanm

Vakionaama
Sulatuksia tuo ei tosiaan ihan hirveän usein tee, näillä keleillä mulla näyttäisi viimeisen 12h aikana olleen kaksi sulatusta. Mutta noissa sulatuksissa on se jännä, että ne on tehty peräkkäin ilman että välissä on lämmitelty yhtään. Ei ymmärrä.

Mulla ei tosiaan puskuria ole, mutta eipä se tuohon käytökseen kyllä vaikuttaisi mitenkään - koska eihän tuo paluuvesi ehdi edes lämmetä. En oikein ymmärrä miten se voisi ikinä tällaisessa edes toimia.
 

pamppu

Vakionaama
Eikö tuota hystereesiä saa isommaksi? Mulla nibe meni käytännössä eka vuoden perustuen konelle tulevan veden lämpöön, mutta mulla hystereesinoli 4 astetta ja takana varaaja joka piti jaksot useammassa tunnissa.

Nykyinen on sitten täysin ulkoinen rele-ohjaus ja kierto pysähtyy välillä.
 

gebogalbi

Jäsen
Eilen piti sammuttaa pumppu, kun alkoi metelöimään ja tärisemään niin, että pelkäsin sen kohta hajoavan.
Tänään availin luukkuja ja odotin löytäväni löystyneitä puhallinmoottorin kiinnitysruuveja tms. Toisessa propelissa oli hieman jäätä, jonka poiston jälkeen pyörii taas tasaisesti. Yllättävän pieni epätasapaino saa laitteen ihan tolaltaan :)
IMG_20181231_110441-1040x780.jpg
 

burmanm

Vakionaama
Eikö tuota hystereesiä saa isommaksi? Mulla nibe meni käytännössä eka vuoden perustuen konelle tulevan veden lämpöön, mutta mulla hystereesinoli 4 astetta ja takana varaaja joka piti jaksot useammassa tunnissa.
Ei saa valitettavasti hystereesia muutettua mitenkään, se on estetty ohjaimesta (eikä onnistu mielestäni sillä ulkoyksikön debug-ohjaimellakaan).

Nykyinen on sitten täysin ulkoinen rele-ohjaus ja kierto pysähtyy välillä.
Kun tätäkään vaihtoehtoa ei varsinaisesti ole (paitsi jos käyttäisi tuota 230V virheputkea jolla estäisi käynnistymiset). Ajattelin seuraavaksi yrittää huijata sitä sisälämpötilan mittaria, joka muuttaa siis kiertoveden lämpötilaa. Ei oo vaan saapunut vielä Kiinasta kaikkia tarvittavia komponentteja. Ajattelin alkuun ihan yksinkertaista toteutusta, eli kun järjestelmä tunnistaa että lämmitys alkaa, niin se ilmoittaisi et sisällä on kylmä ja kun lämmitys loppuu niin tuo muuttuisi "kuumaksi". Sitten jossain -5C lämpötilassa laittaisin sen pysymään oletuslämpötilassa.

Tuolla ehkä saisi vähän pelattua järkevämmäksi tuota. Tämä siis olettaen että digipotti toimii tuossa NTC-vastuksen kanssa sarjassa järkevästi - sitä en tiedä vielä. Jos joku tietää paremman ajatuksen millä tehdä "muuttuva NTC" (eihän tuo lämpötilaa pitäisi seurata vaan mun espiä), niin otan mieluusti vastaan.
 

pamppu

Vakionaama
Tuolla ehkä saisi vähän pelattua järkevämmäksi tuota. Tämä siis olettaen että digipotti toimii tuossa NTC-vastuksen kanssa sarjassa järkevästi - sitä en tiedä vielä. Jos joku tietää paremman ajatuksen millä tehdä "muuttuva NTC" (eihän tuo lämpötilaa pitäisi seurata vaan mun espiä), niin otan mieluusti vastaan.
Tommonen on mullakin suunnitelmana joskus Oumanin sisäanturin pistokkeeseen. Nyt siinä on muutama kiinteä vastus, joita parin releen kanssa vaihdetaan, eli saan kolme saman suuntaista eri korkeudella olevaa käyrää. En keksi mitään syytä miksei digipotti toimis.
 
Sen mita olen tuota seurannut niin, samantyylisesti se mielestäni mulla kayttaytyy. Kaynnistyksia tulee aika paljon. Ainakin noilla nolla keleilla, kovemmalla pakkasella ei tietenkään pätki kun sulatuksilla.

Tuli tyhmä ajatus mieleen, siitä mahdollisuudesta etta palaavan vesi olisi se 'ohjaava-arvo'. Kuinka tuo käyttäytyisi jos meno ja paluu veden anturit kytkisi ohjainkortilla ristiin..
 

burmanm

Vakionaama
Tuli tyhmä ajatus mieleen, siitä mahdollisuudesta etta palaavan vesi olisi se 'ohjaava-arvo'. Kuinka tuo käyttäytyisi jos meno ja paluu veden anturit kytkisi ohjainkortilla ristiin..
Yritin tätä miettiä, en vielä kokeillut.. mietin sekoaako tuo ohjaus, kun se asettaa tietyn "tavoitelämpötilan" ja sitten se yksi sensori sanoo ettei lähelläkään ja toinen taas sanoo että "yli mentiin ajat sitten".

Toisaalta, jos tuo pieni päätelaite on oikeasti vain se tyhmä tapaus joka asettaa lukuja ja kertoo "pois/päälle" niin sitten sen pitäisi toimia. Ei kai tuota kokeilemalla mitään rikkoakaan voi kai, ehkä jonkun virheilmoituksen ainoastaan saa ruudulle. Nyt on taas pari päivää sen -5C kun se alkaa mulla järkevästi toimii niin ei viitsi kokeilla.
 

burmanm

Vakionaama
On muuten yllättävän vaikeaa saada aikaiseksi tunnistusta VILPiltä lähtevän veden lämpötilan perusteella (ns. yhden muuttujan malli). Olen nyt yrittänyt CUSUMin avulla tuota rakentaa ja etsiä sopivia arvoja. Harjoitusdatana käyttänyt historiatietoa ja yrittänyt käsin etsiä poikkeavuuksia milloin tunnistus on epäonnistunut. Näiden perusteella jouduin toteamaan ettei 5s välein tallennettavalla lämpötiladatalla onnistu, sen lisäksi sulatukset piti filtteröidä pois (tai siis tilanteet joissa lähtö on kylmempi kuin paluuvesi).

Sitten vain leikkimään erilaisilla arvoilla. Vasta tänään laskin 2s välein otettavaksi tuota ja silloin arvoilla threshold=1.5 ja drift=0.005 sain aikaiseksi seuraavan. Tässä siis punaiset pisteet ovat kohtia joissa change analysis on tunnistanut muutoksen tapahtuneen toiminnassa. Kuten tuostakin näkyy, niin juuri alkanut lämmitys jota seurasi heti sulatus aiheuttaa väärän tunnistuksen. Eli näyttää siltä että joka tapauksessa tähän lämpökäyrä leikkiin on keksittävä kaikennäköisiä resettejä jos näyttää siltä että tuli vaikka kaksi lämmityksen käynnistystä peräkkäin. Vai onkohan kellään ajatusta paremmasta - suht yksinkertaisesta (ESP8266:lla tätä pitäisi kuitenkin pyörittää lopulta vaikka nyt teenkin ulkoisesti pyörivällä Pythonilla) mallista?

technibel_mode_change_cusum.png
 

burmanm

Vakionaama
Edelliseen siis lisäyksenä, vihreät nuolet on tunnistettuja "lähtötilanteita" joissa muutos on alkanut, mutta punaiset pisteet on ne hetket kun muutos on datan saapuessa tunnistettu. Eli nuo punaiset ovat ne tärkeämmät, vihreät lähinnä jossittelua.
 

burmanm

Vakionaama
Kokeilin tänään vaihtaa ne lämpöanturit ristikkäin. Ei muutosta toimintaan, pätkii ihan samalla tavalla. Mitä ilmeisemmin se lämmityksen hystereesi on sitten oltava siellä ulkoyksikössä ja se lopettaa lämmityksen - eikä tuo sisäyksikön ohjain sille mitään tee.

Noh, kohta palauttamaan järjestelmä kuten ennenkin oli. Eikun odottelemaan digipot saapumista Kiinasta ja yrittämään sitä reittiä sitten. Ja jos ei se digipot tuossa toimi, niin sit DACilla.

Sen jälkeen voinkin hyökätä 410P:n kimppuun ja yrittää keksiä miten siitä puristais järkevästi käyttöön lämpöä.
 

vwg4

Aktiivinen jäsen
Sen jälkeen voinkin hyökätä 410P:n kimppuun ja yrittää keksiä miten siitä puristais järkevästi käyttöön lämpöä.
Pystyykö technibeliä komentamaan ulkopuolelta. Kompuraestoja etc päälle?

Asteminuuttisäätö VILP:n puolella näyttäs antavan tilaa PILP:lle.
Toinen on et PILP tekee tasapaksua 27-29c vettä kokoajan; tällöin ei jaksa tehdä käyttövettä. Tuolle sit voi antaa tilaa pudottamalla PILP lämmityskäyrää alespäin illoin-aamuin. F470 noi pystyy tekeen suoraan, 410 taitaa vaatia vähän ulkoista ohjausta ympärille.
 

burmanm

Vakionaama
Pystyykö technibeliä komentamaan ulkopuolelta. Kompuraestoja etc päälle?
Eip, load sheddingin kautta ainoastaan.

Toinen on et PILP tekee tasapaksua 27-29c vettä kokoajan; tällöin ei jaksa tehdä käyttövettä. Tuolle sit voi antaa tilaa pudottamalla PILP lämmityskäyrää alespäin illoin-aamuin. F470 noi pystyy tekeen suoraan, 410 taitaa vaatia vähän ulkoista ohjausta ympärille.
Mulla sekoittuu itselläni tuo säiliö niin nopeasti ettei taida auttaa suihkutteluun, mutta kyllähän tuollaisen ratkaisun voi teoriassa tehdä. 410P:llä en kyllä ihan heti keksi muuta kuin ottamalla suntin omaan ohjaukseen.
 

burmanm

Vakionaama
Mitä ilmeisemmin digipot ei onnistu, koska en saa sitä syötettyä tuosta vehkeestä itsestään. Eli nollat ja 5V:t mitkä tulis USBin kautta ei välttämättä taida tarjota oikeaa vertailukohdetta (ns. vuotaa läpi).. ainakin näin hieman asiaa enemmän lukien, ei tuu joko tasaista lukemaa tai sitten jossain voisi kärähtää. Taitaa siis joutua joko suunnittelemaan jotain 'resistor ladderin' tai vastaavan piirin kautta tai käyttää DACia. Ei nyt taida olla ihan lähiaikoina ongelmana tuo katkokäynti, joten kerkeää hetken vielä etsiä oikeaa ratkaisua.
 

pamppu

Vakionaama
Mitä ilmeisemmin digipot ei onnistu, koska en saa sitä syötettyä tuosta vehkeestä itsestään. Eli nollat ja 5V:t mitkä tulis USBin kautta ei välttämättä taida tarjota oikeaa vertailukohdetta (ns. vuotaa läpi).. ainakin näin hieman asiaa enemmän lukien, ei tuu joko tasaista lukemaa tai sitten jossain voisi kärähtää. Taitaa siis joutua joko suunnittelemaan jotain 'resistor ladderin' tai vastaavan piirin kautta tai käyttää DACia. Ei nyt taida olla ihan lähiaikoina ongelmana tuo katkokäynti, joten kerkeää hetken vielä etsiä oikeaa ratkaisua.
Onko antaa jotain viitettä mitä lueskelit? Aihepiiri kiinnostaa itseäkin kun kaavailin tuollaista pottia oumanin ohjaukseen. Nykyisinhän mulla on wemos D1:llä ohjattu pari relettä, joiden nokassa vastukset, saa valittua kolme arvoa joita Oumannille näyttää, mutta lisätarkkuutta (enemmän askelia) olen hivenen kaipaillut kun tuolla systeemillä menoveden muutos on mulla aika jyrkkä (reilu 2 astetta per steppi).
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Jaaha, näillä pakkasilla (-18 ) ei näköjään riitä enää Technibelissä vääntö pitämään verkostoon lähtevää vettä kuin vajaa 40-asteisena. Noo, varaava takka tulille, ja huomisaamunahan se sitten taas jo lauhtuukin.
 

burmanm

Vakionaama
Onko antaa jotain viitettä mitä lueskelit? Aihepiiri kiinnostaa itseäkin kun kaavailin tuollaista pottia oumanin ohjaukseen. Nykyisinhän mulla on wemos D1:llä ohjattu pari relettä, joiden nokassa vastukset, saa valittua kolme arvoa joita Oumannille näyttää, mutta lisätarkkuutta (enemmän askelia) olen hivenen kaipaillut kun tuolla systeemillä menoveden muutos on mulla aika jyrkkä (reilu 2 astetta per steppi).
Arduinoforumiltahan ja parilta muulta EE-forumilta noita tullut luettua. Homma onnistuu paremmin jos se ESP/Arduino saa virtansa siitä samasta vehkeestä, eli ainakin ground pitää olla sama. Mutta ilmeisesti suurin osa digipoteista ei kuitenkaan käyttäydy kuin normaali pot, joten ei ole kovin hyvä idea.

Varmaankin "isolated", "floating", etc. Tuolta lähdin ensin lukemaan: https://forum.arduino.cc/index.php?topic=394538.0 mikä aikalailla jo tappoi intoa.

En sitten tiedä toimisiko DAC, on niitä tossa pöydällä kanssa.. pahempi jos menee kärtsää tuon Technibelin toki ;)
 

burmanm

Vakionaama
Jaaha, näillä pakkasilla (-18 ) ei näköjään riitä enää Technibelissä vääntö pitämään verkostoon lähtevää vettä kuin vajaa 40-asteisena. Noo, varaava takka tulille, ja huomisaamunahan se sitten taas jo lauhtuukin.
Mulla sammui jo jonkin aikaa sitten (pakkasta näyttäisi olevan joku -22C tällä hetkellä). Pitää muuten ikävää ääntä tuo vehje juuri ennen kuin lähestyy sammumisrajaa, ei tekis ehkä sittenkään mieli käyttää tuota pidemmälle. Ja kun tuo COP on ennen sammumista enää ~1,7 niin eipä valtavasti enää säästäisikään sähkössä.

Joka tapauksessa, en saa aikaiseksi tuota manuaalin sulatusalgoritmia kun katselen noita lukemia. Aina sammumiseen asti se teki tuolla -17C:ssäkin ihan normaalit 1h 40 min sulatusvälit.
 

Wespa

Aktiivinen jäsen
Joo, kyllä viimeistään ensimmäiset "kovat" (no kai se -22 nykymittapuulla on jo kova täälläpäin Suomenniemeä?) osoittivat sen että pieniä hiomisia täytyy vielä systeemiin tehdä ensi kesänä. Sisäsäätimen paikkaa voisi kokeilla vaihtaa olohuoneen sisänurkasta eteisaulaan, se menisi aika vaivattomasti. Siinä se saisi ehkä vielä vähän todenmukaisemman kuvan sisälämpötilasta varsinkin kylmemmillä keleillä. Sulatusvesistä ainakin osa täytyy koittaa ohjata salaojakaivoon (kokoojakaivo josta poisto hulevesiliitäntään, eli ei huolta että kastelisi perustuksia vaikka kuinka pukkaisi vettä sinne). Ulkolämpöanturin paikkaa pitää muuttaa, nytkin näyttää 7 astetta liian vähän pakkasta, pikkupakkasilla virhe oli paljon vähäisempi.

Merkittävin muutos lienee se että pitäisi varmaan laittaa nykyisten pattereiden (kaikki mahd. isoja Purmon Compacteja) kaveriksi vielä kaksi puhallinkonvektoria, toinen keittiöön ja toinen olohuoneeseen. Sabiana SI-IR 2:sta katselin että voisi olla aika sopiva, tuleeko jollakulla jotain muuta sopivaa ehdokasta mieleen? Tarve pelkästään lämmitykseen, ei jäähdytykseen vaikka sekin tuolla Technibelillä onnistuisi.
 
Nyt on ollut keliä jossa jo vähän laitteita punnitaa.

Sain marraskuussa tehtyä ohjauksen pumpun ja tehowatin kättelyyn. Viime talvena oli hiukan ongelmia saada sähkökattilasta apuja kun pumppu meni lepotilaan pakkasessa. Toteutin tämän kättelyn siten että arduino lukee Technibelin ulkoanturin jänniteviestiä, arduino ohjaa relekorttia jonka kärjillä on sähkökattilan lämpötilantiputus (kotona/poissa kytkin). On toiminut tosi hyvin, arduinossa on lisäkortti jossa näyttö ja näppäimet, siitä pystyn on ja off arvoa säätämään halutuksi. Ne on A/D muuntimen arvoja, niitä ei ohjelmassa skaalattu näyttämään mitään lämpötilaa. Ohjelman kaveri teki, siitä en ymmärrä mitään mutta hyvin on pelannut. Laitoin arduinolle ihan rohkeasti oman 5V powerin kun siltä Technibelin kortilta en löytänyt suoraan käypää jännitettä. Vielä ei ainakaan mikään ole kärähtänyt..

Hommasin vielä vanhan UPSin johon kytkin ulkopuolisen 12V 60Ah akun , 130watin koekuormalla kävi 5h tuntia, tarkoitus on tehdä varmistus Technibelin kiertovesi pumpulle jos tulee sähkökatko.. Ei ole vielä saanut aikaiseksi asennella kun noi kelit nyt on olleet vähän rapsakat, toivottavasti ei sähköt katkeile.
 

burmanm

Vakionaama
Mutta ilmeisesti suurin osa digipoteista ei kuitenkaan käyttäydy kuin normaali pot, joten ei ole kovin hyvä idea.
Piti kuitenkin kokeilla. Laitoin 10k vastuksen ja 10k digipotin (X9C103s) sarjaan ja ajattelin säätää siitä aina lämpötilaa hieman alemmas. Lämpötila vain heiluu niin paljon ettei tuosta saa järkevää ohjausta valitettavasti mitenkään. Yleismittarilla en tuollaista käytöstä huomannut, mutta kytkettynä alkoi pomppimaan.

Takaisin piirrustuspöydälle kai sitten..
 

gebogalbi

Jäsen
Kaksi vuotta täynnä. Polluun on kertynyt 39045 kWh ja sähköä on kulunut 19617 kWh. Näistä arvoista cop=1,99.
Laite on maksanut itsensä ja jo hyvän matkaa asennustarvikkeitakin.
 

JukkaI

Aktiivinen jäsen
Oma laitteeni 1.12.2016 alkaen polluun kertynyt 122079 ja kWh mittariin 35767 joten COP 3,4. Hurja luku mutta siinä on siis mukana kolmen kesän veden esilämmitystä. Ajelen vissiin ihan eri (isommalla?) kuormalla kun meillä tuo COP on niin erilainen? No kWh maksaa siirtoineen ja veroineen noin 0,1167€ joten jokunen euro on säästynyt.
 
Viimeksi muokattu:
jokunen euro on säästynyt.
No onpa tosiaan. Tulos on mahtava, mutta lämmitettiinkös tuolla jotain poikkeavaa sitten kesäisin? Tuo pelkkä 50 m2 kellari tuoskin kovin suurta kesälämmitystä tarvitsee. Olet saanut aika lailla saman verran pumppausta aikaan kuin minä 4 kk lyhyemmässä ajassa ja olet käyttänyt siihen 5000 kWh vähemmän sähköä.
... ja itselläni ei ole Technibel.
 

JukkaI

Aktiivinen jäsen
Tuolla siis lämmitetään yläkerta n. 90m2 ja alakerta n.30m2 sekä lämmin käyttövesi esilämmitys ennen lämminvesivaraajaa. Tuo on talon päälämmönlähde lämmittäen öljykattilan vesitilaa josta on kierto lämmityspattereille. Sillä on kaverina olohuoneessa yksi tavis ilmalämpöpumppu, varaava takka ja hätävarana alle -19°C ulkolämpötilaan kattilassa sähkövastukset. Olohuoneen ilmalämpöpumpussa ei ole mittareita joten sen n. 10 vuoden kulutuksista ei ole tietoa. Takan lämmitys on satunnaista ja alkaa kun ulkoilma on n. -5°C.
Minulla on LTO joka ottaa asunnosta poistuvan ilman takan päältä ja lämmittää pakkasilla korvausilman noin +20°C ennen kuin jakaa sen asuntoon. Pakkaskeleillä ilmanvaihto on säädetty lehmänhenkäykseksi jolloin sen hyötysuhde on ilmeisesti korkeampi. Usein koko vilppi on pois päältä kesällä. Olen parantanut talon eristystä ja pidän kiertoveden läpötilapyynnin +40°C.
Tosiaan itsekin hämmästelin tuota korkeaa 3,4 COP-lukua ja numeroita katsellessa tuli hyvä mieli tuosta 1850€ maksaneesta VILPistä ja alle 500€ maksaneesta koneellisesta, LTO:lla varustetusta ilmanvaihdosta jonka rakensim itse korvaamaan painovoimaisen ilmanvaihdon. Ilmanvaihdon osat tulivat erään rakennustyömaan ylijäämästä ja olivat siksi todella edulliset.
 
Viimeksi muokattu:
Tuolla siis lämmitetään yläkerta n. 90m2 ja alakerta n.30m2 sekä lämmin käyttövesi esilämmitys ennen lämminvesivaraajaa. Tuo on talon päälämmönlähde lämmittäen öljykattilan vesitilaa josta on kierto lämmityspattereille. Sillä on kaverina olohuoneessa yksi tavis ilmalämpöpumppu, varaava takka ja hätävarana alle -19°C ulkolämpötilaan kattilassa sähkövastukset. Olohuoneen ilmalämpöpumpussa ei ole mittareita joten sen n. 10 vuoden kulutuksista ei ole tietoa. Takan lämmitys on satunnaista ja alkaa kun ulkoilma on n. -5°C.
Minulla on LTO joka ottaa asunnosta poistuvan ilman takan päältä ja lämmittää pakkasilla korvausilman noin +20°C ennen kuin jakaa sen asuntoon. Pakkaskeleillä ilmanvaihto on säädetty lehmänhenkäykseksi jolloin sen hyötysuhde on ilmeisesti korkeampi. Usein koko vilppi on pois päältä kesällä. Olen parantanut talon eristystä ja pidän kiertoveden läpötilapyynnin +40°C.
Tosiaan itsekin hämmästelin tuota korkeaa 3,4 COP-lukua ja numeroita katsellessa tuli hyvä mieli tuosta 1850€ maksaneesta VILPistä ja alle 500€ maksaneesta koneellisesta, LTO:lla varustetusta ilmanvaihdosta jonka rakensim itse korvaamaan painovoimaisen ilmanvaihdon. Ilmanvaihdon osat tulivat erään rakennustyömaan ylijäämästä ja olivat siksi todella edulliset.
Kerro vähän tuosta iv-koneesta.
 
1.12.2016 alkaen polluun kertynyt 122079 ja kWh mittariin 35767 joten COP 3,4. Hurja luku
Onko tässä nyt joku virhe. Siis 40 000 kWhlämpö vuodessa / ~12 000 kWhe vuodessa

Tuolla siis lämmitetään yläkerta n. 90m2 ja alakerta n.30m2 sekä lämmin käyttövesi esilämmitys ennen lämminvesivaraajaa.

Usein koko vilppi on pois päältä kesällä.
Jotenkin tämä nyt ei mene ymmärrykseen, mihin ja milloin tuo lämpö on tahkottu. Tuohon pitäisi olla aikamoinen mylly ja miten tuo lämmöntarve voi olla noin hurja noille neliöille?
 

JukkaI

Aktiivinen jäsen
Katsoin uudestaan ja huomasin virheen. Pollun lukemat täysin pielessä. etsin jostain oikeita lukemia, varmennettuja............ Tuntuu melkokorkeilta vaikka kyllähän jo 1962 tehtiin tiiviitä taloja ;-)
 
Viimeksi muokattu:

JukkaI

Aktiivinen jäsen
Toisaalta jos tuon nykyisin VILPin lämmittämän kattilan lämmittämiseen käytettiin joskus lähes 1500l öljyä vuodessa, niin kai tuo VILPin tuottama 12 000 kWh on hyväksyttävä lukema. Tarkastin kirjanpidon ja korjatut lukemat ovat hyvin lähellä noita alkuperäisiä. Alkuvaiheen innokas kirjanpito on hyytynyt enkä pysty kertomaan kuinka paljon tuo LTO on pienentänyt lämmitystarvetta. Tuo 12 000/vuosi on siis 3:n vuoden keskiarvo.

Joku kysyi tuosta ilmanvaihdosta.
Talossa alunperin hyvä painovoimainen ilmanvaihto joka ei ole energiatehokas. Kesäkuumalla ei ole ilmanvaihtoa ollenkaan. Sain puoliksi vahingossa Talteri merkkisen LTO-koneen. Laitoin siihen portaattoman tehonsäätöpotikan puhallinmoottoreille. Hommasin siihen mielestäni ainoita oikeita putkia eli sinkittyjä teräsputkia joilla tein putkitukset. Katolla eristeiden alla olevat putket eivät kuulemma ole kosteusriski mutta siihen en usko. Hommasin putkien päälle sellaista haitariputkea jossa sisällä ja ulkona foliot joiden välissä jousilanka ja ohut eristevilla. Nyt siis eristetyt ilmanvaihtoputket. Poistoilman otan tosiaan takan päältä ja se varmentaa sen, että parinkympin pakkasiin asti taloon tulee lähes +20°C korvausilmaa. Huippupakkasilla ilmavirtauksen säädän aina lehmänhönkäykseksi. Korvausilma tulee makuuhuoneisiin ja olkkariin. Suihkutilassa on kosteudesta automaattisesti käynnistyvä poistoilmapuhallin. Veskissä valokytkimestä käynnistyvä poistoilmapuhallin.
 

iqo

Aktiivinen jäsen
Toisaalta jos tuon nykyisin VILPin lämmittämän kattilan lämmittämiseen käytettiin joskus lähes 1500l öljyä vuodessa, niin kai tuo VILPin tuottama 12 000 kWh on hyväksyttävä lukema.
Nyt siis ilmoittamiesi lukemien perusteella VILP olisi tuottanut 40 000 kWh ja ottanut tuon 12 000 kWh. Jälkimmäinen voi kyllä pitää paikkansa, mutta mahtoiko pollussa olla asennushetkellä joku lukema pohjilla, joka pitäisi tuosta tuottopuolen lukemasta vähentää? Ei voi pitää paikkansa 40 000 kWh/a lämmöntarve, jos on 1500 litraa öljyä mennyt aiemmin.
 
Ylös Bottom