VILP nro2 Technibel PHRIB 10

Isovitonen

Jäsen
Palautepisteet
0
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

lmfmis sanoi:
Laittakaas tuon "tyyppikohdan" koordinaatit jos voisi vahinkoa estää jotenkin etukäteen....
Kuten kuvasta huonosti näkee niin höyrystimen ylin putki, leveys suunnassa noin puoliväli höyrystimestä.

Pitääkö nyt tehdä jotain välittömiä toimenpiteitä jolla mahdollisesti estetään lisävahingot yms.. olen nyt ohjaimests vääntänyt laitteen off-tilaan.

Lähetetty minun SM-A320FL laitteesta Tapatalkilla

lmfmis

Vakionaama
Palautepisteet
14

Isovitonen sanoi:
Kuten kuvasta huonosti näkee niin höyrystimen ylin putki, leveys suunnassa noin puoliväli höyrystimestä.
ok. outo paikka kun tuossa ei ole mutään lisäjännittyksiä yms..

Isovitonen

Jäsen
Palautepisteet
0

burmanm sanoi:
Kai se jännityksen aihe on - selviääkö yksikään toisesta vuodesta ;)
Mulla pääsi lähelle toista vuotta... [emoji35] osaatteko sanoa että tarviiko nyt tehdä muutakuin vääntää laite pois päältä.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Palautepisteet
188

Isovitonen sanoi:
Mulla pääsi lähelle toista vuotta... [emoji35] osaatteko sanoa että tarviiko nyt tehdä muutakuin vääntää laite pois päältä.

miten ja missä vesi kiertää? Sen jäätyminen on estettävä ettei tule muuta puljaamista.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Palautepisteet
188

burmanm sanoi:
Kai se jännityksen aihe on - selviääkö yksikään toisesta vuodesta ;)
paska homma kaikenkaikkiaan. Järkikone järkirahalla olis kuitenkin.

gebogalbi

Jäsen
Palautepisteet
0

Täällä toimii vielä ja on kohta maksanut itsensä. Vähän ahdistaa näitä lukea...
Miten ootte saanut hoidettua asiat kotivakuutuksen kautta?

burmanm

Vakionaama
Palautepisteet
62

gebogalbi sanoi:
Miten ootte saanut hoidettua asiat kotivakuutuksen kautta?
Mulle LähiTapiola ilmoitti etteivät korvaa laitetta, vaan pitäisi olla virhevastuuta myyjältä/valmistajalta, olis ilmeisesti pitänyt räjähtää vähän myöhemmin vasta. Ei ole vielä onnistunut ranskalaisten kanssa vaikka alkuun jotain lupaili - toisaalta ymmärrän kun myi lyhennetyllä takuulla.

Isovitonen

Jäsen
Palautepisteet
0

Isovitonen sanoi:

En tiedä kuinka tyhmä voi olla mutta pakko oli mennä laitetta purkamaan ja katsomaan vaurio paikkaa tarkemmin. Talo on pysynyt lämpimänä mutta kun pumppua olen seuraillut niin ihmettelin kun jäätä eikä vettä kerry juurikaan. Tästä hätäinen johtopäätös että höyrystin rikki kun huomasin että putki näyttää katkenneelta. Mutta tuohan on vain tuota höyrystimen lamellia[emoji44]

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
57

Suomessahan oli aika pitkään niin kuivat pakkasilmamassat ettei jäätä kertynyt mihinkään kunnolla toimivaan pumppuun. Nyt lumisateella on toinen tilanne - tuleekos nyt jäitä ?

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Palautepisteet
188

Isovitonen sanoi:
En tiedä kuinka tyhmä voi olla mutta pakko oli mennä laitetta purkamaan ja katsomaan vaurio paikkaa tarkemmin. Talo on pysynyt lämpimänä mutta kun pumppua olen seuraillut niin ihmettelin kun jäätä eikä vettä kerry juurikaan. Tästä hätäinen johtopäätös että höyrystin rikki kun huomasin että putki näyttää katkenneelta. Mutta tuohan on vain tuota höyrystimen lamellia[emoji44]

eikö ylemmässä kuvassa näy putkivaurio? Vai mikä se on?

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
57

pökö sanoi:
eikö ylemmässä kuvassa näy putkivaurio? Vai mikä se on?
Eikös raollaan ole tuo yläreikä jossa ei ole kupariputkea - eikä rako siis siellä haittaa. Tuo alumiiniosa on varmaan koottu kahdesta palasta.

Isovitonen

Jäsen
Palautepisteet
0

VesA sanoi:
Eikös raollaan ole tuo yläreikä jossa ei ole kupariputkea - eikä rako siis siellä haittaa. Tuo alumiiniosa on varmaan koottu kahdesta palasta.
Juu siinä missä luulin putkivaurion olevan, on pelkästää sitä lamellia. Siellä sisällä ei putkea siis olekaan. Ne höyrystimen kupariputket näkyy tuosta alemmasta kuvasta hyvin.

Burmanin aikasemmin lähettämä kuva olettamastaan vuotokohdasta tuolla aikaisemmin on tuota samaa ylälamellia. Siinä menin kovasti harhaan äkkiseltään.

Nyt pyynnit täysillä ja höyrystimet jäässä[emoji16]

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
75

Isovitonen sanoi:
Juu siinä missä luulin putkivaurion olevan, on pelkästää sitä lamellia. Siellä sisällä ei putkea siis olekaan. Ne höyrystimen kupariputket näkyy tuosta alemmasta kuvasta hyvin.
Eli oli kuitenkin mukava aprillipila Fujitsun suunnittelijoilta. :cool:

Isovitonen

Jäsen
Palautepisteet
0

janti sanoi:
Eli oli kuitenkin mukava aprillipila Fujitsun suunnittelijoilta. :cool:
Ylättävän hyvän pilan olivat siellä suunnitelleet[emoji23]

Ei vaan parane alkaa kyllä yhtään leijumaan, nöyränä eteenpäin ja jatkuva pelko perseessä pitää ilmastalämmönpumppaajan aistit hereillä.

janti

Moderaattori
Ylläpidon jäsen
Palautepisteet
75

Isovitonen sanoi:
Ei vaan parane alkaa kyllä yhtään leijumaan, nöyränä eteenpäin ja jatkuva pelko perseessä pitää ilmastalämmönpumppaajan aistit hereillä.
Onkohan kukaan kokeillut laittaa sileää/liukasta kumimattoa sinne tukiraudan päälle?

Isovitonen

Jäsen
Palautepisteet
0

Keskellä parasta kesää ei voi olla mitään parempaa kuin valmistautua tulevaan lämmityskauteen. Sain vihdoin vaihdettua pumpun syöttökaapelin 3x6mm2 , minkä se 20A etusulake vaatii. Kyllästyin viime talvena painimaan noiden jäätyneiden paljujen kanssa, sain nyt tehtyä sulatusvesien poistonkin mielestäni ihan fiksusti. Saa nähdä kuinka toimii kunhan vaan äkkiä tulisi talvi[emoji41]

Jolberious

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
56

https://www.ahlsell.fi/34/kylma/06-lampopumput/ilma--ilma/varusteet/7068359/#

Ulkoyksikön tippa-allas varustettuna 5m lämmityskaapelilla sisäänrakennetulla termostaatilla
joka kytkeytyy päälle +3°C,Kondessivedenpoistomuhvi 32mm

Tuotenumero: 7068359

Toimittajan tuotenumero: 7068359

EAN koodi: 07350037751431

Materiaaliluokka RK3060

Tekniset tiedot
Leveys: 780 mm
Syvyys: 330 mm
Korkeus: 125 mm

burmanm

Vakionaama
Palautepisteet
62

Jolberious sanoi:
Ulkoyksikön tippa-allas varustettuna 5m lämmityskaapelilla sisäänrakennetulla termostaatilla
joka kytkeytyy päälle +3°C,Kondessivedenpoistomuhvi 32mm
Juu, mut ei auta tän vehkeen kanssa. Vesi jäätyisi ennen kuin se pääsisi tuonne tippa-altaaseen.

Isovitonen

Jäsen
Palautepisteet
0

Olen jäähdyttänyt kesällä ulkopuolisella ns.pingviinillä makuuhuoneita. Eilen se päätti jostain syystä lopettaa kylmän tekemisen. Siitä heräsi ajatus käyttää ensimmäistä kertaa cool-toimintoa Vilpissä.

Osaako joku auttaa eteenpäin kun en jostain syystä saa konetta tekemään kylmää.

Parametri 70 ->3
Par.71->1

Nuo sain muutettua kuten manuaali sanoo. A1 kortilla laitoin vielä oikosulku lenkin A2-C (supplementary valve inlet closed) sillä pääsi vielä VA hälytyksestä.

Jostain syystä en saa parametrejä

42 cooling water temperature setpoint
43 Heating water max temp. setpoint

Näkyviin vaikka tuolla par.70->3 konfiguraatiolla ne ymmärtääkseni pitäisi saada näkyviin.

Kaikki vinkit on tervetulleita, olisi mukava koittaa tuota jäähdytys toimintoa.

burmanm

Vakionaama
Palautepisteet
62

Isovitonen sanoi:
Osaako joku auttaa eteenpäin kun en jostain syystä saa konetta tekemään kylmää.
Koskaan en ole kokeillut (enkä voi nytkään, muuten kävisin leikkimässä ja ehkä joku päivä käyttäisinkin). Service manual tosiaan mainitsee vain tämän: "Heat pump operation is prohibited if the installation return water temperature is above a threshold (parameter 35). The activation of this safety feature is indicated by the flashing of the display. An "anti-condensation" device on the installation's outgoing temperature prohibits heat pump operation if this temperature is below 15°C. This device is designed to limit the risks of condensation"

Ja siis, mitä tarkoittaa ei toimi? Ei käynnisty vai valittaa OFF vai..? Tuossahan tarvitsee taas säätää tuo setpointtia. Samoin, mitä siis näyttää parametrit 68 ja 35?

Isovitonen

Jäsen
Palautepisteet
0

Ei toimi tarkoitti ettei lähtenyt tekemään mitään. Ei hälytyksiä mutta ulkoyksikkö ei lähde pyörimään. Parametrin 76 kun laittoi 1 niin sen jälkeen alkoi tekemään kylmää. Kiertovettä nyt jäähdyttää 15 asteiseksi, ei siitä varmasti paljoa iloa ole mutta tuleepahan koitettua tuotakin ominaisuutta.

Stadi

Tulokas
Palautepisteet
0

Olenkos mä nyt unohtanut jotain? Laitoin Techibelin päälle kun alkoi talossa olla kylmä. Asetuksiin en ole kajonnut sitten viime kevään kun virrat käänsin pois. Nyt ei pumppu lähde käyntiin. Mitään virheilmoituksia tms. ei ilmene ja pumppu käy kyllä kun sen pakottaa sieltä ulkoyksiköstä päälle (oli jumissa ensin mutta käänsin ruuvarilla pumpun akselia jonka jälkeen toimii). Kontrolliyksikön parametri 15, eli pumppu, näyttää myös nollaa. Tuo äly ei nyt näytä käskevän pumppua päälle?

Stadi

Tulokas
Palautepisteet
0

Stadi sanoi:
Olenkos mä nyt unohtanut jotain? Laitoin Techibelin päälle kun alkoi talossa olla kylmä. Asetuksiin en ole kajonnut sitten viime kevään kun virrat käänsin pois. Nyt ei pumppu lähde käyntiin. Mitään virheilmoituksia tms. ei ilmene ja pumppu käy kyllä kun sen pakottaa sieltä ulkoyksiköstä päälle (oli jumissa ensin mutta käänsin ruuvarilla pumpun akselia jonka jälkeen toimii). Kontrolliyksikön parametri 15, eli pumppu, näyttää myös nollaa. Tuo äly ei nyt näytä käskevän pumppua päälle?
Olinhan mä tosiaan unohtanut että säädin sitä ulkosensoria talvella +3 jotta kävisi mahdollisimman kovilla pakkasilla. JOhan lähti pumppu käyntiin kun palautin sen nollaan ja laitoin pyynniksi reilusti yli +20 astetta.

Wespa

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
9

Onkos joku muuten saanut hommattua tähän Onniselta uuden virtausvahdin? Kai sitä voisi vielä varmuuden vuoksi sellaisenkin tilata, tuskin montaa kymppiä kustantaa. Talo alkaa jo vähän viilenemään niin kai sitä voisi hiljalleen taas lyödä Technibeliäkin tulille, saas nähdä kuin käy tällä kertaa. ::)

burmanm

Vakionaama
Palautepisteet
62

En ajatellut kyllä virtausvahtia itse hankkia, ainakaan niin kauan kun mulla on parikin vesipumppua tuolla kierrossa. Nyt on oma Technibelini taas toivottavasti hetken elossa, TMA tosin taisi taas karata aika monta vuotta eteenpäin.. kyllä se tänään Pollucomin mukaan 7,9kW puski lämpöä kun piti testata toimiiko vehje nyt ja sähköä söi sen 1,5kW. Eli näyttäisi se ainakin lämpimässä toimivan. Nyt vaan toivottavasti aika monta vuotta vielä operaatiota (tai kylmiä talvia) että maksaisi itsensä takaisin ;)

Isovitonen

Jäsen
Palautepisteet
0

Hieno homma että sait pumpun korjattua.

Jos oikein muistan niin höyrystin oli siitä jäätynyt ja haljennut useammastakin kohdasta..?

Minkälaiset oli korjaustoimet? Saitko juottamalla korjattua vai vaihdoitko koko höyrystimen?

Toivotaan pitkää ikää ja kovia pakkasia[emoji123]

pökö

Rele-aikakauden änkyrä
Palautepisteet
188

Hyvä että sait kuntoon. Osallistuko myyjä kuluihin?

burmanm

Vakionaama
Palautepisteet
62

pökö sanoi:
Hyvä että sait kuntoon. Osallistuko myyjä kuluihin?
Ei. Ehdotti ensin "palauta tänne, maksan rahat takaisin". Kysyin sitten siltä että kerro vaan minne, niin täältä lähtee tulemaan. Sen jälkeen tuli radiohiljaisuus. Mut en jaksa lähteä surkuttelemaan tuota, tää olkoot mun projektivehje nyt ja pitää alkaa väsäämään tuohon ohjaukseen jotain järkeä ettei se käynnisty kymmeniä kertoja päivittäin (ei oikein toimi PILPin kanssa järkevästi kun toi patteri jäähdyttää vettä niin nopeasti). Jos ei säästellä, niin pidetään sit harrastuksena.

Valtava kulu oli muuten R410a:ta, 477e veloitti kylmämies lopulta tuosta aineesta pelkästään. Jos vielä vuotaa (nyt on onneksi väriaineet sisällä) niin harkitsen kyllä millä mömmöllä täytätän ensi kerralla.

Wespa

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
9

Oma Technibel lähti kerrasta tulille rempan jäljiltä tänään ja hyvin lämmittää, edes laitteen kiertovesipumpun kanssa ei tällä kertaa tarvinnut tapella, sen kun vaan pyöräytti ruuvarilla jumiutunutta akselia pari kertaa ja heti virkosi. Saas nähdä mentäskö tää talvi viimein ilman isompia murheita.. ::)

Wespa

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
9

Sen poksahtaneen lämmönvaihtimen tilalle pistettiin "varaosa" (eli jostain toisesta pumpusta vähän isompi jota joutui hieman sovittelemaan) ja sitten uudet kylmäaineet sisään. Lisäksi hommasin itselleni laadukkaan kierrepakan niin pystyin korjaamaan putkimiehen pahimpia aivopieruja kytkennässä, nyt alkaisi varmaan olla niin kuin pitääkin. Ja puskurivaraajankin lisäsin paluulinjaan, totesin että 40l saa riittää kun ei se 100l pääsisi kuitenkaan kerrostumaan niin että siitä mitään hyötyä olisi.

Wespa

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
9

Hyvin on Technibel hyrrännyt nyt jo melkein kuukauden päivät, ei ole kertaakaan sulakekaan enää paukkunut, eli kaikki vaikuttaisi olevan nyt kunnossa. Jotain coppeloitakin näyttäisi Helenin kulutusseurannan mukaan tulevan, eli ei sentään lämmitä ainakaan ihan suorasähköllä. ;D Sulatusveden poisto on tosiaan aika pöllösti toteutettu, kivasti kastelee seinän rappaustakin jos oikein paljon sattuu olemaan sulatettavaa. Ensiapuna ajattelin kokeilla kallistaa laitetta nippa nappa sen verran että kaato on laitteen edestä katsottuna oikealle puolelle, josko sitten edes suurin osa vesistä valuisi laastipaljuun eikä harkkojen päälle.

Joku ratkaisu pitäisi vielä kehitellä siihen että miten öljykattilan vastuksen saisi menemään automaattisesti päälle silloin kun Technibel syystä tai toisesta ei lämmitä vaikka tarve olisi. Ihan vastuksen termarilla suoraan tuo ei onnaa koska se ei huomioi mitenkään miten kuumaa vettä kiertoon tarvitaan. Joku vastuksen hyödyntämisominaisuushan Technibelissä manuskan mukaan taisi olla, mutta ilmeisesti siinä oli se vika että ottaa vastusta avuksi turhan herkästi, jo reilusti ennen kuin pumpusta loppuu paukut.

burmanm

Vakionaama
Palautepisteet
62

Wespa sanoi:
Joku ratkaisu pitäisi vielä kehitellä siihen että miten öljykattilan vastuksen saisi menemään automaattisesti päälle silloin kun Technibel syystä tai toisesta ei lämmitä vaikka tarve olisi. Ihan vastuksen termarilla suoraan tuo ei onnaa koska se ei huomioi mitenkään miten kuumaa vettä kiertoon tarvitaan. Joku vastuksen hyödyntämisominaisuushan Technibelissä manuskan mukaan taisi olla, mutta ilmeisesti siinä oli se vika että ottaa vastusta avuksi turhan herkästi, jo reilusti ennen kuin pumpusta loppuu paukut.
Joo, tuota ei valitettavasti saa alle -7C lämpötilassa toimimaan oikein, ainoastaan lämpimämmässä.

Wespa

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
9

Joku vaikka kännyllä etänä hallittava systeemi josta näkisi öljykattilan veden lämpötilan ja tarvittaessa voisi napsauttaa vastuksen päälle olisi aika näppärä. Ei tietenkään saisi maksaa juuri mitään. ;D

lmfmis

Vakionaama
Palautepisteet
14

Laittaisin öljykattilaan tasaisen 50 ast ja sekoittaisin shuntilla kiertoon tarpeen mukaan. Eh80 riittäisi tuohon...

burmanm

Vakionaama
Palautepisteet
62
Pidätkö Jukka talossa saman lämpötilan yöt päivät? Omaan Technibeliin laitoin alusta alkaen säädöt niin että klo 22-06 välillä menee Economy Modeen, eli kun päivisin tavoitelämpötila on +21, niin yön aikana saa laskea +17. Ainakin näin pikkupakkasilla toimii rintsikassakin vielä ihan hyvin ja pumppu ei juuri öisin käy, saas nähdä miten sitten kovemmilla pakkasilla.
Siirrän tänne.. mä käytin tuota ajastettua economy tilaa kun oli kevyemmät kelit (yli 0C) niin että joka kolmas tunti Technibel oli päällä ja muuten toi mun 410P puski lämpöä tupaan. Mutta nyt kun pakkaset on käyneet tuolla -10C paikkeilla, niin ei toimi enää edes joka toinen tunti Technibel, joka toinen 410P vaan silloin voi tulla kyllä kylmät suihkut ;)

Mulla ei varsinaisesti lämpötilan säätö onnistu tuolla, liian hitaasti muuttuu.

JukkaI

Aktiivinen jäsen
Palautepisteet
0
Väliraporttia pitkästä aikaan. Laite käy ja kukkuu alkuhankaluuksien jälkeen niin hyvin, että olen sen jo melkein unohtanut. Talvella muutaman kerran putsannut jäät paljusta ja sillä menty. Mittari näyttää, että 13 964 kWh kulutusta laitteella.

Edit: pitkä ketju enkä heti löytänyt vastausta kysymykseen: Mikä on tämän laitteen oikean elämän vuosi COP?

Ylös Bottom