VILP nro2 Technibel PHRIB 10

burmanm

Vakionaama
Vs: VILP nro2 Technibel PHRIB 10

janti sanoi:
Hyvin läheistä sukua Sanyolle ja Argolle. ;)
Varmasti, mutta rebrandaus tässä tapauksessa on Technibel -> Sanyo, eikä toistepäin (kuten yleensä). Eli Sanyon vehje kyseessä ei kuitenkaan ole, Nibe on kuitenkin se nykyinen omistaja näile vehkeille ;). Argocliman ilmalämpöpumput on toinen tarina, mutta ne ovat eri yritystä.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

burmanm sanoi:
Varmasti, mutta rebrandaus tässä tapauksessa on Technibel -> Sanyo, eikä toistepäin (kuten yleensä). Eli Sanyon vehje kyseessä ei kuitenkaan ole, Nibe on kuitenkin se nykyinen omistaja näile vehkeille ;). Argocliman ilmalämpöpumput on toinen tarina, mutta ne ovat eri yritystä.
Technibel is a trademark of Nibe Energy System France used under license
Argoclima S.p.A. - Sede Legale, Via Alfeno Varo, 35 - 25020 Alfianello (BS) - ITALY

Eli Nibe halusi Ranskan markkinoille.. ja lisenssoi Technibelin tarran ynnä osti Argolta niiden 25 reiskan myyntikonttorin. Mitähän lopulle Technibelille tapahtui.. puoti oli taloudellisissa vaikeuksissa.

Wespa

Aktiivinen jäsen

Merkkimiekkailun jälkeen takaisin asiaan. 2080€ sisältäen toimituskulut on tämän hetken tiukka hinta, sen alle eivät enää suostu tulemaan. Taidanpa silti tilata, ei tuo nyt paha hinta ole vieläkään, ja pitäähän teidän miinanpolkijoiden nyt vähän saada vaivanpalkkaakin uskalluksestanne. ;)

r290

Aktiivinen jäsen

Ranskasssa näemmä vedätetään!

Itse kysyisin itseltäni tarjotessani ja sisäistä hevostani hilliten:

-ostanko laitteen ,jossa 7vuotta vanhat öljyt (ollakko siis "eltaantuneet" vai ei)
-virtausvahti ja kv- pumppu jumissa

Kyllä tuo ~ 1500€ ihan käypä taso tarjotessa - liekö noita kukaan muu huolii kuin pokeriluonteinen!

Odottele vaan kevään etenemistä ilman panikointia!

gebogalbi

Jäsen

r290 sanoi:
-ostanko laitteen ,jossa 7vuotta vanhat öljyt (ollakko siis "eltaantuneet" vai ei)
-virtausvahti ja kv- pumppu jumissa
Minkäs ikäisiä laitteita muilla on? Omani on valmistettu 2012 puolella. Pitäisi saada viimein laitettua käyttöön, kun 3 kk "takuusta" on jo puolet mennyt :)

burmanm

Vakionaama

gebogalbi sanoi:
Minkäs ikäisiä laitteita muilla on? Omani on valmistettu 2012 puolella. Pitäisi saada viimein laitettua käyttöön, kun 3 kk "takuusta" on jo puolet mennyt :)
Sulla on varmaan sit nuorin, mun oli 2010 valmistettu ;)

Wespa

Aktiivinen jäsen

Vaikea kuvitella että noin suljetussa systeemissä olevalle esteriöljylle kävisi mitään vaikka se useamman vuoden olisikin käyttämättä, mineraaliöljylle voisikin jotain tuossa ajassa jo käydäkin.

burmanm

Vakionaama

Saitko JukkaI ikinä mitään hyvää vastausta Ranskasta? Yritin vielä lähettää sinne (ja Onniselle) toiveen että noita "salaisia" dokumentteja saisi jos niitä olisi olemassa, niillä kun on joku dokumenttipalvelin salasanan takia johon ei itse pääse tuolla technibel.comissa.

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Wespa sanoi:
Vaikea kuvitella että noin suljetussa systeemissä olevalle esteriöljylle kävisi mitään vaikka se useamman vuoden olisikin käyttämättä, mineraaliöljylle voisikin jotain tuossa ajassa jo käydäkin.
Kyllä öljy säilyy käyttämättömänä kun se säilyy käytössäkin.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

burmanm sanoi:
Saitko JukkaI ikinä mitään hyvää vastausta Ranskasta? Yritin vielä lähettää sinne (ja Onniselle) toiveen että noita "salaisia" dokumentteja saisi jos niitä olisi olemassa, niillä kun on joku dokumenttipalvelin salasanan takia johon ei itse pääse tuolla technibel.comissa.
Jälleenmyyjille ja asentajille on omat palvelunsa, Onninen pitäisi vaan saada motivoitua hakemaan sieltä ne dokkarit.

burmanm

Vakionaama

VesA sanoi:
Jälleenmyyjille ja asentajille on omat palvelunsa, Onninen pitäisi vaan saada motivoitua hakemaan sieltä ne dokkarit.
Voi olla hieman heikko business case. Paitsi että voisivat myydä mulle ja JukkaI:lle uudet flow switchit ja laskuttaa ne choc-discountilta ;)

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

burmanm sanoi:
Voi olla hieman heikko business case. Paitsi että voisivat myydä mulle ja JukkaI:lle uudet flow switchit ja laskuttaa ne choc-discountilta ;)
Jotain sellaista kannattaisi ehkä ihan oikeastikin yrittää, se switchiä myyvä jampsteri joutunee joka tapauksessa kaivautumaan vehkeen dokumentaatioon siellä samassa paikassa ja ehkä jopa latailemaan sen omalle koneelleen. Eiköhän näissä meidänkin kylmäkalleissa ole sellaisia joilla tuonne voisi olla tunnarit, jos näitä täkäläisiä haluaisi kaupankäynnissä suosia.

burmanm

Vakionaama

Noh, ehdotin sellaista Onniselle, kuulemma PHRIA mallille on ainakin service manual olemassa (lienee melkein sama vehje, mutta siinä on vastukset), näin sanoivat ranskasta, mutta samalla että on liian iso lähetettäväksi, et pitää kysyä Onniselta.

Nopeastihan tuo COP laskee kun lämpötila laskee, mutta -8C:ssä se pyörii siinä 2,4 paikkeilla joten kai tässä ihan tyytyväinen voi olla (31C vedellä), -1C:ssä ilman sulatuksia oli yli 3 kuitenkin vielä. Täytyy katsella huomenna kun on kylmempi että mitä sille käy (ja mikä on yön keskiverto COP, mutta valitettavasti mulla ei oo lämpömittaria missään loggaamassa). Sulatuksissa on sittenkin varmaan jokin muu kuin pelkkä lämpötila, sillä nyt näin sen sulattelevan ilman että kennossa oli mielestäni yhtään jäätä (ei montaa pisaraa vettä tullut ulos).

-5C:ssä mentiin vielä minimitehoilla.. ei siis ainakaan kapasiteetti ihan heti lopu ;). Teoriassa kai tuo Nibe pääsisi lämmittämään n. 3:n COPilla, eli jos näitä fiksusti pystyis ohjaamaan niin hyötysuhdetta saisi ylöspäin yhteiskäytöllä.

Se mikä voisi toki parantaa vielä COPpia olisi parempi ulkoputkien eristys. Menot VILPille on nyt hyvin eristetty (armaflex kuparin päällä + Bilteman eriste), mutta paluut VILPiltä on vain tuon armaflex kopion rasituksella. Ei oikein mahdu tuo Bilteman eriste senkin päälle vielä, muuten alkaa olemaan tuo talon hengitysrako aika pienoinen ulkovuorauksessa.

burmanm

Vakionaama

Yöllä oli sitten sulake pompannut pois päältä. Eli kyllä se jossain vaiheessa on yli 16A sitten syönyt - tai sitten on mennyt jotain pahasti metsään. Alkoi tulee kylmä kun tarkoituksella oli Nibestä vastukset pois päältä ja -15C ulkona.

JukkaI

Aktiivinen jäsen

burmanm sanoi:
Saitko JukkaI ikinä mitään hyvää vastausta Ranskasta?
En. Myyjä ei osannut oikein asiaa ja Nibe ei voisi vissiin olla vähempää kiinnostunut. Ei edes meidän Tachnibel-yhteisöstä :)

JukkaI

Aktiivinen jäsen

burmanm sanoi:
Yöllä oli sitten sulake pompannut pois päältä. Eli kyllä se jossain vaiheessa on yli 16A sitten syönyt - tai sitten on mennyt jotain pahasti metsään. Alkoi tulee kylmä kun tarkoituksella oli Nibestä vastukset pois päältä ja -15C ulkona.
Jännä juttu. Meilläkin meni tuon -20 rajan yli. Minulla oli pyynti 35C ja kattilan vastukset jossain 30C asetuksissa. Jossain vaiheessa yön aikan VILPpi on antanut periksi ja jäänyt kierrättämään vettä. Ajattelin, etten koske yhteenkään nappulaan ja katson missä vaiheessa vastukset jäävät taustalle ja VILPpi otta lämmitysvastuun.
Aamulla vesi kiersi VILPissä ja kattilan vastukset hoitivat lämmityksen. Laitoin tulet takkaan ja nyt taas -17C ulkoilma menee LTO:n kautta +21 asteisena kämppään. Aika hurja tuo ΔT 38°C ihan tavis kiinteäkennoisella LTO:lla.

burmanm

Vakionaama

Täällä vaan ei mennyt alle -20C missään vaiheessa niin sinäänsä suuri pettymys. Sain sen nyt uudestaan käynnistymään, mutta ei tuo kieltämättä kovin hyvältä kuulosta kun se tuolla ulkona pyörii (samaa mietin jo eilen illalla), huomattavasti meluisampi kuin normaalisti. Tosin ehkä se ääni vaan muuttuu korkeammalla kuormalla erilaiseksi, eihän tuo nyt ole usein joutunut töitä tekemäänkään. Se on ollut kiva huomata ettei se yritä sellaisia ryntäyksiä käynnistyessään, vaan pyrkii pitämään mahdollisimman pienenä tuon kulutuksen kokoajan - sääli ettei se kykene menemään alemmas kuin 30%.

burmanm

Vakionaama

Nyt pomppas heti uudestaan. Eli 16A ei näytä ainakaan tuolle riittävän (olettaen että se on kunnossa), sillä kun se nyt yrittää täydellä potkulla auttaa, niin lopulta naksahtaa. Ei valitettavasti pysty rajoittamaan maksimitehoakaan..

gebogalbi

Jäsen

burmanm sanoi:
Nyt pomppas heti uudestaan. Eli 16A ei näytä ainakaan tuolle riittävän (olettaen että se on kunnossa), sillä kun se nyt yrittää täydellä potkulla auttaa, niin lopulta naksahtaa. Ei valitettavasti pysty rajoittamaan maksimitehoakaan..
Onko nopea vai hidas johdonsuoja?

burmanm

Vakionaama

Hidas. Sen takia se varmaan pitkän aikaa jaksaakin pyöriä.. Toinen omituisuus tuossa ohjauksessa on se lämpökäyrän laskeminen. Kanavassa 4 se ilmoittaa sen lasketun veden lämpötilan, mutta itselläni se ainakin ylittää tuon maksimilämpötilan jonka olen asettanut. Eli nyt maksimi on 32C, niin silti se on laskenut vedelle tavoite lämpötilaksi 33.8C.

Mistäköhän se tuon repii.. se adaptive slope on poissa päältä.

burmanm

Vakionaama

Luulinpa että oli hidas, vaan kappas, siellä onkin B16. Sähkäri ei tainnut itsekään oikein katsoa tarkasti, kun käytti vapaata sulaketta eikä ehdottamaani uuden vetoa. Enpä tunne noiden laukaisuaikojen eroa, mutta onko tuo B16 niin paljon nopeampi laukeamaan kuin C16, että tuo voisi aiheuttaa? Vai pitäiskö vaan korjauttaa kokonaan C20:lle tuo?

burmanm

Vakionaama

Njoo, samaa käyrää luin. Toki kustannus on varmaan sama pyydänkö sähkäriä vaihtamaan kumpaan tahansa, itse en saa sitä kuitenkaan tehdä (blaah - oispa DC talo). Ainoa et viimeksi taisi nikotella jotain 2,5mm^2 kaapelista ja C20 sulakkeesta.

VesA

Moderaattori
Ylläpidon jäsen

burmanm sanoi:
Njoo, samaa käyrää luin. Toki kustannus on varmaan sama pyydänkö sähkäriä vaihtamaan kumpaan tahansa, itse en saa sitä kuitenkaan tehdä (blaah - oispa DC talo). Ainoa et viimeksi taisi nikotella jotain 2,5mm^2 kaapelista ja C20 sulakkeesta.
Eikai noilla eri aakkosten suojilla vaikkapa 24A virralla ( 1,5x ) ole tuossa kuvassa mitään eroa ? Eroa on vain suuremmilla virroila, joita sallitaan joidenkin sekuntien ajaksi. Eri juttu on sitten etsiä toleranssin ylärajalle osuva yksilö. Ehkä sitä virtaa kannattaisi mitata.

JukkaI

Aktiivinen jäsen

Mikä mätää kun tuolla parametreissa nro 20 heat pump shut-down treshold outside temperature on kylmimmillään -15°C. Sitä ei voi säätää tuonne -20°C jonka pitäisi olla koneen minimilämpötila ainakin esitteiden mukaan. Nyt aamulla katsoin, niin pumppu näyttää ulkolämpötilan olevan -15°C ja pumppu on valmiustilassa.
Parametri nro 21 Regional min. temperature minulla on -20°C mutta mitä hemmetin virkaa sillä on jos kone stoppaa jo -15 lämpötiilassa. Mikä tämä parametri 21 on?

Onko minulla joku parametri tai asetus pielessä kun tuota parametria 20 en saa asetettua tuonne -20 jonne se kuuluisi?
Onko meille myyty kone jonka alueellinen minimilämpötila on -20°C (par21) ja kone lopettaa toimintansa jo -15°C lämpötilassa (par20)?

burmanm

Vakionaama

Ihmettelin aivan samaa, sillä tuo min regional temperature pitäisi vaikuttaa vain lämpökäyrään, mutta ei se mulla sitäkään seuraa. Siellä iloisesti kiertää nytkin paljon lämpimämpi vesi kuin mitä olen säätänyt maksimiksi (oli aamulla vähän lämmin). Huomasin että siihen taas vaikutti ne säädöt 50/51/52, joilla voi muuttaa lämpötilasensoreita, kummallisesti se vaikuttaa myös veden laskettuun lämpötilaan.

Kokeilepa jos noiden parametrien muutos vaikuttaisi tuohon standby tilaan kanssa.

Andres

Aktiivinen jäsen

Tehdas on ollut varma että tuode on Ranskan markkinoilla.
Region ei ole Suomi.
Esimerkiksi voi joku tutkija pohjoisnavalla tutkia miten saa säätöja ohittaa.
Italian markkinoille tuodettulla autolla saa ajaa Suomessa mutta autossa on toisenlaisia osia kuin pohjosessa säässä tarvitaan. Kuitenkin voi olla auton hinta huomattavasti halvempi.

JukkaI

Aktiivinen jäsen

Nyt eteisen ohjainyksikkö näyttää ulkolämpötilaksi -14°C, pumppu käy ja tuottaa lämpöä. Pitää tutkia nuo 50,51 ja 52
Edit: laitoin tuon parametrin 50 +3°C joten olisikohan nyt sulkuraja -18°C Ainakin se näyttää nyt ulkolämpötilaa kolme astetta lämpöisempänä.

burmanm

Vakionaama

Selvisitkö yöstä? ;) Mulla pyörii +3C:llä tuolla -16C:ssä ainakin ihan nätisti, vieläpä ihan mainiolla COPillakin. Mutta, ihan oma mieli tolla vehkeellä on sen suhteen minkä lämpöistä vettä se tuuppaa, nytki on maksimi 30C niin se tunkee +32C lämpöistä vettä. Keittiössä +23.6C, ei ihan tällä tavalla kyllä maksa ikinä takaisin itseään ;)

pökö

Rele-aikakauden änkyrä

Onko tuo ylilämmityksen määrää vakio, jos on niin pudota pyyntiä pari astetta.

JukkaI

Aktiivinen jäsen

Meillä on nyt ulkona -17 tai -16°C. Koneeseen menee patterien paluusta +36°C ja ulos pukkaa +41°C.
Pyynti on vissiin 40°C. Talo on mukavan lämmin.

Eli tuo parametrin 50 säätö +3°C teki sen, että näissä huippupakkasissa mennään ilmaa pumpaten.
Katsotaan vielä ensi yö ja sitten palautan tuon ulkolämpötilan mittauksen normiarvoon, niin näkee eteisessä oikean ulkolämpötilan tuosta säätöyksiköstä.

JukkaI

Aktiivinen jäsen

Tämä talvi taisi huippupakkasineen olla sitten tässä. Viime yö taisi mennä lähes kokonaan ilman pumppauksella kiitos tuon 3:n asteen "huijauksen".

Koko talon kulutuksissa noi pahimmillaan -16 vuorokauden keskilämmöt tekivät pienen piikin:
https://www.dropbox.com/s/3cmkohq37j:eek:pqe/HelmikuuunHuiput.JPG?dl=0

Kyllä tuo huippupakkasten 123kWh vuorokausikulutus osin suorasähkölämmityksellä on vielä siedettävä.

Wespa

Aktiivinen jäsen

Jaahas, mun pumppu lähti eilen tulemaan Ranskasta tänne päin, jokohan ensi viikolla ehtisi perille? Täytynee pistää oma ketju pystyyn kun on vähän muitakin liikkuvia osia tässä mun tulevassa systeemissä vielä, onneks seuraavan lämmityskauden alkuun on vielä aikaa.. :cool:

burmanm

Vakionaama

Pääsit sit kuitenkin diiliin? ;) Tänne vaan infoa, mullakin on monta liikkuvaa palasta tässä (mm. PILP ja autotallinkin lämmitys pitäis ratkaista - tästä vehkeestä kyl periaatteessa riittäisi potku siihenkin), mut pahimpana tuo PILP kun nyt tämän talven puhaltelen iloisesti kaiken lämpimän ilman pihalle 90% päivästä. Mietinnässä oli PILPin + tän naittaminen jotenkin fiksusti, mutta taidan tyytyä LTO laitteeseen jossain vaiheessa sen sijaan (kyllä mä laskin että se kannattaa - niin paljon lämpöä menee nyt harakoille, -16C:ssä oli melkein 1/3 kaikesta VILPin tuotosta vain jälkilämmitykseen).

Mut sen sijaan totesin taas uuden kummituksen tuossa ohjauksessa ja se on se "ambient temperature sensor". Vaikka oon kytkenyt ettei se vaikuta lämpökertoimeen, niin kyllä se silti sitä käyttää ja sammuttaa pahimmillaan lämmityksen jos teknisen tilan lämpötila nousee siihen säädettyyn. Ranskalaiset.. Eli kyllä mä joudun tälle ainakin rakentamaan uutta ohjausta jos vaan keksin keinon.

Wespa

Aktiivinen jäsen

burmanm sanoi:
Mut sen sijaan totesin taas uuden kummituksen tuossa ohjauksessa ja se on se "ambient temperature sensor". Vaikka oon kytkenyt ettei se vaikuta lämpökertoimeen, niin kyllä se silti sitä käyttää ja sammuttaa pahimmillaan lämmityksen jos teknisen tilan lämpötila nousee siihen säädettyyn. Ranskalaiset.. Eli kyllä mä joudun tälle ainakin rakentamaan uutta ohjausta jos vaan keksin keinon.
Muistanko oikein että tuo ambient sensor on siinä sisäohjausyksikössä? Jos vain johto riittää tai sitä saa helposti jatkettua niin ajattelin suosiolla laittaa sen eteiseen, ei mullakaan kellarissa olevan pannuhuoneen lämpötila "ihan" vastaa sitä todellista tilannetta asuinkerroksissa. ;D

burmanm

Vakionaama

Siinä se on, mutta haluan siis tarkoituksella ettei se sisälämpötila vaikuttaisi ollenkaan siihen VILPin toimintaan. Samasta syystä repinyt kaikki huonetermostaatitkin irti, ne reagoi siinä 3-4h viiveellä niin ne tekevät joka kerta kaiken pieleen. Parasta olisi siis vain vetää yhdellä käyrällä jatkuvasti, jossa huoneen lämpötilat on kohtuulliset (~21C) ja kaikki ylimääräinen lämpö kämpästä sitten nostaa niitä kuitenkin sen asteen (tai keittiössä enemmänkin).

Helpottaisi toki Technibelin säätöä jos olisi sisällä se yksikkö, mutta toisaalta kun sille antaa jotain arvoja niin ei se niitä noudata kuitenkaan, ajattelee vaan et oon tyhmä ihminen ;). Toimii nyt taas pakkasilla, mutta veikkaan että kun lauhtuu niin saa taas herätä saunaan.

Täälläkin saatu pumppu nyt käyttöön. Joku kyseli aikaisemmin valmistus päivämäärää, mulla tammikuu 2012.

Käyttöönotto meni aikalailla samalla kaavalla kuin muillakin. Alkuun herjasi sitä gr alarmia, oikosulkulenkki siihen virtausvahdin riviliittimille, niin lähti. Sitten kun saatiin pumppu ja järjestelmä ilmattua, otin oikosulku lenkin pois ja ainakaan vielä ei ole herjannut uudestaan.

Kättely tehowatin kanssa tuntuisi toistaiseksi toimivan, ei esim. sulatuksen aikana pyydä tehowatilta lisää lämpöä. Mulla alkoi ulkoyksikkö tekemään kuuraa samantien. Nyt muutamien tuntien jälkeen kerännyt laastipaljuun jo viitisen senttiä jäätä pohjalle.

Mittailin pumpun ottamaa virtaa. Jonkin verran ennen sulatusjaksoa pumppu ottaa n.21A, ilmeisesti joutuu tekemään tosissaan töitä että saa kylmäaineen höyrystymään kun on kovasti kuurassa..? Sulatuksen jälkeen ottaa n.11A. Itsellä nyt syöttönä 3 x 2.5 16A. Vaihdan kyllä kutosen naruun ja laitan 25A etusulakkeen. Mielestäni osaa ainakin näillä kympin pakkasilla hyvin sulatella tarpeeseen, mielenkiintoista nähdä toimiiko sulatuksen lauhemalla kelillä yhtä hyvin.

Yritin saada parametroitua tuon tehowatin käyrän pumpulle. Eli ulkolämpötilan ollessa nollassa olisi pyynti 30C ja ulkolämpötilan ollessa -10 pyynti n.35C. Nyt kone tekee tällä n.kympin pakkasella 38C, eli kovasti turhan lämmintä. Tähän täytyy paneutua tarkemmin. Otetaan parametri vinkkejä vastaan ;).

Summasummarum, meni kyllä käyttöönotto hyvin. Kone ei huuda, ei sivuääniä kaikki tuntuisi toistaiseksi toimivan. Todella tyytyväinen kunnes toisin todistetaan ;D

burmanm

Vakionaama

Isovitonen sanoi:
Käyttöönotto meni aikalailla samalla kaavalla kuin muillakin. Alkuun herjasi sitä gr alarmia, oikosulkulenkki siihen virtausvahdin riviliittimille, niin lähti. Sitten kun saatiin pumppu ja järjestelmä ilmattua, otin oikosulku lenkin pois ja ainakaan vielä ei ole herjannut uudestaan.
Täytyypä testata jos tuo olisi tuosta toennut kun on saanut pyöriä. Tai sitten sun ei ole niin jumissa kun on uudempi vehje ;)

Mittailin pumpun ottamaa virtaa. Jonkin verran ennen sulatusjaksoa pumppu ottaa n.21A, ilmeisesti joutuu tekemään tosissaan töitä että saa kylmäaineen höyrystymään kun on kovasti kuurassa..? Sulatuksen jälkeen ottaa n.11A. Itsellä nyt syöttönä 3 x 2.5 16A. Vaihdan kyllä kutosen naruun ja laitan 25A etusulakkeen. Mielestäni osaa ainakin näillä kympin pakkasilla hyvin sulatella tarpeeseen, mielenkiintoista nähdä toimiiko sulatuksen lauhemalla kelillä yhtä hyvin.
Jooh, mun sulake on kanssa mennyt sulatuksen mukana. Eiköhän tuolla C20 pärjää, mulla on pääsulake 3x35A kuitenkin niin ei ihan heti muusta kuormasta poksahtele.

Yritin saada parametroitua tuon tehowatin käyrän pumpulle. Eli ulkolämpötilan ollessa nollassa olisi pyynti 30C ja ulkolämpötilan ollessa -10 pyynti n.35C. Nyt kone tekee tällä n.kympin pakkasella 38C, eli kovasti turhan lämmintä. Tähän täytyy paneutua tarkemmin. Otetaan parametri vinkkejä vastaan ;).
Mä vedin tuonne 50-parametrille, 51 parametrille ja 53 parametrille (toivottavasti nyt muistan oikein) niin +3, +1 ja +1. Sain sen näin suht lähelle näyttämään mitä Pollucom ja Nibet näyttävät veden lämpötiloiksi ja sen jälkeen oon yrittänyt säätää parametreilla 30 ja 32 noita lämpötiloja. Jos pidän parametrin 50 defaulttina, niin tulee aina kämpässä liian kuuma vaikka mitä tekisi.

Lukujahan se ei tottele kunnolla mitenkään ja on hyvä huomata että parametri 4 "calculated setpoint" ei todellakaan ole calculated, vaan se vaihtelee jälkikäteen miten sattuu viiveellä miten muuttuukaan lämpötilat laatassa. Sääli, odotin sen olevan kuten Niben laskettu arvo, mutta kaikkea ei näköjään voi saada (tai voi, jos vaan löytyy energiaa kesällä). Jos keksit tuon logiikan, niin kerro ihmeessä, se mitä manuaalissa lukee ei pidä paikkaansa alkuunkaan.

burmanm

Vakionaama

Jaahas, mulla on sitten jäässä alaosa koko vehkeestä, on noi reiät joista pitäisi valua vedet niin jäässä (tai ainakin osa). Taitaa joutua sulatuskaapelin ostoon jossain vaiheessa (nythän onneksi lauhtuu täällä sen verran että kyllähän se sulaa - mutta taidanpa käydä reiät silti sulattamassa auki käsin).

JukkaI

Aktiivinen jäsen

Isovitonen sanoi:
Alkuun herjasi sitä gr alarmia, oikosulkulenkki siihen virtausvahdin riviliittimille, niin lähti. Sitten kun saatiin pumppu ja järjestelmä ilmattua, otin oikosulku lenkin pois ja ainakaan vielä ei ole herjannut uudestaan.
Tämä oli tosi hyvä tieto. Pitää kokeilla kevväämmällä.

Oma pumppu on valmistettu 9.2009 Olisiko näiden pumppujen kanssa sama juttu kuin viineillä, eli muutama vuosi varastossa parantaa laatua :)

Ylös Bottom