Yleinen kotiautomaatioketju

I

ikke

Vieras
Vs: Yleinen kotiautomaatioketju

Sain kaivettua tuon slackin urlin, eli kiinnostuneille sellainen löytyy täältä:

https://kotiautomaatioiot.slack.com/

Ja sinne saa kutsun tosta, taisi olla automaattihyväksyntä jos oli iki.fi tai joku api osoite:

https://kotiautomaatio.herokuapp.com/

Ja Twitterissä käytettiin häsää #KotiautomaatIoT

Mikä kotiautomaatiokontrolleri (tai -hubi) pitäisi valita? Löytyy z-wave plus kontrolleria/hubia jonka "kylkeen" voisi sulauttaa vanhan 433MHz -järjestelmän?

Olen siirtymässä/laajentamassa tellstick net:n päälle rakennetusta 433MHz järjestelmästä Z-wave plus -aikakauteen. Vanhaa 433MHz laitteistoa on kertynyt vuosien varrella niin paljon, että tarve olisi säästää nämä edelleen rinnalla. Jatkossa haluaisin pitää mahdollisuuden lisätä sekä 433 että z-wave -tuotteita automaatioverkkoon.

Tarkoitus on jatkossa(kin) ohjata valaistusta, sähkölämmitystä, pistorasioita, releitä, ILP:a, lattialämmitystä jne. painonapeilla, liiketunnistimilla, termostaateilla, lämpöantureilla, valoantureilla, rajakytkimillä, virta-antureilla, kameroilla, kännykällä, älykellolla jne.

Olen kiinnostunut Veraplus kontrollerista sen oletettavan laajennettavuuden takia (stand-alone, Z-wave, Bluetooth, WiFi...). Onko muita vastaavia, jotka tukevat eri protokollia? Mitä etuja muilla on veraplus verrattuna? Samsung smartthings hub? Mitä muuten tämän kaltaiset kontrollerit osaavat ohjata Bluetooth ja WiFi -verkkojen kautta? Ovatko siis turhia ominaisuuksia?

Noita varten tietenkin "scenejen" ohjelmointi pitäisi olla monipuolinen mutta kuitenkin selkeä (ei koodattava). Ohjelmointialustan pitäisi olla kuukausimaksuton.

Rasberry jutut taitaa viedä liikaa aikaa joten ne on pois suljettu (...kunnes toisin todistetaan).

ducatirocks sanoi:
Noita varten tietenkin "scenejen" ohjelmointi pitäisi olla monipuolinen mutta kuitenkin selkeä (ei koodattava). Ohjelmointialustan pitäisi olla kuukausimaksuton.

Rasberry jutut taitaa viedä liikaa aikaa joten ne on pois suljettu (...kunnes toisin todistetaan).

Todistan toisin, lue muutama viestini.
Eli Domoticz ja raspi
http://lampopumput.info/foorumi/index.php?topic=22479.msg325606#msg325606

HeTi

Aktiivinen jäsen

Tämä voisi kiinnostaa täällä:
"Mato Engineering -niminen startup on julkistanut uudenlaisen MATOlog-tuotekonseptin IoT-toteutuksiin. Laitteet toimivat Digitan LoRa-verkossa, mutta poikkeukselliseksi tämän kuluttaja-asiakkaille suunnatun ratkaisun tekee tuotteen myyntihintaan sisältyvä laitteen elinikäinen tiedonsiirto Digitan verkossa."
http://etn.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=6383&via=n&datum=2017-05-29_15:30:11&mottagare=28691

http://www.matolog.fi

Lassivv

Jäsen

En päässyt tuonne Slackiin liittymään mitenkään. Iki yms maileja ei löydy. Tuosta kutsunta linkistä tulee vaan sivu "täällä ei ole mitään."

Onko tuo isoin kotiautomaatioon keskittyvä systeemi vai löytyykö näille omaa foorumia tai vastaavaa? Tosiaan aika vähän tuntuu aiheesta olevan juttua. Harrastetaanko asiaan tosiaan niin vähän vai puuttuuko tosiaan vaan täysin paikka mistä aiheesta voisi puhua?

Jos on linkkejä foorumeille asiaan liittyen tai vastaavaa niin kiinnostaisi kyllä.

VesA

In Memoriam

Lassivv sanoi:
En päässyt tuonne Slackiin liittymään mitenkään. Iki yms maileja ei löydy. Tuosta kutsunta linkistä tulee vaan sivu "täällä ei ole mitään."

Onko tuo isoin kotiautomaatioon keskittyvä systeemi vai löytyykö näille omaa foorumia tai vastaavaa? Tosiaan aika vähän tuntuu aiheesta olevan juttua. Harrastetaanko asiaan tosiaan niin vähän vai puuttuuko tosiaan vaan täysin paikka mistä aiheesta voisi puhua?

Jos on linkkejä foorumeille asiaan liittyen tai vastaavaa niin kiinnostaisi kyllä.

Siinä Slackissa ei ainakaan julkisesti paljon tapahdu.. täällä on vilkkaampaa.

rassi

Aktiivinen jäsen

Motorisoidut rullaverhot, kuinka tämän saa tunkattua Domoticziin?

https://www.instructables.com/id/Motorized-WiFi-IKEA-Roller-Blind/

Ohjeissa on vinkkiä OpenHabiin, mutta kuinka Domoticziin..?
Rautalanka kelpaa enemmän kuin hyvin :)

I will give you an example of integration with the home automation solution I am using. If you have a pre-installed openhab home automation solution or would like to set one up (there are guides on their home page), this is what you should do to integrate the roller blind.

1. Install and configure the openhab according to their instructions
2. Install MQTT binding
3. Configure MQTT binding for your previously configured broker (local or cloud)
4. Add the roller blind to your items and sitemap file. See example below.

Item:

Dimmer masterbedr_blind1 "Rullgardin 1" <rollershutter> { mqtt=">[ohab:/house/masterbedroom/rollerblind/0/set:command:*:${command}],<[ohab:/house/masterbedroom/rollerblind/0/status:state:default]" }

Sitemap:

Slider item=masterbedr_blind1

B

biiveri

Vieras

Terve!
Uusi harrastelija näissä kotiautomaatio hommissa kaipais vähän ideoita.
Pannuhuoneeseen laitettu raspi ja domoticz loggaamaan varaajan lämpötiloja.
Nyt olisi mielessä vähän automatisoida ulkovalojen ohjausta.
Tällä hetkellä tilanne on se että etupihan seinävaloja ohjataan yhdestä paikasta kaksoiskytkimellä joista toisessa on varaus ulkovaloille, ei ole siis käytössä tällä hetkellä. Talon päädyn valoja ohjataan kahdesta eri pisteestä yksi osaisella kytkimellä ja takapihan valoja ohjataan kahdesta pisteestä, toisessa kaksoiskytkin jossa taas varaus erillisille pihavaloille sekä toisessa yksiosainen kytkin.
Takapihan puoli on samassa syötössä olohuoneen valojen kanssa ja muut taas tuulikaapin ryhmässä.
Voisikohan tässä tapauksessa toimia sellainen systeemi että laittaisi jokaiseen ryhmään z-wave kytkimen joita voisi sitten ohjata vaikka langattomalla painonapilla tai tehdä switchit domoticz perään?
Kytkin voisi olla vielä himmennettävää mallia niin saisi sitten ajastuksien kanssa palamaan valot himmennettynä jotka liiketunnistimen avulla syttyisi täyteen kirkkauteen.

dugeroow

Jäsen

Löytyykö valmiina wifi tai z-wave tms. tekniikalla toimivaa ratkaisua joka mittaisi etäluettavan sähkömittarin led-valon vilkkumisesta reaaliaikaista koko pirtin sähkönkulutusta ja jakaisi sen kännykän näytöltä / nettiselaimesta luettavaksi. Parasta olisi jos tähän löytyisi joku kiinan ihme-halpis-ratkaisu, mutta kaikki vaihtoehdot on toki avoimena.

Eli siis tätä vastaava värkki, mutta erillisen keskusyksikön sijaan tiedot pitäisi pystyä lukemaan älylaitteella: https://store.fortum.fi/store/fortum/fi/Tuotteet/Energiansäästö/Sähkönkulutus/Fortum-Kotinäyttö-–-helppoa-sähkönkulutuksen-seurantaa/p/1000001?_ga=1.36771680.1513894322.1479120015

I

ikke

Vieras

Lassivv sanoi:

Moi, varmaan vaan harrastetaan suomeksi niin vähän. Ehkäpä kaikki harrastetaan enkuksi enkkupalstoilla, tai muuten vaan yksittäin. Slack on tosiaan siitä kelju että on suljettu puutarha. Tosin tuossa tapauksessa myös melko kuihtunut sellainen.

Itse bongaan alan keskustelut twitteristä, joskus harvoin openhab tai mysensors palsoilta. Tänään kävin naapurikylän hacklabillä puuhailemassa, niissä on alaan vihkiytyneitä.

Niissä toki omansa keskustelutapansa, esim. Helsingissä twitter, wiki, telegram, IRC ja itse luola :)

pjr

Aktiivinen jäsen

rassi sanoi:
Motorisoidut rullaverhot, kuinka tämän saa tunkattua Domoticziin?
...
Rautalanka kelpaa enemmän kuin hyvin :)
...
Tee MySensors wifi gateway ja lisää se domoticziin. Gateway tukee suoraan antureita/toimilaitteita. Toimii suoraan domoticzissa.
GW:n koodia pitää vaan laajentaa stepperimoottorin ohjauksella:
GW: https://www.mysensors.org/build/esp8266_gateway
Stepperin ohjaus: https://forum.mysensors.org/topic/3394/curtain-control-node/32

Toinen vaihtoehto on tutustua siihen miten MQTT toimii domoticzin kanssa: https://www.domoticz.com/wiki/MQTT

Tämä on itselläkin todo-listalla joten jos ei ihan päivän(kuukauden) päälle ole niin täältä saattaa jossain vaiheessa löytä valmista koodia.

I

ikke

Vieras

biiveri sanoi:
Terve!
Uusi harrastelija näissä kotiautomaatio hommissa kaipais vähän ideoita.
Pannuhuoneeseen laitettu raspi ja domoticz loggaamaan varaajan lämpötiloja.
Nyt olisi mielessä vähän automatisoida ulkovalojen ohjausta.
Tällä hetkellä tilanne on se että etupihan seinävaloja ohjataan yhdestä paikasta kaksoiskytkimellä joista toisessa on varaus ulkovaloille, ei ole siis käytössä tällä hetkellä. Talon päädyn valoja ohjataan kahdesta eri pisteestä yksi osaisella kytkimellä ja takapihan valoja ohjataan kahdesta pisteestä, toisessa kaksoiskytkin jossa taas varaus erillisille pihavaloille sekä toisessa yksiosainen kytkin.
Takapihan puoli on samassa syötössä olohuoneen valojen kanssa ja muut taas tuulikaapin ryhmässä.
Voisikohan tässä tapauksessa toimia sellainen systeemi että laittaisi jokaiseen ryhmään z-wave kytkimen joita voisi sitten ohjata vaikka langattomalla painonapilla tai tehdä switchit domoticz perään?
Kytkin voisi olla vielä himmennettävää mallia niin saisi sitten ajastuksien kanssa palamaan valot himmennettynä jotka liiketunnistimen avulla syttyisi täyteen kirkkauteen.
Moi,

itse olen tehnyt kaikki valojen ohjaukset itead.cc osoitteesta löytyvillä sonoff releillä. Niissä on sisällä esp8266 ta 8265 joihin löytyy valmiita avoimia projekteja. Olen korvannut alkuperäisen softan sonoff-tasmota softalla. Noista muutama on ihan vain releitä lampun virtasyötön varrella, toiset sonoff touch hipaisukytkimiä. Noista saa halvalla riittävän hyvin paketoituja komponentteja.

Noita voi sitten ohjata esim. mqtt protokollalla. Toi on siitä kätsä että saman protokollan saa luettua ja syötettyä MySensors verkkoon jos sulla on niitä.

Controllerina mulla on node-red, ja enenevissä määrin OpenHAB. Domoticz oli aikanaan huono tuohon, odotti jsonia mqtt:stä.

Noista voisit katsoa auttaisiko sullekin. Himmennystä etkä rappukytkentää et saa noilla suoraan aikaan. Itse ajattelin rappukytkentään kaksi sonoff touchia, joista vaan toisen rele on kytketty, ja toinen käskyttää mqtt:llä sitä kytkettyä touchia.

Himmennys kannattanee sitten jo lienee tehdä ledivaloilla, ja niihin ei enää releitä tarttekkaan. Niitähän saa suoraan komennettua. Mutta vinkatkaapas miten muut olette himmentimiä tehneet?

Olikos tänne palstalle mahdollista saada topikin mukaisia ketjuja, vai ulostetaanko kaikki keskustelut tähän samaan ketjuun? Olisi kiva jos tähän saisi useampia ketjuja.

I

ikke

Vieras

https://github.com/arendst/Sonoff-Tasmota/wiki

B

biiveri

Vieras

ikke sanoi:
Moi,

itse olen tehnyt kaikki valojen ohjaukset itead.cc osoitteesta löytyvillä sonoff releillä. Niissä on sisällä esp8266 ta 8265 joihin löytyy valmiita avoimia projekteja. Olen korvannut alkuperäisen softan sonoff-tasmota softalla. Noista muutama on ihan vain releitä lampun virtasyötön varrella, toiset sonoff touch hipaisukytkimiä. Noista saa halvalla riittävän hyvin paketoituja komponentteja.

Noita voi sitten ohjata esim. mqtt protokollalla. Toi on siitä kätsä että saman protokollan saa luettua ja syötettyä MySensors verkkoon jos sulla on niitä.

Controllerina mulla on node-red, ja enenevissä määrin OpenHAB. Domoticz oli aikanaan huono tuohon, odotti jsonia mqtt:stä.

Noista voisit katsoa auttaisiko sullekin. Himmennystä etkä rappukytkentää et saa noilla suoraan aikaan. Itse ajattelin rappukytkentään kaksi sonoff touchia, joista vaan toisen rele on kytketty, ja toinen käskyttää mqtt:llä sitä kytkettyä touchia.

Himmennys kannattanee sitten jo lienee tehdä ledivaloilla, ja niihin ei enää releitä tarttekkaan. Niitähän saa suoraan komennettua. Mutta vinkatkaapas miten muut olette himmentimiä tehneet?

Olikos tänne palstalle mahdollista saada topikin mukaisia ketjuja, vai ulostetaanko kaikki keskustelut tähän samaan ketjuun? Olisi kiva jos tähän saisi useampia ketjuja.

No mutta toihan vaikuttaa mielenkiintoselta! Täytyy alkaa tutkimaan!

HeTi

Aktiivinen jäsen

Edullista kotiautomaatiota etsivän kannattaa vilkaista Xiaomin tarjontaa.
Itse hommasin Xiaomin Aqara sarjaa olevan starttipaketin lähinnä Domoticzin kaveriksi:
https://www.domoticz.com/wiki/Xiaomi_Gateway_(Aqara)
(Linkistä löytyy anturien ostopaikkoja)
Itse keskusyksikkö maksaa 20€ ja erilaisia aloituspakkauksia 2-3 anturin kanssa löytyy n. 50€
Esim. yhdistetty lämpötila,kosteus ja ilmanpaine maksaa 7,50€, pistorasiakytkin (zigbee) tehonmittauksella n. 10€

Itse keskusyksikkö työnnetään suoraan pistorasiaan kiinni (vaati adapterin gigantista) ja sisältää RGBW-ledivalon, kaiuttimen (ovikello,hälytin,internet radio). Itse anturit on todella pieniä ja käyttävät ZigBee protokollaa. Anturit tulevat nappiparisto valmiiksi paikoillaan ja yhdistetään keskukyksikköön kännykkäsovelluksella. Kun anturi on saanut yhteyden keskusyksikköön se ilmestyy myös domoticzin devices listaan. Samoin keskusyksikön äänen/valon käyttöön tulee valmiita kytkimiä

-Keskusyksikkö saattaa tulla ulkomaan pistokkeella, vaatii adapterin
-Domoticz integraatiota varten kännykkä apsista pitää valita alueeksi Mainland China (kieli voi olla englanti) ja saada kehitystila päälle.
Liiketunnistinta en saanut muuten toimimaan kuin päivittämällä Domoticzin uusimpaan betaan.
Kännykkä apsiin jää joitain kiinankielisiä termejä ja keskusyksikkö puhuu kiinaa esim anturin liittämisen yhteydessä.
-Internetradio aika hyödytön lähinnä aasialaisia kanavia (jos huijaa vaikka reitittemestä venäläiselle serverille saa enemmän kanavia)
-Liittyy ilmeisesti Xiaomin pilvipalveluun, anturien tiedot päivittyy kännykkään vaikka et ole kotiverkossa

Domoticzia varten olen pitänyt keskusyksikön "kiina asetuksissa" mutta laite voisi aivan hyvin toimia myös itsenäisesti. Keskusyksikköjä voi myös
olla useampia (n.20€) jos kuuluvuuden kanssa on ongelmia. Kännykkäapsissa näkyy anturien tiedot trendeinä ja siitä voi tehdä erilaisia valotiloja/hälytintoimintoja/automaatiota/herätyskelloja jne.

Jos joku on ehtinyt testaamaan laitteen toimintaa ihan itsenäisenä yksikkönä olisin kiinnostunut kuulemaan.

Kuvassa liiketunnistemen jalka, itse tunnistin, yhdistelmäanturi (lämpö,kosteus,ilmanpaine), ovikosketin magneetteineen

Liitteet

• XiaomiAqara.jpg
    XiaomiAqara.jpg
    80,9 KB · Katsottu: 604

pjr

Aktiivinen jäsen

Toimiiko tuo Xiaomi jos sen blokkaa pois netistä/omasta pilvestään? Tuo on aikalailla vakiotoimenpide itsellä aina kiina-raudan kanssa ;D

Domoticz näyttäs ainakin juttelevan suoraan GW:n kanssa jsonia.

Ismo67

Vakionaama

Joo, Tuo Xiaomi Agara saattaisi olla aloituspakettina Domoticzin kanssa - jos nyt aloittaisin.

Ainakin Xiaomin Wifi Yeelight E27 RGBW valot toimii meillä jokapäivä ajastetusti loistavasti sarastusvalona ja iltasomistevaloina ja toki suoraan kännykkäappsista ja Domoticzin kautta.

Halloween & Joulu tulossa:

Odottelen saapuvaksi Xiaomi Yeelight Wifi LED -nauhaa ja sen jatkoa, jota pääsee ohjaamaan myös Domoticzin kautta.

https://www.aliexpress.com/item/Original-Xiaomi-Yeelight-RGB-Smart-LED-Light-Strip-WiFi-Remote-Control-16-Million-Colors-Flexible-Intelligent/32827208362.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.RQzuF7

https://www.aliexpress.com/item/5050-SMD-Epoxy-Waterproof-RGBW-LED-Light-Strip-60-LED-m-and-Length-5m/32829132382.html?spm=a2g0s.9042311.0.0.RQzuF7

Mikkok

Aktiivinen jäsen

Sähkölaskun pienentäminen mielessä, päätin sitten lisää panostaa kotiautomaatioon, tai oikeastaan muuttaa sen toteutusta. Domoticz sai nyt jäädä pois. Olohuoneen ilmalämpöpumppua ohjaa nyt Broadlinkin RM mini, Healthy sleep asennettuna niin että se kattaakin koko vuorokauden, eli pudottaa lämpötiloja kun ei ole ketään kotona ja pudottaa lämmityksen pyynnin 19 asteeseen kun nukutaan. WC/suihkutiloissa on nyt termostaattina ohjelmoitava Floureonin Wi-Fi termostaatti, joka myös pudottaa lämpöjä kun "ei käyttöä".
Philipsin Hue lamput hoitavat valotehon pudotuksen illalla, energiansäästöähän tuosta nyt ei varsinaisesti tule, mutta onpahan "kotiautomaatiota". Muita mahdollisesti ohjattavia laitteita on kiinni raspin Homebridgessä, toistaiseksi ei tosin muuta kuin televisio..

Kukaan ei ole ainakaan vielä kylmästä valittanut vaikka yöllä onkin useita asteita pienempi lämpötila, saa nähdä onko yöpudotuksesta sähkönkulutuksellisesti mitään hyötyä. Itsekin epäilen vielä :)
Sekametelisoppa, mutta kaikille noille löytyy mm. IPadille appi niin ei noiden asetuksia kauaa roplaa erilaisiksi jos tekee mieli muutella.

I

ikke

Vieras

Muistaissani laitan tänne tiedon... Eli näistä palstoista kun olen kysellyt, hacklab on kaikenlaisten puuhastelijoiden palsta. Hacklab.fi:ssä voisi tehdä oman alueen jonne saisi topikin mukaiset keskusteluketjut, ja oman alueensa jos keskusteluja tulee enempi kotiautomaatiosta. Siellä pyörii muutenkin kaiken maailman säätäjää, joten apuja lienee joka lähtöön. Hacklabeissä muuten on kaikki laitteet elektroniikka puuhasteluun, toki muuhunkin. Suosittelen katsomista, täällä on sopivan henkistä sakkia. Palstan lisäksi olen käynyt kolvailemassa tuolla.

https://discourse.hacklab.fi
http://hacklab.fi

Mainos ei ole maksettu :) Itse vain kovin olin iloinen löytäessäni hacklabin, suosittelen tsekkaamaan paikallisen.

Sammypiru

Vakionaama

Minulla on näillä hetkillä menossa uuden vesikiertoisen lattialämmityspiirin käyttöönotto ja pohdinnassani on lattialämmityspiirin ohjauksen toteutus.

Kysyisin lattialämmityspiirin 230V toimilaitteista, voidaanko ne periaatteessa kytkeä vaikka pistorasiaan, jota ohjataan jollakin kotiautomaatiolla, minun tapauksessa Cozifyllä. Laittaisin Cozifyn haistelemaan huoneen lämpötilaa ja katkomaan sen mukaan ko. tilan toimilaitteiden jännitettä ohjattavan pistorasian kautta.

Miksi 230V toimilaitteissa on vain kaksi johtoa, olen ollut siinä käsityksessä että 230V laitteissa olisi aina kolme johdinta.

pjr

Aktiivinen jäsen

Sammypiru sanoi:
Miksi 230V toimilaitteissa on vain kaksi johtoa, olen ollut siinä käsityksessä että 230V laitteissa olisi aina kolme johdinta.
Nämä toimii vahalla, ei moottorilla. Eli vahaa lämmitetään ja se turpoaa -> venttiili liikkuu, lämmitys lopetetaan -> venttiili liikkuu toiseen suuntaan jousen avulla.

Sammypiru sanoi:
Kysyisin lattialämmityspiirin 230V toimilaitteista, voidaanko ne periaatteessa kytkeä vaikka pistorasiaan, jota ohjataan jollakin kotiautomaatiolla, minun tapauksessa Cozifyllä. Laittaisin Cozifyn haistelemaan huoneen lämpötilaa ja katkomaan sen mukaan ko. tilan toimilaitteiden jännitettä ohjattavan pistorasian kautta.
Mites 24V systeemi ja Fibaron RGBW(led-nauha) -ohjain? Sillä sais 4 pwm -kanavaa yhdellä ohjaimella + neljä anturia eli pystysit laittamaan samalla lattialämmön ja huoneen lämpöanturit kotiautomaatioon. Tuo pwm mahdollistas venttiilin osittaisen avaamisen.
Toki pitää varmistaa ensin, että tätä modulia voi Cozifylla "väärinkäyttää" tähän käyttötarkoitukseen. Toimilaitteiden teho on 2W joten sen puolesta tuolla pitäs onnistua ohjaus helposti.
http://manuals.fibaro.com/rgbw/
http://manuals.fibaro.com/content/manuals/en/FGRGBWM-441/FGRGBWM-441-EN-A-v1.1.pdf

Sammypiru

Vakionaama

Cozifyyn on aika heikkoa lisätä laitteita jotka eivät ole tuettujen laitteiden listalla, ainakin minun taidoilla.

Taidanpa hankkiakin 24V toimilaitteet ja ohjata niitä Cozifyn avulla, tällöin kytkennätkin voinee hoitaa itse.

Ismo67

Vakionaama

RFID lukulaite & kotihälyttimen näppäimistö: Kerui K16
Tuli hommattua Domoticz:n kaveriksi eteiseen kotiin ja mökille sama ulos ulko-oven viereen.

Varsin pätevä laite laite etänäppäimistöksi, jossa tuo RFID lukulaite.
Tässä on 433Mhz EV1527 signaalit ja eri 433Mhz signaali lähetetään tiloille/nappuloille:
- Kotona / Home
- Poissa / Arm
- Hälytin pois / Disarm
- SOS / Panic
- RFID avaimenperän heilautus laitteen edessä lähettää disarm -signaalin.

Eli nuo signaalit vain kaapataan RFlinkille, joka tunnistaa nuo signaalit suoraan "opettamatta".
Domoticz vain tilaan odotettamaan uusia laitteita 5min, ja nuo tulevat siististi laitelistaan, kun noita tilanappuloita painelee Keruista. Tämän jälkeen nuo nimetään halutuilla tilanimillä laitelistaan ja sitten ne on käytettävissä Domoticz kotiautomaation eri sääntöihin ja ehtoihin.
Kännykällä, Keruilla, kaukosäätimellä, kännykän sijannin mukaan sitten noita "Keruin" perustamia statuksia on mahdollista käyttää kodin hälytyksiin, ilmoituksiin jne.

Hinta toimitettuna 20,31€

https://www.aliexpress.com/item/New-Hot-KERUI-K16-RFID-Touch-Keypad-For-Wireless-PSTN-GSM-Alarm-Systems-Burglar-Access-Control/32362021244.html?ws_ab_test=searchweb0_0,searchweb201602_5_5460015_10152_10065_10151_10068_10344_10342_10343_10340_10341_5470015_10304_10307_10137_10060_10302_10155_10154_10056_10055_10054_5370015_10059_10532_100031_10099_10338_10339_5380015_5580015_10103_10102_10052_10053_10107_10050_10142_10051_10171_10326_10084_10083_10080_10082_10081_10110_5590015_10111_10112_10113_10114_143_10312_10313_10314_10078_10079_10073,searchweb201603_17,ppcSwitch_5&btsid=018fb345-a766-40d1-947f-295731987d32&algo_expid=4a16f25c-fef0-44f6-943b-1e71156ac583-1&algo_pvid=4a16f25c-fef0-44f6-943b-1e71156ac583

https://www.youtube.com/watch?v=UnUxdU3Q6S0

PS. Ennenkuin joku vastaa että nuo koodit voi kaapata, niin tilanappula ei lähetä mitään signaalia ennenkuin on ensin syötetty oikea käyttäjäkoodi numeronäppäimistöltä ja sitten vasta painetaan haluttua tilanappulaa.

roots

Hyperaktiivi

Onkos joku toteuttanut Conradconnectilla jotain tuolla kotiautomaatio vehkeiden yhdistämistä käytännössä, äkkiseltään fiksu idea kerätä erillisten laitteiden palvelut saman liitymän alle.
Jokainen yksittäinen kotiautomaatiolaite on monasti kumminkin keskittynyt pelkästään siihen omaan juttuunsa...

Mikähän tuossa lienee se liikeidea kun eivät ainakaan vielä pyydä tuosta rahaa, ehkä saavat rautaa myytyä kaupastaan enemmän kun ovat ton tehneet...tavallaan markkinoivat tuolla tyylillä

https://conradconnect.de/en

Liitteet

• conradconnects.jpg
    conradconnects.jpg
    73,7 KB · Katsottu: 704
P

P3trik

Vieras

roots sanoi:
Jokainen yksittäinen kotiautomaatiolaite on monasti kumminkin keskittynyt pelkästään siihen omaan juttuunsa...

https://conradconnect.de/en

Vaikuttaa hyvin samankaltaiselta kuin IFTTT joka mulla on käytössä Google homen ja Telldus kotiautomaation välissä - eli kotiautomaation ohjaus tapahtuu kesäasunnolla puheen avulla.

timop

Aktiivinen jäsen

Tokmannilta löytyy energy+ merkkinen wifi pistorasia 13.95e sisällä on esp8266 piiri. Tuohon saa ladattua espeasy.
https://www.tokmanni.fi/tuotteet/tuote/6438114740118/WiFi-pistorasia
Testattu ja toimii

Lassivv

Jäsen

Onko kokemuksia mikä on järki hintaisin vaihtoehto seinäkatkaisijaksi zwave:lla? Wifi systeemi ei paristo käytön takia toimine, näimpä zwave ainoa varma keino saada noita katkaisijoita seinille varmasti toimivina:

https://www.verkkokauppa.com/fi/product/58168/fssvs/Z-Wave-Me-kaksipainikkeinen-langaton-katkaisija-Duro-2000-va
https://www.verkkokauppa.com/fi/product/47403/gxtnj/NodOn-Wall-switch-neljapainikkeinen-katkaisija-langaton-valk

Tuollaisia tuli nopeesti muutama vastaan saksan ebay/Amazon ei tuntunut tarjoavan mitään tuon erikoisempaa. 1 tai 2 nappinen tai yli käy kunhan ulkonäkö olisi tuollainen ns normaali kuten edellisissä linkityksissä.

ttk2

Aktiivinen jäsen

Talossamme on Risco Agility murtohälytinjärjestelmä (Agility I, asennus ehkä vuodelta 2010 edellisen asukkaan ajalta). Siihen kuuluu mm. liiketunnistimia ja ovitunnistimia, jotka toimivat 868 MHz alueella.

Tiedättekö onko tuosta järjestelmästä mitään mahdollisuutta saada "ulos" tietoa murroista tai vaikka liiketunnistimien dataa kotiautomaatiota varten?

Käyttötapauksia esimerkiksi:

- Liiketunnistimen havaitessa liikettä kyseiseen huoneeseen sytytettäisiin valot, jos ne eivät jo ole päällä.
- Hälyttimen aktivointi "poissa kotoa" -tilaan saisi ilmanvaihdon menemään pienemmälle, sammuttaisi valot ja katkaisisi virrat tietyistä pistorasioista.

Ehkä simppeli 868 MHz vastaanotin voisi osata tunnistaa mikä liiketunnistimista lähettää signaalia. Tuota kautta ensimmäinen esimerkkikäyttötapaus tulisi mahdolliseksi.

Löytyykö keneltäkään tietoa tai vihjeitä mistä tietoa voisi saada? Vai osaatteko jo heti kertoa, että tämä ei ole mahdollista ja on parempi alkaa ostelemaan uutta järjestelmää.

lehikjo1

Jäsen

Hyvä vitsi vai sattumaa järjestelmiä myyvän Ristikkokatu 8:n myymälän ja ristikkokatu 8:n vankilan välillä?

Haluaisin anturoida kämpän. 4-6 co2/lämpö/kosteusanturia ja mieluusti vähän edullisemmin kuin netatmo, joka on varteenotettavin tuote. Onko ajatuksia, omat silmät on jo niin ristissä usean illan surffailujen jälkeen? Joskus tuolla datalla toivottavasti ohjataan ilmanvaihtoa jne.

E

ehkazwave

Vieras

Homematic, anyone?

Rupesi tämä kotiautomaatio taas pienen tauon jälkeen kiinnostamaan ...

Onko kukaan tutustunut Homematic:in tuotteisiin? Suomessa tuotteita näyttäisi myyvän ainakin Elfa Distrelec. Koska itsellä on kaikki valokatkaisijat kaapeloitu heikkovirtasysteemillä yhteen keskukseen niin tämän valmistajan DIN-laitteet ainakin kiinnostaisi, varsinkin kun hinnatkin näyttävät olevan suht asiallisia. Näillä on myös jonkinlainen langaton systeemi mutta taitaa toimia heidän omalla protokollalla.

Valitettavasti suurin osa tuoteinfosta ja keskusteluista ovat saksankielisiä joten sanoma/sisältö menee minulta ohi ...

prelude

Vakionaama

Olen tässä muutamia kuukausia nyt pyörittänyt Xiaomin zibee verkkoon perustuvaa kotiautomaation systeemiä. Syteemin ohjaus ja datan keräys täpahtuu Domoticz:llä, josta siirrän sitten kaikki mittausdatan suoran EmonCMS:ään kun tuota olen jo vuosia käyttänyt logittamisen.

Että nämä on sitten mukavia Domoticz:n kanssa. Esim valvontakamerat joiden kanssa olen hakannut enemmänkin päätä seinään kun olen kuvasta liikettä varmasti ja ilman ylimääräisiä halytyksiä tulkata (en onnistu) menevät nyt ilman säätämistä ja lähettävät kuvat telegramiin heti kun PIR tunnistaa liikettä.

Tällä hetkellä käytössä on.
1x gateway (v2)
4x ovi sensoreita
2x liikeanturia
2x liikeanturia lux mittarilla
2x smart plugia
13x lämpötila/paine/kosteus anturia.

4 kaksi kytkimistä valokatkaisijaa odoittaa asennusta + muutakin postissa tulossa.
Lähiaikoina sarjaan tulee vielä lisää laitteita joista käyttökelpoisin on "rele" boksi.

Negaationa on ettei euro plugeja ole suoraan vaan tarvii adapterit, osa GUI;sta edelleen kiinaa (domoticz myös tästä syystä front endinä), xiaomi ei ole liisannut tuota muualle kuin mailand Chinaan, joten heidän pilvi käytössään (jos tuota haluaa käyttää, pitäisi toimi ilmankin, mutten ole kokeillut)

Paketti kilpailee hinnallaan eli sensorit alle $10 ja hubikin 20e:n pintaan ja kaikki zigbeen päällä joka tukee mesh verkkoa (kaikki verkkosähköön liitettävät laitteet toimivat toistimina). Alista löytää laitteistoa kun hakee "xiaomi aqara".

Brosyyri: http://cdn.cnbj2.fds.api.mi-img.com/cdn/aqara/documents/Aqara_Product_Brochure.pdf

Heh, tämä postihan tuntuu jo kaupalliselta mainokselta ja mielelläni otan kyllä fyffee tästä vastaan jos joku sitä haluaisi minulle tunkea.

Nautilus

Jäsen

prelude sanoi:
Olen tässä muutamia kuukausia nyt pyörittänyt Xiaomin zibee verkkoon perustuvaa kotiautomaation systeemiä. Syteemin ohjaus ja datan keräys täpahtuu Domoticz:llä, josta siirrän sitten kaikki mittausdatan suoran EmonCMS:ään kun tuota olen jo vuosia käyttänyt logittamisen.

Itellä myös Aqaraa vastaavanlaisessa setupissa. Viimeisimmät hankinnat menivät kuitenkin hutiin:
https://www.aliexpress.com/item/Original-Xiaomi-Aqara-Wall-Switch-Smart-Light-Control-1-or-2-keys-ZigBee-Version-Smarphone-APP/32846426712.html x 2 (1-näppäiminen ja 2-näppäiminen)

Ei tuota näemmä saa ainakaan helposti sovitettua meillä käytössä olevaan perusmalliseen kojerasiaan (pyöreä). Vaatisi ilmeisesti neliön muotoisen (eurooppalainen?) rasian. Olisiko kellään muulla noille käyttöä? Voin laittaa postilla tulemaan (sovitaan hinta postikulujen ym. mukaan) tai toimittaa Riihimäki-Hyvinkää akselilla. Jollain korotuskehyksellä homma ehkä onnistuisi tuollaiseen perusrasiaankin. Mutta jos saan järkevän hinnan niin luovun mieluusti...:)

B

biiveri

Vieras

Tuo xiaomi kiinnostaisi laittaa domiticz kautta toimimaan. Onko noissa minkälainen tietoturva, uskaltaako kotiverkkoon laittaa, vai pitäisikö näille olla oma verkkonsa.

johansson

Tulokas

Ismo67 sanoi:
RFID lukulaite & kotihälyttimen näppäimistö: Kerui K16
--clips--
Eli nuo signaalit vain kaapataan RFlinkille, joka tunnistaa nuo signaalit suoraan "opettamatta".
Domoticz vain tilaan odotettamaan uusia laitteita 5min, ja nuo tulevat siististi laitelistaan, kun noita tilanappuloita painelee Keruista. Tämän jälkeen nuo nimetään halutuilla tilanimillä laitelistaan ja sitten ne on käytettävissä Domoticz kotiautomaation eri sääntöihin ja ehtoihin.
Kännykällä, Keruilla, kaukosäätimellä, kännykän sijannin mukaan sitten noita "Keruin" perustamia statuksia on mahdollista käyttää kodin hälytyksiin, ilmoituksiin jne.
Tämän innoittamana menin ja tilasin samaisen Keruin boksin, mutten kyllä onnistunut saamaan Domoticzia tunnistamaan laitetta. Laitelistassa on reilun kolmesataa tuntematonta laitetta, mikä tietysti vähän hankaloittaa oikean tunnistamista: millä nimellä nuo ilmestyi listalle? Toivottavasti ongelma ei ole RFXcomissa, joka itselläni on RFlinkin sijaan käytössä.

Ismo67

Vakionaama

RFlinkissä Keruin signaalit näkyy EV1527 -standardin mukaisina.
Sinun tulee laittaa kirjautumiskoodisi ja sitten Arm tai disarm esimerkiksi jolloin lähettää tuon signaalin.

Liitteet

• Kerui RFlink.JPG
    Kerui RFlink.JPG
    24,6 KB · Katsottu: 429

timop

Aktiivinen jäsen

Rfxcomille on se wintoosa softa millä näkee mitä se kuulee, rfxmngr
https://www.vesternet.com/resources/application-notes/apnt-86/

prelude

Vakionaama

Nautilus sanoi:
Itellä myös Aqaraa vastaavanlaisessa setupissa. Viimeisimmät hankinnat menivät kuitenkin hutiin:
https://www.aliexpress.com/item/Original-Xiaomi-Aqara-Wall-Switch-Smart-Light-Control-1-or-2-keys-ZigBee-Version-Smarphone-APP/32846426712.html x 2 (1-näppäiminen ja 2-näppäiminen)

Ei tuota näemmä saa ainakaan helposti sovitettua meillä käytössä olevaan perusmalliseen kojerasiaan (pyöreä). Vaatisi ilmeisesti neliön muotoisen (eurooppalainen?) rasian.

Bauhaussissa on jokin rasia johon nuo sopivat suoraan, itse otin kytkimen mukaan kun tuolla poikkesin, mutta juu, eivät sovi vanhan uusimiseen kovinkaan hyvin.

Jos näihin joku hurahtaa niin kytkimissä kannataa katsoa malli joita on kaksi. Toinen johon tuodaan nolla ja vaihe (2500W?) ja toinen joka laitetaan vaiheen väliin kuten normi kytkinkin (800W)

Back
Ylös Bottom