Vs: Yleinen kotiautomaatioketju
Edullista kotiautomaatiota etsivän kannattaa vilkaista Xiaomin tarjontaa.
Itse hommasin Xiaomin Aqara sarjaa olevan starttipaketin lähinnä Domoticzin kaveriksi:
https://www.domoticz.com/wiki/Xiaomi_Gateway_(Aqara)
(Linkistä löytyy anturien ostopaikkoja)
Itse keskusyksikkö maksaa 20€ ja erilaisia aloituspakkauksia 2-3 anturin kanssa löytyy n. 50€
Esim. yhdistetty lämpötila,kosteus ja ilmanpaine maksaa 7,50€, pistorasiakytkin (zigbee) tehonmittauksella n. 10€
Itse keskusyksikkö työnnetään suoraan pistorasiaan kiinni (vaati adapterin gigantista) ja sisältää RGBW-ledivalon, kaiuttimen (ovikello,hälytin,internet radio). Itse anturit on todella pieniä ja käyttävät ZigBee protokollaa. Anturit tulevat nappiparisto valmiiksi paikoillaan ja yhdistetään keskukyksikköön kännykkäsovelluksella. Kun anturi on saanut yhteyden keskusyksikköön se ilmestyy myös domoticzin devices listaan. Samoin keskusyksikön äänen/valon käyttöön tulee valmiita kytkimiä
-Keskusyksikkö saattaa tulla ulkomaan pistokkeella, vaatii adapterin
-Domoticz integraatiota varten kännykkä apsista pitää valita alueeksi Mainland China (kieli voi olla englanti) ja saada kehitystila päälle.
Liiketunnistinta en saanut muuten toimimaan kuin päivittämällä Domoticzin uusimpaan betaan.
Kännykkä apsiin jää joitain kiinankielisiä termejä ja keskusyksikkö puhuu kiinaa esim anturin liittämisen yhteydessä.
-Internetradio aika hyödytön lähinnä aasialaisia kanavia (jos huijaa vaikka reitittemestä venäläiselle serverille saa enemmän kanavia)
-Liittyy ilmeisesti Xiaomin pilvipalveluun, anturien tiedot päivittyy kännykkään vaikka et ole kotiverkossa
Domoticzia varten olen pitänyt keskusyksikön "kiina asetuksissa" mutta laite voisi aivan hyvin toimia myös itsenäisesti. Keskusyksikköjä voi myös
olla useampia (n.20€) jos kuuluvuuden kanssa on ongelmia. Kännykkäapsissa näkyy anturien tiedot trendeinä ja siitä voi tehdä erilaisia valotiloja/hälytintoimintoja/automaatiota/herätyskelloja jne.
Jos joku on ehtinyt testaamaan laitteen toimintaa ihan itsenäisenä yksikkönä olisin kiinnostunut kuulemaan.
Kuvassa liiketunnistemen jalka, itse tunnistin, yhdistelmäanturi (lämpö,kosteus,ilmanpaine), ovikosketin magneetteineen